Рішення
від 07.05.2018 по справі 924/1119/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"07" травня 2018 р.Справа № 924/1119/17

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Смаровоза М.В. при секретарі судового засідання Нестеруку М.П., розглянувши справу

за позовом Нетішинської міської ради Хмельницької області

до товариства з обмеженою відповідальністю Солодкі Товтри

про внесення змін до договору

за участю представників:

позивача: ОСОБА_1 - за довіреністю від 26.06.2017р.;

відповідача: ОСОБА_2 - керівник.

У судовому засіданні 07.05.2018р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення у справі.

Позивач просить суд, з урахуванням заяви, отриманої судом 06.03.2018р., внести зміни до договору оренди № 000015 земельної ділянки, що перебуває у комунальній власності територіальної громади міста, від 03.11.2010р., укладеного між Нетішинською міською радою Хмельницької області та товариством з обмеженою відповідальністю Солодкі Товтри (зареєстрованого в управлінні Держкомзему у м. Нетішині Хмельницької області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 10 березня 2011 року за № 681050004000015), виклавши пункти 2.4., 4.1. означеного договору в наступній редакції: "пункт 2.4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 4288114,56 грн."; "пункт 4.1. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 10720,29 грн. у місяць шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок орендодавця, що становить 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки".

В обґрунтування поданої позовної заяви позивач відзначив, зокрема, що 03.11.2010р. Нетішинська міська рада (орендодавець) та ТОВ Солодкі Товтри (орендар) уклали договір оренди земельної ділянки, що перебуває у комунальній власності територіальної громади міста, який зареєстрований в Управлінні Держкомзему у м. Нетішині Хмельницької області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 10 березня 2011 року за № 681050004000015. На вказаній земельній ділянці несільськогосподарського призначення - землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення загальною площею 1,1712 га розміщені об'єкти нерухомого майна: адмінбудинок площею 1027,9 м 2 , виробничий цех загальною площею 4174 м 2 , котельні загальною площею 344,1 м 2 , гаражі з підсобними приміщеннями загальною площею 343,3 м , склад з компресорною загальною площею 346,6 м 2 , вагова загальною площею 17,3 м 2 , а також інші об'єкти інфраструктури: майданчик з твердим покриттям площею 100 м 2 . Як вказує позивач, відповідно до пункту 4.1. договору орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі, що становить 2646,33 грн. у місяць шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок орендодавця, відсоток нормативної грошової оцінки земельної ділянки, прийнятий для розрахунку розміру орендної плати - 3 %. Також, позивач зазначив, що 12.04.2016 року Нетішинська міська рада та ТОВ Солодкі Товтри уклали додаткову угоду № 1 про поновлення дії договору оренди земельної ділянки, відповідно до пункту 1 якої сторони вирішили поновити дію договору оренди земельної ділянки площею 1,1712 га, на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором оренди від 03.11.2010р. Крім того, як стверджує позивач, рішенням сорок п'ятої (позачергової) сесії Нетішинської міської ради VI скликання № 45/984 від 10.07.2013р. Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Нетішина затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Нетішина, розроблену ДП Хмельницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою . Згідно із Витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Міськрайонного управління у Славутському в районі та м. Нетішині Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 12.09.2017р. № 28-28-99.4-299/9-17 нормативна грошова оцінка земельної ділянки переданої в оренду за кадастровим № 6810500000:02:004:0050 станом на 12.09.2017р. із врахуванням індексації НГО становить 4288114,56 грн. Тому, як вказує позивач, у зв'язку з вищеозначеним, розмір орендної плати у договорі оренди не відповідає вимогам Податкового кодексу та рішенню Нетішинської міської ради № 45/984 від 10.07.2013р. Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Нетішина . Як стверджує позивач, відповідачу 12.05.2014р. № 38/01-16-1731/2014, 01.09.2016р. № 38/01-12-3343/2016 та 11.09.2017р. № 33/01-05-2988/2017 направлено лист-пропозицію про внесення змін до договору та підписання додаткової угоди. Однак, відповідач ухиляється від укладення додаткової угоди до договору і разом з тим не порушує питання про припинення чи розірвання цього договору, продовжує використовувати орендовану земельну ділянку.

Позивач звертає увагу на те, що відповідно до підпункту 11.1. пункту 11 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Також, посилаючись на положеннями пункту 2 частини першої статті 13, частини першої статті 15 Закону України Про оцінку земель позивач зазначив, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Крім того, згідно із пунктом 3 частини першої статті 15 Закону України Про оренду землі істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.

Таким чином, як вважає позивач, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Враховуючи вищевикладене, позивач просить суд задовольнити позов.

Представник відповідача у судових засіданнях та у відзиві на позов проти позову заперечує, відзначивши, зокрема, що в основі позовної вимоги про внесення змін до договору оренди землі, укладеного між Нетішинською міською радою та ТОВ Солодкі Товтри лежить висновок позивача про те, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати . Однак, як стверджує представник відповідача, такий висновок позивача не відповідає дійсності. У позовній заяві на обґрунтування свого висновку позивачем не наводиться норми чинного законодавства України, яка б передбачала такий обов'язок для відповідача. Натомість, в обгрунтування своїх тверджень позивач наводить зміст ряду норм законодавства, які не мають відношення до предмету позовних вимог, вважає представник відповідача. Зокрема, наведені позивачем норми Податкового кодексу України, норми Закону України Про оцінку земель , норми Закону України Про місцеве самоврядування , а також рішення Нетішинської міської ради не мають жодного стосунку до правового регулювання підстав і порядку внесення змін до господарських договорів і зокрема до договору оренди земельної ділянки, що перебуває у комунальній власності, так як регулюють зовсім інші сфери суспільних відносин.

Також, посилаючись на зміст абзацу 4 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин від 17.05.2011 року №6 (із змінами і доповненнями) представник відповідача зазначив про те, що статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору . Тобто, Пленум Вищого господарського суду України відзначає визначену законодавцем можливість зміни умов договору оренди землі в частині розміру орендної плати, за взаємною згодою сторін, а не обов'язок орендаря вносити відповідні зміни до договору. При цьому такий обов'язок законом не передбачений.

Крім того, представник відповідача зазначив, що позивач підтверджує той факт, що орендар належно виконує свої обов'язки за договором, орендар до закінчення строку дії договору повідомив орендодавця в установлені строки про свій намір скористатися переважним правом укладення договору на новий строк: до листа-повідомлення орендар додав проект додаткової угоди. В свою чергу, орендодавець протягом місяця не повідомив орендареві про наявність заперечень стосовно істотних умов договору і визнав за ТОВ Солодкі Товтри переважне право на поновлення договору оренди землі на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. Тому, саме позивачем зі зміною граничного розміру орендної плати таку ж зміну до договору оренди в установленому законом порядку не внесено, тому застосуванню підлягає відповідна умова договору, вважає представник відповідача.

Разом з тим, представником відповідача відзначено, що позовні вимоги позивача про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, що перебуває у комунальній власності територіальної громади міста №000015 від 03 листопада 2010 року з 01 січня 2017 року є також неправомірними, оскільки суперечать вимогам частини третьої статті 653 ЦК України: У разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили .

Враховуючи вищевикладене, представник відповідач просить суд відмовити у позові.

Представник позивача у своїх запереченнях проти відзиву, зазначив, зокрема про те, що відповідно до вимог статті 21 Закону України Про оренду землі орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Також, посилаючись на положення статті 271 Податкового кодексу України, представник позивача вказує на те, що, базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом XIII Податкового кодексу.

Крім того, представник позивача відзначив, що частиною 2 статті 20 Закону України Про оцінку земель передбачено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Відповідно до Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Міськрайонного управління у Славутському в районі та м. Нетішині Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 12 вересня 2017 року № 28-28-99.4-299/9-17 нормативна грошова оцінка земельної ділянки переданої в оренду за кадастровим № 6810500000:02:004:0050 станом на 12.09.2017р. із врахуванням індексації НГО становить 4288114,56 грн. У зв'язку з наведеним, розмір орендної плати у договорі оренди не відповідає вимогам вищезазначених норм.

Разом з тим, представник відповідача посилається на положення пункту 4.2 договору, де вказано, що обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності територіальної громади міста здійснюється з урахуванням її цільового признання та коефіцієнту індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов Договору оренди чи продовження його дії. Таким чином, представник позивача вважає, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати. Відтак, представник позивача просить суд задовольнити позовні вимоги.

08.02.2018р. представником відповідача подано заперечення, в яких посилається, зокрема на те, що підставою позову є невідповідність вказаного договору правовим нормам, які наводяться позивачем, та небажання відповідача внести запропоновані зміни. Зазначені підстави повністю спростовуються тим фактом, що укладений договір оренди землі №000015 від 03 листопада 2010 року повністю відповідає наведеній позивачем нормі Закону України Про оренду землі . Так, розмір і умови внесення орендної плати за землю встановлені за згодою сторін у договорі. Орендна плата сплачується відповідачем своєчасно (щомісячно) у строки, встановлені Податковим кодексом України, що підтверджується платіжними дорученнями. Позивачем не заперечується своєчасність внесення орендної плати. Обчислення відповідачем розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, що підтверджується податковими деклараціями з плати за землю за 2016-2017 роки.

Також, як вказує представник відповідача, позивачем не аргументується взаємозв'язок предмету позову і посилання на ст. 271 Податкового кодексу України, яка визначає базу оподаткування земельним податком, а наведення вказаної норми у якості обґрунтування підстав позову є неправомірним з огляду на зміст ст. 1 Податкового кодексу України, де визначено, що Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів… , тобто суспільні відносини, які регулюються нормами Податкового кодексу України, належать до предмету фінансово-правового регулювання. Майнові ж відносини позивача і відповідача, що виникають із договору найму (оренди) земельної ділянки, є цивільно-правовими та, крім загальних норм цивільного законодавства щодо договору найму, регулюються також актами земельного законодавства Земельним кодексом України, Законом України Про оренду землі .

Також, позивач посилається на положення частини 2 ст. 20 Закону України Про оцінку земель та висновок про те, що розмір орендної плати не відповідає зазначеним нормам, оскільки розмір орендної плати встановлено за згодою сторін і визначено на підставі нормативної грошової оцінки землі. Представник відповідача стверджує, що розмір останньої відображено у пункті 2.4. договору оренди №000015 від 03 листопада 2010 року. Зазначений договір також за згодою сторін і у повній відповідності з вимогами чинного законодавства додатковою угодою №1 від 12 квітня 2016 року поновлено на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором оренди від 03 листопада 2010 року, що підтверджується відповідними доказами, наявними в матеріалах справи. Тому, як вважає представник відповідача, обчислення розміру орендної плати відбулося не всупереч, а у повній відповідності до п. 4.2. договору, на який посилається позивач запереченні проти відзиву.

За таких обставин, відповідач просить суд відмовити у позові.

Розглядом наявних матеріалів справи встановлено наступне.

15.10.2010р. Нетішинською міською радою прийняно рішення п'ятдесят сьомої (позачергової) сесії Нетішинської міської ради V скликання № 19 Про вилучення з користування ВАТ Нетішинхарчопром земельної ділянки та передачу її в оренду ТОВ Солодкі Товтри .

03.11.2010р. між Нетішинською міською радою (орендодавцем) та ТОВ Солодкі Товтри (орендарем) укладено договір оренди земельної ділянки, що перебуває у комунальній власності територіальної громади міста № 000015 (далі - договір), відповідно до умов якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, яка знаходиться у м. Нетішині на вул. Лісовій, 38, надану рішенням п'ятдесят сьомої сесії Нетішинської міської ради V скликання від 15 жовтня 2010р. № 19 (п. 1.1. договору).

Згідно із п. 2.1. договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 1,1712 га.

Як передбачено п. 2.2. договору, на земельній ділянці розміщені об'єкти нерухомого майна: адмінбудинок площею 1027,9 кв.м., виробничий цех загальною площею 4174 кв.м, котельні загальною площею 344,1 кв.м, гаражів з підсобними приміщеннями загальною площею 343,3 кв.м, склад з компресорною загальною площею 346,6 кв.м, вагова загальною площею 17,3 кв.м, а також інші об'єкти інфраструктури: майданчик з твердим покриттям площею 100 кв.м.

Відповідно до п. 2.4. договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1058530,56 грн.

Договір укладено на 5 років. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 90 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (розділ 3).

Як передбачено п. 4.1. договору, орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: у грошовій формі та розмірі, що становить 2646,33 грн. у місяць шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок орендодавця, відсоток нормативної грошової оцінки земельної ділянки, прийнятий для розрахунку розміру орендної плати - 3 %.

Відповідно до. п. 4.2. договору обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності територіальної громади міста здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнту індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.

Згідно із п. 4.4. договору розмір орендної плати переглядається постійно, зокрема, у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.

Розділом 5 договору визначені умови використання земельної ділянки, де в п.п. 5.1, 5.2. договору вказано, що земельна ділянка передається в оренду для виробничих потреб. Цільове призначення земельної ділянки: землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Як передбачено п. 6.1. договору, передача земельної ділянки в оренду здійснюється без розроблення проекту її відведення. Підставою передачі земельної ділянки в оренду є договір купівлі-продажу комплексу Нетішинського хлібозаводу від 10.09.2010р.

Розділом 9 договору визначені права та обов'язки сторін, де в п. 9.1. вказано, що орендодавець має право вимагати від орендаря, зокрема: своєчасного внесення орендної плати.

В свою чергу, орендар зобов'язаний, зокрема: вносити орендну плату у формі та строки, передбачені цим договором; проводити щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земельної ділянки (в т.ч. річної орендної плати) відповідно до Порядку проведення індексації грошової оцінки земель, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 травня 2000р. № 783 "Про проведення індексації грошової оцінки земель" (п. 9.4.).

Відповідно до п. 11.1. договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Договір скріплений підписами та печатками обох сторін.

03.11.2010р. між Нетішинською міською радою (орендодавцем) та ТОВ Солодкі Товтри (орендарем) складено та підписано сторонами акт приймання-передачі об'єкта оренди, відповідно до якого Нетішинська міська рада (орендодавець) передала земельну ділянку, площею 1,1712 га, для виробничих потреб, яка розташована у м. Нетішин на вул. Лісовій, 38, строком на 5 років, а ТОВ Солодкі Товтри (орендар) прийняло вищевказану земельну ділянку.

Як вбачається із нормативної грошової оцінки земель, проведеної станом на 01.01.2010р. розмір орендної плати складає 2646,33 грн., тобто 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, проведеної 01.01.2010р., яка становить 1058530,56 грн.

12.04.2016р. між Нетішинською міською радою (орендодавцем) та ТОВ Солодкі Товтри (орендарем) було укладено додаткову угоду № 1 про поновлення дії договору оренди земельної ділянки, відповідно до п. 1 якої сторони вирішили поновити дію договору оренди земельної ділянки площею 1,1712 га, яка розташована на вул. Лісова, 38, укладеного між Нетішинською міською радою та ТОВ Солодкі Товтри 03.11.2010р. і зареєстрованого в Управлінні Держкомзему у м. Нетішині Хмельницької області, про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 10.03.2011р. за № 681050004000015, на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором.

Рішенням сорок п'ятої (позачергової) сесії Нетішинської міської ради VI скликання № 45/984 від 10.07.2013р. Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Нетішина затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Нетішина, розроблену ДП Хмельницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою .

У листі № 38/01-16-1731/2014 від 12.05.2014р., адресованому керівнику ТОВ Солодкі Товтри , виконавчий комітет Нетішинської міської ради повідомив про те, що Нетішинським відділенням Славутської ОДПІ проведено аналіз поданої звітності по орендній платі за землю, та встановлено факт подання ТОВ Солодкі Товтри розрахунків по орендній платі з застосуванням нормативно грошової оцінки землі, яка діяла до 01.01.2014р., що є порушенням пункту 286.2 ст. 286 Податкового кодексу України. Тому, враховуючи вищевикладене, Нетішинська міська рада просить погодити проекти додаткових угод до договору оренди про внесення змін до договору оренди в частині зміни розміру орендної плати.

У листі № 38/01-12-3343/2016 від 01.09.2016р., адресованому директору ТОВ Солодкі Товтри , виконавчий комітет Нетішинської міської ради повідомив про те, яким відповідно до Інформації Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру є коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка земель станом на 01.01.2016р. У зв'язку із вищевикладеним, з метою припинення втрат до бюджету міста від орендної плати за земельну ділянку, яка надана в оренду, виконавчий комітет Нетішинської міської ради просить погодити проекти додаткових угод до договору оренди земельної ділянки, в частині розміру орендної плати.

У листі № 33/01-05-2988/2017 від 11.09.2017р., адресованому директору ТОВ Солодкі Товтри , виконавчий комітет Нетішинської міської ради повідомив про те, яким відповідно до Інформації Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру є коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка земель. У зв'язку із вищевикладеним, з метою припинення втрат до бюджету міста від орендної плати за земельну ділянку, яка надана в оренду, просить до 11.10.2017р. подати звернення через Центр надання адміністративних послуг, до якого долучити проект додаткової угоди, що додається, та лист Державної податкової інспекції щодо відсутності (наявності) боргу перед бюджетом по платежах.

Як вбачається із Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого Державним кадастровим реєстратором Відділу у м. Нетішині Міськрайонного управління у Славутському районі та у м. Нетішині Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, кадастровий номер земельної ділянки 6810500000:02:004:0050; розташована у м. Нетішин, вул. Лісова, 38; категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення; площею 11712 кв.м; коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки 1,897; нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на вересень 2017р. - 4288114,56 грн.

У відповіді на запит № 1374/9/22-23-08-00-19 від 26.10.2017р., адресованій міському голові Нетішинської міської ради, Нетішинське відділення Головного управління ДФС у Хмельницькій області повідомило про те, що платники плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності) при визначенні податкового зобов'язання із цієї плати на 2017 рік до нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь за 2016 рік застосовують коефіцієнт 1, а для земель несільськогосподарського призначення - 1,06. Також, посилаючись на п. 52.4 ст. 54 Податкового кодексу України № 2755-VI від 02.12.2010р. вказано, що в подальшому із запитами необхідно звертатись до ГУ ДФС у Хмельницькій області або ДФС України.

До відповіді на запит додано податкову декларацію відповідача з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2017 рік.

Рішенням Нетішинської міської ради шістдесят восьмої сесії Нетішинської міської ради VI скликання від 27.01.2015р. Про внесення змін до рішення восьмої сесії Нетішинської ради VI скликання від 31.03.2011р. № 8/157 Про розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності у межах міста Нетішина викладено у новій редакції додаток до рішення (щодо розміру орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності у межах міста Нетішина).

Як вбачається із копій платіжних доручень № 4 від 20.01.2017р., № 7 від 21.02.2017р., № 9 від 21.03.2017р., № 16 від 20.04.2017р., № 19 від 22.05.2017р., № 21 від 22.06.2017р., № 26 від 18.07.2017р., № 28 від 21.08.2017р., № 32 від 25.09.2017р., № 36 від 25.10.2017р., № 38 від 21.11.2017р., № 41 від 21.12.2017р., № 3 від 05.01.2018р. ТОВ Солодкі Товтри систематично сплачувалась орендна плата за використання земельної ділянки.

На підтвердження своїх вимог та заперечень сторонами також надано суду копії: листів від 02.12.2015р., 15.12.2015р., 02.02.2016р., 23.02.2016р., 12.04.2016р., 10.05.2016р., заяв від 18.01.2016р., 23.02.2016р., підписаного представником відповідача проекту додаткової угоди, витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.01.2016р., Виписки з Єдиного держаного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 19.06.2014р.; Витягу з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України по місту Нетішину № 42-90/341 від 23.06.2014р., опису вкладення від 12.05.2014р., фіскального чеку № 9924 від 12.05.2014р., рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення тощо.

Досліджуючи надані докази, оцінюючи їх в сукупності, судом береться до уваги наступне.

Відповідно до ст.30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Згідно з частинами першою, другою ст.651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до частин першої, другої ст.632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Як визначено частиною першою статті 15 Закону України "Про оренду землі", однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Орендна плата за землю відповідно до ст.21 Закону України "Про оренду землі" - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до пунктів 288.1, 288.4 ст.288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Також слід зазначити, що базою оподаткування відповідно до статті 271 Податкового Кодексу є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом XIII Податкового Кодексу.

Відповідно до п. 289.1 ст.289 Податкового кодексу України і частини першої ст.13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності обовязково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель").

Відповідно до положень статті 18 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою (частина перша статті 23 цього Закону).

При цьому пунктами 34, 35 частини першої ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради віднесено вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

Як передбачено статтею 20 Закону України Про оцінку земель , дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до п. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обовязковими до виконання на відповідній території.

Згідно зі ст. 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обовязковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, обєднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Як встановлено судом, рішенням сорок п'ятої (позачергової) сесії Нетішинської міської ради VI скликання № 45/984 від 10.07.2013р. Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Нетішина затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Нетішина. Крім того, як вбачається із Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого Державним кадастровим реєстратором Відділу у м. Нетішині Міськрайонного управління у Славутському районі та у м. Нетішині Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, кадастровий номер земельної ділянки 6810500000:02:004:0050; розташована у м. Нетішин, вул. Лісова, 38; категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення; площею 11712 кв.м; коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки 1,897; нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на вересень 2017р. - 4288114,56 грн.

Також судом з'ясовано, що рішенням Нетішинської міської ради шістдесят восьмої сесії Нетішинської міської ради VI скликання від 27.01.2015р. Про внесення змін до рішення восьмої сесії Нетішинської ради VI скликання від 31.03.2011р. № 8/157 Про розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності у межах міста Нетішина викладено у новій редакції додаток до рішення (щодо розміру орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності у межах міста Нетішина).

Вказане рішення Нетішинської міської ради ніким не оскаржено та не скасовано.

Крім того, як встановлено судом, згідно із п. 4.4. договору оренди земельної ділянки від 03.11.2010р., розмір орендної плати переглядається постійно, зокрема, у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.

Відтак, оскільки сторонами в договорі від 03.11.2010р. зазначені можливості перегляду розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору, в зв'язку з чим посилання відповідача на те, що законом не передбачено зміну нормативної грошової оцінки землі в якості обов'язкової підстави для зміни розміру орендної плати за землю, є необґрунтованими.

Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями статті 288 Податкового Кодексу.

Вищенаведеним спростовуються доводи відповідача, наведені ним в обгрунтування своїх заперечень.

Разом з тим, судом відзначається правомірність посилання відповідача на приписи частини третьої статті 653 ЦК України, згідно з якими, якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Беручи до уваги наведені вище положення закону, враховуючи встановлені судом факти та зміст позовних вимог, суд вважає за необхідне задовольнити позов з огляду на його обгрунтованість.

У зв'язку із задоволенням позову судові витрати відповідно до ст.129 ГПК України покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 2, 20, 24, 73, 74, 129, 232, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Внести зміни до договору оренди № 000015 земельної ділянки, що перебуває у комунальній власності територіальної громади міста, від 03.11.2010р., укладеного між Нетішинською міською радою Хмельницької області та товариством з обмеженою відповідальністю Солодкі Товтри (зареєстрованого в управлінні Держкомзему у м. Нетішині Хмельницької області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 10 березня 2011 року за № 681050004000015), виклавши пункти 2.4., 4.1. означеного договору в наступній редакції:

"пункт 2.4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 4288114,56 грн.";

"пункт 4.1. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 10720,29 грн. у місяць шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок орендодавця, відсоток нормативної грошової оцінки земельної ділянки, прийнятий для розрахунку річного розміру орендної плати - 3%".

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Солодкі Товтри" (м. Нетішин Хмельницької області, вул. Лісова, 38, ідентифікаційний код 37153510) на користь виконавчого комітету Нетішинської міської ради (м. Нетішин Хмельницької області, вул. Шевченка, 1, ідентифікаційний код 05399231) 1600 грн. відшкодування судового збору.

Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч. ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч. 1 ст. 256 ГПК України).

Апеляційна скарга подається в порядку, передбаченому ст. 257 ГПК України, з урахуванням пп. 17.5 Розділу ХІ "Перехідні положення" ГПК України.

Повний текст рішення складено 17.05.2018р.

Суддя М.В. Смаровоз

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення07.05.2018
Оприлюднено21.05.2018
Номер документу74073527
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/1119/17

Постанова від 09.08.2018

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Філіпова Т.Л.

Ухвала від 25.06.2018

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Філіпова Т.Л.

Ухвала від 25.06.2018

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Філіпова Т.Л.

Рішення від 07.05.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 11.04.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 13.03.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 23.01.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 12.12.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 29.11.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні