Постанова
від 15.11.2018 по справі 809/420/18
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 листопада 2018 рокуЛьвів№ 857/726/18

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді - Макарика В.Я.

суддів - Большакової О.О., Глушка І.В.

за участю секретаря судового засідання - Гнідець Р.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Львові апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 29 травня 2018 року (головуючий суддя в суді першої інстанції Микитюк Р.В., м. Івано-Франківськ, повний текст рішення складено 04 червня 2018 року) у справі №809/420/18 за адміністративним позовом Державної служби геології та надр України до ТзОВ "Західбудсервіс" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5348 від 13.01.2011 з підстав порушення законодавства в сфері надрокористування та їх неусунення,-

В С Т А Н О В И В:

01 березня 2018 року Державна служба геології та надр України звернулася до суду з адміністративним позовом до ТзОВ "Західбудсервіс" в якому просила припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5348 від 13.10.2011 року виданого Товариству з обмеженою відповідальністю Західбудсервіс .

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 29 травня 2018 року у задоволенні позову відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивачем подано апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги повністю.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт зазначає, що Наказом Держгеонадр України № 223 від 17.05.2017 р., у зв'язку з невиконанням Відповідачем особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів за формою № 5-гр за 2016 рік, встановлено термін 15 календарних днів для усунення порушень, про що на адресу державної реєстрації Відповідача направлено лист № 12973/02/14-17 від 07.06.2017 року. Зазначений лист повернувся на адресу Держгеонадр України, з відміткою за закінченням терміну зберігання . На підставі виявленого порушення Державною службою геології та надр України винесено Наказ від 28.08.2017 № 379 щодо зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, яким була зупинена дія спеціального дозволу в тому числі і надрокористувача Товариство з обмеженою відповідальністю Західбудсервіс (лист № 19794/03/14-17 від 04.09.2017). Зазначений лист повернувся на адресу Держгеонадр України, з відміткою за закінченням встановленого строку зберігання . ДНВП Геоінформ України листом від 21.09.2017 року надає інформацію щодо надрокористувачів - власників спеціальних дозволів на користування надрами, які звітували за формою 5-гр. станом на 21.09.2017 року, проте надрокористувач Товариство з обмеженою відповідальністю Західбудсервіс в ньому переліку відсутній.

24.11.2017 року на адресу Відповідача направлено лист № 29134/03/14-17 з проханням задати до Держгеонадр України у 15-денний строк, з моменту отримання листа, власну позицію згоду/не згоду) на припинення права користування надрами, згідно спеціального дозволу № 5348 від 13.01.2011 року. Зазначений лист повернувся на адресу Держгеонадр України, з відміткою за закінченням встановленого строку зберігання , копія Довідки додається.

Держгеонадрами України було вчинено всіх дії для повідомлення Відповідача належним чином про стан дії спеціального дозволу на право користування надрами № 5348 від 13.01.2011 року. Разом з тим апелянт зазначає, що інформація про зупинення дії спеціального дозволу на право користування надрами розміщується на офіційному сайті ДНВП Геоінформ України , що дає можливість надрокористувачу в будь-який зручний для нього час перевірити стан дії виданого спецдозволу. Апелянт вважає, що Відповідач порушив законодавство в сфері надрокористування та не усунув порушення, тому наявні підстави для анулювання Дозволу, згідно статті 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку № 615.

У відзиві на апеляційну скаргу, ТзОВ Західбудсервіс зазначає, що суд першої інстанції правильно встановивши обставини справи, застосував до спірних правовідносин норму матеріального права, згідно закону, а тому вважає оскаржуване рішення законним та обґрунтованим. У зв'язку з чим просить апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України залишити без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 29.05.2018 по справі № 809/420/18 без змін.

Учасники справи в судове засідання не прибули, про дату, час і місце апеляційного розгляду повідомлені належним чином, тому суд вважає можливим проведення розгляду справи у їх відсутності за наявними в справі матеріалами, та на основі наявних у ній доказів.

Відповідно до ч.4 ст.229 КАС України за відсутності осіб, які беруть участь у справі, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Суд апеляційної інстанції заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши підстави в межах апеляційної скарги, вважає, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, виходячи з наступного.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що ТзОВ "Західбудсервіс" надано спеціальний дозвіл користування надрами за №5348 від 13.01.2011 року з метою видобування валунно-гравіційно-піщаних сумішей на об'єкті надрокористування Єзупільському родовищі Південно-Східна ділянка (Тисменицький район, Івано-Франківська область), код ЄДРПОУ 32402776.

Невід'ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами №5348 від 13.01.2011 року є Угода від 13.01.2011 року про умови користування надрами.

Листом від 20.07.2017 року №03/303-2913 Державне науково-виробниче підприємство "Державний інформаційний геологічний фонд України" повідомило позивачу що відповідачем не подано щорічну статистичну звітність за формою 5-гр за 2016 рік.

17.05.2016 року позивачем прийнято наказ №223 про встановлення термінів для усунення порушень та встановлено п'ятнадцятиденний термін для усунення порушення, який направлено відповідачу.

У зв`язку з невиконанням відповідачем особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед ДНВП "Геоінформ України" щодо руху запасів за формою 5-гр за 2016 рік, наказом Держгеонадр України №223 від 17.05.2017 встановлено термін 15 календарних днів для усунення порушень, про що на адресу державної реєстрації відповідача направлено лист №12973/02/14-17 від 07.06.2017. Зазначений лист повернувся на адресу позивача з відміткою "за закінченням терміну зберігання".

28.08.2017 року позивачем прийнято наказ №379 про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами за №5348 від 13.01.2011 року, та встановлено тридцятиденний термін для усунення порушення, який направлений відповідачу та повернувся на адресу позивача з відміткою "за закінченням терміну зберігання".

Державною службою геології та надр України на адресу ТзОВ "Західбудсервіс" направлено лист №29134/03/14-17 від 24.11.2017 року, в якому зазначено про необхідність висловлення у 15-денний строк позиції (згоди/незгоди) щодо припинення права користування надрами згідно спеціального дозволу за №5348 від 13.01.2011 року. Зазначений лист повернувся на адресу позивача з відміткою "за закінченням терміну зберігання".

Відповідно до підпунктів 9, 10 пункту 4 Положення про Державну службу геології та надр України, Держгеонадра України відповідно до покладених на неї завдань видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.

Відповідно до вимог абз.1 статті 13 Кодексу України про надра користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Відповідно до ст.19 цього Кодексу надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.

Згідно із ст.24 Кодексу користувачі надр зобов'язані використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції, тощо.

Відповідно до статті 4 Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 року № 1294, органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль за своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.

Відповідно до ч. 7 ст.4-1 Закону України Про дозвільну систему у сфері господарювання дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру, зокрема, в разі здійснення суб'єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.

Процедуру надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони визначав Порядок надання у 2011 році спеціальних дозволів на користування надрами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20.02.2006 року № 168 (чинний на момент видачі спеціального дозволу на користування надрами №5348 від 13.01.2011 року (протокол №10-10 від 22.12.2010 року).

Пунктом 9 зазначеного Порядку передбачено, що Мінприроди з метою раціонального та ефективного використання надр встановлює при наданні дозволу особливі умови користування надрами щодо: вимог, правил і стандартів користування конкретними ділянками надр; якості продукції або робіт; технології видобування та переробки корисних копалин; порядку видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; видів, обсягів і строків виконання робіт на ділянці надр; припинення діяльності, пов'язаної з використанням ділянки надр. Невід'ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між Мінприроди і надрокористувачем.

Відповідно до ст. 45 Кодексу України про надра запаси корисних копалин розвіданих родовищ, а також запаси корисних копалин, додатково розвіданих у процесі розробки родовищ, підлягають експертизі та оцінюються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 статті 53 Кодексу України про надра передбачено, що при розробці родовищ корисних копалин повинен забезпечуватися облік стану і руху запасів, втрат і погіршення якості корисних копалин, а також подання до статистичних та інших державних органів встановленої законодавством звітності.

За змістом статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.

Відповідно до частини 3 статті 26 Кодексу України про надра законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.

Згідно з пунктом 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 615 від 30.05.2011 року, діючого на час виникнення спірних правовідносин, право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності.

Укладеною 13.01.2011 року між Міністерством охорони навколишнього природного середовища України та ТзОВ "Західбудсервіс" Угодою про умови користування надрами (пункт 10.2) відповідач зобов'язаний в установленому порядку подавати до ДНВП Геоінформ України щорічні звіти про рух запасів відповідно до форм державної звітності.

Судом першої інстанції встановлено, що звіт про рух запасів за формою 5-гр за 2016 відповідачем направлявся на адресу позивача, що підтверджується завіреною копією фіскального чека від 27.01.2017 (про відправлення рекомендованим листом поштової кореспонденції на адресу Державної служби геології та надр України із завіреною копією рекомендованого повідомлення від 27.01.2017 зі штрихованим ідентифікатором 7601839999754 про вручення поштового відправлення з відміткою про отримання 31.01.2017 рекомендованого листа уповноваженим представником Державної служби геології та надр України) та довідкою Укрпошти №112/1112 від 23.05.2018 Укрпошти.

14.08.2017 Управлінням Держпраці в Івано-Франківській області проведено перевірку суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта) ТзОВ "Західбудсервіс" з питань дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, ведення робіт, пов`язаних з геологічним вивченням надр, їх використанням. Під час проведення перевірки відповідачем надавалися форми звітності 5-гр і за результатами такої перевірки не було виявлено порушень законодавства в частині не подання форми звітності 5-гр за 2016, що підтверджується копією акта №0040/16 від 14.08.2017 та копією припису Управління Держпраці в Івано-Франківській області №0089-04/21 від 14.08.2017.

У матеріалах справи міститься копія листа-погодження Управління Держпраці в Івано-Франківській області проекту розробки гірничо-технічної рекультивації земель Єзупільського (ділянка Південно-Східна) родовища валунно-гравійних-піщаних сумішей у Тисменицькому районі Івано-Франківської області.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що в матеріалах справи міститься підтвердження, що відповідачем на адресу позивача відправлено уточнений звіт форми 5-гр. за 2017 рік, а саме копія фіскального чека Укрпошти від 16.02.2018 про відправлення рекомендованим листом поштової кореспонденції на адресу Державної служби геології та надр України із завіреною копією рекомендованого повідомлення від 16.02.2018 зі штриховим ідентифікатором 760184364740 про вручення поштового відправлення з відміткою про отримання 20.02.2018 рекомендованого листа уповноваженим представником позивача уточненого звіту форми 5-гр за 2017 рік (а.с. 139).

Взявши до уваги викладене вище, колегія суддів приходить до висновку про те, що рішення суду першої інстанцій є законним та обґрунтованим і не підлягає скасуванню, оскільки суд всебічно перевіривши обставини справи, вирішив спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин, висновки суду є правильними, а доводи апеляційної скарги їх не спростовують.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Керуючись ст. ст. 229 ч. 4, 243, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України залишити без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 29 травня 2018 року у справі №809/420/18 - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом 30 днів з дня його проголошення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Головуючий суддя В. Я. Макарик судді О. О. Большакова І. В. Глушко Повний текст постанови складений 16 листопада 2018 року.

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.11.2018
Оприлюднено18.11.2018
Номер документу77910347
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —809/420/18

Постанова від 15.11.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Макарик Володимир Ярославович

Ухвала від 19.10.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Макарик Володимир Ярославович

Ухвала від 17.09.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Гулид Роман Методійович

Ухвала від 16.07.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Гулид Роман Методійович

Рішення від 29.05.2018

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитюк Р.В.

Рішення від 29.05.2018

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитюк Р.В.

Ухвала від 30.04.2018

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитюк Р.В.

Ухвала від 30.04.2018

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитюк Р.В.

Ухвала від 28.03.2018

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитюк Р.В.

Ухвала від 06.03.2018

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитюк Р.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні