ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа № 813/4366/17
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 травня 2018 року
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Москаля Р.М., за участі секретаря судового засідання Михалюк М.Ю., представника позивача ОСОБА_1, розглянув у відкритому судовому засіданні в місті Львові адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області до Кам'янка-Бузького центру розвитку дитини комбінованого типу Кам'янка-Бузької міської ради Львівської області, за участі третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Кам'янка-Бузької міської ради про застосування заходів реагування щодо державного нагляду,
ВСТАНОВИВ:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області (далі - ГУ ДСНС у Львівській області) звернулося до Львівського окружного адміністративного суду із позовом до Кам'янка-Бузького центру розвитку дитини комбінованого типу Кам'янка-Бузької міської ради Львівської області з вимогою зупинити експлуатацію будівлі складу Кам'янка-Бузького центру розвитку дитини комбінованого типу Кам'янка-Бузької міської ради Львівської області за адресою: Львівська область, м. Кам'янка-Бузька, вул. Героїв Небесної Сотні, 20 до усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що під час планової перевірки відповідача встановлено факти порушення вимог законодавчих та нормативно-правових актів у сфері пожежної, техногенної безпеки, цивільного захисту. Ці порушення створюють загрозу виникнення пожежі та в подальшому перешкоджатимуть її гасінню та евакуації людей. Оскільки в силу норм частини п'ятої статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності зупинення виконання певних робіт чи виробництва можливе лише за судовим рішенням, Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області звернулося до суду з цим позовом.
24.04.2018 представник позивача подав заяву № 58-14/1456 від 23.04.2018, уточнив позовні вимоги відповідно до норм Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону № 2147-VІІІ від 03.10.2017, просить суд зупинити експлуатацію будівлі складу Кам'янка-Бузького центру розвитку дитини комбінованого типу Кам'янка-Бузької міської ради Львівської області за адресою: Львівська область, м. Кам'янка-Бузька, вул. Героїв Небесної Сотні, 20 до усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.
Відповідач, Кам'янка-Бузький центр розвитку дитини комбінованого типу Кам'янка-Бузької міської ради Львівської області не висловив заперечень щодо позову ГУ ДСНС у Львівській області, відзиву на позов не подав. В призначені судом засідання 25.01.2018, 22.02.2018, 25.04.2015, 14.05.2018 не з'явився, про причини неявки суд не повідомив.
Суд ухвалою від 25.04.2018 залучив до участі у справі засновника дошкільного закладу - Кам'янка-Бузьку міську раду - як третю особу на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору. Третя особа участі представника у судовому засіданні не забезпечила, пояснення на позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області не подала.
Суд заслухав пояснення представника позивача, дослідив долучені до матеріалів справи письмові докази, оцінив їх в сукупності та встановив такі фактичні обставини справи та відповідні правовідносини:
наказом начальника ГУ ДСНС у Львівській області від 06.10.2017 № 234 затверджено графік проведення позапланових перевірок стану дотримання вимог законодавства з питань цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки протягом жовтня-грудня 2017 року, відповідно до якого термін проведення позапланової перевірки Кам'янка-Бузького центру розвитку дитини встановлено з 06 по 17 листопада 2017 року (а.с. 18,19). На виконання цього наказу державні інспектори провели перевірку Кам'янка-Бузького центру розвитку дитини на предмет дотримання вимог законодавства сфері пожежної, техногенної безпеки, цивільного захисту, контролю за діяльністю аварійно-рятувальних служб, за наслідками якої складено акт перевірки № 102 від 17.11.2017 (а.с. 10-14). На сторінці 7 цього акта здійснено опис виявлених порушень Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014 (далі - Правила № 1417). Зміст виявлених порушень такий:
1. дерев'яні конструкції горищ приміщення та господарської будівлі (складу) не оброблені вогнезахисним розчином, що є порушенням п. 2.5 розділу 3 Правил № 1417;
2. приміщення центру та господарської будівлі (складу) не обладнано автоматичною пожежною сигналізацією, що є порушенням п. 1.2 розділу 5 Правил № 1417;
3. не проведено заміри опору ізоляції силової та освітлювальної електромережі в приміщенні центру господарської будівлі (складу), що є порушенням п. 1.20 розділу 4 Правил № 1417;
4. директором Кам'янка-Бузького центру розвитку дитини не пройдено навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки, що є порушенням п. 16 розділу 2 Правил № 1417;
5. будівлю центру та господарської будівлі (складу) не обладнано системою блискавкозахисту, що є порушенням п. 1.21 розділу 4 Правил № 1417;
6. на фасаді центру не встановлено адресний вказівник з освітленням у темний час доби, що є порушенням п. 2.22 розділу 3 Правил № 1417;
7. ввід електромережі до господарської будівлі (складу) не виконано згідно вимог ПУЄ, що є порушенням п. 1.1 розділу 4 Правил № 1417;
8. з'єднання, відгалуження жил проводів в приміщені господарської будівлі (складу) здійснюється не за допомогою опресування або паяння, що є порушенням п. 1.1 розділу 4 Правил № 1417;
9. електролампочки в приміщені не закрито захисними плафонами, що є порушенням п. 1.18 розділу 4 Правил № 1417;
Позивач стверджує, що ці порушення створюють загрозу виникнення пожежі та у випадку виникнення пожежі перешкоджатимуть її гасінню та евакуації людей, що створює реальну небезпеку для життя та здоров'я дітей та працівників установи.
При прийнятті рішення суд керується такими правовими нормами:
Відповідно до статті 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) - державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відносини, пов'язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, повноваження органів державної влади, ОСОБА_1 міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов'язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності регулює Кодекс цивільного захисту України від 02.10.2012 № 5403-VI (далі - Кодекс).
Відповідно до статті 64 Кодексу центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять:
1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду;
2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки;
3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Згідно з пунктами 1,7 Положення про Державна служба України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 року №1052, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Пунктом 1 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області, затверджене наказом ДСНС 04.02.2013 № 3 у редакції наказу ДСНС 21.09.2017 № 507 є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.
Серед основних завдань Головного управління на відповідній території, визначених в 3 Положення, є: - реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб; - здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб; - внесення на розгляд ДСНС пропозицій щодо забезпечення формування та реалізації державної політики у зазначених сферах; -реалізація в межах повноважень, передбачених законом, державної політики у сфері волонтерської діяльності.
Згідно з пунктом 12 частини першої статті 67 Кодексу до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Відповідно до приписів частин першої, другої статті 68 Кодексу посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.
У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Підстави для зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів визначені в статті 70 Кодексу. Відповідно до частини першої цієї статті підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина друга статті 70).
Відповідно до частини 5 статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання може бути виключно за рішенням суду. Відповідно до частини 7 статті 7 згаданого Закону орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва, (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства.
Отже, діяльність суб'єкта господарювання може бути тимчасово заборонена (зупинена) на підставі рішення суду, ухваленого за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.
При прийнятті рішення суд керується такими мотивами:
Під час позапланової перевірки виробничого об'єкта Кам'янка-Бузького центру розвитку дитини комбінованого типу Кам'янка-Бузької міської ради Львівської області ГУ ДСНС у Львівській області виявило численні порушення вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, які створюють загрозу виникнення пожежі та в подальшому перешкоджатимуть її гасінню та евакуації людей. На сторінці 7 акта перевірки від 17.11.2017 здійснено опис виявлених порушень Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, що складаються з дев'яти пунктів. Суд взяв до уваги і той факт, що значна кількість з цих порушень пропонувалися до виконання відповідачу приписом № 9 від 25.05.2017 про усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки, цивільного захисту, які відповідач так і не усунув.
Суд констатує, що експлуатація будівлі приміщення Кам'янка-Бузького центру розвитку дитини комбінованого типу здійснюється з численними порушеннями вимог пожежної та техногенної безпеки. В процесі розгляду цієї справи відповідач жодним чином не відреагував на аргументи позивача та не спростував/усунув порушення, зафіксовані в акті перевірки від 17.11.2017. Відповідач проігнорував всі призначені судом засідання та не надав доказів, які б свідчили помилковість висновків позивача чи про усунення ним виявлених під час перевірки порушень вимог законодавчих та інших актів, норм і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту. Отже, відповідач не спростував висновки контролюючого органу про те, що подальша експлуатація будівлі складу дошкільного закладу (до усунення виявлених перевіркою порушень) створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров'ю людей при здійсненні господарської діяльності.
Відповідно до статті 3 Конституції України, статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визначаються найвищими цінностями та визначають зміст та спрямованість держави. З огляду на встановлені фактичні обставини справи суд погоджується з висновками ГУ ДСНС у Львівській області, що подальша експлуатація будівлі складу Кам'янка-Бузького центру розвитку дитини комбінованого типу Кам'янка-Бузької міської ради Львівської області до усунення перелічених в акті перевірки від 17.11.2017 порушень створює реальну загрозу життю та здоров'ю людей, а невиконання вимог ГУ ДСНС у Львівській області щодо усунення таких порушень безпосередньо впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації (пожежі) та, відповідно, зумовлює загрозу життю та здоров'ю людей. Тому суд дійшов висновку, що позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області є обґрунтованими та підлягають до задоволення.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України судові витрати у формі судового збору з відповідача не стягуються. Оскільки позивач-суб'єкт владних повноважень не надав суду доказів понесення інших видів судових витрат, суд не має підстав для вирішення питання про розподіл судових витрат у цій справі.
Керуючись ст.ст. 19-21, 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 255, 295, пп. 15.5 п.15 розділу VII Перехідні положення КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
задовольнити позов повністю.
Зупинити експлуатацію будівлі складу Кам'янка-Бузького центру розвитку дитини комбінованого типу Кам'янка-Бузької міської ради Львівської області (80400, Львівська область, Кам'янка-Бузький район, м. Кам'янка-Бузька, вул. Героїв Небесної Сотні, 20, ідентифікаційний код 23886093) шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.
Заборона експлуатації будівлі складу Кам'янка-Бузького центру розвитку дитини комбінованого типу Кам'янка-Бузької міської ради Львівської області діє до усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, перелічених в пунктах 1-9 розділу Опис виявлених порушень акта перевірки № 102 від 17.11.2017.
Судові витрати не розподіляти.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, що постановив рішення, протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено та підписано 24.05.2018.
Суддя Москаль Р.М.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.05.2018 |
Оприлюднено | 27.05.2018 |
Номер документу | 74225916 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні