Рішення
від 19.05.2010 по справі 2-187/2010
ТОМАКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 2-187/2010

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19.05.2010 року с-ще Томаківка Дніпропетровської області

Томаківський районний суд Дніпропетровської області у складі головуючого судді Тетеревятникова А.П., при секретарі Мартиновій Н.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України в Томаківському районі Дніпропетровської області про стягнення недоотриманої надбавки до пенсії, як дитині війни,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до управління ПФУ в Томаківському районі і просить стягнути на його користь, передбачену ст. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни» та ч. 1 ст. 28 Закону України Про загальнообов'язкове пенсійне страхування , недоплачене підвищення до пенсії за період з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року в сумі 710 гривень, за період з 22 травня по 31 грудня 2008 року в сумі 715 гривень 23 копійки та за 2009 рік в сумі 12225 гривень 20 копійок, нарахованих пропорційно розміру 30 відсотків мінімальної пенсії за віком з урахуванням різниці, яка була виплачена за вказаний період, а всього 2651 гривня 33 копійки.

ОСОБА_2 вимоги позивач обґрунтовує тим, що він отримує пенсію за віком і відноситься до категорії громадян, яким встановлено статус дитини війни.

Згідно зі ст. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни» №2195-IV від 18 листопада 2004 року з січня 2006 року він повинен отримувати щомісяця підвищення до пенсії у розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком.

За 2006 -2007 роки йому таке підвищення до пенсії не виплачувалося, а за 2008 - 2009 роки виплачувалося частково.

Положенням ст. ст. 71 Закону України „Про Державний бюджет України на 2007 рік» від 19 грудня 2006 року №489-V було зупинено дію ст. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни» №2195-IV.

Згідно ст.. 7 Закону України Про соціальний захист дітей війни від 18 листопада 2004 року №2195-IV, фінансове забезпечення державних соціальних гарантій, здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.

Конституційний Суд України рішенням від 09 липня 2007 року №6-рп/2007 визнав такими, що не відповідають Конституції України положення Закону України Про Державний бюджет України на 2007 рік : п. 12 ст. 71 та ст. 111, якими було зупинено дію ст.. 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни .

Відповідно до ч. 2 ст. 152 Конституції України закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.

Виходячи із цього, управління ПФУ у Томаківському районі повинне було нараховувати та сплачувати йому підвищення до пенсії, передбачене ст.. 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни з 09 липня 2007 року.

Пунктом 41 розділу 2 Закону України Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України було викладено у новій редакції ст. 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни і передбачено виплачувати дітям війни підвищення до пенсії у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни.

Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року №10-рп/2008 окремі положення ст.. 65 розділу І, п.п. 61, 62, 63, 66 розділу ІІ, п. 3 розділу ІІІ Закону України Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України визнано такими, що не відповідають Конституції України.

Виходячи із цього, управління ПФУ у Томаківському районі повинно було з 22 травня 2008 року нараховувати та сплачувати йому підвищення до пенсії, передбачене ст.. 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни (в редакції, яка діяла до 01 січня 2008 року) у розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком.

Мінімальна пенсія за віком, відповідно до ст.. 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Відповідною нормою Закону України „Про Державний бюджет України на 2007 рік» прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність становить: з 01 січня - 380 гривень; з 01 квітня - 406 гривень; з 01 жовтня - 411 гривень.

Законом України „Про Державн6ий бюджет України на 2008 рік» прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, становив: з 01 січня - 470 гривень; з 01 квітня - 481 гривня; з 01 липня - 482 гривні; з 01 жовтня - 498 гривень.

Законом України „Про Державн6ий бюджет України на 2009 рік» прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, становив: з 01 січня-498 гривень; з 01 листопада - 573 гривні.

За 2008 рік, підвищення до пенсії йому щомісяця виплачувалося у розмірі 10 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність на загальну суму 579 гривень 30 копійок. За 2009 рік йому також виплачено було підвищення до пенсії у розмірі 10 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність на загальну суму 612 гривень 60 копійок.

Сума невиплаченого підвищення до пенсії за 2007-2009 роки становить:

- з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року:

липень ((406 гривень +1%)х30%): 31х23 дні = 123,02:31х23=91,27 гривні;

серпень-вересень ((406 гривень +1%)х30%):х2 місяці =(410,06х30%)х2=123,02:х2=246,04 гривні;

жовтень-грудень ((411гривень+1%)х30%):х3 місяці = 415,11х30%х3=124,53:х3=373,59 гривень, а всього за 2007 рік становить 710 гривень 90 копійок.

- з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року:

травень (481 гривнях30%):31х10=144,3х10=46,55 гривень;

червень (481х30%=144,3 гривні;

липень-вересень (482 гривні х30%)х3 місяці =433,80 гривень;

жовтень-грудень (498 гривеньх30%)х3 місяці = 448,20 гривень, а загальна сума за вказаний період становить 1072, 85 гривень з відрахуванням сплаченого підвищення до пенсії становить:

травень (481х10%):31х10=15,52 гривні;

червень 481 гривня х 10%= 48,10 гривень;

липень-вересень (482х10%)х3 місяці = 144,60 гривень;

жовтень-грудень (498х10%)х3 місяці =149,40 гривень, а в загальній сумі 357 гривень 62 копійки і таким чином 1072,85-357,62 =715,23 гривні.

- за 2009 рік:

Січень-грудень (498 гривеньх30%)х10 місяців + (573 гривні х 30%) х 2 місяці = 1494,00 гривень + 343,80 гривень =1837,80 гривень - 612,60 гривень = 1225,20 гривень.

Разом за 2007 -2009 роки сума не доплаченого підвищення до пенсії становить: (710,90 гривень+715,23 гривні+1225,20 гривень)= 2651 гривня 33 копійки.

У відповідності до п. 156 Положення Про Пенсійний фонд України ПФУ здійснює свої повноваження через створені в установленому порядку його територіальні управління. Законом України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування рішення про призначення та перерахунок пенсій приймаються районними управліннями ПФУ за місцем проживання пенсіонерів.

В судовому засіданні позивач підтримав свої позовні вимоги.

Представник управління ПФУ в Томаківському районі Дніпропетровської області в судове засідання не з'явися, у своєму клопотанні просив суд розглянути справу без його присутності. Крім того, у своїй заяві відповідач проти позову заперечує посилаючись на те, що позивач перебуває на обліку в управлінні ПФУ у Томаківському районі та отримує пенсію за віком з 22 лютого 2001 року, перераховану відповідно до Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування .

Підвищення позивачу призначено згідно зі ст. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни» (в редакції від 28 грудня 2007 року) та виплачувалося з 01 січня 2008 року в сумі 47 гривень, з 01 квітня 2008 року - 48 гривень 10 копійок, з 01 липня 2008 року - 48 гривень 20 копійок, а з 01 жовтня 2008 року в сумі 49 гривень 80 копійок, що дорівнює розміру надбавки встановленої для учасників війни.

Відповідно до ст. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни» (в редакції від 01 січня 2008 року) підвищення до пенсії передбачено у розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком без визначення величини мінімальної пенсії за віком. Однак, у вказаному нормативно-правовому акті не було визначено величини мінімальної пенсії за віком для здійснення розрахунку відповідного підвищення особам, які мають статус діти війни. Мінімальний розмір пенсії за віком визначено ст.. 28 Закону України Про загальнообов'язкове держане пенсійне страхування і застосовується виключно для визначення розмірів пенсій, які призначаються виключно цим законом.

Згідно зі ст. 7 Закону України „Про соціальний захист дітей війни» фінансове забезпечення державних соціальних гарантій, здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України, розпорядником яких є Державне казначейство України. Бюджет ПФУ щорічно затверджується КМУ, а реалізація нормативних приписів пенсійних програм здійснюється за рахунок чітко визначених прибутковою частиною бюджету ПФУ джерел, відповідно до конкретних напрямів витратної частини бюджету ПФУ. Тому управління ПФУ у Томаківському районі в частині виплати зобов'язань підвищення до пенсії згідно ст. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни» не є належним відповідачем.

Вивчивши матеріали справи, заслухавши позивача, враховуючи позицію відповідача, суд дійшов наступного висновку.

ОСОБА_1 перебуває на обліку в управлінні Пенсійного фонду України у Томаківському районі, з 22 лютого 2001 року отримує пенсію за віком і має статус діти війни .

Згідно ст. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни» №2195-IV (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) дітям війни пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищується на 30 відсотків від мінімальної пенсії за віком.

Законом України від 19 грудня 2006 року №489 - V Про Державний бюджет України на 2007 рік , зокрема п. 12 ст. 71, було зупинено на 2007 рік дію ст. 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни та ст. 111 установлено, що у 2007 році підвищення до пенсії, відповідно до ст. 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни виплачуєтсья особам, які є інвалідами (крім тих, на яких поширюється дія Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту ), у розмірі 50 відсотків від розміру надбавки, встановленої для учасників війни. Однак Рішенням Контитуційного Суду України від 09 липня 2007 року №6-рп/2007 визнанні неконституційними положення п. 12 ст. 71 Закону України Про Державний бюджет на 2007 рік щодо зупинення дії на 2007 рік ст.. 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни .

Відповідно до ч. 2 ст. 152 Конституції України закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність. Водночас згідно з вимогами ч. 2 ст. 19 Основного Закону органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином, із 01 січня по 09 липня 2007 року до спірних правовідносин застосуванню підлягали приписи ст. 111 Закону України від 19 грудня 2006 року №489-V Про Державний бюджет України на 2007 рік .

Після прийняття Конституційним Судом України вказаного Рішення знову почали діяти положення ст.. 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни , тобто з часу прийняття цього Рішення відновлено право на підвищення пенсії на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком.

Законом України від 28 грудня 2007 року №107-VI Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України внесено зміни до Закону України Про соціальний захист дітей війни та ст. 6 цього Закону передбачено, що дітям війни до пенсії виплачується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни.

Згідно з Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року №10-рп/2008 зміни щодо розміру пенсії дітям війни визнано такими, що не відповідають Конституції України.

Таким чином, із 01 січня по 22 травня 2008 року застосуванню до спірних правовідносин підлягали приписи Закону України Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України , а з 22 травня 2008 року положення ст.. 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни , у редакції цього Закону від 18 листопада 2004 року №2195-VI, поновило свою дію.

Статтею 71 Закону України Про Державний бюджет України на 2009 рік Кабінету Міністрів України надано право у 2009 році встановлювати розміри соціальних виплат, які відповідно до законодавства визначаються залежно від розміру мінімальної заробітної плати, а в абсолютних сумах у межах асигнувань, передбачених за відповідними бюджетними програмами. Відповідно її дія не поширюється на спірні відносини, оскільки розмір зазначених соціальних виплат згідно із Законом України Про соціальний захист дітей війни залежить від розміру мінімальної пенсії за віком.

Мінімальний розмір пенсії, відповідно до ст. 28 Закону України „Про загальнообов'язкове Державне пенсійне страхування» від 0 9 липня 2003 року N 1058-IV, встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.

Управління ПФУ у Томаківському районів як орган, якому делеговано повноваження щодо призначення і виплати пенсії та доплат до них, повинно було діяти відповідно до вимог ст. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни» №2195-IV і здійснити позивачу відповідні нарахування (за той період часу, коли дія цієї норми не була зупинена), але на порушення зазначеної статті таких нарахувань не проводило, чим і допустило протиправну бездіяльність.

Доводи відповідача щодо правомірності своїх дій з посиланням на відсутність бюджетних коштів для повної реалізації програми з доплат дітям війни, суд вважає не приймати до уваги, оскільки питання фінансування цих видатків не є предметом спору, що розглядається.

Законом України „Про Державний бюджет України на 2007 рік» прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність встановлено за липень 2007 року в сумі 406 гривень, а з жовтня 2007 року в сумі 411 гривень. Відповідно позивач повинен був отримувати доплату до пенсії у розмірі 30 відсотків від прожиткового мінімуму з 09 липня по грудень включно 2007 року.

Законом України „Про Державн6ий бюджет України на 2008 рік» прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, становив: з 01 січня - 470 гривень; з 01 квітня - 481 гривня; з 01 липня - 482 гривні; з 01 жовтня - 498 гривень. Відповідно позивач повинен був отримувати доплату до пенсії у розмірі 30 відсотків від прожиткового мінімуму з 22 травня по грудень включно 2008 року.

Прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, встановлений Законом України „Про Державн6ий бюджет України на 2009 рік» з 01 січня у розмірі 498 гривень, а з 01 листопада у розмірі 573 гривні.

Сума невиплаченого підвищення до пенсії за 2007-2009 роки становить:

- з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року:

липень ((406 гривень +1%)х30%): 31х23 дні = 123,02:31х23=91,27 гривні;

серпень-вересень ((406 гривень +1%)х30%):х2 місяці =(410,06х30%)х2=123,02:х2=246,04 гривні;

жовтень-грудень ((411гривень+1%)х30%):х3 місяці = 415,11х30%х3=124,53:х3=373,59 гривень, а всього за 2007 рік становить 710 гривень 90 копійок.

- з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року:

травень (481 гривнях30%):31х10=144,3х10=46,55 гривень;

червень (481х30%=144,3 гривні;

липень-вересень (482 гривні х30%)х3 місяці =433,80 гривень;

жовтень-грудень (498 гривеньх30%)х3 місяці = 448,20 гривень, а загальна сума за вказаний період становить 1072, 85 гривень з відрахуванням сплаченого підвищення до пенсії становить:

травень (481х10%):31х10=15,52 гривні;

червень 481 гривня х 10%= 48,10 гривень;

липень-вересень (482х10%)х3 місяці = 144,60 гривень;

жовтень-грудень (498х10%)х3 місяці =149,40 гривень, а в загальній сумі 357 гривень 62 копійки і таким чином 1072,85-357,62 =715,23 гривні.

- за 2009 рік:

Січень-грудень (498 гривеньх30%)х10 місяців + (573 гривні х 30%) х 2 місяці = 1494,00 гривень + 343,80 гривень =1837,80 гривень - 612,60 гривень = 1225,20 гривень.

Разом за 2007 -2009 роки сума не доплаченого підвищення до пенсії становить: (710,90 гривень+715,23 гривні+1225,20 гривень)= 2651 гривня 33 копійки.

Враховуючи викладене та керуючись ч. 2 ст. 152 Конституції України, ст. ст. 10, 11, 209, 212, 213, 214-215 ЦПК України, рішенням Конституційного Суду України від 09 липня 2007 року №6-рп/2007, рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року №10-рп/2008, ст.. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни» №2195-IV від 18 листопада 2004 року, суд

ВИРІШИВ:

ОСОБА_2 Гнатовича до управління Пенсійного фонду України в Томаківському районі Дніпропетровської області про стягнення недоотриманої надбавки до пенсії, як дитині війни - задовольнити.

Стягнути з управління Пенсійного фонду України у Томаківському районі Дніпропетровської області на користь ОСОБА_1 підвищення до пенсії у розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком, відповідності до ст. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни» та ч. 1 ст. 28 Закону України Про загальнообов'язкове пенсійне страхування за період з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року в сумі 710 (сімсот десять) гривень 90 копійок, за період з 22 травня 2008 року і по 31 грудня 2008 року в сумі 715 (сімсот п'ятнадцять) гривень 23 копійки, за 2009 рік в сумі 1225 (одна тисяча двісті двадцять п'ять) гривень 20 копійок, а всього 2651 (дві тисячі шістсот п'ятдесят одна) гривня 33 копійки з урахуванням різниці, яка була виплачена у вказані періоди.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до апеляційного суду Дніпропетровської області через Томаківський районний суд шляхом подачі в 10-денний строк з дня проголошення рішення заяви про апеляційне оскарження і поданням після цього протягом 20 днів апеляційної скарги, з подачею її копії до апеляційної інстанції або в порядку ч. 4 ст. 295 ЦПК України.

Суддя: ОСОБА_3

СудТомаківський районний суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення19.05.2010
Оприлюднено04.06.2018
Номер документу74319434
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-187/2010

Ухвала від 17.03.2023

Цивільне

Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області

Нерода Л. М.

Ухвала від 17.02.2010

Цивільне

Котовський міськрайонний суд Одеської області

Сітарчук О. І.

Рішення від 07.07.2010

Цивільне

Корабельний районний суд м. Миколаєва

Безпрозванний В. В.

Ухвала від 18.01.2019

Цивільне

Корабельний районний суд м. Миколаєва

Чернявська Я. А.

Рішення від 19.05.2010

Цивільне

Томаківський районний суд Дніпропетровської області

Тетеревятников А. П.

Ухвала від 19.03.2010

Цивільне

Бучацький районний суд Тернопільської області

Федорончук В. Б.

Постанова від 02.02.2010

Адміністративне

Новоодеський районний суд Миколаївської області

Гажа О. П.

Постанова від 02.02.2010

Адміністративне

Новоодеський районний суд Миколаївської області

Гажа О. П.

Ухвала від 21.06.2010

Цивільне

Овідіопольський районний суд Одеської області

Бочаров А. І.

Ухвала від 09.06.2010

Цивільне

Чорнухинський районний суд Полтавської області

Орел І. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні