Рішення
від 18.05.2018 по справі 821/727/18
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 травня 2018 р.м. ХерсонСправа № 821/727/18 13 год. 27 хв.

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді: Хом'якової В.В.,

при секретарі: Перебийніс Н.Ю., за участю прокурора Федоренко О.Б.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Заступника прокурора Херсонської області до Херсонської обласної державної адміністрації, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Енергетична компанія "Солар Капітал" про визнання протиправним та скасування рішення від 30.03.2018 року №232,

встановив:

Заступник прокурора Херсонської області звернувся до суду в інтересах держави до Херсонської обласної державної адміністрації з позовом, в якому просить визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації №232 від 30.03.2018 "Про розроблення детального плану території земельних ділянок, розташованих за межами населеного пункту міста Херсон на території Херсонської міської ради". Позовні вимоги мотивовані тим, що розпорядженням голови Херсонської обласної державної адміністрації надано дозвіл Товариству з обмеженою відповідальністю "Енергетична компанія "Солар Капітал" на розроблення детального плану території земельних ділянок, розташованих за межами населеного пункту міста Херсон на території Херсонської міської ради. Але, при виданні такого розпорядження відповідачем порушено встановлену законом процедуру прийняття рішення щодо використання земель, оскільки зазначені в оскаржуваному розпорядженні земельні ділянки згідно Генерального плану міста Херсон, затвердженого рішенням Херсонської міської ради від 26.12.2003 №443, знаходяться в межах міста, в перспективі передбачені землі садибної житлової забудови. Прокурор вказує, що питання стосовно розроблення детального плану території зазначених ділянок повинно вирішуватися органом місцевого самоврядування, на території якого розташовані земельні ділянки - Херсонською міською радою. Крім того, прокурор в позовній заяві зазначає, що прийняте розпорядження не містить обов'язкових реквізитів до рішення щодо розроблення детального плану території, що суперечить пунктам 4.1, 4.2 ДБН Б.1.1 - 14:2012 "Склад та зміст детального плану території", п.4.8 Порядку розроблення містобудівної документації затвердженого Наказом Мінрегіонбуду та ЖКГ України від 16.11.2011 №290 та частині 2 статті 19 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", оскільки порушує законодавчо встановлені вимоги до рішення про розроблення детального плану території в частині визначення мети розроблення містобудівної документації, території земельної ділянки, функціонального призначення використання проектної території. В позовній заяві вказано, що в даних правовідносинах відсутній орган, уповноважений надавати оцінку рішенням Херсонської обласної державної адміністрації та здійснювати функції із захисту інтересів держави, у зв'язку з чим прокурор звертається до суду в якості позивача, правовідносини щодо незаконного прийняття розпорядження становлять суспільний інтерес, а незаконне рішення органу державної влади такому суспільному інтересу, на думку прокурора, не відповідає.

Ухвалою від 20.04.2018 відкрито провадження у справі.

Херсонська обласна державна адміністрація (відповідач) надала письмові заперечення на позов, в яких посилаючись на статтю 6, пункт 1 статті 20, пункт 1 частини першої статті 39, частину 1 статті 41 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", ст.ст. 10, 19 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", ДБН Б.1.1.-14:2012 "Склад та зміст детального плану території", Порядок розроблення містобудівної документації, затверджений наказом Мінрегіонбуду та ЖКГ України від 16.11.2011 №290, вказує, що до виключної компетенції обласної державної адміністрації належить вирішення відповідно до закону питань надання дозволу на розроблення детального плану території за межами населеного пункту, за відсутності адміністративного району. Частиною 5 ст. 122 Земельного кодексу України передбачено, що обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб. Що стосується доводів прокурора про те, що питання розроблення детального плану території, яка входить до Генерального плану м. Херсона, повинно вирішуватись Херсонською міською радою, то відповідач зазначає про відсутність нормативно - правового обґрунтування такого твердження. Оскаржуваним розпорядженням обласної державної адміністрації передбачається розроблення детального плану території земельних ділянок, розташованих за межами населеного пункту м. Херсона та визначених у зверненнях ТОВ "Енергетична компанія "Солар Капітал" від 22.03.2018 № 07/18 та 26.03.2018 № 09/18, а саме земельних ділянок, які належать заявнику на праві власності, ці ділянки знаходяться за межами населеного пункту м. Херсон та на вказаній території не утворено районної державної адміністрації, тому на виконання пункту 2 частини 2 статті 19 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", припису п. 4.2 Порядку № 290 головою Херсонської обласної державної адміністрації прийнято рішення у формі видання розпорядження про розроблення детального плану території земельних ділянок, розташованих за межами населеного пункту м. Херсона. Твердження прокурора про відсутність в розпорядженні №232 від 30.03.2018 мети розроблення містобудівної документації, визначення території земельної ділянки, певного функціоналу використання проектної території, на думку відповідача, спростовуються вказівкою в розпорядженні на звернення ТОВ "Енергетична компанія "Солар" Капітал" від 22.03.18 № 07/18, 26.03.2018№ 09/18, які є невід'ємним додатком до розпорядження, та в яких міститься інформація про конкретно визначені земельні ділянки за межами населеного пункту, що мають кадастрові номери, а також вказується мета з якою третя особа звертається до відповідача з проханням надати дозвіл на розробку детального плану, а саме з метою зміни функціонального призначення території для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій.

ТОВ "Енергетична компанія "Солар Капітал" (3-я особа без самостійних вимог на стороні відповідача) надала письмові пояснення, в яких просило суд відмовити в задоволенні адміністративного позову, з огляду на те, що територія земельних ділянок знаходиться не в межах міста Херсон, а за межами міста на території Херсонської міської ради, що підтверджується витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, про реєстрацію речових прав на нерухоме майно, про реєстрацію права власності, витягом з Державного земельного кадастру про землі в межах території адміністративно-територіальних одиниць №НВ-6503290312017 від 13.11.2017 та листом ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 20.03.2018 ПІ № 37/0-37/0/63-18. Третя особа заперечує стосовно твердження позивача про те, що рішення про розроблення детального плану території повинна приймати Херсонська міська рада, посилаючись на пункт 4.2 Порядку розроблення містобудівної документації, затвердженого наказом Мінрегіонбуду та ЖКГ України від 16.11.2011 № 290, та відповідь виконавчого комітету Херсонської міської ради від 22.03.2018. Відповідачем законно прийнято рішення у формі розпорядження про розроблення детального плану території земельних ділянок, розташованих за межами населеного пункту м. Херсона.

Справа розглядалась у загальному провадженні 14 та 18 травня 2018 року.

Прокурор прибув в судове засідання, підтримав позовні вимоги у повному обсязі та просив їх задовольнити.

Представник відповідача та представник третьої особи в судовому засіданні 14.05.2018 заперечували проти позову та просили відмовити в його задоволенні, в судове засідання 18.05.2018 не прибули, про день і час розгляду справи своєчасно повідомлені.

Судом встановлено, що ТОВ "Енергетична компанія "Солар Капітал" є власником земельних ділянок цільового призначення для ведення особистого селянського господарства: площею 24 га, кадастровий номер 6510100000:01:001:1196, площею 30 га, кадастровий номер 6510100000:01:001:1243, площею 13 га, кадастровий номер 6510100000:01:001:1241.

22.03.2018 листом № 07/18 та 26.03.2018 № 09/18, ТОВ "Енергетична компанія "Солар Капітал" звернулося до Херсонської обласної державної адміністрації з проханням надати дозвіл на розроблення детального плану території вищевказаних земельних ділянок. надати дозвіл на розробку детального плану, а саме з метою зміни функціонального призначення території для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій.

Розпорядженням Голови Херсонської обласної державної адміністрації №232 від 30.03.2018 року "Про розроблення детального плану території земельних ділянок, розташованих за межами населеного пункту міста Херсона на території Херсонської міської ради", вирішено розробити детальний план території земельних ділянок, розташованих за межами населеного пункту міста Херсона на території Херсонської міської ради, визначено Управління містобудування та архітектури обласної державної адміністрації замовником та організатором розроблення детального плану території, фінансування робіт з розроблення детального плану території здійснити за рахунок коштів заявника ТОВ "Енергетична компанія "Солар Капітал", рекомендувати виконавчому комітету Херсонської міської ради забезпечити організацію та проведення громадських слухань проекту детального плану території відповідно до вимог чинного законодавства України, Управлінню містобудування та архітектури обласної державної адміністрації після розроблення детального плану території подати його на розгляд та затвердження до обласної державної адміністрації, контроль за виконанням розпорядження покласти на заступника голови обласної державної адміністрації ОСОБА_1

Вважаючи, що вказане розпорядження прийнято незаконно, заступник прокурора Херсонської області звернувся до суду з позовом про визнання його незаконним та скасування.

Відповідно до ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" від 14.10.2014 № 1697-VII прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Ч. 3-5 ст.53 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Враховуючи, що орган, який здійснює відповідні функції у спірних правовідносинах та уповноважений надавати оцінку актам Херсонської обласної державної адміністрації відсутній, прокурор має відповідні повноваження щодо звернення до суду із цим позовом в інтересах держави, оскільки вважає, що відповідачем порушений встановлений законом порядок прийняття рішення про використання земель.

Оцінивши належність, допустимість і достовірність доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, суд дійшов висновку про необґрунтованість позову з наступних підстав.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

ОСОБА_2 з ч. 1 ст. 6 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які відповідно до закону забезпечують нормативно-правове регулювання, власних і делегованих повноважень голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження.

Абз. 1 ч. 1 ст. 3 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" унормовано, що відносини у сфері містобудівної діяльності регулюються Конституцією України, Цивільним, Господарським і Земельним кодексами України, цим Законом, законами України "Про Генеральну схему планування території України", "Про основи містобудування", "Про архітектурну діяльність", "Про комплексну реконструкцію кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду", "Про землеустрій", іншими нормативно- правовими актами.

Порядок розроблення детального плану території регулюється Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності", наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16.11.2011 року №290 "Про затвердження порядку розроблення містобудівної документації", ДБН 5.1.1.-14:2012 "Склад та зміст детального плану території".

Генеральний план населеного пункту - містобудівна документація, що визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту; детальний план території - містобудівна документація, що визначає планувальну організацію та розвиток території (ст.1 Закону від 17.02.2011 №3038-VI "Про регулювання містобудівної діяльності").

ОСОБА_2 із ст. 4 Закону від 17.02.2011 №3038-VI "Про регулювання містобудівної діяльності", об'єктами містобудування на місцевому рівні є планувальна організація території населеного пункту, його частини (групи земельних ділянок) зі спільною планувальною структурою, об'ємно-просторовим рішенням, інженерно-транспортною інфраструктурою, комплексом об'єктів будівництва, що визначаються відповідно до: у населених пунктах - меж населених пунктів, їх функціональних зон , житлових районів, мікрорайонів (кварталів), приміських зон відповідно до містобудівної документації на місцевому рівні; за межами населених пунктів - меж приміських зон, а також функціональних зон відповідно до містобудівної документації на регіональному рівні.

Суб'єктами містобудування є органи виконавчої влади, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи.

Частиною першою ст. 16 Закону №3038-VI визначено, що планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них. Містобудівна документація на місцевому рівні розробляється з урахуванням даних державного земельного кадастру на актуалізованій картографічній основі в цифровій формі як просторово орієнтована інформація в державній системі координат на паперових і електронних носіях.

Відповідно до ч. 1 статті 17 Закону № 3038-VI, генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.

Статтею 19 Закону №3038-VI передбачено, що детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території. Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції. Детальний план території за межами населених пунктів розробляється відповідно до схеми планування території (частини території) району та/або області з урахуванням державних і регіональних інтересів. Розроблення детального плану території за межами населених пунктів та внесення змін до нього здійснюються на підставі розпорядження відповідної районної державної адміністрації. Детальний план території визначає: 1) принципи планувально-просторової організації забудови; 2) червоні лінії та лінії регулювання забудови; 3) функціональне призначення, режим та параметри забудови однієї чи декількох земельних ділянок, розподіл територій згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами; 4) містобудівні умови та обмеження (у разі відсутності плану зонування території) або уточнення містобудівних умов та обмежень згідно із планом зонування території; 5) потребу в підприємствах і закладах обслуговування населення, місце їх розташування; 6) доцільність, обсяги, послідовність реконструкції забудови; 7) черговість та обсяги інженерної підготовки території; 8) систему інженерних мереж; 9) порядок організації транспортного і пішохідного руху; 10) порядок комплексного благоустрою та озеленення, потребу у формуванні екомережі; 11) межі прибережних захисних смуг і пляжних зон водних об'єктів (у разі відсутності плану зонування території). . Детальний план території складається із графічних і текстових матеріалів. Детальний план території у межах населеного пункту розглядається і затверджується виконавчим органом сільської, селищної, міської ради протягом 30 днів з дня його подання, а за відсутності затвердженого в установленому цим Законом порядку плану зонування території - відповідною сільською, селищною, міською радою. Детальний план території за межами населеного пункту розглядається і затверджується відповідною районною державною адміністрацією протягом 30 днів з дня його подання.

Склад, зміст, порядок розроблення та затвердження детального плану території визначений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16.11.2011 року №290 "Про затвердження порядку розроблення містобудівної документації" (надалі - Порядок № 290).

ОСОБА_2 п. 4.2 Порядку № 290 рішення про розроблення детального плану території, яка розташована за межами населеного пункту, або внесення змін до нього приймає відповідна районна державна адміністрація, а в разі відсутності адміністративного району - відповідно Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.

ОСОБА_2 п.4.3. Порядку, замовником розроблення містобудівної документації з планування території на місцевому рівні або внесення змін до неї є: при розробленні детального плану території, яка розташована за межами населеного пункту, - районна державна адміністрація, а в разі відсутності адміністративного району - відповідно Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.

Отже, чинне містобудівне законодавство передбачає субординацію різних видів містобудівної документації та взаємне узгодження їх проектних рішень. Проектні рішення детального плану території не можуть суперечити генеральному плану цього населеного пункту у випадках, коли земельні ділянки знаходяться в межах населеного пункту. Якщо ж детальний план території розробляється на земельні ділянки, які знаходяться за межами населеного пункту, то такий детальний план території відповідно до статті 4, частини другої - третьої статті 19 Закону № 3038-VI , пункту 4.8 Порядку №290 від 16.11.2009, повинен в обов'язковому порядку має узгоджуватись з нормами чинної схеми планування території області.

Судом встановлено, що підставою для прийняття оскаржуваного розпорядження стало звернення ТОВ "Енергетична компанія "Солар Капітал", як власника земельної ділянки площею 24 га, кадастровий номер 6510100000:01:001:1196, земельної ділянки площею 30 га, кадастровий номер 6510100000:01:001:1243, земельної ділянки площею 13 га, кадастровий номер 6510100000:01:001:1241, із заявами від 22.03.2018 вих.№07/18, від 26.03.2018 вих. №09/18 до відповідача з проханням надати дозвіл на розроблення детального плану території вищевказаних земельних ділянок.

В позові прокурор стверджує, що відповідач не мав повноважень приймати розпорядження про розроблення детального плану територій вище зазначених земельних ділянок, оскільки згідно Генерального плану міста Херсон ділянки знаходяться в межах міста.

Судом встановлено, що рішенням Херсонської міської ради від 26.12.2003 №442 затверджено Генеральний план міста Херсон. ОСОБА_2 графічних матеріалів Генерального плану міста Херсон, земельні ділянки позначені в межах міста Херсон з перспективним плануванням під землі садибної житлової забудови.

Рішенням Херсонської обласної ради XXX сесії VІ скликання №1070 від 08.08.2014 року затверджено Схему планування території Херсонської області. ОСОБА_2 Проектного плану Схеми планування території Херсонської області (основне креслення), земельні ділянки знаходяться на території Херсонської області, за межами міста Херсон, за межами адміністративних районів Херсонської області. ОСОБА_2 підпункту 3.1. пункту 3 рішення вирішено рекомендувати міським, районним, сільським та селищним радам вжити заходів щодо розроблення (оновлення) та затвердження схем планування територій адміністративних районів області, генеральних планів населених пунктів, планів зонування, детальних планів територій.

Таким чином, з метою встановлення наявності чи відсутності в Херсонської обласної державної адміністрації повноважень на прийняття розпорядження про розроблення детального плану території, необхідним є визначення, в межах чи за межами міста Херсон знаходиться територія земельних ділянок, які мають кадастрові номери 6510100000:01:001:1196, 6510100000:01:001:1241, 6510100000:01:001:1243.

Відповідно до ст.173 ЗК України межа району, села, селища, міста, району у місті - це умовна замкнена лінія на поверхні землі, що відокремлює територію району, села, селища, міста, району у місті від інших територій. Межі району, села, селища, міста, району у місті встановлюються і змінюються за проектами землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць. Проекти землеустрою щодо зміни меж населених пунктів розробляються з урахуванням Генеральних планів населених пунктів.

Пунктом 8 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України "Про державний земельний кадастр" передбачено, що відомості про межі адміністративно-територіальних одиниць, які були встановлені до набрання чинності Законом України "Про землеустрій", вносяться до Державного земельного кадастру на підставі проектів формування території і встановлення меж сільських, селищних рад.

ОСОБА_2 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, індексний номер 118364751, реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна 1420398365101, номер запису про право власності 25123686, дата державної реєстрації 03.03.2018, ТОВ "Енергетична компанія "Солар Капітал" є власником земельної ділянки площею 24 га, кадастровий номер 6510100000:01:001:1196, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства, адреса Херсонська область, м. Херсон, знаходиться за межами міста Херсон на території Херсонської міської ради.

ОСОБА_2 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, індексний номер 118361415, реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна 1497555265101, номер запису про право власності 25124154, дата державної реєстрації 03.03.2018, ТОВ "Енергетична компанія "Солар Капітал" є власником земельної ділянки площею 30 га, кадастровий номер 6510100000:01:001:1243, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства, адреса Херсонська область, м. Херсон, знаходиться за межами міста Херсон на території Херсонської міської ради.

ОСОБА_2 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, індексний номер 118368826, реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна 1497560365101, номер запису про право власності 25124654, дата державної реєстрації 03.03.2018, ТОВ "Енергетична компанія "Солар Капітал" є власником земельної ділянки площею 13 га, кадастровий номер 6510100000:01:001:1241, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства, адреса Херсонська область, м. Херсон, знаходиться за межами міста Херсон на території Херсонської міської ради.

Відомості з Держгеокадастру про землі в межах території міста Херсон є належним і достатнім доказом визначення розташування спірної території земельних ділянок в межах міста відповідно до Закону України "Про державний земельний кадастр". В свою чергу, Генеральним планом міста Херсона визначено перспективу розвитку міста, який необхідно буде враховувати у разі розробки проекту землеустрою щодо зміни меж населеного пункту міста Херсон. В будь-якому разі, Генплан міста не може бути належною і достатньою правовою підставою для визначення знаходження земельних ділянок в межах чи за межами міста, враховуючи також відсутність проекту щодо зміни меж населеного пункту, і наявність зареєстрованої в Державному земельному кадастрі офіційної межі міста. Тому суд не приймає доводи прокурора про те, що Генплан міста Херсона визначає дійсне місце розташування земельних ділянок.

ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Херсонській області від 20.03.2018 вих.№ПІ-37/0-37/0/63-18 повідомлено, що згідно Державного земельного кадастру земельні ділянки, які є предметом дослідження у даній справі, зокрема, 6510100000:01:001:1196, 6510100000:01:001:1241, 6510100000:01:001:1243 знаходилися та на даний час знаходяться за межами міста Херсон на території Херсонської міської ради, викопіювання та відомості з ДЗК додаються. Межа міста встановлена та внесена до Державного земельного кадастру відповідно до "Проекта установления городской черты г. Херсона из землепользования спецсовхоза "Херсонский, совхоза - завода "Янтарный", совхоза "Овощной" Херсонского горисполкома Херсонской области", який затверджений Указом президії Верховної Ради УРСР від 04.09.1984 №7541-Х. Інша документація із землеустрою, яка б підтверджувала зміну меж м. Херсона відсутня.

ОСОБА_2 інформації, яка міститься у ОСОБА_2 з Державного земельного кадастру про землі в межах території адміністративно-територіальних одиниць №НВ-6503290312017 від 13.11.2017 року визначено адміністративні межі міста Херсон, площа земель в межах адміністративно-територіальної одиниці 6868.1 га. ОСОБА_2 графічних матеріалів, доданих до витягу, досліджувані земельні ділянки знаходяться за межами населеного пункту міста Херсон.

Таким чином, генеральний план міста є містобудівною документацією місцевого рівня, яка визначає проектні рішення щодо використання території в перспективі, і не може слугувати правовою підставою для визначення місцезнаходження земельних ділянок в межах чи за межами населеного пункту, з огляду на наявність зареєстрованої в Державному земельному кадастрі офіційної межі міста на підставі витягу з Державного земельного кадастру про землі в межах території адміністративно-територіальних одиниць №НВ-6503290312017 від 13.11.2017 року.

ОСОБА_2 з п.4.1, п.4.2, 4.3 Порядку №290 рішення про розроблення детального плану території, яка розташована за межами населеного пункту приймає відповідна районна державна адміністрація, а в разі відсутності адміністративного району - відповідна Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, замовником розроблення містобудівної документації з планування території на місцевому рівні або внесення змін до неї є: при розробленні детального плану території, яка розташована за межами населеного пункту, - районна державна адміністрація, а в разі відсутності адміністративного району - відповідно Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.

В матеріалах справи міститься лист першого заступника голови Херсонської міської ради від 22.03.2018 вих. №8-3303-17/22, в якому зазначено, що оскільки земельні ділянки знаходяться за межами міста, відповідно до п.4.3 Порядку №290, виступати замовником детального плану території, яка розташована за межами міста Херсон, але на території Херсонської міської ради, уповноважена Херсонська обласна державна адміністрація.

Пунктом 4.8 Порядку визначено, що детальний план території розробляється для територій житлових районів, мікрорайонів, кварталів нової забудови, комплексної реконструкції кварталів, мікрорайонів застарілого житлового фонду, територій виробничої, рекреаційної та іншої забудови. Послідовність розроблення та площі територій, для яких розробляються детальні плани, визначає відповідний уповноважений орган містобудування та архітектури відповідно до генерального плану населеного пункту, а якщо територія розташована за межами населеного пункту, відповідно до схеми планування території району (в разі відсутності адміністративного району - відповідно до схеми планування території Автономної Республіки Крим, області).

Таким чином, рішення про розроблення детального плану території, яка знаходиться за межами міста, за відсутності адміністративного району приймає обласна державна адміністрація, а визначення відповідачем замовником містобудівної документації відповідного органу містобудування та архітектури обласної державної адміністрації є правомірним і узгоджується з нормами чинного законодавства України.

Крім цього, судом береться до уваги інформація, надана на запит ТОВ "Енергетична компанія "Солар Капітал", викладена в листі ОСОБА_3 управління Держгеокадастру України №28-21-0.202-2372/2-18 від 26.04.2018 щодо присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам. Відповідно до ст.1 Закону України "Про державний земельний кадастр" кадастровий номер земельної ділянки - це індивідуальний цифровий код (номер) земельної ділянки, що не повторюється на всій території України, присвоюється земельній ділянці під час проведення її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування такої ділянки. Кадастровий номер земельної ділянки має чотирьохрівневу ієрархічну структуру, в якій перші десять знаків - це код адміністративно-територіального устрою України, наступні два - це номер кадастрової зони, наступні три - номер кадастрового кварталу в межах відповідної кадастрової зони, а останні чотири знаки - порядковий номер земельної ділянки в межах кадастрового кварталу. Перші десять цифр кадастрових номерів всіх земельних ділянок, щодо яких прийнято оскаржуване розпорядження Херсонської обласної державної адміністрації про розроблення детального плану території є - НОМЕР_1, що означає, що земельні ділянки розташовані за межами міста Херсон, на території Херсонської міської ради Херсонської області. Земельним ділянкам, які знаходяться в межах міста Херсон, присвоюються інші кадастрові номери в залежності від розташування ділянки у відповідному районі в місті (наприклад НОМЕР_2 - Дніпровський район міста Херсон, НОМЕР_3 - Комсомольський район міста Херсон). Зазначені коди присвоюються в автоматичному режимі. Кадастровий номер, кодом КОАТУУ якого є НОМЕР_4, земельним ділянкам на території області не присвоюється. Таким чином, кадастрові номери досліджуваних земельних ділянок також підтверджують факт реєстрації земельних ділянок в Державному земельному кадастрі із інформацією про їх власника, цільове призначення землі, їх межі та розташування.

З огляду на викладене, твердження прокурора в частині порушення відповідачем вимог містобудівного законодавства в частині процедури розробки детального плану на відповідній території, є необґрунтованими. Земельні ділянки, які є предметом розгляду, знаходяться за межами міста Херсон, на території Херсонської міської ради Херсонської області і не відносяться до земель міста Херсона, або будь-якого іншого населеного пункту. Оскаржуване розпорядження прийнято Відповідачем на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством, що свідчить про відсутність підстав для задоволення позову.

Стосовно доводів прокурора щодо того, що згідно Генерального плану міста Херсон в перспективі передбачені землі садибної житлової забудови, суд зазначає, що земельні ділянки, які є предметом розгляду даної справи, розташовані за межами населеного пункту міста Херсон, визначення функціонального призначення та параметрів забудови земельних ділянок за межами населеного пункту з метою розміщення об'єкта будівництва здійснюється у відповідності до Схеми планування території Херсонської області, затвердженої рішенням Херсонської обласної ради XXX сесії VІ скликання №1070 від 08.08.2014 року, що передбачено статтею 4, частиною другою - третьою статті 19 Закону № 3038-VI , пункту 4.8 Порядку №290 від 16.11.2009. З аналізу анотації до Схеми планування території Херсонської області, підпункту 5.1. Розділу V Пояснювальної записки (Том 1) до Схеми планування території Херсонської області, основний напрямок розвитку території на зазначених земельних ділянках зазначений - зона урбанізації (переважного містобудівного розвитку), що допускає визначення функціонального призначення та параметрів забудови земельних ділянок з метою розміщення об'єкта будівництва шляхом розроблення детального плану території.

Щодо твердження прокурора про відсутність в розпорядженні № 232 від 30.03.2018 таких обов'язкових реквізитів, як зазначення мети розроблення містобудівної документації, території земельної ділянки, функціональне призначення використання проектної території, то дані недоліки оскаржуваного розпорядження не є беззаперечною підставою його скасування як неправомірного, оскільки в самому розпорядженні вказано, що воно прийнято за зверненнями ТОВ "Енергетична компанія "Солар Капітал" від 22.03.2018 № 07/18 та 26.03.2018 № 09/18. Ці звернення з доданими документами (витягами з Державного реєстру речових прав, інформацією ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Херсонській області про знаходження земельних ділянок за межами міста Херсон, листом Херсонської міської ради від 22.03.2018 № 8-3303-17/22) підтверджують мету розроблення містобудівної документації, територію земельних ділянок (їх площі, кадастрові номери, цільове призначення), функціональне призначення використання проектної території.

При цьому, суд звертає увагу, що оскаржуваним розпорядженням не змінено цільове призначення земельних ділянок із сільськогосподарського на землі для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд енергогенеруючих підприємств, установ і організацій. Така зміна стане можливою після затвердження детального плану території відповідно до містобудівної документації регіонального рівня (Схеми планування території області) і повинна бути врахована в подальшому органами місцевого самоврядування під час оновлення (внесення змін) до містобудівної документації місцевого рівня.

Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Завданням адміністративного судочинства відповідно до частини 1 статті 2 КАС України є, зокрема, захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень, у тому числі з боку державних органів. В даному спорі, суд не встановив протиправності розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації від 30.03.2018 № 232 "Про розроблення детального плану території земельних ділянок, розташованих за межами населеного пункту м. Херсона на території Херсонської міської ради", тому позов задоволенню не підлягає.

Вступна та резолютивна частина оголошені 18.05.2018.

Керуючись ст.ст. 2, 6-9, 139, 143, 243-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

вирішив :

Відмовити в задоволенні позову Заступника прокурора Херсонської області задовольнити про визнання протиправним та скасування розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації від 30.03.2018 № 232 "Про розроблення детального плану території земельних ділянок, розташованих за межами населеного пункту міста Херсон на території Херсонської міської ради".

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції,який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний - 25 травня 2018 р..

Суддя Хом'якова В.В.

кат. 6.1

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.05.2018
Оприлюднено28.05.2018
Номер документу74256409
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —821/727/18

Ухвала від 08.06.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

Рішення від 18.05.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

Ухвала від 20.04.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні