КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 червня 2018 року м. Кропивницький справа № 404/394/18
провадження № 2-іс/811/28/18
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Черниш О.А.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження
адміністративну справу
позивач 1: ОСОБА_1 (25006, АДРЕСА_1, РНОКПП НОМЕР_1)
позивач 2: ОСОБА_2 (25006, АДРЕСА_1, РНОКПП НОМЕР_2)
відповідач: міська рада міста Кропивницького (25022, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 41 код ЄДРПОУ 26241020)
про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 та ОСОБА_2 у січні 2018 року звернулись до Кіровського районного суду м. Кіровограда з адміністративним позовом до міської ради міста Кропивницького (надалі - міська рада) про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії.
Позов мотивовано тим, що ОСОБА_1 26.12.2016 року, а ОСОБА_2 16.01.2017 року звернулися до відповідача із заявами про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність, у межах норм безоплатної приватизації, що розташовані по вул. Глиняній в м. Кропивницькому (біля та через 25 м від земельної ділянки за кадастровим номером 3510100000:33:212:0019) для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) за рахунок земель житлової та громадської забудови. У відповідь на вказані заяви відповідач листами №В-19883 від 10.01.2017 року та №В-677 від 25.01.2017 року повідомив позивачів, що їхні заяви розглянуто, підготовлено проекти рішень міської ради на розгляд четвертого засідання постійної комісії з питань архітектури, будівництва, реклами, регулювання земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища, інформація про хід розгляду заяв розміщена на сайті Кіровоградської міської ради. Очікуючи оприлюднення підготовлених проектів рішень міської ради, позивачі протягом жовтня-грудня 2017 року неодноразово зверталися до відповідача з аналогічними заявами. Згодом на сайті міської ради було оприлюднено проект рішення №1317 "Про відмову у відведенні земельних ділянок у власність", у п.9 та п.10 якого викладені відмови у відведенні земельних ділянок позивачам, мотивовані тим, що їхнє розташування не відповідає вимогам містобудівної документації, а саме плану зонування території міста Кіровограда, затвердженого рішенням Кіровоградської міської ради №2456 від 17.09.2013 року. Позивачі, посилаючись на тривалу бездіяльність відповідача щодо розгляду поданих ними заяв, стверджуючи, що всупереч частині 7 статті 118 Земельного кодексу України міська рада протиправно не надає згоду на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність, просять суд:
- визнати незаконною дію міської ради міста Кропивницького щодо розгляду повторної заяви позивачів, зареєстрованої центром надання адміністративних послуг міської ради за №КО-17945 від 05.12.2017 року, шляхом оприлюднення п.9 та п.10 проекту рішення №1317 "Про відмову у відведенні земельних ділянок у власність" та включено до порядку денного засідання 10-ї сесії міської ради міста (листи-відповіді міської ради): від 10.11.2017 року №В-15001 - ОСОБА_1, від 09.11.2017 року №В-14845 - ОСОБА_2, від 21.11.2017 року №Ко-15849 - ОСОБА_1, ОСОБА_2, від 12.12.2017 року "Ко-17945 - ОСОБА_1, ОСОБА_2 відповідно, - протиправною;
- зобов'язати міську раду міста Кропивницького вчинити певні дії шляхом надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність (у межах норм безоплатної приватизації) шляхом зміни цільового призначення, за адресою: м. Кропивницький, вул. Глиняна (біля та через 25 м від земельної ділянки за кадастровим №3510100000:33:212:0019), орієнтовною площею 0,100 га, з Ж-4 "Зона змішаної багатоквартирної та громадської забудови" під Ж-1 "Зона садибної житлової забудови" (у тому числі по угіддях: 0,1 га - малоповерхова забудова, кожному позивачу для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибні ділянки) за рахунок земель житлової та громадської забудови та прийняти рішення на найближчий сесії, у відповідності до вимог діючого законодавства.
Ухвалою судді Кіровського районного суду м. Кіровограда від 22.01.2018 року у справі №404/394/18 позовну заяву ОСОБА_1, ОСОБА_2 передано на розгляд до Кіровоградського окружного адміністративного суду.
Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 03.03.2018 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, прийнято рішення здійснювати її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, встановлено сторонам порядок та строк для виконання процесуальних дій.
Представник відповідача подав до суду відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову, у якому наполягав на тому, що міська рада будь-яких протиправних дій щодо оприлюднення проекту рішення №1317 "Про відмову у відведенні земельних ділянок у власність" та включення його до порядку денного засідання 10-ї сесії міської ради міста не вчиняла, оскільки вказані дії вчинені відповідно до норм Земельного кодексу України та Закону України "Про доступ до публічної інформації". Стверджував, що виконавчими органами міської ради розглянуто подані позивачами заяви щодо надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, підготовлено проект рішення міської ради міста Кропивницького, пунктами 9, 10 якого передбачалося відмовити позивачам у відведенні земельних ділянок у власність у зв'язку з тим, що їх розташування не відповідає вимогам містобудівної документації, а саме плану зонування території міста Кіровограда, затвердженого рішенням Кіровоградської міської ради №2456 від 17.09.2013 року, позаяк земельні ділянки відносяться до зони багатоквартирної житлової та громадської забудови. Вказаний проект рішення відповідно до частини 3 статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" розміщено на сайті міської ради. Крім того, 20.02.2018 року міською радою прийнято рішення №1525, яким зокрема вирішено відмовити позивачам у відведенні земельних ділянок у власність. Наполягаючи на тому, що на адресу міської ради не надходили заяви позивачів щодо надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність (у межах норм безоплатної приватизації) шляхом зміни цільового призначення, за адресою: м. Кропивницький, вул. Глиняна (біля та через 25 м від земельної ділянки за кадастровим №3510100000:33:212:0019), орієнтовною площею 0,100 га, а заява позивачів від 05.12.2017 року взагалі не відповідає вимогам частини 6 статті 118 Земельного кодексу України та не може бути розцінена як клопотання до відповідного органу місцевого самоврядування щодо надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, просив суд у задоволенні позову відмовити.
Позивачі подали до суду відповідь на відзив, у якій вказували, що відповідно до статті 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру, що можливо зробити лише через розроблення проекту землеустрою. Оскільки проектно-технічна документація із землеустрою на бажані позивачами земельні ділянки не розроблялася, відповідач протиправно відмовив їм у відведенні у власність несформованих земельних ділянок. Враховуючи те, що проект рішення міської ради міста Кропивницького №1317 "Про відмову у відведенні земельних ділянок у власність" за рішенням 10-ї сесії міської ради від 20.02.2018 року набув статусу рішення міської ради міста Кропивницького №1525 "Про відмову у відведенні земельних ділянок у власність", позивачі також просили суд скасувати вказане рішення в частині, що стосується відмови у відведенні земельних ділянок позивачам.
Представник відповідача подав до суду заперечення, у яких, доводячи правомірність вчинених відповідачем дій щодо розгляду поданих позивачами заяв та прийнятого рішення щодо відмови їм у відведенні земельних ділянок у власність, просив суд у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 та ОСОБА_2 відмовити.
Розглянувши справу в порядку спрощеного позовного провадження, дослідивши письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, надані докази, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.
ОСОБА_1 26.12.2016 року звернувся до Кіровоградського міської ради із заявою про надання йому дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (у межах норм безоплатної приватизації) по вул. Глиняній (біля земельної ділянки - кадастровий номер 3510100000:33:212:0019) орієнтовною площею 0,1 га (у тому числі по угіддях: 0,1 га - малоповерхова забудова), для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) за рахунок земель житлової та громадської забудови. Вказана заява з додатками зареєстрована центром надання адміністративних послуг м. Кропивницького 26.12.2016 року за №17729. (а.с. 10)
ОСОБА_2 16.01.2017 року також звернулася до Кіровоградської міської ради із заявою про надання їй дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (у межах норм безоплатної приватизації) по вул. Глиняній (через 25 м. від земельної ділянки - кадастровий номер 3510100000:33:212:0019) орієнтовною площею 0,1 га (у тому числі по угіддях: 0,1 га - малоповерхова забудова), для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) за рахунок земель житлової та громадської забудови. Вказана заява з додатками зареєстрована центром надання адміністративних послуг м. Кропивницького 16.01.2017 року за №17830. (а.с. 11)
Листами №В-19883 від 10.01.2017 року та №В-677 від 25.01.2017 року заступник міського голови з питань діяльності виконавчих органів Кіровоградської міської ради повідомив заявників, що їхні заяви розглянуто, підготовлено проекти рішень Кіровоградської міської ради на розгляд четвертого засідання постійної комісії Кіровоградської міської ради з питань архітектури, будівництва, реклами, регулювання земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища; інформацію про хід розгляду заяв розміщено на сайті Кіровоградської міської ради за посиланням "Земельні відносини". (а.с. 12, 13)
ОСОБА_2 25.10.2017 року та ОСОБА_1 26.10.2017 року повторно звернулися до Кіровоградської міської ради із заявами про надання їм дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність, які зареєстровані центром надання адміністративних послуг м. Кропивницького 25.10.2017 року за №20395 та 26.10.2017 року за №204005, та які за змістом аналогічні попереднім заявам позивачів. (а.с. 14, 15)
Листами №В-14845 від 09.11.2017 року та №В-15001 від 10.11.2017 року заступник міського голови з питань діяльності виконавчих органів Кіровоградської міської ради повідомив позивачів, що порушені питання (заяви № В-19883 від 27.12.2016 року, №В-677 від 17.01.2017 року) включені в проект рішення №1317 Кіровоградської міської ради; зазначений проект рішення розміщено на сайті Кіровоградської міської ради за посиланням "Публічна інформація" та включено до проекту порядку денного засідання десятої сесії Кіровоградської міської ради. У зв'язку з чим повторні заяви позивачів зняті з розгляду. (а.с. 16, 17)
Позивачі 03.11.2017 року направили поштою до Кіровоградської міської ради заяву, в якій просили надати їм дозволи на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність (у межах норм безоплатної приватизації) шляхом зміни цільового призначення, розташованих за адресою: м. Кропивницький, вул. Глиняна (біля та через 25 м від земельної ділянки за кадастровим №3510100000:33:212:0019), орієнтовною площею 0,200 га, з Ж-4 "Зона змішаної багатоквартирної та громадської забудови" під Ж-1 "Зона садибної житлової забудови" (у тому числі по угіддях: 0,1 га - малоповерхова забудова) для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибні ділянки) за рахунок земель житлової та громадської забудови. У вказаній заяві позивачі також просили Кіровоградську міську раду завершити протерміновані, установлені статтею 118 Земельного кодексу України, терміни розгляду їх заяв, що зареєстровані центром надання адміністративних послуг за №17729 від 26.12.2016 року, №17830 від 16.01.2017 року, №20405 від 26.10.2017 року, №20395 від 25.10.2017 року. Вказана заява отримана відповідачем 07.11.2017 року та зареєстрована за №Ко-15849. (а.с. 18 - 19)
За результатами розгляду вказаної заяви листом №Ко-15849 від 21.11.2017 року заступник міського голови з питань діяльності виконавчих органів Кіровоградської міської ради повідомив, що порушені у заяві питання включено в проект рішення №1317 Кіровоградської міської ради; зазначений проект рішення розміщено на сайті Кіровоградської міської ради за посиланням "Публічна інформація" та включено до проекту порядку денного засідання десятої сесії Кіровоградської міської ради. Також вказав, що остаточним результатом розгляду заяв громадян ОСОБА_1 (№В-19883 від 27.12.2017 року) та ОСОБА_2 (№В-677 від 17.01.2017 року) буде прийняте відповідно до регламенту рішення Кіровоградської міської ради стосовно відведення земельних ділянок по вул. Глиняній. (а.с. 20)
Позивачі 05.12.2017 року знову звернулися до відповідача із заявою про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність (у межах норм безоплатної приватизації) шляхом зміни цільового призначення, розташованих за адресою: м. Кропивницький, вул. Глиняна (біля та через 25 м від земельної ділянки за кадастровим №3510100000:33:212:0019), орієнтовною площею 0,100 га кожному, з Ж-4 "Зона змішаної багатоквартирної та громадської забудови" під Ж-1 "Зона садибної житлової забудови" (у тому числі по угіддях: 0,1 га - малоповерхова забудова) для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибні ділянки) за рахунок земель житлової та громадської забудови. Вказана заява зареєстрована 05.12.2017 року за №Ко-17945 (а.с. 23)
За результатами розгляду вказаної заяви листом №Ко-17945 від 12.12.2017 року заступник міського голови з питань діяльності виконавчих органів Кіровоградської міської ради надав відповідь, аналогічну за змістом тій, що викладена у його попередньому листі за №Ко-15849 від 21.11.2017 року. (а.с. 24)
Позивачі, вважаючи, що відповідач, не надавши дозволи на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність за їхніми заявами, вчинив протиправні дії, звернулися до суду з цим позовом.
Вирішуючи спір, суд виходив з того, що порядок набуття права на землю громадянами та юридичними особами регламентований главою 19 Земельного кодексу України (надалі - ЗК України).
Відповідно до частин 1, 2 статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Згідно з частинами 3, 4, 5 статті 116 ЗК України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, проводиться один раз по кожному виду використання.
Земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
Норми безоплатної передачі земельних ділянок громадянам визначені у статті 121 ЗК України. Відповідно до частини 1 цієї статті громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: г) для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у селах - не більше 0,25 гектара, в селищах - не більше 0,15 гектара, в містах - не більше 0,10 гектара.
Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами врегульовано статтею 118 ЗК України.
Відповідно до частини 6 статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до ОСОБА_3 міністрів Автономної Республіки Крим. ОСОБА_3 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Частиною 7 статті 118 ЗК України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб'єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна ОСОБА_3 Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє ОСОБА_3 Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Відповідно до частини 9 статті 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Частиною 10 статті 118 ЗК України унормовано, що відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
Повноваження органів виконавчої влади, Верховної ОСОБА_3 Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування передбачені статтею 122 ЗК України.
Згідно з частиною 1 статті 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Згідно з частиною 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: 34) вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Частинами 1 та 5 статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
Згідно з частиною 1 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Аналіз наведених норм свідчить, що відповідно до статті 118 ЗК України міська рада, отримавши заяви позивачів про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки) із земель комунальної власності, повинна була перевірити ці заяви на відповідність їх вимогам статей 116, 118, 121 ЗК України і у місячний строк прийняти рішення про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність або, у разі виявлення обставин, передбачених ч.7 ст.118 ЗК України, - прийняти рішення про відмову у наданні таких дозволів з наведенням відповідних мотивів.
Як установлено судом, заяви ОСОБА_1 та ОСОБА_2 про надання їм дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність зареєстровані у Кіровоградській міській раді 26.12.2016 року та 16.01.2017 року відповідно.
Управлінням містобудування та архітектури Кіровоградської міської ради надано висновки №206 та №207 від 23.01.2017 року щодо відповідності заявленої у зверненні ситуації містобудівній документації, нормативно-правовим актам, що мають бути враховані при опрацюванні та підготовці матеріалів на сесію Кіровоградської міської ради, згідно з якими управління не погодило надання земельних ділянок позивачам під будівництво приватного житлового будинку на підставі того, що відповідно до плану зонування територія відноситься до зони (Ж4) - зона багатоквартирної житлової та громадської забудови. (а.с. 92, 93)
За результатами розгляду поданих заяв управлінням земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Кіровоградської міської ради 05.10.2017 року підготовлено проект рішення Кіровоградської міської ради №1317 "Про відмову у відведенні земельних ділянок у власність", у пунктах 9 та 10 якого викладені відмови у відведенні земельних ділянок позивачам, мотивовані тим, що їх розташування не відповідає вимогам містобудівної документації, а саме плану зонування території міста Кіровограда, затвердженого рішенням Кіровоградської міської ради №2456 від 17.09.2013 року. (а.с. 76 -89, 90). Вказаний проект рішення відповідно до частини 3 статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" оприлюднений на офіційному веб-сайті сайті міської ради 11.10.2017 року. (а.с. 91)
Розпорядженням Кіровоградського міського голови №15-р від 15.11.2017 року скликано десяту сесію Кіровоградської міської ради сьомого скликання 21.11.2017 року, на розгляд сесії винесено питання згідно з проектом порядку денного. (а.с. 136)
Рішенням Кіровоградської міської ради №1179 від 21.11.2017 року "Про затвердження порядку денного десятої сесії Кіровоградської міської ради сьомого скликання" затверджено порядок денний десятої сесії Кіровоградської міської ради сьомого скликання. (а.с. 155)
До порядку денного десятої сесії Кіровоградської міської ради сьомого скликання включено проект рішення Кіровоградської міської ради сьомого скликання №1317 "Про відмову у відведенні земельних ділянок у власність". (а.с. 156 - 191)
Рішенням міської ради міста Кропивницького №1525 від 20.02.2018 року "Про відмову у відведенні земельних ділянок у власність" (пункти 9, 10) з поміж іншого вирішено відмовити ОСОБА_2 та ОСОБА_1 у відведенні земельних ділянок у власність по вул. Глиняній для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд у зв'язку з тим, що розташування земельних ділянок не відповідає вимогам містобудівної документації, а саме плану зонування території міста Кіровограда, затвердженого рішенням Кіровоградської міської ради від 17.09.2013 року №2456 - земельні ділянки не відносяться до зони багатоквартирної житлової та громадської забудови. (а.с. 94, 95)
Наведене свідчить, що заяви ОСОБА_1 та ОСОБА_2 про надання їм дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність розглянуті відповідачем поза межами установленого частиною 7 статті 118 Земельного кодексу України строку.
Відтак, розглядаючи заяви позивачів, відповідач допустив протиправну бездіяльність та порушив право позивачів на отримання обґрунтованого рішення за їхніми заявами у межах установленого законом строку.
Вирішуючи позовну вимогу про зобов'язання відповідача вчинити певні дії шляхом надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність, суд виходив з того, що системний аналіз статті 118 Земельного кодексу України дає підстави для висновку, що у разі ненадання відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або вмотивованої відмови у його наданні у встановлений строк, це не перешкоджає процесу відведення земельної ділянки, оскільки здійснення замовлення на виготовлення проектної документації можливе без отримання дозволу на її виготовлення, за правилами, передбаченими абзацом 3 частини 7 статті 118 ЗК України.
Відповідно до частини 10 статті 118 Земельного кодексу України рішенням, яке може порушити права особи і яке може бути оскаржене до суду, може вважатися рішення про відмову органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду.
Наведені висновки щодо правильного вирішення спорів, пов'язаних із зверненням до суду фізичних осіб з позовом до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність, в якому предметом позову є зобов'язання визнати протиправними дії щодо відмови у виданні дозволу чи зобов'язати прийняти рішення про надання дозволу на виготовлення документації із землеустрою, відповідають правовому висновку Верховного Суду, висловленому у постановах від 31.01.2018 у справі № 814/741/16, від 14.03.2018 року у справі №804/3703/16.
У відповіді на відзив, поданій 06.04.2018 року, а також у заяві-клопотанні про уточнення позовних вимог, поданому 07.05.2018 року, позивачі просили суд скасувати пункти 9 та 10 рішення міської ради міста Кропивницького №1525 від 20.02.2018 року "Про відмову у відведенні земельних ділянок у власність" та визнати незаконними дії відповідача щодо їх прийняття .
За правилами статті 47 КАС України позивач має право змінити предмет або підстави позову, збільшити або зменшити розмір позовних вимог шляхом подання письмової заяви до закінчення підготовчого засідання або не пізніше ніж за п'ять днів до першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження.
Відповідно до частин 2, 3 статті 262 КАС України розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п'ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.
Якщо для розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження відповідно до цього Кодексу судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до цього Кодексу обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом тридцяти днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - протягом п'ятнадцяти днів з дня відкриття провадження у справі.
Отже, вимога позивачів про скасування рішення міської ради міста Кропивницького №1525 від 20.02.2018 року "Про відмову у відведенні земельних ділянок у власність" в частині, що стосується відмови у відведенні земельних ділянок позивачам, викладена ними у відповіді на відзив від 06.04.2018 року та в уточненнях від 07.05.2018 року, не може бути розглянута у цьому спрощеному позовному провадженні, яке відкрито 03.03.2018 року, проте може бути предметом окремого позову, поданого у загальному порядку.
Відповідно до частин 1, 3 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб'єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
При зверненні до суду з цим позовом позивачі сплатили судовий збір у розмірі 704, 80 грн. кожен. Зважаючи на часткове задоволення позову, на користь позивачів слід стягнути витрати на сплату судового збору, пропорційно до задоволеної частини вимог, у сумі 352, 40 грн. кожному, за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 9, 47, 90, 139, 242-246, 250, 251, 255, 257 - 263, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 та ОСОБА_2 задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність міської ради міста Кропивницького щодо нерозгляду заяви ОСОБА_1 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (зареєстрована 26.12.2016 року за №17729) у встановлений законодавством місячний строк.
Визнати протиправною бездіяльність міської ради міста Кропивницького щодо нерозгляду заяви ОСОБА_2 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (зареєстрована 16.01.2017 року за №17830) у встановлений законодавством місячний строк.
У задоволенні позовної вимоги про зобов'язання міської ради міста Кропивницького вчинити певні дії шляхом надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1) судові витрати на сплату судового збору в сумі 352, 40 гривень за рахунок бюджетних асигнувань міської ради міста Кропивницького (код ЄДРПОУ 26241020).
Стягнути на користь ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2) судові витрати на сплату судового збору в сумі 352, 40 гривень за рахунок бюджетних асигнувань міської ради міста Кропивницького (код ЄДРПОУ 26241020).
Копію рішення суду надіслати учасникам справи.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду, шляхом подачі апеляційної скарги через Кіровоградський окружний адміністративний суд, у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду ОСОБА_4
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.06.2018 |
Оприлюднено | 10.06.2018 |
Номер документу | 74542897 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
О.А. Черниш
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні