ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 травня 2018 р.м.ОдесаСправа № 815/2472/18
Категорія: 1.3 Головуючий в І інстанції Юхтенко Л.Р.
Місце та час ухвалення: м. Одеса, 19:32 год.
Дата складання повного тексту: 24.05.2018р.
Колегія суддів Одеського апеляційного адміністративного суду
у складі:
головуючого - Ступакової І.Г.
суддів - Бітова А.І.
- Лук'янчук О.В.
при секретарі - Татарин Б.Т.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Цебриківської селищної ради Великомихайлівського району Одеської області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 24 травня 2018 року за позовною заявою Цебрикібвської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області до Цебриківської селищної ради Великомихайлівського району Одеської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору на стороні позивача Великомихайлівської районної виборчої комісії Одеської області про визнання незаконною бездіяльності щодо невжиття всіх передбачених чинним виборчим законодавством заходів із забезпечення виборчих комісій з повторних виборів приміщеннями та необхідними матеріальними цінностями; зобов'язання забезпечити дільничні виборчі комісії з повторних виборів приміщенням для голосування, транспортним засобом та інше, -
В С Т А Н О В И Л А :
23 травня 2018 року Цебриківська селищна територіальна виборча комісія Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області (далі - Позивач) звернулася до суду з адміністративним позовом до Цебриківської селищної ради Великомихайлівського району Одеської області (далі відповідач) про визнання незаконною бездіяльності щодо невжиття всіх передбачених чинним виборчим законодавством заходів із забезпечення виборчих комісій з повторних виборів приміщеннями та необхідними матеріальними цінностями; зобов'язання забезпечити дільничні виборчі комісії з повторних виборів приміщенням для голосування, транспортним засобом та інше.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 24 травня 2018 року позовну заяву Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області задоволено повністю.
Визнано протиправною бездіяльність Цебриківської селищної ради Великомихайлівського району Одеської області щодо невжиття всіх передбачених чинним виборчим законодавством заходів із забезпечення виборчих комісій з повторних виборів депутатів Цебриківської селищної ради 03 червня 2018 року та повторних виборів Цебриківського селищного голови 03 червня 2018 року приміщеннями та необхідними матеріальними цінностями.
Зобов'язано Цебриківську селищну раду Великомихайлівського району Одеської області забезпечити дільничні виборчі комісії № 510341 (67130, Одеська область, Великомихайлівський район, смт Цебрикове, вул. Пушкінська, 2), № 510326 (67123, Одеська область, Великомихайлівський район, селище Вишневе (раніше - Кірове), вул. Садова, 12 (раніше вул. Кірова), № 510937 (66842, Одеська область, Ширяївський район, селище Саханське, вул. Центральна, 65 (раніше вул. Леніна) з повторних виборів депутатів сільських, селищних, міських рад, об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 03 червня 2018 року, які здійснюють свої повноваження в межах Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області приміщенням для роботи під час підготовки та проведення місцевих виборів 03 червня 2018 року, приміщенням для голосування, транспортним засобом, засобами зв'язку, обладнанням, інвентарем, оргтехнікою, виборчою документацією, канцелярським приладдям.
Стягнуто з Цебриківської селищної ради Великомихайлівського району Одеської області судовий збір у розмірі 3 524 грн. (три тисячі п'ятсот двадцять чотири гривні 00 копіок).
В апеляційній скарзі Цебриківської селищної ради Великомихайлівського району Одеської області ставиться питання про скасування судового рішення в зв'язку з тим, що воно постановлено з порушенням норм процесуального та матеріального права.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги Цебриківської селищної ради Великомихайлівського району Одеської області, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлені та вбачаються з матеріалів справи наступні обставини.
Постановою Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської обєднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області №54 від 06 квітня 2018 року призначено повторні вибори депутатів Цебриківської селищної ради в одномандатному окрузі №6 на 03 червня 2018 року.
Постановою Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області №55 від 06 квітня 2018 року призначено повторні вибори депутатів Цебриківської селищної ради в одномандатному окрузі №7 на 03 червня 2018 року.
Постановою Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області №56 від 06 квітня 2018 року призначено повторні вибори депутатів Цебриківської селищної ради в одномандатному окрузі №8 на 03 червня 2018 року.
Постановою Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області №57 від 06 квітня 2018 року призначено повторні вибори депутатів Цебриківської селищної ради в одномандатному окрузі №9 на 03 червня 2018 року.
Постановою Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області №58 від 06 квітня 2018 року призначено повторні вибори депутатів Цебриківської селищної ради в одномандатному окрузі №10 на 03 червня 2018 року.
Постановою Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області №59 від 06 квітня 2018 року призначено повторні вибори депутатів Цебриківської селищної ради в одномандатному окрузі №11 на 03 червня 2018 року.
Постановою Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області №60 від 06 квітня 2018 року призначено повторні вибори депутатів Цебриківської селищної ради в одномандатному окрузі №12 на 03 червня 2018 року.
Постановою Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області №61 від 06 квітня 2018 року призначено повторні вибори депутатів Цебриківської селищної ради в одномандатному окрузі №13 на 03 червня 2018 року.
Постановою Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області №62 від 06 квітня 2018 року призначено повторні вибори депутатів Цебриківської селищної ради в одномандатному окрузі №14 на 03 червня 2018 року.
Постановою Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області №64 від 06 квітня 2018 року призначено повторні вибори депутатів Цебриківської селищної ради в одномандатному окрузі №18 на 03 червня 2018 року.
Постановою Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області №65 від 06 квітня 2018 року призначено повторні вибори депутатів Цебриківської селищної ради в одномандатному окрузі №19 на 03 червня 2018 року.
Постановою Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області №63 від 06 квітня 2018 року призначено повторні вибори депутатів Цебриківської селищної ради в одномандатному окрузі №17 на 03 червня 2018 року.
Постановою Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області №66 від 06 квітня 2018 року призначено повторні вибори депутатів Цебриківської селищної ради в одномандатному окрузі №20 на 03 червня 2018 року.
Постановою Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області №67 від 06 квітня 2018 року призначено повторні вибори депутатів Цебриківської селищної ради в одномандатному окрузі №21 на 03 червня 2018 року.
Постановою Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії
Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області №68 від 06 квітня 2018 року призначено повторні вибори депутатів Цебриківської селищної ради в одномандатному окрузі №22 на 03 червня 2018 року.
Постановою Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії
Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області №69 від 06 квітня 2018 року призначено повторні вибори Цебриківського селищного голови на 03 червня 2018 року.
Вказані постанови були опубліковані в газеті Одеська реклама , спецвипуск № 3, 07 квітня 2018 року (а.с.52-55).
Підставою для прийняття вказаних вище постанов стали постанови №№ 38-53 від 29 березня 2018 року про визнання повторних виборів на вище перелічених в одномандатних виборчих округах та селищного голови, призначені на 25 березня 2018 року такими, що не відбулися, оскільки після закінчення строку реєстрації кандидатів не було зареєстровано жодного кандидата. Ці постанови були опубліковані в газеті Одеська реклама , спецвипуск, № 2 від 02 квітня 2018 року, оригінал якої приєднаний до матеріалів справи.
Крім того, лист № 42 від 03.05.2018 року, яким позивач звертався до Цебриківської селищної ради, представник Цебриківської СТВК намагався здати до канцелярії власноруч, між тим, голова селищної ради Матрос Т.І. відмовилась приймати цей лист для реєстрації, про що свідчить відеозапис, оглянутий в судовому засіданні суду першої інстанції та наявний в матеріалах справи (а.с.66).
Позивач надіслав лист № 6 від 21.05.2018 року на адресу Цебриківської селищної ради та Голови Великомихайлівської районної виборчої комісії Одеської області з проханням забезпечити належні умови роботи дільничних виборчих комісій. Цей лист був надісланий поштою, що підтверджено копією квитанції (а.с.63-65).
Колегія суддів повністю погоджується з висновками суду першої інстанції про задоволення адміністративного позову, виходячи з наступного.
Основні засади, організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост, визначені Законом України Про місцеві вибори № 595-VІІІ (далі Закон № 595-VІІІ).
Частиною 4 статті 14 Закону № 595-VІІІ встановлено, що повторні вибори депутатів (депутата) у відповідному багатомандатному, одномандатному виборчому окрузі призначаються відповідною територіальною виборчою комісією в порядку, встановленому цим Законом, у разі визнання відповідних виборів у цьому виборчому окрузі такими, що не відбулися, з підстав, визначених цим Законом, чи в разі визнання особи, обраної у відповідному одномандатному виборчому окрузі депутатом, такою, яка відмовилася від депутатського мандата у відповідному одномандатному виборчому окрузі. Повторні вибори сільського, селищного, міського голови, старости призначаються відповідною територіальною виборчою комісією в порядку, встановленому цим Законом, у разі визнання відповідних виборів такими, що не відбулися, чи в разі визнання особи, обраної сільським, селищним, міським головою, старостою, такою, яка відмовилася від посади сільського, селищного, міського голови, старости.
Рішення про призначення повторних виборів депутатів (депутата) у відповідному багатомандатному, одномандатному виборчому окрузі приймається територіальною виборчою комісією не пізніш як у десятиденний строк з дня прийняття рішення про визнання відповідних виборів депутатів у цьому виборчому окрузі такими, що не відбулися, чи в разі визнання особи такою, яка відмовилася від депутатського мандата у відповідному одномандатному виборчому окрузі. Рішення про призначення повторних виборів сільського, селищного, міського голови, старости приймається територіальною виборчою комісією не пізніш як у десятиденний строк з дня прийняття рішення про визнання відповідних виборів такими, що не відбулися, чи в разі визнання особи такою, яка відмовилася від посади відповідно сільського, селищного, міського голови, старости (ст. 91 Закону № 595-VІІІ).
Повторні місцеві вибори проводяться по тих самих виборчих округах, виборчих дільницях у порядку га строки, визначені цим Законом (ч.2 ст. 91 Закону № 595-VІІІ).
Відповідно до ч. 1 ст. 11 Закону № 595-УІІІ, виборчий процес місцевих виборів - це здійснення суб'єктами виборчого процесу відповідних місцевих виборів, визначеними у статті 12 цього Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, повторні вибори на 03.06.2018 року призначені з підстав того, що не відбулись повторні вибори, призначені на 25 березня 2018 року.
Отже, судом першої інстанції правильно встановлено та зазначено, що змістом спірних правовідносин та межами предмету доказування у цій справі є виборчий процес за повторними виборами, призначеними Цебрикібвською селищною територіальною виборчою комісією Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області на 03.06.2018 року.
Законом України Про місцеві вибори (ч.8 ст.15) встановлено, що Центральна виборча комісія шляхом прийняття відповідного рішення оголошує про початок виборчого процесу чергових місцевих виборів, перших виборів депутатів місцевої ради, сільського, селищного, міського голови, додаткових виборів депутатів сільських, селищних рад, а територіальна виборча комісія - про початок виборчого процесу позачергових, повторних, проміжних місцевих виборів, перших виборів старости на своєму засіданні, про що зазначається у протоколі засідання комісії.
Офіційним оголошенням є прийняття відповідною виборчою комісією рішення про початок виборчого процесу відповідного виду місцевих виборів. Рішення відповідної виборчої комісії про оголошення початку виборчого процесу відповідного виду місцевих виборів оприлюднюється не пізніше наступного дня після дня його прийняття відповідно в загальнодержавних або місцевих засобах масової інформації чи в інший визначений нею спосіб.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, постанови про призначення повторних виборів на 03.06.2018 року позивач опублікував у місцевому засобі масової інформації не пізніше наступного дня з дня прийняття.
Колегія суддів вважає необґрунтованими доводи апеляційної скарги про те, що публікування позивачем в газеті Одеська реклама постанов про призначення повторних виборів не є належним та допустимим доказом виконання останнім вимог ст. 15 Закону України Про місцеві вибори , оскільки як обґрунтовано було зазначено судом першої інстанції, вказана стаття містить в собі лише обов'язок комісії в установлений строк оприлюднити в місцевих засобах масової інформації, чи в інший визначений комісією спосіб рішення про оголошення початку виборчого процесу.
Колегія суддів акцентує увагу на тому, що вказана норма ст. 15 Закону України Про місцеві вибори не містить будь-якого переліку місцевих засобів інформації, виключно в яких законодавець зобов'язував би комісію оприлюднювати відповідні рішення.
В свою чергу, як встановлено та зазначено судом першої інстанції, засновником газети Одеська реклама є Одеське обласне комунальне підприємство Видавництво "ЧОРНОМОР'Я", із сайту якого вбачається, що газета випускається на весь Одеський регіон.
Доводи апеляційної скарги про те, що редакція видання Одеська реклама порушила діюче законодавство, надрукувавши видання без тиражу, що відповідно до ст.275 ч.6 КАС України свідчить про порушення засобом масової інформації законодавства про вибори, колегія суддів до уваги не приймає, оскільки вказані доводи виходять за межі заявлених позовних вимог та межі даного судового процесу, та поки дії або бездіяльність засобу масової інформації не визнано у судовому порядку такими, що порушують законодавства про вибори, вказаний доказ (опублікування позивачем постанов в газеті Одеська реклама ) є належним та допустимим та обґрунтовано було прийнято до уваги судом першої інстанції.
Доводи апеляційної скарги про те, що позивач незаконно прийняв рішення про призначення повторних виборів з огляду на зупинення дії постанов Цебриківської СТВК від 25.01.2018 року, колегія суддів також вважає необґрунтованими та вважає правильним висновок суду першої інстанції з цього приводу про те, що вибори на 25 березня 2018 були призначені ще 25 січня 2018 року, а за змістом спірних правовідносин та межами предмету доказування у цій справі є виборчий процес за повторними виборами, призначеними на 03.06.2018 року, які призначені з інших підстав, отже не є предметом цього спору.
Статтею 73 Закону України Про місцеві вибори встановлено, що органи державної влади, органи влади Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування, їх посадові та службові особи в межах своїх повноважень зобов'язані сприяти виборчим комісіям у реалізації їх повноважень, зокрема: 1) надавати необхідні приміщення для виборчих комісій та повідомляти про їх місцезнаходження (адреси) виборчу комісію, що формує (утворює) відповідну виборчу комісію, не пізніш як за один день до її формування (утворення), забезпечувати охорону цих приміщень. 2) забезпечувати охорону виборчих бюлетенів та іншої виборчої документації; 3) надавати згідно з установленими Центральною виборчою комісією нормами та переліком транспортні засоби і засоби зв'язку (з оплатою послуг щодо їх підключення), обладнання, інвентар, оргтехніку, що підлягають поверненню після припинення повноважень виборчих комісій.
Дільнична виборча комісія утворюється відповідною районною, міською (міста обласного, республіканського в Автономній Республіці Крим значення без районного поділу), районною у місті територіальною виборчою комісією не пізніш як за 15 днів до дня виборів у складі голови, заступника голови, секретаря та інших членів комісії (ч.1 ст.23 Закону № 595-VІІІ).
Як встановлено судом першої інстанції, дільничні виборчі комісії Великомихайлівською районною виборчою комісією Одеської області були створені.
В свою чергу, виходячи з приписів Закону України Про місцеві вибори та дати прийняття постанов про призначення повторних виборів, до 18 травня 2018 року відповідач мав виконати дії щодо надання необхідних приміщень для виборчих комісій та повідомити про їх місцезнаходження (адреси) виборчу комісію, що формує (утворює) відповідну виборчу комісію, чого зроблено не було.
Отже, з урахуванням наведеного вище колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції про те, що відповідач допустив протиправну бездіяльність та не виконував свої обов'язки за приписами ст. 73 Закону України Про місцеві вибори .
Враховуючи все вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, порушень матеріального та процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують, у зв'язку з чим апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Крім цього, за приписами ст.139 КАС України суд вирішує питання щодо розподілу судових витрат.
Згідно положень Закону України "Про судовий збір" за подачу апеляційної скарги на постанову суду сплачується судовий збір у розмірі 150% ставки, що підлягала сплаті при подачі позову.
Оскільки позивачем у позові заявлено дві позовні вимоги немайнового характеру та судовий збір склав 3 524 грн., колегія суддів вважає, що Цебриківська селищна рада Великомиїхайлівського району Одеської області має сплатити судовий збір за подання апеляційної скарги на Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 24 травня 2018 року у розмірі 5286 грн.
Керуючись ст.ст. 139, 272, 273, 278, 310, 315, 316, 321, 322 КАС України, колегія суддів,-
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Цебриківської селищної ради Великомихайлівського району Одеської області залишити без задоволення, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 24 травня 2018 року залишити без змін.
Стягнути з Цебриківської селищної ради Великомихайлівського району Одеської області (місце знаходження: 67130, Одеська область, Великомихайлівський район, смт. Цебрикове, вул. Миру, 1, код ЄДРПОУ 04378221) на користь Державної судової адміністрації України на рахунок №:31215256700001, отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106, код ЄДРПОУ 37993783, банк отримувача: ГУДКСУ у м. Києві, МФО: 820019, код ЄДРПОУ 22030106 судовий збір в розмірі 5286 (п'ять тисяч двісті вісімдесят шість) грн.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з моменту її проголошення, є остаточною та оскарженню в касаційному порядку не підлягає.
Головуючий: І.Г. Ступакова
Судді: А.І. Бітов
О.В. Лук'янчук
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.05.2018 |
Оприлюднено | 01.06.2018 |
Номер документу | 74287638 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Ступакова І.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні