ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
справа №813/1077/18
16 травня 2018 року
зал судових засідань №9
Львівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Лунь З.І.
секретар судового засідання Магиревич Ю.Д.,
за участю:
представника позивача ОСОБА_1
представника відповідача ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Бродівське автотранспортне підприємство 14610 до Державної служби України з безпеки на транспорті про зобов'язання вчинити дії,-
в с т а н о в и в:
Товариство з обмеженою відповідальністю Бродівське автотранспортне підприємство 14610 (місцезнаходження: 80600, Львівська область, м.Броди, вул. І.Франка, 57) звернулося до суду з позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті (місцезнаходження: 01135, м.Київ, пр-т Перемоги, 14), в якому просить суд зобов'язати відповідача ввести в дію передбаченим законодавством шляхом із подальшим документальним оформленням правовідносин із позивачем рішення, прийняте за результатами конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, проведеного 28.12.2015 стосовно маршруту Броди-Тернопіль, рейс 503/504, об'єкт №6 переможцем на якому було визнано позивача.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що внаслідок протиправної бездіяльності відповідача щодо не введення в дію рішень Укртрансінспекції, правонаступником якої він являється, прийнятих за результатом конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування. Також зазначає, що на даний час рішення конкурсного комітету щодо визначення переможцем конкурсу ТзОВ Бродівське автотранспортне підприємство 14610 на самостійне виконання рейсів 503/504 маршруту Броди-Тернопіль в дію не введено та дозвіл на перевезення пасажирів на зазначеному маршруті не видано. На думку позивача, ТзОВ Бродівське автотранспортне підприємство 14610 є законним переможцем проведеного 28.12.2015 Укртрансінспекцією конкурсу з перевезенням пасажирів на міжміському маршруті загального користування, який виходить за межі території області (міжобласний маршрут) Броди-Тернопіль, рейс 503/504. Крім цього, позивач зазначає, що вказане рішення у встановленому порядку затверджено не було, що порушило його право як переможця конкурсу та позбавило його права на здійснення відповідної діяльності, у зв'язку з чим змушений був звернути з даним позовом до суду.
Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог повністю. Відзив обґрунтований тим, що на момент проведення конкурсу в Укртрансінспекції була відсутня офіційна інформація про перехід її повноважень до Укртранбезпеки у зв'язку з набранням чинності розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 №1378 Питання Державної служби з безпеки на транспорті , так як офіційно, з наявних даних та згідно з реєстру вхідної кореспонденції, вказане розпорядження на адресу Укртрансінспекції не надходило, так як рішення щодо визначення переможця конкурсу Укртрансінспекцією не було введено в дію до моменту припинення виконання нею своїх функцій повноважень. На думку відповідача, термін введення в дію рішення конкурсного комітету Укртрансінспекції від 28.12.2015, встановлений пунктом 51 Порядку закінчився 10.02.2016 тобто, до моменту переходу до нього як правонаступника повноважень з організації та проведення конкурсів з перевезення пасажирів на міжміських і приміських маршрутах загального користування, які виходять за межі території області (міжобласних маршрутах), просив суд відмовити в задоволенні адміністративного позову.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримала з підстав, наведених у позовній заяві. Просила суд позовні вимоги задовольнити повністю.
Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечила з підстав, наведених у письмовому відзиві. Просила суд у задоволенні позову відмовити повністю.
Заслухавши вступне слово представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та відзив, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що позов необхідно задовольнити, виходячи з наступних підстав.
Суд встановив, що ТзОВ Бродівське автотранспортне підприємство 14610 є автомобільним перевізником, яке здійснює на комерційній основі перевезення пасажирів транспортними засобами.
Наказом Укртрансінспекції від 24.11.2015 №448 Про формування об'єктів конкурсу та внесення їх на розгляд конкурсного комітету було оголошено конкурс з перевезенням пасажирів на міжміському і приміському маршрутах загального користування, які виходять за межі території області (міжобласний маршрут) та затверджено перелік об'єктів даного конкурсу для розгляду на засіданні конкурсного комітету 28.12.2015.
На офіційному сайті Укртрансінспекції організатором було розміщено оголошення загального користування, які виходять за межі території області (міжобласний маршрут) 28.12.2015.
Позивач, виявивши бажання взяти участь у вказаному конкурсі, подав на розгляд Укртрансінспекції заяву за встановленою формою на участь в конкурсі з перевезення пасажирів разом з відповідним переліком документів, що визначений чинним законодавством, на міжміському маршруті загального користування, а саме: об'єкт №6, маршрут Броди-Тернопіль, рейси 503/504.
28.12.2015 о 09:00 год. в приміщенні Укртрансінспекії за адресою: м. Київ, проспект Перемоги, 57, відбулось засідання конкурсного комітету з проведення конкурсу з перевезення пасажирів на міжміських і приміських маршрутах загального користування, які виходять за межі території області (міжобласний маршрут), за результатом якого позивачам було оголошено про наступні рішення конкурсного комітету, що були прийнятті під час засідання, а також по об'єкту №6 визнано ТзОВ Бродівське автотранспортне підприємство 14610 на самостійне виконання рейсів 503/504 по маршруту Броди-Тернопіль, що підтверджується протоколом № 49 засідання конкурсного комітету з проведення конкурсу з перевезення пасажирів та міжміському і приміському маршрутах загального користування, які виходять за межі території області (міжобласний маршрут).
Таким чином, позивач є законними переможцями проведеного 28.12.2015 Укртрансінспекією конкурсу з перевезення пасажирів на міжміських і приміських маршрутах загального користування, які виходять за межі території області (міжобласний маршрут).
Станом на момент подання позову рішення конкурсного комітету щодо визначення переможцем конкурсу ТзОВ Бродівське автотранспортне підприємство 14610 на самостійне виконання рейсів 503/504 маршруту Броди-Тернопіль в дію не введено та дозвіл на перевезення пасажирів не видано.
А тому, так як рішення у встановленому порядку затверджене не було, що порушило права позивача як переможця конкурсу та позбавило його права на здійснення відповідної діяльності, ТО позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
Суд при вирішенні спору по суті виходить з наступного.
Відповідно до пунктів 1, 4 Положення про Державну інспекцію України з безпеки на наземному транспорті, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 №387/2011, Державна інспекція України з безпеки на наземному транспорті (Укртрансінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури України.
Укртрансінспекція входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування, на перевезення яким видано ліцензію, міському електричному, залізничному транспорті, експлуатації автомобільних доріг загального користування (далі - автомобільний, міський електричний, залізничний транспорт та ведення дорожнього господарства).
Укртрансінспекція у сфері автомобільного та міського електричного транспорту. Зокрема, організовує та проводить конкурси з перевезення пасажирів на міжнародних та міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які виходять за межі території області (міжобласних маршрутах).
Процедуру підготовки та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування (далі - конкурс) і є обов'язковим для виконання органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами (організаціями), залученими на договірних умовах для організації забезпечення проведення конкурсів, конкурсними комітетами та автомобільними перевізниками визначає Порядок проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 № 1081 (далі - Порядок).
Згідно з положеннями пункту 4 Порядку, організатором на автобусному маршруті загального користування є, крім іншого, Укртрансбезпека - на міжміському і приміському маршрутах, які виходять за межі території області (міжобласний маршрут).
Відповідно до пунктів 28-29, 40, 42, 46, 47, 49, 50, 53 Порядку передбачено, що організатор або робочий орган публікує в друкованих засобах масової інформації не пізніше ніж за 30 календарних днів до початку конкурсу оголошення про конкурс.
Для участі у конкурсі автомобільний перевізник подає на кожний об'єкт конкурсу окремо заяву за формою, визначеною згідно з додатками 1 або 2.
Під час проведення конкурсу конкурсний комітет розглядає пропозиції перевізників-претендентів. У разі участі в конкурсі двох або більше перевізників-претендентів конкурсний комітет визначає кращого з використанням бальної системи оцінки пропозицій перевізників-претендентів відповідно до цього Порядку та Закону України Про автомобільний транспорт .
Переможцем конкурсу визнається перевізник-претендент, який за результатами розгляду набрав найбільшу кількість балів відповідно до системи оцінки пропозицій перевізників-претендентів.
Претендентом, який посів друге місце, визнається перевізник-претендент, який за результатами розгляду набрав найбільшу кількість балів відповідно до системи оцінки пропозицій перевізників-претендентів без урахування показника переможця конкурсу.
У разі коли учасники конкурсу набрали однакову кількість балів, під час визначення переможця конкурсу та перевізника-претендента, який посів друге місце, перевагу має той перевізник-претендент, що подав конкурсному комітетові сертифікат відповідності послуг з перевезення пасажирів ліцензійним умовам, а також (для міжміського автобусного маршруту) свідоцтво відповідності автобуса параметрам комфортності, а у разі неподання таких документів або подання їх кількома перевізниками-претендентами, що набрали однакову кількість балів, переможець визначається шляхом голосування.
Перевізника-претендента, визнаного відповідно до пункту 42 цього Порядку переможцем, може бути визнано таким лише у разі набрання ним за окремим об'єктом конкурсу кількості балів, що є вищою нуля.
Рішення про результати конкурсу приймається конкурсним комітетом на закритому засіданні в присутності не менш як половини його складу, у тому числі голови конкурсного комітету або його заступника, простою більшістю голосів.
Рішення конкурсного комітету про визначення переможця конкурсу, а також перевізника-претендента, який за результатами розгляду посів друге місце, оголошується перевізникам-претендентам під час конкурсу, у 10-денний строк оформляється протоколом, який підписується присутнім головою або заступником голови та секретарем конкурсного комітету, і подається організатору.
Рішення конкурсного комітету щодо визначення переможця конкурсу вводяться в дію наказом (постановою або іншим розпорядчим документом) організатора протягом не більш як 30 робочих днів з дня проведення конкурсу.
Організатор не пізніше ніж через 30 днів з моменту набрання чинності рішенням конкурсного комітету укладає з переможцем конкурсу договір (на міському та внутрішньообласному автобусних маршрутах) або видає дозвіл (на міжобласному автобусному маршруті) згідно з обов'язковими умовами визначеного конкурсу та додатковими умовами обслуговування маршруту, наданими перевізником-претендентом.
У разі письмової відмови перевізника-претендента, який став переможцем конкурсу, від укладення з організатором договору (одержання дозволу) договір укладається (дозвіл видається) з перевізником-претендентом, який посів друге місце. У разі відсутності перевізника-претендента, який посів друге місце, рейс (маршрут) включається до об'єкта іншого конкурсу.
Постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 № 442 Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади утворено Державну службу України з безпеки на транспорті, реорганізувавши шляхом злиття Державну інспекцію з безпеки на морському та річковому транспорті, Державну інспекцію з безпеки на наземному транспорті та підпорядкувавши Службі, що утворюється, Державну спеціальну службу транспорту.
Зазначеною постановою установлено, що центральні органи виконавчої влади, що утворюються шляхом реорганізації інших центральних органів виконавчої влади, є правонаступниками органів, які реорганізуються.
Права та обов'язки центральних органів виконавчої влади, що ліквідуються, передаються відповідним центральним органам виконавчої влади, на які цією постановою покладено функції з реалізації державної політики у відповідній сфері.
Центральні органи виконавчої влади, що припиняються згідно з цією постановою, продовжують здійснювати повноваження та функції у визначених сферах до завершення здійснення заходів з утворення центральних органів виконавчої влади, яким передаються повноваження та функції центральних органів виконавчої влади, що припиняються.
Відповідно до пункту Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 103, Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті (крім сфери безпеки мореплавства суден флоту рибного господарства).
Постановою Кабінету Міністрів України від 04.02.2016 № 98 (набрала чинності 25.02.2016) доповнено пункт 5 зазначеного Положення підпунктом 59-1 згідно з яким, Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, організовує та проводить конкурси з перевезення пасажирів на міжміських і приміських маршрутах загального користування, які виходять за межі території області (міжобласних маршрутах).
Відповідно до наведених норм та в межах наданих повноважень, Укртрансінспекцією було проведено 28.12.2015 конкурс з перевезення пасажирів на міжміських і приміських маршрутах загального користування, які виходять за межі території області (міжобласний маршрут), за результатом якого позивача визнано переможцем по відповідному об'єкту конкурсу, що наведений вище.
Проте, Укртрансінспекцією з невідомих суду причин, не було виконано вимог 51 Порядку щодо введення в дію рішення від 28.12.2015 конкурсного комітету щодо визначення переможців конкурсу, чим порушені праві позивача, які підлягають відновленню. При цьому, на даний час Укртрансінспекція припинила свою діяльність, відповідно, позбавлена відповідних повноважень і не може відновити порушені права позивачів.
Враховуючи, що повноваження проводити конкурси з перевезення пасажирів на міжміських і приміських маршрутах загального користування, які виходять за межі території області (міжобласних маршрутах) та, відповідно, вводити в дію розпорядчим документом рішення конкурсного комітету щодо визначення переможців конкурсу покладені на відповідача як правонаступника Укртрансінспекції, суд дійшов висновку про те, що саме відповідач має відновити права позивача.
Така позиція суду кореспондується з положеннями Конституції України, якою закріплено принцип відповідальності держави перед людиною за свою діяльність, який виявляється передусім у конституційному визначенні обов'язків держави. Така відповідальність не зводиться лише до політичної чи моральної відповідальності публічної влади перед суспільством, а має певні ознаки юридичної відповідальності як застосування заходів публічно-правового характеру до держави та її органів за невиконання чи неналежне виконання своїх обов'язків. Конституція України передбачає відповідальність державних органів, органів місцевого самоврядування та їх посадових і службових осіб, установивши за певні дії чи бездіяльність відповідні заходи впливу (санкції) до них.
Таким чином, суд вважає, що припинення повноважень певного суб'єкта владних повноважень не може припиняти відповідальності держави перед учасниками відповідних правовідносин, які продовжують існувати, отже відповідальність покладається на правонаступника припиненого суб'єкта владних повноважень.
Відповідно до ст.8 Конституції України, ст.8 КАС України та ч. 1 ст.17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини , суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави, застосовує цей принцип з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.
Згідно з п. 2 ч. 2 ст. 162 КАС України, у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову про зобов'язання відповідача вчинити певні дії.
Виходячи з практики Європейського суду з прав людини (зокрема, постанови по справі Олссон проти Швеції від 24.03.1988 (скарга № 10465/83), запорукою вірного застосування дискреційних повноважень є високий рівень правової культури державних службовців. Обсяг цих повноважень суб'єкта владних повноважень повинен мати чіткі межі застосування, рішення органу має бути визнано протиправним, у разі, коли істотність порушення процедури потягнуло його неправильність, а за наявністю правової можливості (якщо ідеться про прийняття органом одного з двох рішень надати чи ні певну можливість здійснювати певні дій) суди повинні відновлювати порушене право шляхом зобов'язання суб'єкта владних повноважень (у т.ч. колегіальний орган) прийняти конкретне рішення про надання можливості, якщо відмова визнана неправомірною, а інших підстав для відмови не вбачається.
Таким чином, відновлення порушеного права позивача можливе не інакше, як шляхом введення в дію прийнятого за результатом конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, проведеного 28.12.3015, рішення.
Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, за правилами, встановленими ст.86 КАС України, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.
Стаття 19 Конституції України встановлює, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Положення ч.1 ст. 9 КАС України передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 вказаного Кодексу.
Таким чином, на підставі наявних у справі доказів, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Судові витрати відповідно до ст. 139 КАС України підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління ДФС у Львівській області .
Тому, судові витрати у сумі 1762,00грн. відповідно до ст. 139 КАС України підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань з Державної служби України з безпеки на транспорті .
Керуючись ст.ст. 72, 73, 242-246, 250, 257-262 КАС України, суд, -
в и р і ш и в :
адміністративний позов задовольнити повністю.
Зобов'язати Державну службу України з безпеки на транспорті ввести в дію передбаченим законодавством шляхом із подальшим документальним оформленням правовідносин із Товариством з обмеженою відповідальністю Бродівське автотранспортне підприємство 14610 рішення, прийняте за результатами конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, проведеного 28.12.2015 стосовно маршруту Броди-Тернопіль, рейси 503/504, об'єкт №6 переможцем на якому було визнано Товариство з обмеженою відповідальністю Бродівське автотранспортне підприємство 14610 .
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті Укртрансбезпека (місцезнаходження: 01135, місто Київ, проспект Перемоги, будинок 14, код ЄДРПОУ 39816845) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Бродівське автотранспортне підприємство 14610 (місцезнаходження: 80600, Львівська область, м.Броди, вул. І.Франка, 57, ко ЄДРПОУ 03114783) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят два)грн.00коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга подається до Львівського апеляційного адміністративного суду із врахуванням п.п.15.5 Перехідних положень КАС України протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення.
Повний текст рішення складено 21.05.2018.
Суддя Лунь З.І.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.05.2018 |
Оприлюднено | 21.05.2018 |
Номер документу | 74093435 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Лунь Зоряна Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні