Рішення
від 04.05.2018 по справі 804/836/18
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 травня 2018 року Справа № 804/836/18 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі судді Дєєва М.В. розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Факторія 2007

до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області

про визнання протиправною бездіяльність та зобов'язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ :

31.01.2018 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Факторія 2007 до Центрального об'єднаного управління Пенсійного фонду України в м.Дніпрі про визнання протиправною бездіяльність Центрального об'єднаного управління Пенсійного фонду України в м.Дніпрі в частині неповернення Товариству з обмеженою відповідальністю Факторія 2007 грошових коштів в сумі 130 000,00 грн. та зобов'язання Центральне об'єднане управління Пенсійного фонду України в м.Дніпрі повернути Товариству з обмеженою відповідальністю Факторія 2007 грошові кошти в сумі 130 000,00 грн. перераховані згідно платіжного доручення №88651 від 14.11.2017 року, як сплата збору при набутті права власності на легковий автомобіль.

В обґрунтування своїх вимог позивач, зазначив, що він придбав автомобіль при цьому заплативши збір на обов'язкове державне пенсійне страхування у розмірі 130 000,00 грн., однак у зв'язку з перевищенням розрахункової суми збору, а саме 5 % від вартості автомобіля, Державтоінспекція відмовила позивачу в реєстрації транспортного засобу, тому позивач повторно заплатив збір на обов'язкове державне пенсійне страхування в розмірі 122 804,25 грн., у зв'язку з надмірно сплачених грошових коштів у вигляді збору при набутті права власності позивач звернувся до відповідача із листом для повернення помилково сплаченої суми, але відповідач відмовив у здійсненні будь-яких дій з цього приводу, у зв'язку з відсутністю інформації щодо дійсності або недійсності правочину, операцій під час набуття права власності. Позивач вважає вказану відмову необґрунтованою та такою, що не відповідає вимогам чинного законодавства, у зв'язку з чим просив суд позовні вимоги задовольнити.

01.02.2018 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду було залишено позовну заяву без руху, через невідповідність вимогам ст.ст.160, 161 КАС України.

19.02.2018 року на виконання ухвали суду від 01.02.2018 року, позивач надав до суду уточнену позовну заяву та виправив вказані недоліки у зазначений судом строк.

20.02.2018 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду було відкрито спрощене позовне провадження та замінено відповідача по справі на його правонаступника, а саме: Центральне об'єднане управління Пенсійного фонду України в м.Дніпрі на Головне управління Пенсійного фонду в Дніпропетровській області.

06.03.2018 року на виконання вимог ухвали від 20.02.2018 року представником відповідача було надано до суду відзив, у якому зазначено, що відмову було прийнято обґрунтовано, на підставі та в межах повноважень пенсійного органу.

23.03.2018 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду було витребувано у позивача додаткові докази по справі та поновлено строк вчинення процесуальних дій по даній справі.

03.05.2018 року на виконання вимог ухвали від 23.03.2018 року позивач надав до суду витребувану інформацію.

Розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають частковому задоволенню, з наступних підстав.

З матеріалів справи вбачається, що 14.11.2017 року Товариство з обмеженою відповідальністю Факторія 2007 придбало у Товариства з обмеженою відповідальністю Прайд-Авто ЛТД автомобіль Porsche Cayenne 2016 року випуску, номер кузову - WP1ZZZ92ZHLA62137.

Для здійснення реєстрації автомобіля позивачем було сплачено збір на обов'язкове державне пенсійне страхування у розмірі 130 000,00 грн. (номер рахунку 31112155700004, призначення платежу - *101; 35042416 сплата збору при набутті права власності на легковий автомобіль ТОВ ФАКТОРІЯ 2007 ), що підтверджується платіжним дорученням №888651 від 14.11.2017 року, проте, у зв'язку з перевищенням розрахункової суми, яка перевищила 5 % від вартості автомобіля Державтоінспекція відмовила позивачу в реєстрації вказаного автомобіля, тому 15.11.2017 року позивач повторно заплатив збір в розмірі 122 804,25 грн. (номер рахунку 31112155700004, призначення платежу - *101; 35042416 сплата збору при набутті права власності на легковий автомобіль ТОВ ФАКТОРІЯ 2007 ) що підтверджується платіжним дорученням №88654 від 15.11.2017 року.

23.11.2017 року позивач звернувся до відповідача із листом про повернення надмірно сплачених грошових коштів у вигляді збору при набутті права власності на легковий автомобіль в сумі 130 000,00 грн., які були помилково сплачені 14.11.2017 року на номер рахунку 31112155700004, призначення платежу - *101; 35042416 сплата збору при набутті права власності на легковий автомобіль ТОВ ФАКТОРІЯ 2007 , відповідно до платіжного доручення №888651 від 14.11.2017 року.

15.12.2017 року листом №25051/08/07 відповідачем було відмовлено позивачу у поверненні вказаних коштів, оскільки органи Пенсійного фонду України не наділені повноваженнями, щодо визнання дійсності правочину операцій під час набуття права власності на автомобілі, тому питання повернення збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з операції під час набуття права власності на автомобілі платнику збору можливо вирішити лише в судовому порядку, інше чинним законодавством не передбачено.

Позивач вважає бездіяльність відповідача, яка полягає у відмові здійснення повернення збору на обов'язкове державне пенсійне страхування незаконною та такою, що порушує права та законні інтереси позивача, що і стало підставою для звернення з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Пунктом 7 статті 1 Закону України від 26.06.1997 року № 400/97-ВР Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування визначено, що платниками збору на обов'язкове державне пенсійне страхування є: підприємства, установи та організації незалежно від форми власності, фізичні особи, які набувають право власності на легкові автомобілі, що підлягають першій державній реєстрації в Україні територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України, крім випадків забезпечення легковими автомобілями інвалідів згідно із законодавством та успадкування легкових автомобілів відповідно до закону.

Також, пунктами 12-15 Порядку сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.1998 року № 1740, визначено, що платниками збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з операцій з відчуження легкових автомобілів є підприємства, установи та організації всіх форм власності, а також фізичні особи, які набувають право власності на легкові автомобілі, що підлягають першій державній реєстрації в Україні в територіальних органах з надання сервісних послуг МВС.

Органи Державтоінспекції здійснюють реєстрацію легкових автомобілів лише за умови сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, що підтверджується документом про сплату цього збору.

Суми збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з операцій, визначених пунктом 12 цього Порядку, сплачуються платниками на бюджетні рахунки для зарахування надходжень до загального фонду державного бюджету, відкриті в головних управліннях Казначейства, за місцем проведення першої державної реєстрації в Україні легкового автомобіля в підрозділах Державтоінспекції МВС.

Реєстраційні операції з транспортними засобами в Україні, здійснюються відповідно до Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 року № 1388 (далі-Порядок № 1388).

Пунктом 8 Порядку № 1388 передбачено, що державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться за умови сплати їх власниками передбачених законодавством податків і зборів (обов'язкових платежів), а також внесення в установленому порядку платежів за проведення огляду транспортних засобів, державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку, відшкодування вартості бланків реєстраційних документів та номерних знаків.

Таким чином, обов'язок зі сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування виникає лише за умови набуття права власності на легкові автомобілі, що підлягають першій державній реєстрації в Україні в територіальних органах з надання сервісних послуг МВС.

Крім того, органи Державтоінспекції здійснюють реєстрацію легкових автомобілів лише за умови сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування.

Матеріалами справи підтверджено, що 14.11.2017 року Товариство з обмеженою відповідальністю Факторія 2007 придбало у власність автомобіль Porsche Cayenne 2016 року випуску, номер кузову - WP1ZZZ92ZHLA62137.

Відповідно до листа Територіального сервісного центру №1249 Регіонального сервісного центру в Дніпропетровській області Міністерства внутрішніх справ України від 27.04.2018 року №31/4-1249-236 встановлено, що згідно з обліковими даними комп'ютерної бази ТСЦ 1249 РСЦ МВС станом на 27.04.2018 року за ТОВ Факторія 2007 (код ЄДРПОУ 35042416) у 2017 році було зареєстровано автомобіль Porsche Cayenne 2016 року випуску, державний номерний знак НОМЕР_1, номер кузову - WP1ZZZ92ZHLA62137.

Таким чином, встановлено подвійну оплату збору на обов'язкове державне пенсійне страхування під час реєстрації одного автомобіля.

Отже, сплата позивачем збору на обов'язкове державне пенсійне страхування під час набуття права власності на легковий автомобіль у розмірі 130 000,00 грн. (номер рахунку 31112155700004, призначення платежу - *101; 35042416 сплата збору при набутті права власності на легковий автомобіль ТОВ ФАКТОРІЯ 2007 ), що підтверджується платіжним дорученням №888651 від 14.11.2017 року, є помилковою, тому кошти у розмірі 130 000,00 грн. підлягають поверненню, як помилково зараховані до державного бюджету.

Доводи відповідача стосовно того, що у діючому законодавстві України про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування відсутній порядок повернення збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з операцій щодо набуття права власності на легкові автомобілі, спростовується наступним.

Механізм повернення коштів, помилково зарахованих до державного бюджету врегульовано пунктом 5 Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженого наказом Мінфіну від 03.09.2013 № 787 (в редакції, чинній на момент спірних відносин), повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів, платежів та інших доходів бюджетів здійснюється за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету.

Подання подається до органу Казначейства за формою, передбаченою нормативно-правовими актами з питань повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету коштів, або в довільній формі на офіційному бланку установи за підписом керівника установи (його заступника відповідно до компетенції), скріпленим гербовою печаткою (у разі наявності) або печаткою із найменуванням та ідентифікаційним кодом установи, з обов'язковим зазначенням такої інформації: обґрунтування необхідності повернення коштів з бюджету, найменування платника (суб'єкта господарювання), код за ЄДРПОУ (для юридичної особи) або прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи, реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер) або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання в установленому порядку відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та мають відмітку у паспорті), сума платежу, що підлягає поверненню, дата та номер документа на переказ, який підтверджує перерахування коштів до відповідного бюджету.

Відповідно до переліку кодів бюджетної класифікації в розрізі органів, що контролюють справляння надходжень бюджету постанови Кабінету Міністрів України від 16.02.2011 р. №106, за кодом - 24140300 - збір при набутті права власності на легкові автомобілі , контроль за справлянням вказаного збору здійснює Пенсійний Фонд України.

Таким чиним, враховуючи, що пенсійний орган, є органом, що контролює справляння відповідних надходжень до бюджету та надає подання про повернення відповідних сум коштів, суд дійшов висновку, що позовна вимога про зобов'язання відповідача повернути Товариству з обмеженою відповідальністю Факторія 2007 грошові кошти в сумі 130 000,00 грн. (номер рахунку 31112155700004, призначення платежу - *101; 35042416 сплата збору при набутті права власності на легковий автомобіль ТОВ ФАКТОРІЯ 2007 ) перераховані згідно платіжного доручення №88651 від 14.11.2017 року, як сплата збору при набутті права власності на легковий автомобіль задоволенню не підлягає.

Щодо позовної вимоги про визнання протиправною бездіяльності відповідача в частині неповернення Товариству з обмеженою відповідальністю Факторія 2007 грошових коштів в сумі 130 000,00 грн., суд не знайшов підстав для її задоволення, з огляду на наступне.

Так, у розумінні Кодексу адміністративного судочинства України бездіяльність суб'єкта владних повноважень це пасивна поведінка суб'єкта владних повноважень, яка може мати вплив на реалізацію прав, свобод, інтересів фізичної чи юридичної особи. Для визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною, особа, яка вважає, що її право порушене, повинна довести існування причинного зв'язку між такою протиправною бездіяльністю та її порушеним правом. Поряд з цим, бездіяльність суб'єкта владних повноважень може бути визнано протиправною адміністративним судом лише в тому випадку, якщо відповідач ухиляється від вчинення дій, які входять до кола його повноважень та за умови наявності правових підстав для вчинення таких дій. Таким чином, бездіяльність це завжди пасивна поведінка, тобто відсутність з боку суб'єкта владних повноважень будь-яких дій.

Оскільки листом від 15.12.2017 року № 25051/08/07 відповідачем була надана відповідь, яка полягала у відмові позивачу здійснити повернення збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, тому у суду відсутні правові підстави вважати такі дії відповідача бездіяльністю.

Згідно з ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

Відповідно до п.4 ст.245 КАС України у випадку прийняття рішення, про визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною та зобов'язання вчинити певні дії., суд може зобов'язати відповідача - суб'єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов'язує суб'єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

З огляду на вищевикладене, суд встановив, що спосіб захисту, який пропонує позивач, є недостатнім для ефективного захисту його прав, свобод та інтересів, а тому з метою відновлення порушених прав, свобод та інтересів позивача, суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та визнати протиправною і скасувати відмову Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області у здійсненні повернення Товариству з обмеженою відповідальністю Факторія 2007 помилково зарахованих до державного бюджету коштів, яка оформлена листом від 15.12.2017 року № 25051/08/07 та зобов'язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області оформити подання до Управління державної казначейської служби України у Шевченківському районі м. Дніпра про повернення Товариству з обмеженою відповідальністю Факторія 2007 помилково зарахованих до державного бюджету коштів в сумі 130 000,00 грн. (номер рахунку 31112155700004, призначення платежу - *101; 35042416 сплата збору при набутті права власності на легковий автомобіль ТОВ ФАКТОРІЯ 2007 ) перераховані згідно платіжного доручення №88651 від 14.11.2017 року та подати його до Управління державної казначейської служби України у Шевченківському районі м. Дніпра.

Згідно частин 1, 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб'єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Відповідно до ч.1 ст.132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем - Товариством з обмеженою відповідальністю Факторія 2007 при зверненні до суду понесені судові витрати, пов'язані зі сплатою судового збору за подання адміністративного позову до суду в сумі 1950,00 грн., що документально підтверджується платіжними дорученнями №88665 від 26.01.2018 року та №88668 від 16.02.2018 року.

Враховуючи, що адміністративний позов задоволено частково, частина судових витрат пов'язана зі сплатою судового збору за подання адміністративного позову до суду підлягає стягненню в сумі 975,00 грн., що становить 50 відсотків від суми сплаченого судового збору.

Керуючись ст.ст. 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Факторія 2007 (49040, м.Дніпро, Запорізьке шосеАДРЕСА_1, код ЄДРПОУ 35042416) до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (49094, м.Дніпро, вул.Набережна Перемоги, 26, код ЄДРПОУ 21910427) про визнання протиправною бездіяльність та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, яке оформлене листом від 15.12.2017 року № 25051/08/0, щодо відмови у поверненні Товариству з обмеженою відповідальністю Факторія 2007 помилково сплачених коштів у вигляді збору на обов'язкове державне пенсійне страхування в розмірі 130 000,00 грн. (номер рахунку 31112155700004, призначення платежу - *101; 35042416 сплата збору при набутті права власності на легковий автомобіль ТОВ ФАКТОРІЯ 2007 ) перераховані згідно платіжного доручення №88651 від 14.11.2017 року при набутті права власності на автомобіль Porsche Cayenne 2016 року випуску, номер кузову - WP1ZZZ92ZHLA62137.

Зобов'язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області оформити подання до Управління державної казначейської служби України у Шевченківському районі м. Дніпра про повернення Товариству з обмеженою відповідальністю Факторія 2007 помилково зарахованих до державного бюджету коштів в сумі 130 000,00 грн.(сто тридцять тисяч гривень), (номер рахунку 31112155700004, призначення платежу - *101; 35042416 сплата збору при набутті права власності на легковий автомобіль ТОВ ФАКТОРІЯ 2007 ) перераховані згідно платіжного доручення №88651 від 14.11.2017 року та подати його до Управління державної казначейської служби України у Шевченківському районі м. Дніпра.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Факторія 2007 (49040, м.Дніпро, Запорізьке шосеАДРЕСА_1, код ЄДРПОУ 35042416) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області судовий збір у розмірі 975,00 грн. (дев'ятсот сімдесят п'ять гривень), що документально підтверджується платіжними дорученнями №88665 від 26.01.2018 року та №88668 від 16.02.2018 року.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст.255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена в порядку та у строки, встановлені ст. ст.295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя ОСОБА_1

Дата ухвалення рішення04.05.2018
Оприлюднено27.05.2018
Номер документу74223184
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною бездіяльність та зобов'язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —804/836/18

Рішення від 04.05.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Дєєв Микола Владиславович

Ухвала від 23.03.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Дєєв Микола Владиславович

Ухвала від 20.02.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Дєєв Микола Владиславович

Ухвала від 01.02.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Дєєв Микола Владиславович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні