ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 819/672/18
31 травня 2018 рокум. Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючого судді Мартиць О.І.
за участю: секретаря судового засідання Придаткевич Н.В.
представника позивача Тараса В.М., довіреність від 03.05.2018
представника відповідача Федорів Т.М., довіреність від 17.01.2018 №99-99-11-17/19/9
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом фермерського господарства "Агровіта нова" до Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
12.04.2018 до Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява фермерського господарства "Агровіта нова" (надалі - ФГ "Агровіта нова") до Державної фіскальної служби України (надалі - ДФС), Кременецької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Тернопільській області про визнання протиправним та скасування рішення ДФС №403618/38868515 від 13.12.2017 про відмову в реєстрації поданої ФГ "Агровіта нова" податкової накладної №5 від 14.11.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов'язання Державної фіскальної служби України зареєструвати подану ФГ "Агровіта нова" податкову накладну №5 від 14.11.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позовні вимоги обґрунтовано наступними обставинами.
27.11.2017 ФГ "Агровіта нова" направило для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №5 від 14.11.2017, складену контрагенту приватній промислово-торгівельній фірмі "ЮСІ". Однак, згідно з отриманою квитанцією від 27.11.2017 реєстрацію податкової накладної було зупинено.
Позивач 07.12.2017 направив на адресу відповідача пояснення з підтверджуючими документами. Проте рішенням комісії ДФС №403618/38868515 від 13.12.2017 позивачу відмовлено у реєстрації податкової накладної №5 від 14.11.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування. Позивач не погоджується із спірним рішенням, вважає його протиправним та таким, що підлягає скасуванню, що і стало причиною звернення до суду з даним позовом.
Ухвалою судді Тернопільського окружного адміністративного суду від 17.04.2018 дану позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін та призначено у справі судове засідання на 10.05.2018 о 11:00 год. 10.05.2018 відкладено розгляд справи на 18.05.2018 о 11:00 год., а 18.05.2018 - на 24.05.2018 о 12:00 год. 24.05.2018 ухвалою суду, занесеною до протоколу судового засідання, за клопотанням представника позивача виключено з числа відповідачів Кременецьку об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління ДФС у Тернопільській області та оголошено перерву у розгляді справи до 31.05.2018 о 12:30 год.
В судовому засіданні 31.05.2018 представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, наведених у позові та у відповіді на відзив від 22.05.2018 (арк.спр.70-71), просив задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача в судовому засіданні 31.05.2018 проти позову заперечила, свою позицію виклала у відзиві на адміністративний позов від 14.05.2018, долученому до матеріалів справи (арк.спр.60-64). Зокрема, зазначила, що ФГ "Агровіта нова" надано для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №5 від 14.11.2017, виписану приватній промислово-торгівельній фірмі "ЮСІ". Вказана податкова накладна була прийнята податковим органом, проте її реєстрацію було зупинено на підставі пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (надалі - ПК України) внаслідок виявлення невідповідності обсягів постачання обсягам придбання товару згідно з УКТ ЗЕД: 1502 та запропоновано платнику податків надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Позивачем надано пояснення та документи на підтвердження реальності господарської операції з приватною торговельно-промисловою фірмою "ЮСІ" щодо поставки позивачем тваринних жирів. Однак, представник відповідача вказує, що ФГ "Агровіта нова" здійснює переробку жиру тваринного, а підставою для зупинення реєстрації податкової накладної №5 від 14.11.2017 була невідповідність обсягів постачання обсягам придбання. Жодного документа на придбання сировини позивачем до податкового органу не надано.
З огляду на викладене, представник відповідача вважає, що оскаржене рішення №403618/38868515 від 13.12.2017 є законним, а тому правові підстави для задоволення позовних вимог ФГ "Агровіта нова" відсутні, відтак, просила суд відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.
Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, заслухавши пояснення учасників справи та дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з'ясував наступне.
Судом встановлено, що ФГ "Агровіта нова" (код ЄДРПОУ 38868515) є юридичною особою та перебуває на обліку у Збаразькій ОДПІ Головного управління ДФС у Тернопільській області (Підволочиське відділення) як платник податків, що підтверджується відомостями, які містяться у витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (арк.спр.13-15). Відповідно до вказаного витягу видами діяльності ФГ "Агровіта нова", серед іншого, є розведення свиней, допоміжна діяльність у рослинництві, виробництво олії та тваринних жирів. ФГ "Агровіта нова" є платником податку на додану вартість з 06.11.2013.
Для виготовлення жиру тваринного топленого ФГ "Агровіта нова" придбаває сировину, а саме: жир (сирець) яловичий (код 0206 згідно УКТ ЗЕД), сало свинне морожене (код 0209 згідно УКТ ЗЕД), жир сирець яловичий заморожений (код 0511 згідно УКТ ЗЕД); жир технічний (код 1502 згідно УКТ ЗЕД); жир тваринний воловий (код 1502 згідно УКТ ЗЕД); жир норки тваринний (код 1506 згідно УКТ ЗЕД).
01.11.2017 між ФГ "Агровіта нова" (постачальник) та приватною промислово-торгівельною фірмою "ЮСІ" (покупець) укладено договір поставки №01/11, предметом якого є товари - жири тваринного походження (арк.спр.23). На виконання вказаного договору оформлена видаткова накладна №4 від 14.11.2017 на загальну суму 518918,00 грн. (арк.спр.25), товарно-транспортна накладна №1411 від 14.11.2017 (арк.спр.27).
ФГ "Агровіта нова" було складено податкову накладну контрагенту приватній промислово-торгівельній фірмі "ЮСІ" №5 від 14.11.2017 (арк.спр.20), у розділі Б якої вказано номенклатуру товарів\послуг продавця, а саме: жир тваринний топлений, код товару згідно з УКТ ЗЕД 1502101010, кількість (об'єм, обсяг) - всього 25430,00 кг, обсяги постачання без урахування податку на додану вартість на загальну суму 432431,67 грн. Загальна сума коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 518918,00 грн.
Відповідно до отриманої позивачем квитанції від 27.11.2017 (арк.спр.21) вказана податкова накладна була прийнята податковим органом, проте її реєстрацію було зупинено на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України внаслідок виявлення невідповідності обсягів постачання обсягам придбання товару згідно з УКТ ЗЕД: 1502 та запропоновано платнику податків надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Як встановлено судом, позивачем відправлено податковому органу пояснення, що полягають у наступному: ФГ "Агровіта нова" (код ЄДРПОУ 38868515) (далі -господарство) здійснює переробку жиру тваринного (свинного, яловичого та іншого тваринного жиру) та виготовляє жир тваринний топлений (код 1502101010 згідно УКТ ЗЕД). Виготовлення даної продукції є основним видом діяльності господарства (код 10.41 за КВЕД 009:2010). Для виготовлення жиру тваринного топленого господарство придбаває сировину, а саме: жир (сирець) яловичий (код 0206 згідно УКТ ЗЕД); сало свинне морожене (код 0209 згідно УКТ ЗЕД); жир сирець яловичий заморожений (код 0511 згідно УКТЗЕД); жир технічний (код 1502 згідно УКТ ЗЕД); жир тваринний воловий (код 1502 згідно УКТ ЗЕД); жир норки тваринний (код 1506 згідно УКТ ЗЕД). Для здійснення даної діяльності господарство має в наявності власні основні засоби, а саме: апарати плавки жиру (2 шт.) вартістю 136263,00 грн. та апарат високого тиску без нагріву води HD 6/15С вартістю 7499,00 грн. Також господарство орендує основні засоби у TOB "Агронова трейдинг", а саме: худозабійний пункт та обладнання. У господарстві працює 5 чоловік згідно Табеля обліку робочого часу.
З документів про підтвердження господарської операції позивачем було надано, зокрема, договір поставки №-01/11 від 01.11.2017; рахунок на оплату №6 від 14.11.2017 ППТФ "ЮСІ"; видаткову накладну №4 від 14.11.17 на реалізацію продукції ППТФ "ЮСІ"; довіреність №-750/1 від 13.11.2017; товарно-транспортну накладну №1411 від 14.11.2017; заявку №-14/11 від 14.11.2017 ПП "МПК"; акт №-ОУ-0000372 здачі-прийняття робіт (наданих послуг) від 15.11.2017; рахунок-фактуру №-СФ-0000372 від 15.11.2017; договір №-14/11 на транспортно-експедиційні послуги з перевезення вантажу по території України від 14.11.2017; експлуатаційний дозвіл №-19-12-25/5АВ від 26.12.2016, виданий управлінням Держпродспоживслужби в Підволочиському районі; відомість оприбуткування готової продукції за листопад 2017 року; виписки банку з 16 по 27 листопада 2017 року ПАТ "Альфа-Банк"; договір оренди нежитлового приміщення №-2 від 02.07.2014 з додатковими угодами та актами приймання-передачі; договір оренди обладнання №-1 від 01.02.2017 з актами приймання-передачі; табель обліку робочого за листопад 2017 року; наказ №1-к від 06.09.2013.
Документів, які підтверджують придбання вказаних у податковій накладній обсягів сировини позивачем, контролюючому органу надано не було.
Рішенням комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №403618/38868515 від 13.12.2017 (арк.спр.22) позивачу відмовлено у реєстрації податкової накладної №5 від 14.11.2017 з підстав надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування.
Позивач, не погодившись з рішенням відповідача №403618/38868515 від 13.12.2017, звернувся до адміністративного суду з даним позовом.
Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
Статтями 61, 67 Конституції України встановлено, що кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом. Юридична відповідальність особи має індивідуальний характер.
Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України) встановлено, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до статей 8, 9 КАС України усі учасники адміністративного процесу є рівними перед законом і судом, а розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу, а суд згідно з статтею 90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
При цьому, порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 (надалі - Порядок №1246), податкова накладна є електронним документом, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку№1246 (в редакції, чинній на час прийняття спірного рішення) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Аналогічні приписи наведені у підпункті 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України, згідно яких реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
Відповідно до підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію (їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджені наказом Міністерства фінансів України №567 від 13.06.2017 (далі Критерії оцінки ступня ризиків).
Згідно з пунктом 6 Критеріїв моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями:
1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 разу більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеного у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75% загального такого залишку) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);
2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб'єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 ПК України, стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі.
Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений наказом Міністерства фінансів України №567 від 13.06.2017 та передбачає надання платником податків для критерію, зазначеного у підпункті 1 пункту 6 Критеріїв:
договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки/інвойси, акти приймання передавання товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Для критерію, зазначеного в підпункті 2 пункту 6 Критеріїв необхідно надати:
договори у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, відвантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки фактури/інвойси, акти приймання передавання товарів (робіт, послуг) за урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначені в Переліку, платник податку подає до ДФС в електронному вигляді засобами електронного зв'язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та нормативно-правового акта щодо порядку обміну електронними документами з контролюючими органами.
Письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику (підпункт 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 ПК України).
Письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику (підпункт 201.16.3 пункту 201.16 статті 201 ПК України)
Відповідно до пункту 1 наказу Міністерства фінансів України "Про затвердження Порядку роботи комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації" №566 від 13.06.2017 (надалі - Порядок №566), цей порядок визначає організаційні та процедурні засади діяльності комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмови в такій реєстрації, а також права та обов'язки її членів.
За приписами пункту 2 Порядку №566, комісія є постійним діючим колегіальним органом ДФС, що діє в межах повноважень, визначених пунктом 201.16 статті 201 розділу V Податкового кодексу України та постановою Кабінету Міністрів України від 29.03.2017 № 190 "Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації".
Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Згідно з приписами постанови Кабінету Міністрів України №190 від 29.03.2017 підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, до якої/якого застосовано процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України;
надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.
Відповідно до підпункту 201.16.3 пункту 201.16 статті 201 ПК України рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п'яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту.
Системний аналіз наведених вище норм чинного законодавства України у сукупності з обставинами, встановленими судом в процесі розгляду даної справи на підставі доказів, наявних в матеріалах справи, не дозволяє суду дійти висновку про обґрунтування позивачем належними та допустимими доказами в розумінні статей 73, 74 КАС України протиправності прийнятого рішення комісії ДФС №403618/38868515 від 13.12.2017 про відмову у реєстрації податкової накладної №5 від 14.11.2017.
Так, судом встановлено, що підставою для відмови у реєстрації податкової накладної відповідачем було зазначено: надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.
При цьому, під час судового розгляду справи судом встановлено, що позивачем на виконання відповідних норм чинного податкового законодавства України не було направлено на адресу комісії ДФС первинних документів на підтвердження придбання сировини позивачем, внаслідок чого встановлена невідповідність обсягів постачання жиру тваринного топленого обсягам його придбання.
Відтак, позовна вимога щодо визнання протиправним та скасування рішення комісії ДФС №403618/38868515 від 13.12.2017 про відмову у реєстрації податкової накладної №5 від 14.11.2017 є такою, що не підлягає задоволенню.
Щодо позовної вимоги про зобов'язання зареєструвати податкову накладну №4 від 01.12.2017 у Єдиному реєстрі податкових накладних, суд зазначає наступне.
Позивачем в ході розгляду справи належним чином підтверджено здійснення господарської операції, на підставі якої сформовано податкову накладну №5 від 14.11.2017, шляхом надання первинних документів, що були досліджені судом, а також надано докази придбання сировини позивачем у листопаді 2017 та відомість руху матеріалів за листопад 2017 (арк.спр.92). Зокрема, надано видаткову накладну №ПФ-001219 від 26.10.2017 (арк.спр.72), товарно-транспортну накладну №145 від 26.10.2017 (арк.спр.73), договір поставки м'яса та м'ясопродуктів (субпродуктів) 321 від 06.03.2012 (арк.спр.74-76), видаткову накладну №380 від 07.11.2017 (арк.спр.78), товарно-транспортну накладну №Р380 від 07.11.2017 (арк.спр.81), договір поставки №43 від 22.05.2017 (арк.спр.82-83), видаткову накладну №453 від 31.10.2017 (арк.спр.87), товарно-транспортну накладну №Р453 від 31.10.2017 (арк.спр.84), договір купівлі-продажу №14 від 09.02.2017 (арк.спр.86), видаткову накладну №3455 від 23.10.2017 (арк.спр.89), товарно-транспортну накладну №402 від 23.10.2017 (арк.спр.91) договір поставки №040816 від 04.08.2016 (арк.спр.88), видаткову накладну №АЖ-0000009 від 03.08.2017 (арк.спр.93), розрахунок фактуру №АЖ-0000009 від 03.08.2017 (арк.спр.94), товарно-транспортну накладну №АЖ-0000009 від 03.08.2017 (арк.спр.95).
З наданої відомості руху матеріалів за листопад 2017 (арк.спр.92) вбачається, що залишки сировини для виготовлення продукції (жиру тваринного) на початок листопада 2017 складали 132879,90 кг, протягом листопада 2017 року фермерським господарством було закуплено ще 123538,00 кг. Із них протягом листопада 2017 року використано на виробництво продукції 59933,00 кг, на кінець листопада 2017 року залишок склав 196484,90 кг. Отже, у позивача на час укладення договору поставки №01/11 від 01.11.2017 було достатньо сировини для поставки контрагенту 25430,00 кг жиру тваринного топленого, внаслідок чого ним сформовано та подано для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №5 від 14.11.2017. Відповідно до акту звіряння взаємних розрахунків за період: листопад 2017 року між ФГ "Агровіта нова" і ППТФ "ЮСІ" за договором поставки №01/11 від 01.11.2017, покупцем здійснено оплату за договором на загальну суму 518918,00 грн., станом на 30.11.2017 заборгованість відсутня. Здійснення оплати підтверджується виписками ПАТ "Альфа-Банк" з 16 по 27 листопада 2017 року (арк.спр.33-38).
З огляду на викладене, суд зазначає, що податкова накладна видана в межах операції, яка є об'єктом оподаткування, за наявності передбачених законодавством документів, достатніх для підтвердження господарської операції, продавець та покупець є платниками ПДВ, податкова накладна подана для реєстрації у встановлений пунктом 201.10 статті 201 ПК України строк.
При цьому, ПК України визначено правові наслідки відсутності факту реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Така податкова накладна не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов'язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов'язань за відповідний звітний період.
Виявлення розбіжностей даних податкової накладної та Єдиного реєстру податкових накладних, у свою чергу, є підставою для проведення контролюючими органами документальної позапланової виїзної перевірки продавця та у відповідних випадках покупця товарів/послуг.
Відтак, відсутність реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних впливає на правовий стан платників податків. Покупець товарів позбавляється права на формування податкового кредиту за рахунок відповідних сум, а продавець може зазнати небажаних для нього наслідків у вигляді проведення його позапланової перевірки.
Відповідно до підпункту 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 ПК України податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
а) прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
б) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Таким чином, законодавством не передбачений інший ефективний спосіб захисту порушеного права у спірних правовідносинах, відмінний від зобов'язання ДФС зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв'язку із чим суд дійшов висновку про обґрунтованість заявленої позивачем вимоги щодо зобов'язання зареєструвати податкову накладну №5 від 14.11.2017 у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Керуючись статтями 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов фермерського господарства "Агровіта нова" до Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну №5 від 14.11.2017 року.
В задоволенні позову в частині визнання протиправним та скасування рішення комісії Державної фіскальної служби України від 13.12.2017 № 403618/38868515 відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Львівського апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 01 червня 2018 року.
Головуючий суддя Мартиць О.І.
копія вірна:
Суддя Мартиць О.І.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.05.2018 |
Оприлюднено | 04.06.2018 |
Номер документу | 74406072 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Шавель Руслан Миронович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Шавель Руслан Миронович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Шавель Руслан Миронович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Шавель Руслан Миронович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Шавель Руслан Миронович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні