ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 819/434/18
17 травня 2018 рокум.Тернопіль
Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючого судді Мандзія О.П.
за участю:
секретаря судового засідання Габрилецької С.Є.
представника позивача Фігель О.Т.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом першого заступника керівника Теребовлянської місцевої прокуратури до Литвинівської загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору Відділ освіти, молоді та спорту Підгаєцької районної державної адміністрації, Литвинівська сільська рада Підгаєцького району Тернопільської області, Тернопільська регіональна філія ДП "Центр ДЗК", Підгаєцька районна рада про визнання бездіяльності незаконною та зобов'язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
Перший заступник керівника Теребовлянської місцевої прокуратури звернувся до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовом до Литвинівської загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів (далі - Литвинівської ЗОШ), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору відділ освіти, молоді та спорту Підгаєцької районної державної адміністрації, Литвинівська сільська рада Підгаєцького району Тернопільської області, Тернопільська регіональна філія ДП "Центр ДЗК", Підгаєцька районна рада, в якому просить:
визнати незаконною бездіяльність Литвинівської ЗОШ щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Литвинівську ЗОШ площею 4,4 га в межах населеного пункту села Литвинів Підгаєцького району Тернопільської області;
зобов'язати Литвинівську ЗОШ вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Литвинівською ЗОШ площею 4,4 га в межах населеного пункту села Литвинів Підгаєцького району Тернопільської області.
Ухвалою суду від 16.03.2018 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Ухвалено розгляд справи проводити за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання у справі на 16.04.2018 року.
Ухвалою суду від 16.04.2018 року та 07.05.2018 року постановленою в судовому засіданні, без виходу до нарадчої кімнати, згідно ч.7, 8 ст.243 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), відкладено підготовчі засідання.
Ухвалою суду від 17.05.2018 року прийнято до розгляду заяву про зменшення позовних вимог від 08.05.2018 року (а.с.168-173), згідно якої продовжено розгляд справи щодо позовних вимог :
визнання незаконною бездіяльність Литвинівської ЗОШ щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку для обслуговування Литвинівської ЗОШ в межах населеного пункту села Литвинів Підгаєцького району Тернопільської області.
зобов'язання Литвинівську ЗОШ вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Литвинівською ЗОШ в межах населеного пункту села Литвинів Підгаєцького району Тернопільської області.
Ухвалено закінчити підготовче судове засідання та розпочато розгляд справи по суті у той самий день, на підставі ч.7 ст.181 КАС України (а.с.176).
В обґрунтування позовних вимог, з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог, зазначено, що на земельну ділянку, яка перебуває у користуванні Литвинівської ЗОШ, відсутні правовстановлюючі документи, що створює передумови зловживань у розпорядженні земельною ділянкою, ризики функціонування навчального закладу та здійснення учбового процесу, а також може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей та інтересів держави у сфері охорони дитинства. Необхідність оформлення відповідачем правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлею Литвинівської ЗОШ передбачено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 року №802-р. Однак, Литвинівською ЗОШ не вжито заходів для оформлення правовстановлюючих документів на право постійного користування земельною ділянкою. Позивач вважає таку бездіяльність незаконною, що слугувало підставою для звернення до суду з даним позовом.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги, з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог, підтримав з підстав, наведених в позовній заяві, відповіді на відзив від 05.04.2018 року (а.с.113-116) та відповіді на пояснення від 04.04.2018 року (а.с.95-99), просив позов задовольнити в повному обсязі. Також, відзначив, що прокурор набуває статусу позивача, оскільки орган уповноважений на здійснення функцій щодо зобов'язання оформити належним чином право користування земельною ділянкою Литвинівською ЗОШ відсутній.
В поданому до суду відзиві проти позову від 02.04.2018 року (а.с.77) відповідач заперечив позовні вимоги в частині визнання бездіяльності незаконною з тих підстав, що Литвинівська ЗОШ хоч і є окремою юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки в банках, проте обслуговується централізованою бухгалтерією відділу освіти, молоді та спорту, фінансування діяльності здійснюється за рахунок коштів місцевого бюджету (районного) головним розпорядником якого є Підгаєцька районна державна адміністрація.
Відповідач у судове засідання свого представника не направив, надав суду заяву від 07.05.2018 року про визнання позову в частині зобов'язання вчинити дії, а також, просив судовий розгляд здійснити за відсутності представника Литвинівської ЗОШ (а.с.167).
В судове засідання представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору відділу освіти, молоді та спорту Підгаєцької районної державної адміністрації не з'явився, хоча належним чином повідомлявся про дату, час та місце судового розгляду відповідно до ст.124, 126 КАС України, свою позицію висловив в поясненнях від 30.03.2018 року (а.с.73-75).
В судове засідання представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Литвинівської сільської ради Підгаєцького району Тернопільської області не з'явився, подав заяву від 07.05.2018 року, відповідно до якої останній визнає позовні вимоги щодо зобов'язання вчинити дії та просив розглянути справу без його участі (а.с.166).
На адресу суду 28.03.2018 року від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Тернопільської регіональної філії ДП "Центр ДЗК" надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника філії (а.с.64).
В судове засідання представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Підгаєцької районної ради не з'явився, свою позицію висловив в поясненнях від 30.03.2018 року, а також просив розгляд справи здійснювати за відсутності представника Підгаєцької районної ради (а.с.83-85).
Заслухавши пояснення учасників справи, оцінивши представлені у справі докази у їх сукупності, на підставі чинного законодавства, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення з наступних міркувань.
Судом встановлено, що Литвинівська ЗОШ 18.06.1992 року зареєстрована як юридична особа, правовий статус якої підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 04.05.2018 року (а.с.130-132).
У відповідності до Статуту Литвинівська ЗОШ, затвердженого 08.04.2011 року начальником відділу освіти Підгаєцької районної державної адміністрації (а.с.34-43), управління загальноосвітньою школою здійснюється його засновником Підгаєцькою районною радою і відділом освіти Підгаєцької районної державної адміністрації (п.4.1). Матеріально - технічна база загальноосвітньої школи включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі загальноосвітньої школи (п.5.1). Загальноосвітня школа відповідно до чинного законодавства користується землею, іншими природними ресурсами і несе відповідальність за дотримання вимог та норм з їх охорони (п.5.3). Для забезпечення навчально - виховного процесу база загальноосвітньої школи складається із навчальних кабінетів, майстерень, а також спортивного, актового і читального залів, стадіону і гімнастичного містечка, бібліотеки, архіву, комп'ютерного кабінету, їдальні, навчально-дослідної ділянки (п.5.5). Відповідно до рішення Литвинівської сільської ради від 05.09.1974 року №115 загальноосвітня школа має земельну ділянку, де розміщуються спортивні споруди, навчально-дослідна ділянка, зона відпочинку, господарські будівлі тощо (п.5.6).
Згідно даних відділу у Підгаєцькому районі Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, у користуванні Литвинівської ЗОШ перебуває земельна ділянка, що знаходиться в межах населеного пункту села Литвинів Підгаєцького району Тернопільської області, кадастровий номер відсутній (а.с.46-48). Аналогічна інформація про наявність земельних ділянок, закріплених за загальноосвітніми навчальними закладами, надана відділом освіти, молоді та спорту Підгаєцької районної державної адміністрації (а.с.26-27).
Листом від 14.12.2017 року №4-1/893 Тернопільська регіональна філія ДП "Центр ДЗК" повідомила, що відділ освіти, молоді та спорту Підгаєцької районної державної адміністрації з приводу виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в постійне користування Литвинівській ЗОШ не звертався, договір на виконання робіт не укладався (а.с.52).
Відповідно до листа Литвинівської сільської ради Підгаєцького району Тереопільської області від 11.12.2017 року №191 встановлено, що клопотання щодо виділення коштів для виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Литвинівською ЗОШ до сільської ради не надходили, будь-які рішення з приводу надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо виділення земельної ділянки у постійне користування сільською радою не приймалися (а.с.50).
Листом Підгаєцької районної ради від 13.12.2017 року №82 підтверджується, що питання оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки під загальноосвітніми навчальними закладами району на сесіях районної ради не розглядались (а.с.51).
Окрім цього, згідно із листа Підгаєцької районної державної адміністрації від 15.12.2017 року №01/1477/01-26 перед Підгаєцькою районною радою питання оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки під загальноосвітніми закладами Підгаєцького району не порушувалося (а.с.44-45).
Відповідно до листа відділу у Підгаєцькому районі Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 24.04.2018 року №236/113-18 державна реєстрація земельних ділянок в Державному земельному кадастрі на підставі документації із землеустрою із цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти за Литвинівською ЗОШ не проводилися (а.с.128).
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд застосовує наступні норми діючого законодавства.
Відповідно до ст.38 Закону України "Про загальну середню освіту" заклад загальної середньої освіти, зокрема, створює науково-методичну і матеріально-технічну бази для організації та здійснення освітнього процесу.
Згідно зі ст.44 Закону України "Про загальну середню освіту" матеріально-технічна база закладів загальної середньої освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно закладів загальної середньої освіти належить їм на правах, визначених законодавством України.
Вимоги до матеріально-технічної бази закладів загальної середньої освіти визначаються відповідними будівельними і санітарно-гігієнічними нормами і правилами, а також типовими переліками обов'язкового навчального та іншого обладнання (в тому числі корекційного), навчально-методичних та навчально-наочних посібників, підручників, художньої та іншої літератури.
Частиною 1 ст.80 Закону України "Про освіту" визначено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать, зокрема, нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо.
Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.
Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України (ч.2 ст. 80 Закону України "Про освіту").
Згідно з ч.1 ст.92 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Відповідно до пп."а" ч.2 ст.92 ЗК України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.
Частинами 1, 2 ст.116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Згідно з ч.1 ст.122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відповідно до ч.2 ст. 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Згідно із ч.3 ст.123 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування (ч.6 ст.123 ЗК України).
Відповідно до ст.125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (ст.126 ЗК України).
Кабінетом Міністрів України 17.10.2012 року прийнято розпорядження № 802-р "Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов'язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади", яким зобов'язано центральні органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 і 2013 років заходи, пов'язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади. Державне агентство земельних ресурсів та його територіальні органи повинні забезпечити проведення землевпорядних робіт і оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, в установленому законодавством порядку.
Таким чином, необхідність оформлення відповідачем правовстановлюючих документів на земельну ділянку для обслуговування Литвинівської ЗОШ було передбачено розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 року № 802-р.
Як встановлено судом, відповідач не вживав заходів, пов'язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів, на земельну ділянку для обслуговування Литвинівської ЗОШ, що знаходиться в межах населеного пункту села Литвинів Підгаєцького району Тернопільської області, тобто допустив протиправну бездіяльність.
В даному випадку важливим є той факт, що Литвинівської ЗОШ, як особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, повинна звернутись з клопотанням про надання дозволу на його розробку, чого зроблено не було. Відповідно без такого звернення відповідача, здійснити оформлення прав на земельну ділянку було неможливо, що обґрунтовує підставність позовних вимог до Литвинівської ЗОШ, як юридичної особи.
Принцип "належного урядування", як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість, оскільки будь-яка інша позиція була б рівнозначною санкціонуванню неналежного розподілу обмежених державних ресурсів, що саме по собі суперечило б загальним інтересам. З іншого боку, потреба виправити минулу "помилку" не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу. Державні органи, що не впроваджують або не дотримуються власних процедур, не повинні мати можливості отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов'язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються (рішення ЄСПЛ у справі Rysovskyy проти України, 29979/04, п.71).
Принцип верховенства права повною мірою поширюється як до дітей, так і до дорослих. Найкращі інтереси дітей мають бути оцінені та збалансовані, що відноситься до всіх судових (і позасудових) або адміністративних розглядів.
Відповідачем не надано суду доказів вжиття заходів, спрямованих на належне оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, а тому позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльності Литвинівської ЗОШ підлягають до задоволення.
Суд вважає, що права на нерухоме майно та їх обтяження мають бути обов'язково зареєстровані відповідно до чинного законодавства, оскільки стан невизначеності у зв'язку із відсутністю правовстановлюючих документів на земельну ділянку під навчально-виховним комплексом створює передумови зловживань розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики функціонування школи у контексті непередбачуваних викликів життєдіяльності територіальної громади.
Відповідач визнав позовні вимоги в частинні зобов'язання вчинити дії щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку для обслуговування Литвинівської ЗОШ.
Відповідно до ч.4 ст.189 КАС України у разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.
Підстав для неприйняття визнання позову в частинні зобов'язання вчинити дії судом не встановлено.
Згідно зі ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 цього Кодексу (ч.1 ст.77 КАС України).
З огляду на те, що відповідачем допущено бездіяльність щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку для обслуговування Литвинівської ЗОШ та оскільки права на нерухоме майно та їх обтяження належать обов'язковій державній реєстрації і стосуються інтересів дітей та інтересів держави, а відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку створює передумови зловживань у розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики ефективного функціонування школи та навчального процесу, що може призвести до негативних викликів у контексті порушення прав дітей, суд дійшов висновку про необхідність зобов'язати відповідача вчинити дії щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку для обслуговування Литвинівської ЗОШ.
Таким чином, враховуючи встановлені судом обставини справи, оцінивши добуті докази в їх сукупності за правилами ст.90 КАС України та аналізуючи наведені положення законодавства, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення.
Відповідно до ч.2 ст.139 КАС України, при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Керуючись ст.139, 241-246, 250 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов першого заступника керівника Теребовлянської місцевої прокуратури (місцезнаходження: вул. Шевченка, 28, м. Підгайці, Підгаєцький район, Тернопільська область, 48000) до Литвинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів (місцезнаходження: вул. Бережанська, 107, с. Литвинів, Підгаєцький район, Тернопільська область, 48030) , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору Відділ освіти, молоді та спорту Підгаєцької районної державної адміністрації (місцезнаходження: вул. Шевченка, 26, м. Підгайці, Підгаєцький район, Тернопільська область, 48000), Литвинівська сільська рада Підгаєцького району Тернопільської області (місцезнаходження: с. Литвинів, Підгаєцький район, Тернопільська область, 48030), Тернопільська регіональна філія ДП "Центр ДЗК" (місцезнаходження: вул. Живова, 32А, м. Тернопіль, 46008), Підгаєцька районна рада (місцезнаходження: вул. Шевченка, 39, м. Підгайці, Підгаєцький район, Тернопільська область, 48000) про визнання бездіяльності незаконною та зобов'язання вчинити дії задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Литвинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів (місцезнаходження: вул. Бережанська, 107, с. Литвинів, Підгаєцький район, Тернопільська область, 48030, код ЄДРПОУ 21163539) щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку для обслуговування Литвинівської загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів в с. Литвинів, Підгаєцького району, Тернопільської області.
Зобов'язати Литвинівську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів (місцезнаходження: вул. Бережанська, 107, с. Литвинів, Підгаєцький район, Тернопільська область, 48030, код ЄДРПОУ 21163539) вчинити дії щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку для обслуговування Литвинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів в с. Литвинів, Підгаєцького району, Тернопільської області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Львівського апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 24 травня 2018 року.
Головуючий суддя Мандзій О.П.
копія вірна
Суддя Мандзій О.П.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.05.2018 |
Оприлюднено | 25.05.2018 |
Номер документу | 74196371 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мандзій Олексій Петрович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мандзій Олексій Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні