КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 жовтня 2017 року м.Київ № 810/2576/16
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнової А.О., за участю секретаря судового засідання Сакевич Ж.В., розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до державного реєстратора Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Київській області ОСОБА_2, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Житлово-будівельний кооператив "Нектарний", треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів - Товариство з обмеженою відповідальністю "КБ ЗЕЛЕНА ПЛАНЕТА", виконавчий комітет Обухівської міської ради, про визнання протиправним та скасування рішення.
Суть спору: до Київського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 (далі - позивач або ОСОБА_1В. ) з позовом до виконавчого комітету Обухівської міської ради, Головного територіального управління юстиції у Київській області та державного реєстратора Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Київській області ОСОБА_2, в якому позивач, з урахуванням змінених підстав позову, просить суд:
- визнати протиправним рішення державного реєстратора Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Київській області ОСОБА_2 про реєстрацію права власності на квартиру №364 в секції №3 в будинку №174-Б по вулиці Київській в місті Обухів Київської області за Товариством з обмеженою відповідальністю "КБ Зелена планета", яке було прийнято 01 лютого 2016 року, індексний номер 28012266 (реєстраційний номер квартири №364 в секції №3 в будинку №174-Б по вулиці Київська в місті Обухів Київської області 838182632116);
- скасувати рішення державного реєстратора Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Київській області ОСОБА_2 про реєстрацію права власності на квартиру №364 в секції №3 в будинку №174-Б по вулиці Київській в місті Обухів Київської області за Товариством з обмеженою відповідальністю "КБ Зелена планета", яке було прийнято 01 лютого 2016 року, індексний номер 28012266 (реєстраційний номер квартири №364 в секції №3 в будинку №174-Б по вулиці Київська в місті Обухів Київської області 838182632116) (з урахуванням заяви про зміну підстав позову із новою редакцією адміністративного позову №31 від 26.01.2017).
Ухвалами Київського окружного адміністративного суду від 07.10.2016 відкрито провадження в адміністративні справі №810/2576/16, закінчено підготовче провадження, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Житлово-будівельний кооператив "Нектарний" (далі - третя особа-1 або ЖБК «Нектарний» ) та в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів - Товариство з обмеженою відповідальністю "КБ ЗЕЛЕНА ПЛАНЕТА" (далі - третя особа-2 або ТОВ "КБ ЗЕЛЕНА ПЛАНЕТА" ), витребувано докази по справі та призначено справу до судового розгляду (том І, а.с.1, 63-64).
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 24.11.2016 залучено до участі у справі №810/2576/16 в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів - Публічне акціонерне товариство Комерційний банк Інвестбанк (том І, а.с.155-156).
Протокольною ухвалою суду від 14.12.2016 відмовлено у задоволенні клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Фінансова компанія "Київщина-капітал" про залучення останнього до участі у справі №810/2576/16 в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів (том І, а.с.213-216).
Протокольною ухвалою суду від 26.01.2017 прийнято до розгляду заяву представника позивача №33 від 26.01.2017 про зміну підстав адміністративної позовної заяви по справі №810/2576/16 (том ІІ, а.с.29-30).
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 23.05.2017 позовну заяву у частині позовних вимог до виконавчого комітету Обухівської міської ради та Головного територіального управління юстиції у Київській області залишено без розгляду, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - виконавчий комітет Обухівської міської ради (далі - третя особа-3) (том ІІ, а.с.162-163).
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 22.06.2017 у справі №810/2576/16 виключено Публічне акціонерне товариство «Комерційний банк «Інвестбанк» з числа третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача (том ІІ, а.с.188-189).
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що він є членом Житлово-будівельного кооперативу "Нектарний" з січня 2011 року та за ним закріплено квартиру № 364 у секції № 3 у будинку № 174-б по вулиці Київській у місті Обухові Київської області, який було побудовано у результаті діяльності ЖБК «Нектарний» у січні 2015 року. Крім цього, даний житловий багатоквартирний будинок розташований на земельній ділянці за адресою: Київська область, місто Обухів, вулиця Київська, 174-а, яка перебуває з 2012 року в оренді у ЖБК «Нектарний» .
Так, ОСОБА_1 вказує, що за повідомленням ЖБК «Нектарний» йому стало відомо, що право власності на спірну квартиру було зареєстровано за Товариством з обмеженою відповідальністю "КБ ЗЕЛЕНА ПЛАНЕТА".
Позивач звертає увагу, що рішення про державну реєстрацію права власності на квартиру № 364 у секції № 3 у будинку № 174-б по вулиці Київській у місті Обухові Київської області за ТОВ "КБ ЗЕЛЕНА ПЛАНЕТА" було прийнято державним реєстратором прав на нерухоме майно Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції в Київській області ОСОБА_2 01.02.2016 за індексним номером 28012266. Також, зазначеним державним реєстратором було здійснено запис про право власності у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за № 13081980. Спірній квартирі було присвоєно реєстраційний номер 838182632116 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
У той же час, на думку позивача, державний реєстратор прав на нерухоме майно Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції в Київській області ОСОБА_2 незаконно прийняв рішення про державну реєстрацію права власності на спірну квартиру за ТОВ "КБ ЗЕЛЕНА ПЛАНЕТА". Така незаконність полягає у тому, що державний реєстратор приймав рішення у порушення Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень» та Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обмежень.
Так, позивач наголошує, що державний реєстратор за відсутності передбачених законодавством документів, а саме: списку членів ЖБК «Нектарний» , затвердженого Загальними зборами членів кооперативу; Декларації про готовність об'єкта до експлуатації; рішення виконавчого комітету Обухівської міської ради про присвоєння будинку адреси; договору оренди земельної ділянки, прийняв оскаржуване рішення про реєстрацію права власності. Позивач вказує, що документи на будинок в цілому, які подаються кооперативом як забудовником, використовуються державним реєстратором під час проведення державної реєстрації права власності на окремий індивідуально визначений об'єкт нерухомого майна в новозбудованому об'єкті нерухомого майна, будівництво якого здійснювалося в результаті діяльності житлово-будівельного кооперативу. При цьому, ЖБК «Нектарний» як забудовник подав такі документи лише у вересні 2015 року, які були скановані державним реєстратором та приєднані в електронному вигляді до заяви, та які відповідно містяться в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Враховуючи вищевикладене, позивач стверджує, що під час розгляду заяви про державну реєстрацію права власності на квартиру № 364 у секції № 3 у будинку № 174-б по вулиці Київській у місті Обухові Київської області у відповідача не було всіх документів для прийняття законного рішення, тому державний реєстратор повинен був прийняти рішення про зупинення розгляду заяви, а не рішення про реєстрацію права власності.
Крім цього, позивач вказує, що ТОВ "КБ ЗЕЛЕНА ПЛАНЕТА" не є членом кооперативу та не сплачувало пайовий внесок. Для державного реєстратора при наявності довідки про членство у кооперативі та відсутності Списку членів кооперативу, в якому відсутній заявник, є ознакою, що подані документи не відповідають вимогам закону або не дають змоги встановити набуття речових прав на нерухоме майно, та відповідно є підставою для прийняття рішення про відмову у державній реєстрації права власності.
Відповідач позов не визнав, надав суду заперечення проти позову (том ІІІ, а.с.1-6), відповідно до яких вказав, що висновок позивача щодо незаконності оскаржуваного рішення на підставі відсутності передбачених законом документів, зроблений у результаті вибіркового аналізу документів.
Відповідач зазначив, що у січні 2016 року ТОВ "КБ ЗЕЛЕНА ПЛАНЕТА" подало до Обухівського міськрайонного управління юстиції Київської області заяву про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно з пакетом документів, а саме: заяву про державну реєстрацію; паспортні дані керівника ТОВ "КБ ЗЕЛЕНА ПЛАНЕТА"; установчі документи ТОВ "КБ ЗЕЛЕНА ПЛАНЕТА"; протокол №31 ЖБК Нектарний від 13.10.2014; акт приймання-передачі нерухомого майна від 12.08.2015; довідку, видану ЖБК Нектарний від 12.01.2016. Дана заява та додатки до неї шляхом сканування були передані на опрацювання до Головного територіального управління юстиції Київської області.
Відповідач відмітив, що подані (відскановані) документи відповідали вимогам пункту 63 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1127, тому підстави для відмови у проведенні реєстрації права власності на нерухоме майно (квартиру) були відсутні.
Відповідач звернув увагу, що посилання позивача на те, що у даному випадку перелік документів мав визначитись п. 62 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1127 є помилковим. На думку відповідача, документи, визначені п. 62 вищевказаного Порядку, подаються виключно кооперативом, яким у даному випадку є ЖБК "Нектарний", а не іншими особами, які подають документи для державної реєстрації прав на окремий індивідуально визначений об'єкт нерухомого майна - квартиру.
Крім цього, треті особи по справі правом на подання заяв чи клопотань, надання письмових пояснень суду щодо позовних вимог позивача, не скористались.
У судове засідання, призначене на 17.10.2017, з'явився представник позивача.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Житлово-будівельний кооператив "Нектарний" у судове засідання, призначене на 17.10.2017, не з'явилася, про дату, час і місце судового розгляду справи була повідомлена належним чином та завчасно, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, про причини неявки уповноваженого представника суд не повідомила (том ІІІ, а.с.26).
Відповідач у судове засідання по справі 17.10.2017 не з'явився, про дату, час та місце судового розгляду справи був повідомлений своєчасно та належним чином, поштова кореспонденція, направлена відповідачу за адресою, вказаною у службовій записці начальника Управління персоналом Головного територіального управління юстиції у Київській області (том ІІ, а.с.183), та у запереченнях відповідача на адміністративний позов, повернулась із відміткою оператора поштового зв'язку «інші причини, що не дали змоги виконати обов'язки щодо пересилання поштового відправлення, а саме вибув » (том ІІІ, а.с.30-31).
Разом з цим, як вбачається із письмових заперечень проти адміністративного позову, відповідач просив суд розгляд справи здійснювати за його відсутності (том ІІІ, а.с.1-6).
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю "КБ ЗЕЛЕНА ПЛАНЕТА" у судове засідання 17.10.2017 не з'явилася, про дату, час та місце судового розгляду справи була повідомлена своєчасно та належним чином, поштова кореспонденція, направлена за адресою, вказаною у позовній заяві, повернулась із відміткою оператора поштового зв'язку «за закінченням терміну зберігання» ( том ІІІ, а.с.33-34).
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - виконавчий комітет Обухівської міської ради у судове засідання 17.10.2017 не з'явилася, про дату, час і місце судового розгляду справи була повідомлена належним чином та завчасно, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, про причини неявки уповноваженого представника суд не повідомила (том ІІІ, а.с.32).
Разом з цим, у матеріалах справи наявне клопотання представника виконавчого комітету Обухівської міської ради Київської області про розгляд справи без участі представників виконавчого комітету Обухівської міської ради Київської області (том І, а.с.100).
У судовому засіданні 17.10.2017 суд за письмовим клопотанням представника позивача (т. ІІІ, а.с.63) поставив на обговорення питання про можливість продовжити розгляд справи №810/2576/16 у порядку письмового провадження. Представник позивача щодо продовження розгляду справи у порядку письмового провадження не заперечував.
Відповідно до частини шостої статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Враховуючи, що матеріали справи у достатній мірі характеризують взаємовідносини сторін, відсутність потреби у заслуховуванні свідків чи експерта, суд ухвалив подальший розгляд справи №810/2576/16 здійснювати у порядку письмового провадження.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, є громадянином України, паспорт серії СК №295576, виданий Обухівським РВ ГУ МВС України в Київській області 25 вересня 1996 року (т. І, а.с.54-56).
Так, ОСОБА_1 на праві приватної власності належить трикімнатна квартира, загальною площею 96,1 кв.м, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1, про що свідчить Свідоцтво про право власності на нерухоме майно за індексним № 46492664 від 28.10.2015 (том І, а.с.45) та витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень за індексним №46493155 від 28.10.2015 (том І, а.с.46-47).
Судом встановлено, що ОСОБА_1 є членом Житлово-будівельного кооперативу «Нектарний» з січня 2011 року, про що свідчить посвідчення про членство в кооперативі № 001 від 15.09.2015 (том ІІ, а.с.137).
Так, Житлово-будівельний кооператив «Нектарний» зареєстрований як юридична особа 16.03.2010, номер запису в Єдиному державному реєстрі 1 342 102 0000 002382 (ідентифікаційний код 36890381) за адресою: 08700, Київська область, місто Обухів, вулиця Каштанова, будинок 23, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ) від 08.09.2014 №_14820 (том ІІІ, а.с.35-36) та витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 25.04.2017 (том ІІІ, а.с.37-42).
Основним видом економічної діяльності ЖБК «Нектарний» за КВЕД-2010 є 81.10. Комплексне обслуговування об'єктів.
Згідно з пунктом 1.1. розділу 1 «Загальні положення» Статуту Житлово-будівельного кооперативу «Нектарний» , затвердженого протоколом №1 від 10.03.2010 Установчих зборів засновників ЖБК «Нектарний» , ЖБК «Нектарний» (надалі за текстом - кооператив) за напрямом діяльності є обслуговуючим кооперативом, та утворюється шляхом об'єднання фізичних та/або юридичних осіб з метою забезпечення членів кооперативу квартирами (житлом), захист їх майнових інтересів і соціальних прав (том ІІІ, а.с.43-54).
Пунктом 1.7. розділу 1 Статуту ЖБК «Нектарний» передбачено, що члени кооперативу відповідають за зобов'язаннями кооперативу виключно у межах свого пайового внеску. Члени кооперативу, які внесли свій пайовий внесок не в повному обсязі, відповідають за зобов'язанням кооперативу в межах фактично внесеної суми.
Метою створення кооперативу є забезпечення членів кооперативу житлом, захист їх майнових прав, інтересів і соціальних прав в ході будівництва житлового комплексу «Нектарний» , що буде розташований за адресою: Україна, Київська область, місто Обухів, вулиця Київська, буд. 174а (пункт 1.12. розділу 1 Статуту ЖБК «Нектарний» ).
Відповідно до пункту 2.1. розділу 2 «Членство в кооперативі, порядок вступу до кооперативу та виходу з кооперативу» Статуту ЖБК «Нектарний» членом кооперативу може бути фізична або юридична особа, яка є власником майнових прав на квартиру (квартири) або нежитлового приміщення (приміщень) у житловому комплексі «Нектарний» , або яка у майбутньому набуде права власності на них. Наймачі та орендарі приміщень у будинках не можуть бути членами кооперативу.
Згідно з пунктом 2.3. розділу 2 Статуту ЖБК «Нектарний» членами кооперативу є всі особи, що підписали протокол Установчих зборів при створенні Кооперативу, а також особи, прийняті до членів кооперативу на основі письмової заяви в порядку, передбаченому цим Статутом.
Пунктом 2.8. розділу 2 Статуту ЖБК «Нектарний» встановлено, що розмір вступного та інших внесків, паю (у тому числі додаткового), порядок їх внесення встановлюються Загальними зборами членів кооперативу після державної реєстрації кооперативу.
Як вбачається з витягу з протоколу засідання Загальних зборів членів ЖБК «Нектарний» №36 від 06.09.2015, станом на 06.12.2014 у списку ЖБК «Нектарний» обліковується 99 членів кооперативу (том ІІ, а.с.69-70). Також на засіданні Загальних зборів членів ЖБК «Нектарний» 06.09.2015 вирішено, зокрема, затвердити список членів кооперативу в новій редакції та подати його до реєстраційної служби Обухівського міськрайонного управління юстиції Київської області, що передбачено вищевказаним протоколом №36 від 06.09.2015.
Так, зі списку членів ЖБК «Нектарний» , затвердженого рішенням Загальних зборів кооперативу від 06.09.2015 (протокол засідання Загальних зборів членів ЖБК «Нектарний» №36 від 06.09.2015) встановлено, що ОСОБА_1 є членом вказаного кооперативу (том І, а.с.41-44; том ІІ, а.с.71-74).
Станом на 06.07.2016 ОСОБА_1 сплатив пайовий внесок у ЖБК «Нектарний» у повному обсязі, що підтверджується довідкою від 06.07.2016 № 2016/07/06, виданою ЖБК «Нектарний» (том І, а.с.48). Також із зазначеної довідки вбачається, що заборгованості по сплаті членських та обов'язкових цільових внесків у ОСОБА_1 перед ЖБК «Нектарний» немає, та оскільки останній сплачує внески у строки та розмірах, що були встановлені рішенням Загальних Зборів членів кооперативу, то є повноправним членом кооперативу.
Судом встановлено, що між Обухівською міською радою Київської області (далі - орендодавець) та Житлово-будівельним кооперативом «Нектарний» (далі - орендар) укладено Договір оренди земельної ділянки від 14.12.2012, посвідчений приватним нотаріусом Обухівського районного нотаріального округу ОСОБА_3, та зареєстрований у реєстрі за №5285 (далі - Договір оренди) (том ІІ, а.с.142-147).
Згідно з пунктом 1.1. розділу 1 «Предмет договору» Договору оренди орендодавець на підставі рішення №375 27 сесії шостого скликання від 31 серпня 2012 року надає в оренду, а Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку площею 1,5786 га для будівництва та обслуговування житлово-будівельного комплексу «Нектарний» в місті Обухові, вулиця Київська, 174-А, на території Обухівської міської ради, Київської області, не наданих у власність чи користування. Кадастровий номер земельної ділянки площею 1,5786 га 3223110100:01:094:0128. Опис меж земельної ділянки: від А до Б - ТОВ «Перша Українська індустріально-Інвестиційна Компанія» ; від Б до А - Землі міської ради.
Відповідно до пункту 2.1. розділу 2 «Строк дії договору» Договору оренди договір укладено на 49 років.
Пунктом 4.2. розділу 4 «Умови використання земельної ділянки» Договору оренди визначено, що цільове призначення земельної ділянки - для будівництва та обслуговування житлово - будівельного комплексу.
Згідно з пунктом 14.1. розділу 14 «Прикінцеві положення» Договору оренди цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.
Так, державна реєстрація права оренди земельної ділянки площею 1,5786 га, кадастровий номер 3223110100:01:094:0128, яка розташована за адресою: Київська обл., м. Обухів, вулиця Київська (вулиця Леніна), 174-А, здійснена на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за індексним № 5711032 від 09.09.2013, що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень за індексним номером 9143363 від 09.09.2013 (том ІІ, а.с.155-156).
Відповідно до декларації про початок виконання будівельних робіт «Будівництво багатоквартирного житлового будинку, секції № 2, 3 із вбудованими приміщеннями громадського призначення по вул. Київській, 174-а у місті Обухові Київської області» (І черга), зареєстрованої Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області 17.12.2014 № КС 083143510583, замовником ЖБК «Нектарний» розпочато нове будівництво ІІІ категорії складності житлового будинку секція № 2, секція № 3, загальною площею 12824,3 кв. метрів (том ІІІ, а.с.55-58).
Також, згідно з декларацією про початок виконання будівельних робіт «Будівництво багатоквартирного житлового будинку, секції №4, 5, 6 із вбудованими приміщеннями громадського призначення по вул. Київській, 174-а у місті Обухові Київської області» (ІІ черга), зареєстрованої Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області 17.12.2014 № КС 083143510581, замовником ЖБК «Нектарний» розпочато нове будівництво ІІІ категорії складності житлового будинку секція № 4, секція № 5, секція № 6, загальною площею 15314,5 кв. метрів (том ІІІ, а.с.59-62).
Відповідно до декларації про готовність об'єкта до експлуатації «Будівництво багатоквартирного житлового будинку, секції № 2, 3 із вбудованими приміщеннями громадського призначення по вул. Київській, 174-Б у місті Обухові Київської області» (І черга), зареєстрованої Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області 21.01.2015 № КС 143150210407, закінчене будівництво об'єкта вважати готовим до експлуатації (том ІІ, а.с.148-154).
Згідно з рішенням виконавчого комітету Обухівської міської ради Київської області від 10.02.2015 № 137 присвоєно багатоквартирному житловому будинку із вбудованими приміщеннями громадського призначення адресу: Київська область, місто Обухів, вулиця Київська, 174-Б (том ІІ, а.с.139).
Крім цього, вказаним рішенням від 10.02.2015 № 137 доручено Реєстраційній службі Обухівського міськрайонного управління юстиції видати ЖБК «Нектарний» Свідоцтво про право власності на багатоквартирний житловий будинок із вбудованими приміщеннями громадського призначення, що побудований за адресою: місто Обухів, вулиця Київська, 174-Б та зареєструвати його в установленому порядку.
Судом встановлено, що рішенням державного реєстратора прав на нерухоме майно Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Київській області ОСОБА_2 № 28012266 від 01.02.2016 проведено державну реєстрацію права власності на квартиру , що розташована за адресою: Київська область, місто Обухів, вулиця Київська, будинок 174-Б, секція № 3, квартира 364 за Товариством з обмеженою відповідальністю «КБ Зелена планета» та відкрито розділ у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та реєстраційну справу на об'єкт нерухомого майна (том І, а.с.121).
29.01.2016 державним реєстратором прав на нерухоме майно Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Київській області ОСОБА_2 внесено до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запис № 13081980 про право власності за Товариством з обмеженою відповідальністю «КБ Зелена планета» на об'єкт нерухомого майна, а саме, на квартиру, що розташована за адресою: Київська область, місто Обухів, вулиця Київська, будинок 174-Б, секція № 3, квартира 364, реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна 838182632116, про що свідчить Інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна від 02.02.2016 №52441465 (том І, а.с.122).
Не погодившись з рішенням відповідача про реєстрацію права власності на спірну квартиру за ТОВ «КБ Зелена планета» , позивач звернувся до суду із даною позовною заявою.
Надаючи правову оцінку правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Згідно положень частини першої статті 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом.
Статтею 41 Конституції України передбачено, що кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом. Громадяни для задоволення своїх потреб можуть користуватися об'єктами права державної та комунальної власності відповідно до закону. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.
Відповідно до статті 1 Протоколу №1 до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із положеннями статті 182 Цивільного кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.
Державна реєстрація прав на нерухомість є публічною, здійснюється відповідним органом, який зобов'язаний надавати інформацію про реєстрацію та зареєстровані права в порядку, встановленому законом.
Відмова у державній реєстрації права на нерухомість, ухилення від реєстрації, відмова від надання інформації про реєстрацію можуть бути оскаржені до суду.
Порядок проведення державної реєстрації прав на нерухомість та підстави відмови в ній встановлюються законом.
Відповідно до частини першої статті 384 Цивільного кодексу України будинок, споруджений або придбаний житлово-будівельним (житловим) кооперативом, є його власністю.
Частиною другою статті 384 Цивільного кодексу України встановлено, що член житлово-будівельного (житлового) кооперативу має право володіння і користування, а за згодою кооперативу - і розпоряджання квартирою, яку він займає в будинку кооперативу, якщо він не викупив її.
У разі викупу квартири член житлово-будівельного (житлового) кооперативу стає її власником (частина третя статті 384 Цивільного кодексу України).
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і забезпечення визнання та захисту державою таких прав.
Спеціальним законом, що регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав є Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 №1952-ІV (далі - Закон №1952-ІV, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 2 Закону №1952-ІV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Згідно із частиною першою статті 3 Закону № 1952-ІV загальними засадами державної реєстрації прав є:
1) гарантування державою об'єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження;
2) обов'язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав;
3) публічність державної реєстрації прав;
4) внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом;
5) відкритість та доступність відомостей Державного реєстру прав.
Частиною другою статті 3 Закону №1952-ІV передбачено, що речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Згідно з частиною п'ятою статті 3 Закону № 1952-IV державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться незалежно від місцезнаходження нерухомого майна в межах Автономної Республіки Крим, області, міст Києва та Севастополя, крім державної реєстрації права власності та інших речових прав, що проводиться нотаріусами незалежно від місцезнаходження нерухомого майна.
На підставі рішення Міністерства юстиції України державна реєстрація права власності та інших речових прав може проводитися в межах декількох адміністративно-територіальних одиниць, визначених в абзаці першому цієї частини.
Державна реєстрація обтяжень речових прав проводиться незалежно від місцезнаходження нерухомого майна.
Державна реєстрація прав проводиться за заявами у сфері державної реєстрації прав будь-яким державним реєстратором з урахуванням вимог, встановлених абзацами першим - третім цієї частини, крім випадку, передбаченого абзацом п'ятим цієї частини.
Державна реєстрація прав у результаті вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва проводиться нотаріусом, яким вчинено таку дію.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 4 Закону № 1952-IV державній реєстрації прав підлягають, а саме: право власності.
Згідно з частиною першою статті 5 Закону № 1952-IV у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Відповідно до частини другої статті 5 Закону № 1952-IV якщо законодавством передбачено прийняття в експлуатацію нерухомого майна, державна реєстрація прав на таке майно проводиться після прийняття його в експлуатацію в установленому законодавством порядку, крім випадків, передбачених статтею 31 цього Закону.
Частиною третьою статті Закону № 1952-IV передбачено, що право власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду, а також їх окремі частини може бути зареєстровано незалежно від того, чи зареєстровано право власності чи інше речове право на земельну ділянку, на якій вони розташовані.
Право власності на квартиру, житлове та нежитлове приміщення може бути зареєстровано незалежно від того, чи зареєстровано право власності на житловий будинок, будівлю, споруду, а також їх окремі частини, в яких вони розташовані.
За приписами пункту 1 частини третьої статті 10 Закону № 1952-IV передбачено, що державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями , зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації.
Відповідно до пункту 2 частини третьої статті 10 Закону № 1952-IV державний реєстратор перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення;
Згідно із частиною першою статті 18 Закону № 1952-IV державна реєстрація прав проводиться в такому порядку: 1) формування та реєстрація заяви в базі даних заяв; 2) прийняття документів, що подаються разом із заявою про державну реєстрацію прав, виготовлення їх електронних копій шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та розміщення їх у Державному реєстрі прав; 3) встановлення черговості розгляду заяв про державну реєстрацію прав, що надійшли на розгляд; 4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав, зупинення державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень; 5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав або про відмову в такій реєстрації; 6) відкриття (закриття) розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до Державного реєстру прав відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав; 7) формування інформації з Державного реєстру прав для подальшого використання заявником; 8) видача документів за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав.
Частиною другою статті 18 Закону № 1952-IV передбачено, що перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Державні реєстратори зобов'язані надавати до відома заявників інформацію про перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав.
Згідно із частиною четвертою статті 18 Закону № 1952-IV державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.
Заява про державну реєстрацію прав подається окремо щодо кожного об'єкта нерухомого майна (абзац 1 частини п'ятої статті 18 Закону № 1952-IV).
Відповідно до частини першої статті 20 Закону № 1952-IV заява про державну реєстрацію прав та оригінали документів, необхідні для відповідної реєстрації , подаються заявником у паперовій або електронній формі у випадках, передбачених законодавством.
Заява про державну реєстрацію прав в електронній формі подається за умови ідентифікації такої особи (фізичної або юридичної) з використанням електронного цифрового підпису чи іншого альтернативного засобу ідентифікації особи.
Порядок подання заяв у сфері державної реєстрації прав в електронній формі визначається Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
За приписами частини першої статті 22 Закону № 1952-IV передбачено, що документи, що подаються для державної реєстрації прав, повинні відповідати вимогам, встановленим цим Законом та іншими нормативно-правовими актами. Електронні документи, подані для проведення державної реєстрації прав, оформляються згідно з вимогами, встановленими цим Законом та іншими нормативно-правовими актами. Не розглядаються документи з підчищеннями або дописками, закресленими словами та іншими не обумовленими в них виправленнями, заповнені олівцем, з пошкодженнями, що не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст, а також оформлені з порушенням вимог законодавства.
Згідно із частиною другою статті 22 Закону № 1952-IV відповідальність за достовірність даних, що містяться в документах, поданих для державної реєстрації прав, несе заявник, якщо інше не встановлено судом. Відповідальність за відповідність електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, оригіналам таких документів у паперовій формі у разі подання заяви в електронній формі несе особа, яка виготовила електронні копії документів.
Відповідно до вимог частини першої статті 27 Закону № 1952-IV державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться на підставі: 1) укладеного в установленому законом порядку договору, предметом якого є нерухоме майно, речові права на яке підлягають державній реєстрації, чи його дубліката; 2) свідоцтва про право власності на частку у спільному майні подружжя у разі смерті одного з подружжя, виданого нотаріусом або консульською установою України, чи його дубліката; 3) свідоцтва про право на спадщину, виданого нотаріусом або консульською установою України, чи його дубліката; 4) виданого нотаріусом свідоцтва про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів) та свідоцтва про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів), якщо прилюдні торги (аукціони) не відбулися, чи їх дублікатів; 5) свідоцтва про право власності, виданого органом приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді, чи його дубліката; 6) свідоцтва про право власності на нерухоме майно чи його дубліката, виданого до 1 січня 2013 року органом місцевого самоврядування або місцевою державною адміністрацією; 7) рішення про закріплення нерухомого майна на праві оперативного управління чи господарського відання, прийнятого власником нерухомого майна чи особою, уповноваженою управляти таким майном; 8) державного акта на право приватної власності на землю, державного акта на право власності на землю, державного акта на право власності на земельну ділянку або державного акта на право постійного користування землею, виданих до 1 січня 2013 року; 9) рішення суду, що набрало законної сили, щодо права власності та інших речових прав на нерухоме майно; 10) ухвали суду про затвердження (визнання) мирової угоди; 11) заповіту, яким установлено сервітут на нерухоме майно; 12) рішення уповноваженого законом органу державної влади про повернення об'єкта нерухомого майна релігійній організації; 13) рішення власника майна, уповноваженого ним органу про передачу об'єкта нерухомого майна з державної у комунальну власність чи з комунальної у державну власність або з приватної у державну чи комунальну власність; 14) інших документів, що відповідно до законодавства підтверджують набуття, зміну або припинення прав на нерухоме майно.
Відповідно до абзацу 1 частини першої статті 26 Закону № 1952-IV записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав.
Умови, підстави та процедуру проведення відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, об'єкти незавершеного будівництва та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав), перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також умови, підстави та процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна визначені Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 р. № 1127 (далі - Порядок № 1127, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Пунктом 6 Порядку №1127 передбачено, що державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб'єкта державної реєстрації прав або нотаріуса, крім випадків, передбачених цим Порядком.
Відповідно до абзаців 1, 2 пункту 7 Порядку №1127 уповноважена особа суб'єкта державної реєстрації прав, нотаріус або його помічник за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав формує та роздруковує заяву у двох примірниках, на якій заявник (за умови відсутності зауважень до відомостей, зазначених у ній) та особа, яка сформувала таку заяву, проставляють підписи. Один примірник заяви надається заявникові, а другий долучається до документів, поданих для державної реєстрації прав.
Після проставлення підписів на заяві уповноважена особа суб'єкта державної реєстрації прав, нотаріус або його помічник реєструє заяву в базі даних заяв.
Згідно з абзацом 1 пункту 9 Порядку №1127 разом із заявою заявник подає оригінали документів, необхідні для відповідної реєстрації, та документи, що підтверджують сплату адміністративного збору та/або внесення плати за надання інформації з Державного реєстру прав.
Пунктом 10 Порядку №1127 передбачено, що з поданих оригіналів документів, необхідних для державної реєстрації прав, уповноважена особа суб'єкта державної реєстрації прав, нотаріус або його помічник виготовляє електронні копії таких документів шляхом їх сканування, які долучаються до заяви, зареєстрованої у базі даних заяв.
Відповідно до пункту 12 Порядку №1127 розгляд заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, здійснюється державним реєстратором, який встановлює черговість розгляду заяв, що зареєстровані в базі даних заяв на це саме майно, а також відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами та їх обтяженнями.
Згідно з абзацом 1 пункту 18 Порядку №1127 за результатом розгляду заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор приймає рішення щодо державної реєстрації прав або щодо відмови в такій реєстрації.
Абзацом 1 пункту 19 Порядку №1127 передбачено, що державний реєстратор за результатом прийнятого рішення щодо державної реєстрації прав відкриває та/або закриває розділи в Державному реєстрі прав, вносить до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості про речові права та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав.
Згідно із пунктом 63 Порядку №1127 для державної реєстрації прав на окремий індивідуально визначений об'єкт нерухомого майна (квартира , житлове, нежитлове приміщення тощо), будівництво якого здійснювалося із залученням коштів фізичних та юридичних осіб або у результаті діяльності житлового, житлово-будівельного , дачного, гаражного чи іншого кооперативу, подаються :
1) документ, що підтверджує набуття у власність особою закріпленого за особою об'єкта інвестування, передбачений законодавством (інвестиційний договір, договір про пайову участь, договір купівлі-продажу майнових прав тощо), або довідка житлового, житлово-будівельного, дачного, гаражного чи іншого кооперативу про членство в кооперативі та внесення таким членом кооперативу пайового внеску в повному обсязі.
У разі участі у фонді фінансування будівництва документом, що підтверджує набуття у власність закріпленого за особою об'єкта будівництва, є видана управителем такого фонду довідка про право довірителя на набуття у власність об'єкта інвестування.
У разі придбання безпроцентних (цільових) облігацій, за якими базовим товаром є одиниця нерухомості, документами, що підтверджують набуття у власність закріпленого за особою об'єкта будівництва, є договір купівлі-продажу облігацій та за наявності документ, згідно з яким здійснилося закріплення відповідного об'єкта інвестування за власником облігацій (договір резервування, бронювання тощо).
У разі придбання майнових прав на об'єкт нерухомості документом, що підтверджує набуття у власність закріпленого за особою об'єкта будівництва, є договір купівлі-продажу майнових прав;
2) довідка (виписка) з переліку осіб, які брали участь в інвестуванні (фінансуванні) об'єкта будівництва, видана особою, що залучала кошти фізичних та юридичних осіб, про участь особи, державна реєстрація права власності якої проводиться, в інвестуванні (фінансуванні) об'єкта будівництва (крім випадків, коли перелік фізичних та юридичних осіб, кошти яких залучалися на інвестування (фінансування) об'єкта будівництва, подано особою, що залучала кошти фізичних та юридичних осіб, відповідно до пункту 62 цього Порядку, або копію такого переліку подано відповідно до підпункту 4 цього пункту);
3) технічний паспорт на окремий індивідуально визначений об'єкт нерухомого майна;
4) завірені особою, що залучала кошти фізичних та юридичних осіб, відповідним кооперативом копії документів, передбачених пунктом 62 цього Порядку (у разі, коли такі документи не подано особою, що залучала кошти фізичних та юридичних осіб, відповідним кооперативом).
Судом встановлено, що 29 січня 2016 року до Реєстраційної служби Обухівського міськрайонного управління юстиції Київської області звернувся заявник - уповноважена особа ТОВ «КБ ЗЕЛЕНА ПЛАНЕТА» ОСОБА_4 із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, яка зареєстрована у базі даних про реєстрацію заяв і запитів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за реєстраційним номером 15424277 щодо реєстрації права власності на квартиру, яка розташована за адресою: Київська область, м. Обухів, вул. Київська, буд. 174-Б, №корп./секц. 3, кв. 364 (том І, а.с.103-104).
До вищезазначеної заяви заявником було додано: квитанцію від 22.01.2016 № 0.0.494416228.1 на суму 120,00 грн. та квитанцію від 22.01.2016 № 0.0.494416657.1 на суму 140,00 грн. (том І, а.с.105); виписку з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців щодо ТОВ «КБ ЗЕЛЕНА ПЛАНЕТА» (ідентифікаційний код 39431646) (том І, а.с.106); витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців щодо ТОВ «КБ ЗЕЛЕНА ПЛАНЕТА» (ідентифікаційний код 39431646) від 28.11.2014 за №19684653 (том І, а.с.107-108); протокол №31 загальних зборів членів ЖБК Нектарний від 13.10.2014 (том І, а.с.109); протокол №14 Загальних Зборів учасників ТОВ «КБ ЗЕЛЕНА ПЛАНЕТА» від 04.01.2016 (том І, а.с.110) наказ ТОВ «КБ ЗЕЛЕНА ПЛАНЕТА» №14 від 04.01.2016 Про призначення виконуючого обов'язки директора (том І, а.с.111); копію паспорта громадянина України заявника ОСОБА_4 як уповноваженої особи ТОВ «КБ ЗЕЛЕНА ПЛАНЕТА» серії МЕ №773507, виданого Печерським РУ ГУ МВС України в м. Києві 23.03.2007 (том І, а.с.112-113); дублікат картки фізичної особи - платника податків від 04.08.2008 (том І, а.с.114).
Як вбачається з картки прийому заяви №27998854 (том І, а.с.123) щодо державної реєстрації прав та їх обтяжень (щодо права власності), поданої уповноваженою особою ТОВ «КБ ЗЕЛЕНА ПЛАНЕТА» ОСОБА_4, заявником до вказаної заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень було додано наступний перелік документів:
- копію технічного паспорту на квартиру № 364 у житловому будинку № 174-Б (секція 3) по вул. Київській, м. Обухів, інвентаризаційна справа №01/3/364-29/12/14-КТІ, виготовленого ТОВ Інжирінгова компанія Алтана станом на 29.12.2014, який складається із технічної характеристики квартири та плану квартири (том І, а.с.115-117); кваліфікаційний сертифікат серії АЕ №001493 відповідального виконавця окремих видів робіт (послуг), пов'язаних із створенням об'єкта архітектури від 04.04.2013 (том І, а.с.118);
- акт прийому-передачі квартири від 12.08.2015, складений Житлово-будівельним кооперативом «Нектарний» (замовником будівництва) та Товариством з обмеженою відповідальністю «КБ Зелена планета» (власником квартири), згідно з яким замовник будівництва передає, а власник квартири приймає квартиру за №364, розташовану у багатоквартирному будинку за адресою: Київська область, м. Обухів, вул. Київська, буд. 174-Б, секція 3 (том І, а.с.201-202);
- довідку ЖБК «Нектарний» № 12/01-364 від 12.01.2016, видану ТОВ «КБ Зелена планета» в особі в.о. директора ОСОБА_4 у тому, що він (вона) дійсно є членом житлово-будівельного кооперативу «Нектарний» та не має заборгованості по внескам по квартирі № 364(том І, а.с.203).
Також суд зазначає, що Державним підприємством Національні інформаційні системи надано супровідним листом від 13.12.2016 вих. №5145/01-07 перелік роздрукованих скан-копій наявних в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно супровідних документів до заяви про державну реєстрацію права власності №15424277, на підставі яких державним реєстратором було прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) №28012266 щодо об'єкту нерухомого майна, який знаходиться за адресою: Київська область, місто Обухів, вулиця Київська, 174-Б, секція 3, квартира 364 (том І, а.с.185-208).
При цьому, як зазначено судом вище, будівництво житлового багатоквартирного будинку по вул. Київській, 174-б здійснювалося ЖБК «Нектарний» , що підтверджується декларацією про початок виконання будівельних робіт «Будівництво багатоквартирного житлового будинку, секції № 2, 3 із вбудованими приміщеннями громадського призначення по вул. Київській, 174-а у місті Обухові Київської області» (І черга), зареєстрованою Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області 17.12.2014 № КС 083143510583, (том ІІІ, а.с.55-58); декларацією про початок виконання будівельних робіт «Будівництво багатоквартирного житлового будинку, секції №4, 5, 6 із вбудованими приміщеннями громадського призначення по вул. Київській, 174-а у місті Обухові Київської області» (ІІ черга), зареєстрованою Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області 17.12.2014 № КС 083143510581 (том ІІІ, а.с.59-62) та декларацією про готовність об'єкта до експлуатації «Будівництво багатоквартирного житлового будинку, секції № 2, 3 із вбудованими приміщеннями громадського призначення по вул. Київській, 174-Б у місті Обухові Київської області» (І черга), зареєстрованою Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області 21.01.2015 № КС 143150210407 (том ІІ, а.с.148-154).
Також рішенням виконавчого комітету Обухівської міської ради Київської області від 10.02.2015 № 137 багатоквартирному житловому будинку із вбудованими приміщеннями громадського призначення присвоєно адресу: Київська область, місто Обухів, вулиця Київська, 174-Б (том ІІ, а.с.139).
Отже, завершення будівництва об'єкта містобудування - житлового будинку за адресою: Київська область, місто Обухів, вулиця Київська, 174-Б здійснювалося після 1 січня 2013 року ЖБК «Нектарний» .
Враховуючи зазначене, відповідно до приписів пункту 62 Порядку № 1127 для державної реєстрації прав на новозбудований або реконструйований об'єкт нерухомого майна, будівництво якого здійснювалося з 1 січня 2013 р. із залученням коштів фізичних та юридичних осіб або у результаті діяльності житлового, житлово-будівельного , дачного, гаражного чи іншого кооперативу, особою, що залучала кошти фізичних та юридичних осіб, відповідним кооперативом після прийняття об'єкта нерухомого майна в експлуатацію подаються:
1) документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта;
2) документ, що підтверджує присвоєння об'єкту нерухомого майна адреси (крім випадків державної реєстрації права власності на реконструйований об'єкт нерухомого майна);
3) затверджений особою, що залучала кошти фізичних та юридичних осіб, перелік фізичних та юридичних осіб, кошти яких залучалися на інвестування (фінансування) об'єкта будівництва, або затверджений загальними зборами кооперативу список членів кооперативу;
4) документ, що посвідчує право власності на об'єкт нерухомого майна до його реконструкції, - у разі державної реєстрації права власності на реконструйований об'єкт нерухомого майна (крім випадків, коли право власності на такий об'єкт вже зареєстровано в Державному реєстрі прав або коли законодавством не передбачено оформлення та видачу документа на такий об'єкт нерухомого майна).
Згідно із абзацом 11 пункту 62 Порядку № 1127 документи, подані особою, що залучала кошти фізичних та юридичних осіб, відповідним кооперативом використовуються державним реєстратором під час державної реєстрації права власності на окремий індивідуально визначений об'єкт нерухомого майна в новозбудованому або реконструйованому об'єкті нерухомого майна, будівництво якого здійснювалося із залученням коштів фізичних та юридичних осіб, у результаті діяльності житлового, житлово-будівельного, дачного, гаражного чи іншого кооперативу.
У той же час, шляхом огляду матеріалів реєстраційної справи на квартиру №364, розташовану за адресою: Київська область, місто Обухів, вулиця Київська, 174-Б (реєстраційний номер об'єкту нерухомого майна 838182632116), наданої виконавчим комітетом Обухівської міської ради Київської області (том І, а.с.102-138), судом встановлено, що документи, передбачені пунктом 62 Порядку № 1127, які використовуються державним реєстратором під час проведення державної реєстрації прав за членами кооперативу, відсутні у даній реєстраційній справі № 838182632116.
При цьому, судом встановлено, що 14.09.2015 ОСОБА_5 як уповноважена особа ЖБК «Нектарний» звернувся до Реєстраційної служби Обухівського міськрайонного управління юстиції Київської області із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо права власності) з приводу реєстрації права власності на житловий будинок, який знаходиться за адресою: Київська область, м. Обухів, вул. Київська, буд. 174-Б (том ІІ, а.с.58-59,62).
Як вбачається з картки прийому заяви №24409409 (том ІІ, а.с.138) щодо державної реєстрації прав та їх обтяжень (щодо права власності), поданої уповноваженою особою ЖБК «Нектарний» ОСОБА_5, заявником до вказаної заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зареєстрованої у базі даних про реєстрацію заяв і запитів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 14.09.2015 за реєстраційним номером 13276733, було додано наступний перелік документів:
- заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень б/н, видана 14.09.2015 ЖБК «Нектарний» ;
- декларація про готовність об'єкта до експлуатації, серія та номер КС 143150210407, видана 21.05.2015 Інспекцією Державного архітектурно-будівельного контролю у Київській області;
- витяг з протоколу засідання загальних зборів членів ЖБК «Нектарний» №36 від 06.09.2015;
- список членів ЖБК «Нектарний» №36, виданий 06.09.2015 ЖБК «Нектарний» ; договір оренди копія, копія витягу ДРРПН, копія паспорта та довіреності.
Також, ОСОБА_5 як уповноважена особа ЖБК «Нектарний» подав до начальника Реєстраційної служби Обухівського міськрайонного управління юстиції Київської області заяву б/н від 14.09.2015 (том ІІ, а.с.60-61) у зв'язку з тим, що було закінчено будівництво І черги житлового будинку №174-б по вул. Київській, м. Обухів та змінились документи, а саме: декларація про готовність об'єкта до експлуатації та список членів кооперативу, які були долучені до вказаної заяви. Відповідно, з розділу «Додатки» вказаної заяви б/н від 14.09.2015 встановлено, що ОСОБА_5 як уповноваженою особою ЖБК «Нектарний» долучено, зокрема: оригінал та копію декларації про готовність об'єкта до експлуатації, яка зареєстрована Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області 21.01.2015 за № КС 143150210407; оригінал та копію Витягу з протоколу засідання Загальних зборів членів ЖБК «Нектарний» №36 від 06.09.2015; оригінал та копію Списку членів ЖБК «Нектарний» .
Суд зазначає, що Державним підприємством Національні інформаційні системи надано супровідним листом від 24.02.2017 вих. №795/08.2-12 наявні в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно станом на 23.02.2017 , копії електронних документів, що були долучені до заяви з типом Інший , доповнення до типу заяви: Документи, пов'язані з будівництвом об'єкту містобудування від 14.09.2015 №13276733 (том ІІ, а.с.57-78), а саме:
- заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо права власності) б/н від 14.09.2015, подану ОСОБА_5 як уповноваженою особою ЖБК «Нектарний» , щодо реєстрації права власності на житловий будинок, який знаходиться за адресою: Київська область, м. Обухів, вул. Київська, буд. 174-Б;
- заява б/н від 14.09.2015 ОСОБА_5 як уповноваженої особи ЖБК «Нектарний» , адресована начальнику Реєстраційної служби Обухівського міськрайонного управління юстиції Київської області;
- декларація про готовність об'єкта до експлуатації Будівництво багатоквартирного житлового будинку, секції №2, 3 із вбудованими приміщеннями громадського призначення по вул. Київській, 174-Б у місті Обухові, Київського області (І черга), зареєстрована Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області 21.01.2015 № КС143150210407;
- витяг з протоколу засідання Загальних зборів членів ЖБК Нектарний №36 від 06.09.2015;
- список членів Житлово-будівельного кооперативу Нектарний , затверджений рішенням Загальних зборів кооперативу від 06.09.2015 (протокол Загальних зборів членів ЖБК Нектарний №36 від 06.09.2015);
- договір оренди земельної ділянки від 14.12.2012, посвідчений приватним нотаріусом Обухівського районного нотаріального округу ОСОБА_3, та зареєстрований у реєстрі за №5285;
- рішення виконавчого комітету Обухівської міської ради Київської області від 10.02.2015 № 137 Про присвоєння адреси багатоквартирному житловому будинку .
Враховуючи вищевикладене, суд звертає увагу, що у зв'язку із завершенням будівництва житлового будинку (І черги) за адресою: Київська область, місто Обухів, вулиця Київська, 174-Б, який збудований у результаті діяльності вказаного кооперативу, та з метою державної реєстрації права власності на вказаний будинок, ЖБК «Нектарний» як забудовником після прийняття даного об'єкта в експлуатацію 14.09.2015 було подано відповідний перелік документів, який був передбачений абзацами 25-29 пункту 50 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2013 р. № 868 (далі - Порядок №868, у редакції, чинній на момент подання ЖБК «Нектарний» документів для державної реєстрації права власності).
Так, відповідно до приписів абзаців 25-29 пункту 50 Порядку № 868 у разі коли завершення будівництвом об'єкта містобудування та державна реєстрація прав на такий об'єкт, збудований у результаті діяльності житлового, житлово-будівельного, дачного, гаражного чи іншого кооперативу, здійснюється після 1 січня 2013 р., відповідний кооператив після прийняття такого об'єкта в експлуатацію подає :
документ, що підтверджує виникнення, перехід та припинення речових прав на земельну ділянку (крім випадків реконструкції об'єктів нерухомого майна без зміни зовнішніх геометричних розмірів їх фундаментів у плані);
документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта;
документ, що підтверджує присвоєння об'єкту нерухомого майна адреси (крім випадку, коли в результаті реконструкції об'єкта нерухомого майна його адреса не змінилася);
затверджений загальними зборами кооперативу список членів кооперативу.
Суд вважає за доцільне зазначити про те, що пунктом 1 частини третьої статті 10 Закону № 1952-IV передбачено, що на державного реєстратора покладено обов'язок встановлювати відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями.
Тобто, до кола повноважень державного реєстратора входить дослідження документів на предмет їх відповідності вимогам законодавства, визначення факту виникнення у заявника речового права на нерухоме майно або ж його обтяження, а також встановлення відсутності суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно. Крім того, саме зазначені положення Закону встановлюють межі дослідження наведених юридичних фактів. Цими межами і є подані документи та права, які з них виникають.
Межею встановлення юридичних фактів щодо речових прав на нерухоме майно або їх обтяжень, які виникли внаслідок правочину, є сам правочин. Державний реєстратор має провести аналіз змісту та форми документів, оскільки, по-перше, для державної реєстрації може подаватися підроблений документ, а тому відповідальність перед законним власником за проведення державної реєстрації прав на підставі такого документа може нести держава в особі державного реєстратора; по-друге, при складанні документа особа, яка здійснювала його підготовку, може допустити технічну помилку в імені суб'єкта, адресі об'єкта або в інших відомостях, у зв'язку з чим зі змісту цього документа будуть витікати протиріччя.
Державний реєстратор у силу свого правового статусу не може сліпо слідкувати документам тих органів, які їх видали. За нього несе відповідальність держава, а тому він повинен робити все у межах його компетенції для того, щоб надати учасникам обороту нерухомості державні гарантії охорони та захисту їх прав на нерухомість. Ця обставина, у свою чергу, має позитивно впливати на весь оборот об'єктів нерухомого майна й захищеність прав його учасників, оскільки мінімізує ризики державної реєстрації прав на нерухоме майно або їх обтяжень з помилками.
Наведене відповідає загальним засадам державної реєстрації прав, закріпленим статтею 3 Закону № 1952-IV, зокрема, частині першій цієї статті, яка обумовлює гарантування державою об'єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження.
Отже, державний реєстратор прав на нерухоме майно є суб'єктом встановлення юридичних фактів, за посередництвом яких в учасників цивільних правовідносин виникають, змінюються або припиняються речові права на нерухоме майно та/або їх обтяження. Коло юридичних фактів, які підлягають встановленню, а також юридичний інструментарій (засоби, способи, підходи), що може використовуватися державним реєстратором для встановлення юридичних фактів, передбачаються нормами чинного цивільного законодавства та Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2013 р. № 868. Особливістю процесу встановлення юридичних фактів державним реєстратором прав на нерухоме майно є те, що предметом його дослідження, а тому і основним джерелом інформації, є задокументовані відомості, оскільки участь заявника у процесі реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень обмежується подачею та отриманням документів, а також можливістю отримання інформації про хід розгляду заяви.
Така правова позиція викладена у Роз'ясненні Міністерства юстиції України від 07.07.2012 «Державний реєстратор прав на нерухоме майно як суб'єкт встановлення юридичних фактів у цивільному праві» (http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/n0025323-12).
Суд звертає увагу, що згідно з актом б/н від 18.07.2016, складеним членами кооперативу ЖБК «Нектарний» , членами комісії було оглянуто: всі заяви фізичних та юридичних осіб про прийняття в члени кооперативу за період з 2010 року по липень 2016 року та встановлено, що серед заяв була відсутня заява ТОВ «КБ ЗЕЛЕНА ПЛАНЕТА» про прийняття в члени кооперативу; всі рішення Загальних зборів членів кооперативу за період з 2010 року по липень 2016 року та встановлено, що Загальні збори членів кооперативу заяви ТОВ «КБ ЗЕЛЕНА ПЛАНЕТА» про прийняття в члени кооперативу не розглядали та рішень щодо ТОВ «КБ ЗЕЛЕНА ПЛАНЕТА» не приймали; списки членів кооперативу для оформлення права власності на квартири та нежитлові приміщення, які затверджувалися рішеннями Загальних зборів членів та подавалися до суб'єктів державної реєстрації, органів державної реєстрації речових прав на нерухоме майно за період з січня 2015 року по липень 2016 року, та встановлено, що ТОВ «КБ ЗЕЛЕНА ПЛАНЕТА» відсутнє у даних списках (том І, а.с.53).
Також, відповідно до акту б/н від 21.07.2016, складеного членами кооперативу ЖБК «Нектарний» , членами комісії було оглянуто: виписки з поточних рахунків кооперативу за період з 2010 року по липень 2016 року та встановлено, що надходжень від ТОВ «КБ ЗЕЛЕНА ПЛАНЕТА» не було; касову книгу кооперативу за період з 2010 року по липень 2016 року та встановлено, що платежів до каси кооперативу від ТОВ «КБ ЗЕЛЕНА ПЛАНЕТА» не надходило (том І, а.с.52).
22.07.2016 членами кооперативу ЖБК «Нектарний» було складено акт б/н від 22.07.2016 про те, що членами комісії було оглянуто: довідки, які видавалися кооперативом для оформлення права власності на квартири та нежитлові приміщення за період з січня 2015 року по липень 2016 року та встановлено, що довідки на ім'я ТОВ «КБ ЗЕЛЕНА ПЛАНЕТА» не видавалося; книгу обліку по видачі довідок для оформлення права власності на квартири та нежитлові приміщення за період з січня 2015 року по липень 2016 року та встановлено, що довідок на ім'я ТОВ «КБ ЗЕЛЕНА ПЛАНЕТА» не видавалося та не реєструвалося (том І, а.с.51).
Вказане також підтверджується листами ЖБК «Нектарний» від 18.07.2016 №2016/07/18 та від 21.07.2016 №2016/07/21 (том І, а.с.49, 50), адресованих члену кооперативу ОСОБА_1
Таким чином, ТОВ «КБ ЗЕЛЕНА ПЛАНЕТА» не являлося членом кооперативу - ЖБК «Нектарний» та не сплачувало жодних внесків до кооперативу й не оплачувало вартість квартир.
Враховуючи вищевикладене, долучена уповноваженою особою ТОВ «КБ ЗЕЛЕНА ПЛАНЕТА» ОСОБА_4 до заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень довідка ЖБК «Нектарний» № 12/01-364 від 12.01.2016 про те, що ТОВ «КБ Зелена планета» в особі в.о. директора ОСОБА_4 дійсно є членом житлово-будівельного кооперативу «Нектарний» та не має заборгованості по внескам по квартирі № 264, на думку суду, суперечить відомостям, наявним у матеріалах справи.
За таких обставин, отримавши від уповноваженої особи ТОВ «КБ ЗЕЛЕНА ПЛАНЕТА» ОСОБА_4 пакет документів для проведення державної реєстрації права власності на спірну квартиру, державним реєстратором не перевірено наявності у вказаної особи відповідного права та не здійснено перевірки поданих документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень, чим порушено порядок проведення реєстраційних дій, передбачений законодавством, та свідчить про протиправність прийняття державним реєстратором Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Київській області ОСОБА_2 рішення про державну реєстрацію права власності за індексним номером 28012266 від 01.02.2016.
У зв'язку з цим, вимоги позивача у частині скасування вищевказаного рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень є правомірними та підлягають задоволенню.
Відповідно до положень статті 8 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.
Відповідно до статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої Україною Законом №475/97-ВР від 17.07.1997, кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
У пункті 145 рішення від 15 листопада 1996 року у справі Чахал проти Об'єднаного Королівства (Chahal v. the United Kingdom, (22414/93) [1996] ECHR 54) Європейський суд з прав людини зазначив, що згадана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни.
Таким чином, суть цієї статті зводиться до вимоги надати заявникові такі міри правового захисту на національному рівні, що дозволили б компетентному державному органові розглядати по суті скарги на порушення положень Конвенції й надавати відповідний судовий захист, хоча держави - учасники Конвенції мають деяку свободу розсуду щодо того, яким чином вони забезпечують при цьому виконання своїх зобов'язань. Крім того, Суд указав на те, що за деяких обставин вимоги статті 13 Конвенції можуть забезпечуватися всією сукупністю засобів, що передбачаються національним правом.
Стаття 13 вимагає, щоб норми національного правового засобу стосувалися сутності небезпідставної заяви за Конвенцією та надавали відповідне відшкодування. Зміст зобов'язань за статтею 13 також залежить від характеру скарги заявника за Конвенцією. Тим не менше, засіб захисту, що вимагається згаданою статтею повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці, зокрема, у тому сенсі, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (п. 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі Афанасьєв проти України від 5 квітня 2005 року (заява № 38722/02)).
Отже, ефективний засіб правового захисту у розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права і одержання особою бажаного результату; винесення рішень, які не призводять безпосередньо до змін в обсязі прав та забезпечення їх примусової реалізації, не відповідає розглядуваній міжнародній нормі.
Частиною першою статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Водночас, відповідач, як суб'єкт владних повноважень, не надав у ході судового розгляду справи належних та достатніх доказів, які б спростували доводи позивача.
З урахуванням зазначеного, на підставі встановлених у судовому засіданні фактів та обставин, враховуючи, що позивачем доведено суду обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, суд дійшов висновку, що вимоги позивача є обґрунтованими, а позов таким, що підлягає задоволенню.
При цьому, суд звертає увагу, що відповідно до підпункту 10.2 пункту 10 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 20.05.2013 № 7 «Про судове рішення в адміністративній справі» із змісту статті 162 КАС України випливає, що в разі задоволення позову про визнання протиправним рішення суб'єкта владних повноважень чи його окремих положень суд повинен зазначити про це в судовому рішенні та одночасно застосувати один із встановлених законом способів захисту порушеного права позивача : про скасування або визнання нечинними рішення чи окремих його положень.
Скасування акта суб'єкта владних повноважень як способу захисту порушеного права позивача застосовується тоді, коли спірний акт не породжує жодних правових наслідків від моменту прийняття такого акта.
Визнаючи протиправним рішення суб'єкта владних повноважень чи його окремі положення, суд повинен зазначити дату, номер рішення, найменування органу, котрий видав рішення або його окремі пункт, абзац, частину, які визнано протиправними.
Відповідно до частини першої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як встановлено судом, позивач відповідно до пункту 10 статті 5 Закону України "Про судовий збір" (у редакції, чинній на момент звернення до суду) звільнений від сплати судового збору, витрати позивача, пов'язані з залученням свідків та проведенням судових експертиз також відсутні, отже, судові витрати (судовий збір) стягненню з відповідача не підлягають.
На підставі викладеного, керуючись статтями 159-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
П О С Т А Н О В И В:
1. Адміністративний позов задовольнити у повному обсязі.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Київській області ОСОБА_2 про реєстрацію права власності на квартиру №364 в секції №3 в будинку №174-Б по вулиці Київській в місті Обухів Київської області за Товариством з обмеженою відповідальністю «КБ Зелена планета» від 01 лютого 2016 року за індексним номером 28012266 (реєстраційний номер квартири №364 в секції №3 в будинку №174-Б по вулиці Київській в місті Обухів Київської області 838182632116).
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано в установлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга на постанову суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду через Київський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя Кушнова А.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2017 |
Оприлюднено | 27.05.2018 |
Номер документу | 74224726 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Кушнова А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні