Рішення
від 18.05.2018 по справі 550/233/18
ЧУТІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 550/233/18

Провадження № 2-а/550/20/18

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 травня 2018 року смт. Чутове

Чутівський районний суд Полтавської області

в складі : головуючого - судді Ланни Я.О.,

за участю секретаря судового засідання- Томас Ю.П.,

представника позивача - ОСОБА_1,

представників відповідача - ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4

відповідача - ОСОБА_5,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в смт. Чутове справу за позовом ОСОБА_6 до Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області; державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокодастру у Полтавській області - головного спеціаліста відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування управління з контролю за використанням та охороною земель - ОСОБА_5Впро визнання протиправною та скасування постанови №74-ДК/0085По/08/01/-18 від 06.03.2018 про притягнення ОСОБА_6 до адміністративної відповідальності за ст.53 КУпАП та накладення адміністративного стягнення, -

у с т а н о в и в :

ОСОБА_6 звернувся до суду із зазначеним позовом, в якому прохає суд визнати протиправною та скасувати постанову про накладення адміністративного стягнення № 74-ДК/0085По/08/01/-18 від 06.03.2018 року про притягнення його до адміністративної відповідальності за ст.53 КУпАП та накладення стягнення у виді штрафу в розмірі 170,00 грн. Позовні вимоги мотивує наступним. Державним інспектором - головним спеціалістом відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування управління з контролю за використанням та охороною земель - ОСОБА_5 здійснено перевірку дотримання вимог земельного законодавства під час використання земель сільськогосподарського призначення державної власності площею 9,4363 га., кадастровий номер 5325482700:00:003:0276, якою користується згідно договору оренди позивач. Вважає дану перевірку проведену всупереч вимогам чинного законодавства, а також вважає, що інспектор не мав права проводити обстеження даної земельної ділянки. Державними інспектором складено акт обстеження земельної ділянки від 08.02.2018 року № 74-ДК/0102/АО/10/01/-18. За результатами проведеної перевірки державним інспектором також складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки від 21.02.2018 року № 74-ДК/0181/АП/09/01/-18. На підставі зазначених актів на позивача було складено протокол про адміністративне правопорушення, передбачене ст. 53 КУпАП та винесено постанову, якою ОСОБА_6 було притягнуто до адміністративної відповідальності за ст.53 КУпАП та накладено стягнення у виді штрафу в розмірі 170,00 грн . Позивач не погоджується з винесеною за результатами перевірки постановою про накладення адміністративного стягнення від 06.03.2018 року № 74-ДК/0181/АП/09/01/-18, вважає її неправомірною з тих підстав, що у державного

інспектора не було повноважень на проведення перевірки. В протоколі про адміністративне правопорушення вказано про те, що він 21.02.2018 р. здійснив розорювання земельної ділянки, площею 9,4363 га пасовищ (кадастровий номер 5325482700:00:003:0276), що не відповідає дійсності. Позивач стверджує, що його не було ознайомлено з правами, передбаченими ст. 268 КУпАП, вважає, що постанова про адміністративне правопорушення не відповідає вимогам закону. В зв'язку із чим просить суд визнати протиправною та скасувати постанову №74-ДК/0085По/08/01/-18 від 06.03.2018 про притягнення його до адміністративної відповідальності за ст.53 КУпАП .

Позивач в судове засідання не з'явився, був належним чином повідомлений про час та місце розгляду справи, клопотань про відкладення розгляду справи суду не надавав.

В судовому засіданні представник позивача - адвокат ОСОБА_1 позовні вимоги підтримала із підстав, наведених у позовній заяві та у відповіді на відзив. Просила суд позов задовольнити.

Представники відповідачів управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області та Головного управління Держагеокадастру у Полтавській області ОСОБА_2, ОСОБА_3 та відповідач ОСОБА_5, позовні вимоги заперечили у повному обсязі, зазначивши у відзивах на позовну заяву, що оскаржувана постанова була винесена головним спеціалістом відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування управління з контролю за використанням та охороною земель - ОСОБА_5 в межах наданих їй повноважень та відповідно до закону. Вказавши, що дана постанова є законною, а тому у задоволенні вимог позивача слід відмовити.

Ухвалою суду від 19.03.2018 р. прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі.

Згідно ухвали суду від 25.04.2018 р. залучено до участі у справі в якості співвідповідачів: Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області та державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокодастру у Полтавській області - головного спеціаліста відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування управління з контролю за використанням та охороною земель - ОСОБА_5

Заслухавши пояснення представника позивача, представників відповідачів, відповідача ОСОБА_5 вивчивши відзиви на позовну заяву, відповідь на відзив, дослідивши матеріали справи, суд встановив.

Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області видано наказ від 31.01.2018 № 74-ДК Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності , відповідно до вимог Земельного кодексу України, Законів України Про державний контроль за використанням та охороною земель , Про охорону земель , Положення про Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 року №308, на виконання плану роботи з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області на I квартал 2018 р. Згідно якого наказано: 1. Здійснити державний контроль за дотриманням вимог земельного законодавства використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності шляхом проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства під час використання земель сільськогосподарського призначення державної власності (земель запасу, резервного фонду), які не надані у власність, користування (оренду) на території Вільхуватської сільської ради Чутівського району Полтавської області; 2. Державному інспектору у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області - головному спеціалісту відділу державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування управління з контролю за використанням та охороною земель - ОСОБА_5 у термін з 08.02.2018 по 21.02.2018 здійснити зазначений в п.1 цього наказу захід державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності; 3. Про результати виконання вищезазначеного заходу доповісти до 28.02.2018.

09.02.2018 Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області видано наказ №74/1-ДК Про внесення змін до наказу від 31.01.2018 №74-ДК , наказано п. 1 викласти в такій редакції: 1. Здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності шляхом проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства під час використання земель сільськогосподарського призначення державної власності, на території Вільхуватської сільської ради Чутівського району Полтавської області .

Державним інспектором - головним спеціалістом відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування управління з контролю за використанням та охороною земель - ОСОБА_5 здійснено перевірку дотримання вимог земельного законодавства під час використання земель сільськогосподарського призначення державної власності площею 9,4363 га., кадастровий номер 5325482700:00:003:0276, якою користується згідно договору оренди позивач, ОСОБА_6

В подальшому складено акт обстеження земельної ділянки від 08.02.2018 року № 74-К/0102/АО/10/01/-18 (а.с.59-60).

За результатами проведеної перевірки державним інспектором також складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки від 21.02.2018 року № 74-ДК/0181/АП/09/01/-18. В результаті перевірки встановлено, що об'єкт перевірки - земельна ділянка сільськогосподарського призначення державної власності, яка розташована за межами населених пунктів на території Вільхуватської сільської ради Чутівського району Полтавської області, площею 9,4363 га. пасовищ (кадастровий номер 5325482700:00:003:0276) переорана, в наявності післяжнивні рештки сільськогосподарської культури - соняшника (а.с.61-62).

На підставі зазначених вище актів на позивача було складено протокол про адміністративне правопорушення, передбачене ст. 53 КУпАП.

26.02.2018 ОСОБА_6 направлено повідомлення про розгляд справи про адміністративне правопорушення (а.с.75).

Державним інспектором, ОСОБА_5 винесено постанову від 06.03.2018 р., якою ОСОБА_6 було притягнуто до адміністративної відповідальності за ст.53 КУпАП та накладено стягнення у виді штрафу в розмірі 170,00 грн.

Відповідно до ст.7 КУпАП , ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв'язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом, провадження у справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності, застосування уповноваженими на те органами і посадовими особами заходів адміністративного спливу провадиться в межах їх компетенції, у точній відповідності з законом.

Частиною 1 ст.8 КУпАП встановлено, що особа, яка вчинила адміністративне правопорушення, підлягає відповідальності на підставі закону, що діє під час і за місцем вчинення правопорушення.

У відповідності до ст. 9 КУпАП , адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.

Відповідно до ст. 10 КУпАП вина є обов'язковою умовою адміністративної відповідальності, юридичний факт, який є підставою для притягнення до відповідальності.

Згідно зі ст. 280 КпАП України , орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов'язаний з'ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає, вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом'якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, чи є підстави для передачі матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської організації, трудового колективу, а також з'ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Крім того, у відповідності до ст.278 КпАП України при підготовці до розгляду справи про адміністративне правопорушення орган (посадова особа), який розглядатиме справу, вирішує такі питання: чи належить до його компетенції розгляд даної справи: чи правильно складено протокол та інші матеріали справи про адміністративне правопорушення: чи сповіщено осіб, які беруть участь у розгляді справи, про час і місце її розгляду; чи витребувано необхідні додаткові матеріали; чи підлягають задоволенню клопотання особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілого, їх законних представників і адвоката.

Згідно ст.251 КпАП України доказами в справі про адміністративне правопорушення є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності.

Відповідно до ст.252 КУпАП , орган (посадова особа) оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом і правосвідомістю.

Крім того, відповідно до ст.245 КУпАП завданнями провадження в справах про адміністративні правопорушення є своєчасне, всебічне, повне і об'єктивне з'ясування обставин справи, вирішення її в точній відповідності з законом.

Відповідно до вимог ст. 293 КУпАП і роз'яснень, викладених в пункті 7 постанови Пленуму Верховного Суду України № 15 "Про практику розгляду судами скарг на постанови у справах про адміністративні правопорушення" орган (посадова особа) при розгляді скарги або протесту на постанову по справі про адміністративне правопорушення перевіряє законність і обґрунтованість винесеної постанови.

Суд повинен перевірити: чи накладено адміністративне стягнення правомочним органом; чи є в діях даної особи ознаки проступку, за який законом передбачена адміністративна відповідальність, і вина у його вчиненні; чи не сплив строк давності для притягнення до адміністративної відповідальності; чи правильні висновки органу (посадової особи), який виніс постанову, про тяжкість вчиненого проступку і обтяжуючі обставини; чи враховані пом'якшуючі обставини, майновий стан винного, а також з'ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Разом з тим, виходячи із закріпленого в частині 4 статті 129 Конституції України принципу змагальності і рівності сторін у судочинстві, обов'язок доказування законності застосування адміністративного стягнення при розгляді скарги громадянина в суді покладається на орган (посадову особу), яким винесено оскаржувану постанову.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Крім того, відповідно до ч.1 ст.256 КУпАП у протоколі про адміністративне правопорушення зазначаються: дата і місце його складення, посада, прізвище, імя, по- батькові особи, яка склала протокол; відомості про особу, яка притягається до адміністративної відповідальності (у разі її виявлення); місце, час вчинення і суть адміністративного правопорушення; нормативний акт, який передбачає відповідальність за дане правопорушення; прізвища, адреси свідків і потерпілих, якщо вони є; пояснення особи, яка притягається до адміністративної відповідальності; інші відомості, необхідні для вирішення справи. Якщо правопорушенням заподіяно матеріальну шкоду, про це також зазначається в протоколі.

Також, п.5 Інструкції з оформлення державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель матеріалів про адміністративні правопорушення, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 07.02.2017 за №173/30041 (далі Інструкція), визначено, що у протоколі зазначаються місце, час вчинення і суть адміністративного правопорушення . Суть правопорушення описується якомога точніше згідно з вимогами відповідної статті КУпАП , на підставі якої складається протокол; інші відомості, необхідні для вирішення справи (наприклад відомості про наявність актів обстеження земельної ділянки, відмітки про наявність документів у речей, які підтверджують правопорушення).

Так, у протоколі зазначено, що 21 лютого 2018 р. ОСОБА_6 здійснено розорювання земельної ділянки, площею 9,4363 га. пасовищ (кадастровий номер 5325482700:00:003:0276 ). На момент обстеження 08.02.2018 р. встановлено, що зазначена земельна ділянка переорана, в наявності післяжнивні рештки сільськогосподарської культури - соняшника. Суд не може взяти до уваги посилання уповноважених представників відповідачів у відзиві на позовну заяву про те, що у даному протоколі зазначено, що станом на 21.02.2018 р. зазначена земельна ділянка розорана , оскільки дане твердження суперечить буквальному тлумаченню змісту даного протоколу.

Заслуговують на увагу доводи представника позивача про неможливість вчинення адміністративного правопорушення 21.02.2018 р., яке, за посиланням сторони відповідача, вчинено шляхом розорювання земельної ділянки. При цьому суд виходить із певних погодних умов, за яких можливо вчинити зазначену дію. Так, згідно довідки Полтавського обласного центру з гідрометеорології від 11.04.2018 р. за даними якої, висота снігового покриву на ранок 21.02.2018 р. становила на території Чутівського району 10-12 см., глибина промерзання грунту 20-30 см., максимальна температура повітря 4 градуси морозу (а.с.98).

Аналізуючи зміст протоколу про адміністративне правопорушення та пояснення представників відповідачів, які в судовому засіданні повідомили, що ними під час розгляду справи про адміністративне правопорушення не встановлено точної дати (часу) його вчинення, суд приходить до висновку, що дані обставини свідчать про порушенням вимог ст. 256 КУпАП та згідно ч.3 ст. 62 Конституції України дані сумніви щодо доведеності вини особи трактуються на її користь.

Крім того, суд звертає увагу, що матеріали справи містять акт обстеження земельної ділянки, акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства, інші документи, які стали підставою складення протоколу, однак, у протоколі відсутнє посилання на них.

Крім того, сама постанова не містить зазначення всіх обставин у справі та посилання знову ж таки на акт обстеження земельної ділянки, акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства, інші документи, що підтверджують вину ОСОБА_6 у скоєнні вищезазначеного правопорушення. При вирішенні питання щодо накладення адміністративного стягнення на правопорушника не зазначено існування пом якушуючих та обтяжуючих обставин справи.

Наведені вище обставини мають суттєве значення для правильного вирішення справи, оскільки недотримання встановленого порядку щодо складення протоколу та постанови, неправильне оформлення матеріалів про адміністративне правопорушення, унеможливлює визнання судом, здобутих по справі доказів, належними та допустимими, в розумінні вимог ст.251 КУпАП.

Заслуговують на увагу доводи позивача про те, що матеріалами справи не підтверджено факт його ознайомлення з правами, передбаченими ст. 268 КУпАП під час складання протоколу про адміністративне правопорушення 21.02.2018 р., оскільки протокол не містить відповідної відмітки. Згідно п. 6 Розділу II Інструкції у протоколі обов'язково робиться відмітка про роз'яснення особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, її прав і обов'язків, передбачених статтею 268 КУпАП, а також про повідомлення її про час і місце розгляду справи про адміністративне правопорушення. Матеріали справи містять лише повідомлення про розгляд справи про адміністративне правопорушення від 26.02.2018 р. на ім'я ОСОБА_6 (а.с.16).

Щодо законності повноважень сторони відповідача на прийняття наказу та проведення на його підставі перевірки дотримання вимог земельного законодавства суд зауважує наступне.

Згідно з ч. 1, 2 ст. 2 ЗК України , земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Статтею 15-2 ЗК України визначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, у сфері земельних відносин, належить організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за: дотриманням вимог земельного законодавства при набутті права власності на земельні ділянки за договорами купівлі-продажу,

міни, дарування, застави та іншими цивільно-правовими угодами;дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; дотриманням вимог земельного законодавства органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування з питань передачі земель у власність та надання у користування, у тому числі в оренду, зміни цільового призначення, вилучення, викупу, продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах.

Відповідно до ст. 187 ЗК України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Приписами статті 188 ЗК України унормовано, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Відповідно до постанови КМУ від 10.09.2014 №442 Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади ліквідовано Державну інспекцію сільського господарства, поклавши функції із здійснення державного нагляду (контролю) в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, родючості ґрунтів - на Державну службу з питань геодезії, картографії та кадастру.

На виконання вказаного нормативного акту постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 №482 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України приведено у відповідність до наданих повноважень Положення про Державну службу України геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою КМУ від 14.01.2015 р. № 15 , в частині організації та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності.

Вказане узгоджується із положенням про управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, затвердженого наказом Держгеокадастру 16.06.2017 № 309. Так, у відповідності до п.4. Положення Управління здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням вимог земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності. Пунктом 6 Положення передбачено, що посадові особи Управління в межах своїх повноважень мають право складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; давати обов'язкові до виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; безперешкодно обстежувати в установленому законом порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель.

У відповідності до преамбули Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель , цей Закон визначає правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.

Стаття 6 Закону визначає повноваження центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі; стаття 10 вказаного Закону визначає повноваження державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель та дотриманням вимог законодавства України про охорону земель.

Так, згідно положень статті 6 Закону до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать зокрема здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю та виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням.

В свою чергу, у відповідності до положень ст. 10 Закону державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:

безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;

давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;

складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;

у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення;

викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов'язаних з порушенням земельного законодавства України;

передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення;

проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно-і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України;

звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.

Сфера дії цього Закону поширюється на відносини, пов'язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Суд вважає, що в даному випадку об'єктом перевірки є земельна ділянка та законність її використання. У свою чергу, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.

У відповідності до ст. 9 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом, зокрема, проведення перевірок.

Аналіз зазначених вище норм дає підстави зробити суду висновок про те, що спеціальний нормативно-правовий акт у сфері державного контролю за використанням та охороною земель чітко визначає у який спосіб державними інспекторами у вказаній сфері здійснюється державний контроль за використанням та охороною земель, а саме шляхом проведення перевірок.

З огляду на наведене, суд вважає, що Державний інспектор - головний спеціаліст відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування управління з контролю за використанням та охороною земель - ОСОБА_5 при проведенні перевірки земельних ділянок Вільхуватської сільської ради діяла в межах наданих їй чинним законодавством повноважень.

Суд звертає увагу на те, що станом на 08.02.2018 року, тобто на день обстеження вищезазначеної земельної ділянки державними інспекторами Філіпповою І.В. та Шевченко І. В., діяв наказ ГУ Держгеокадастру у Полтавській області від 31.01.2018 № 74-ДК та план роботи Управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Полтавській області на І квартал 2018 року. В плані роботи в п.1.1. та п.п. 1.1.16 маються певні розбіжності. Земельна ділянка з кадастровим номером 5325482700:00:003:0276, яка перебуває в оренді позивача, зазначена, як земельна ділянка, яка не надана у власність, користування (оренду).

Але дані обставини не свідчать про відсутність у державного інспектора повноважень щодо перевірки зазначеної вище земельної ділянки.

Згідно наказу №74/1-ДК від 09.02.2018 року дані розбіжності було усунуто шляхом внесення змін до наказу від 31.01.2018 №74-ДК, а саме щодо уточнення виду земель щодо яких здійснюється перевірка.

Твердження Позивача в частині необхідності застосування Відповідачем при проведенні перевірки норм Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності не можуть бути взяті судом до уваги, оскільки вказаний Закон не поширюється на такі правовідносини.

Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень. Частиною 2 даної статті встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).

Відповідно до ч. 1ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених у статті 78 цього Кодексу .

Згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Як передбачено п.2 ч.3 ст.286 КАС України за наслідками розгляду справи з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності місцевий загальний суд як адміністративний має право скасувати рішення суб'єкта владних повноважень і надіслати справу на новий розгляд до компетентного органу (посадової особи).

З урахуванням Конституційних принципів законності та індивідуалізації відповідальності, обов'язковою передумовою накладення на особу адміністративного стягнення є точний виклад обставин вчиненого нею адміністративного правопорушення, прямо передбаченого законодавством. Притягнення особи до адміністративної відповідальності на припущеннях є неприпустимим.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про відсутність у матеріалах справи доказів того, що позивач саме 21.02.2018 року, як зазначено в протоколі та оскаржуваній постанові, здійснив розорювання обстежуваної земельної ділянки, яке стало в подальшому предметом розгляду справи про притягнення до адміністративної відповідальності за ст.53 КУпАП ОСОБА_6 та був ознайомлений з правами, передбаченими ст. 268 КУпАП під час складання протоколу про адміністративне правопорушення.

Згідно п.2 ч.3 ст. 286 КАС України за наслідками розгляду справи з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності місцевий загальний суд як адміністративний має право в тому числі скасувати рішення суб'єкта владних повноважень і надіслати справу на новий розгляд до компетентного органу (посадової особи).

Враховуючи те, що під час розгляду справи про адміністративне правопорушення поза розумним сумнівом не встановлено час його вчинення та не ознайомлено ОСОБА_6 з правами, передбаченими ст. 268 КУпАП, суд приходить до висновку про скасування оскаржуваної постанови та направлення справи на новий розгляд.

Таким чином, постанова №74-ДК/0085По/08/01/-18 від 06.03.2018 про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_6 за ст.53 КУпАП підлягає скасуванню, а справа про адміністративне правопорушення направленню до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області на новий розгляд.

Керуючись ст.ст. 77, 94, 139, 241-247, 250-251, 268-272, 286, 295 КАС України, суд -

у х в а л и в:

Позов ОСОБА_6 до Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області; державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокодастру у Полтавській області - головного спеціаліста відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування управління з контролю за використанням та охороною земель - ОСОБА_5Впро визнання протиправною та скасування постанови №74-ДК/0085По/08/01/-18 від 06.03.2018 про притягнення ОСОБА_6 до адміністративної відповідальності за ст.53 КУпАП та накладення адміністративного стягнення - задовольнити частково.

Скасувати постанову від 06.03.2018р. № 74-ДК/0085По/08/01/-18 про накладення на ОСОБА_6 адміністративного стягнення за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 53 КпАП України у вигляді штрафу у розмірі 170,00 грн. (сто сімдесят гривень) і надіслати справу на новий розгляд до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області .

В решті в задоволенні позову відмовити.

Рішення суду може бути оскаржене до Харківського апеляційного адміністративного суду, шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів, з дня його проголошення.

До початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи через Чутівський районний суд Полтавської області, згідно вимог п.15.5 ч.1 розділу VІІ перехідних положень КАС України.

Суддя Я. О. Ланна

СудЧутівський районний суд Полтавської області
Дата ухвалення рішення18.05.2018
Оприлюднено22.05.2018
Номер документу74110653
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —550/233/18

Ухвала від 07.06.2018

Адміністративне

Чутівський районний суд Полтавської області

Ланна Я. О.

Ухвала від 31.05.2018

Адміністративне

Чутівський районний суд Полтавської області

Ланна Я. О.

Рішення від 18.05.2018

Адміністративне

Чутівський районний суд Полтавської області

Ланна Я. О.

Ухвала від 25.04.2018

Адміністративне

Чутівський районний суд Полтавської області

Ланна Я. О.

Ухвала від 19.03.2018

Адміністративне

Чутівський районний суд Полтавської області

Ланна Я. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні