ПОСТАНОВА
Іменем України
22 травня 2018 року
Київ
справа №805/1234/17-а
адміністративне провадження №К/9901/44027/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Хохуляка В.В.,
суддів - Бившевої Л.І., Шипуліної Т.М.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Костянтинівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 27.03.2017 (суддя - Голошивець І.О.) та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 13.06.2017 (головуючий суддя - Шишов О.О., судді: Сіваченко І.В., Чебанов О.О.) у справі № 805/1234/17-а за позовом Обласного комунального підприємства Донецьккіновідеопрокат до Костянтинівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області про скасування рішення, -
встановив:
Обласне комунальне підприємство Донецьккіновідеопрокат звернулося до Донецького окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило скасувати рішення Костянтинівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області (далі - Костянтинівська ОДПІ) від 24.09.2016 № 0056221302-20 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на загальну суму 73 583,08 грн.
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 27.03.2017, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 13.06.2017, позов задоволено: скасовано рішення Костянтинівської ОДПІ від 24.09.2016 № 0056221302-20.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодилась колегія апеляційного суду, виходив з того, що у відповідності до приписів Закону України від 02.09.2014 № 1669-VII Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції відповідальність, штрафні та фінансові санкції, за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в період з 14.04.2014 до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються.
Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій Костянтинівська ОДПІ оскаржила їх у касаційному порядку.
У касаційній скарзі відповідач просить скасувати прийняті у справі судові рішення та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.
В обґрунтування своїх вимог Костянтинівської ОДПІ посилається на те, що судами порушено норми матеріального та процесуального права, а також не надано вірної правової оцінки обставинам справи. Включення населеного пункту до переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, не є безумовною підставою для невиконання чи виконання не в повному обсязі платниками єдиного внеску своїх обов'язків.
У запереченнях на касаційну скаргу позивач зазначає, що касаційна скарга не містить чітких вимог та обґрунтувань із зазначенням того, у чому полягає порушення норм матеріального чи процесуального права. Касаційна скарга містить лише оціночне ставлення відповідача щодо предмету спору та посилання на чинне законодавство, яке регулює спірні правовідносини, однак не містить жодних чітких доказів незаконності рішень судів попередніх інстанцій.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.
Як встановлено попередніми судовими інстанціями, Обласне комунальне підприємство Донецьккіновідеопрокат зареєстроване у якості юридичної особи за адресою Донецька область, Костянтинівський район, с. Ілліча, до 17.12.2014 перебувало на обліку в державній податковій інспекції у Ворошиловському районі м. Донецька Головного управління Міндоходів у Донецькій області. З 17.12.2016 перебуває на обліку в Костянтинівській об'єднаній державній податковій інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області.
Рішенням Костянтинівської ОДПІ від 24.09.2016 № 0056221302-20, прийнятого на підставі частини десятої та пункту 2 частини одинадцятої статті 25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування до Обласного комунального підприємства Донецьккіновідеопрокат застосовано штрафні санкції та нарахована пеня за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на загальну суму 73 583,08 грн.
Як встановлено судами позивачем порушено строки виплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за період: з липня 2014 року по листопад 2015 року, зазначені обставини склалися внаслідок проведення на території Донецької області антитерористичної операції.
Згідно копій платіжних доручень від 30.12.2014 № 1, № 2, № 6, № 8, № 9, № 10, № 12, від 22.09.2014 № 404, № 406, № 407, № 408, та з виписок по особовому рахунку позивача, які містяться в матеріалах справи, позивачем здійснювалась сплата визначених грошових зобов'язань за період з липня 2014 року по листопад 2015 року.
Також, судами встановлено, що з липня по грудень 2014 року діяльність підприємства позивача і виконання функцій, як юридичної особи, була паралізована по причині форс- мажорних обставин (обставин непереборної сили).
Не погоджуючись з рішенням Костянтинівської ОДПІ від 24.09.2016 № 0056221302-20 позивач оскаржив його в судовому порядку.
Єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов'язкового державного соціального страхування в обов'язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування (пункту 2 частини першої статті 1 Закону №2464-VI).
Частиною другою статті 6 Закону №2464-VI передбачено, що платник єдиного внеску зобов'язаний, зокрема, своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.
Відповідно до частини восьмої статті 9 Закону №2464-VI платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.
Відповідно до частини одинадцятої статті 9 Закону №2464-VI у разі несвоєчасної або не в повному обсязі сплати єдиного внеску до платника застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про збір та ведення обліку єдиного внеску, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.
Указом Президента України від 14.04.2014 №405/2014 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" та розпочато проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей.
З метою забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення, Верховною Радою України прийнято Закон №1669-VII, яким, крім іншого, внесені зміни до Закону № 2464-VI та доповнено його розділ VIII "Прикінцеві та перехідні положення" п. 9-3, який передбачає, що платники єдиного внеску, визначені статтею 4 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування", які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції", де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14.04.2014 №405/2014, звільняються від виконання своїх обов'язків, визначених частиною другою статті 6 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування", на період з 14.04.2014 до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.
Підставою для такого звільнення є заява платника єдиного внеску, яка подається ним до органу доходів і зборів за основним місцем обліку або за місцем його тимчасового проживання у довільній формі не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення антитерористичної операції.
Відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені цим Законом за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в період з 14.04.2014 до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються.
З аналізу зазначених норм чинного на момент виникнення спірних правовідносин законодавства вбачається, що підставою для звільнення платників єдиного внеску від відповідальності за невиконання вимог законодавства щодо його (внеску) вчасної сплати, є факт перебування такого платника на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, де проводиться антитерористичної операція.
Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань Обласне комунальне підприємство Донецьккіновідеопрокат до 17.12.2014 було зареєстроване за адресою: 83015, м. Донецьк, вул. Ватутіна, буд. 35, а з 17.12.2014 зареєстроване за адресою: 85143, Донецька область, Костянтинівський район, с. Ілліча, вул. Щорса, буд. 42/3.
Розпорядженням від 30.10.2014 № 1053-р "Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція" Кабінет Міністрів України затвердив перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція. Згідно з додатком до вказаного Розпорядження до зазначених населених пунктів належить в тому числі і село Ілліча Костянтинівського району Донецької області та місто Донецьк.
Згідно з додатком до Розпорядження Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 № 1275-р, село Ілліча Костянтинівського району Донецької області та місто Донецьк віднесені до населених пунктів де здійснювалася антитерористична операція.
Таким чином, на час виникнення спірних правовідносин, позивач перебував на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, де проводиться антитерористичної операція, тому згідно із положеннями Закону №1669-VII не несе фінансової відповідальності за порушення вимог Закону № 2464-VI в частині несвоєчасної або не в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.
Доводи заявника про те, що позивачем не надано сертифікат Торгово-промислової палати України, спростовуються наявним в матеріалах справи сертифікатом Донецької торгово-промислової палати від 04.01.2017 № 7167 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), виданий позивачу, та яким засвідчені форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) відносно виконання позивачем обовязку, зокрема, зі сплати єдиного внеску на загальнообовязкове державне соціальне страхування.
Крім того, суд звертає увагу, що з урахуванням характеру спірних правовідносин, як у даній справі, наявність сертифіката Торгово-промислової палати України не є обов'язковою підставою для звільнення платників від відповідальності за невиконання вимог законодавства щодо вчасної сплати єдиного внеску, в даному випадку, зважаючи на законодавче закріплення такого права, достатньо підтвердженого факту знаходження платника податку на обліку в податкових органах, розміщених на території проведення АТО, з урахуванням чого суд вважає, що доводи заявника касаційної скарги в цій частині є необґрунтованими.
Аналогічний висновок висловлений Касаційним адміністративним судом у складі Верховного Суду під час розгляду зразкової справи, - рішення від 30.03.2018 (справа № Пз/9901/22/18 (812/292/18).
За таких обставин, відсутні підстави для винесення податковим органом рішення від 24.09.2016 № 0056221302-20 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на загальну суму 73 583,08 грн.
За наведених обставин, суди попередніх інстанцій дійшли вірного висновку про скасування рішення Костянтинівської ОДПІ від 24.09.2016 № 0056221302-20.
З огляду на викладене та враховуючи, що за правилами частини другої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази, судами першої та апеляційної інстанцій виконано всі вимоги процесуального законодавства, всебічно перевірено обставини справи, вирішено справу у відповідності з нормами матеріального права, постановлено обґрунтоване рішення, в якому повно відображені обставини, що мають значення для справи. Висновки судів про встановлені обставини і правові наслідки є вичерпними, відповідають дійсності, а тому підстав для їх перегляду з мотивів, викладених в касаційній скарзі, не вбачається.
Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
постановив:
Касаційну скаргу Костянтинівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області залишити без задоволення.
Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 27.03.2017 та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 13.06.2017 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
В.В. Хохуляк
Л.І. Бившева
Т.М. Шипуліна
Судді Верховного Суду
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 22.05.2018 |
Оприлюднено | 24.05.2018 |
Номер документу | 74173343 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Хохуляк В.В.
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Шишов Олег Олексійович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Шишов Олег Олексійович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Шишов Олег Олексійович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Шишов Олег Олексійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні