Рішення
від 31.05.2018 по справі 821/743/18
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 травня 2018 р.м. ХерсонСправа № 821/743/18

          Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Гомельчука С.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Херсонського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Приватного виробничо-комерційного підприємства "Універсаль" про стягнення адміністративно - господарських санкцій та пені,

встановив:

Позивач звернувся до суду з вказаним позовом, у якому просить:

- стягнути з Приватного виробничо - комерційного підприємства "Універсаль" адміністративно - господарські санкції на суму 45180,00 грн. та пеню на суму 108,44 грн.;

- стягнути з Приватного виробничо - комерційного підприємства "Універсаль" на користь Херсонського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів суму сплаченого судового збору в розмірі 1762,00 грн.

Адміністративний позов обґрунтований тим, що згідно з даними звіту про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2017 рік, поданого відповідачем, середньооблікова чисельність його штатних працівників складає 16 осіб, з цього розрахунку установлений норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів становить 1 робоче місце. Однак, оскільки на ПВКП "Універсаль" не працюють особи, яким відповідно до законодавства встановлена інвалідність, то за 1 робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте ним, відповідач до 15 квітня 2018 року повинен був самостійно сплатити адміністративно-господарські санкції у розмірі 45180,00 грн. та пеню в розмірі 108,44 грн. за порушення терміну сплати цих санкцій. Вказані суми відповідачем самостійно не сплачені, а тому підлягають стягненню в судовому порядку, що і стало підставою для звернення до суду з даним позовом.

23 квітня 2018 року позовну заяву було залишено без руху та встановлено строк для усунення її недоліків.

Ухвалою від 07 травня 2018 року, судом прийнято рішення про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження, призначено судове засідання на 31 травня 2018 року.

22 травня 2018 року до суду надійшов відзив на позовну заяву. Зі змісту відзиву вбачається, що на підприємстві відповідача кількість інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" становить 1 особа. Відповідно до діючого законодавства підприємства, які використовують найману працю, зобов'язані, в тому числі, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів. ПВКП "Універсаль" вказані вимоги закону виконано. Крім того, підприємство з власної ініціативи здійснює самостійний пошук осіб за допомогою оголошень, при цьому жодним чином не відмовляючи у працевлаштуванні осіб з інвалідністю. У зв'язку з тим, що Підприємством виділено та створено робоче місце для працевлаштування осіб з інвалідністю та повідомлено службу зайнятості у встановленому законом порядку про наявність вакансій, тобто виконано всі вимоги законодавства, однак з незалежних від нього причин, кандидатів на зайняття посад не направлено, відповідач не повинен сплачувати адміністративно-господарські санкції та пеню у розмірі, визначеному позивачем. Просить відмовити у задоволенні позовних вимог повністю.

Сторони у судове засідання, 31 травня 2018 року, не з'явилися, подали до суду клопотання про розгляд справи у письмовому провадженні.

Враховуючи наведене, згідно положень ч. 9 ст. 205 КАС України, суд приймає рішення про розгляд справи у порядку письмового провадження.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані сторонами докази в їх сукупності, суд встановив наступне.

25 січня 2018 року ПВКП "Універсаль" подано до Херсонського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів Звіт форми № 10-ПІ про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2017 рік, за яким середньооблікова чисельність його штатних працівників складає 16 осіб; середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність – 0 осіб; кількість інвалідів – штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, спеціально створених – 1 особа; фонд оплати праці штатних працівників – 722,88 тис.грн.; середньорічна заробітна плата штатного працівника – 45180,00 грн.

25 січня 2017 року ПВКП "Універсаль" подано до територіального відділу Державної служби зайнятості звітність "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)", відповідно до якої ПВКП "Універсаль" має 1 вакансію на посаду слюсаря з ремонту автомобілів, призначену для зайняття особами з інвалідністю. Умови праці – оптимальні, визначені, як постійна робота з 5 денним робочим тижнем.

Відповідно до відповіді Херсонського міського центру зайнятості, наданої на запит позивача, протягом 2017 року на ПВКП "Універсаль" видано 2 направлення особам з інвалідністю на робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда за посадою "слюсар з ремонту автомобілів", однак особи підприємство не відвідали та до центру зайнятості не з'явилися.

Згідно з наданою відповідачем роздруківкою, ПВКП "Універсаль" розмістило оголошення про вільну вакансію автослюсаря у газеті "Новые вакансии на этой неделе", №41 (558) від 06 листопада 2017 року.

19 березня 2018 року Херсонське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів листом повідомило ПВКП "Універсаль" про обов'язок сплати адміністративно-господарських санкцій до 15 квітня 2017 року у розмірі 45180,00 грн. внаслідок невиконання нормативу працевлаштування інвалідів. За порушення терміну сплати адміністративно-господарських санкцій з 16 квітня 2018 року нараховуватиметься пеня.

Зі змісту ч. 1 ст. 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" (далі - Закон № 875-ХІІ) слідує, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік.

Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов'язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (ч. 3 ст.18 Закону № 875-ХІІ).

Робочим місцем інваліда, відповідно до статті 1 Закону України "Про реабілітацію інвалідів в Україні", вважається місце або виробнича ділянка постійного або тимчасового знаходження особи у процесі трудової діяльності на підприємствах, установах, організаціях.

Підприємства, які використовують працю інвалідів, зобов'язані створювати для них умови праці з урахуванням рекомендацій медико-соціальної експертної комісії та індивідуальних програм реабілітації, вживати додаткових заходів безпеки праці, які відповідають специфічним особливостям цієї категорії працівників (ч.1 ст.12 Закону України "Про охорону праці").

Пунктом 4 ч. 3 ст. 50 Закону України "Про зайнятість населення" від 05.07.2012 року №5067-VI передбачено, зокрема, що роботодавці зобов'язані своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про попит на робочу силу (вакансії).

Інформація про попит на робочу силу (вакансії) подається відповідно до Порядку подання форми звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)", затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 31 травня 2013 року №316.

Пунктом 5 вказаного Порядку встановлено, що форма № 3-ПН подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.

Відповідно до ч. 1 ст. 18 Закону № 875-ХІІ забезпечення прав інвалідів на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.

За приписами ст. 18-1 Закону № 875-ХІІ інвалід, який не досяг пенсійного віку, не працює, але бажає працювати, має право бути зареєстрованим у державній службі зайнятості як безробітний. Державна служба зайнятості здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомендацій МСЕК, наявних у інваліда кваліфікації та знань, з урахуванням його побажань.

Згідно ч.ч. 1, 2 ст. 20 Закону № 875-ХІІ підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, які використовують найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом. Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Відповідно до частини 1 статті 218 Господарського кодексу України, підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання. У частині 2 наведеної статті передбачено, що учасник господарських відносин відповідає, зокрема, за порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито всіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Зважаючи на те, що відповідач у 2017 році вжив всіх залежних від нього заходів та виконав свій обов'язок щодо створення робочих місць для працевлаштування інвалідів та подання про це звітів, суд вважає, що у даному випадку відсутні ознаки правопорушення щодо невиконання відповідачем нормативу працевлаштування інвалідів, за яке настає відповідальність у вигляді адміністративно-господарських санкцій.

Суд відмічає, що обов'язок щодо пошуку працівників на такі вакансії законодавчо покладений саме на уповноважені органи, а не на підприємство. Наведена правова позиція відповідає висновкам, викладеним Верховним Судом України у постанові від 26 червня 2012 року № 21-105а12, від 02 квітня 2013 року № 21-95а13, постанові Вищого адміністративного суду України від 13 грудня 2016 року у справі № К/800/28820/16.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що відповідач надав належні докази того, що ним вжито всіх передбачених законодавством заходів для недопущення господарського правопорушення.

З огляду на викладене, суд відмовляє у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Керуючись статтями 2, 9, 12, 14, 139, 241 - 246, 205, 255 КАС, суд

вирішив:

Відмовити Херсонському обласному відділенню Фонду соціального захисту інвалідів (код ЄДРПОУ 14125171, 73000, провулок Інженера Корсакова, буд. 5А) у задоволенні позовних вимог до Приватного виробничо - комерційного підприємства "Універсаль" (код ЄДРПОУ 19232470, 73027, Херсонська обл., м. Херсон, вул. Ломоносова, 70) про стягнення адміністративно - господарських санкцій та пені.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя Гомельчук С.В.

кат. 10.3.4

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.05.2018
Оприлюднено07.06.2018
Номер документу74414451
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —821/743/18

Постанова від 12.12.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 26.10.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 26.10.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 06.07.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 19.06.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Рішення від 31.05.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Гомельчук С.В.

Ухвала від 07.05.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Гомельчук С.В.

Ухвала від 07.05.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Гомельчук С.В.

Ухвала від 23.04.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Гомельчук С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні