Рішення
від 01.06.2018 по справі 821/540/18
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 червня 2018 р.м. ХерсонСправа № 821/540/18 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кузьменко Н.А., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (письмового провадження) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, скасування наказу № 17/0/7-18 від 30.01.2018 року та наказу № 224/0/7-17 від 10.08.2017 року,-

встановив:

20 березня 2018 до Херсонського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1.) до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (далі - відповідач, ГУ Держгекадастру у Херсонській області) про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, скасування наказу № 17/0/7-18 від 30.01.2018 року та наказу № 224/0/7-17 від 10.08.2017 року, а саме:

- визнати дії ГУ Держгеокадастру у Херсонській області незаконними та протиправними та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 30.01.2018 № 17/0/7-18 "Про проведення земельних торгів у формі аукціону" та наказ від 10.08.2017 № 224/0/7-17 "Про доповнення Переліків земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону" в частині виключення із вказаного переліку лотів №147 (в) та №148 (в) земельні ділянки площею 105 га кадастровий номер НОМЕР_2 та земельної ділянки площею 20,6 га кадастровий номер НОМЕР_3, розташованих на території Радянської (Миролюбівської) сільської ради Білозерського району Херсонської області (додаток 2 до наказу);

- зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області затвердити проекти землеустрою щодо відведених громадянину ОСОБА_1 в оренду земельних ділянок площею 105 га кадастровий номер НОМЕР_2 площею 20,6 га кадастровий номер НОМЕР_3, передати гр. ОСОБА_1 в оренду та укласти з ним договори оренди зазначених земельних ділянок.

Ухвалою суду 21 березня 2018 року адміністративний позов залишено без руху та надано строк для усунення недоліків. 30 березня 2018 року позивач недоліки адміністративного позову усунув.

Ухвалою від 02 квітня 2018 року відкрито провадження в адміністративній справі та призначено судове засідання на 17 квітня 2018 року на 11 год. 00 хв.

Ухвалою суду від 02 квітня 2018 року відмовлено в задоволенні заяви про вжиття заходів забезпечення адміністративного позову.

Ухвалою суду від 17 квітня 2018 року відкладено розгляд справи до 24.05.2018 до 11 год. 00 хв.

18 квітня 2018 року подав до суду клопотання про закриття провадження в справі, яке було повернуто судом через недотримання заявником вимог ст.167 КАС України.

Ухвалою суду від 24 травня 2018 року відкладено розгляд справи до 30 травня 2018 року до 09 год. 00 хв.

Ухвалою суду від 30 травня 2018 року повернуто заяву представника позивача про заміну предмету позову в справі №821/540/18, через невідповідність її вимогам ч.1 ст.47 КАС України.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідно до наказів відповідача від 21 квітня 2016 року №21-1484/18-16-СГ, від 22 березня 2017 року №21-1222/18-17-СГ, від 29 березня 2016 року № 21-1081/18-16-СГ позивачу надано дозвіл на розробку проектів землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок державної власності сільськогосподарського призначення площею 105 га (угіддя-пасовища), розташованої на території Радянської (Миролюбівської) сільської ради Білозерського району Херсонської області, для сінокосіння і випасання худоби та земельної ділянки державної власності сільськогосподарського призначення площею 20,60 га (угіддя-пасовища), розташованої на території Радянської (Миролюбівської) сільської ради Білозерського району Херсонської області, для сінокосіння і випасання худоби. В процесі виконання зазначених наказів, позивач розробив проекти землеустрою на відповідні земельні ділянки, а відділом Держгеокадастру у Білозерському районі внесено відомості до Державного земельного кадастру та присвоєно кадастрові номери земельним ділянкам НОМЕР_2, НОМЕР_3. В подальшому відповідач на підставі наказів від 30 січня 2018 року №17/0/7-18 та від 10 серпня 2017 року№224/0/7-17, всупереч статті 134 ЗК України, включив спірні земельні ділянки до аукціону. З посиланням на норми Земельного кодексу України обґрунтовує правомірність своїх вимог. З наведеного позивач робить висновок про наявність правових підстав для постановлення судового рішення про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, скасування наказу № 17/0/7-18 від 30.01.2018 року та наказу № 224/0/7-17 від 10.08.2017 року.

30 травня 2018 року представник позивача подав до суду клопотання про розгляд адміністративної справи №821/540/18 в порядку письмового провадження.

Відповідач відзиву на адміністративний позов не надав, 30 травня 2018 року подав до суду клопотання про проведення судового засідання в порядку письмового провадження.

Подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб'єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову (ч.4 ст.159 КАС України).

Якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта (ч.9 ст.205 КАС України).

Розглянувши надані сторонами документи, з'ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства, які регулюють спірні відносини та їх застосування сторонами, суд встановив наступне.

Наказом ГУ Держгеокадастру у Херсонській області Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою №21-1081/18-16-СГ від 29 березня 2016 року ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Радянської сільської ради Білозерського району Херсонської області, орієнтовний розмір земельної ділянки 20,6000 га, із цільовим призначенням - для сінокосіння і випасання худоби.

Наказом ГУ Держгеокадастру у Херсонській області Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою №21-1484/18-16-СГ від 21 квітня 2016 року ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів на території Радянської сільської ради Білозерського району Херсонської області, орієнтовний розмір земельної ділянки 105,0000 га (угіддя-рілля), із цільовим призначенням - для сінокосіння і випасання худоби.

Наказом ГУ Держгеокадастру у Херсонській області Про внесення змін до наказу Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 21.04.2016 №21-1484/18-16-СГ внесено зміни у відповідний наказ змінивши слова угіддя-рілля на угіддя-пасовища .

Рішенням 14 сесії 7 скликання Білозерської районної ради Херсонської області Про затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок №204 від 24 лютого 2017 року в пункті 7 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 20,6000 га, що надається оренду ОСОБА_1 для сінокосіння та випасання худоби із земель державної власності сільськогосподарського призначення на території Миролюбівської сільської ради.

Згідно Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-6503091972017 від 16 вересня 2017 року, 23 вересня 2016 року на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок від 13 травня 2016 року зареєстровано земельну ділянку з цільовим призначенням 01.08. - для сінокосіння та випасання худоби; форма власності - державна власність; площа земельної ділянки 20,6000 га; кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_3.

Згідно Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-6503091092017 від 15 вересня 2017 року, 13 червня 2017 року на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок від 05 грудня 2016 року зареєстровано земельну ділянку з цільовим призначенням 01.08. - для сінокосіння та випасання худоби; форма власності - державна власність; площа земельної ділянки 105,0000 га; кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2.

Наказом ГУ Держгеокадастру у Херсонській області Про доповнення Переліків земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону №224/0/7-17 від 10 серпня 2017 року доповнено переліки земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону, новими земельними ділянками, а саме:… перелік вільних земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону, лотами №№144-155 (додаток 2).

Пунктом другим зазначеного наказу з метою підготовки лотів до проведення земельних торгів з продажу прав оренди на земельні ділянки для … сінокосіння та випасання худоби (код КВЦПЗ - 01.08.) надати виконавцю торгів дозвіл на виготовлення: технічних документацій з нормативної грошової оцінки та агрохімічних паспортів земельних ділянок, визначених у п.1 цього наказу.

Пунктом восьмим зазначеного наказу керівникам структурних підрозділів у відповідних районах ГУ Держгеокадастру у Херсонській області наказано забезпечити внесення змін до Держаного земельного кадастру згідно з додатками до цього наказу (за необхідності) та надати ГУ Держгеокадастру у Херсонській області скановані копії витягів з Державного земельного кадастру про земельні ділянки; здійснити реєстрацію речового права держави на земельні ділянки, визначені у пункті першому цього наказу та надати ГУ Держгеокадастру у Херсонській області скановані копії витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Серед земельних ділянок, які в якості лотів поповнили перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону, в додатку 2 містяться два лоти №147 (в) та №148 (в).

Лот №147 (в) являє собою земельну ділянку для сінокосіння та випасання худоби, розташовану на території Радянської сільської ради Білозерського району площею 105,0000 га, угіддя-пасовища, кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2.

Лот №148 (в) являє собою земельну ділянку для сінокосіння та випасання худоби, розташовану на території Радянської сільської ради Білозерського району площею 20,6000 га, угіддя-пасовища, кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_3.

Наказом ГУ Держгеокадастру у Херсонській області Про проведення земельних торгів у формі аукціону №17/0/7-18 від 30 січня 2018 року наказано внести зміни у додаток 2 до наказу ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 23 жовтня 2014 року №21-81/19-14 Про затвердження Переліків земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону , виклавши інформацію про лоти у новій редакції згідно з додатком 1 до цього наказу.

Пунктом другим наведеного наказу наказано виставити на земельні торги окремими лотами права оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності для сінокосіння та випасання худоби (код КВЦПЗ - 01.08.), визначені у додатку 1 до цього наказу.

Наказу передувала доповідна записка №62/3-18-0.10 від 30 січня 2018 року начальника відділу ринку та оцінки земель Д.В. Лебедєвої на ім'я начальника ГУ Держгеокадастру у Херсонській області ОСОБА_4, відповідно до якої на виконання вимог Стратегії удосконалення механізму управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними, затвердженої постановою КМ України від 07.06.2017 року №413, враховуючи наявні матеріали лотів, надані виконавцями торгів, та відповідно до частини 4 статті 135 ЗК України, необхідно вирішити питання щодо оренди на 2 земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності для сінокосіння і випасання худоби загальною площею 125,6000 га, розташованих за межами населених пунктів на території Білозерського району Херсонської області. Додатком до доповідної записки є самі два лоти №№147(в), 148(в).

Після внесення змін до наказу, на аукціон виставлено лише два лоти №№147(в), 148(в).

Про прийняті накази позивача не повідомлено, доказів протилежного сторони суду не надали.

26 лютого 2018 року позивач подав на ім'я начальника ГУ Держгеокадастру у Херсонській області ОСОБА_4 заяву, в якій просив:

- виключити з переліку права оренди на земельних торгах у вигляді аукціону (лот№20557) земельну ділянку площею 105 га кадастровий номер НОМЕР_2, розташовану на території Радянської (Миролюбівської) сільської ради Білозерського району Херсонської області для сінокосіння та випасання худоби;

- затвердити проект землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки державної власності сільськогосподарського призначення площею 105 га (угіддя-пасовища) кадастровий номер НОМЕР_2, розташовану на території Радянської (Миролюбівської) сільської ради Білозерського району Херсонської області для сінокосіння та випасання худоби;

- передати в оренду вказану земельну ділянку та укласти договір оренди, встановивши розмір орендної плати 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік.

26 лютого 2018 року позивач подав на ім'я начальника ГУ Держгеокадастру у Херсонській області ОСОБА_4 заяву, в якій просив:

- виключити з переліку права оренди на земельних торгах у вигляді аукціону (лот№20559) земельну ділянку площею 20,6 га кадастровий номер НОМЕР_3, розташовану на території Радянської (Миролюбівської) сільської ради Білозерського району Херсонської області для сінокосіння та випасання худоби;

- затвердити проект землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки державної власності сільськогосподарського призначення площею 26 га (угіддя-пасовища) кадастровий номер НОМЕР_3, розташовану на території Радянської (Миролюбівської) сільської ради Білозерського району Херсонської області для сінокосіння та випасання худоби;

- передати в оренду вказану земельну ділянку та укласти договір оренди, встановивши розмір орендної плати 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік.

28 лютого 2018 року адвокатське об'єднання Мокін і Діяментович в інтересах позивача подало заяву на ім'я керівника МПП Агро-Експо із заявою про призупинення проведення аукціону (лот №20557) земельної ділянки площею 105 га, кадастровий номер НОМЕР_2, та аукціону (лот №20559) земельної ділянки площею 20,6 га, кадастровий номер НОМЕР_3, розташованих на території Радянської (Миролюбівської) сільської ради Білозерського району Херсонської області, до розгляду ГУ Держгеокадастру у Херсонській області заяв від 26 лютого 2018 року.

У відповідь на заяви від 26 лютого 2018 року листом ГУ Держгеокадастру у Херсонській області №Т-807/0-420/6-18 від 22 березня 2018 року, повідомлено, що листами ГУ Держгеокадастру у Херсонській області №Т-6269/0-1660/6-17 від 01 червня 2017 року та №Т-7837/0-238/6-17 від 04 липня 2017 року позивачу вже було відмовлено в затвердженні проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

ОСОБА_5 брав участь у земельних торгах з продажу прав оренди на обидві земельні ділянки.

Наказом ГУ Держгеокадастру у Херсонській області Про анулювання торгів №50/0/7-18 від 12 березня 2018 року в зв'язку з несплатою переможцем в установлений строк належних сум за придбані лоти анульовано проведені 1 березня 2018 року земельні торги у формі аукціону з продажу прав оренди на 2 земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 125,6000 га для сінокосіння та випасання худоби, розташовані за межами населених пунктів на території Миролюбівської (Радянської) сільської ради Білозерського району Херсонської області, а саме: площею 105,0000 га, кадастровий номер НОМЕР_2; площею 20,6000 га , кадастровий номер НОМЕР_3.

Не погоджуючись з такими діями відповідача, позивач звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини 3 статті 22 ЗК України землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування, зокрема, громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.

Частиною 1 статті 116 ЗК України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

За приписами частини 2 статті 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу (ч. 4 ст. 123 ЗК України).

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування (ч. 6 ст. 123 ЗК України).

Рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються: затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (ч. 10 ст. 123 ЗК України).

Підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. Зміна типу акціонерного товариства або перетворення акціонерного товариства в інше господарське товариство не є підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою або технічної документації із землеустрою (ч. 13 ст. 123 ЗК України).

Відповідно до ч. 1 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Частиною 2 статті 124 ЗК України визначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу (ч. 3 ст. 124 ЗК України).

Вищевикладені норми передбачають підстави та порядок набуття права на одноразове безоплатне одержання у приватну власність чи у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, в тому числі для сінокосіння та випасання худоби.

Не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі передачі громадянам земельних ділянок для сінокосіння і випасання худоби, для городництва (абз.16 ч.2 ст.134 ЗК України).

Таким чином, ЗК України встановлено винятки, коли передача у користування земельної ділянки здійснюється без проведення земельних торгів, зокрема, у разі передачі громадянам земельних ділянок для сінокосіння і випасання худоби.

Земельні ділянки, права на які передано позивачу та які в якості лотів фігурують в численних документах та наказах відповідача, вже є об'єктом передбаченим абз.16 ч.2 ст.134 ЗК України з таких підстав.

Земельні ділянки, заявлені лотами №№147(в), 148(в), є тими самими земельними ділянками, на які ГУ Держгеокадастру у Херсонській області наказами від 29 березня 2016 року та від 21 квітня 2016 року надало ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення їх в оренду.

При цьому як в наказі Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою №21-1081/18-16-СГ від 29 березня 2016 року, так і в наказі Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою №21-1484/18-16-СГ від 21 квітня 2016 року, пунктами 3 наказано керівнику відділу Держгеокадастру у Білозерському районі Херсонської області при надходженні проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки забезпечити в установленому законодавством порядку: погодження проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки; реєстрацію земельної ділянки у Державному земельному кадастрі.

Тобто, земельні ділянки, визначені даними наказами, після надходження до відповідного відділу Держгеокадастру у Херсонській області проектів землеустрою вже ставали об'єктом оренди. Оскільки відповідач не надав доказів того, що поряд з ОСОБА_1 дозвіл на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення відповідних земельних ділянок в оренду отримали й інші громадяни, то суд вважає, що ці земельні ділянки мали певний правовий статус для позивача і для відповідача.

При цьому, в матеріалах справи знаходяться: висновок відділу Держгеокадастру у Білозерському районі Херсонській області про погодження документації із землеустрою №24-2105-99.3-247/41-16 від 12 вересня 2016 року погоджено проект із землеустрою стосовно земельної ділянки площею 20,6000 га; висновок відділу Держгеокадастру у Білозерському районі Херсонській області про погодження документації із землеустрою №1607/82-17 від 01 червня 2017 року погоджено проект із землеустрою стосовно земельної ділянки площею 105,0000 га.

Як зазначено вище, проекти землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 в оренду земельних ділянок площею 105,0000 га, кадастровий номер НОМЕР_2; площею 20,6000 га, кадастровий номер НОМЕР_3 розроблені відповідно до вимог чинного законодавства та погоджені у порядку, встановленому статтею 186-1 ЗК України.

Суд враховує, що відділом Білозерському районі Держгеокадастру у Білозерському районі Херсонській області надано позитивні висновки за результатами розгляду проектів землеустрою щодо відведення позивачу вказаних земельних ділянок.

Отже, проекти землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 в оренду земельних ділянок відповідають вимогам чинного законодавства України.

Не повідомлення позивача про вчинення комплексу дій по включенню цих земельних ділянок до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону, безперечно порушило його права та майнові інтереси, оскільки останній вже виготовив проекти землеустрою на ці земельні ділянки та мав підстави вважати себе майбутнім орендарем.

Зважаючи на викладене, суд дійшов висновку про необґрунтованість позиції відповідача про те, що право користування земельною ділянкою для сінокосіння і випасання худоби позивач може набути тільки на конкурентних засадах.

Оскільки ЗК України не передбачено можливості виставляти на земельні торги у формі аукціону земельні ділянки, які вже передані громадянам для сінокосіння і випасання худоби, натомість такі дії прямо заборонені шляхом вказівки не підлягають продажу , то і наказ ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 10.08.2017 № 224/0/7-17 "Про доповнення Переліків земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону" в частині включення до переліку лотів №147 (в) та №148 (в) є протиправним та підлягає скасуванню.

Стосовно позовної вимоги про скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 30.01.2018 № 17/0/7-18 "Про проведення земельних торгів у формі аукціону", то вона не підлягає задоволенню з таких підстав.

В пункті 6 наказу №17/0/7-18 від 30 січня 2018 року передбачено земельні торги у формі аукціону з продажу прав оренди на земельні ділянки, визначені у додатку 1 (ділянки, на які претендує позивач) до цього наказу, провести у строки згідно з додатком 4 до цього наказу. Додаток 4 до наказу передбачає проведення земельних торгів 01 березня 2018 року о 10 год. 00 хв. в приміщенні відділу у Білозерському районі ГУ Держгеокадастру у Херсонській області.

29 травня 2018 року відповідач подав до суду витяги з протоколів земельних торгів від 01 березня 2018 року №№ 199/03/18, 200/03/18.

Тобто, передбачені в наказі від 30 січня 2018 року земельні торги відбулись 01 березня 2018 року, в зв'язку з чим наказ вичерпав сою дію моментом проведення земельних торгів. З 01 березня 2018 року спірний наказ не мав впливу на права та інтереси позивача.

Щодо позовних вимог про зобов'язання ГУ Держгеокадастру у Херсонській області затвердити проекти землеустрою щодо відведених громадянину ОСОБА_1 в оренду земельних ділянок площею 105 га кадастровий номер НОМЕР_2 та площею 20,6 га кадастровий номер НОМЕР_3, а також про передачу ОСОБА_1 земельних ділянок в оренду та укладання з ним договори оренди зазначених земельних ділянок суд зазначає наступне.

Підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів (ч.13 ст.123 ЗК України).

Відповідач, листом №Т-807/0-420/6-18 від 22 березня 2018 року, відмовив у затвердженні проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду з тих підстав, що позивач самостійно брав участь у проведенні земельних торгів, а також вказав на планування в майбутньому оголосити повторні земельні торги з продажу прав оренди на відповідні земельні ділянки. З наведеного відповідач зробив висновок про відсутність правових підстав для затвердження проектів землеустрою.

Суд звертає увагу відповідача, що перелік підстав для відмовив в затвердженні проекту землеустрою є вичерпним та не підлягає розширенню, інакше ніж через внесення законодавцем відповідних змін в ч.13 ст.123 ЗК України.

Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень (ч.2 ст.9 КАС України).

Фактично відповідач не розглянув заяви позивача від 26 лютого 2018 року про затвердження проектів землеустрою щодо відведення в оренду для сінокосіння та випасання худоби земельних ділянок державної власності сільськогосподарського призначення площами 105 га та 20,6 га, розташованих на території Радянської (Миролюбівської) сільської ради Білозерського району Херсонської області, а тому суд, з урахуванням приписів ч.2 ст.9 КАС України, зобов'язує ГУ Держгеокадастру у Херсонській області повторно розглянути заяви ОСОБА_1 (ІНФОРМАЦІЯ_1, АДРЕСА_1, рнокпп НОМЕР_1) від 26 лютого 2018 року про затвердження проектів землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок державної власності сільськогосподарського призначення площею 105 га (угіддя-пасовища) кадастровий номер НОМЕР_2 та площею 20,6 га (угіддя-пасовища) кадастровий номер НОМЕР_3, розташованих на території Радянської (Миролюбівської) сільської ради Білозерського району Херсонської області для сінокосіння та випасання худоби, з урахуванням правової оцінки, наданої в судовому рішенні та з дотриманням приписів ст.123 Земельного кодексу України.

Позовні вимоги про зобов'язання укласти договори оренди земельних ділянок задоволенню не підлягають, в зв`язку з тим, що вони є передчасними, оскільки укладенню договорів оренди передує вчинення дій передбачених ст.123 ЗК України.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу (ч.3 ст.124 ЗК України).

Стосовно позиції суду направленої на зобов'язання відповідача вчинити певну дію, то вона в повній мірі узгоджується як з Рекомендаціями Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятими Комітетом Міністрів 11.03.1980 на 316-й нараді так і з численними рішеннями Європейського суду з прав людини, якими останній вимагає винесення таких рішень, які б остаточно ставили б крапку в захисті прав та інтересів заявників.

Поняття дискреційних повноважень наведене у Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № R (80)2, яка прийнята Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, відповідно до якої під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Тобто, дискреційними є повноваження суб'єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. Прикладом таких повноважень є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова може .

В даній справі відповідач має розглянути заяви позивача про затвердження проектів землеустрою з урахуванням приписів ст.123 ЗК України, проте дана стаття дає йому можливість обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною.

Повноваження суду при вирішенні адміністративної справи визначені статтею 245 КАС України, відповідно до пункту 2 частини 4 якої у випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов'язує суб'єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

В рішенні Європейського суду з прав людини в справі "Рисовський проти України" (Заява N 29979/04 пп.70,71) суд підкреслив особливу важливість принципу "належного урядування". Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов'язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси (п.70 рішення). Принцип "належного урядування", як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість …Іншими словами, державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов'язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються (п.71 рішення).

З урахуванням даного рішення, в справі, що розглядається відповідач уникнув свого обов'язку щодо належного розгляду заяв позивача про затвердження проектів землеустрою, а тому він же і повинен виправити свою бездіяльність, що цілком відповідає Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

До того ж сама Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод покладає на національний суд відповідальність за здійснення правосуддя.

У пункті 145 рішення від 15.11.1996 у справі "Чахал проти Об'єднаного Королівства" Європейський суд з прав людини зазначив, що норма статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни.

Конвенційний принцип "ефективний засіб правого захисту" у розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права і одержання особою бажаного результату; винесення рішень, які не призводять безпосередньо до змін в обсязі прав та забезпечення їх примусової реалізації, не відповідає розглядуваній міжнародній нормі.

Оцінюючи наявні докази, суд дотримується позиції, вказаної у рішенні Європейського суду з прав людини, яку він висловив у пункті 53 рішення у справі Федорченко та Лозенко проти України , відповідно до якої суд при оцінці доказів керується критерієм доведення поза розумним сумнівом .

Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ч.2 ст.74 КАС України).

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин (ч.2 ст.77 КАС України).

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні (ч.1 ст.90 КАС України).

Позивач належними доказами підтвердив правомірність частини своїх вимог, а тому адміністративний позов підлягає частковому задоволенню.

29 березня 2018 року позивач подав до суду заяву про поновлення строків звернення до суду, з якої вбачається, що до лютого 2018 року ОСОБА_1 не було відомо про існування спірних наказів. Доказів того, що позивач був обізнаний зі спірними наказами до лютого 2018 року відповідач до суду не надав, як не ставив перед судом і питання про пропуск позивачем строків звернення до суду з адміністративним позовом.

За таких обставин суд вважає, що позивач не порушив строк звернення до суду з адміністративним позовом.

З урахуванням частини задоволених позовних вимог (першу вимогу задоволено на 50 %, другу вимогу задоволено на 0%) суд присуджує до стягнення з відповідача на користь позивача 352,40 грн.

Керуючись ст.ст. 2, 6-9, 242-246, 250, 255 КАС України, суд -

вирішив:

Адміністративний позов ОСОБА_1 (ІНФОРМАЦІЯ_1, АДРЕСА_1, рнокпп НОМЕР_1) до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (73036, м. Херсон, вулиця Університетська, будинок 136-а, код ЄДРПОУ 39766281) про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, скасування наказу № 17/0/7-18 від 30.01.2018 року та наказу № 224/0/7-17 від 10.08.2017 року - задовольнити частково.

Скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (73036, м. Херсон, вулиця Університетська, будинок 136-а, код ЄДРПОУ 39766281) від 10.08.2017 № 224/0/7-17 "Про доповнення Переліків земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону" в частині виключення із вказаного переліку лотів №147 (в) та №148 (в) земельні ділянки площею 105 га кадастровий номер НОМЕР_2 та земельної ділянки площею 20,6 га кадастровий номер НОМЕР_3, розташованих на території Радянської (Миролюбівської) сільської ради Білозерського району Херсонської області (додаток 2 до наказу)

Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області (73036, м. Херсон, вулиця Університетська, будинок 136-а, код ЄДРПОУ 39766281) повторно розглянути заяви ОСОБА_1 (ІНФОРМАЦІЯ_1, АДРЕСА_1, рнокпп НОМЕР_1) від 26 лютого 2018 року про затвердження проектів землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок державної власності сільськогосподарського призначення площею 105 га (угіддя-пасовища) кадастровий номер НОМЕР_2 та площею 20,6 га (угіддя-пасовища) кадастровий номер НОМЕР_3, розташованих на території Радянської (Миролюбівської) сільської ради Білозерського району Херсонської області для сінокосіння та випасання худоби, з урахуванням правової оцінки, наданої в судовому рішенні та з дотриманням приписів ст.123 Земельного кодексу України.

Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (73036, м. Херсон, вулиця Університетська, будинок 136-а, код ЄДРПОУ 39766281) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 (ІНФОРМАЦІЯ_1, АДРЕСА_1, рнокпп НОМЕР_1) витрати по сплаті судового збору у сумі 352,40 грн.

В решті позову відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя Кузьменко Н.А.

кат. 6.2.1.

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.06.2018
Оприлюднено04.06.2018
Номер документу74405594
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —821/540/18

Рішення від 01.06.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кузьменко Н.А.

Ухвала від 01.06.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кузьменко Н.А.

Ухвала від 30.05.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кузьменко Н.А.

Ухвала від 24.05.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кузьменко Н.А.

Ухвала від 17.04.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кузьменко Н.А.

Ухвала від 02.04.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кузьменко Н.А.

Ухвала від 02.04.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кузьменко Н.А.

Ухвала від 21.03.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кузьменко Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні