Ухвала
від 05.06.2018 по справі 815/2671/18
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/2671/18

У Х В А Л А

19 год. 31 хв.

05 червня 2018 року м.Одеса

Одеський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого судді: Самойлюк Г.П.,

при секретарі: Казарян С.Б.

сторін:

позивач: ОСОБА_1

ОСОБА_2 (представник за ордером)

ОСОБА_3 (представник за довіреністю)

відповідач: Узунов С.О. (представник за ордером)

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Одесі клопотання представника відповідача про залишення позову без розгляду, -

ВСТАНОВИВ:

04.06.2018 о 20 год. 03 хв. до Одеського окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 до Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області, в якому позивач просить:

визнати незаконними дії Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області щодо призначення та проведення повторних місцевих виборів 03 червня 2018 року;

визнати повторні вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, призначених на 03 червня 2018 року недійсними.

В судовому засіданні представник відповідача заявив клопотання про залишення позову без розгляду в частині позовних вимог щодо визнання незаконними дій Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області щодо призначення та проведення повторних місцевих виборів 03 червня 2018 року, на підставі п.1 ч.1 ст. 240 КАС України, оскільки позивач відповідно до ч.2 ст. 273 КАС України, будучи виборцем, може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, членів цих комісій, якщо такі рішення, дія чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі. Окрім того, представник відповідача зазначив, що, звертаючись з даною вимогою, позивачем пропущено строк звернення до суду. Щодо позовних вимог про визнання повторних виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів призначених на 03 червня 2018 року недійсними, відповідач зазначив про наявність справи № 815/2637/18 про спір між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав, що є підставою для залишення позову без розгляду на підставі п.3 ч.1 ст. 240 КАС України.

Позивач та її представники проти задоволення зазначеного клопотання заперечували, зазначивши, що позивач звернулась до суду як виборець щодо захисту її порушених виборчих прав; позовні вимоги у справі № 815/2637/18 заявлені до Дільничої виборчої комісії № 510341 і Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області та з інших підстав.

Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши доводи представника відповідача, зазначені в обґрунтування клопотання про залишення позову без розгляду та письмові докази, надані на підтвердження зазначених у ньому обставин, суд дійшов висновку щодо його часткового задоволення, з огляду на наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 273 КАС України, право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб'єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб'єкти ініціювання референдуму.

Частина перша статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року передбачає, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов'язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.

У своїй практиці Європейський суд з прав людини звертав увагу, що "стаття 6 Конвенції містить гарантії справедливого судочинства, одним з аспектів яких є доступ до суду. Рівень доступу, наданий національним законодавством, має бути достатнім для забезпечення права особи на суд з огляду на принцип верховенства права в демократичному суспільстві. Для того, щоб доступ був ефективним, особа повинна мати чітку практичну можливість оскаржити дії, які становлять втручання у її права" (рішення від 4 грудня 1995 року у справі "Белле проти Франції" (Bellet v. France), Series A № 333-B, crop. 42, пункт 36).

Відповідно до п.п. 1, 6 ч. 1 ст. 19 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, щодо спорів фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень, дій чи бездіяльності, а також щодо правовідносин, пов'язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму.

При цьому, згідно ч. 1 ст. 4 КАС України, публічно-правовий спір - спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв'язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій, або спір у якому одна сторона є суб'єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв'язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб'єкта владних повноважень або іншої особи.

В свою чергу, положеннями КАС України передбачено порядок розгляду окремих категорій термінових адміністративних справ, зокрема, особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій.

Варто враховувати, що публічно-правовий спір у якому одна сторона є суб'єктом виборчого процесу або процесу референдуму розглядається у терміновому порядку, передбаченому КАС України, якщо відповідний спір виник у відповідному виборчому процесі.

Тобто, необхідною умовою для розгляду відповідної категорії справ у терміновому порядку є наявність триваючого виборчого процесу, станом на момент прийняття оскаржуваних рішень, вчинення дій чи допущення бездіяльності суб'єктом владних повноважень.

Законом України "Про місцеві вибори" визначено основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост.

Положеннями ч. 1 ст. 11 Закону України "Про місцеві вибори" встановлено, що виборчий процес місцевих виборів (далі - виборчий процес) - це здійснення суб'єктами виборчого процесу відповідних місцевих виборів, визначеними у статті 12 цього Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом.

Місцеві вибори можуть бути черговими, позачерговими, повторними, проміжними, додатковими або першими (ч.1 ст. 14 Закону України "Про місцеві вибори").

У випадках, передбачених цим Законом, виборчий процес включає також такі етапи: 1) повторне голосування; 2) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків повторного голосування і результатів місцевих виборів (ч.4 ст. 11 Закону України "Про місцеві вибори").

Згідно ч.4 ст. 14 Закону України "Про місцеві вибори" повторні вибори депутатів (депутата) у відповідному багатомандатному, одномандатному виборчому окрузі призначаються відповідною територіальною виборчою комісією в порядку, встановленому цим Законом, у разі визнання відповідних виборів у цьому виборчому окрузі такими, що не відбулися, з підстав, визначених цим Законом, чи в разі визнання особи, обраної у відповідному одномандатному виборчому окрузі депутатом, такою, яка відмовилася від депутатського мандата у відповідному одномандатному виборчому окрузі.

Повторні вибори сільського, селищного, міського голови, старости призначаються відповідною територіальною виборчою комісією в порядку, встановленому цим Законом, у разі визнання відповідних виборів такими, що не відбулися, чи в разі визнання особи, обраної сільським, селищним, міським головою, старостою, такою, яка відмовилася від посади сільського, селищного, міського голови, старости.

Відповідно до ч. 2 ст. 15 Закону України "Про місцеві вибори" повторні місцеві вибори призначаються на останню неділю шістдесятиденного строку з дня прийняття рішення про їх призначення, а виборчий процес розпочинається за 50 днів до дня повторних місцевих виборів.

Рішення про призначення повторних виборів депутатів (депутата) у відповідному багатомандатному, одномандатному виборчому окрузі приймається територіальною виборчою комісією не пізніш як у десятиденний строк з дня прийняття рішення про визнання відповідних виборів у цьому виборчому окрузі такими, що не відбулися, чи в разі визнання особи, обраної у відповідному одномандатному виборчому окрузі, такою, яка відмовилася від депутатського мандата.

Рішення про призначення повторних виборів сільського, селищного, міського голови, старости приймається територіальною виборчою комісією не пізніш як у десятиденний строк з дня прийняття рішення про визнання відповідних виборів такими, що не відбулися, чи в разі визнання особи, обраної сільським, селищним, міським головою, старостою, такою, яка відмовилася від посади.

Згідно ч.7 ст. 15 Закону України "Про місцеві вибори" орган, який відповідно до статті 14 цього Закону прийняв рішення про призначення повторних, проміжних чи перших місцевих виборів, не пізніш як на третій день з дня його прийняття публікує рішення у друкованих засобах масової інформації або, у разі неможливості, оприлюднює в інший визначений ним спосіб, а також доводить зазначене рішення до відома Центральної виборчої комісії в цей же строк.

Згідно ч. 5 ст. 11 Закону України "Про місцеві вибори" виборчий процес завершується через 15 днів після дня офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів у порядку, передбаченому цим Законом.

Враховуючи наведене, беручи до уваги, що повторні місцеві вибори проводились 03 червня 2018 року, позовну заяву подано в межах виборчого процесу.

Згідно вищенаведеного змісту позовної заяви, позивач просить, зокрема, визнати незаконним дії Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області щодо призначення та проведення повторних місцевих виборів 03 червня 2018 року.

Інститут строків в судовому процесі сприяє досягненню юридичної визначеності у публічно-правових відносинах, а також стимулює учасників процесу добросовісно ставитися до виконання своїх обов'язків. Ці строки обмежують час, протягом якого такі правовідносини можуть вважатися спірними.

Особливості обчислення процесуальних строків в окремих категоріях адміністративних справ встановлені ст. 270 КАС України.

Так, згідно ч.ч. 1, 2 ст. 270 КАС України на обчислення строків, встановлених статтями 273-277, 280-283 цього Кодексу, не поширюються правила частин другої - десятої статті 120 цього Кодексу.

Строки, встановлені у справах, визначених цією статтею, обчислюються календарними днями і годинами.

Згідно ч.6 ст. 273 КАС України позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п'ятиденний строк із дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.

Суд зазначає, що ч.6 ст.273 КАС України є спеціальною нормою, яка визначає строки звернення щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій.

Зі змісту вказаної норми вбачається, що строк звернення до суду з даною позовною заявою обчислюється не з дати коли особа дізналась чи могла дізнатись про порушення своїх прав, а з дати прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності, що є предметом розгляду в адміністративній справі.

Зважаючи на приписи ст.273 КАС України по розгляду даної категорії спорів, у суду немає необхідності у з'ясуванні обставин щодо дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод та інтересів.

Частиною 5 ст.270 КАС України встановлено, що днем подання позовної заяви, апеляційної скарги є день їх надходження до відповідного суду. Строки подання позовних заяв і апеляційних скарг, встановлені у справах, визначених цією статтею, не може бути поновлено. Позовні заяви, апеляційні скарги, подані після закінчення цих строків, суд залишає без розгляду.

Суд вважає за необхідне зазначити, що положення ч. 5 ст. 270 КАС України в частині залишення без розгляду позовної заяви щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчої комісії, поданої після закінчення встановлених строків, є для суду зобов'язальними та безальтернативними.

При вирішенні даного клопотання суд враховує, що постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 28.05.2018р. у справі № 815/2472/18 встановлено, що постановами Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської обєднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області №54-60 від 06 квітня 2018 року призначено повторні вибори Цебриківського селищного голови та депутатів Цебриківської селищної ради в одномандатних округах №№6-22 на 03 червня 2018 року. Вказані постанови були опубліковані в газеті "Одеська реклама", спецвипуск № 3, 07 квітня 2018 року.

Крім того, при вирішенні вищевказаної справи судом апеляційної інстанції було встановлено, що підставою для прийняття вказаних вище постанов стали постанови №№ 38-53 від 29 березня 2018 року про визнання повторних виборів на вище перелічених в одномандатних виборчих округах та селищного голови, призначені на 25 березня 2018 року такими, що не відбулися, оскільки після закінчення строку реєстрації кандидатів не було зареєстровано жодного кандидата. Лист № 42 від 03.05.2018 р., яким позивач звертався до Цебриківської селищної ради, представник Цебриківської СТВК намагався здати до канцелярії власноруч, між тим, голова селищної ради ОСОБА_1 відмовилась приймати цей лист для реєстрації.

Згідно ч.1 ст. 325 КАС України постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття.

Згідно ч. 4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Враховуючи зазначене, обставини встановлені постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 28.05.2018р. у справі № 815/2472/18 підлягають врахуванню судом та не потребують доказування.

Предметом спору у даній справ, зокрема, є дії Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області щодо призначення місцевих виборів 03.06.2018р. на підставі постанов від 06.04.2018р., позов подано до суду 04.06.2018р. (вх. №2741/18) о 20 год. 03 хв., тобто з порушенням встановленого ч. 6 ст. 273 КАС України строку, в зв'язку з чим у цій частині позовних вимог позов з урахуванням вимог ч. 5 ст. 270 КАС України підлягає залишенню без розгляду.

Щодо посилання представника відповідача на відсутність адміністративної процесуальної дієздатності позивача, суд зазначає наступне.

Згідно ч. 2 ст. 273 КАС України виборець, учасник всеукраїнського референдуму (громадянин України, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі) може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, якщо такі рішення, дія чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму.

Як вбачається зі змісту позовної заяви та доданих до неї матеріалів, позивач звернулась до суду з цим позовом як виборець з метою захисту своїх виборчих прав та інтересів щодо участі у виборчому процесі.

Крім того, суд зазначає про відсутність підстав для залишення без розгляду позову в частині позовних вимог про визнати незаконними дії Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області щодо проведення повторних місцевих виборів 03 червня 2018 року, враховуючи що їх заявлено з дотриманням вимог ч.6 ст. 273 КАС України.

Доводи представника відповідача щодо наявності передбачених п.3 ч.1 ст. 240 КАС України підстав для залишення позову без розгляду в частині позовних вимог про визнання повторних виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів призначених на 03 червня 2018 року недійсними у зв'язку з наявність справи № 815/2637/18 про спір між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав, судом відхиляються, оскільки предметом спору у вищевказаній справі є, зокрема, вимога щодо визнання недійсними повторних виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, призначених на 03.06.2018 року саме на Дільничній виборчій комісії №510341 та з інших підстав.

З урахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку щодо часткового задоволення клопотання.

Враховуючи вищенаведене, керуючись ст.ст. 9, 170, 243, 248, 256, 270, 273, 278, Розділом VІІ Перехідних положень КАС України, суд -

УХВАЛИВ:

Клопотання представника відповідача про залишення позову без розгляду, задовольнити частково.

Позов ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1; АДРЕСА_1) до Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області (67130, Одеська обл., Великомихайлівський район, селище міського типу Цебрикове, вулиця Миру, будинок 1; код ЄДРПОУ 34251198) в частині позовних вимог про визнання незаконними дій Цебриківської селищної виборчої комісії Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області щодо призначення повторних місцевих виборів 03.06.2018р., - залишити без розгляду.

В іншій частині клопотання, - відмовити.

Ухвалу суду може бути оскаржено до Одеського апеляційного адміністративного суду в порядку та строки, визначені ст. 278 КАС України.

Ухвала суду набирає законної сили в порядку та строки, визначені ст. 256 КАС України.

Суддя: Г.П. Самойлюк

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.06.2018
Оприлюднено11.06.2018
Номер документу74481606
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/2671/18

Ухвала від 11.06.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Постанова від 11.06.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 08.06.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 09.06.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Постанова від 08.06.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 08.06.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 08.06.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 08.06.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 07.06.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 07.06.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні