Рішення
від 29.05.2018 по справі 809/420/18
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"29" травня 2018 р. справа № 809/420/18

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

судді Микитюка Р.В.,

за участю:

секретаря судового засідання - Костюк О.С.,

представників відповідача - ОСОБА_1, ОСОБА_2

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом: Державної служби геології та надр України

до відповідача: ТзОВ "Західбудсервіс"

про анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5348 від 13.01.2011 з підстав порушення законодавства в сфері надрокористування та їх неусунення., -

ВСТАНОВИВ:

01.03.2018 Державна служба геології та надр України (надалі також, - позивач) звернулася до суду з адміністративним позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Західбудсервіс" (надалі також, ТзОВ "Західбудсервіс" - відповідач) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5348 від 13.01.2011 з підстав порушення законодавства в сфері надрокористування та їх неусунення.

Позовні вимоги мотивовані тим, що ТзОВ "Західбудсервіс", що знаходиться за адресою вул. Липова, 11 м. Тисмениця, Тисменицький район, Івано-Франківська область, 77410, код ЄДРПОУ 30737268 надано спеціальний дозвіл на користування надрами №5348 від 13.01.2011 з метою видобування питних підземних вод для нецентралізованого водопостачання, власних господарсько-питних та виробничих потреб, промислового розливу. Так, як відповідач порушив умови користування спеціальним дозволом на користування надрами в частині неподання щорічного звіту про рух запасів корисних копалин, що зумовило зупинення дії такого дозволу, та встановлення підстав для анулювання спеціального дозволу користування надрами. Оскільки визначеної чинним законодавством згоди від відповідача на припинення користування надрами не отримано, Державна служба геології та надр України у відповідності до вимог статті 26 Кодексу України про надра звернулася з позовом про анулювання наданого відповідачу спеціального дозволу до суду.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 06.03.2018 дану позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк для усунення недоліків (а.с.35-36).

Позивачем у зазначений строк недоліки усунуто, відтак ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 28.03.2018 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) (а.с.1-2).

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 30.04.2018 залишено заяву (клопотання) товариства з обмеженою відповідальністю "Західбудсервіс" про розгляд справи за правилами загального позовного провадження від 26.04.2018 без задоволення (а.с. 103-104).

Відповідач скористався правом на подання відзиву на позовну заяву, що надійшов на адресу суду 27.04.2018, в якому проти заявлених позовних вимог заперечив з підстав, наведених у відзиві, який міститься в матеріалах справи (а.с.82-85). У відзиві просив суд в задоволенні позову відмовити, а також заявив заяву (клопотання) про розгляд даної справи за участю сторін у справі.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 30.04.2018 призначено судовий розгляд на 17.05.2018 о 10:00 год. (а.с. 105).

Представник позивача у судове засідання не з`явився, хоча належним чином повідомлявся про розгляд справи, однак на адресу суду на правив клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження. Фактично за змістом вказана заява є клопотанням про розгляд справи за відсутності позивача. (а.с. 115).

Представники відповідача в судовому засіданні проти задоволення позову заперечили з підстав, наведених у відзиві на позовну заяву та додаткових поясненнях. Пояснили суду, що відповідачем звіт 5-гр за 2016 рік подано своєчасно та направлено на адресу позивача. Просили суд відмовити у задоволенні позову.

Розглянувши адміністративний позов, заслухавши пояснення представників відповідача, дослідивши в сукупності надані письмові докази, якими сторони обґрунтовують позовні вимоги, відзив на позовну заяву та додаткові пояснення, судом встановлено наступне.

ТзОВ "Західбудсервіс" надано спеціальний дозвіл користування надрами за №5348 від 13.01.2011 року з метою видобування валунно-гравіційно-піщаних сумішей на об'єкті надрокористування - Єзупільському родовищі Південно-Східна ділянка (Тисменицький район, Івано-Франківська область), код ЄДРПОУ 32402776 (а.с.41).

Невід'ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами №5348 від 13.01.2011 року є Угода від 13.01.2011 року про умови користування надрами (а.с.42-48).

Листом від 20.07.2017 року №03/303-2913 Державне науково-виробниче підприємство "Державний інформаційний геологічний фонд України" повідомило позивачу що відповідачем не подано щорічну статистичну звітність за формою 5-гр за 2016 рік (а.с. 51-53).

17.05.2016 року позивачем прийнято наказ №223 про встановлення термінів для усунення порушень та встановлено пятнадцятиденний термін для усунення порушення, який направлено відповідачу (а.с.54).

Наказ Держгеонадр України №223 від 17.05.2017, у зв`язку з невиконанням відповідачем особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед ДНВП "Геоінформ України" щодо руху запасів за формою 5-гр за 2016 рік, встановлено термін 15 календарних днів для усунення порушень, про що на адресу державної реєстрації відповідача направлено лист №12973/02/14-17 від 07.06.2017. Зазначений лист повернувся на адресу позивача з відміткою "за закінченням терміну зберігання" (а.с. 56).

28.08.2017 року позивачем прийнято наказ №379 про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами за №5348 від 13.01.2011 року, та встановлено тридцятиденний термін для усунення порушення, який направлений відповідачу та повернувся на адресу позивача з відміткою "за закінченням терміну зберігання" (а.с.57).

Державною службою геології та надр України на адресу ТзОВ "Західбудсервіс" направлено лист №29134/03/14-17 від 24.11.2017 року, в якому зазначено про необхідність висловлення у 15-денний строк позиції (згоди/незгоди) щодо припинення права користування надрами згідно спеціального дозволу за №5348 від 13.01.2011 року. Зазначений лист повернувся на адресу позивача з відміткою "за закінченням терміну зберігання" (а.с. 61).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року №1174 (далі - Положення).

Відповідно до підпунктів 9, 10 пункту 4 Положення про Державну службу геології та надр України, Держгеонадра України відповідно до покладених на неї завдань видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.

Крім того, згідно з підпунктом 12 пункту 4 Положення Держгеонадра України відповідно до покладених завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням.

Відповідно до вимог абз.1 статті 13 Кодексу України про надра користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

За вимогами ст.19 цього Кодексу надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.

Згідно із ст.24 Кодексу користувачі надр зобов'язані використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції, тощо.

Відповідно до статті 4 Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 року № 1294, органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль за своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.

Частиною 7 ст.4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарювання» передбачено, що дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру, зокрема, в разі здійснення суб'єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.

Процедуру надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони визначав Порядок надання у 2011 році спеціальних дозволів на користування надрами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20.02.2006 року № 168 (чинний на момент видачі спеціального дозволу на користування надрами №5348 від 13.01.2011 року - (протокол №10-10 від 22.12.2010 року).

Пунктом 9 зазначеного Порядку передбачено, що Мінприроди з метою раціонального та ефективного використання надр встановлює при наданні дозволу особливі умови користування надрами щодо: вимог, правил і стандартів користування конкретними ділянками надр; якості продукції або робіт; технології видобування та переробки корисних копалин; порядку видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; видів, обсягів і строків виконання робіт на ділянці надр; припинення діяльності, пов'язаної з використанням ділянки надр. Невід'ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між Мінприроди і надрокористувачем.

За змістом статті 45 Кодексу України про надра запаси корисних копалин розвіданих родовищ, а також запаси корисних копалин, додатково розвіданих у процесі розробки родовищ, підлягають експертизі та оцінюються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 статті 53 Кодексу України про надра передбачено, що при розробці родовищ корисних копалин повинен забезпечуватися облік стану і руху запасів, втрат і погіршення якості корисних копалин, а також подання до статистичних та інших державних органів встановленої законодавством звітності.

За змістом статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.

Відповідно до частини 3 статті 26 Кодексу України про надра законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.

Згідно з пунктом 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 615 від 30.05.2011 року, діючого на час виникнення спірних правовідносин, право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» .

Судом встановлено, що фактичними підставами щодо припинення користування надрами стало ненадання відповідачем звіту щодо руху запасів за формою 5-гр за 2016 рік.

Укладеною 13.01.2011 року між Міністерством охорони навколишнього природного середовища України та ТзОВ "Західбудсервіс" Угодою про умови користування надрами (пункт 10.2) відповідач зобов'язаний в установленому порядку подавати до ДНВП «Геоінформ України» щорічні звіти про рух запасів відповідно до форм державної звітності (а.с.15).

Крім того судом встановлено, що звіт про рух запасів за формою 5-гр за 2016 відповідачем направлявся на адресу позивача, що підтверджується завіреною копією фіскального чека від 27.01.2017 (про відправлення рекомендованим листом поштової кореспонденції на адресу Державної служби геології та надр України із завіреною копією рекомендованого повідомлення від 27.01.2017 зі штрихованим ідентифікатором 7601839999754 про вручення поштового відправлення з відміткою про отримання 31.01.2017 рекомендованого листа уповноваженим представником Державної служби геології та надр України) та довідкою укрпошти №112/1112 від 23.05.2018 Укрпошти (а.с.135-136, 141).

Суд також зазначає, що 14.08.2017 Управлінням Держпраці в Івано-Франківській області проведено перевірку суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта) ТзОВ "Західбудсервіс" з питань дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, ведення робіт, пов`язаних з геологічним вивченням надр, їх використанням. Під час проведення перевірки відповідачем надавалися форми звітності 5-гр і за результатами такої перевірки не було виявлено порушень законодавства в частині не подання форми звітності 5-гр за 2016, що підтверджується копією акта №0040/16 від 14.08.2017 та копією припису Управління Держпраці в Івано-Франківській області №0089-04/21 від 14.08.2017 (а.с. 126-130, 131-133).

Також у матеріалах справи міститься копія листа-погодження Управління Держпраці в Івано-Франківській області проекту розробки гірничо-технічної рекультивації земель Єзупільського (ділянка Південно-Східна) родовища валунно-гравійних-піщаних сумішей у Тисменицькому районі Івано-Франківської області (а.с. 134).

Разом з тим суд зауважує, що відповідачем на адресу позивача відправлено уточнений звіт форми 5-гр. за 2017 рік, що підтверджується копією фіскального чека Укрпошти від 16.02.2018 про відправлення рекомендованим листом поштової кореспонденції на адресу Державної служби геології та надр України із завіреною копією рекомендованого повідомлення від 16.02.2018 зі штриховим ідентифікатором 760184364740 про вручення поштового відправлення з відміткою про отримання 20.02.2018 рекомендованого листа уповноваженим представником позивача уточненого звіту форми 5-гр за 2017 рік (а.с. 139).

Таким чином суд приходить до висновку, про відсутність підстав для задоволення позовних вимог про анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5348 від 13.01.2011 з підстав порушення законодавства в сфері надрокористування та їх не усунення, оскільки відповідачем подавався звіт про рух запасів за формою 5-гр за 2016 на адресу позивача.

Враховуючи викладене, суд вважає, що позовні вимоги є необґрунтованими і не підлягають задоволенню.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статей 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції або через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Учасники справи:

Державна служба геології та надр України (код ЄДРПОУ 37536031), вул. Антона Цедіка, 16, м. Київ, 03680;

Товариство з обмеженою відповідальністю "Західбудсервіс" (код ЄДРПОУ 32402776), вул. Липова, 11, м. Тисмениця, Тисменицький район, Івано-Франківська область, 77400.

Суддя Микитюк Р.В.

Рішення складене в повному обсязі 04 червня 2018 р.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.05.2018
Оприлюднено06.06.2018
Номер документу74447225
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —809/420/18

Постанова від 15.11.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Макарик Володимир Ярославович

Ухвала від 19.10.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Макарик Володимир Ярославович

Ухвала від 17.09.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Гулид Роман Методійович

Ухвала від 16.07.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Гулид Роман Методійович

Рішення від 29.05.2018

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитюк Р.В.

Рішення від 29.05.2018

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитюк Р.В.

Ухвала від 30.04.2018

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитюк Р.В.

Ухвала від 30.04.2018

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитюк Р.В.

Ухвала від 28.03.2018

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитюк Р.В.

Ухвала від 06.03.2018

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитюк Р.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні