Рішення
від 26.04.2018 по справі 808/303/18
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

26 квітня 2018 року Справа № 808/303/18 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Стрельнікової Н. В.,

за участю секретаря Фесик А.В.

представника позивача: Гриценко В.С.

представника відповідачів: Гаврик С.Є.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у м. Запоріжжі адміністративну справу

за позовом: Ільїнського навчально-виховного комплексу Чернігівської селищної ради Чернігівського району Запорізької області

до Головного управління ДФС у Запорізькій області

про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

ВСТАНОВИВ:

Ільїнський навчально-виховний комплекс Чернігівської районної ради Запорізької області (далі - позивач) звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління Державної фіскальної служби України у Запорізькій області, в якому позивач просить скасувати податкове повідомлення-рішення №0017631417 від 20.12.2017.

За заявою позивача (вх.№10060 від 28.03.2018) було змінено назву позивача по справі з Ільїнський навчально-виховний комплекс Чернігівської районної ради Запорізької області на Ільїнський навчально-виховний комплекс Чернігівської селищної ради Чернігівського району Запорізької області.

В обґрунтування позову вказує, що не погоджується із висновками Акту перевірки про порушення позивачем п.п. 288.5.1 п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України та заниження розміру орендної плати за перевіряємий період. Відповідно не погоджується і з податковим повідомленням - рішенням прийнятим на підставі таких висновків. Посилаючись на п. 56.21 ст. 56 Податкового Кодексу України, ст. 21 Закону України Про оренду землі вважає спірне рішення протиправним.

У судовому засіданні представник позивача підтримує позовні вимоги, просить позов задовольнити.

Представник відповідача у судовому засіданні позов не визнає з підстав викладених у письмовому відзиві (вх. №6193 від 23.02.2018) та запереченнях на відповідь позивача на відзив (вх.№8358 від 14.03.2018).

Стверджує, що перевірка проводилась крім іншого на підставі пп.78.1.11 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України, тобто на підставі отриманого судового рішення, а саме - ухвали Чернігівського районного суду Запорізької області від 21.06.2017 по справі №329/598/17. В ході проведеної виїзної документальної перевірки позапланової перевірки встановлено порушення позивачем норм Податкового кодексу України, що призвело до заниження розміру орендної плати за перевіряємий період в результаті недотримання вимог нарахування річної суми платежу менше 3 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Таким чином вважає спірне рішення таким, що прийнято правомірно, просить відмовити у задоволенні позову.

Ухвалою суду від 31.01.2018 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження та призначено судове засідання на 01.03.2018.

01.03.2018 призначено справу до розгляду за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 29.03.2018.

29.03.2018 закрито підготовче засідання та призначено судове засідання на 26.04.2018.

Суд, оцінивши наявні у справі докази у їх сукупності, встановив наявність достатніх підстав для прийняття законного та обґрунтованого рішення у справі.

Розглянувши матеріали справи, судом встановлені наступні обставини.

На підставі направлення від 10.08.2017 року №1568, виданого Головним Управлінням ДФС у Запорізькій області відповідно до підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75, підпункту 78.1.11 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України, проведена позапланова виїзна документальна перевірка Ільїнського навчально-виховного комплексу Чернігівської районної ради, код за ЄДРПОУ 26292419, з питань дотримання вимог податкового законодавства щодо своєчасності, достовірності та повноти нарахування та сплати до бюджету коштів щодо оренди Ільїнським НВК земельної ділянки комунальної форми власності площею 58 га на території Ільїнської сільської ради Чернігівського району Запорізької області за період 2014-2016 роки.

За результатом перевірки складено Акт від 30.08.2017 №474/08-01-14-17/26292419.

У висновках акту перевірки зазначено, про встановлене порушення:

- п.п. 288.5.1 п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України (редакція в період з квітня 2014 по 31.12.2016) занижено розмір орендної плати за перевіряємий період на загальну суму 111 824,99 грн., в т.ч. 2014 рік - 26 021,70 грн., 2015 рік - 43 334,81 грн., 2016 рік - 42 468,48 грн.

Позивачем було подано заперечення на Акт перевірки від 30.08.2017 №474/08-01-14-17/26292419, яке відповіддю Головного управління ДФС у Запорізькій області від 26.09.2017 №14245/10/08-01-14-09-11 залишено без задоволення.

На підставі Акту перевірки від 30.08.2017 №474/08-01-14-17/26292419, відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення від 29.09.2017 №0013031417, яким збільшено суму грошового зобов'язання за платежем орендна плата з юридичних осіб у сумі 111824,99 грн, та застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 27 956,24 грн.

Рішенням ДФС від 14.12.2017 №29999/6/99-99-11-03-01-25 за результатом розгляду скарги позивача на податкове повідомлення-рішення від 29.09.2017 №0013031417, скасовано вказане рішення в частині нарахування орендної плати за земельну ділянку у сумі 26 021,70 грн та застосування штрафних санкцій у сумі 6505,42 грн., в іншій частині податкове повідомлення-рішення залишено без змін.

На підставі Рішення ДФС від 14.12.2017 №29999/6/99-99-11-03-01-25 відповідачем прийнято податкове повідомлення рішення №0017631417 від 20.12.2017, яким збільшено суму грошового зобов'язання за платежем орендна плата з юридичних осіб у сумі 85803,29 грн, та застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 21450,82 грн.

Не погоджуючись із прийнятим рішенням позивач звернувся до суду із цим позовом.

Відповідно до ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним.

Відповідно до п. 288.1 ст. 288 Податкового кодексу підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Згідно з п. 288.3 ст. 288 Податкового кодексу об'єктом оподаткування є земельна ділянка надана в оренду.

Відповідно до п. 286.1 ст. 286 Податкового кодексу центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно у сфері будівництва, щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно з п. 288.7 ст. 288 Податкового кодексу податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285 - 287 цього розділу.

Відповідно до п.п. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу (у редакції що діяла до 01.04.2014 ) розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, шо встановлюється цим розділом.

Підпунктом 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу (у редакції що діяла з 01.04.2014 до 01.01.2017) передбачено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної оцінки.

Відповідно до п. 285.1 ст. 285 Податкового кодексу базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік. Відповідно до п. 287.1 ст. 287 Податкового кодексу України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припиненні права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.

Відповідно до п. 286.2 ст. 286 Податкового кодексу платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Відповідно до п.п.78.1.11 п.78.1 ст.78 ПК України, отримання судового рішення (слідчого судді) про призначення перевірки є підставою для проведення документальної позапланової перевірки.

Як свідчать матеріали справи, перевірка призначена ухвалою Чернігівського районного суду Запорізької області від 21.06.2017 по справі №329/598/17 за клопотанням прокурора Чернігівського відділу Бердянської місцевої прокуратури по кримінальному провадженню №12017080360000020 від 16.05.2017р.

Встановлено, що у позивача перебуває в оренді земельна ділянка площею 58 га., на підставі договору оренди №15 від 22.03.2001.

Пунктом 2.3 вказаного Договору зазначено - Орендна плата вноситься орендарем щорічно у вигляді грошової плати у розмірі однієї ставки земельного податку за 2001 рік, та з 2001 року - в розмірі двох ставок земельного податку згідно чинного законодавства.

Щодо твердження позивача про те, що бухгалтерський облік ведеться у відділі освіти, молоді та спорту Чернігівської районної державної адміністрації суд вважає їх безпідставними оскільки згідно п. 288.2 ст. 288 Податкового кодексу України платником орендної плати є орендар земельної ділянки, яким є безпосередньо позивач.

Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок (п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу).

При визначенні розміру податку та орендної плати слід, окрім нормативної грошової оцінки та ставки податку, враховувати індексацію нормативної грошової оцінки. На її коефіцієнт слід індексувати нормативну грошову оцінку сільгоспугідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення.

Розмір коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель: в 2014р. - 1,0; в 2015р.- 1,249; в 2016р.- 1,2.

За результатам перевірки встановлено:

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки 58 га, згідно Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Відділу Держземагентства у Токмацькому районі Головного управління Держземагентства у Запорізькій області від 19,08.2013р., станом на 01.01.2012р. складала 1 292 182,08 грн.

Як було зазначено вище, до квітня 2014 року п.п.288.5.1 п.288.5 ст. 288 Податкового кодексу України було передбачено, що розмір орендної плати нараховується в розмірі земельного податку, що встановлюється цим розділом.

З квітня 2014 року згідно п.п. 288.5.1 п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України в редакції в період квітня 2014 по 31.12.2016: розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

У листі ДФСУ від 03.02.2015 №3340/7/99-9910-02-02-17 Про визначення розміру орендної плати з посиланням на правову позицію ВСУ зазначено, що річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПКУ та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.

При цьому, виходячи із принципу пріоритетності норм ПКУ над нормами інших актів у разі їх суперечності (пункт 5.2 статті 5 ПКУ), до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПКУ.

З урахуванням вартості вищевказаної земельної ділянки, суд погоджується з тим, що орендна плата зазначеної ділянки повинна складати: 2015 рік - 38765,46 грн. х 1,249 = 48418,05 грн.; 2016 рік-48418,05 х 1,2 = 58101,66 грн. Всього за 2015-2016 роки - 106519,71 грн.

Відповідно до довідки наданої Чернігівським відділенням Токмацької ОДПІ ГУ ДФС у Запорізькій області, Ільїнським НКВ відповідно до договору оренди на користь місцевого бюджету Ільїнської сільської ради перераховано грошові кошти у сумі 5083,24 грн. за 2015 рік, 15633,18 грн. за 2016 рік.

За таких обставин контролюючим органом зроблений вірний висновок про заниження позивачем розміру орендної плати за 2015 рік у сумі 43334,81 грн., за 2016 рік 42468,48 грн.

Відповідно до п. 123.1 ст. 123 Податкового кодексу України у разі якщо контролюючий орган самостійно визначає суму податкового зобов'язання, зменшення суми бюджетного відшкодування та/або від'ємного значення суми податку на додану вартість платника податків на підставах, визначених підпунктами 54.3.1, 54.3.2, 54.3.4, 54.3.5, 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, тягне за собою накладення на платника податків штрафу в розмірі 25 відсотків суми визначеного податкового зобов'язання, завищеної суми бюджетного відшкодування.

Отже і нарахування суми фінансових санкцій позивачу у розмірі 25 % за 2015 рік у сумі 10833,70 грн. та за 2016 рік у сумі 10617,12 грн. здійснено відповідачем обгрунтовано.

Відповідно до пп. 12.1.3 п. 12.1 ст.12 Податкового кодексу України повноваження щодо встановлення ставок загальнодержавних податків і зборів та інших обов'язкових елементів цих платежів належать виключно Верховній Раді України.

Враховуючи вищевикладене, висновки акту перевірки стосовно виявленого порушення відповідають діючому законодавству України.

Крім того дану позицію підтверджено постановою Верховного суду України 02.12.2014 року у справі №21 -274а14.

Відповідно до приписів ч.5 ст. 242 КАС України, при виборі та застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування права, викладені в постанові Верховного Суду.

У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9 КАС України).

Відповідно до ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем доведено правомірність прийнятого податкового повідомлення-рішення №0017631417 від 20.12.2017, яким збільшено суму грошового зобов'язання за платежем орендна плата з юридичних осіб у сумі 85803,29 грн, та застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 21450,82 грн.

З огляду на викладене вище, позовні вимоги є не обґрунтованими і не підлягають задоволенню. Доводи відповідача приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.

У разі відмови у задоволенні адміністративного позову судові витрати здійсненні позивачем, на його користь не присуджуються.

Враховуючи вищезазначене та керуючись ст.ст. 2, 5, 9, 79, 90, 139, 243 - 246 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову Ільїнського навчально-виховного комплексу Чернігівської селищної ради Чернігівського району Запорізької області (місцезнаходження: 71244, Запорізька область, Чернігівський район, с. Ільїне, вул.. Південна, б. 13, ідентифікаційний код ЄДРПОУ 26292419) до Головного управління ДФС у Запорізькій області (місцезнаходження: 69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166, ідентифікаційний код ЄДРПОУ: 39488184) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили у порядку та строки, передбачені ст. 255 КАС України та може бути оскаржене у порядку та строки, передбачені ст.ст. 293, 295, 296 та 297 КАС України.

Рішення складено у повному обсязі 04.05.2018.

Суддя Н.В. Стрельнікова

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.04.2018
Оприлюднено12.06.2018
Номер документу74480362
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —808/303/18

Постанова від 15.11.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Постанова від 15.11.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 19.10.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 19.09.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 12.09.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 27.07.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 25.06.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Рішення від 26.04.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Стрельнікова Наталя Вікторівна

Рішення від 26.04.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Стрельнікова Наталя Вікторівна

Ухвала від 29.03.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Стрельнікова Наталя Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні