Рішення
від 04.06.2018 по справі 815/1626/18
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/1626/18

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 травня 2018 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Танцюри К.О.,

за участю секретаря Потурнак А.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м.Одесі справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю “Авангард-Д” до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, третя особа Авангардівська селищна рада Овідіопольського району Одеської області, про визнання незаконними та скасування рішення і зобов'язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю “Авангард-Д” звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, третя особа Авангардівська селищна рада Овідіопольського району Одеської області, про визнання незаконним та скасування рішення відділу в Овідіопольському районі міськрайонного управління в Овідіопольському районі та м.Чорноморську Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про внесення до Державного земельного кадастру відомостей про формування та присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам №5123755200:01:001:0114, №5123755200:01:001:0110, №5123755200:01:001:0109, зобов'язання Головного управління Держгеокадастру в Одеській області вчинити дії щодо внесення до Державного земельного кадастру відомостей про скасування державної реєстрації земельних ділянок з кадастровими номерами №5123755200:01:001:0114, №5123755200:01:001:0110, №5123755200:01:001:0109.

Ухвалою суду від 27.04.2018р. відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження.

Також, ухвалою від 27.04.2018р. судом було застосовано заходи забезпечення позову.

В обґрунтування позовних вимог позивач у позовній заяві зазначив, що він є власником земельних ділянок з кадастровими номерами №123755200:01:001:0105; №5123755200:01:001:0107, №5123755200:01:001:0108, що підтверджується відповідними витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності. Однак, 06.04.2018р. під час перегляду Публічної кадастрової карти України позивачем було виявлено, що поверх земельних ділянок, які є власністю позивача, безпідставно, на його думку, були зареєстровані земельні ділянки меншої площі та з іншими кадастровими номерами, а саме, поверх земельної ділянки позивача з кадастровим номером 5123755200:01:001:0105 була зареєстрована земельна ділянка з кадастровим номером 5123755200:01:001:0114; поверх земельної ділянки позивача з кадастровим номером 5123755200:01:001:0107 була зареєстрована земельна ділянка з кадастровим номером 5123755200:01:001:0110; поверх земельної ділянки позивача з кадастровим номером 5123755200:01:001:0108 була зареєстрована земельна ділянка з кадастровим номером 5123755200:01:001:0109. При цьому, позивач наголошував, що на момент прийняття рішення про внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельних ділянок та присвоєння їм кадастрових номерів №№5123755200:01:001:0114; 5123755200:01:001:0110; 5123755200:01:001:0109, права позивача на земельні ділянки з кадастровими номерами №№5123755200:01:001:0105; 5123755200:01:001:0107;           5123755200:01:001:0108, вже були зареєстровані що підтверджується витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме чайно про реєстрацію права власності. За таких обставин, на думку позивача, відповідач прийняв незаконне рішення про внесення до Державного земельного кадастру передбачених Законом відомостей про формування земельних ділянок та присвоєння їм кадастрових номерів №5123755200:01:001:0114; №5123755200:01:001:0110; №5123755200:01:001:0109, грубо порушивши вимоги ч.6 ст.24 Закону України «Про Державний земельний кадастр», оскільки земельні ділянки з вказаними кадастровими номерами, знаходяться в межах земельних ділянок з кадастровими номерами №№5123755200:01:001:0105; 755200:01:001:0107; 5123755200:01:001:0108, які є власністю позивача, та були сформовані раніше.

Представник позивача, посилаючись на обґрунтування викладені у позовній заяві, підтримав позовні вимоги та просив суд задовольнити їх у повному обсязі.

Представник відповідача заперечував проти задоволення позовних вимог з підстав викладених у відзиві на адміністративний позов від 30.05.2018р., зазначивши, що державний акт на право колективної власності на землю серія ОД, зареєстрований у Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю за № 2, 05.11.1997р. видано колективному сільськогосподарському підприємству «Авангард», а не позивачу ТОВ «Авангард- Д» та земельні ділянки, які нерозподілені (не витребувані) із відповідного земельного масиву не мають правового зв'язку як із колишніми членами КСП, так і правонаступником КСП «Авангард» та фактично залишились у колективній власності припиненого КСП «Авангард». Відповідач, посилаючись на інформацію архівного відділу Овідіопольської районної державної адміністрації про те, що за результатами розгляду листа ТОВ Авангард-Д» від 01.11.2007р. №253 Овідіопольською районною державною адміністрацією прийнято розпорядження №1385 від 02.11.2007р. «Про зменшення площі земель колективної власності ЗСАТ «Авангард» на території Авангардівської селищної та Прилиманської, Сухолиманської сільських рад Овідіопольського району Одеської області, яким землі колективної власності ЗСАТ «Авангард» загальною площею 261,37 га. віднесено до земель запасу сільськогосподарського призначення (за межами населених пунктів). Таким чином, відповідач зазначав, що земельні ділянки, щодо реєстрації яких наявний спір, передано до земель запасу сільськогосподарського призначення державної форми власності. Разом з тим, представник відповідача зазначав, що оскільки у Головному управлінні та його територіальних підрозділах відсутня інформація про надання витягів з Державного земельного кадастру про земельні ділянки з кадастровими номерами №№5123755200:01:001:0105, 5123755200:01:001:0107, 5123755200:01:001:0108, та на його думку, це свідчить про те, що реєстрація речових прав на вказані земельні ділянки проведена без додержання вимог чинного законодавства. Щодо правомірності реєстрації в Державному земельному кадастрі земельних ділянок з кадастровими номерами №№5123755200:01:001:0114, 5123755200:01:001:0110, 5123755200:01:001:0109 представник відповідача зазначив, що їх формування здійснено на підставі технічної документації з інвентаризації земель, розробленої 16.03.2018р. Одеською регіональною філією Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 31 січня 2018 року №60-р «Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об'єднаних територіальних громад».

Третя особа Авангардівська селищна рада Овідіопольського району Одеської області повідомлялась про день та час слухання справи, однак у судове засідання її представник не з'явився.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне.

Як вбачається з Витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності власником земельних ділянок за кадастровими номерами №123755200:01:001:0105; №5123755200:01:001:0107, №5123755200:01:001:0108 є ТОВ «АВАНГАРД-Д». Державна реєстрація вказаних земельних ділянок вчинена відділом у м. Одесі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області 01.02.2018р. (а.с.11-13). Зазначене також підтверджується наявною інормацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо вказаних земельних ділянок, де також міститься інформація про формування витягів з ДЗК щодо вказаних земельних ділянок.

При цьому, як свідчать матеріали справи поверх земельних ділянок за кадастровими номерами №123755200:01:001:0105; №5123755200:01:001:0107, №5123755200:01:001:0108 зареєстровані земельні ділянки за іншими кадастровими номерами, а саме: поверх земельної ділянки позивача з кадастровим номером 5123755200:01:001:0105 була зареєстрована земельна ділянка з кадастровим номером 5123755200:01:001:0114; поверх земельної ділянки позивача з кадастровим номером 5123755200:01:001:0107 була зареєстрована земельна ділянка з кадастровим номером 5123755200:01:001:0110; поверх земельної ділянки позивача з кадастровим номером 5123755200:01:001:0108 була зареєстрована земельна ділянка з кадастровим номером 5123755200:01:001:0109 (а.с.22-27). Представником відповідача у судовому засіданні не надано жодних доказів на спростування зазначеного.

Судом встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 5123755200:01:001:0114 була зареєстрована Відділом в Овідіопольському районі Міськрайонного управління в Овідіопольському районі та м.Чорноморську Головного управління Держгеокадастру в Одеській області 30.03.2018р., що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (а.с.59-61).

Земельна ділянка з кадастровим номером 5123755200:01:001:0109 була зареєстрована Відділом в зідіопольському районі Міськрайонного управління в Овідіопольському районі та м.Чорноморську Головного управління Держгеокадастру в Одеській області 29.03.2018р., що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (а.с.56).

Земельна ділянка з кадастровим номером 5123755200:01:001:0110 була зареєстрована Відділом в Овідіопольському районі Міськрайонного управління в Овідіопольському районі та м.Чорноморську Головного управління Держгеокадастру в Одеській області 29.03.2018р., що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (а.с.63).

Статтею 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр» від 07.07.2011р. №3613-VI визначено, що Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами. Державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

Згідно зі ст.2 Закону України «Про Державний земельний кадастр» Державний земельний кадастр ведеться з метою інформаційного забезпечення органів державної влади та органів місцевого самоврядування, фізичних та юридичних осіб при: регулюванні земельних відносин; управлінні земельними ресурсами; організації раціонального використання та охорони земель; здійсненні землеустрою; проведенні оцінки землі; формуванні та веденні містобудівного кадастру, кадастрів інших природних ресурсів; справлянні плати за землю.

Відповідно до ч.5 ст.5 Закону України «Про Державний земельний кадастр» внесення відомостей до Державного земельного кадастру та користування такими відомостями здійснюється виключно на підставі та відповідно до цього Закону.

Підстави для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки визначені ч.6 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр», зокрема підставою для відмови у державній реєстрації земельної ділянки є знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.

Процедуру та вимоги щодо ведення Державного земельного кадастру визначено Порядком ведення Державного земельного кадастру, який затверджено Постановою Кабінету Міністрів України №1051 від 17.10.2012р.

Відповідно до п.4 зазначеного Порядку ведення Державного земельного кадастру здійснює Держгеокадастр та його територіальні органи.

При цьому, відповідно до п.5 Порядку ведення Державного земельного кадастру до складу Держгеокадастру та його територіальних органів входять державні кадастрові реєстратори, які здійснюють внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей в межах повноважень, визначених Законом України "Про Державний земельний кадастр" та цим Порядком. Державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Враховуючи викладене та оскільки земельні ділянки за кадастровими номерами №123755200:01:001:0105; №5123755200:01:001:0107, №5123755200:01:001:0108 були зареєстровані 01.02.2018р. за ТОВ «Авангард Д», суд вважає незаконним рішення Відділу в Овідіопольському районі Міськрайонного управління в Овідопольському районі та м.Чорноморську Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про внесення до Державного земельного кадастру відомостей про формування та присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам №5123755200:01:001:0114, №5123755200:01:001:0110, №5123755200:01:001:0109 у межах земельних ділянок ТО«Авангард Д», чим порушено порядок проведення реєстрації земельних ділянок.

При цьому, суд не приймає до уваги посилання представника відповідача на те, що, на його думку, ТОВ «Авангард Д» не набуло права власності на земельні ділянки за кадастровими номерами №123755200:01:001:0105; №5123755200:01:001:0107, №5123755200:01:001:0108 оскільки на момент приняття відповідачем оскаржених рішень право власності на вказані земельні ділянки було зарестровано за ТОВ «Авангард Д» відповідно до вимог діючого законодавства та вказані рішення про реєстрацію були чинними та обов'язковими для відповідача. За цих же обставин суд не приймає до уваги посилання представника відповідача на розпорядження голови Овідіопольської райнної державної адміністрації №1385 від 02.11.2007р. «Про зменшення площі земель колективної власності ЗСАТ «Авангард» на території Авангардівської селищної та Прилиманської, Сухолиманської сільських рад Овідіопльського району Одеської області» (а.с.94), та, з урахуванням того, що до суду не було надано ні доказів реалізації вказаного розпорядження ні доказів його відношення до вказаних земельних ділянок. внесення до Державного земельного кадастру відомостей про формування та присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам №5123755200:01:001:0114, №5123755200:01:001:0110, №5123755200:01:001:0109.

Разом із тим, як встановлено судом під час офіційного з'ясування обставин справи, внесення до Державного земельного кадастру відомостей про формування та присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам №5123755200:01:001:0114, №5123755200:01:001:0110, №5123755200:01:001:0109 було здійснено відповідачем на підставі технічної документації з інвентаризації земель, розробленої 16.03.2018р. Одеською регіональною філією Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 31 січня 2018 року №60-р «Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об'єднаних територіальних громад». Однак, суд вважає безпідставним посилання відповідача на зазначене розпорядження Кабінету Міністрів України від 31 січня 2018 року №60-р оскільки доказів того, що вказані земельні ділянки відносились до земель запасу сільськогосподарського призначення державної форми власності до суду не надано.

Натомість, як свідчать матеріали справи, Рішенням 12 сесії XXII скликання Овідіопольської районної ради народних депутатів від 29.08.1997р. №133 було передано «землі Овідіопольської рай ШРБД, землі Авангардівської селищної ради, землі КЕЧ Одеського району» у колективну власність для ведення сільськогосподарського виробництва-колективному сільськогосподарському підприємству «Авангард» смт. Авангард, зокрема і землі, які є предметом розгляду у вказаній справі, що підтверджується Державним актом на право колективної власності на землю від 05.11.1997р. із планом зонування земель, переданих у колективну власність (а.с.14-17).

Рішенням господарського суду Одеської області від 15.06.2006р. по справі №15/191-06-4946, яке залишене без змін постановою Одеського апеляційного годарського суду від 01.08.2006р. та постановою Вищого господарського суду України від 17.10.2006р. (а.с.28-41), встановлено, що у 1997 році КСП „Авангард” було реорганізовано у закрите сільськогосподарське акціонерне товариство „Авангард”, яке стало правонаступником КСП „Авангард”, а у 2005 році ЗСАТ „Авангард” було перетворено у товариство з обмеженою відповідальністю „Авангард-Д”, яке є правонаступником ЗСАТ „Авангард”.

Відповідно до ч.4 ст.78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Згідно з ст.ст.22, 23 Земельного кодексу України від 18.12.1990р.№561-XII (чинного на момент виникнення спірних правовідносин ) право власності на землю виникає після встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує це право. Право власності на землю посвідчується державними актами, які видаються і реєструються сільськими, селищними, міськими, районними Радами народних депутатів.

Водночас, ст.10 Закону України «Про колективне сільськогосподарське підприємство» від 14.12.1992р. №2114-XII (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин ) визначено, що земля може належати підприємству на праві колективної власності, а також може бути надана у постійне або тимчасове користування, в тому числі на умовах оренди. Право власності або право постійного користування землею посвідчується державними актами, а право тимчасового користування землею, в тому числі на умовах оренди, оформляється договором.

Частиною 3 ст.3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004р. №1952-IV визначено, що речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов: реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення; на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов'язкової реєстрації.

Враховуючи викладене та те, що суд прийшов до висновку про незаконність прийняття рішення Відділу в Овідіопольському районі Міськрайонного управління в Овідопольському районі та м.Чорноморську Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про внесення до Державного земельного кадастру відомостей про формування та присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам №5123755200:01:001:0114, №5123755200:01:001:0110, №5123755200:01:001:0109, суд вважає, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю “Авангард-Д” про зобов'язання Головне управління Держгеокадастру в Одеській області вчинити дії щодо внесення до Державного земельного кадастру відомостей про скасування державної реєстрації земельних ділянок з кадастровими номерами №5123755200:01:001:0114, №5123755200:01:001:0110, №5123755200:01:001:0109 також підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, суд вважає, що адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю “Авангард-Д” підлягає задоволенню.

Частиною 3 ст. 139 КАС України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з квитанції №ПН2076 від 12.04.2018р., позивачем сплачено судовий збір за подання вказаного адміністративного позову у розмірі 3524,00 грн.

Оскільки суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю “Авангард-Д” то наявні підстави для стягнення з Головного управління Держгеокадастру в Одеській області на користь позивача 3524,00 грн. сплаченого судового збору.

Керуючись ст.ст. 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

          

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю “Авангард-Д”-задовольнити.

Визнати незаконним та скасувати рішення Відділу в Овідіопольському районі Міськрайонного управління в Овідопольському районі та м.Чорноморську Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про внесення до Державного земельного кадастру відомостей про формування та присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам №5123755200:01:001:0114, №5123755200:01:001:0110, №5123755200:01:001:0109.

Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру в Одеській області вчинити дії щодо внесення до Державного земельного кадастру відомостей про скасування державної реєстрації земельних ділянок з кадастровими номерами №5123755200:01:001:0114, №5123755200:01:001:0110, №5123755200:01:001:0109.

Стягнути з Головного управління Держгеокадастру в Одеській області (код ЄДРПОУ 39765871, м. Одеса, вул. Канатна,83) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю “Авангард-Д”(код ЄДРПОУ 33424167, Одеська область, Овідіопольський район, смт. Авангард, вул. Ангарська,1) сплаченого судового збору у розмірі 3524,00грн.(три тисячі п'ятсот двадцять чотири гривні).

Скасувати заходи забезпечення позову застосовані ухвалою суду від 27.04.2018р.

Рішення набирає законної сили згідно ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 293, 295 та п. 15-5 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення виготовлено 04.06.2018р.

Суддя К.О. Танцюра

.

          

          

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.06.2018
Оприлюднено08.06.2018
Номер документу74446514
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/1626/18

Постанова від 30.07.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 15.07.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 04.12.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 30.10.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 22.10.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 03.08.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 03.08.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 16.07.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 31.05.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

Рішення від 04.06.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні