Постанова
від 16.05.2018 по справі 914/1652/16
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"16" травня 2018 р. Справа № 914/1652/16

Львівський апеляційний господарський суд в складі колегії:

головуючого - судді Скрипчук О.С.

суддів Дубник О.П.

ОСОБА_1

При секретарі судового засідання Лагутіні В.Б.

розглянувши апеляційні скарги Приватного акціонерного товариства Новороздільське гірничо-хімічне підприємство Сірка за № 09-33 від 30.01.2018 року

та Публічного акціонерного товариства Укртрансгаз за № 1001ВИХ-18-567 від 01.02.2018 року

на рішення Господарського суду Львівської області від 11.01.2018 року (повний текст рішення складено та підписано 17.01.2018 року, суддя Крупник Р.В.)

у справі № 914/1652/16

за позовом: Публічного акціонерного товариства Укртрансгаз , м. Київ

до відповідача: Приватного акціонерного товариства Новороздільське гірничо-хімічне підприємство Сірка , м. Новий Розділ Львівської області

про стягнення 252 598,53 грн.

за участю представників:

від позивача: ОСОБА_2 - довіреність № 1008 від 29.12.2017 року; ОСОБА_3 - довіреність № 09-34 від 30.01.2018 року;

від відповідача: ОСОБА_4 - довіреність № 01-184 від 04.04.2018 року; ОСОБА_5 - довіреність № 970 від 28.12.2017 року

ВСТАНОВИВ :

ПАТ Уктрансгаз звернулося до Господарського суду Львівської області із позовом до ДП Новороздільське державне гірничо-хімічне підприємство Сірка про стягнення 252598,53 грн.

Рішенням Господарського суду Львівської області від 11.01.2018 року у справі № 914/1652/16 позов Публічного акціонерного товариства Укртрансгаз задоволено частково. Суд виніс рішення, яким стягнув з Приватного акціонерного товариства Новороздільське гірничо-хімічне підприємство Сірка на користь Публічного акціонерного товариства Укртрансгаз 210498,78 грн. заборгованості за надані послуги з балансування обсягів природного газу за період: грудень 2015р.-березень 2016р. та 3157,36 грн. судового збору. В решті позову відмовлено. Стягнуто з ПАТ Укртрансгаз на користь Приватного акціонерного товариства Новороздільське гірничо-хімічне підприємство Сірка 2648,53 грн. витрат на проведення судової експертизи.

Не погоджуючись з даним рішенням Приватне акціонерне товариство Новороздільське гірничо-хімічне підприємство Сірка подало апеляційну скаргу за № 09-33 від 30.01.2018 року, в якій просить рішення Господарського суду Львівської області від 11.01.2018 року скасувати в частині стягнення 210 498,78 грн. заборгованості за надані послуги з балансування обсягів природного газу за період: грудень 2015 р. - березень 2016 р. та 3157,36 грн. судового збору, прийняти в цій частині нове рішення, яким в позові відмовити. Крім цього, відповідач просить змінити рішення суду першої інстанції в частині стягнення витрат на проведення судової експертизи та стягнути з ПАТ Укртрансгаз на користь Приватного акціонерного товариства Новороздільське гірничо-хімічне підприємство Сірка 15 888,00 грн. витрат на проведення судової експертизи.

Апеляційна скарга мотивована тим, що судом першої інстанції при прийнятті рішення порушено норми матеріального і процесуального права. А саме скаржник стверджує, що господарським судом першої інстанції не встановлено, яка кількість газу була протранспортована позивачем і мала б бути передана згідно Актів приймання-передачі за грудень 2015 року - березень 2016 року.

Також не погоджуючись з рішенням Господарського суду Львівської області Публічне акціонерне товариство Укртрансгаз подало апеляційну скаргу за № 1001ВИХ-18-567 від 01.02.2018 року, в якій просить рішення Господарського суду Львівської області від 11.02.2018 року скасувати в частині відмови в позові на загальну суму 42 099,75 грн. та прийняти в цій частині нове рішення, яким задоволити позовні вимоги у повному обсязі.

Апеляційна скарга ПАТ Укртрансгаз мотивована тим, що судом першої інстанції при винесенні рішення порушено норми матеріального і процесуального права. А саме скаржник стверджує, що суд першої інстанції при вирішенні питання щодо розміру коефіцієнту компенсації при визначенні вартості послуг прийшов до необґрунтованих та безпідставних висновків, що не відповідають обставинам справи, про необхідність застосування коефіцієнту компенсації 1, а не 1,2 який було застосовано позивачем.

Приватним акціонерним товариством Новороздільське гірничо-хімічне підприємство Сірка було подано до суду відзив на апеляційну скаргу № 45-151 від 14.03.2014 року, в якому просить в задоволення апеляційної скарги ПАТ Укртрансгаз відмовити.

Відповідно до п. 4 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов'язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Розглянувши матеріали справи, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються доводи та заперечення сторін, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи, суд встановив наступне .

Як вбачається з матеріалів справи, 29.02.2016р. між ПАТ Укртрансгаз (оператор) та ДП Новороздільське державне гірничо-хімічне підприємство Сірка (правонаступником якого є ПрАТ Новороздільське державне гірничо-хімічне підприємство Сірка ) (замовник) укладено договір транспортування природного газу №1602000674 (надалі - договір). Згідно п. 2.1. оператор зобов'язався надати замовнику послуги з транспортування природного газу на умовах, визначених у цьому договорі, а замовник - сплачувати оператору встановлену в цьому договорі вартість таких послуг.

Цей договір набирає чинності з дня його укладення на строк до 31 грудня 2016 року, умови договору застосовуються до відносин сторін, які виникли до його укладення, а саме з 01 грудня 2015 року (положення п. 17.1. договору).

Також між ПАТ Укртрансгаз (газотранспортне підприємство) та ДП Новороздільське ДГХП Сірка (газорозподільне підприємство) підписано технічну угоду про умови приймання-передачі природного газу №01-2014/ДГХП. Пункт 1.1. тимчасової угоди визначає порядок приймання-передачі природного газу газотранспортним підприємством до газопроводів газорозподільного підприємства. Перелік пунктів приймання-передачі газу ГВС, ПВВГ, ГРС, згідно з якими газотранспортне підприємство передає газ газорозподільному підприємству, наведено в додатку №1 Перелік пунктів приймання-передачі природного газу , який є невід'ємною частиною цієї технічної угоди.

Згідно п.п. 2.2., 2.3. договору, послуги надаються на умовах, визначених у Кодексі газотранспортної системи (надалі Кодекс), з урахуванням особливостей, передбачених цим договором. Послуги, які можуть бути надані замовнику за цим договором: послуга замовленої потужності в точках входу та виходу до/з газотранспортної системи; послуги фізичного транспортування природного газу газотранспортною системою на підставі підтверджених номінацій; послуги балансування обсягів природного газу, які подаються до газотранспортної системи і відбираються з неї.

Пунктами 2.6.-2.7. договору визначено, що замовник має виконувати вимоги, визначені в Кодексі, подавати газ в точках входу та/або приймати газ у точках виходу в обсягах, встановлених цим договором, протягом погоджених термінів, а також оплачувати послуги на умовах, зазначених у договорі. Оператор має виконувати вимоги, визначені в Кодексі, приймати газ в точках входу та/або передавати газ у точках виходу в обсягах, встановлених цим договором, протягом погоджених термінів.

Відповідно п.п. 5.1., 6.1.-6.3. договору, порядок комерційного обліку природного газу (у т.ч. приладового) та перевірки комерційних вузлів обліку, а також порядок приймання-передачі природного газу в точках входу/виходу до/з газотранспортної системи та визначення і перевірки параметрів якості в цих точках здійснюється сторонами відповідно до умов Кодексу та з урахуванням цього договору. Оператор забезпечує наявність відповідних потужностей в точках входу до газотранспортної системи або в точках виходу з газотранспортної системи згідно з додатком 1 до цього договору (розподіл потужності). Розподіл потужності здійснюється в порядку, передбаченому положеннями Кодексу. Надання номінацій (реномінацій) для отримання транспортування здійснюється у порядку, встановленому Кодексом. Форми номінацій і реномінацій оприлюднюються оператором на його офіційному веб-сайті.

Так, п.п. 11.1.-11.4. договору передбачено, що послуги, які надаються за цим договором, за винятком послуг балансування, оформляються оператором і замовником актами наданих послуг. Оператор до 15 числа місяця, наступного за звітним, направляє замовнику 2 примірники акта наданих послуг за газовий місяць, підписані уповноваженим представником та скріплені печаткою оператора. Замовник протягом 2 днів з дати одержання акта наданих послуг зобов'язується повернути оператору 1 примірник оригіналу акта наданих послуг, підписаного уповноваженим представником та скріпленого печаткою замовника або надати в письмовій формі мотивовану відмову від підписання акта наданих послуг. У випадку відмови від підписання акта наданих послуг, розбіжності підлягають врегулюванню відповідно до умов цього договору або в судовому порядку. До прийняття рішення судом, вартість послуг визначається за даними оператора. Послуги балансування оформляються одностороннім актом за підписом оператора на весь обсяг негативного місячного небалансу, неврегульованого замовником відповідно до Кодексу та розділу ІХ цього договору.

Так, на виконання умов договору та укладеної між сторонами Технічної угоди №01-2014/ДГХІІ від 01.10.2014р. позивачем (зокрема, філією УМГ Львівтрансгаз в особі начальника Бібрського ЛВУ МГ) за період грудень 2015р.-березень 2016р. були підготовлені для підписання відповідачем ОСОБА_6 приймання-передачі природного газу: за грудень 2015р. на 545,817 куб.м., за січень 2016р. на 530,305 куб.м., за лютий 2016р. на 493,963 куб.м., за березень 2016р. на 527,615 куб.м. Однак, ОСОБА_6 за вказаний період підписані зі сторони замовника не були.

Згідно Звітів відповідача про фактичні обсяги розподілу природного газу по постачальниках за період грудень 2015р.-березень 2016р., ДП Новороздільське ДГХП Сірка фактично було прийнято природного газу в наступних обсягах: грудень 2015р. - 542,817 тис. куб.м., січень 2016р. - 516,226 тис. куб.м., лютий 2016р. - 486,966 тис. куб.м., березень 2016р. - 524,274 тис. куб.м.

Позивач стверджує, що за період грудень 2015р.-березень 2016р. ним було встановлено наявність у відповідача негативних місячних небалансів, а саме: в грудні в обсязі 3,000 тис. куб.м., січні 2016р. 14,079 тис. куб.м., лютому 2016р. 6,997 тис. куб.м., березні 2016р. 3,341 тис. куб.м., всього 27,417 тис. куб.м.

Положеннями п.п 9.1., 9.4.договору передбачено, що у разі виникнення у замовника негативного місячного небалансу та неврегулювання ним негативного місячного небалансу відповідно до Кодексу в строк до 12 числа місяця, наступного за газовим місяцем, замовник зобов'язаний сплатити оператору за послуги балансування. Негативний місячний небаланс замовника визначається відповідно до Кодексу.

Матеріали справи свідчать про те, що у зв'язку з неврегулюванням відповідачем негативних місячних небалансів за спірний період у строк та в порядку, визначеними договором та Кодексом, позивачем було проведено розрахунок вартості послуг балансування, складені Акти надання послуг балансування обсягів природного газу, виставлені відповідні рахунки на оплату послуг балансування обсягів природного газу, які скеровані відповідачу.

Ухвалою Господарського суду Львівської області від 11.08.2016р. у даній справі призначалася судова експертиза, на вирішення якої було поставлено наступні запитання: - чи відповідають обсяги надходження газу на газорозподільні станції ДП Новороздільське ДГХП Сірка в грудні 2015р., а також в січні-березні 2016р., обсягам газу, що зазначені в актах приймання-передачі природного газу, складених структурним підрозділом ПАТ Укртрансгаз - Бібрським ЛВУМГ філії УМГ Львівтрансгаз ? Якщо ні, то в чому причина розбіжностей? - чи є різниця обсягів природного газу між даними ДП Новороздільське ДГХП Сірка та ПАТ Укртрансгаз обсягами місячного негативного небалансу в грудні 2015р. та в січні - березні 2016р.?

У Висновку №6314 судово-технічної та судово-економічної експертизи у справі №914/1652/16 від 12.10.2017р. судовим експертом зазначено:

1) Дослідженням поданих документів спеціалістам не надається за можливим дати відповідь на перше питання, оскільки для відповіді дане питання необхідно мати в наявності результати спеціальних експериментальних досліджень, проведених у період, зазначений у питанні (грудень 2015р. та січень-лютий 2016р.), зокрема, результати вимірювання витрати газу у трубопроводі на межі балансової приналежності, а також результати визначення реальних втрат газу на технологічному обладнанні газорозподільної станції, а такі дослідження ПрАТ «Інститут енергоаудиту та обліку енергоносіїв» у зазначений період не проводились.

2) Дослідженням поданих документів експертом встановлено, що різниця обсягів природного газу між даними ДП «Новороздільське ДГХП «Сірка» та ПАТ «Укртрансгаз» є обсягами місячного негативного небалансу в грудні 2015р. та січні-березні 2016р. Крім цього, по другому питанню експертом у Висновку зазначено про невідповідність коефіцієнту 1,2, який був взятий при розрахунку вартості послуг балансування, оскільки такий повинен був дорівнювати 1; різниця обсягів природного газу між даними ДП «Новороздільське ДГХП «Сірка» та ПАТ «Укртрансгаз» є обсягами місячного негативного небалансу в грудні 2015р. та січні-березні 2016р.

Позивач не погоджується з висновком судового експерта в частині застосування при розрахунку вартості послуг балансування коефіцієнта 1,2 замість 1, а врешті з викладеними висновками погоджується.

При винесенні постанови колегія суддів виходила з наступного.

У преамбулі укладеного між сторонами договору, зазначено, що такий укладається у відповідності до Закону України Про ринок природного газу та Кодексом газотранспортної системи, затвердженим постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015р. №2493 (надалі - Кодекс).

Відповідно до п. 5 Розділу 1 ОСОБА_4 1 Кодексу, договір транспортування - договір, укладений між оператором газотранспортної системи та замовником послуг транспортування природного газу на основі типового договору транспортування природного газу, затвердженого Регулятором, згідно з яким оператор газотранспортної системи надає замовнику одну чи декілька складових послуг транспортування природного газу (замовлення розподілу потужності, замовлення транспортування природного газу, послуга балансування) на період та умовах, визначених у такому договорі, а замовник послуг транспортування оплачує оператору газотранспортної системи вартість отриманих послуг (послуги).

Так, п. 1 Розділу 1 ОСОБА_4 8 Кодексу встановлено, зокрема, що одержання доступу до потужності, надання послуг із транспортування, у тому числі послуг балансування системи, є складовими послуги транспортування природного газу та здійснюються виключно на підставі договору транспортування. Договір транспортування є документом, який регулює правовідносини між оператором газотранспортної системи і окремим замовником послуг транспортування.

Відповідно до п. 1 Розділу 1 ОСОБА_4 9, п. 1 Розділу 2 ОСОБА_4 3 Кодексу, оператор газотранспортної системи надає потужність у фізичних точках входу та фізичних точках виходу на підставі договору транспортування природного газу. Приймання-передача природного газу у фізичних точках входу та точках виходу здійснюється виключно за наявності комерційного ВОГ (ПВВГ).

Пунктом 1 Розділу 1 ОСОБА_4 11 передбачено, що для отримання послуг із транспортування (фізичного транспортування природного газу газотранспортною системою) замовник послуг транспортування подає оператору газотранспортної системи номінації та/або місячну номінацію по точках входу та/або точках виходу в установленому цим розділом порядку.

Номінація - заявка замовника послуг транспортування, надана оператору газотранспортної системи стосовно обсягів природного газу, які будуть подані замовником послуг транспортування протягом доби до газотранспортної системи в точках входу та відібрані з газотранспортної системи в точках виходу, у тому числі у розрізі контрагентів (споживачів) замовника та їх точок комерційного обліку (за необхідності) (положення п. 5 Розділу 1 ОСОБА_4 1 Кодексу).

У наявних в матеріалах справи Звітах ДП «Новороздільське ДГХП «Сірка» про фактичні обсяги розподілу природного газу по постачальниках за період грудень 2015р.-березень 2016р., містяться підтверджені обсяги номінацій за спірний період. Спори щодо обсягів природного газу за поданими номінаціями у сторін відсутні.

Алокація - підтвердження поділу за певний розрахунковий період фактичного обсягу (об'єму) природного газу, поданого для транспортування в точку входу або відібраного з точки виходу, між замовниками послуги транспортування, у тому числі в розрізі їх контрагентів (споживачів), що здійснюється відповідно до вимог розділу XII цього Кодексу (положення п. 5 Розділу 1 ОСОБА_4 1 Кодексу).

У відповідності до п. 1 Розділу 1 ОСОБА_4 12 Кодексу, алокація обсягів природного газу для кожного замовника послуг транспортування в окремих точках входу, за винятком віртуальних точок входу з газорозподільної системи (точки надходження газу від газодобувних підприємств чи виробників біогазу, підключених до газорозподільної системи) та точок входу (як віртуальних так і фізичних) від газовидобувних підприємств, здійснюється оператором газотранспортної системи.

Приписами п. 8 Розділу 1 ОСОБА_4 12 Кодексу встановлено, що підписані щомісячні акти приймання-передачі газу відповідно до положень пункту 2 глави 7 розділу III цього Кодексу, що містять інформацію про щомісячні обсяги природного газу, виміряні для фізичних точок входу (у тому числі у розрізі контрагентів/споживачів замовника послуги транспортування), поданого до газотранспортної системи, є основою для проведення алокації щомісячних обсягів природного газу для замовників послуг транспортування за формою оператора газотранспортної системи, розміщеною на своєму веб-сайті.

Згідно п. 5 Розділу 2 ОСОБА_4 12 Кодексу, підписані щомісячні акти приймання-передачі газу відповідно до положень пункту 2 глави 7 розділу III цього Кодексу, що містять інформацію про щомісячні обсяги природного газу, виміряні для фізичних точок виходу (у тому числі у розрізі контрагентів/споживачів замовника послуги транспортування), взятого з газотранспортної системи, є основою для проведення алокації щомісячних обсягів природного газу для замовників послуг транспортування за формою оператора газотранспортної системи, розміщеною на своєму веб-сайті.

Таким чином, за результатами аналізу відповідних щомісячних актів приймання-передачі газу, згідно яких замовник послуг на транспортування подав певні обсяги природного газу до газотранспортної системи та здійснив їх відбір з такої системи, формується алокація щомісячних обсягів природного газу для замовників послуг транспортування за формою оператора газотранспортної системи, розміщеною на своєму веб-сайті.

Балансування системи - діяльність, яка здійснюється оператором газотранспортної системи в рамках надання послуг транспортування, що полягає у врівноваженні попиту та пропозиції природного газу у газотранспортній системі, що охоплює фізичне балансування та комерційне балансування (положення п. 5 Розділу 1 ОСОБА_4 1 Кодексу).

Пунктами 3-4 Розділу 1 ОСОБА_4 14 Кодексу визначено, що перевищення обсягів відібраного природного газу з газотранспортної системи над обсягами переданого природного газу є негативним небалансом, а перевищення обсягів переданого природного газу над обсягами відібраного природного газу - позитивним небалансом. Оператор газотранспортної системи надсилає замовнику послуг транспортування відомості для визначення статусу небалансу замовника послуг транспортування. Відомості про статус небалансу надаються замовнику послуг транспортування за допомогою інформаційної системи.

Згідно п. 1, 2 Розділу 3 ОСОБА_4 14 Кодексу, оператор газотранспортної системи визначає місячний небаланс для кожного місяця як різницю між обсягом природного газу, який замовник послуг транспортування передав у точках входу і отримав з газотранспортної системи у точках виходу (у тому числі щодо власних споживачів) за цей газовий місяць. Місячний небаланс розраховується оператором газотранспортної системи до 10-го числа наступного місяця на підставі фактичних даних, одержаних у процесі алокації, яку здійснює оператор газотранспортної системи, а також алокацій, одержаних від операторів суміжних газотранспортних систем, операторів газорозподільних систем, операторів газосховищ, газовидобувних підприємств або прямих споживачів.

Приписами п. 1-5 Розділу 1 ОСОБА_4 14 Кодексу визначено, що замовник послуг транспортування є відповідальним за виникнення небалансу, у тому числі щодо споживачів, з якими укладені договори постачання, та зобов'язується застосувати всі доступні заходи для його уникнення. При розрахунку небалансу замовників послуг транспортування оператор газотранспортної системи враховує всі обсяги газу у розрізі кожного замовника послуг транспортування, переданого до газотранспортної системи та відібраного з газотранспортної системи, у тому числі у розрізі його контрагентів (споживачів). Перевищення обсягів відібраного природного газу з газотранспортної системи над обсягами переданого природного газу є негативним небалансом, а перевищення обсягів переданого природного газу над обсягами відібраного природного газу - позитивним небалансом. Оператор газотранспортної системи надсилає замовнику послуг транспортування відомості для визначення статусу небалансу замовника послуг транспортування. Відомості про статус небалансу надаються замовнику послуг транспортування за допомогою інформаційної системи.

Як вбачається з матеріалів справи, за період грудень 2015р.-березень 2016р. позивачем як оператором за Договором було виявлено у газотранспортній системі негативний небаланс природного газу в загальному обсязі 27,417 тис. куб.м. та у зв'язку з чим здійснено балансування обсягів природного газу, що підтверджується Актами надання послуг балансування обсягів природного газу за спірний період. ОСОБА_6 надання послуг, розрахунки вартості послуг балансування та рахунки на оплату були скеровані відповідачу, що підтверджується матеріалами справи.

Факт місячних негативних небалансів за спірний період підтверджується і Висновком №6314 судово-технічної та судово-економічної експертизи по господарській справі №914/1652/16.

Твердження відповідача про те, що в силу приписів п. 9 Розділу 3 ОСОБА_4 14 Кодексу замовник послуг транспортування не відповідає за небаланс, якщо це спричинено діями оператора газотранспортної системи та/або форс-мажорними обставинами, колегія суддів оцінюються критично. Адже, відповідачем у відповідності до ст.ст. 74, 76, 77 ГПК України не було доведено належними доказами, що негативний небаланс у газотранспортній системі виник внаслідок дій позивача та/або настання форс-мажорних обставин.

Водночас, колегія суддів погоджується із судом першої інстанції про використання позивачем невірного коефіцієнту (1,2 замість 1) при розрахунку вартості послуг балансування.

Так, відповідно до п. 9.1., 9.2. Розділу 9 договору, у разі виникнення у замовника негативного місячного небалансу відповідно до Кодексу в строк до 12 числа місяця, наступного за газовим місяцем. Замовник зобов'язаний сплатити оператору за послуги балансування Негативний місячний небаланс замовника визначається відповідно до Кодексу. Вартість послуг балансування за газовий місяць визначається на підставі даних про негативний місячний баланс замовника за формулою Вбалансування =БЦГхКхQБГ, де БЦГ - базова ціна газу; QБГ обсяг негативного місячного небалансу замовника послуг транспортування; К - коефіцієнт компенсації, що дорівнює 1,2. При розмірі небалансу до 5% від обсягу природного газу, відібраного з газотранспортної системи, застосовується коефіцієнт, що дорівнює 1.

Судовим експертом у Висновку №6314 судово-технічної та судово-економічної експертизи по господарській справі №914/1652/16, при розрахунку вартості послуг балансування мав застосовуватися коефіцієнт компенсації, який дорівнює 1 у зв'язку з тим, що розмір небалансу за спірний період склав менше 5%.

Здійснивши перерахунок заявленої до стягнення суми боргу, а саме вартості послуг позивача з балансування (беручи при цьому коефіцієнт компенсації, що дорівнює 1), суд першої інстанції обґрунтовано дійшов висновку, що вартість послуг балансування за спірний період - грудень 2015р.-березень 2016р. повинна становити 210498,78 грн.

Необґрунтованими є твердження відповідача про те, що на замовника не покладено обов'язку по оплаті послуг балансування. Адже, п. 2.3. договору передбачає, що послуги, які можуть бути надані замовнику є, зокрема, послуги балансування обсягів природного газу, які подаються до газотранспортної системи і відбираються з неї. Крім цього, п. 1 Розділу 1 ОСОБА_4 8 Кодексу встановлено, зокрема, що одержання доступу до потужності, надання послуг із транспортування, у тому числі послуг балансування системи, є складовими послуги транспортування природного газу.

Отже, послуги транспортування природного газу включають в себе балансування природного газу.

Також, необґрунтованими є твердження апелянта (відповідача) про те, що позивачем не встановлено та не підтверджено документально перевищення саме кінцевими споживачами природного газу, відповідно до заявлених та підтверджених номінацій. Позивачем було подано до суду Звіти відповідача про фактичні обсяги розподілу природного газу по постачальниках за період грудень 2015р.-березень 2016р., які були подані позивачу із зазначенням обсягів природного газу. П. 1 Розділу 1 ОСОБА_4 14 Кодексу визначено, що саме замовник послуг транспортування є відповідальним за виникнення небалансу, у тому числі щодо споживачів, з якими укладені договори постачання, та зобов'язується застосувати всі доступні заходи для його уникнення.

Посилання відповідача на те, що позивач не є власником природного газу (обсягів небалансу), а тому не може звертатися з даним позовом спростовується п. 10 ОСОБА_4 8 Кодексу, яким встановлено, що оператор газотранспортної системи для забезпечення власної господарської діяльності (у тому числі для балансування, власних виробничо-технічних потреб, покриття витрат та виробничо-технологічних витрат) придбаває природний газ у власника природного газу (у тому числі у газовидобувного підприємства, оптового продавця, постачальника) на загальних підставах та ринкових умовах. Суд зазначає, що надання послуг балансування не передбачає операцій з постачання газу відповідачеві, а є наданням послуги з усунення дисбалансу, який виник в газотранспортній системі.

Також не заслуговують на увагу твердження відповідача щодо незатвердження графіку та розрахунків обсягів виробничо-технологічних втрат, оскільки предметом позову являється стягнення заборгованості за надання послуг балансування природного газу.

У відповідності із ст. 193 ГК України, положення якої є аналогічні до положень ст. 526 ЦК України, зобов'язання повинні виконуватися належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

Згідно ч. 1 ст. 530 ЦК України, якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Відповідно до п. 9.4. договору, оператор до 14 числа місяця, наступного за газовим місяцем надає замовнику на його електронну адресу розрахунок вартості послуг балансування та рахунок-фактуру. Замовник зобов'язаний здійснити оплату у строк, що не перевищує 5 банківських днів.

Факт направлення відповідачу ОСОБА_6 надання послуг балансування обсягів природного газу, розрахунків вартості послуг балансування та рахунків на оплату за спірний період підтверджується документально, зокрема, поштовими квитанціями та описами вкладеннями у цінні листи.

Так, нормами ст. 612 ЦК України визначено, що боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання свого зобов'язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Враховуючи те, що у строк, встановлений договором послуги балансування природного газу відповідачем оплачені не були, вартість таких підлягає стягненню з відповідача в судовому порядку в розмірі 210498,78 грн. А відтак, в цій частині позовні вимоги підлягають до задоволення.

Таким чином колегія суддів дійшла висновку, що рішення Господарського суду Львівської області від 11.01.2018 року слід залишити без змін, а апеляційні скарги без задоволення.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 270, 275, 276, 281, 282 Господарського процесуального кодексу України, -

Львівський апеляційний господарський суд

П О С Т А Н О В И В :

1 . В задоволенні апеляційної скарги Приватного акціонерного товариства Новороздільське гірничо-хімічне підприємство Сірка відмовити. В задоволенні апеляційної скарги Публічного акціонерного товариства Укртрансгаз відмовити. Рішення Господарського суду Львівської області від 11.01.2018 року залишити без змін.

2 . Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Повний текст постанови складено 21.05.2018 року

Головуючий - суддя Скрипчук О.С.

суддя Дубник О.П.

суддя Хабіб М.І.

СудЛьвівський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення16.05.2018
Оприлюднено22.05.2018
Номер документу74125580
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/1652/16

Постанова від 04.09.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Ухвала від 30.08.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Ухвала від 06.07.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Постанова від 16.05.2018

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Постанова від 16.05.2018

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 23.04.2018

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 23.04.2018

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 05.04.2018

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 05.04.2018

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 21.03.2018

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні