Постанова
від 28.08.2018 по справі 908/4582/15
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

пр. Науки, 5, м. Харків, 61022, тел. (057) 702-00-72

е-mail: inbox@dna.arbitr.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28.08.2018 справа № 908/4582/15

Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий: судді: секретар судового засідання за участю представників: від позивача - від відповідача (апелянта) -ОСОБА_1 ОСОБА_2, ОСОБА_3 ОСОБА_4 ОСОБА_5 ОСОБА_6, ОСОБА_7 розглянувши у судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Запоріжтеплоенерго» , м. Запоріжжя на рішення господарського суду Запорізької області від 17.05.18 р. (повний текст оформлено та підписано 25.05.18р.) у справі№ 908/4582/15 (головуючий суддя С.С. Дроздова, судді: В.В. Носівець, Н.А. Колодій) за позовомЗапорізької міської ради, м. Запоріжжя доТовариства з обмеженою відповідальністю «Запоріжтеплоенерго» , м. Запоріжжя провнесення змін в п. 5 та п. 9 договору оренди землі, зареєстрованого 02.10.2006 р. за № 040626100866 У судовому засіданні 14.08.2018р. оголошено перерву до 28.08.2018р. до 12:00 години

В С Т А Н О В И В:

Запорізька міська рада, м. Запоріжжя звернулася до господарського суду Запорізької області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю «Запоріжтеплоенерго» , м. Запоріжжя про внесення змін в п. 5 та п. 9 договору оренди землі, зареєстрованого 02.10.2006 р. за № 040626100866.

Позовні вимоги мотивовані тим, що 04.09.2006 р. укладено договір оренди землі, за умовами якого позивачем надано, а відповідачем прийнято в оренду земельну ділянку площею 1,1328 га за адресою м. Запоріжжя, вул. Адмірала Нахімова, 4, для розташування виробничої бази. Відповідно до п. 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1484194 грн. 56 коп. в цінах 2006 року. Відповідно до п. 9 договору оренди землі орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 6183 грн. 96 коп. протягом строку будівництва об'єкта, та у розмірі 14841 грн. 95 коп. з дня введення об'єкту до експлуатації за загальну площу земельної ділянки за календарний рік в цінах в 2006 року. 26 червня 2012 р.

Запорізькою міською радою прийнято рішення № 37 «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 р. № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя» , за яким розмір орендної плати за всі земельні ділянки у м. Запоріжжя, крім пунктів, наведених у додатку, використовується з коефіцієнтом 3.

Відповідно до ОСОБА_7 з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:05:012:0077, виданого Головним управлінням Державного земельного агентства у Запорізькій області, нормативна грошова оцінка складає 5683257 грн. 60 коп. в цінах 2015 року. Таким чином, розмір орендної плати за користування земельною ділянкою по договору має складати 170497 грн. 73 коп. за рік.

Позивач вважає, що у відповідності до умов, визначених п. 12 договору, необхідним є внесення змін до договору, оскільки змінилася нормативна грошова оцінка земельної ділянки, а також орендодавцем прийнято рішення, яким встановлено коефіцієнт, відповідно до якого визначається розмір орендної плати.

Відповідачем не надано відповіді на пропозицію Запорізької міської ради щодо внесення відповідних змін до договору оренди.

На підставі ст.ст. 142, 144 Конституції України, ст. 10, 26, 59, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» , ст.ст. 21, 30 Закону України «Про оренду землі» , ст. 18, 20, 23 Закону України «Про оцінку землі» , ст.ст. 12, 14, 271, 274, 288 Податкового кодексу України, ст. 632, 651, 652 ЦК України позивач просив внести зміни в п. 5 та п. 9 договору оренди землі, зареєстрованого 02.10.2006 р., виклавши їх у такій редакції: « 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 5683257 грн. 60 коп. в цінах 2015 року» , « 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 170497 грн. 73 коп., що складає 3% від нормативної грошової оцінки землі за календарний рік в цінах 2015 р.» .

Рішенням господарського суду Запорізької області від 17.05.18 р. задоволені позовні вимоги Запорізької міської ради, м. Запоріжжя до Товариства з обмеженою відповідальністю «Запоріжтеплоенерго» , м. Запоріжжя.

Змінено пункт 5 Договору оренди землі, зареєстрованого 02 жовтня 2006 р. за № 040626100866, укладеного між Запорізькою міською радою (69105 м. Запоріжжя, пр. Леніна, 206, код ЄДРПОУ 04053915) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Запоріжтеплоенерго» (69057 м. Запоріжжя, вул. Адмірала Нахімова, 4, код ЄДРПОУ 31920825), щодо земельної ділянки площею 1,1328 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Адмірала Нахімова, 4, надається для розташування виробничої бази, виклавши його в такій редакції: « 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 5683257,60 грн. (п'ять мільйонів шістсот вісімдесят три тисяч двісті п'ятдесят сім грн. 60 коп.) в цінах 2015 року»

Змінено пункт 9 Договору оренди землі, зареєстрованого 02 жовтня 2006 р. за № 040626100866, укладеного між Запорізькою міською радою (69105 м. Запоріжжя, пр. Леніна, 206, код ЄДРПОУ 04053915) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Запоріжтеплоенерго» (69057, м. Запоріжжя, вул. Адмірала Нахімова, 4, код ЄДРПОУ 31920825), щодо земельної ділянки площею 1,1328 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Адмірала Нахімова, 14-18, для розташування виробничої бази, виклавши його в такій редакції: « 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 170497,73 грн. (сто сімдесят тисяч чотириста дев'яносто сім) грн. 73 коп., що складає 3% від нормативної грошової оцінки землі за календарний рік в цінах 2015 року» .

Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що на дату виникнення спору між сторонами та подачу позову до господарського суду Запорізької області (13.08.2015 р.) підставою для внесення змін до договору оренди землі є саме рішення Запорізької міської ради № 37 та № 79, оскільки рішення № 6 та рішення № 7 Запорізької міської ради від 30.06.2015 набрали чинності лише 01.01.2016р.

Суд першої інстанції дійшов висновку, що розмір нормативної грошової оцінки землі визначений п. 5 договору оренди землі та, відповідно, розмір орендної плати за надану відповідачу земельну ділянку, визначений діючим пунктом 9 договору оренди землі, не відповідає законодавчо встановленому.

Враховуючи, що умовами п. 12 Договору оренди землі передбачено внесення змін до нього у разі зміни розміру земельного податку, підвищення цін, тарифів та прийняття орендодавцем рішення про збільшення орендної плати, суд першої інстанції дійшов до висновку, що наявні підстави для зміни умов договору у частині, що стосується визначення нормативної грошової оцінки землі та розміру орендної плати за користування земельною ділянкою, та задоволення позовних вимог.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Запоріжтеплоенерго» , м. Запоріжжя (далі за текстом - ТОВ«Запоріжтеплоенерго» ) звернулося до Донецького апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою на рішення господарського суду Запорізької області від 17.05.18 р. у справі №908/4582/15, в якій просить його скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити у повному обсязі у задоволенні позовних вимог.

ТОВ «Запоріжтеплоенерго» вважає рішення суду першої інстанції таким, що прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права, а висновки суду першої інстанції не відповідають фактичним обставинам справи.

ТОВ «Запоріжтеплоенерго» посилається на те, що рішення Запорізької міської ради №37 від 26.06.2012р. «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 р. № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя» , рішення Запорізької міської ради від 27.07.2011р. №16 Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м.Запоріжжя та рішення Запорізької міської ради від 03.03.2008р. №79 Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя визнані такими, що втратили чинність з 01.01.2016р., що, на його думку, свідчить про те, що вони не мають юридичної сили та не підлягають виконанню, тому наявні підстави для відмови у позові.

У відзиві на апеляційну скаргу Запорізька міська рада вважає, що рішення суду першої інстанції прийняте відповідно до норм матеріального та процесуального права, ґрунтується на засадах верховенства права, є законним та обґрунтованим. Зокрема, судом першої інстанції повно та всебічно з'ясовані всі обставини справи.

Позивач вважає, що на момент звернення до суду першої інстанції з позовною заявою (13.08.2015р.) саме рішення Запорізької міської ради від 27.07.2011р. №16 Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м.Запоріжжя , рішення Запорізької міської ради №37 від 26.06.2012р. «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 р. № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя» та рішення Запорізької міської ради від 03.03.2008р. №79 Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя були підставою для внесення змін до договору оренди землі.

Запорізька міська рада зазначає, що оскільки рішення Запорізької міської ради №6, №7 від 30.06.2015р. набрали чинності з 01.01.2016р., то вони не спростовують підстав позову, а лише є підставою для подальшого внесення змін та приведення умов договору оренди у відповідність до вимог чинного земельного законодавства.

Позивач посилається також на те, що рішення Запорізької міської ради №37 від 26.06.2012р. «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 р. № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя» не визнане незаконним та є таким, що не суперечить чинному законодавству, та підлягає виконанню.

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 19.06.2018 року було визначено склад колегії суддів: Геза Т.Д.- головуючий суддя, судді: Мартюхіна Н.О., Москальова І.В.

Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 21.06.18 р. відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою без номеру від 11.06.18р. Товариства з обмеженою відповідальністю «Запоріжтеплоенерго» , м. Запоріжжя на рішення господарського суду Запорізької області від 17.05.18 р. по справі №908/4582/15.

Ухвалою Донецького апеляційного господарського від 13.07.18 року призначено справу № 908/4582/15 до розгляду на 14.08.2018р..

У зв'язку з відпусткою судді-члена колегії ОСОБА_8 та у зв'язку з неможливістю приймати участь у розгляді справи суддею-членом колегії ОСОБА_9 для розгляду клопотання про участь у судовому засіданні у режимі відеоконференції, протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 01.08.2018р. визначено наступний склад колегії суддів: Геза Т.Д. - головуючий суддя, судді: Дучал Н.М., Склярук О.І.

У зв'язку з відпусткою судді-члена колегії ОСОБА_2, протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 13.08.2018р. визначено наступний склад колегії суддів: Геза Т.Д. - головуючий суддя, судді: Склярук О.І., Чернота Л.Ф.

У судовому засіданні апеляційної інстанції 14.08.2018р. оголошено перерву до 28.08.2018р.

У зв'язку з відпусткою суддів-членів колегії ОСОБА_10 та ОСОБА_11., протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 27.08.2018р. визначено наступний склад колегії суддів: Геза Т.Д. - головуючий суддя, судді: Дучал Н.М., Радіонова О.О.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 269 Господарського процесуального кодексу України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

Фіксація судового засідання апеляційної інстанції здійснювалась за допомогою звукозаписувального технічного засобу згідно вимог ст.ст.222, 223 та п.17.7 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України в порядку розгляду апеляційної скарги, встановленому ст.270 Господарського процесуального кодексу України.

Заслухавши суддю-доповідача, присутнього у судовому засіданні представника позивача та відповідачів, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права з урахуванням повноважень, визначених в ст. 269 Господарського процесуального кодексу України, судова колегія Донецького апеляційного господарського суду встановила.

З матеріалів справи вбачається, що 04.09.2006 р. між Запорізькою міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Запоріжтеплоенерго» (орендар) укладено договір оренди землі (далі за текстом - договір).

Кадастровий номер земельної ділянки - 2310100000:05:012:0077.

Договір оренди землі зареєстрований в Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» , про що в Державному реєстрі земель був зроблений відповідний запис № 040626100866 від 02.10.2006 р.

Відповідно до п. 1.1 договору орендодавець, відповідно до рішення другої сесії четвертого скликання Запорізької міської ради № 13/3 від 28 квітня 2006 року надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування виробничої бази, яка знаходиться: м. Запоріжжя, вул. Адмірала Рахімова, 4.

Згідно п. 18 договору передача земельних ділянок орендарю здійснюється на умовах, що визначені у договорі, за актом прийому-передачі земельної ділянки, який підписується сторонами і є невід'ємною частиною договору. Передача земельних ділянок орендарю здійснюється в п'ятиденний термін після державної реєстрації цього договору за актом її прийому-передачі.

Згідно п. 2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 1,1328 га.

Факт передачі позивачем в оренду відповідачу земельної ділянки кадастровий № 2310100000:05:012:0077, загальною площею 1,1328 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Адмірала Нахімова, 4, підтверджується актом приймання-передачі земельної ділянки, який підписано і скріплено печатками позивача і відповідача.

Відповідно до п. 8 договору, договір укладено строком на двадцять років.

Пунктом 5 договору передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 1484194 грн. 56 коп., в цінах 2006 року.

Згідно п. 9 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 6183 грн. 26 коп. на протязі строку будівництва об'єкта та в розмірі 14 841 грн. 95 коп. з дня введення об'єкту до експлуатації за загальну площу земельної ділянки за календарний рік в цінах 2006 року.

Відповідно до п. 12 договору розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі:

- зміни умов господарювання, передбачених договором оренди землі;

- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;

- прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати;

- в інших випадках, передбачених законом.

Згідно зі ст. 142 Конституції України матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є зокрема, земля, як власність територіальної громади міста.

Частиною 1 ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Статтею 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» зазначено, що право комунальної власності на землю належить територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах.

Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключною компетенцією міської ради є вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Статтею 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що міська рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

03.03.2008р. Зпорізькою міською радою прийнято рішення №79 Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя

27.07.2011р. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя» , згідно з яким встановлено коефіцієнти, відповідно до яких визначається розмір орендної плати. Для земельних ділянок, на яких здійснюється торгівля нафтопродуктами, встановлено коефіцієнт 4.

26.06.2012р. Запорізькою міською радою прийняте рішення № 37 «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у місті Запоріжжя» , згідно з яким встановлено нові коефіцієнти, відповідно до яких визначається розмір орендної плати. Для земельних ділянок, наданих для розташування автозаправних станцій, встановлено коефіцієнт 6.

Рішення № 37 було оприлюднене 24.07.2012р. в газеті «Запорізька Січ» та набрало чинності 01.01.2013 р.

Рішення Запорізької міської ради № 37 «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у місті Запоріжжя» не суперечить діючому законодавству, не визнане недійсним у встановленому законом порядку та підлягає виконанню.

30.06.2015р. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 6 Про встановлення податку на майно (в частині плати за землю №7 Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя

01.01.2016h/ набрали чинності рішення № 6 та рішення № 7 Запорізької міської ради від 30.06.2015.

Враховуючи, що позовна заява Запорізької міської ради надійшла до суду першої інстанції 13.08.2015р., що підтверджується штампом вхідної кореспонденції господарського суду Запорізької області за вх.№5057/09-05 від 13.08.2015р., на дату виникнення спору між сторонами підставою для внесення змін до договору оренди землі є рішення Запорізької міської ради № 37 та рішення Запорізької міської ради № 79.

Статтею 58 Конституції України встановлено, що Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

Рішення Запорізької міської ради № 6 та № 7, які набули чинності з 01.01.2016р., не спростовують підстави позову Запорізької міської ради у справі № 908/4582/15, а є підставою для подальшого внесення змін та приведення умов договору оренди у відповідність до вимог чинного земельного законодавства України.

Відповідно до статті 13 Закону України «Про оренду землі» , договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно до статті 96 Земельного кодексу України, землекористувачі зобов'язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.

У ст. 15 Закону України «Про оренду землі» визначені істотні умови договору оренди землі, до яких, зокрема, належить орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

За змістом частин 1, 2 ст. 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності).

Відповідно до ч. 1 ст. 632 ЦК України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Статтею 5 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги а законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Відповідно до ст. 13 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок обов'язково проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до частин 1, 2 ст. 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним.

Згідно ст. 126 Земельного кодексу України, оренда землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.

Відповідно до ч. 1 ст. 93 Земельного кодексу України, ст. 1 Закону України «Про оренду землі» , право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

01.01.2011р. набрав чинності Податковий кодекс України, пункт 288.1 статті 288 якого визначає, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

У зв'язку із прийняттям Податкового кодексу України внесенні зміни, відповідно до яких розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

До 31.12.2014 р. статтею 274 ПК України було встановлено ставку податку в розмірі 1 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

До прийняття Запорізької міською радою рішення про встановлення нової ставки податку в межах, визначених ст. 274 ПК України, розрахунок розміру орендної плати за землю здійснювався, виходячи із ставки податку, в розмірі 1 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Відповідно до п. 3 розділу 10 Перехідних положень Податкового кодексу України, в разі якщо законодавчими актами передбачені інші правила справляння податків, зборів, що регулюються цим Кодексом, застосовуються правила цього Кодексу.

Відповідно до п.п. 1, 2, 3 розділу 10 Перехідних положень Земельного кодексу України, рішення про надання в користування земельних ділянок, а також про вилучення (викуп) земель, прийняті відповідними органами, але не виконані на момент введення у дію цього Кодексу, підлягають виконанню відповідно до вимог цього Кодексу. Клопотання і заяви щодо відведення земельних ділянок, не вирішені на момент введення в дію цього Кодексу, реалізуються органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування відповідно до їх компетенції у порядку та з додержанням вимог цього Кодексу. У випадках, коли земельні ділянки надані в оренду до введення в дію цього Кодексу органами, повноваження яких з надання земельних ділянок з прийняттям цього Кодексу змінені, продовження строку оренди зазначених земельних ділянок здійснюється органами, що мають право надання вказаних земель за цим Кодексом.

Отже, органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах щодо земель, які перебувають у державній та комунальній власності, є Запорізька міська рада, яка має повноваження щодо розпорядження цією земельною ділянкою.

Згідно із статтею 287 ПК України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Статтею 288 ПК України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. (п. 288.1 ст. 288 ПК України).

Розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території (п. 288.5.1 ст. 288 ПК України).

Відповідно до ст. 654 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

Згідно ст. 30 Закону України «Про оренду землі» та п. 31 договору оренди землі, зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

У разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті до уваги лише у разі скасування такого рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок і, як наслідок, зміна розміру земельного податку та ставок орендної плати за землю не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами місцевого самоврядування плати за користування землею в межах та на виконання норм Податкового Кодексу України.

Орендна плата за земельні ділянки комунальної власності є регульованою ціною. Тому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки (бази оподаткування) тягне за собою зміну розміру земельного податку та орендної плати, а отже є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Відповідно до ч. 2 ст. 20 Закону України «Про оцінку землі» дані про нормативну грошову оцінку землі оформлюються, як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Запорізькою міською радою, з метою визначення бази розрахунку орендної плати за земельну ділянку, надану в користування відповідачу, отримано витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки в цінах 2015 року.

Відповідно до ст.23 Закону України «Про оцінку землі» витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

На момент звернення позивача до суду таким органом є Головне управління Держземагентства у Запорізькій області (далі - Держземагентство), яке є державним органом та не входить до структури Запорізької міської ради.

Відповідно до ОСОБА_7 з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:05:012:0077, виданого Головним управлінням Державного земельного агентства у Запорізькій області від 20.02.2015 р., нормативна грошова оцінка становить 5683257,60 грн.

Таким чином, розмір орендної плати за користування земельною ділянкою по договору дорівнює: 5683257,60 х 1% х 3 = 170 497 грн. 73 коп., де 170 497 грн. 73 коп. - розмір орендної плати, 5 683 257,60 х 1% - розмір земельного податку, визначений згідно зі ст.ст. 12, 274 ПК України, 3 - коефіцієнт, визначений рішенням Запорізької міської ради від 26.06.2012 р. № 37.

Відповідно до статті 289 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка землі підлягає щорічній індексації.

Відповідно до пункту 14.1.147 статті 14 ПК України визначено, що плата за землю - обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Відповідно до статті 271 ПК України базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації.

Пунктом 274.1 ст. 274 Податкового кодексу України встановлено, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки

У відповідності до п.п. 288.5.1 ст. 288 розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки землі.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що договір оренди земельної ділянки, укладений з Відповідачем, потребує приведення у відповідність до вимог чинного законодавства в частині зміни розміру орендної плати, у зв'язку з наступним:

- договором оренди землі передбачено розмір орендної плати у розмірі 0,5% (на час будівництва) і 1% (після прийняття об'єкта в експлуатацію) від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки - а не 3 %, як встановлено ПК України;

- базою розрахунку орендної плати зазначеної в пункті 9 договору оренди землі від 02.10.2006 № 040626100866 були два витяги з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земель від 06.07.2006 за № 274-0, в яких зазначене різне цільове призначення земельної ділянки, однак в земельному кадастрі зазначено цільове призначення земельної ділянки землі промисловості;

- змінилась база оподаткування земельної ділянки - нормативна грошова оцінка земельної ділянки, згідно з Витягом, отриманим позивачем, станом на 2015 рік, становить 5 683 257 грн. 60 коп.

Крім того, чинним податковим законодавством не передбачено визначення у договорі оренди землі декількох розмірів орендної плати (на час будівництва та після завершення будівництва), а лише один - визначений у відсотках від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, дані про яку наявні у ОСОБА_7.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Зокрема, земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.

Відповідно до статті 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, що передбачено ст. 652 ЦК України.

Частиною 1 ст. 652 ЦК України встановлено, що зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Згідно з ч. 1,2,3 ст. 632 Цивільного кодексу України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Приписами ст. 188 ГК України встановлено, що сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Відповідно до приписів ст.188 ГК України, Запорізькою міською радою направлено на адресу відповідача пропозицію від 30.03.2015 р. за вих. № 01/02-32/00878 щодо внесення змін до договору оренди шляхом приведення п. 5 у відповідність до нормативної грошової оцінки землі та викладення п. 9 договору наступним чином: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 170497,73 грн., що складає 3% від нормативної грошової оцінки землі за календарний рік в цінах 2015 року» .

Направлення письмової пропозиції підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення від 30.03.2015р.

Пропозиція позивача разом з текстом додаткової угоди до договору оренди землі від 02.10.2006 р. вручено відповідачу 01.04.2015 р., але відповідач не вчиняв жодних дій, які свідчать про намір внести зміни до договору оренди.

Враховуючи, що розмір нормативної грошової оцінки землі визначений п. 5 договору та, відповідно, розмір орендної плати за надану відповідачу земельну ділянку, визначений діючим пунктом 9 договору, не відповідає законодавчо встановленому, а умовами п. 12 Договору передбачено внесення змін до нього у разі зміни розміру земельного податку, підвищення цін, тарифів та прийняття орендодавцем рішення про збільшення орендної плати, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку, що наявні підстави для зміни умов договору у частині, що стосується визначення нормативної грошової оцінки землі та розміру орендної плати за користування земельною ділянкою.

Згідно зі ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» міська рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які згідно до Конституції України є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Враховуючи, що рішення Запорізької міської ради №6,7 від 30.06.2015р. набрали чинності 01.01.2016р., тобто вже після звернення позивача до суду з позовною заявою, доводи апелянта Товариства з обмеженою відповідальністю «Запоріжтеплоенерго» , м. Запоріжжя, викладені в апеляційній скарзі на рішення господарського суду Запорізької області від 17.05.18 р. у справі №908/4582/15, є необґрунтованими та не спростовують висновків суду першої інстанції, викладені в оскаржуваному процесуальному документі.

За таких обставин, апеляційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю «Запоріжтеплоенерго» , м. Запоріжжя на рішення господарського суду Запорізької області від 17.05.2018 р. у справі №908/4582/15 не підлягає задоволенню.

Рішення господарського суду Запорізької області від 17.05.2018 р. у справі №908/4582/15 підлягає залишенню без змін.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на апелянта - Товариство з обмеженою відповідальністю «Запоріжтеплоенерго» , м. Запоріжжя.

Керуючись ст. 129, 269, 270, 273, 275, 276 281-284 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Запоріжтеплоенерго» , м. Запоріжжя на рішення господарського суду Запорізької області від 17.05.2018 р. у справі №908/4582/15 - залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Запорізької області від 17.05.2018 р. у справі №908/4582/15 - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття.

Постанову може бути оскаржено до Верховного Суду у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту судового рішення.

У судовому засіданні 28.08.2018 року оголошено вступну та резолютивну частину постанови.

Повний текст постанови складено та підписано 31.08.2018р.

Головуючий суддя Т.Д. Геза

Судді Н.М. Дучал

ОСОБА_3

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення28.08.2018
Оприлюднено04.09.2018
Номер документу76155657
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/4582/15

Постанова від 20.11.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Пільков К.М.

Ухвала від 26.10.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Пільков К.М.

Судовий наказ від 07.09.2018

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Постанова від 28.08.2018

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Геза Т.Д.

Постанова від 28.08.2018

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Геза Т.Д.

Ухвала від 14.08.2018

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Геза Т.Д.

Ухвала від 01.08.2018

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Геза Т.Д.

Ухвала від 13.07.2018

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Геза Т.Д.

Ухвала від 21.06.2018

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Геза Т.Д.

Рішення від 17.05.2018

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні