Рішення
від 25.05.2018 по справі 813/190/18
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

79018, м. Львів, вул. Чоловського, 2; e-mail: inbox@adm.lv.court.gov.ua; тел.: (032)-261-58-10

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

справа № 813/190/18

25 травня 2018 року

Львівський окружний адміністративний суд в складі:

головуючий-суддя Костецький Н.В.,

секретар судового засідання Витвицька В.П.,

за участю:

представник позивача Луньо Б.М.,

представники відповідача Докторевич Р.А., Ковпак М.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Львові адміністративну справу за позовом фермерського господарства Сім курчат до Ясниської сільської ради Яворівського району Львівської області про визнання протиправним та скасування рішення та зобов'язання вчинити дії, -

в с т а н о в и в :

фермерське господарство Сім курчат (далі - позивач, ФГ Сім курчат ) звернулося до Львівського окружного адміністративного суду із позовом з позовом до Ясниської сільської ради Яворівського району Львівської, у якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати п. 2 рішення Ясниської сільської ради Яворівського району Львівської області від 13.04.2016 № 90 Про заборону вирощування та забій курей на території Ясниської сільської ради ;

- визнати протиправною бездіяльність Ясниської сільської ради Яворівського району Львівської області по встановленню для фермерського господарства "Сім курчат" розміру пайової участі у розвитку інфраструктури с. Ясниська і укладенню із фермерським господарством "Сім курчат" договору про пайову участь у розвитку інфраструктури с. Ясниська;

- зобов'язати Ясниську сільську раду Яворівського району Львівської області встановити для фермерського господарства "Сім курчат" розмір пайової участі у розвитку інфраструктури с. Ясниська і укладсти із фермерським господарством "Сім курчат" договору про пайову участь у розвитку інфраструктури даного населеного пункту.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що підставою для прийняття відповідачем оскарженого рішення стали численні звернення жителів с. Ясниська з проханням заборони вирощування курей у с. Ясниська та посилання на Закон України Про місцеве самоврядування в Україні . ФГ Сім курчат не перебуває у комунальній власності Ясниської сільської ради, а також не користується її майном. Основним видом діяльності господарства являється вирощування, розведення та забій свійської птиці, в тому числі курей. 07.04.2015 т.в.о. головного державного санітарного лікаря України Протас С.В. затверджено висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи за № 05.03.02-07/14765, яким встановлюється для птахоферми ФГ Сім курчат у с. Ясниська Яворівського району Львівської області розміри санітарно-захисної зони від крайніх джерел викиду до найближчої житлової забудови розміром: 100 м - у східному та південному напрямках, 300 м - у інших напрямках (західному та північному). Пунктом 2 оскаржуваного Рішення відповідачем збільшуються розміри санітарно-захисної зони в с. Ясниська для птахофабрик, в тому числі і для ФГ Сім курчат , до 500 м.

Звертає увагу, що підставою для збільшення санітарно-захисних зон для птахофабрик (птахоферм) являється висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи проектних матеріалів на будівництво зазначених об'єктів, затверджений головним державним санітарним лікарем України або головними державними санітарними лікарями Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, а не рішеннями органів місцевого самоврядування. Ваажає, що пункт 2 рішення № 90 Про заборону вирощування та забій курей на території Ясниської сільської ради від 13.04.2016, прийнято IV сесією VII демократичного скликання Ясниської сільської ради Яворівського району Львівської області із перевищенням компетенції сільської ради та не відповідає вимогам діючого законодавства.

Крім того, позивач зазначає, що орган місцевого самоврядування не погоджує проектної документації щодо реконструкції виробничих приміщень, а він зобов'язаний на підставі заяви замовника та доданих до неї документів встановити протягом десяти робочих днів з дня реєстрації органом місцевого самоврядування звернення про укладення договору про пайову участь та доданих до нього документів, що підтверджують вартість будівництва об'єкта з техніко-економічними показниками, розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту, а також укласти договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту не пізніше ніж через 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію. Вважає, що прийняте відповідачем рішення про відмову в укладенні із позивачем договору про пайову участь у розвитку інфраструктури с. Ясниська є протиправним та таким, що не відповідає вимогам ст. 40 Закону України Про регулювання містобудівної Діяльності , у зв'язку із чим повинно бути скасованим.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, посилаючись на обставини, викладені в позові, просив суд позов задовольнити.

Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому щодо вимог про скасування рішення Ясниської сільської ради Про заборону вирощування та забій курей на території Ясниської сільської ради від 13.04.2016 № 90 зазначає таке. ФГ Сім курчат здійснює реконструкцію належних йому на праві оренди приміщень під забійний цех птиці, продуктивністю 5.0 тис. голів. При цьому, враховуючи численні скарги мешканців прилеглих територій, не завершивши реконструкцію та не отримавши усіх дозвільних документів, позивач здійснює діяльність із відгодівлі та забою птиці. Державними санітарними правилами планування та забудови населених пунктів (далі ДСП 173-96) встановлені санітарно-захисні зони від сільськогосподарських підприємств до житлової забудови та прирівняних до неї територій, а саме для птахофабрик продуктивністю 1 млн. бройлерів на рік в розмірі 300 м (Додаток № 5), для бойні дрібних тварин та птахів у розмірі 300 м (Додаток № 4). Ясниська сільська рада згоди щодо розміщення птахофабрики та бійні птиці в межах села позивачу не надавала, а тому розміщення зазначених виробничих об'єктів без дотримання встановлених ДСП 173-96 мінімальних розмірів санітарно-захисних зон є протиправним та порушує права територіальної громади села Ясниська, інтереси якої згідно Закону України Про місцеве самоврядування в Україні представляє Ясниська сільська рада. Таким чином, враховуючи баланс між вимогами щодо не втручання в господарську діяльність підприємств та необхідними умовами захисту основоположних прав людини, зокрема на безпечне для життя і здоров'я довкілля, Ясниська сільська рада прийняла рішення про заборону здійснення господарської діяльності без дотримання визначених ДСП 173-96 мінімальних розмірів санітарно-захисних зон. Стверджує, що прийняте Ясниською сільською радою рішення Про заборону вирощування та забій курей на території Ясниської сільської ради від 13.04.2016 р № 90 відповідає встановленим санітарним правилам та нормам, а тому не порушує прав позивача на здійснення господарської діяльності з дотриманням чинного екологічного та санітарно-епідеміологічного законодавства України.

Щодо вимог про визнання протиправною бездіяльність Ясниської сільської ради із не встановлення розміру пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту та не укладення договору про пайову участь та зобов'язання встановити її розмір та укласти відповідний договір зазначає таке. Зазначені позовні вимоги пов'язані із бажанням позивача здати в експлуатацію реконструйований об'єкт будівництва під забійний цех птиці, продуктивністю 5.0 тис. голів. Однак, реконструкція даного об'єкту будівництва здійснюється без дотримання встановлених ДСП 173-96 мінімальних розмірів санітарно-захисних зон та з порушенням права територіальної громади села Ясниська. Крім цього, земельна ділянка на якій здійснюється реконструкція об'єкта будівництва за її цільовим призначенням відноситься до земель для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови. Позивач не розробив ні проекту землеустрою, ні плану зонування території чи детальному плану території, та не змінив цільове призначення земельної ділянки, а відтак розміщення на ній об'єкта реконструкції не відповідає вимогам чинного земельного та містобудівного законодавства України. Таким чином, станом на день звернення позивача до Ясниської сільської ради з проханням про встановлення розміру пайової участі та укладення відповідного договору, він не мав права здійснювати реконструкцію об'єктів будівництва на земельній ділянці, відведеній не для тієї мети. Враховуючи наведені факти, Ясниська сільська рада не має жодних правових підстав для встановлення для позивача розміру пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту та укладення з ним відповідного договору. Встановлення та укладення з позивачем договору про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту, матиме наслідком продовження порушення вимог земельного та містобудівного законодавства України при здійсненні реконструкції об'єкту будівництва під забійний цех птиці.

У судовому засіданні представники відповідача просили в задоволенні позову відмовити з підстав викладених у відзиві на позовну заяву.

Заслухавши пояснення представника позивача та представників відповідача, дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та пояснення сторін, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

Ясниська сільська рада Яворівського району Львівської області обговоривши питання про заборону використання, забруднення земельної ділянки ПП. ОСОБА_6, керуючись Законом України Про місцеве самоврядування в Україні прийняла рішення від 13.04.2016 № 90 Про заборону вирощування та забій курей на території Ясниської сільської ради , відповідно до п. 2 якого заборонено вирощування курей, проводити забій курей, зливати відходи у потік, викиди пір'я та рештки курей у периметрі 5000 м від господарських будівель.

Не погодившись із п. 2 рішення від 13.04.2016 № 90 Про заборону вирощування та забій курей на території Ясниської сільської ради , позивач звернувся до суду з даним позовом.

Відповідно до договору оренди від 01.09.2014 № 01/08 ФОП ОСОБА_6 (орендодавець) передає, а орендар (ФГ "Сім курчат") приймає в тимчасове платне користування (найм) для здійснення комерційної діяльності об'єкт оренди площею 1681, 6 кв. м, зареєстрованому на праві приватної власності орендодавцем відповідно до договору купівлі - продажу від 27.04.2001 № 3339, посвідченого приватним нотаріусом Яворівського районного нотаріального округу, за адресою АДРЕСА_1.

Згідно п. 1.2 договору в користуванні передається окреме приміщення (пташник) площею 1681, 6 кв. м відповідно до технічної документації в цілому.

Зазначений договір сторонами достроково не розривався, відтак він є чинним.

Враховуючи зазначене, суд зазначає, що оскаржене рішення щодо заборони вирощування курей, проводити забій курей, зливати відходи у потік, викиди пір'я та рештки курей у периметрі 500 м від господарських будівель є таким, внаслідок прийняття якого, були порушені права позивача, як орендаря ділянки.

Відповідно до вимог частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Органи місцевого самоврядування здійснюють свою діяльність у сфері містобудування та архітектури відповідно до Закону України Про місцеве самоврядування в Україні .

Згідно ч. 1 ст. 18 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що не перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на договірній і податковій основі та на засадах підконтрольності у межах повноважень, наданих органам місцевого самоврядування законом.

Статтею 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено виключну компетенцію сільських, селищних, міських рад.

Згідно з ч. 1, 2 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

13.04.2016 Ясниською сільською радою прийнято рішення 13.04.2016 № 90 Про заборону вирощування та забій курей на території Ясниської сільської ради .

У п. 2 зазначеного рішенням сільська рада, з посиланням на положення Закон України Про місцеве самоврядування в України , вирішила заборонити вирощування курей, проводити забій курей, зливати відходи у потік, викиди пір'я та рештки курей у периметрі 500 м. від господарських будівель.

В обґрунтування правомірності такого рішення відповідач посилається на наявність повноваження приймати таке рішення відповідно до пункту 38 статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні .

Так п. 38 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: надання відповідно до законодавства згоди на розміщення на території села, селища, міста нових об'єктів, у тому числі місць чи об'єктів для розміщення відходів, сфера екологічного впливу діяльності яких згідно з діючими нормативами включає відповідну територію.

При цьому, відповідно до пункту 5.9 ДСП 173-96 розміри санітарно-захисних зон для нових видів виробництв, підприємств та інших виробничих об'єктів з новими технологіями, а також зміна цих зон (збільшення чи зменшення згідно з пунктом 5.7) для підприємств і виробництв I-III класів небезпеки затверджуються Головним державним санітарним лікарем України на підставі висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи проектних матеріалів на будівництво зазначених об'єктів.

Зміна розмірів санітарно-захисних зон для підприємств та інших виробничих об'єктів IV-V класів небезпеки затверджується головними державними санітарними лікарями Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя на підставі висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи проектних матеріалів на будівництво зазначених об'єктів.

Згідно п. 5.4 ДСП 173-96 промислові, сільськогосподарські та інші об'єкти, що є джерелами забруднення навколишнього середовища хімічними, фізичними та біологічними факторами, при неможливості створення безвідходних технологій повинні відокремлюватись від житлової забудови санітарно-захисними зонами.

Відповідно до Додатку № 5 до ДСП 173-96 розмір нормативної санітарно-захисної зони для птахофабрики продуктивністю до 1 млн. бройлерів на рік складає 300 м, а згідно Додатку № 4 ДСП 173-96 розмір нормативної санітарно-захисної зони для бойні дрібних тварин та птахів складає 300 м.

Крім того відповідно до Постанови КМУ № 808 від 28.08.2013 затверджено перелік видів діяльності та об'єктів, що становлять екологічну небезпеку.

Пунктом 23 наведеного переліку до об'єктів підвищеної екологічної безпеки у галузі тваринництва, птахівництва та рибництва віднесено: тваринницькі комплекси для вирощування свиней - 5 тисяч голів і більше, великої рогатої худоби - 2 тисячі голів і більше, хутрових тварин - 3 тисячі і більше, птиці - 60 тисяч кур - несучок і більше, 85 тисяч бройлерів і більше, м'ясокомбінати та м'ясопереробні підприємства.

Отже, здійснення державної екологічної експертизи є обов'язковим для зазначених вище видів господарської діяльності у зв'язку з тим, що вони становлять підвищену екологічну небезпеку.

Згідно висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи від 07.04.2015 № 05.03.02-07/14765 за результатами державної санітарно-епідеміологічної експертизи матеріали з обгрунтування встановлення розмірів санітарно-захисної зони для птахоферми ФГ Сім курчат у с. Ясниська, Яворівського району Львівської області у зв'язку з реконструкцією та технічним переоснащенням відповідає вимогам діючого санітарного законодавства України.

Як встановлено судом жителі села Ясниська звернулись до голови Ясниської сільської ради з проханням заборонити вирощувати курей в с. Ясниська по вул. Ковпака (а.с. 36).

Сільський голова Ясниської сільської ради звернувся до Яворівської районної державної адміністрації Львівської області листом від 14.06.2016 № 82 щодо колективного звернення жителів села Ясниська.

Яворівською районною державною адміністрацією Львівської області повідомлено, що 15.07.2016 робочою групою було проведено огляд та обстеження території на якій розміщені тваринницькі приміщення та вивчено законність діяльності ФГ Сім курчат про, що складено акт.

Також зазначено, що ФГ Сім курчат орендує три тваринницькі приміщення, що розташовані на земельні ділянці площею 1,6931 га, що є власністю ПП ОСОБА_6

Робочою групою перевірено усі установчі документи, а саме:

- свідоцтво та виписка про державну реєстрацію юридичної особи в яких вказано дані про основний вид економічної діяльності;

- висновок та протокол державної санітарно-епідеміологічної експертизи;

- дозвіл департаменту екології та природніх ресурсів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами;

- договір на вивезення нечистот з вигрібної ями;

- договір з ДП Укрветсанзавод Жовківська філія з надання послуги щодо збирання, утилізації побічних продуктів тваринного походження;

- договір поставки ФГ Мар'ян Ковпак про здійснення вивозу товару;

- декларація про початок виконання будівельних робіт - реконструкція частини тваринницьких приміщень (службово-побутових будівель) під забійний цех птиці продуктивністю 5,0 тис.гол на добу ФГ Сім курчат с.Ясниська.

Розглянувши представлені матеріали ФГ Сім курчат , робоча група дійшла до висновку відповідно:

- до свідоцтва та виписки про державну реєстрацію юридичної особи, підприємство здійснює виробничу діяльність за наданим йому видом економічної діяльності (01.47 - розведення свійської птиці);

- до висновоку та протоколу державної санітарно-епідеміологічної експертизи та за результатами ДСЕЕ Матеріали з обґрунтування встановлення розмірів санітарно-захисної зони для птахоферми ФГ Сім курчат у с. Ясниська в зв'язку з реконструкцією та технологічним переоснащенням відповідає вимогам діючого санітарного законодавства України, наданно дозвіл на утримання 30 тис. гол. птиці у кожному (реконструйованому приміщенні); а також надано дозвіл на запроектоване облаштування забійного цеху для владних потреб птахоферми потужністю 5 тис.гол. на добу;

- до дозволу департаменту екології та природніх ресурсів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами підприємство дотримується умов щодо обсягів викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря .

Оглянувши територію підприємства в межах та за межами її, робочою групою на час перевірки не виявлено - жодного потічку, зливів відходів, викидів пір'я та рештків курей.

Враховуючи вищенаведене встановлено, що ФГ Сім курчат володіє усіма необхідними установчими документами на право користування приміщеннями, проведення його реконструкцієї та ведення виробничої діяльності.

Крім того рекомендовано Ясниськаій сільській раді укласти договір про пайову участь замовників будівництва у відповідності до ст. 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , з метою залучення коштів до бюджету сільської ради на розвиток інженерно транспортної інфраструктури.

Також відповідно до відповіді відділу агропромислового розвитку Яворівської районної державної адміністрації Львівської області від 03.01.2018 № 3 Голові Яворівської райдержадміністрації на звернення сільського голови Ясниської сільської ради Ковпака М.С. на гарчу лінію облдержадміністрації від 30.12.2017 повідомлено, що 03.01.2018 робочою групою в присутності депутата Яворівської районної ради ОСОБА_7 було проведено огляд та обстеження території на якій розміщені тваринницькі приміщення та вивчення законності діяльності ФГ Сім курчат .

Зазначено, що оглянувши територію підприємства в межах та за межами її, робочою групою на час перевірки не виявлено - жодного потічку, зливів відходів, викидів пір'я та рештків курей.

Встановлено, що ФГ Сім курчат володіє усіма необхідними установчими документами на право користування приміщеннями, проведення його реконструкцієї та ведення виробничої діяльності.

Крім того, інформовано, що без неналежного оформлення документів ФГ Сім курчат Державна служба Україїни з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів не надала б дозвіл на ввезення добових курчат на територію України.

Однак, Ясниській сільській раді рекомендовано укласти договір про пайову участь замовників будівництва у відповідності до ст. 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , з метою залучення коштів до бюджету сільської ради на розвиток інженерно транспортної інфраструктури.

Отже в результаті перевірок Яворівською районною державною адміністрацією та відділом агропромислового розвитку Яворівської районної державної адміністрації Львівської області порушень ФГ Сім курчат законодавства не виявлено.

Відповідно ч. 3 ст. 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

При цьому, рішення про зміну санітарно-захисних зон для птахофабрик (птахоферм) є висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи проектних матеріалів на будівництво зазначених об'єктів, затверджений головними державними санітарними лікарями Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя на підставі.

У той же час, статтею 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні не визначено компетенції органів місцевого самоврядування щодо зміни санітарно-захисних зон.

Щодо укладення договору про пайову участь суд зазначає таке.

Відповідно до частини першої статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до цього Закону.

Частина друга статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлює, що замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов'язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті.

Згідно з частиною третьою статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури.

Згідно з частиною дев'ятою цієї ж статті договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту укладається не пізніше ніж через 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію.

Отже, законодавцем встановлено строк, протягом якого повинен бути укладений договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту.

Зокрема, зазначеним Законом передбачена така форма участі у розвитку інфраструктури населеного пункту як пайовий внесок .

Так, ч. 5 статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначено, що величина пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури), з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта, визначеної згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами. При цьому не враховуються витрати на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій.

У разі якщо загальна кошторисна вартість будівництва об'єкта не визначена згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами, вона визначається на основі встановлених органом місцевого самоврядування нормативів для одиниці створеної потужності.

Кошти пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту сплачуються в повному обсязі до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію єдиним платежем або частинами за графіком, що визначається договором.

З аналізу наведеного можна дійти висновку, що в сфері пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту положеннями Закону визначено обов'язки як для замовника, який проводить забудову земельної ділянки, так і для органу місцевого самоврядування, до сфери діяльності якого входить розвиток інфраструктури відповідного населеного пункту.

Так, до вказаних обов'язків забудовника Законом віднесена участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, яка ініціюється зверненням замовника про укладення договору про пайову участь, водночас до обов'язків органу місцевого самоврядування належить безпосереднє укладання договору про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту в чіткі терміни після звернення замовника.

ФГ Сім курчат 21.07.2017 звернулось до голови Ясниської сільської ради Ковпака М.С. з заявою у якій на виконання ст. 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності просило укласти договір про пайову участь у розвитку інфраструктури с. Ясниська під час здійснення реконструкції частини тваринницьких приміщень (службово-побутова будівля) під забійний цех птиці 5,0 тис. голів на добу ФГ Сім курчат у с. Ясниська Яворівського району, Львівської області.

До заяви додано:

- засвідчені підписом та печаткою копії установчих документів ФГ Сім курчат ;

- копію правовстановлюючих документів на земельну ділянку;

- копію договору оренди на земельну ділянку;

- копію договору оренди на приміщення;

- копію дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами;

- копію висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи: встановлення розмірів санітарно-захисної зони;

- копію дозволу на виконання будівельних робіт або декларації про початок виконання будівельних робіт;

- зведений кошторисний розрахунок вартості будівництва об'єкта, затверджений в установленому порядку.

Сільською радою листом від 01.12.2017 № 223 надано відповідь на звернення від 21.11.2017, у якому зазначила, що Ясниська сільська рада вирішила, що пропонована пропозиція про укладання договору про пайову участь у розвитку інфраструктури с. Ясниська під час здійснення реконструкції частини тваринницьких приміщень (9 службово-побутова будівля ) під забійний цех птиці 5000 голів на добу є неможливою з наступних причин:

- при укладанні договору із ФОП ОСОБА_6 на оренду приміщень не вказано, що ФГ Сім курчат планувало реконструкцію частини приміщення під забійний цех;

- не було узгоджено із сільською радою наміри про це і не представлені відповідні документи в сільську раду до початку реконструкції частини тваринницьких приміщень під забійний цех, щоб депутати могли розглянути це /питання і прийняти відповідне рішення;

- самовільно, не маючи згоди сільської ради ФГ Сім курчат зроблено реконструкцію приміщень під забійний цех і вже декілька разів провели забій вирощуваної птиці, а також проводили забій курей, які не вирощувалися на території Ясниської сільської ради, що не допустимо, відходи забою (піря, кров і т. д.) вивозяться на землі сільської ради, не дотримуючись ніяких санітарних норм, що несе загрозу навколишньому середовищу і вшиває обурення жителів села.

Представники сільської ради в судовому засіданні посилаються на те, що ТОВ ФГ Сім курчат , самовільно, без дозволу ради, здійснило реконструкцію приміщень під забійний цех на орендованій земельній ділянці.

Порядок видачі документів на проведення будівельних робіт визначений Законом України Про регулювання містобудівної діяльності та Порядком виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 № 466.

Відповідно до зазначених правових норм право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням або зареєстрованою декларацією про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об'єктах, що належать до I - III категорій складності, надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт, яку проводить орган державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі протягом п'яти робочих днів з дня надходження декларації.

Суд звертає увагу, що згідно з пп. 7.2.6 п. 7.1 договору оренди від 01.09.2014 № 01/08 передбачено, що орендар має право проводити реконструкцію та капітальний ремонт.

З досліджених матеріалів справи слідує, що реконструкцію частини тваринницьких приміщень (службово-побутова будівля) під забійний цех птиці продуктивністю 5.0 тис голів ФГ Сім курчат у с. Ясниська Яворівському районі Львівської області на орендованій земельній ділянці ФГ Сім курчат здійснювалось відповідно до містобудівних умов та обмежень та обмежень забудови земельної ділянки від 04.06.2015 № 30 та декларації про початок виконання будівельних робіт, яка зареєстрована 16.12.2015 за № ЛВ 082153641645.

Відповідно до Державного акту на право власності на земельну ділянку Серія ЯЗ № 306090 від 25.03.2009 цільове призначення земельної ділянки кадастровий номер 4625889200:04:002:0019: обслуговування виробничих будівель і споруд.

Зазначене міститься і в пункті 7 Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки від 04.06.2015 № 30.

Вказані Декларація про початок виконання будівельних робіт та Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки є чинними, судовими рішеннями протиправними не визнані і не скасовані.

Крім того, суд звертає увагу, що вказана відмова не містить таких підстав відмови як подання позивачем до заяви про укладення договору пайової участі не належних документів, тому доводи відповідача щодо порушення порядку звернення з такою заявою є безпідставними.

Отже, позивачем виконано всі передбачені законодавством вимоги щодо укладення договору з метою прийняття участі у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту.

Зважаючи на те, що укладення договору про пайову участь між позивачем і Ясниською сільською радою в силу прямої вказівки закону є обов'язком відповідача, від виконання якого він ухиляється, відтак, відповідачем протиправно не укладено договір про пайову участь з позивачем, що в свою чергу унеможливлює виконання замовником свого зобов'язання щодо участі у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту.

Щодо позовних вимог про зобов'язання Ясниської сільської ради Яворівського району Львівської області встановити для фермерського господарства "Сім курчат" розмір пайової участі у розвитку інфраструктури с. Ясниська і укладення із фермерським господарством "Сім курчат" договору про пайову участь у розвитку інфраструктури даного населеного пункту суд зазначає таке.

Відповідно до ст. 6 Конституції України державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову. Органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією межах і відповідно до законів України.

Конституційний Суд України у своєму Рішенні від 24.06.1999 № 6-рп/99 наголосив на тому, що метою функціонального поділу державної влади на законодавчу, виконавчу та судову є розмежування повноважень між різними органами державної влади та недопущення привласнення повноти державної влади однією з гілок влади.

У постанові Пленуму Верховного Суду України від 24.10.2008 № 13 викладено позицію щодо неможливості суду підміняти собою органи владних повноважень, згідно з якою суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймаючи замість рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб'єкта владних повноважень.

Дана позиція узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини.

Зокрема, у рішеннях Класс та інші проти Німеччини від 06.09.1978, Фадєєва проти Росії (Заява N 55723/00) від 09.06.2005, Кумпене і Мазере проти Румунії (Заява N 33348/96) від 17.12.2004, Єрузалем проти Австрії, (Заява N 26958/95) від 27.02.2001, Реквеньї проти Угорщини (Case of Rekvenyi v. Hungary) (Заява N 25390/94) від 20.05.1999, вказано, що завдання суду при здійсненні його контрольної функції полягає не в тому, щоб підміняти органи влади держави, тобто суд не повинен підміняти думку національних органів будь-якою своєю думкою.

Таким чином, суд не може підміняти державний орган, або орган місцевого самоврядування рішення якого оскаржується, приймаючи замість рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб'єкта владних повноважень, а тому в задоволенні вказаних вимог слід відмовити.

Проте, відповідно до ч. 2 ст. 9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Як роз'яснив Верховний Суд України у пункті 3 постанови Пленуму від 18.12.2009 № 14 "Про судове рішення", вихід за межі позовних вимог - це вирішення незаявленої вимоги, задоволення вимоги позивача у більшому розмірі, ніж було заявлено.

Таким чином, суд враховуючи принцип ефективності судового захисту дійшов висновку про необхідність захисту прав позивача шляхом зобов'язання Ясниську сільську раду Яворівського району Львівської області розглянути заяву фермерського господарства "Сім курчат" по встановленню розміру пайової участі у розвитку інфраструктури с. Ясниська та укладенню із фермерським господарством "Сім курчат" договору про пайову участь у розвитку інфраструктури даного населеного пункту із врахуванням правової оцінки, наданої судом у рішення. Тому у цій частині позов підлягає до

Щодо строку звернення до адміністративного суду, з огляду на таке.

Відповідно до частин першої та другої статті 122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Згідно з ч.1, 2 ст. 123 КАС України у разі подання особою позову після закінчення строків, установлених законом, без заяви про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані нею у заяві, визнані судом неповажними, позов залишається без руху. При цьому протягом десяти днів з дня вручення ухвали особа має право звернутися до суду з заявою про поновлення строку звернення до адміністративного суду або вказати інші підстави для поновлення строку.

Якщо заяву не буде подано особою в зазначений строк або вказані нею підстави для поновлення строку звернення до адміністративного суду будуть визнані неповажними, суд повертає позовну заяву.

Представник позивача у судовому засідання зазначив, що про рішення Ясниської сільської ради від 13.04.2016 № 90 про заборону вирощування курей, забою курей, зливання відходів, викидів пір'я та рештків курей у периметрі 500 м від господарських будівель ФГ Сім курчат стало відомо з листа відповідача від 01.12.2017 № 223, до якого додано копію оскарженого рішення.

07.12.2017 ФГ Сім курчат скеровано до Ясниської сільської ради запит про надання публічної інформації щодо надання доказів направлення ФГ Сім курчат рішення сесії від 13.04.2016№ 90.

Листом від 11.12.2017 № 236 за підписом сільського голови Ковпака М.С. повідомлено, що доказом направлення зазначеного вище рішення сесії в адресу позивача є відповідь від 01.12.2017 № 223 з прикладеним пакетом документів.

Отже, саме після отримання відповіді від 01.12.2017 № 223 позивач дізнався про порушення своїх прав та 10.01.2018 (дата отримання позову судом) звернувся до адміністративного суду, тобто в межах шестимісячного строку встановленого процесуальним законодавством.

Відповідачем не надано доказів пропуску строку звернення до адміністративного суду позивачем.

Закріплений у ч. 1 ст. 9 КАС України принцип змагальності сторін передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч. 2 ст. 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно з ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

У розумінні ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Матеріали справи свідчать, що відповідні критерії відповідачем не дотримані, що зумовило звернення позивача за захистом порушених прав та інтересів до суду.

З огляду на викладене, суд вважає, що позовні вимоги є підставними та обґрунтованими частково, а тому адміністративний позов підлягає частковому задоволенню.

Судові витрати розподілити відповідно до ст. 139 КАС України.

Керуючись статтями 242- 246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

вирішив:

1. Позов задовольнити частково.

2. Визнати протиправним та скасувати п. 2 рішення Ясниської сільської ради Яворівського району Львівської області від 13.04.2016 № 90 Про заборону вирощування та забій курей на території Ясниської сільської ради .

3. Визнати протиправною бездіяльність Ясниської сільської ради Яворівського району Львівської області по встановленню для фермерського господарства "Сім курчат" розміру пайової участі у розвитку інфраструктури с. Ясниська і укладенню із фермерським господарством "Сім курчат" договору про пайову участь у розвитку інфраструктури с. Ясниська.

4. Зобов'язати Ясниську сільську раду Яворівського району Львівської області розглянути заяву фермерського господарства "Сім курчат" по встановленню розміру пайової участі у розвитку інфраструктури с. Ясниська та укладенню із фермерським господарством "Сім курчат" договору про пайову участь у розвитку інфраструктури даного населеного пункту із врахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

5. У задоволенні позовної вимоги щодо зобов'язання Ясниської сільської ради Яворівського району Львівської області встановити для фермерського господарства "Сім курчат" розмір пайової участі у розвитку інфраструктури с. Ясниська і укладення із фермерським господарством "Сім курчат" договору про пайову участь у розвитку інфраструктури даного населеного пункту - відмовити.

6. Судовий збір в розмірі 3542 грн 00 коп. присудити на користь Фермерського господарства Сім курчат (с. Ясниська, Яворівський р-н, Львівська обл., 81082, ЄДРПОУ 36918148) за рахунок бюджетних асигнувань Ясниської сільської ради Яворівського району Львівської області (с. Ясниська, Яворівський р-н, Львівська обл., 81082 ЄДРПОУ 04372394).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення до Львівського апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Львівського апеляційного адміністративного суду.

У судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частину рішення.

Повне судове рішення складено 04.06.2018.

Суддя Костецький Н.В.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.05.2018
Оприлюднено06.06.2018
Номер документу74448092
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —813/190/18

Ухвала від 21.02.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 30.01.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 19.12.2018

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Костецький Назар Володимирович

Рішення від 25.05.2018

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Костецький Назар Володимирович

Ухвала від 15.01.2018

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Костецький Назар Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні