ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Пирогова, 29, м. Вінниця, 21018, тел./факс (0432)55-80-00, (0432)55-80-06 ел.пошта : inbox@vn.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"21" травня 2018 р. Cправа № 902/102/18
Господарський суд Вінницької області у складу судді Матвійчука Василя Васильовича, розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Заступника керівника Вінницької місцевої прокуратури (пров. Цегельний, 8, м. Вінниця, 21020) в інтересах держави в особі Вінницької міської ради (вул. Соборна, 59, м. Вінниця, 21050)
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Євротрейд Експо" (вул. Шевченка, буд. 8, с. Сторожниця, Ужгородський район, Закарпатська область, 89421)
про стягнення 37390,79 грн.
за участю секретаря судового засідання Незамай Д.Д.,
представників сторін:
прокурор Побережна-Войтенко О.М. посвідчення №022005 від 28.10.2013р;
позивача Богачук С.А. за довіреністю №129 від 28.12.2017р.;
відповідача Шевченко В.В. за довіреністю №05.2.11/07 від 14.03.2018р.
Богоніс Н.Я. за довіреністю №05.2.11/-08 від 14.03.2018р
СУТЬ СПОРУ:
Заступник керівника Вінницької місцевої прокуратури звернувся до Господарського суду Вінницької області з позовом в інтересах держави в особі Вінницької міської ради, в якому просить стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Євротрейд Експо збитки в сумі 37 390,79 грн, які нанесені Вінницькій міській раді внаслідок неодержаного міською радою доходів за час тимчасового невикористання земельних ділянок, з них: 17 819,72 грн за земельну ділянку площею 0,1862 га (кадастровий номер 0520681000:10:001:0024) по вул. Немирівське шосе, 189-Б в м. Вінниця, яку відповідач використовує для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (для обслуговування АЗС), в період з 24.03.2017р. до 11.10.2017р. (201 день) та 19 571,07 грн за земельну ділянку площею 0,2045 га (кадастровий номер 0520681000:01:008:0009) по вул. Немирівське шосе, 189-Б в м. Вінниця, яку відповідач використовує для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (для влаштування в'їзду на АЗС та виїзду з неї), в період з 24.03.2017р. до 11.10.2017р. (201 день).
Позовні вимоги мотивовано тим, що відповідач є власником нерухомого майна по вул. Немирівське шосе, 189-Б в м. Вінниця. При цьому, користується вказаними вище земельними ділянками із земель територіальної громади міста Вінниця за відсутності правовстановлюючих документів, що є порушенням вимог статей 125, 126 Земельного кодексу України. Вказане стало підставою для нарахування відповідачу збитків у вигляді неодержаного доходу (земельного податку) за користування земельними ділянками в період з 24.03.2017р. по 11.10.2017р. включно в загальному розмірі 37 390,79 грн.
Ухвалою суду від 26.02.2018р. за вказаним позовом відкрито провадження у справі з призначенням до розгляду за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 20.03.2018р.
За результатами судового засідання 20.03.2018р відкладено підготовче засідання на 19.04.2018р.
04.04.2018р до суду надійшов відзив відповідача на позовну заяву, в якому останній просить відмовити в задоволенні позову, в зв'язку із відсутністю правових підстав для нарахування та стягнення збитків. Обґрунтовуючи свої заперечення відповідач вказує, що ним вживались заходи спрямовані на своєчасне і належне оформлення права користування (оренди) земельними ділянками, площею 0,1862 га (кадастровий номер 0520681000:10:001:0024) і площею 0,2045 га (кадастровий номер 0520681000:01:008:0009) розташованими по вул. Немирівське шосе, 189-Б в м. Вінниця та наголошується на бездіяльності позивача з приводу розгляду його звернень, виходячи з наступного:
Листом від 02.08.2017р. за вих. № 7 Щодо укладення договору оренди землі відповідач звертався до Вінницької міської ради та додатково листом від 12.10.2017 за вих. № 13 до Департаменту земельних ресурсів міської ради про укладення договору оренди землі та об'єднання двох вищезгаданих земельних ділянок.
В грудні 2017 року відповідач отримав лист-відповідь від заступника директора департаменту земельних ресурсів Вінницької міської ради за вих. № 37-00-010-55812 від 22.12.2017р, в якому міститься посилання на клопотання відповідача за вих. № 13 від 12.10.2017р (щодо об'єднання двох вищезгаданих земельних ділянок) та повідомляється, що питання заявника розглянуто виконкомом міської ради і проект даного рішення поданий до секретаріату міської ради для включення до порядку денного чергової сесії міської ради.
Натомість, станом на сьогоднішній день (03.04.2018р.) прохання, щодо укладення договору оренди землі на земельні ділянки під об'єктами нерухомого майна та об'єднання цих земельних ділянок в одну позивачем не задоволено.
Крім того, відповідач зазначає, що в Державному земельному кадастрі, до цього часу, орендарем двох земельних ділянок по вул. Немирівське шосе, 189-Б в м. Вінниця, на підставі зареєстрованих в реєстрі договорів оренди землі від 20.02.2004р. (зареєстрований за № 040500500023 від 14.03.2005р.) та від 21.10.2010р. (зареєстрований за № 05206000401102 від 05.05.2011р.) рахується ПрАТ Авіас Плюс . Відтак, на даний час є неможливим укладення договорів оренди земельних ділянок з позивачем.
Також, відповідач вказує на те, що за використання вказаних вище земельних ділянок сплачувалась орендна плата попереднім власником нерухомості (Приватним акціонерним товариством Авіас Плюс ), на підставі вказаних вище договорів оренди земельних ділянок (термін дії яких закінчився 05.05.2016р. та 14.03.2010 відповідно), а відповідач згідно Угоди № 17-015 про компенсацію витрат з орендної плати від 23.03.2017р. компенсує попередньому власнику нерухомості витрати по сплаті орендної плати за земельні ділянки.
За період за який було здійснено нарахування збитків (березень-жовтень 2017 року), ПрАТ Авіас Плюс перерахував на відповідний бюджетний рахунок Вінницької міської ради земельну плату за дві земельні ділянки, що знаходяться по вул. Немирівське шосе, 189-Б в м. Вінниця в сумі 156 508,48 грн. Дана сума плати за землю значно перевищує суму позовних вимог позивача - 37 390,79 грн.
Наведеним, на думку відповідача, спростовується твердження позивача щодо наявності нанесеної шкоди - збитків, які полягають у неодержанні Вінницької міською радою доходів за час тимчасового невикористання міською радою земельних ділянок площею.
10.04.2018р. від Вінницької місцевої прокуратури до суду надійшла відповідь на відзив, та 12.04.2018р від представника позивача до суду надійшла відповідь на відзив, в яких наведено заперечення на доводи відповідач, та серед іншого, вказується на те, що відповідач протягом тривалого часу, затягує вирішення питання укладення договорів оренди земельних ділянок та відповідно сплати орендної плати у розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок, які використовуються суб'єктами господарювання для роздрібної та оптової торгівлі пальним.
В якості обґрунтування прокурор та позивач звертає увагу на таке.
У своєму відзиві відповідач вказує про направлення на адресу Вінницької міської ради листів від 02.08.2017р за вих. № 7 Щодо укладення договору оренди землі та від 12.10.2017р за вих. № 13, в якому містилось прохання про об'єднання вищевказаних земельних ділянок.
Також, відповідач повідомляє про отримання ним від структурного підрозділу позивача (департаменту земельних ресурсів міської ради) листа-відповіді за вих. № 37-00-010-55812 від 22.12.2017р, в якому надається відповідь на клопотання відповідача за вих. № 13 від 12.10.2017р.
При цьому, відповідач не доводить до відома суду того факту, що за результатами розгляду його листа від 02.08.2018р за вих. № 7 Щодо укладення договору оренди землі , позивачем було надано відповідь від 06.09.2017р за вих. № 37-00-010-37745, в якій міститься перелік документів необхідних для укладання договору оренди земельних ділянок по вул. Немирівське шосе, 189-Б м. Вінниця.
Окрім того, відповідач з незрозумілих підстав не інформує суд про те, що лише 20 березня 2018 року (дата проведення підготовчого засідання у справі № 902/102/18), ним було направлено на адресу позивача клопотання за вих. № 4 Щодо укладення Договору оренди , в якому посилаючись на лист позивача від 06.09.2017р за вих. № 37-00-010-37745, він надає документи необхідні для укладення договорів оренди земельних ділянок (крім плану благоустрою на земельні ділянки).
Більш того, відповідачем залишено поза увагою те, що за результатами розгляду його листа від 12.10.2017р за вих. № 13, Вінницькою міською радою було прийнято рішення від 22.12.2017р за № 1016, згідно пункту 2 додатку 2 якого, відповідачу надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо об'єднання земельних ділянок, що розташовані за адресою: м. Вінниця, вул. Немирівське шосе, 189-Б, площею 0,1862га, кадастровий номер 0520681000:10:001:0024 і площею 0,2045га, кадастровий номер 0520681000:01:008:0009, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, за рахунок земель комунальної власності.
Щодо твердження відповідача про неможливість укладення договорів оренди земельних ділянок та відповідно нарахування і сплати місцевого податку, у зв'язку із тим, що користувачем земельних ділянок є попередній власник нерухомості (ПрАТ Авіас плюс ) на підставі договорів оренди земельних ділянок зареєстрованих в управлінні Держгеокадастру у Вінницькому районі за № 05206000401102 від 05.05.2011р та у Вінницькій регіональній філії Центр ДЗК за № 040500500023 від 14.03.2005р, зазначено наступне.
Зазначені договори оренди земельних ділянок були укладені між Закритим акціонерним товариством Авіас Плюс та Вінницько-Хутірською сільською радою і Вінницькою районною державною адміністрацією, терміном на 5 (п'ять років), починаючи з дати їх державної реєстрації.
Отже, термін дії договору оренди земельної ділянки, площею 0,1862га (кадастровий номер 0520681000:10:001:0024), який було укладено 21.10.2010р з Вінницько-Хутірською сільською радою та зареєстровано за № 05206000401102 від 05.05.2011р, закінчився 05 травня 2016 року.
Термін дії договору оренди земельної ділянки, площею 0,2045га (кадастровий номер 0520681000:01:008:0009), укладеного 20.12.2004р з Вінницькою районною державною адміністрацією та зареєстрованого за № 040500500023 від 14.03.2005, сплинув 14 березня 2010 року.
Аналогічні відомості, щодо строку дії речового права (права оренди), містяться і в наданих відповідачем витягах з Державного земельного кадастру про земельні ділянки.
Відповідно до пунктів 33 та 35 вказаних договорів оренди, їх дія припиняється у разі закінчення строку, на який вони були укладені.
Згідно постанови Верховної Ради України Про зміну і встановлення меж міста Вінниця і Вінницького району Вінницької області від 13.05.2015 № 401-VIII, вказані вище земельні ділянки були включені в межі міста Вінниця.
Враховуючи це, а також той факт, що Приватне акціонерне товариство Авіас Плюс (попередній власник нерухомості) продовжував використовувати земельні ділянки для власних потреб, Вінницькою міською радою було прийнято рішення від 25.11.2015р за № 77 , в підпунктах 1.3, 1.4 пункту 1 якого зазначено про переукладання договорів оренди земельних ділянок, зареєстрованих в управлінні Держгеокадастру у Вінницькому районі за № 05206000401102 від 05.05.2011р та у Вінницькій регіональній філії Центр ДЗК за № 040500500023 від 14.03.2005р.
В складених Департаментом самоврядного контролю міської ради актах перевірок від 20.04.2016р за № 56/9-04-13 та за № 57/9-04-13, Приватному акціонерному товариству Авіас Плюс було рекомендовано переукласти з Вінницькою міською радою наведені вище договори оренди земельних ділянок.
Однак, рішення Вінницької міської ради від 25.11.2015р за № 77 не було виконано та відповідно товариством не здійснювалось нарахування і сплата орендної плати у розмірах встановлених пунктом 2.4 рішення Вінницької міської ради від 27.12.2011р за № 612 (із змінами внесеними рішенням від 27.12.2013р за № 1561) - 12% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок
Виходячи із норм ч. 2 ст. 120 Земельного кодексу України, ч. 1 ст. 377 Цивільного кодексу України, до відповідача починаючи з 24.03.2017р. (дата державної реєстрації права власності на багатопаливну автозаправочну станцію, загальною площею 40,4кв.м) перейшло право користування на земельну ділянку, на якій розміщено нерухоме майно, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землекористувача і відповідно - обов'язок нараховувати та сплачувати місцевий податок.
Із положень ст. 120 Земельного кодексу України та п. 2.12, 3.4 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. № 6 слідує, що з виникненням прав власності на нерухоме майно у юридичної особи виникає право одержати земельну ділянку в користування, а розглянути таке питання та прийняти відповідне рішення в строки, встановлені законом, зобов'язаний відповідний орган виконавчої влади або місцевого самоврядування.
Відповідач, протягом періоду на який було нараховано збитки (з 24.03.2017р. до 11.10.2017р. (201 день)), не здійснював нарахування і сплату місцевого податку за використання земельних ділянок, площею 0,1862га (кадастровий номер 0520681000:10:001:0024) та площею 0,2045га (кадастровий номер 0520681000:01:008:0009), які використовувались ним для задоволення власних потреб (для обслуговування автозаправочної станції).
Свою позицію він обґрунтовує тим, що за використання цих земельних ділянок сплачувалась орендна плата попереднім власником нерухомості - ПрАТ Авіас Плюс , на підставі договорів оренди землі за № 05206000401102 від 05.05.2011 та за № 040500500023 від 14.03.2005р (термін дії яких закінчився 05.05.2016р та 14.03.2010р відповідно), а відповідач згідно Угоди № 17-015 про компенсацію витрат з орендної плати від 23.03.2017р - компенсує попередньому власнику нерухомості витрати по сплаті орендної плати за земельні ділянки.
Однак, прокурор та позивач акцентують увагу на тому, що здійснення відповідачем сплати грошової компенсації попередньому власнику нерухомого майна (ПрАТ Авіас Плюс ), згідно Угоди № 17-015 про компенсацію витрат з орендної плати від 23.03.2017р, за використання відповідачем комунальних земельних ділянок (для власної господарської діяльності) не є доказом правомірності дій відповідача в частині не оформлення права користування земельними ділянками та не сплати земельного податку за їх фактичне використання.
В якості підтвердження своєї позиції послались на правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду України від 08.06.2016р по справі № 21-804а16.
Таким чином, на думку прокурора та позивача, зазначені вище обставини свідчать про наявність складу цивільного правопорушення в бездіяльності відповідача, саме з вини якого земельні ділянки використовуються без правовстановлюючих документів, що позбавило Вінницьку міську раду права одержати дохід у вигляді плати за землю, який вона могла б отримувати, якби її право не було порушено, а тому позивач просить задовольнити позовну заяву в повному обсязі.
В підготовчому судовому засіданні 19.04.2018р, за письмовою згодою представників сторін, закрито підготовче провадження та справу призначено до розгляду по суті. (Протокольна ухвала від 1904.2018р.) на 19.04.2018 р.
В судовому засіданні 19.04.2018р судом оголошено перерву до 21.05.2018 р.
На визначену судом дату з'явились прокурор та представники сторін. Прокурор та представник позивача підтримали позов в позовному обсязі. Представники відповідача заперечували проти позовних вимог.
Відповідно до ст. 219 Господарського процесуального кодексу України, рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті.
Після виходу суду з нарадчої кімнати, у судовому засіданні 21.05.2018р. судом проголошено вступну та резолютивну частину рішення та повідомлено, що повне рішення буде складено у термін, передбачений ч. 6 ст. 233 ГПК України.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши фактичні обставини на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті судом встановлено наступне.
02 червня 2017 року, Департаментом самоврядного контролю Вінницької міської ради, відповідно до ст. 189 Земельного кодексу України, п.п. 1 п. б ч. 1 ст. 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , Тимчасового положення про самоврядний контроль за використанням та охороною земель та об'єктів нерухомого майна у м. Вінниці, затвердженого рішенням Вінницької міської ради від 19.08.2011р № 379, було проведено позапланові перевірки дотримання вимог законодавства при використанні земель м. Вінниці Товариством з обмеженою відповідальністю Євротрейд Експо (надалі Відповідач), розташованих по вул. Немирівське шосе, 189-Б в м. Вінниця.
За результатами перевірки складено акт від 02.06.2017р. № 95/9-03-3 , з якого слідує, що Відповідач використовує, починаючи з 24.03.2017р. (дата державної реєстрації права власності на нерухоме майно), без правовстановлюючих документів земельну ділянку, площею 0,1862 га (кадастровий номер 0520681000:10:001:0024) для будівництва та обслуговування будівель торгівлі - для обслуговування АЗС та земельну ділянку, площею 0,2045 га (кадастровий номер 0520681000:01:008:0009) для влаштування в'їзду на автозаправну станцію і виїзду з неї. (а.с.24-31)
На вказаних вище земельних ділянках, розташовано багатопаливну автозаправочну станцію, загальною площею 40,4кв.м (право власності на яку зареєстровано за відповідачем в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 24.03.2017р. ) . У вказаному акті перевірки рекомендовано відповідачу оформити документи на земельні ділянки та сплачувати плату за фактичне використання земельних ділянок без правовстановлюючих документів. Про вжиті заходи та їх результати необхідно було повідомити письмово Департамент самоврядного контролю в 30-денний термін.
Листом від 06.06.2017р. за вих. № 09-00-014-24226 Департаментом самоврядного контролю Вінницької міської ради направлено на юридичну адресу Відповідача копію Акту перевірки з додатками. (а.с.32)
Як свідчать матеріали справи, Відповідач звертався до Вінницької міської ради (надалі Позивач) із клопотаннями від 02.08.2017р за вих. № 7 Щодо укладення договору оренди землі та від 12.10.2017р за вих. № 13, в якому містилось прохання про об'єднання вищевказаних земельних ділянок.(а.с.138,139)
За результатами розгляду листа Відповідача від 02.08.2018р за вих. № 7 Щодо укладення договору оренди землі , департаментом земельних ресурсів Вінницької міської ради було надано відповідь від 06.09.2017р за вих. № 37-00-010-37745, в якій містився перелік документів необхідних для укладання договору оренди земельних ділянок по вул. Немирівське шосе, 189-Б в м. Вінниця. (а.с.93)
З матеріалів справи, та пояснень учасників справи вбачається, що Відповідачем не надано до Вінницької міської ради документів необхідних для оформлення права землекористування.
Також, за інформацією Головного управління Державної фіскальної служби у Вінницькій області від 21.09.2017р за вих. № 4889/9/02-32-12-04, Відповідач не подавав податкову звітність та не сплачував до бюджету плату за використання земельної ділянки по вул. Немирівське шосе, 189-Б на 2017 рік. (а.с. 35)
Повідомленнями від 26.09.2017р. за вих. №№ 01-00-010-40813, 01-00-010-40814, Відповідачу було доведено до відома, що засідання комісії по визначенню та відшкодуванню збитків призначено на 11 жовтня 2017 року та відбудеться об 11-00 в приміщенні Вінницької міської ради за адресою: м. Вінниця, вул. Соборна, 59, каб. 512. (а.с. 45,46)
Комісією по визначенню збитків, на засіданні яке відбулось 11.10.2017р., за участю уповноваженого представника Відповідача (Богоніс Н.Я.), розглянуто матеріали по розрахунку збитків, які нанесені Відповідачем внаслідок неодержання Вінницькою міською радою доходів за час тимчасового невикористання земельних ділянок, площею 0,1862 га (кадастровий номер 0520681000:10:001:0024) і площею 0,2045 га (кадастровий номер 0520681000:01:008:0009) по вул. Немирівське шосе, 189-Б в м. Вінниця, протягом 201 дня, за період з 24.03.2017р. (дата державної реєстрації права власності відповідача на нерухоме майно, яке розташовано на вказаних вище земельних ділянках) до 11.10.2017р. (дата засідання Комісії) та визначено розмір збитків, що підлягають до сплати в загальному розмірі 37 390,79 грн.
За результатами засідання комісії складено акт визначення розміру збитків, який було затверджено рішенням Виконавчого комітету Вінницької міської ради від 19.10.2017 за № 2386 Про затвердження Актів про визначення розміру збитків, заподіяних територіальній громаді м. Вінниці . (а.с. 47-49)
Збитки були визначені комісією у розмірі земельного податку (в період з 24.03.2017р. по 11.10.2017р.), згідно Порядку визначення та відшкодування збитків власникам земель та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 284 від 19.04.1993 та на підставі листів відділу у м. Вінниці Головного управління Держгеокадастру у Вінницької області від 13.09.2017р за вих. № 427/0/199-17 та від 11.10.2017р за вих. № 515/0/199-17, в яких вказано розмір нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яка діяла в період за який нараховані збитки.
Про прийняття відповідного рішення та необхідність відшкодування збитків Відповідачу було доведено до відома рекомендованими повідомленнями від 31.10.2017р. за вих. № 37-00-010-46954, які вручено Відповідачу 07.11.2017р. (а.с.50-55)
Однак, Відповідачем збитки відшкодовані не були, що підтверджується листом Департаменту фінансів Вінницької міської ради від 19.01.2018р. за вих. № 10-00-012-2862. (а.с. 56)
Беручи до уваги встановлені обставини, суд зважає на наступні приписи законодавства.
Статтею 14 Конституції України визначено, що земля є основним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Аналогічний припис міститься в ст. 1 Земельного кодексу України, яка вказує що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Відповідно до ст. 5 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України та іншими законами.
Статтею 12 Земельного кодексу України передбачено повноваження міської ради у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст шляхом розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст. 122 Земельного кодексу України, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Згідно ч. 1 ст. 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю.
В ч. 2 цієї ж статті зазначено, що у комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.
Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (ч. 2 ст. 116 Земельного кодексу України).
Згідно зі ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель. Розміри податку за земельні ділянки, грошову оцінку яких не встановлено, визначаються до її встановлення в порядку, визначеному цим Законом. За земельні ділянки, надані в оренду, справляється орендна плата.
Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
В ст. 126 Земельного кодексу України зазначено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
У разі надання земельної ділянки в оренду укладається договір оренди земельної ділянки, яким згідно зі ст. 21 Закону України Про оренду землі , визначається орендна плата за землю як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою, розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Згідно з пунктом 288.1 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Отже, користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів позбавляє орендодавця права одержати дохід у вигляді плати за землю, який він міг би отримувати, якби його право не було порушено.
Статтею 377 Цивільного кодексу України визначено зміст прав на земельну ділянку особи при придбанні житлового будинку, будівлі або споруди, що розміщені на ній, які відповідають видам прав на землю згідно з розділом ІІІ Права на землю Земельного кодексу України; відповідні права та наслідки переходу права власності на нерухоме майно визначено статтею 120 Земельного кодексу України.
За змістом норм ст. 120 Земельного кодексу України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об'єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.
Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
В свою чергу, Верховним Судом України у справі № 6-253цс16 від 13.04.2016р. зроблений висновок, що зазначена норма закріплює загальний принцип цілісності об'єкта нерухомості із земельною ділянкою, на якій цей об'єкт розташований. За цією нормою визначення правового режиму земельної ділянки перебуває у прямій залежності від права власності на будівлю і споруду та передбачається механізм роздільного правового регулювання нормами цивільного законодавства майнових відносин, що виникають при укладенні правочинів щодо набуття права власності на нерухомість, і правового регулювання нормами земельного і цивільного законодавства відносин при переході прав на земельну ділянку у разі набуття права власності на нерухомість.
У відповідності до інформації Головного управління Державної фіскальної служби у Вінницькій області від 21.09.2017р за вих. № 4889/9/02-32-12-04, Відповідач не здійснював нарахування та сплату місцевого податку за використання, протягом 2017 року, земельних ділянок площею 0,1862 га (кадастровий номер 0520681000:10:001:0024) і площею 0,2045 га (кадастровий номер 0520681000:01:008:0009) по вул. Немирівське шосе, 189-Б в м. Вінниця.
Як роз'яснив у своїй постанові Пленум Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6 Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин власники землі та землекористувачі мають право на захист своїх прав шляхом стягнення збитків з особи, яка вчинила неправомірні дії щодо відповідних земельних ділянок, у випадках, встановлених главою 24 Земельного кодексу України, та за процедурою, передбаченою Порядком визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 № 284 (п. 3.7).
Оскільки Відповідачем право на земельні ділянки не оформлено, а використання землі є платним, заступник керівника Вінницької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Вінницької міської ради заявив вимоги про стягнення збитків, що завдані власнику використанням земельної ділянки.
Відповідно до ст. 22 Цивільного кодексу України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням речі або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
Відповідно до ст. 1166 Цивільного кодексу України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Для застосування такої міри відповідальності, як стягнення майнової шкоди (збитків), потрібна наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення, а саме: протиправної поведінки, збитків, причинного зв'язку між протиправною поведінкою та збитками, вини. При цьому для стягнення збитків у вигляді неодержаних доходів (упущеної вигоди) також необхідним є встановлення заходів, вжитих стороною для одержання такої вигоди. За відсутності хоча б одного з цих елементів цивільно-правова відповідальність не настає.
Відшкодування збитків (упущеної вигоди) є видом цивільно-правової відповідальності.
Підстави для настання цивільно-правової відповідальності за порушення земельного законодавства встановлено, зокрема, Земельним кодексом України.
Відповідно до ст. 152 Земельного кодексу України, власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, в тому числі, шляхом відшкодування заподіяних збитків.
Відповідно до п. д ст. 156 Земельного кодексу України, власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.
За змістом ст. 157 Земельного кодексу України, відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами.
Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам земель та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 284 від 19.04.1993р., власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.
Розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад.
Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії.
Зазначений Порядок визначає, що відшкодуванню підлягають збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані. Де неодержаний доход - це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.
Судом встановлено, що після реєстрації права власності (23.04.2017р.) на приміщення багатопаливної автозаправочної станції по вул. Немирівське шосе, 189-Б в м. Вінниця, договорів оренди земельних ділянок укладено не було, отже вищевказані земельні ділянки використовувались без правовстановлюючих документів.
Таким чином, Відповідачем з часу отримання у власність вищевказаного нерухомого майна та до 26 лютого 2018 року (часу звернення з позовом до суду) не оформлено право користування комунальними земельними ділянками, які використовуються Відповідачем для задоволення власних потреб (обслуговування автозаправочної станції).
Акт визначення розміру збитків затверджено рішенням Виконавчого комітету Вінницької міської ради від 19.10.2017 за № 2386 Про затвердження Актів про визначення розміру збитків, заподіяних територіальній громаді м. Вінниці .
Вказане рішення виконкому міської ради у встановленому порядку не оскаржені та не визнані незаконними, як і дії посадових осіб щодо визначення розміру збитків.
Розмір збитків при використанні земель без оформлення правовстановлюючих документів (договорів оренди), дорівнює земельному податку (1% від нормативної грошової оцінки).
Отже, неоформлення документів на право користування земельною ділянкою виникло з вини Відповідача внаслідок його бездіяльності, що свідчить про протиправну поведінку землекористувача та причинний зв'язок між його протиправною поведінкою та майновою шкодою.
За таких обставин, використовуючи землю без належних правовстановлюючих документів, Відповідач порушив право Позивача на отримання прибутку, який він міг би отримати, за умови оформлення Відповідачем права користування. Доходи ж, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене визначені п. 2 ч. 2 ст. 22 ЦК України, як збитки.
Суд критично оцінює твердження Відповідача про відсутність завданих ним збитків територіальній громаді міста Вінниці, оскільки, за використання земельних ділянок по вул. Немирівське шосе, 189-Б в м. Вінниця, на яких розташована належна йому нерухомість, сплачувалась орендна плата попереднім власником нерухомості (ПрАТ Авіас Плюс ) на підставі договорів оренди землі за № 05206000401102 від 05.05.2011р. та за № 040500500023 від 14.03.2005р., а відповідач в свою чергу, здійснював компенсацію витрат з орендної плати відповідно до Угоди № 17-015 від 23.03.2017р.
При цьому суд виходить з того, що терміни дії наведених вище договорів оренди земельних ділянок, укладених між Закритим акціонерним товариством Авіас Плюс та Вінницько-Хутірською сільською радою і Вінницькою районною державною адміністрацією, закінчилися 05 травня 2016 року та 14 березня 2010 року.
Крім того, вирішуючи даний спір судом враховано правову позицію викладену в постанові Верховного Суду України від 08.06.2016р. по справі № 21-804а16, в якій вказано, що якщо певна фізична чи юридична особа набула право власності на будівлю або його частину, що розташовані на орендованій земельній ділянці, то до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Застереження в договорі купівлі-продажу об'єкта нерухомості про те, що продавець продовжує сплачувати орендну плату за земельні ділянки, на яких розташована придбана частина будівлі, а покупець відшкодовуватиме продавцю її сплату, не звільняє останнього від обов'язку сплати податку за земельну ділянку, на якій розташоване набуте ним майно, оскільки договором не можна змінити виконання обов'язку, встановленого податковим законодавством.
Отже, здійснення Відповідачем сплати грошової компенсації попередньому власнику нерухомого майна (ПрАТ Авіас Плюс ), згідно Угоди № 17-015 про компенсацію витрат з орендної плати від 23.03.2017р., за використання Відповідачем комунальних земельних ділянок (для власної господарської діяльності) не є доказом правомірності його дій в частині не оформлення права користування земельними ділянками (договорів оренди) та не сплати земельного податку за їх фактичне використання.
Вищий господарський суд України в Постанові Пленуму від 17.05.2011р. № 6 Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин (із змінами і доповненнями) у п. 3.8. вказав, що вирішуючи спори за позовами органів державної влади або місцевого самоврядування про стягнення з особи, яка набула у власність житловий будинок, будівлю або споруду і не переоформила право користування земельною ділянкою, збитків у вигляді упущеної вигоди (зокрема у розмірі неодержаної плати за оренду земельної ділянки), господарські суди повинні брати до уваги положення статті 22 Цивільного кодексу України та частини другої статті 224 Господарського кодексу України. Для застосування такого заходу відповідальності слід встановлювати наявність у діях відповідача усіх чотирьох елементів складу цивільного правопорушення (протиправної поведінки, збитків, причинного зв'язку між протиправною поведінкою та збитками і вини).
Відповідно до п. 3.1 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин господарським судам необхідно досліджувати, чи передбачено спеціальним законом отримання правовстановлюючих документів на земельну ділянку для розміщення певних об'єктів, причини відсутності таких документів у особи, що використовує земельну ділянку, наявність у особи права на отримання земельної ділянки у власність чи в користування, вжиття нею заходів до оформлення права на земельну ділянку тощо.
Пунктом 3.4 даної Постанови визначено, що у разі встановлення факту правомірного набуття особою права на нерухоме майно за наявності у попереднього власника належно оформленого права на земельну ділянку, на якій воно розміщене, необхідно враховувати, що така особа набула права на відповідну земельну ділянку. З виникненням прав власності на будівлю чи споруду у юридичної особи виникає право одержати земельну ділянку в користування, а розглянути таке питання та прийняти відповідне рішення в строки, встановлені законом, зобов'язаний відповідний повноважний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування.
Відповідачем не наведено об'єктивних обставин або перешкод для укладення передбачених нормами земельного законодавства договорів оренди земельних ділянок, а також обставин, які б підтверджували вчинення ним дій, спрямованих на укладення таких договорів, оскільки саме на землекористувача покладається обов'язок вчинення певних дій, спрямованих на оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки. Невиконання вказаного обов'язку є підставою для стягнення з землекористувача збитків у вигляді упущеної вигоди, завданих внаслідок використання земельних ділянок без правовстановлюючих документів. Наведене узгоджується і з позицією Верховного Суду України, що викладена в постанові від 17.02.2016р. у справі № 3-1160г15.
Таким чином, матеріали справи свідчать про бездіяльність Відповідача щодо вчинення передбачених законодавством заходів зі своєчасного оформлення права користування земельними ділянками, на яких розташоване нерухоме майно, що належить Відповідачу на праві власності, що позбавило Вінницьку міську раду права одержати дохід у вигляді земельного податку за комунальні земельні ділянки, що за період з 24.03.2017р. до 11.10.2017р. складає загальну суму 37 390,79 грн. Вказане надає Позивачеві право на відшкодування збитків, пов'язаних з використанням Відповідачем земельних ділянок без відповідних правовстановлюючих документів.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що наявні всі елементи складу цивільного правопорушення в діях Відповідача, як то: факт порушення Відповідачем вимог земельного законодавства, що виявився у тривалому використанні земельних ділянок без договорів оренди, що призвело до наявності збитків у позивача, визначення і відшкодування яких врегульовано вищевказаним Порядком; причинний зв'язок між збитками і протиправною поведінкою Відповідача, оскільки використання земельної ділянки Відповідачем без належного правового оформлення, позбавило Позивача, як власника землі, права отримувати від цієї земельної ділянки дохід у вигляді місцевого податку (земельного податку).
З огляду на вищенаведене та враховуючи те, що Позивачем доведено користування Відповідачем земельних ділянок без оформлення договорів оренди земельних ділянок, з урахуванням фактичних обставин, наявних в матеріалах справи доказів, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України на відповідача покладаються витрати по сплаті судового збору в розмірі 1762,00 грн.
Керуючись статтями 2, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ :
1. Позов задоволити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Євротрейд Експо (вул. Шевченка, буд. 8, с. Сторожниця, Ужгородський район, Закарпатська область, 89421, код ЄДРПОУ 40308524) збитки в сумі 37 390 (тридцять сім тисяч триста дев'яносто) грн 79 коп., які нанесені Вінницькій міській ралі внаслідок неодержання міською радою доходів за час тимчасового невикористання земельних ділянок, з них: 17 819 (сімнадцять тисяч вісімсот дев'ятнадцять) грн 72 коп. - за земельну ділянку площею 0,1862 га (кадастровий номер 0520681000:10:001:0024) по вул. Немирівське шосе, 189-Б в м. Вінниця, за період з 24.03.2017 по 11.10.2017 (201день); та 19 571 (дев'ятнадцять тисяч п'ятсот сімдесят одну) грн 07 коп. - за земельну ділянку, площею 0,2045 га (кадастровий номер 0520681000:01:008:0009) по вул. Немирівське шосе, 189-Б в м. Вінниця, за період з 24.03.2017 по 11.10.2017 (201 день) на користь Вінницької міської ради (вул. Соборна, 59, м. Вінниця, 21050, на рахунок № 31413611700002, код ЄДРПОУ 38054707, отримувач: УК у м. Вінниці (м. Вінниця) 24062200, Банк: ГУДКСУ у Вінницькій області м. Вінниця МФО 802015 (призначення: *101; Кошти за шкоду, що заподіяна на земельних ділянках державної та комунальної власності, які не надані у користування та не передані у власність, внаслідок їх самовільного зайняття, використання не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу; відшкодування збитків за погіршення якості ґрунтового покриву тощо та за неодержання доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок ).
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Євротрейд Експо (вул. Шевченка, буд. 8, с. Сторожниця, Ужгородський район, Закарпатська область, 89421, код ЄДРПОУ 40308524) на користь Прокуратури Вінницької області (вул. Монастирська, 33, м. Вінниця, 21050, код ЄДРПОУ 02909909, Держказначейська служба України, м. Київ, р/р 35213099003988, МФО 820172, отримувач: Прокуратура Вінницької області) 1 762 (одну тисячу сімсот шістдесят дві) грн 00 коп. - витрат зі сплати судового збору.
4. Видати накази після набрання рішенням законної сили.
5. Копію рішення направити учасникам рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення.
Відповідно до ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно з ч. 1 ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів, а на ухвалу суду - протягом десяти днів з дня його (її) проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Частиною 5 ст. 240 ГПК України передбачено, що датою ухвалення рішення, ухваленого за відсутності учасників справи, є дата складення повного судового рішення.
До початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга подається до Рівненського апеляційного господарського суду через Господарський суд Вінницької області (п. 8, 17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України).
Повне рішення складено 29 травня 2018 р.
Суддя Матвійчук В.В.
віддрук. прим.:
1 - до справи
2 - Вінницькій місцевій прокуратурі (пров. Цегельний, 8, м. Вінниця, 21020)
3 - позивачу (вул. Соборна, 59, м. Вінниця, 21050)
4,5 - відповідачу (вул. Привокзальна, 3-Б, м. Вінниця, 21001; вул. Шевченка, буд. 8, с. Сторожниця, Ужгородський район, Закарпатська область, 89421)
Суд | Господарський суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 21.05.2018 |
Оприлюднено | 29.05.2018 |
Номер документу | 74279945 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Північно-західний апеляційний господарський суд
Петухов Михайло Георгійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні