номер провадження справи 8/182/15-27/139/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17.05.2018 Справа № 908/4582/15
м. Запоріжжя Запорізької області
Господарський суд Запорізької області у складі головуючого судді Дроздової С.С., суддів Носівець В.В., Колодій Н.А. при секретарі Шолоховій С.В., розглянувши матеріали справи
за позовом: Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Леніна, 206)
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Запоріжтеплоенерго» (69057, м. Запоріжжя, вул. Адмірала Нахімова, 4)
про внесення змін в п. 5 та п. 9 договору оренди землі, зареєстрованого 02.10.2006 р. за № 040626100866
за участю представників
позивача: ОСОБА_1, дов. № 01/03-20/00376 від 12.02.2018 р.
відповідача: ОСОБА_2, дов. № 1 від 31.01.2018 р.
СУТЬ СПОРУ:
Господарським судом Запорізької області розглядається позов Запорізької міської ради, м. Запоріжжя до Товариства з обмеженою відповідальністю «Запоріжтеплоенерго» , м. Запоріжжя про внесення змін в п. 5 та п. 9 договору оренди землі, зареєстрованого 02.10.2006 р. за № 040626100866.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 13.08.2015 р., справу № 908/4582/15 передано на розгляд судді Поповій І.А.
Ухвалою суду від 14.08.2015 р. позовну заяву прийнято до розгляду суддею Поповою І.А., порушено провадження у справі № 908/4582/15, присвоєно справі номер провадження 8/182/15 та призначено судове засідання.
Ухвалою суду від 28.10.2015 р. на підставі ст. 4 6 ГПК України справу № 908/4582/15 передано на колегіальний розгляд.
Розпорядженням щодо призначення колегії суддів для розгляду справи керівником апарату господарського суд Запорізької області № 01-04/473/15 від 28.10.2015 р. справу передано на розгляд колегії суддів у складі: головуючий суддя Попова І.А., судді - члени колегії Дьоміна А.В., Шевченко Т.М.
Ухвалою суду від 28.10.2015 р. справу № 908/4582/15 прийнято до провадження колегією у складі трьох суддів: головуючий суддя Попова І.А., судді Дьоміна А.В., Шевченко Т.М., судове засідання призначено на 18.11.2015 р.
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 18.11.2015 р. провадження у справі № 908/4582/15 зупинено до вирішення пов'язаної з нею адміністративної справи № 808/8579/15, яка розглядається Запорізьким окружним адміністративним судом, та набрання чинності відповідним судовим рішенням, зобов'язано сторони повідомити суд про усунення обставин, що стали причиною зупинення провадження у справі.
Розпорядженням керівника апарату господарського суду Запорізької області від 17.11.2016 р. № П-1137/16, у зв'язку зі звільненням з посади судді - головуючого судді Попової І.А., відповідно до п.п. 2.3.3, 2.3.47, 2.3.50 Положення про автоматизовану систему документообігу суду справу № 908/4582/15 призначено на повторний автоматизований розподіл справ.
Протоколом автоматичного визначення складу колегії суддів від 17.11.2016 р. призначено колегію у складі трьох суддів господарського суду Запорізької області: головуючий суддя Дроздова С.С., судді Дьоміна А.В., Шевченко Т.М.
Розпорядженням керівника апарату господарського суду Запорізької області від 18.11.2016 р. № П-1147/16, у зв'язку зі звільненням з посади судді - суддів членів колегії Дьоміної А.В., Шевченко Т.М., відповідно до п.п. 2.3.3, 2.3.47, 2.3.50 Положення про автоматизовану систему документообігу суду справу № 908/4582/15 призначено на повторний автоматизований розподіл справ.
Протоколом автоматичного визначення складу колегії суддів від 18.11.2016 р. призначено колегію у складі трьох суддів господарського суду Запорізької області: головуючий суддя Дроздова С.С., судді Науменко А.О., Смірнов О.Г.
Ухвалою суду від 18.11.2016 р. справу № 908/4582/15 прийнято до провадження колегією у складі трьох суддів: головуючий суддя Дроздова С.С., судді Науменко А.О. Смірнов О.Г., присвоєно справі номер провадження 8/182/15-27/139/16, провадження у справі залишено зупиненим, відповідно до ухвали від 18.11.2016 р.
Ухвалою суду від 02.12.2016 р. на підставі ст. 79 ГПК України, провадження у справі № 908/4582/15 поновлено з 11.01.2017 р., розгляд справи призначено на 11.01.2017 р.
Розпорядженням керівника апарату господарського суду Запорізької області від 11.01.2017 р. № П-48/17, відповідно до п.п. 2.3.3, 2.3.47, 2.3.50 Положення про автоматизовану систему документообігу суду справу № 908/4963/15 призначено на повторний автоматизований розподіл справ, у зв'язку з відпусткою судді - члена колегії Смірнова О.Г.
Протоколом автоматичного визначення складу колегії суддів від 11.01.2017 р. призначено колегію у складі трьох суддів господарського суду Запорізької області: головуючий суддя Дроздова С.С., судді Науменко А.О., Колодій Н.А.
Ухвалою суду від 11.01.2017 р. колегія суддів у складі: головуючий суддя Дроздова С.С., судді Науменко А.О., Колодій Н.А. прийняла справу № 908/4582/15 до розгляду, судове засідання призначено на 20.02.2017 р.
Розпорядженням керівника апарату господарського суду Запорізької області від 20.02.2017 р. № П-119/17, відповідно до п.п. 2.3.3, 2.3.47, 2.3.50 Положення про автоматизовану систему документообігу суду справу № 908/4963/15 призначено на повторний автоматичний розподіл справ, у зв'язку з закінченням терміну повноважень судді - члена колегії Науменка А.О.
Протоколом автоматичного визначення складу колегії суддів від 20.02.2017 р. призначено колегію у складі трьох суддів господарського суду Запорізької області: головуючий суддя Дроздова С.С., судді Топчій О.А., Колодій Н.А.
Ухвалою суду від 20.02.2017 р. колегія суддів у складі: головуючий суддя Дроздова С.С., судді Топчій О.А., Колодій Н.А. прийняла справу № 908/4582/15 до розгляду, судове засідання призначено на 29.03.2017 р.
Ухвалою колегії суддів від 29.03.2017 р. відповідно до ст. 79 ГПК України, провадження у справі № 908/4582/15 зупинено до розгляду Вищим адміністративним судом України справи № К/800/33504/16 за касаційною скаргою ТОВ «Запоріжтеплоенерго» на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 10.11.2016 р. у справі Запорізького окружного адміністративного суду № 808/8579/15 за позовом ТОВ «Запоріжтеплоенерго» до управління Держгеокадастру у Запорізькому районі Запорізької області за участю третьої особи - Запорізької міської ради, про визнання протиправними дій, скасування витягу та зобов'язання вчинити певні дії.
26.02.2018 р. на адресу господарського суду надійшло письмове клопотання Запорізької міської ради, м. Запоріжжя про поновлення провадження у справі № 908/4582/15, у зв'язку з тим, що 12.10.2017 р. Вищим адміністративним судом України винесено ухвалу, якою відхилено касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Запоріжтеплоенерго» , м. Запоріжжя у справі № 808/8579/15 за позовом ТОВ «Запоріжтеплоенерго» до управління Держгеокадастру у Запорізькому районі Запорізької області за участю третьої особи - Запорізької міської ради, про визнання протиправними дій, скасування витягу та зобов'язання вчинити певні дії.
Згідно із Законом України № 2147-VIII від 03.10.2017 р. «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів» який набрав чинності 15.12.2017 р., внесено зміни до Господарського процесуального кодексу України та викладено його в новій редакції.
Ухвалою колегії судів від 28.02.2018 р., відповідно до норм Господарського процесуального кодексу України у редакції Закону України № 2147-VIII від 03.10.2017 р., згідно ст. 230 ГПК України, провадження у справі № 908/4582/15 поновлено з 22 березня 2018 р. Ухвалено справу розглядати за правилами загального позовного провадження. Підготовче судове засідання призначено на 22 березня 2018 р.
Розпорядженням щодо призначення повторного автоматизованого розподілу судових справ № П-83/18 від 22.03.2018 р., справу № 908/4582/15 призначено на повторний автоматизований розподіл у зв'язку з перебуванням учасника колегії ОСОБА_3 з 22.03.2018 р. у відпустці.
Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22.03.2018 р. для подальшого розгляду справи № 908/4582/15 призначено колегію у складі трьох суддів господарського суду Запорізької області: головуючий суддя Дроздова С.С., судді Носівець В.В., Колодій Н.
Відповідно до п. 1 ст. 33 ГПК України, справи у судах першої інстанції розглядаються суддею одноособово, крім випадків, визначених цим Кодексом.
Будь-яку справу, що відноситься до підсудності суду першої інстанції, залежно від категорії і складності справи, може бути розглянуто колегіально у складі трьох суддів, крім справ, які розглядаються в порядку наказного і спрощеного позовного провадження.
Пунктом 10 ст. 33 ГПК України передбачено, що якщо справа має розглядатися суддею одноособово, але цим Кодексом передбачена можливість колегіального розгляду такої справи, питання про призначення колегіального розгляду вирішується до закінчення підготовчого засідання у справі (до початку розгляду справи, якщо підготовче засідання не проводиться) суддею, який розглядає справу, за власною ініціативою або за клопотанням учасника справи, про що постановляється ухвала.
Згідно п. 11 ст. 33 ГПК України, питання про розгляд справи колегією у складі більше трьох суддів вирішується колегією суддів, визначеною в порядку, встановленому частиною другою статті 32 цього Кодексу, до початку розгляду справи, з урахуванням категорії і складності справи, про що постановляється ухвала.
У зв'язку з викладеним, колегія суддів вважає за необхідне прийняти справу № 908/4582/15 до розгляду та призначити судове засідання.
Ухвалою колегії судів від 22.03.2018 р. справу № 908/4582/15 прийнято до провадження колегією в складі трьох суддів: головуючий суддя Дроздова С.С., судді: Носівець В.В., Колодій Т.А. Засідання суду (підготовче) призначено на 26.04.2018 р.
Справа № 908/4582/15 розглядається за правилами загального позовного провадження.
26.04.2018 р. господарським судом відкрито підготовче засідання у справі № 908/4582/15 за правилами Господарського процесуального кодексу України (у редакції Закону України № 2147-VIII від 03.10.2017 р.).
У судовому засіданні 26.04.2018 р. оголошено перерву на 17.05.2018 р., про що винесено ухвалу в порядку статті 216 ГПК України.
17.05.2018 р. продовжено судове засідання у справі № 908/4582/15.
У судовому засіданні 17.05.2018 р. справу розглянуто, оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Відповідно до ст. 222 Господарського процесуального кодексу України здійснювалося повне фіксування судового засідання з допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Запис розгляду судової справи здійснюється за допомогою технічних засобів, а саме: програмно-апаратного комплексу «Оберіг» .
Головуючим суддею оголошено яка справа розглядається, склад суду, та роз'яснено представникам сторін, які прибули в судове засідання, їх права, у тому числі право заявляти відводи.
Відводів складу суду не заявлено.
У засіданні суду 17.05.2018 р. сторони звернулись до суду з письмовою заявою в порядку ч. 6 ст. 183 ГПК України про розгляд справи по суті у той самий день після закінчення підготовчого засідання.
Відповідно до ч. 6 ст. 183 ГПК України, якщо під час підготовчого судового засідання вирішені питання, зазначені у частині другій статті 182 цього Кодексу, за письмовою згодою всіх учасників справи, розгляд справи по суті може бути розпочатий у той самий день після закінчення підготовчого судового засідання.
Відповідно до ч. 2 ст. 195 ГПК України суд розглядає справу по суті протягом тридцяти днів з дня початку розгляду справи по суті.
Заяву сторін в порядку ч. 6 ст. 183 ГПК України, судом прийнято.
17.05.2018 р. суд перейшов до розгляду справи по суті.
Представник позивача підтримав позовні вимоги, на підставах викладених у позовній заяві. Позовні вимоги мотивовані тим, що 04.09.2006 р. укладено договір оренди землі, за умовами якого позивачем надано, а відповідачем прийнято в оренду земельну ділянку площею 1,1328 га за адресою м. Запоріжжя, вул. Адмірала Нахімова, 4, для розташування виробничої бази. Відповідно до п. 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1484194 грн. 56 коп. в цінах 2006 року. Відповідно до п. 9 договору оренди землі орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 6183 грн. 96 коп. протягом строку будівництва об'єкта, та у розмірі 14841 грн. 95 коп. з дня введення об'єкту до експлуатації за загальну площу земельної ділянки за календарний рік в цінах в 2006 року. 26 червня 2012 р. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 37 «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 р. № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя» , за яким розмір орендної плати за всі земельні ділянки у м. Запоріжжя, крім пунктів, наведених у додатку, використовується з коефіцієнтом 3. Відповідно до ОСОБА_2 з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:05:012:0077, виданого Головним управлінням Державного земельного агентства у Запорізькій області, нормативна грошова оцінка складає 5683257 грн. 60 коп. в цінах 2015 року. Таким чином, розмір орендної плати за користування земельною ділянкою по договору має складати 170497 грн. 73 коп. за рік. Позивач вважає, що у відповідності до умов, визначених п. 12 договору, необхідним є внесення змін до договору, оскільки змінилася нормативна грошова оцінка земельної ділянки, а також орендодавцем прийнято рішення, яким встановлено коефіцієнт, відповідно до якого визначається розмір орендної плати. Відповідачем не надано відповіді на пропозицію Запорізької міської ради щодо внесення відповідних змін до договору оренди. На підставі ст.ст. 142, 144 Конституції України, ст. 10, 26, 59, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» , ст.ст. 21, 30 Закону України «Про оренду землі» , ст. 18, 20, 23 Закону України «Про оцінку землі» , ст.ст. 12, 14, 271, 274, 288 Податкового кодексу України, ст. 632, 651, 652 ЦК України позивач просить внести зміни в п. 5 та п. 9 договору оренди землі, зареєстрованого 02.10.2006 р., виклавши їх у такій редакції: « 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 5683257 грн. 60 коп. в цінах 2015 року» , « 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 170497 грн. 73 коп., що складає 3% від нормативної грошової оцінки землі за календарний рік в цінах 2015 р.» .
Представник відповідача заперечив проти заявленого позову, на підставах викладених у письмовому відзиві (містяться в матеріалах справи). Зазначив, що рішенням Запорізької міської ради ТОВ «Запоріжтеплоенерго» передано в оренду строком на 20 років земельну ділянку 1,1328 га (землі, які використовуються для технічної інфраструктури, інші землі - площа 1,0560 га, землі промисловості - 0,0768 га) по вул. Адмірала Нахімова, 4 за рахунок земель Запорізької міської ради. Тобто, відповідачем отримано в оренду земельну ділянку, яка складається фактично з двох земельних ділянок з різним функціональним призначенням, а саме: землі, які використовуються для технічної інфраструктури, інші землі та землі промисловості. Згідно витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земель від 06.07.2006 р. № 274-0 вихідними даними про земельну ділянку зазначено: цільове призначення земельної ділянки - землі рекреації та інші землі. Згідно даного витягу коефіцієнт функціонального призначення визначений у розмірі 0,50 - коефіцієнт функціонального призначення для земель рекреаційного призначення та інших відкритих земель - землі, що зайняті поточним будівництвом. У зв'язку з тим, що на території земельної ділянки по вул. Адмірала Нахімова, 4 здійснювалось будівництво сторони узгодили наступний порядок оплати орендної плати: орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі: 6183 грн. 96 коп. протягом строку будівництва об'єкта та в розмірі 14841 грн. 95 коп. з дня введення об'єкту до експлуатації за загальну площу земельної ділянки за календарний рік в цінах 2006 року. Відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затв. наказом Держкомзему України, Мінагрополітики, Мінбуду України, Української академії аграрних наук України від 27.01.2006 р. № 18/15/21/11, під час розрахунку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів ураховується коефіцієнт функціонального використання земель. Для земель, зайнятих поточним будівництвом, та земель, відведених під майбутнє будівництво, такий коефіцієнт становить 0,5. Позивачем під час звернення до суду надано витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки землі у якому здійснено оцінку землі виходячи з категорії земель за функціональним призначенням - землі промисловості та відповідно із застосуванням не коефіцієнта 0,5, а з застосуванням коефіцієнта 1,2. Оскільки, на сьогоднішній день будівництво не завершено, об'єкти не введені в експлуатацію, земельна ділянка не може бути віднесена до земель промисловості. Наданий витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки землі, у якому здійснено оцінку землі, не може бути використаний для внесення змін до договору оренди, оскільки при його виконанні приймалось до уваги інше цільове призначення земельної ділянки, ніж те, що має земельна ділянка, що є предметом договору оренди.
В засіданні суду 17.05.2018 р. здійснено безпосереднє дослідження доказів, поданих учасниками спору (ст. 210 ГПК України).
У судовому засіданні 17.05.2018 р., на підставі статті 217 ГПК України судом закінчено з'ясування обставин та перевірки їх доказами і перейдено до судових дебатів - ст. 218 ГПК України.
Заслухавши представників сторін, після судових дебатів, дослідивши докази, суд вийшов з нарадчої кімнати та згідно ст. 240 Господарського процесуального кодексу України оголосив вступну та резолютивну частини рішення про задоволення позову, повідомив строк виготовлення повного тексту рішення та роз'яснив порядок і строк його оскарження.
Розглянувши матеріали справи, оригінали яких оглядалися в судових засіданнях, вислухавши пояснення представників позивача та відповідача, суд
ВСТАНОВИВ:
04.09.2006 р. між Запорізькою міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Запоріжтеплоенерго» (орендар) укладений договір оренди землі.
Кадастровий номер земельної ділянки - 2310100000:05:012:0077.
Договір оренди землі зареєстрований в Запорізькій регіональній філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах , про що в Державному реєстрі земель був зроблений відповідний запис № 040626100866 від 02.10.2006 р.
Відповідно до п. 1.1 договору орендодавець, відповідно до рішення другої сесії четвертого скликання Запорізької міської ради № 13/3 від 28 квітня 2006 року надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування виробничої бази, яка знаходиться: м. Запоріжжя, вул. Адмірала Рахімова, 4.
Згідно п. 18 договору передача земельних ділянок орендарю здійснюється на умовах, що визначені у договорі, за актом прийому-передачі земельної ділянки, який підписується сторонами і є невід'ємною частиною договору. Передача земельних ділянок орендарю здійснюється в п'ятиденний термін після державної реєстрації цього договору за актом її прийому-передачі.
Згідно п. 2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 1,1328 га.
Факт передачі позивачем в оренду відповідачу земельної ділянки кадастровий № 2310100000:05:012:0077, загальною площею 1,1328 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Адмірала Нахімова, 4, підтверджується актом приймання-передачі земельної ділянки, який підписано і скріплено печатками позивача і відповідача.
Відповідно до п. 8 договору, він був укладений строком на двадцять років.
Пунктом 5 договору передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 1 484 194 грн. 56 коп., в цінах 2006 року.
Згідно п. 9 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 6 183 грн. 26 коп. на протязі строку будівництва об'єкта та в розмірі 14 841 грн. 95 коп. з дня введення об'єкту до експлуатації за загальну площу земельної ділянки за календарний рік в цінах 2006 року.
Відповідно до п. 12 договору розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі:
- зміни умов господарювання, передбачених договором оренди землі;
- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;
- прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати;
- в інших випадках, передбачених законом.
Згідно зі ст. 142 Конституції України матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є зокрема, земля, як власність територіальної громади міста.
В ч. 1 ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» зазначається, що міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Статтею 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» закріплено, що право комунальної власності на землю належить територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах.
Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключною компетенцією міської ради є вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
На вимогу ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» міська рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які згідно до Конституції України є обов'язковими до виконання на відповідній території.
27.07.2011р. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя» , згідно з яким встановлено коефіцієнти, відповідно до яких визначається розмір орендної плати. Для земельних ділянок, на яких здійснюється торгівля нафтопродуктами, встановлено коефіцієнт 4.
26.06.2012р. Запорізькою міською радою прийняте рішення № 37 «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у місті Запоріжжя» , згідно з яким встановлено нові коефіцієнти, відповідно до яких визначається розмір орендної плати. Для земельних ділянок, наданих для розташування автозаправних станцій, встановлено коефіцієнт 6.
Рішення № 37 було оприлюднене 24.07.2012р. в газеті «Запорізька Січ» та набрало чинності 01.01.2013 р.
Вказане рішення Запорізької міської ради не суперечить діючому законодавству та не було визнане недійсним у встановленому законом порядку, а тому підлягає виконанню.
З огляду на викладене, на дату виникнення спору між сторонами та подачу позову до господарського суду Запорізької області (13.08.2015 р.) підставою для внесення змін до договору оренди землі є рішення № 37 та рішення № 79.
01.01.2016 набрали чинності рішення № 6 та рішення № 7 Запорізької міської ради від 30.06.2015.
Статтею 58 Конституції України встановлено, що Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Таким чином, норми рішень № 6 та № 7 не спростовують підстави позову Запорізької міської ради у справі № 908/4582/15.
Зазначені рішення є підставою для подальшого внесення змін та приведення умов договору оренди у відповідність до вимог чинного земельного законодавства України.
Відповідно до статті 13 Закону України «Про оренду землі» , договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно до статті 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов'язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.
Згідно ст. 15 Закону України «Про оренду землі» істотними умовами договору оренди землі, зокрема, є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
За змістом частин 1, 2 ст. 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності).
Відповідно до ч. 1 ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Статтею 5 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги а законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Відповідно до ст. 13 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок обов'язково проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Відповідно до частин 1, 2 ст. 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним.
Згідно ст. 126 Земельного кодексу України, оренда землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.
Відповідно до ч. 1 ст. 93 Земельного кодексу України, ст. 1 Закону України «Про оренду землі» , право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
01.01.2011р. набрав чинності Податковий кодекс України, пункт 288.1 статті 288 якого визначає, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
У зв'язку із прийняттям Податкового кодексу України внесенні зміни , відповідно до яких розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
До 31.12.2014 р. статтею 274 ПК України було встановлено ставку податку в розмірі 1 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Отже, до прийняття Запорізької міською радою рішення про встановлення нової ставки податку в межах, визначених ст. 274 ПК України, розрахунок розміру орендної плати за землю здійснюється виходячи із ставки податку в розмірі 1 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Відповідно до п. 3 розділу 10 Перехідних положень Податкового кодексу України, в разі якщо законодавчими актами передбачені інші правила справляння податків, зборів, що регулюються цим Кодексом, застосовуються правила цього Кодексу.
Відповідно до п.п. 1, 2, 3 розділу 10 Перехідних положень Земельного кодексу України, рішення про надання в користування земельних ділянок, а також про вилучення (викуп) земель, прийняті відповідними органами, але не виконані на момент введення у дію цього Кодексу, підлягають виконанню відповідно до вимог цього Кодексу. Клопотання і заяви щодо відведення земельних ділянок, не вирішені на момент введення в дію цього Кодексу, реалізуються органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування відповідно до їх компетенції у порядку та з додержанням вимог цього Кодексу. У випадках, коли земельні ділянки надані в оренду до введення в дію цього Кодексу органами, повноваження яких з надання земельних ділянок з прийняттям цього Кодексу змінені, продовження строку оренди зазначених земельних ділянок здійснюється органами, що мають право надання вказаних земель за цим Кодексом.
Отже, органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах щодо земель, які перебувають у державній та комунальній власності, є Запорізька містка рада, яка має повноваження щодо розпорядження цією земельною ділянкою.
Згідно із статтею 287 ПК України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
Статтею 288 ПК України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. (п. 288.1 ст. 288 ПК України).
Розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території (п. 288.5.1 ст. 288 ПК України).
Відповідно до ст. 654 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
Згідно ст. 30 Закону України «Про оренду землі» та п. 31 договору оренди землі, зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Частиною 1 ст. 15 Закону України «Про оренду землі» визначено, що однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Орендна плата за землю відповідно до ст. 21 Закону України «Про оренду землі» - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Верховним Судом України в постанові від 07.10.2015 по справі № 3-481гс15 зазначено, що у випадку, якщо рішення міської ради, яким змінено нормативну грошову оцінку земель міста та затверджено нові ставки орендної плати, є чинним й у встановленому законом порядку незаконним не визнавалося, - воно є обов'язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд України і в постанові від 02.03.2016 по справі № 3-476гс15.
Пунктом 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17 травня 2011 року № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» судам роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
З аналізу вищенаведених норм вбачається, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок і, як наслідок, зміна розміру земельного податку та ставок орендної плати за землю не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами місцевого самоврядування плати за користування землею в межах та на виконання норм Податкового Кодексу України.
В свою чергу, орендна плата за земельні ділянки комунальної власності є регульованою ціною. Тому, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки (бази оподаткування) тягне за собою зміну розміру земельного податку та орендної плати, а отже є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Відповідно до ч. 2 ст. 20 Закону України «Про оцінку землі» дані про нормативну грошову оцінку землі оформлюються, як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Запорізькою міською радою з метою визначення бази розрахунку орендної плати за земельну ділянку, надану в користування відповідачу отримано витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки в цінах 2016 року.
Відповідно до ст. 23 Закону України Про оцінку землі витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
На момент звернення позивача до суду таким органом є Головне управління Держземагентства у Запорізькій області (далі Держземагентство), яке є державним органом та не входить до структури Запорізької міської ради. Це єдиний орган в системі органів виконавчої влади, який уповноважений у відповідності до Закону надавати дані про нормативну грошову оцінку земельної ділянки і лише у формі ОСОБА_2.
Відповідно до ОСОБА_2 з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:05:012:0077, виданого Головним управлінням Державного земельного агентства у Запорізькій області від 20.02.2015 р., нормативна грошова оцінка становить 5683257,60 грн.
Таким чином, розмір орендної плати за користування земельною ділянкою по договору дорівнює: 5683257,60 х 1% х 3 = 170 497 грн. 73 коп., де 170 497 грн. 73 коп. - розмір орендної плати, 5 683 257,60 х 1% - розмір земельного податку, визначений згідно зі ст.ст. 12, 274 ПК України, 3 - коефіцієнт, визначений рішенням Запорізької міської ради від 26.06.2012 р. № 37.
Відповідно до статті 289 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка землі підлягає щорічній індексації.
Відповідно до пункту 14.1.147 статті 14 ПК України визначено, що плата за землю - обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Тобто, орендна плата за землю - це податок.
Згідно зі ст. 6 Податкового кодексу України, податком є обов'язковий, безумовний платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників податку відповідно до цього Кодексу.
Відповідно до статті 271 ПК України базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації.
Як свідчить п.п. 271.1.1 ст. 271 Податкового Кодексу України, базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Пунктом 274.1 ст. 274 Податкового кодексу України встановлено, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки
У відповідності до п.п. 288.5.1 ст. 288 розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки землі.
Таким чином, нормами Податкового кодексу України визначено:
Орендна плата за землю - це податок (безумовний і обов'язковий платіж).
Орендна плата за землю не може бути нижчою, ніж 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Орендна плата за землю нараховується лише у відсотках від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, оскільки базою оподаткування є саме нормативна грошова оцінка земельної ділянки (дані про яку отримуємо лише з ОСОБА_2). Звідси - орендна плата за землю не нараховується у залежності від того, чи ведеться будівництво, чи об'єкт прийнято в експлуатацію, а лише в залежності від нормативної грошової оцінки.
Виходячи з вищенаведеного, договір оренди земельної ділянки, укладений з Відповідачем, потребує приведення у відповідність до вимог чинного цивільного (в тому числі - земельного) і податкового законодавства в частині зміни розміру орендної плати, оскільки:
Договором було передбачено розмір орендної плати у розмірі 0,5% (на час будівництва) і 1% (після прийняття об'єкта в експлуатацію) від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки - а не 3 %, як вимагає Закон.
Базою розрахунку орендної плати зазначеної в пункті 9 договору оренди землі від 02.10.2006 № 040626100866 були два витяги з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земель від 06.07.2006 за № 274-0.
В витягах зазначено різне цільове призначення земельної ділянки (зазначення цільового призначення земельної ділянки землі рекреації та інші землі це зазначення земель за рахунок яких надається земельна ділянка), проте як в земельному кадастрі зазначено цільове призначення земельної ділянки землі промисловості.
Змінилась база оподаткування земельної ділянки - нормативна грошова оцінка земельної ділянки, згідно з Витягом, отриманим позивачем 5 683 257 грн. 60 коп., станом на 2015 рік.
Чинним податковим законодавством не передбачено визначення у договорі оренди землі декількох розмірів орендної плати (на час будівництва та після завершення будівництва), а лише один - визначений у відсотках від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, дані про яку наявні у ОСОБА_2.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Нормативно грошова оцінка земельних ділянок проводиться:
Розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років. Частина друга статті 18 в редакції Закону № 959-УІ (959-17) від 05.02.2009).
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України Про землеустрій .
Відповідно до статті 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, що передбачено ст. 652 ЦК України.
При цьому, відповідно до ч. 1 ст. 652 ЦК України зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.
Відповідно до ч. ч. 1, 2, 3 ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Приписами ст. 188 ГК України встановлено, що сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
На виконання вимог вказаної норми, Запорізькою міською радою направлено на адресу відповідача пропозицію від 30.03.2015 р. за вих. № 01/02-32/00878 щодо внесення змін до договору оренди шляхом приведення п. 5 у відповідність до нормативної грошової оцінки землі та викладення п. 9 договору наступним чином: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 170497,73 грн., що складає 3% від нормативної грошової оцінки землі за календарний рік в цінах 2015 року» .
Направлення письмової пропозиції підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення від 30.03.2015р.
Пропозиція позивача разом з текстом додаткової угоди до договору оренди землі від 02.10.2006 р. вручено відповідачу 01.04.2015 р., але відповідачем не вжито дій, що свідчать про намір внести зміни до договору оренди.
Таким чином, оскільки судом встановлено, що розмір нормативної грошової оцінки землі визначений п. 5 договору та, відповідно, розмір орендної плати за надану відповідачу земельну ділянку, визначений діючим пунктом 9 договору, не відповідає законодавчо встановленому, а умовами п. 12 Договору передбачено внесення змін до нього у разі зміни розміру земельного податку, підвищення цін, тарифів та прийняття орендодавцем рішення про збільшення орендної плати, суд вважає, що наявні достатні підстави для зміни умов договору у частині, що стосується визначення нормативної грошової оцінки землі та розміру орендної плати за користування земельною ділянкою, виклавши пункти 5 та 9 договору у редакції, викладеній в позовній заяві.
Згідно зі ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні міська рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які згідно до Конституції України є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Суд відхиляє заперечення відповідача щодо неможливості задоволення позову, оскільки вони спростовуються вищезазначеними обставинами справи та вимогами законодавства України.
Таким чином, враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, щодо задоволення позовних вимоги у повному обсязі.
Згідно ст. 13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов'язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" встановлено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
За ст. 13 Конвенції кожна особа має право на ефективний засіб правового захисту, не заборонений законом.
У рішенні Європейського суду з прав людини від 24.06.2003 у справі "Стретч проти Об'єднаного Королівства Великобританії та Північної Ірландії" встановлено, що особа (орендар) мала принаймні законне сподівання на реалізацію передбаченого договором права на продовження договору оренди, і в цілях ст. 1 Першого протоколу таке сподівання можна вважати додатковою частиною майнових прав, наданих їй муніципалітетом за орендним договором. Суд дійшов висновків, що наявність порушень з боку органу публічної влади при укладенні договору щодо майна не може бути підставою для позбавлення цього майна іншої особи, яка жодних порушень не вчинила.
Господарський суд при винесенні рішення по даному спору враховує також правову позицію, яка міститься у рішенні Європейського суду з прав людини по справі «Девелопмент ЛТД" та інші проти Ірландії" в якій він постановив, що ст.1 Першого протоколу Конвенції можна застосувати до захисту "правомірних очікувань" щодо певного стану речей (у майбутньому), оскільки їх можна вважати складовою частиною власності. "Правомірні очікування" виникають у особи, якщо нею було дотримано всіх вимог законодавства для отримання відповідного рішення уповноваженого органу, а тому вона мала усі підстави вважати, що таке рішення є дійсним та розраховувати на певний стан речей. З наведеного слідує висновок про те, що по-перше, особа, якій відповідним рішенням надано право користування земельною ділянкою, набуває право власності на майно у вигляді правомірних очікувань щодо набуття у майбутньому права володіння майном (право оренди) ще до укладення відповідного договору оренди на виконання даного рішення, по-друге, після укладення відповідного договору оренди у особи виникає право мирно володіти майном, яким є майнові права (право оренди) протягом певного строку. При цьому, Європейський Суд при розгляді цієї справи дійшов висновків, право власності на майно у вигляді як правомірних очікувань, так і майнового права (права оренди), є об'єктом правового захисту згідно зі ст. 1 Першого протоколу до Конвенції та національного законодавства України.
Враховуючи вищевикладене, в порядку ст. 129 ГПК України, судовий збір у сумі 1 218 грн. 00 коп. покладається на позивача.
Керуючись ст.ст. 42, 123, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги Запорізької міської ради, м. Запоріжжя до Товариства з обмеженою відповідальністю «Запоріжтеплоенерго» , м. Запоріжжя задовольнити.
Змінити пункт 5 Договору оренди землі, зареєстрованого 02 жовтня 2006 р. за № 040626100866, укладеного між Запорізькою міською радою (69105 м. Запоріжжя, пр. Леніна, 206, код ЄДРПОУ 04053915) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Запоріжтеплоенерго» (69057 м. Запоріжжя, вул. Адмірала Нахімова, 4, код ЄДРПОУ 31920825), щодо земельної ділянки площею 1,1328 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Адмірала Нахімова, 4, надається для розташування виробничої бази, виклавши його в такій редакції: « 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 5683257,60 грн. (п'ять мільйонів шістсот вісімдесят три тисяч двісті п'ятдесят сім грн. 60 коп.) в цінах 2015 року»
Змінити пункт 9 Договору оренди землі, зареєстрованого 02 жовтня 2006 р. за № 040626100866, укладеного між Запорізькою міською радою (69105 м. Запоріжжя, пр. Леніна, 206, код ЄДРПОУ 04053915) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Запоріжтеплоенерго» (69057 м. Запоріжжя, вул. Адмірала Нахімова, 4, код ЄДРПОУ 31920825), щодо земельної ділянки площею 1,1328 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Адмірала Нахімова, 14-18, для розташування виробничої бази, виклавши його в такій редакції: « 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 170497,73 грн. (сто сімдесят тисяч чотириста дев'яносто сім) грн. 73 коп., що складає 3% від нормативної грошової оцінки землі за календарний рік в цінах 2015 року»
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Запоріжтеплоенерго» (69057 м. Запоріжжя, вул. Адмірала Нахімова, 4, код ЄДРПОУ 31920825) на користь Запорізької міської ради (69105 м. Запоріжжя, пр. Леніна, 206, код ЄДРПОУ 31920825) 1 218 (одна тисяча двісті вісімнадцять) грн. 00 коп. судового збору. Видати наказ.
Рішення оформлено та підписано 25 травня 2018 р.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення розміщено в Єдиному державному реєстрі судових рішень за веб-адресою у мережі Інтернет за посиланням: http://reyestr.court.gov.ua.
Головуючий суддя С.С. Дроздова
Судді В.В. Носівець
ОСОБА_4
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 17.05.2018 |
Оприлюднено | 25.05.2018 |
Номер документу | 74220054 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Дроздова С.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні