Постанова
від 07.05.2018 по справі 681/213/17
АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ


Справа № 681/213/17

Провадження № 22-ц/792/619/18

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 травня 2018 року м. Хмельницький

Апеляційний суд Хмельницької області у складі

колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

Янчук Т.О. (суддя-доповідач),

Купельського А.В., Спірідонової Т.В.,

секретаря: Філіпчука О.С.,

учасники справи: прокурор Коломий О.Є.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за апеляційною скаргою заступника прокурора Хмельницької області на рішення Полонського районного суду Хмельницької області від 05 лютого 2018 року (суддя - Горщар А.Г.) за позовом керівника Шепетівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі об'єднаної Полонської територіальної громади до Полонської міської ради Хмельницької області, ОСОБА_5 про скасування рішень Полонської міської ради,-

в с т а н о в и в :

У лютому 2017 року прокурор Шепетівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі об'єднаної Полонської територіальної громади звернувся до суду з позовом, у якому просив визнати незаконним та скасувати рішення Полонської міської ради об'єднаної територіальної громади №43 від 30.03.2016 року Про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та затвердження проектів щодо зміни цільового призначення, внесення змін до рішень сесії міської ради , яким надано дозвіл ОСОБА_5 на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства - землі сільськогосподарського призначення, угіддя - рілля з метою передачі в приватну власність, із земель комунальної власності земельну ділянку площею 0,100 га за адресою: АДРЕСА_1, також просив визнати незаконним та скасувати рішення Полонської міської ради об'єднаної територіальної громади №28 від 24.05.2016 року, яким затверджено проект землеустрою та передано у власність ОСОБА_5 для ведення особистого селянського господарства - землі сільськогосподарського призначення, угіддя - рілля, площею 0,100 га за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер НОМЕР_1.

Позов мотивував тим, що спірними рішеннями, без зміни цільового призначення (землі житлової та громадської забудови), передано у власність ОСОБА_5 земельну ділянку площею 0,100 га для ведення особистого селянського господарства.

Згідно Генерального плану міста Полонне, розробленого Українським державним науково-дослідним інститутом Діпромісто зазначена ділянка відповідно до умовних позначень плану знаходиться на території промислового підприємства заводу Керамік , а


Головуючий у першій інстанції: Горщар А.Г. Категорія: 47

Доповідач: Янчук Т.О.

тому не відноситься до земель сільськогосподарського призначення.

Посилаючись на приписи ст.21 Земельного Кодексу України зазначав, що передача Полонською міською радою об'єднаної територіальної громади земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства без зміни в установленому порядку цільового призначення земельної ділянки, призначення якої вже визначено містобудівною документацією, є підставою для визнання недійсним та скасування рішень про надання земельних ділянок фізичним або юридичним особам.

Крім того, позивач зазначав, що всупереч ст.186-1 Земельного Кодексу України, в проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_5 для ведення особистого селянського господарства за адресою АДРЕСА_1, що розроблявся ФОП ОСОБА_7, відсутнє погодження органів містобудування та архітектури Полонської райдержадміністрації, оскільки на ній наявні ознаки забудови - фундаменту.

Відповідно до даних БТІ Полонського району за адресою АДРЕСА_1 наявні інвентаризаційні матеріали житлового будинку з допоміжними приміщеннями. Згідно договору купівлі-продажу від 07.12.1985 року Ѕ частина приміщення належить на праві власності ОСОБА_8 та відповідно до свідоцтва про право на спадщину від 23.05.1985 року інша Ѕ частина приміщення належить на праві власності ОСОБА_9 У наявному в БТІ Полонського району листі Полонського заводу Художньої кераміки №1523 від 07.06.1990 року вказано, що відповідно до Генерального плану міста в зоні будівництва знаходиться житлова ділянка, яка підлягає зносу.

Також, позивач вказував, що міська рада, приймаючи рішення про надання дозволу для ОСОБА_5 на розроблення проекту землеустрою, не дотрималась вимог Регламенту та Положення про постійні комісії ради, що призвело до порушення вимог земельного та містобудівного законодавства. Зокрема, дане питання обов'язково мало бути попередньо розглянуто профільною постійною комісією з питань земельних відносин, будівництва, перспективного розвитку та охорони навколишнього природного середовища, чого в даному випадку не дотримано.

Рішенням Полонського районного суду Хмельницької області від 05 лютого 2018 року в задоволенні позовних вимог відмовлено.

В апеляційній скарзі заступник прокурора Хмельницької області, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржуване рішення та постановити нове рішення про задоволення позову.

Доводи апеляційної скарги мотивував тим, що суд першої інстанції, відмовляючи в задоволенні позову визначив, що прийнявши спірні рішення Полонська міська рада ОТГ визначила цільове призначення земельних ділянок як землі сільськогосподарського призначення, угіддя - рілля, оскільки зміна цільового призначення здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення, при цьому суд не врахував, що проект землеустрою про зміну цільового призначення земельної ділянки не виготовлявся, і рішення про зміну цільового призначення органом місцевого самоврядування не приймалось, всупереч ст.20 ЗК України.

Зазначав, що судом не досліджено, що згідно Генерального плану м. Полонне, розробленого Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст Діпромісто відповідно до договору за №1218-01-91 від 20.03.1991 року спірна земельна ділянка має цільове призначення - землі житлової та громадської забудови. Зміна цільового призначення земельної ділянки, яка не відповідає плану зонування території та детальному плану території забороняється.

Крім того, зазначав, що в силу ст.186-1 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у межах населеного пункту має бути погоджений з структурними підрозділами державних адміністрацій у сфері містобудування та архітектури, проте суд не врахував, що у проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_5 відсутнє погодження органів містобудування та архітектури Полонської РДА. Судом першої інстанції також не надано оцінку тому факту, що під час прийняття рішень Полонською міською радою об'єднаної територіальної громади порушено вимоги Регламенту міської ради та Положення про постійні комісії ради, питання щодо розгляду заяви ОСОБА_5 про виділення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за вказаною адресою не розглядалось, рішення та рекомендації про включення проекту рішення на розгляд чергової сесії не приймалось.

В судовому засіданні прокурор Коломий О.Є. підтримала доводи апеляційної скарги, просила її задовольнити.

Відповідачі Полонська міська рада, ОСОБА_5 в судове засідання не з'явилися, про час та місце розгляду справи повідомлялися належним чином, що підтверджується рекомендованими повідомленнями про вручення судових повісток.

Заслухавши доповідача, доводи позивача, дослідивши матеріали справи, апеляційний суд вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав:

Відповідно до ст. 375 ЦПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. Апеляційний суд вважає, що рішення ухвалене з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги висновки суду не спростовують.

Ухвалюючи рішення про відмову у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що під час надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачі у власність земельної ділянки Полонська міська рада діяла відповідно до вимог передбачених ст.20 Земельного кодексу України. Під час складання проекту і відведення земельної ділянки було отримано всі необхідні дозволи та погодження, передбачені ст.118-1, 123 ЗК України.

Апеляційний суд погоджується з таким висновком суду першої інстанції.

Як вбачається із матеріалів справи, за даними інвентарної справи на будинок АДРЕСА_1 на частині спірної земельної ділянки було розташоване домоволодіння із господарськими спорудами та фруктовими деревами, останніми власниками якого являлись в рівних частках ОСОБА_8, ОСОБА_10

Відповідно до рішення виконавчого комітету Полонської міської ради №673 від 30.04.2013 року ОСОБА_11 надано дозвіл на знесення аварійного житлового будинку, розташованого в АДРЕСА_1 , який належав останньому на підставі заповіту від 26.04.1986 року у зв'язку з його непридатністю для експлуатації (елементи будівлі знаходяться в зруйнованому стані).

За даними протоколу огляду місця події від 12.12.2016 року на зазначеній земельній ділянці будинок відсутній, є лише залишки фундаменту, будівельних матеріалів.

09 березня 2016 року ОСОБА_5 звернулася до міської ради з заявою, в якій просила надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,100 га, розташованої по АДРЕСА_1 для ведення особистого селянського господарства з метою передачі у власність. До заяви додана план-схема розташування бажаної земельної ділянки.

Рішенням № 43 від 30.03.2016 року 6-ї чергової сесії Полонської міської ради Полонської міської об'єднаної територіальної громади за результатами розгляду заяви ОСОБА_5, надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення зазначеної земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства з метою передачі в приватну власність, із земель комунальної власності.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_5 для ведення особистого селянського господарства за адресою АДРЕСА_1 виготовлявся фізичною особою-підприємцем ОСОБА_7, по якому відділом Держгеокадастру у Полонському районі надано висновок та погоджено можливість передачі у власність ОСОБА_5 земельної ділянки площею 0,1000 га розташованої за адресою АДРЕСА_1 для ведення особистого селянського господарства, де зазначено обтяження: зміна цільового використання.

Рішенням сесії міської ради № 28 від 24.05.2016 року затверджено вказаний проект із землеустрою та передано ОСОБА_5 у власність спірну земельну ділянку.

Зазначені обставини підтверджуються письмовими доказами, які містяться в матеріалах справи.

Відповідно до ст.19 ЗК України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на категорії, зокрема, землі сільськогосподарського призначення; землі житлової та громадської забудови.

Згідно ст.ст.22, 38 цього ж Кодексу землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей, а до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об'єктів загального користування.

Отже, в межах населеного пункту можуть знаходитись землі житлової та громадської забудови, а також землі сільськогосподарського призначення.

Стаття 23 ЗК України передбачає, що землі, придатні для потреб сільського господарства, повинні надаватися насамперед для сільськогосподарського використання.

За приписами ст.20 цього ж Кодексу віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.

Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Відповідно до ч.1 ст.122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Згідно з ч.1 ст.186-1 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов'язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Зважаючи на зазначене, оскаржувані рішення Полонської міської ради прийняті в межах повноважень міської ради, спірна земельна ділянка відноситься до земель комунальної власності, затверджуючи проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, у такий спосіб змінила цільове призначення спірної земельної ділянки, чим дотрималась вимог ст.20 ЗК України.

В висновку про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 11.05.2016 року №248 відділом Держгеокадастру у Полонському районі зазначено обтяження: зміна цільового використання за проектом землеустрою (а.с. 48, 50).

Доводи апелянта щодо того, що в порушення вимог ст.186-1 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ОСОБА_5, виготовлений фізичною особою-підприємцем ОСОБА_7, підлягав обов'язковому погодженню з органом містобудування та архітектури Полонської райдержадміністрації, оскільки на ній наявні ознаки забудови - фундаменту не спростовують зазначених висновків.

Відповідно до ч.2 ст.186-1 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у межах населеного пункту або земельної ділянки за межами населеного пункту, на якій розташовано об'єкт будівництва або планується розташування такого об'єкта подається також на погодження до структурних підрозділів районних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій у сфері містобудування та архітектури, а якщо місто не входить до території певного району, - до виконавчого органу міської ради у сфері містобудування та архітектури, а в разі, якщо такий орган не утворений, - до органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань містобудування та архітектури чи структурного підрозділу обласної державної адміністрації з питань містобудування та архітектури.

Як вбачається із матеріалів справи, на спірній земельній ділянці об'єкт будівництва не знаходиться, а знаходяться рештки фундаменту, який залишився внаслідок знесення аварійної будівлі, що не може вважатись об'єктом будівництва. Доказів того, що на спірній земельній ділянці планується розташування об'єкту будівництва матеріали справи не містять.

Не спростовують правильність висновків суду також доводи апеляційної скарги, щодо порушення Полонською міською радою, при прийнятті рішення про надання ОСОБА_5 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, вимог Регламенту міської ради та Положення про постійні комісії ради.

Відповідно до ст.47 Закону України Про місцеве самоврядування постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету.

Перелік, функціональна спрямованість і порядок організації роботи постійних комісій визначаються регламентом відповідної ради та Положенням про постійні комісії, що затверджується радою з урахуванням вимог Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності щодо реалізації повноважень ради у здійсненні державної регуляторної політики постійними комісіями відповідної ради.

Згідно статей 29, 30 Регламенту Полонської міської ради секретар ради разом з апаратом виконавчого органу ради організовує підготовку питань, що вносяться на розгляд сесії.

Пропозиції щодо питань, які виносяться на розгляд сесії ради, можуть вноситися, також, постійними комісіями.

Положенням про постійні комісії Полонської міської ради об'єднаної територіальної громади (а.с.73-80) пунктом 4.5 визначено перелік питань, які попередньо розглядає комісія з питань земельних відносин, будівництва, перспективного розвитку та охорони навколишнього природного середовища цієї ради. У вказаному переліку відсутнє питання, яке стосується надання дозволів громадянам на виготовлення проектів із землеустрою щодо відведення земельних ділянок з послідуючою передачею їх у власність.

За змістом ч.ч.2, 10 ст.59 Закону України Про місцеве самоврядування рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

Оскаржувані рішення міської ради приймалися на пленарному засіданні після обговорення більшістю голосів від загального складу ради.

Ухвалюючи рішення у справі про відмову у задоволенні позовних вимог, суд правильно визначився з характером спірних правовідносин та нормами матеріального права, які підлягають застосуванню, в результаті чого ухвалив законне й обґрунтоване рішення, яке відповідає вимогам матеріального та процесуального права, підстави для його скасування відсутні.

Керуючись ст.ст. 374, 375, 382, 384, 389, 390 ЦПК України, апеляційний суд,-

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу заступника прокурора Хмельницької області залишити без задоволення.

Рішення Полонського районного суду Хмельницької області від 05 лютого 2018 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, проте може бути оскаржена в касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 14 травня 2018 року.

Судді /підписи/

Згідно з оригіналом: суддя апеляційного суду Т.О. Янчук

СудАпеляційний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення07.05.2018
Оприлюднено18.05.2018
Номер документу73980212
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —681/213/17

Постанова від 07.05.2018

Цивільне

Апеляційний суд Хмельницької області

Янчук Т. О.

Постанова від 07.05.2018

Цивільне

Апеляційний суд Хмельницької області

Янчук Т. О.

Ухвала від 26.03.2018

Цивільне

Апеляційний суд Хмельницької області

Янчук Т. О.

Ухвала від 26.03.2018

Цивільне

Апеляційний суд Хмельницької області

Янчук Т. О.

Ухвала від 25.03.2018

Цивільне

Апеляційний суд Хмельницької області

Янчук Т. О.

Рішення від 05.02.2018

Цивільне

Полонський районний суд Хмельницької області

Горщар А. Г.

Рішення від 05.02.2018

Цивільне

Полонський районний суд Хмельницької області

Горщар А. Г.

Рішення від 28.02.2017

Цивільне

Полонський районний суд Хмельницької області

Горщар А. Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні