Рішення
від 23.04.2018 по справі 808/520/18
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

23 квітня 2018 року 13 год. 18 хв.Справа № 808/520/18 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Гудименко Я.А., за участю представників позивача Чорного С.В., Терентьєвої В.С., представника відповідача Нікогосян Л.В., розглянувши у місті Запоріжжі за правилами спрощеного позовного провадження у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю Інвара (69005, м.Запоріжжя, вул.Патріотична, буд.86, кв.76; код ЄДРПОУ 38664318)

до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (69095, м.Запоріжжя, вул.Українська, буд.50; код ЄДРПОУ 39820689)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача Великознам'янська сільська рада Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області (71311, Запорізька область, с.Велика Знам'янка, вул.Україниська, буд.74; код ЄДРПОУ 25742725)

про визнання протиправним і скасування висновку, зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю Інвара (надалі - позивач або ТОВ Інвара ) звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (надалі - відповідач, ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області), в якому позивач просить суд: 1) визнати протиправним висновок державної експертизи землевпорядної документації від 19.10.2017 №346, складений відповідачем про негативне оцінювання проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці с. Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області; 2) зобов'язати відповідача повторно провести державну експертизу землевпорядної документації - проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці с.Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області, розробником якого є ТОВ Інвара , з урахуванням рішення суду.

У позові позивачем зазначено (а.с.4-10), що 19.10.2017 ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області була проведена державна експертиза землевпорядної документації: Проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці с.Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області, розробником якого є ТОВ ІНВАРА на підставі рішення Великознам'янської сільської ради від 15.11.2016 за №16. За результатами проведеної експертизи складено Висновок державної експертизи землевпорядної документації від 19.10.2017 за №346 (надалі за текстом позову - Висновок), яким вказаний проект землеустрою оцінено негативно та не погоджено. З посиланням на те, що: Відповідно до п. ґ ст.46 Закону України Про землеустрій проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць включає викопіювання із схеми землеустрою і техніко-економічного обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальної одиниці (утворення), а у разі її відсутності - викопіювання із проекту формування територій сільських, селищних рад. Згідно листа Міжрайонного управління у Кам'янсько-Дніпровському районі та м.Енергодарі ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області від 07.09.2017 за №544/0/118-17 проект встановлення меж населених пунктів Великознам'ямської сільської ради Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області, який розроблений у 1993 році, не затверджений. А тому, склад проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж с.Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області не відповідає п. ґ ст.46 Закону України Про землеустрій . 07.11.2017 ТОВ ІНВАРА звернулося до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру з клопотанням №001 щодо спростування Висновку державної експертизи землевпорядної документації від 19.11.2017 за №346. Однак, за результатами розгляду даного клопотання листом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 08.12.2017 вих.№28-28-0.23-19237/2-17 позивачу було повідомлено, що Держгеокадастр не вбачає підстав для спростування оскаржуваного висновку. Позивач вважає, що всупереч вимогам чинного законодавства України, експерти неправомірно вирішили застосувати негативну оцінку та не погодити проект землеустрою, порушуючи при цьому основні принципи експертизи. В оскаржуваному Висновку, єдиною підставою для надання негативної оцінки землевпорядної документації та відмови в її погодженні, є посилання на Лист Міжрайонного управління у Кам'янсько-Дніпровському районі та м.Енергодарі ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області від 07.09.2017 за №544/0/118-17, в якому зазначено, що проект встановлення меж населених пунктів Великознам'янської сільської ради Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області, який розроблений у 1993 році, не затверджений і саме тому експерти дійшли до висновку, що склад проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж с.Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області не відповідає п. ґ ст.46 Закону України Про землеустрій . Позивачем до проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж с.Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області додано викопіювання із проекту формування території Великознам'янської сільської ради та додатково надано викопіювання з проекту встановлення меж населених пунктів Великознам'янської сільської ради, завірені заступником начальника Міжрайонного управління у Кам'янсько-Дніпровському районі та м.Енергодарі ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області. У листі Міжрайонного управління у Кам'янсько-Дніпровському районі та м.Енергодарі ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області від 07.09.2017 за №544/0/118-17, на який є посилання у оскаржуваному Висновку, зазначається, що в проекті встановлення меж населених пунктів Великознам'янської сільської ради Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області, який розроблений у 1993 році Запорізькою філією Інституту землеустрою, відсутнє рішення (розпорядження) про його затвердження. Однак, даний лист не містить жодних посилань на проект формування території сільської ради.

Представники позивача підтримали позовні вимоги, просили позов задовольнити.

Відповідачем подано до суду відзив на позов (а.с.67-75), в якому зазначено, що 19.10.2017 ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області проведена державна експертиза землевпорядної документації - Проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці с.Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області, розробником якого є ТОВ "ІНВАРА" на підставі рішення Великознам'янської сільської ради від 15.11.2016 за №16. За результатами проведеної експертизи складено Висновок державної експертизи землевпорядної документації №346 від 19.10.2017, п.10 якого наголошено на зауваженнях та пропозиціях до землевпорядної документації. Згідно листа Міжрайонного управління у Кам'янсько-Дніпровському районі та м.Енергодарі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 07.09.2017 за №544/0/118-17 проект встановлення меж населених пунктів Великознам'янської сільської ради Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області, який розроблений у 1993 році не затверджений. Враховуючи вищевикладене, склад проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж с.Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області не відповідає ст.46 Закону України "Про землеустрій", а саме пункту "ґ". Пунктом 11 Висновку надано підсумкову оцінку результатів державної експертизи - проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці с.Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області не відповідає вимогам чинного законодавства, встановленим нормам і правилам, оцінюється негативно і не погоджується. З приводу доводів позивача про додавання до Проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці с.Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області викопіювання із проекту формування території Великознам'янської сільської ради та додатково надано викопіювання із проекту встановлення меж населених пунктів Великознам'янської сільської ради відповідач зазначає, що у листі Міжрайонного управління у Камянсько-Дніпровському районі та м.Енергодарі ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області від 07.09.2017 за №544/0/118-17, наведено, що в проекті встановлення меж населених пунктів Великознам'янської сільської ради Кам'янсько- Дніпровського району Запорізької області, який розроблений у 1993 році Запорізькою філією інституту землеустрою, відсутнє рішення (розпорядження) про його затвердження. Щодо цієї обставини відповідач першочергово посилається на Проект формування території і встановлення меж міської і сільських Рад народних депутатів Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області від 1993 року. У вказаний проект ввійшли земельні угіддя Великознам'янської сільської ради. В свою чергу у вказаному проекті відсутнє рішення (розпорядження) про його затвердження. В розрізі п."ґ" ст.46 Закону України "Про землеустрій" саме цей проект є вихідною базою для розробки та затвердження всіх подальших проектів встановлення меж населених пунктів Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області. Оскільки Проект формування території і встановлення меж міської і сільських Рад народних депутатів Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області від 1993 року не затверджений, не можна вести мову і про будь-яке затвердження проектів встановлення меж населених пунктів Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області. Порядок розгляду та затвердження проектів землеустрою станом на 1993 рік був передбачений Земельним кодексом України від 18.12.1990 (Розділ VII). Після введення в дію Земельного кодексу України 2002 року, порядок погодження і затвердження документації із землеустрою передбачений статтею 186. Крім того, п.3 Протоколу засідання комісії по розгляду матеріалів формування території сільських Рад та населених пунктів Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області від квітня 1993 року було постановлено по закінчення робіт, проект надати на затвердження районної Ради народних депутатів, що цілком узгоджувалося із вимогами чинного на той час Земельного кодексу України. Проте на даний час, як вбачається із Проекту формування території і встановлення меж міської і сільських Рад народних депутатів Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області від 1993 року у ньому відсутнє рішення про затвердження ані відповідно до вимог чинного станом на 1993 рік Земельного кодексу України, ані відповідно до вимог діючого на сьогодні Земельного кодексу України. З цього робиться висновок, що викопіювання із Проекту формування території і встановлення меж міського і сільських Рад народних депутатів К.Дніпровського Району Запорізької області від 1993 року, ані розроблені на його основі проекти не можна брати до уваги, оскільки до моменту затвердження вище вказаного Проекту межі міської і сільських Рад народних депутатів залишаються не встановленими. Таким чином, викопіювання із проекту формування територій сільських, селищних рад - це невід'ємна складова проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць. Відповідач наголошує на тому, що і не вимагав від позивача надання матеріалів затвердження проекту формування територій сільських, селищних рад. У Висновку державної експертизи землевпорядної документації №346 від 19.10.2017 констатовано факт, що проект не може бути погоджений, оскільки не затверджена на даний час його складова - проект формування території Великознам'янської сільської ради та проект встановлення меж населених пунктів Великознам'янської сільської ради. Матеріали даної судової справи не містять, на думку відповідача, жодних доказів, якими підтверджувалось затвердження проекту формування території Великознам'янської сільської ради та проекту встановлення меж населених пунктів Великознам'янської сільської ради. Тому, в розумінні дефініції землеустрою ці документи не набули статусу землевпорядної документації та відповідно на їх підставі не може відбуватися регулювання використання та охорони земель державної, комунальної та приватної власності. Відповідач окремо зосереджує увагу суду на тому, що виходячи з приписів ст.1 Закону України "Про землеустрій", затвердженню в документації із землеустрою підлягають не лише текстові матеріали, а й графічні. Графічні матеріали у вигляді викопіювань із проекту формування території Великознам'янської сільської ради та проекту встановлення меж населених пунктів Великознам'янської сільської ради не були затверджені в установленому законодавством порядку, а відтак не можуть братися до уваги при здійсненні землеустрою. Відповідач з посиланням на приписи ст.ст.14, 37 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" наполягає на тому, що у разі відмови в розгляді заяви про спростування висновків державної експертизи або незгоди з висновками повторної державної експертизи замовники або розробники об'єктів державної експертизи мають право звернутися до суду. Листом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 08.12.2017 за №28-28-0.23-19237/2-17, за результатами розгляду клопотання ТОВ "Інвара" від 07.11.2017 за №001 щодо спростування висновку державної експертизи землевпорядної документації позивача було повідомлено, що відсутні підстави для спростування висновку від 19.10.2017 за №346. Відповідач наголошує, що задоволення вказаної позовної вимоги іде у розріз зі ст.ст.14, 37 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації".

Представник відповідача заперечував проти позову, просив у задоволенні позову відмовити.

Третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача подано до суду письмові пояснення (а.с.52-54), в яких зазначено, що позов є обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню. 19.10.2017 ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області проведена державна експертиза землевпорядної документації, а саме Проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці с.Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області, розробником якого є ТОВ "ІНВАРА" на підставі рішення Великознам'янської сільської ради від 15.11.2016 за №16. За результатами проведеної експертизи складено Висновок державної експертизи землевпорядної документації від 19.10.2017 за №346, яким вказаний проект землеустрою оцінено негативно та не погоджено. В оскаржуваному Висновку, єдиною підставою для надання негативної оцінки землевпорядної документації та відмови в її погодженні, є посилання на Лист Міжрайонного управління у Кам'янсько-Дніпровському районі та м.Енергодарі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 07.09.2017 за №544/0/118-17, в якому зазначено, що проект встановлення меж населених пунктів Великознам'янської сільської ради Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області, який розроблений у 1993 році, не затверджений і саме тому експерти дійшли до висновку, що склад проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж с.Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області не відповідає п."ґ" ст.46 Закону України "Про землеустрій". Зазначає, що сучасне земельне законодавство (як чинне, так і те, що діяло з 1991 року) взагалі не визнає такий вид документації із землеустрою, як проекти формування територій сільських, селищних, міських рад та процедуру їх погодження та затвердження. Межі території сільських, селищних Рад визначалися на початку 1990-х років відповідно до Вказівок по складанню проектів і формування територій і встановлення меж сільських, селищних Рад, що були затвердженні Головою Державного комітету України по земельній реформі ОСОБА_6 30.10.1991. Ці Вказівки не мали статусу нормативно-правового акту.

Також, третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача подано до суду заяву (а.с.55) про розгляд справи без участі представника третьої особи.

Вислухавши пояснення представників сторін справи, розглянувши матеріали справи, суд з'ясував наступне.

12.05.2017 між Виконавчим комітетом Великознам'янської сільської ради Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області (замовник) та ТОВ "Інститут ефективних технологій" (виконавець) укладено Договір про надання послуг №04Г-7/2017 (а.с.124-132), згідно з п.1.1 якого замовник доручає, а виконавець приймає, у межах договірної ціни, обов'язок надати послуги: код ДК 021:15 - 71340000-3: Комплексні інженерні послуги (Розробка проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж населеного пункту с.Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області).

Відповідно до п.1.2 Договору про надання послуг від 12.05.2017 за №04Г-7/2017 перелік, склад та обсяг Послуг визначається узгодженими сторонами Технічним завданням (додаток №1), що складає невід'ємну частину даного Договору.

Як зазначено у п.5.4.4 п.5.4 Договору про надання послуг від 12.05.2017 за №04Г-7/2017, виконавець має право: залучати до виконання робіт третіх осіб (кваліфікованих спеціалістів чи спеціалізовані організації) на умовах субпідряду.

04.01.2017 між ТОВ "Інститут ефективних технологій" (замовник) та ТОВ "ІНВАРА" (виконавець) укладено Договір про надання послуг №04Г-7П/2017 (а.с.119-123), згідно з п.1.1 якого замовник доручає, а виконавець приймає, у межах договірної ціни, обов'язок надати послуги щодо розробки проекту землеустрою стосовно встановлення (зміни) меж населеного пункту с.Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області.

Відповідно до п.1.2 Договору про надання послуг від 04.01.2017 за №04Г-7П/2017 після виконання робіт, виконавець передає замовнику проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж населеного пункту с.Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області, погоджений згідно чинного законодавства - 3 примірника.

Судом досліджено "Проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж населеного пункту с.Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області", розроблений ТОВ "ІНВАРА", у висновках якого зазначено: "… Проектом землеустрою щодо встановлення (зміни) меж населеного пункту с.Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області встановлено нові межі с.Велика Знам'янка площею 3376,3675 га, складено експлікацію земель в межах населеного пункту та перелік земельних ділянок державної власності, які переходять у комунальну власність територіальної громади. Межа населеного пункту с.Велика Знам'янка площею 3376,3675 га встановлюється рішенням Кам'янсько-Дніїтровської районної ради. Рішення Кам'янсько-Дніпровської районної ради про встановлення (зміну) меж населеного пункту с.Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області є одночасно рішенням про затвердження Проекту землеустрою. …" (а.с.133-159).

Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень (ч.1 ст.59 Закону України №280/97-ВР від 21.05.1997 "Про місцеве самоврядування в Україні").

Акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території (ч.1 ст.73 Закону України №280/97-ВР від 21.05.1997 "Про місцеве самоврядування в Україні").

Пунктом 1 Рішення Великознам'янської сільської ради Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області №1 від 15.11.2016 "Про затвердження містобудівної документації "Генеральний план та план зонування території (у складі Генерального плану) с.Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області"" вирішено затвердити містобудівну документацію "Генеральний план та план зонування території (у складі Генерального плану) с.Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області" (а.с.149).

Також, п.1 Рішення Великознам'янської сільської ради Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області №39 від 18.05.2017 "Про погодження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж населеного пункту с.Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області" вирішено погодити проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць с.Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області (а.с.151).

Розпорядженням голови Кам'янсько-Дніпровської районної державної адміністрації Запорізької області №241 від 17.07.2017 "Про погодження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж населеного пункту с.Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області" - погоджено проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж населеного пункту с.Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області (п.1); погоджено включення земельних ділянок площею 1161,7465га в межі с.Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області; встановлено, що площа населеного пункту с.Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області після розширення меж становитиме відповідно 3376,3675 га (п.3); рекомендовано виконкому Кам'янсько-Днінровської міської ради Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області звернутись з відповідним клопотанням до Кам'янсько-Дніпровської районної ради Запорізької області про затвердження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж населеного пункту с.Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області (п.4) (а.с.152).

Рішенням сімнадцятої сесії Кам'янсько-Дніпровської районної ради Запорізької області сьомого скликання №9 від 11.08.2017 "Про погодження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж населеного пункту с.Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області" вирішено погодити проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж населеного пункту с.Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області, шляхом включення земельних ділянок площею 1161,7465га в межі с.Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області (а.с.153).

Відповідачем надано до суду: "Проект встановлення меж населених пунктів Великознам'янської сільської Ради народних депутатів Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області", "Проект формування території та встановлення меж міського та сільських Рад народних депутатів Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області", розроблені Запорізькою філією Інституту землеустрою Української академії аграрних наук у 1993 році (а.с.77-98; 102-115).

Також, відповідачем надано до суду "Проект формування території та встановлення меж селищних та сільських Рад народних депутатів Приазовського району Запорізької області" (а.с.99-101).

У листі Міжрайонного управління у Камянсько-Дніпровському районі та м.Енергодарі ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області від 07.09.2017 за вих.№544/0/118-17 зазначається, що в проекті встановлення меж населених пунктів Великознам'янської сільської ради Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області, який розроблений у 1993 році Запорізькою філією інституту землеустрою, відсутнє рішення (розпорядження) про його затвердження (а.с.155).

Судом досліджено Висновок державної експертизи землевпорядної документації №346 від 19.10.2017, в якому зазначено наступне: … 9.Процедура проведення державної експертизи (дослідження, перевірка, аналіз та оцінка землевпорядної документації): проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці с.Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області розроблений ТОВ Інвара на підставі рішення Великознам'янської сільської ради від 15.11.2016 №16. Проектом землеустрою передбачено змінити межі с.Велика Знам'янка. Площа населеного пункту збільшується з 2244,7000га до 3376,3675га. Проект землеустрою погоджений рішенням Великознам'янської сільської ради Кам'янсько-Дніпровського району від 18.05.2017 №39, рішенням Кам'янсько-Дніпровської районної ради від 11.08.2017 №9, розпорядженням Кам'янсько-Дніпровської райдержадміністрації від 17.07.2017 №241. 10.Зауваження та пропозиції до землевпорядної документації: 10.1. Відповідно до пункту ґ ст.46 ЗУ Про землеустрій проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць включає викопіювання із схеми землеустрою і техніко-економічного обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальної одиниці (утворення), а у разі її відсутності - викопіювання із проекту формування територій сільських, селищних рад. Згідно листа Міжрайонного управління у Кам'янсько-Дніпровському районі та м.Енергодарі Головного Управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 07.09.2017 за №544/0/118-17 проект встановлення меж населених пунктів Великознам'янської сільської ради Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області, який розроблений у 1993 році, не затверджений. Враховуючи вищенаведене, склад проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж с.Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області не відповідає ст.46 ЗУ Про землеустрій , а саме пункту ґ . 11.Підсумкова оцінка результатів державної експертизи: проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці с.Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області не відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, оцінюється негативно і не погоджується. … (а.с.11).

07.11.2017 ТОВ ІНВАРА звернулося до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру з клопотанням №001 щодо спростування Висновку державної експертизи землевпорядної документації від 19.11.2017 за №346 (а.с.14-16).

За результатами розгляду даного клопотання листом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (вих.№28-28-0.23-19237/2-17 від 08.12.2017) позивача повідомлено, що Держгеокадастр не вбачає підстав для спростування оскаржуваного висновку (а.с.17).

Позовні вимоги підлягають задоволенню з урахуванням викладеного вище та через наступне.

1. У ст.35 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" зазначено, що результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи. Висновки державної експертизи повинні містити оцінку допустимості та можливості прийняття рішення щодо об'єкта державної експертизи і враховувати соціально-економічні наслідки. Якщо об'єкт державної експертизи підготовлений згідно з вимогами законодавства, встановленими стандартами, нормами і правилами, то він позитивно оцінюється та погоджується. У разі необхідності погодження може обумовлюватися певними умовами щодо додаткового опрацювання окремих питань та внесення коректив, виконання яких не потребує суттєвих доробок. […] Реалізація заходів, передбачених документацією із землеустрою та документацією з оцінки земель, види яких визначені законом, а також матеріалами і документацією державного земельного кадастру щодо об'єктів обов'язкової державної експертизи, без позитивних висновків державної експертизи забороняється. […] Об'єкт державної експертизи, який не відповідає вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, оцінюється негативно і не погоджується. Негативна оцінка об'єкта державної експертизи повинна бути всебічно обґрунтована відповідно до вимог законодавства, встановлених стандартів, норм і правил. Висновки державної експертизи після їх затвердження спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері державної експертизи є обов'язковими для прийняття до розгляду замовником і врахування при прийнятті відповідного рішення щодо об'єктів державної експертизи.

Замовники або розробники об'єктів державної експертизи, заінтересовані у спростуванні висновків державної експертизи або їх окремих положень, подають обґрунтоване клопотання (заяву) про це до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч.1 ст.37 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації").

Листом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (вих.№28-28-0.23-19237/2-17 від 08.12.2017) позивача повідомлено, що Держгеокадарстр не вбачає підстав для спростування Висновку державної експертизи землевпорядної документації №346 від 19.10.2017, складеного ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області.

У разі відмови в розгляді заяви про спростування висновків державної експертизи або незгоди з висновками повторної державної експертизи замовники або розробники об'єктів державної експертизи мають право звернутися до суду (ч.4 ст.37 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації").

Враховуючи наведене, позивач звернувся до суду з позовом про визнання протиправним Висновку державної експертизи землевпорядної документації №346 від 19.10.2017, складеного ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області.

Надаючи правову оцінку зауваженням, зазначеним у Висновку державної експертизи землевпорядної документації №346 від 19.10.2017, складеному ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області, суд виходить з наступного.

Для встановлення або зміни меж адміністративно-територіальних утворень розробляються проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж відповідних адміністративно-територіальних утворень (ч.1 ст.46 Закону України №858-IV від 22.05.2003 "Про землеустрій").

Відповідно до ч.3 ст.46 Закону України №858-IV від 22.05.2003 Про землеустрій проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць включає: а) пояснювальну записку; б) завдання на виконання робіт; в) рішення про розроблення проекту землеустрою щодо встановлення або зміни меж адміністративно-територіальних одиниць; г) посвідчені в установленому порядку копії генерального плану населеного пункту, рішень про його затвердження (у разі зміни меж населеного пункту); ґ) викопіювання із схеми землеустрою і техніко-економічного обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальної одиниці (утворення), а у разі її відсутності - викопіювання із проекту формування територій сільських, селищних рад; д) викопіювання із кадастрових карт (планів) з відображенням існуючих (за їх наявності) та проектних меж адміністративно-територіальної одиниці; е) експлікація земель в існуючих (за їх наявності) та проектних межах адміністративно-територіальної одиниці; є) опис меж адміністративно-територіальних одиниць; ж) матеріали погодження проекту; з) матеріали виносу меж адміністративно-територіальних одиниць в натуру (на місцевість) з каталогом координат їх поворотних точок.

На думку відповідача, Проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж населеного пункту с.Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області розроблений ТОВ ІНВАРА (а.с.133-159) не містить викопіювання із схеми землеустрою і техніко-економічного обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальної одиниці (утворення), викопіювання із проекту формування територій сільських, селищних рад.

Судом досліджено планово-картографічні матеріали, які містяться як у Проекті встановлення меж населених пунктів Великознам'янської сільської Ради народних депутатів Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області (а.с.77-98), Проекті формування території та встановлення меж міського та сільських Рад народних депутатів Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області (а.с.102-115), Ситуаційні плани, виготовлені заступником начальника Міжрайонного управління у Камянсько-Дніпровському районі та м.Енергодарі ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області (а.с.12-13).

Згідно з ч.2 ст.173 Земельного кодексу України межі району, села, селища, міста, району у місті встановлюються і змінюються за проектами землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць. Проекти землеустрою щодо зміни меж населених пунктів розробляються з урахуванням генеральних планів населених пунктів.

При наданні Висновку державної експертизи землевпорядної документації №346 від 19.10.2017 відповідачем не надано належної оцінки Рішенню Великознам'янської сільської ради Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області №1 від 15.11.2016 Про затвердження містобудівної документації Генеральний план та план зонування території (у складі Генерального плану) с.Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області (а.с.149).

Оскільки п. ґ ч.3 ст.46 Закону України №858-IV від 22.05.2003 Про землеустрій має альтернативну форму вибору планово-землевпорядної документації: або викопіювання із схеми землеустрою і техніко-економічного обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальної одиниці (утворення), а у разі її відсутності - викопіювання із проекту формування територій сільських, селищних рад, то досліджені судом документи цілком підтверджують межі відповідного населеного пункту Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області та його розташування.

Тобто, ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області під час здійснення державної експертизи землевпорядної документації дійшло до хибного висновку про її складання з порушенням п. ґ ч.3 ст.46 Закону України №858-IV від 22.05.2003 Про землеустрій .

Відтак, Висновок державної експертизи землевпорядної документації від 19.10.2017 за №346 є протиправним і підлягає скасуванню.

2. Завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень (ч.1 ст.2 КАС України).

Як зазначено у п.4.2 глави 4 Методики проведення державної експертизи землевпорядної документації , затвердженої 03.12.2004 наказом Державного комітету України по земельних ресурсах №391, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21.12.2004 за №1618/10217 (надалі - Методика проведення державної експертизи землевпорядної документації ), до відання територіальних органів Держгеокадастру в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі належить: організація та проведення відповідно до закону державної експертизи землевпорядної документації; (...).

У пп.4.2.1 п.4.2 глави 4 Методики проведення державної експертизи землевпорядної документації зазначено, що обов'язкова державна експертиза (первинна, повторна та додаткова) проводиться щодо: схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць (крім Києва, Севастополя, Сімферополя та міст обласного значення), селищ і сіл, а також територій відповідних рад; проектів землеустрою щодо встановлення і зміни меж адміністративно-територіальних одиниць; (…) проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів (крім міст Києва, Севастополя, Сімферополя та міст обласного значення); (…).

Відповідно до пп.3.6.1 п.3.6 глави 3 Методики проведення державної експертизи землевпорядної документації визначена цією Методикою процедура проведення державної експертизи розповсюджується на всі види експертизи - первинну, повторну та додаткову. При проведенні повторної експертизи (у разі спростування негативного висновку первинної державної експертизи) проводиться ретельний аналіз переробленої землевпорядної документації, усунення зауважень первинної експертизи, відповідність передбачених заходів діючим законодавчим та іншим нормативно-правовим актам.

З метою поновлення порушених прав та інтересів позивача ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області повинна бути зобов'язана повторно провести державну експертизу землевпорядної документації - проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці с.Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області, розробником якого є ТОВ "Інвара".

У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Як зазначено у ч.1 ст.9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням з'ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню. Доводи відповідача не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.

Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи (ч.1 ст.132 КАС України).

Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1 ст.143 КАС України).

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки суб'єктом владних повноважень у справі було ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області, то з бюджетних асигнувань цього органу повинні бути присуджені позивачу судові витрати, документально підтверджені у сумі 3524 грн. 00 коп.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 77, 132, 143, 243-246 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправним та скасувати Висновок державної експертизи землевпорядної документації від 19.10.2017 за №346, складений Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області (69095, м.Запоріжжя, вул.Українська, буд.50; код ЄДРПОУ 39820689) про негативне оцінювання проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці с.Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області.

Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області (69095, м.Запоріжжя, вул.Українська, буд.50; код ЄДРПОУ 39820689) повторно провести державну експертизу землевпорядної документації - проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці с.Велика Знам'янка Кам'янсько-Дніпровського району Запорізької області, розробником якого є Товариство з обмеженою відповідальністю Інвара (69005, м.Запоріжжя, вул.Патріотична, буд.86, кв.76; код ЄДРПОУ 38664318), з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні по даній справі.

Присудити на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Інвара (69005, м.Запоріжжя, вул.Патріотична, буд.86, кв.76; код ЄДРПОУ 38664318) з бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (69095, м.Запоріжжя, вул.Українська, буд.50; код ЄДРПОУ 39820689) судові витрати у сумі 3524 грн. 00 коп.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили у строк та порядок визначений ст.255 КАС України.

Рішення суду першої інстанції оскаржується у строк та порядок встановлений ст.ст.292, 295, 297 КАС України.

Повний текст судового рішення складено 27.04.2018.

Суддя О.О. Прасов

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.04.2018
Оприлюднено18.05.2018
Номер документу73958770
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —808/520/18

Постанова від 16.07.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 14.07.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 29.08.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Анцупова Т.О.

Постанова від 17.07.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Постанова від 17.07.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 14.06.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 14.06.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Рішення від 23.04.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Рішення від 23.04.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 21.03.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні