Рішення
від 11.06.2010 по справі 2-1185/10
ЗАВОДСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. ЗАПОРІЖЖЯ

Заводський районний суд м. Запоріжжя

м. Запоріжжя, вул. Лізи Чайкіної, 65, 69009, (061) 236-59-98

Справа №2- 1185-10 р.

ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11.06.2010 року Заводський районний суд м. Запоріжжя в складі судді - Марченко Н.В. при секретарі Фурдак В.І. розглянувши у цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління пенсійного фонду України в Заводському районі м. Запоріжжя про забов*язання вчинити дії по перерахунку пенсії.

УСТАНОВИВ

ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Управління пенсійного фонду України в Заводському районі м. Запоріжжя про забов*язання вчинити дії по перерахунку пенсії з тих підстав , що в управлінні ПФУ в Заводському районі м. Запоріжжя позивачці призначено пенсію за віком відповідно до Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування від 09.07.2003 р. № 1058- IV (далі - Закон № 1058 -IV).

Після призначення пенсії позивачка продовжувала працювати та 13.05.2009 року звернулась до Відповідача із заявою про перерахунок пенсії відповідно до п. 4 ст. 42 Закону № 1058 -IV.

Розрахунку за яким було Відповідачем зроблено перерахунок моєї пенсії я не отримувала, з ним не знайомилась, за який рік застосовувався показник середньої заробітної плати по Україні при її розрахунку я не знала.

Але, як стало відомо позивачці із засобів масової інформації, перерахунок пенсії органами ПФУ у 2009 році проводився з використанням показника середньої заробітної плати по Україні за 2007 рік, а не за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії - 2008 рік, як це передбачено законодавством, тому я звернулась до відповідача із заявою з проханням повідомити позивачку за який рік застосовувався показник середньої заробітної плати по Україні при здійсненні перерахунку її пенсії та на підставі якого нормативно-правового акту.

Листом від 09.03.2010 року Відповідач повідомив позивачку, що перерахунок моєї пенсії було зроблено з використанням показника середньої заробітної плати по Україні за 2007 рік, який становить 1197 грн. 91 коп. Перерахунок пенсії здійснювався Відповідачем за таким розрахунком:

Коефіцієнт стажу - 0,46800 (коефіцієнт стажу з урахуванням кратності 1,35).

Середньомісячний заробіток склав 2510,75 при індивідуальному коефіцієнті 2,09905.

При цьому основний розмір пенсії: 2510,75 * 0,46800 = 1175,03 грн.

За цим розрахунком розмір моєї пенсії менше на 371,19 грн. (1546,22 - 1175,03 = 371,19), ніж при розрахунку із урахуванням показника середньої заробітної плати по Україні за 2008 рік та має дорівнювати 1546,22 грн. (3303,88 * 0,46800 = 1546,22 грн.). Оскільки при цьому середньомісячний заробіток складає 3303,88 грн. при індивідуальному коефіцієнті 2,09905 (1573 грн. 99 коп. * 2,09905 = 3303,88).

Відповідач посилається на те, що перерахунок пенсії позивача було зроблено з використанням показника середньої заробітної плати по Україні за 2007 рік, який становить 1197 грн. 91 коп. Даний показник було застосовано відповідачем згідно з підпунктом 3 п. 11 постанови Кабінету Міністрів України від 28.05.2008 р. N530 "Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян".

Також відповідач посилається на те, що Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 р. зміни, що були внесені до статей 40, 42 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування в частині визначення зазначеного вище показника заробітної плати та порядку проведення перерахунку пенсій були визнані неконституційними, а рішення щодо відновлення дії зазначеної норми в попередній редакції не приймалось.

Як-вбачається з тексту рішення Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року №10-рп/2008 Конституційний Суд України визнав неконституційними деякі положення Закону

України Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України не тому, що вважав певний показник, який має бути застосований при перерахунку пенсії, неконституційним, а тому, що закон про Державний бюджет України як правовий акт, має особливий предмет регулювання, відмінний від інших законів України,він стосується виключно встановлення доходів та видатків держави на загально суспільні потреби,тому цим законом не можуть вноситися зміни, зупинятися дії чинних законів України, а також

встановлюватися інше (додаткове) правове регулювання відносин, що є предметом інших законів України. Оскільки предмет закону про Державний бюджет України чітко визначений у

Конституції України, Бюджетному кодексі України, то цей закон не може вносити зміни до інших законів, зупиняти їх дію чи скасовувати їх.

Зазначу, що після скасування Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008р. змін, що були внесені до статей 40, 42 Закону №1058-ІУ 28.05.2008 р.Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову N530 "Деякі питання соціального захисту окремих категорій

громадян" (Далі - Постанова №530), якою тільки підтверджується застосування при перерахунку пенсії показника середньої заробітної плати в Україні саме за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії.

Зокрема п. 11 Постанови №530 встановлено, що у разі коли застрахована особа після призначення пенсії відповідно до Закону № 105 8-ІV продовжувала працювати, проводиться перерахунок пенсії з урахуванням не менш як 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія. За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 Закону №1058-ІУ, із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону №1058-ІУ враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії.

Також із змісту ч. 4 ст. 42 Закону № 105 8-ІV витікає, що для перерахунку пенсій застосовується показник середньої заробітної плати за рік, що передує року звернення за перерахунком пенсії . Адже, якщо при перерахунку пенсії береться заробітна плата відповідно до абзацу першого частини першої ст. 40, то, відповідно, має застосовуватися і той показник середньої заробітної плати, який береться при призначенні пенсії із заробітку відповідно до цієї ж частини першої ст. 40 Закону № 105 8-ІV, тобто за календарний рік, що передує року звернення за перерахунком пенсії.

Відповідно до ст. 4 та п. 16 Прикінцевих положень Закону №1058-ІУ законодавство про пенсійне забезпечення базується на Конституції України, складається з Закону № 105 8-ІV, а також інших законів та нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до законів про пенсійне забезпечення, що регулюють відносини у сфері пенсійного забезпечення в Україні. До приведення законодавства України у відповідність із Законом № 1058-ІV закони України та інші нормативно-правові акти застосовуються в частині, що не суперечить Закону № 1058- IV.

Тобто проведення перерахунку пенсії, передбаченого ч. 4 ст. 42 Закону №1058-ТУ, врегульовано Постановою №530, яка є чинна, не суперечить нормам Закону №1058-ІУ, та п. 11 якої встановлено проведення перерахунку Із застосуванням показника середньої заробітної плати за рік, що передує року звернення за перерахунком пенсії.

Протягом 2005-2008 років для перерахунку пенсії відповідно до ч. 4 ст. 42 Закону №1058-ІУ органами Пенсійного фонду вже застосовувався показник середньої заробітної плати за рік, що передує року звернення за перерахунком пенсії. При цьому, будь яких різних тлумачень щодо застосування такого порядку не виникало.

У зв'язку з вищевикладеним , правовідносини, що виникають в процесі реалізації права на перерахунок пенсії, передбаченого ч. 4 ст. 42 Закону №1058-ІУ основані на принципі юридичної визначеності. Зазначений принцип не дозволяє державі посилатися на відсутність певного нормативного акта, який визначає механізм реалізації прав та свобод громадян, закріплених у конституційних та інших актах.

Зазначені у Спільному листі Мінпраці та Пенсійного фонду України вказівки не ґрунтуються на правових підставах. Вказані центральні органи влади вчинили дію, що суперечить вимогам ч. 2 ст. 19, ч. 3 ст. 22 Конституції України, згідно з якими органи державної влади зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України та при прийнятті нових нормативно-правових актів або внесенні змін у діючі не допускається зменшення змісту й обсягу існуючих прав і свобод.

В судовому засіданні позивачка підтримала заявлений позов, просить його задовольнити з підстав указаних в позові.

Представник відповідача, в судове засідання не з*явився, про слухання справи повідомлений, просить розглянути справу у їх відсутність, надав суду заперечення . Судом прийняте рішення про заочний розгляд справи в силу ст.. 224 ЦПК України.

Дослідивши докази по справі , суд вважає позов таким , що підлягає задоволенню з наступних підстав.

в управлінні ПФУ в Заводському районі м. Запоріжжя позивачці призначено пенсію за віком відповідно до Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування від 09.07.2003 р. № 1058- IV (далі - Закон № 1058 -IV).

Після призначення пенсії позивачка продовжувала працювати та 13.05.2009 року звернулась до Відповідача із заявою про перерахунок пенсії відповідно до п. 4 ст. 42 Закону № 1058 -IV.

Розрахунку за яким було Відповідачем зроблено перерахунок моєї пенсії я не отримувала, з ним не знайомилась, за який рік застосовувався показник середньої заробітної плати по Україні при її розрахунку я не знала.

Але, як стало відомо позивачці із засобів масової інформації, перерахунок пенсії органами ПФУ у 2009 році проводився з використанням показника середньої заробітної плати по Україні за 2007 рік, а не за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії - 2008 рік, як це передбачено законодавством, тому я звернулась до відповідача із заявою з проханням повідомити позивачку за який рік застосовувався показник середньої заробітної плати по Україні при здійсненні перерахунку її пенсії та на підставі якого нормативно-правового акту.

Листом від 09.03.2010 року Відповідач повідомив позивачку, що перерахунок моєї пенсії було зроблено з використанням показника середньої заробітної плати по Україні за 2007 рік, який становить 1197 грн. 91 коп. Перерахунок пенсії здійснювався Відповідачем за таким розрахунком:

Коефіцієнт стажу - 0,46800 (коефіцієнт стажу з урахуванням кратності 1,35).

Середньомісячний заробіток склав 2510,75 при індивідуальному коефіцієнті 2,09905.

При цьому основний розмір пенсії: 2510,75 * 0,46800 = 1175,03 грн.

За цим розрахунком розмір моєї пенсії менше на 371,19 грн. (1546,22 - 1175,03 = 371,19), ніж при розрахунку із урахуванням показника середньої заробітної плати по Україні за 2008 рік та має дорівнювати 1546,22 грн. (3303,88 * 0,46800 = 1546,22 грн.). Оскільки при цьому середньомісячний заробіток складає 3303,88 грн. при індивідуальному коефіцієнті 2,09905 (1573 грн. 99 коп. * 2,09905 = 3303,88).

Відповідач посилається на те, що перерахунок пенсії позивача було зроблено з використанням показника середньої заробітної плати по Україні за 2007 рік, який становить 1197 грн. 91 коп. Даний показник було застосовано відповідачем згідно з підпунктом 3 п. 11 постанови Кабінету Міністрів України від 28.05.2008 р. N530 "Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян".

Також відповідач посилається на те, що Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 р. зміни, що були внесені до статей 40, 42 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування в частині визначення зазначеного вище показника заробітної плати та порядку проведення перерахунку пенсій були визнані неконституційними, а рішення щодо відновлення дії зазначеної норми в попередній редакції не приймалось.

Як-вбачається з тексту рішення Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року №10-рп/2008 Конституційний Суд України визнав неконституційними деякі положення Закону

України Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України не тому, що вважав певний показник, який має бути застосований при перерахунку пенсії, неконституційним, а тому, що закон про Державний бюджет України як правовий акт, має особливий предмет регулювання, відмінний від інших законів України,він стосується виключно встановлення доходів та видатків держави на загально суспільні потреби,тому цим законом не можуть вноситися зміни, зупинятися дії чинних законів України, а також

встановлюватися інше (додаткове) правове регулювання відносин, що є предметом інших законів України. Оскільки предмет закону про Державний бюджет України чітко визначений у

Конституції України, Бюджетному кодексі України, то цей закон не може вносити зміни до інших законів, зупиняти їх дію чи скасовувати їх.

Зазначу, що після скасування Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008р. змін, що були внесені до статей 40, 42 Закону №1058-ІУ 28.05.2008 р.Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову N530 "Деякі питання соціального захисту окремих категорій

громадян" (Далі - Постанова №530), якою тільки підтверджується застосування при перерахунку пенсії показника середньої заробітної плати в Україні саме за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії.

Зокрема п. 11 Постанови №530 встановлено, що у разі коли застрахована особа після призначення пенсії відповідно до Закону № 105 8-ІV продовжувала працювати, проводиться перерахунок пенсії з урахуванням не менш як 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія. За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 Закону №1058-ІУ, із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону №1058-ІУ враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії.

Також із змісту ч. 4 ст. 42 Закону № 105 8-ІV витікає, що для перерахунку пенсій застосовується показник середньої заробітної плати за рік, що передує року звернення за перерахунком пенсії . Адже, якщо при перерахунку пенсії береться заробітна плата відповідно до абзацу першого частини першої ст. 40, то, відповідно, має застосовуватися і той показник середньої заробітної плати, який береться при призначенні пенсії із заробітку відповідно до цієї ж частини першої ст. 40 Закону № 105 8-ІV, тобто за календарний рік, що передує року звернення за перерахунком пенсії.

Відповідно до ст. 4 та п. 16 Прикінцевих положень Закону №1058-ІУ законодавство про пенсійне забезпечення базується на Конституції України, складається з Закону № 105 8-ІV, а також інших законів та нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до законів про пенсійне забезпечення, що регулюють відносини у сфері пенсійного забезпечення в Україні. До приведення законодавства України у відповідність із Законом № 1058-ІV закони України та інші нормативно-правові акти застосовуються в частині, що не суперечить Закону № 1058- IV.

Тобто проведення перерахунку пенсії, передбаченого ч. 4 ст. 42 Закону №1058-ТУ, врегульовано Постановою №530, яка є чинна, не суперечить нормам Закону №1058-ІУ, та п. 11 якої встановлено проведення перерахунку Із застосуванням показника середньої заробітної плати за рік, що передує року звернення за перерахунком пенсії.

Протягом 2005-2008 років для перерахунку пенсії відповідно до ч. 4 ст. 42 Закону №1058-ІУ органами Пенсійного фонду вже застосовувався показник середньої заробітної плати за рік, що передує року звернення за перерахунком пенсії. При цьому, будь яких різних тлумачень щодо застосування такого порядку не виникало.

У зв'язку з вищевикладеним , правовідносини, що виникають в процесі реалізації права на перерахунок пенсії, передбаченого ч. 4 ст. 42 Закону №1058-ІУ основані на принципі юридичної визначеності. Зазначений принцип не дозволяє державі посилатися на відсутність певного нормативного акта, який визначає механізм реалізації прав та свобод громадян, закріплених у конституційних та інших актах.

Зазначені у Спільному листі Мінпраці та Пенсійного фонду України вказівки не ґрунтуються на правових підставах. Вказані центральні органи влади вчинили дію, що суперечить вимогам ч. 2 ст. 19, ч. 3 ст. 22 Конституції України, згідно з якими органи державної влади зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України та при прийнятті нових нормативно-правових актів або внесенні змін у діючі не допускається зменшення змісту й обсягу існуючих прав і свобод.

Керуючись ст. ст. 212,215, 224,226,228 ЦПК України, Рішенням Конституційного суду України № 6-рп/07 від 09.07.07, Рішенням Конституційного суду України № 10-рп від 22 травня 2008 року, Законом України Про державний бюджет України за 2008 рік , ст. 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни , ст. 63 Закону України „Про державний бюджет України за 2007 рік» ,

ВИРІШИВ

Позов задовольнити .

Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України у Заводському районі м. Запоріжжя здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1, відповідно до ч. 1, 2 ст. 40, ч. 4 ст. 42 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування з застосуванням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески за 2008 рік з 01.05.2009 року на підставі її заяви про перерахунок пенсії від 13.05.2009 року з урахуванням різниці, яка вже була виплачена.

Заочне рішення може бути оскаржено шляхом подачі заяви про його оскарження протягом десяти днів з дня отримання його копії.

Суддя:

СудЗаводський районний суд м. Запоріжжя
Дата ухвалення рішення11.06.2010
Оприлюднено01.06.2018
Номер документу74350252
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-1185/10

Ухвала від 14.06.2021

Цивільне

Котелевський районний суд Полтавської області

Мальцев С. О.

Ухвала від 28.01.2010

Цивільне

Комінтернівський районний суд Одеської області

Вінська Н.В.

Рішення від 24.02.2010

Цивільне

Павлоградський міськрайонний суд Дніпропетровської області

Бондаренко В. М.

Рішення від 22.09.2010

Цивільне

Підгаєцький районний суд Тернопільської області

Ігнатова Г. В.

Ухвала від 21.09.2010

Цивільне

Підгаєцький районний суд Тернопільської області

Ігнатова Г. В.

Ухвала від 13.09.2010

Цивільне

Підгаєцький районний суд Тернопільської області

Ігнатова Г. В.

Рішення від 11.06.2010

Цивільне

Заводський районний суд м. Запоріжжя

Марченко Н. В.

Рішення від 29.03.2010

Цивільне

Каховський міськрайонний суд Херсонської області

Єйбог І. М.

Рішення від 15.01.2010

Цивільне

Рівненський міський суд Рівненської області

Кучина Н.Г. Н. Г.

Рішення від 17.06.2010

Цивільне

Вознесенський міськрайонний суд Миколаївської області

Вуїв О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні