ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
10002, м-н Путятинський, 3/65, телефон/факс: (0412) 481-604, 481-637 e-mail: inbox@apladm.zt.court.gov.ua
Справа № 296/7470/16-а
ПОСТАНОВА
іменем України
"07" червня 2018 р. м. Житомир
Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Охрімчук І.Г.
суддів: Капустинського М.М.
ОСОБА_1,
за участю секретаря Шведюк М.М.,
представників ТОВ "Укртрансрейл" та представника Житомирської міської ради:
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Укртрансрейл" на рішення Корольовського районного суду м. Житомира від "18" грудня 2017 р. (судове рішення ухвалене суддею Бондарчуком В.В. в м. Житомир, повний текст судового рішення складено 28.12.2017 р.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Укртрансрейл" до Житомирської міської ради, Конкурсної комісії з визначення кращих інвестиційних проектів будівництва об'єктів гідроенергетики на річці Тетерів в м.Житомирі та с.Дениші Житомирського району, треті особи: Виконавчий комітет Житомирської міської ради , Товариство з обмеженою відповідальністю "Житомиркомунсервіс" про визнання дій протиправними, зобов'язання утриматись від вчинення дій та визнання рішень протиправними, їх скасування ,
ВСТАНОВИВ:
У вересні 2016 року ТОВ "Укртрансрейл" (надалі - Товариство) звернулося до Корольовського районного суду м. Житомира з позовом до Конкурсної комісії з визначення кращих інвестиційних проектів будівництва об'єктів гідроенергетики на річці Тетерів в місті Житомирі та с.Дениші Житомирського району Житомирської області, Житомирської міської ради про визнання дій протиправними, зобов'язання утриматись від вчинення дій та визнання рішень протиправними, їх скасування.
Позов обґрунтовано тим, що 16.12.2015 виконавчим комітетом Житомирської міської ради було прийнято рішення №888 Про проведення конкурсів на визначення кращих інвестиційних проектів будівництва гідроелектростанцій на річці Тетерів в місті Житомир та с.Дениші Житомирського району Житомирської області , проект вказаного рішення оприлюднено на офіційному веб-сайті Житомирської міської ради 11.12.2015. Також було вирішено провести конкурси на визначення кращих інвестиційних проектів будівництва гідроелектростанцій на річці Тетерів в місті Житомир та с. Дениші Житомирського району Житомирської області та затвердити Положення про умови проведення конкурсу з визначення кращих інвестиційних проектів будівництва гідроелектростанцій на річці Тетерів в місті Житомир та с. Дениші Житомирського району Житомирської області; встановлено термін проведення конкурсу - 05.02.2016. Проте, всупереч вказаному рішенню, станом на 05.02.2016 конкурсу проведено не було, натомість він був проведений конкурсною комісією поза терміном, встановленим рішенням, без внесення будь - яких змін до рішення. Товариство вважає, що конкурсна комісія вчинила протиправні дії та порушила законодавство України, а також порушила права та законні інтереси позивача, оскільки Товариство як інвестор розраховувало на участь в конкурсі, однак, через оскаржувані порушення в його проведенні не змогло цього зробити, тому її рішення є протиправними та підлягають скасуванню.
Рішенням Корольовського районного суду м. Житомира від 18.12.2017 р. у задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить його скасувати та ухвалити постанову нову, якою позовну заяву задовольнити.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що Конкурсна комісія провела конкурс з порушенням строків визначених рішенням виконавчого комітетом Житомирської міської ради було прийнято рішення №888 від 16.12.2015 р., що вказує на вихід за межі повноважень наданих конкурсній комісії відповідним органом місцевого самоврядування.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, прийшла до висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з таких підстав.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що позовні вимоги ТОВ "Укртрансрейл" є необґрунтованими, а тому відсутні підстави для їх задоволення, так як Конкурсна комісія та Житомирська міська рада при проведенні конкурсу на визначення кращих інвестиційних проектів будівництва гідроелектростанцій на річці Тетерів в місті Житомир та с.Дениші Житомирського району Житомирської області діяли на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Колегія суддів погоджується висновком суду першої інстанції виходячи з такого.
Судом встановлено, що 16.12.2015 виконавчим комітетом Житомирської міської ради було прийнято рішення №888 Про проведення конкурсів на визначення кращих інвестиційних проектів будівництва гідроелектростанцій на річці Тетерів в місті Житомир та с.Дениші Житомирського району Житомирської області , проект вказаного рішення оприлюднено на офіційному веб-сайті Житомирської міської ради 11.12.2015. також було вирішено провести конкурси на визначення кращих інвестиційних проектів будівництва гідроелектростанцій на річці Тетерів в місті Житомир та с.Дениші Житомирського району Житомирської області та затвердити Положення про умови проведення конкурсу з визначення кращих інвестиційних проектів будівництва гідроелектростанцій на річці Тетерів в місті Житомир та с.Дениші Житомирського району Житомирської області; встановлено термін проведення конкурсу - 05.02.2016 (том 1, а.с. 31).
Відповідно до п.1.4. Положення Про умови проведення конкурсу з визначення кращих інвестиційних проектів будівництва гідроелектростанцій на річці Тетерів в м.Житомирі та с.Дениші Житомирського району Житомирської області , затвердженого рішенням міськвиконкому від 16.12.2015 р. №888 (далі по тексту - Положення) проведення конкурсу забезпечує конкурсна комісія з визначення кращих інвестиційних проектів будівництва гідроелектростанцій на річці Тетерів в м.Житомирі та с.Дениші Житомирського району Житомирської області.
Зі змісту п.1.6. Положення умови проведення інвестиційного конкурсу і критерії визначення переможця відображаються у конкурсній документації, затвердженій конкурсною комісією.
Відповідно до п.2.3. Положення основними завданнями Комісії є:
- розробка та затвердження конкурсної документації (п.2.3.1.);
- проведення конкурсів з визначення кращих інвестиційних проектів будівництва гідроелектростанцій ... (п.2.3.2.).
З аналізу вказаних норм слідує, що згідно Положення, яке затвердженого рішенням виконкому №888 від 16.12.2015 р., на конкурсну комісію покладено обов'язок провести конкурс на підставі затвердженої конкурсної документації.
Відповідно до п.2.1. Розділу II Конкурсної документації Для учасників конкурсу щодо визначення кращих інвестиційних проектів будівництва гідроелектростанцій на річці Тетерів в м. Житомирі та с. Дениші Житомирського району Житомирської області , яка затверджена 04.04.2016 р. (далі - Конкурсна документація) конкурсна комісія має право з власної ініціативи чи за результатами звернень внести зміни до конкурсної документації, продовживши строк подання та розкриття конкурсних пропозицій не менш ніж за сім робочих днів та повідомити письмово протягом одного робочого дня з дня прийняття рішення про внесення зазначених змін учасників, яким було видано конкурсну документацію.
В подальшому, 03 березня 2016 року відбулося засідання конкурсної комісії з визначення кращих інвестиційних проектів будівництва гідроелектростанцій на річці Тетерів в місті Житомирі та селі Дениші Житомирського району Житомирської області (далі - Конкурсна комісія) на якому було прийнято рішення про затвердження конкурсної документації та оголошення про конкурс з кінцевим строком подачі конкурсних пропозицій та датою розкриття 15.04.2016 р. (протокол №1 від 03.03.2016 р.).
Враховуючи обмежену кількість поданих заявок на отримання конкурсної документації, 04 квітня 2016 року конкурсною комісією було прийнято рішення про повторне розміщення в газеті Місто та на сайті міської ради оголошення про конкурс з кінцевим терміном подання конкурсних пропозицій 29 квітня 2016 року (оформлено Протоколом №2 від 04.04.2016 р.).
Вказане оголошення про проведення конкурсу було розміщено в газеті МІСТО та на інформаційному сайті Житомирської міської ради.
Товариство 14.04.2016 отримало конкурсну документацію та зареєструвалося як потенційний учасник конкурсу, в зв'язку з чим отримувало від конкурсної комісії всю необхідну інформацію щодо умов та строків проведення конкурсу, що підтверджується листами позивача №02/153 від 05.05.2016, 02/158 від 10.05.2016, 01/162 від 12.05.2016, в яких він просив надавати протоколи засідань конкурсної комісії, на яких розглядалися певні питання.
Також, усіх учасників, які отримали конкурсні пропозиції, додатково було повідомлено про продовження строку подання та розкриття конкурсних пропозицій.
Вказане повідомлення ТОВ Укртрансрейл отримало 10.05.2016.
Судом встановлено, що 05.08.2016 на засіданні конкурсної комісії відбулося визначення переможця конкурсу, яким стало ТОВ Житомиркомунсервіс (протокол №8 від 05.08.2016).
У своєму позові, позивач посилався на те, що конкурсна комісія, діючи поза межами повноважень, продовжила строк проведення конкурсу та провела його поза межами, встановленого п.4 рішення виконавчого комітету Житомирської міської ради №888 від 16.12.2015, та визначила переможця - ТОВ Житомиркомунсервіс .
Колегія суддів погоджується з твердженням суду першої інстанції про необґрунтованість позову в частині визнання протиправними дій конкурсної комісії в частині зміни строку подання конкурсних пропозицій і дати та часу відкриття конкурсних пропозицій, щодо призупинення конкурсу та щодо його відновлення, а також визнання протиправними та скасування рішень конкурсної комісії, оформлених протоколами її засідань, з огляду на наступне.
В силу положень ч. 2 ст. 6 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Зі змісту ч. 1 ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
За ст. 16 Закону України Про інвестиційну діяльність від 18.09.1991 р. (№1560-ХІІ) органи місцевого самоврядування у межах своїх повноважень здійснюють регулювання інвестиційної діяльності на своїй території, в тому числі шляхом погодження питань про створення виробничих і соціальних об'єктів, використання природних ресурсів суб'єктами інвестиційної діяльності.
Дослідивши обставини справи, суд першої інстанції вірно вказав, що посилання позивача на порушення термінів проведення конкурсу як на підставу для задоволення позову є необґрунтованими, оскільки ним не надано доказів на підтвердження того, що допущені, на думку позивача, порушення вплинули на його можливість набути статусу учасника конкурсу. Вказане твердження спростовується тим, що позивачу достеменно було відомо про проведення конкурсу, 14.04.2016 він отримав конкурсну документацію та зареєструвався як потенційний учасник конкурсу, в зв'язку з чим отримував від конкурсної комісії всю необхідну документацію щодо умов та строків його проведення.
Проте, уже 10.05.2016 від ТОВ Трансрейл надійшла позовна заява про визнання недійсним в частині рішення №888 від 16.12.2015, а листом від 28.07.2016 №01/220, достеменно знаючи про проведення конкурсу, позивач просив не допустити його проведення, посилаючись на розгляд справ №296/3936/16-а та 906/415/16, під час розгляду яких намагався відстояти своє право на будівництво ГЕС та одноособове підключення до правого донного водоскидного отвору греблі, що знаходиться на річці Тетерів в с.Дениші Житомирського району.
Однак, Житомирський апеляційний адміністративний суд, розглядаючи справу №296/3836/16-а за позовом ТОВ Укртрансрейл щодо визнання протиправним та скасування рішення №888 від 16.12.2015 р. зазначив, що помилковим є висновок суду першої інстанції про незаконність оспорюваного рішення відповідача, в тому числі, через усунення та спотворення конкуренції у сфері малої гідроенергетики. Власне проведення конкурсу, що безпосередньо є процесом визначення найкращого претендента на перемогу, створює підґрунтя та забезпечує рівні можливості для розширення конкурентного середовища суб'єктів господарювання задля обрання достойного переможця .
Вказана обставина встановлена судовим рішенням, відповідно до положень ч. 4 ст. 78 КАС України, а тому не підлягає доказуванню при розгляду справи. Відтак, рішенням Житомирського апеляційного адміністративного суду від 13.03.2017 р. у межах розгляду справи №296/3836/16-а (постанова якого вступила в законну силу) було встановлено, що рішення №888 від 16.12.2015 є законним та не порушує права та інтереси ТОВ Укртрансрейл .
При цьому, апеляційний суд у своєму рішенні вказав, що конкурс забезпечує рівні можливості серед претендентів задля обрання достойного переможця.
В даному випадку судова колегія вважає, що відмовляючи в задоволенні позову в цій частині, суд першої інстанції правильно не взяв до уваги те, що перенесення термінів проведення конкурсу не вплинуло на права та інтереси позивача та не позбавляло його права взяти участь у конкурсі, оскільки конкурсна комісія, виконуючи свої функції на підставі Положення, діяла виключно в межах наданих, в тому числі делегованих, повноважень, рішення приймала колегіально та оформляла відповідними протоколами. Однак, позивач участі у конкурсі не взяв та не надав доказів порушення його прав зміною термінів проведення конкурсу, оскільки про проведення конкурсу йому було відомо та перешкод в участі в ньому будь-хто позивачеві не чинив. З боку Житомирської міської ради до Конкурсної комісії скарг чи претензій щодо порушення строків проведення конкурсу не висувалось.
Суд також не бере до уваги посилання позивача на те, що Протокол №7 від 19.07.2016 не підписаний одним із членів комісії, оскільки під час розгляду справи в судовому засіданні був досліджений наданий представником комісії оригінал вказаного протоколу з підписом члена комісії ОСОБА_2 При цьому представник позивача не надав суду будь-яких доказів (висновків правоохоронних органів чи рішень суду), які б вказували на факт внесення до Протоколу №7 від 19.07.2016 неправдивих відомостей чи інших ознак, які б свідчили про його недійсність.
Також, в судовому засіданні не доведено належними доказами обставин порушення відповідачами прав та інтересів позивача стосовно будівництва ГЕС та підключення до правого донного водоскидного отвору греблі, що знаходиться на річці Тетерів в с.Дениші Житомирського району.
Зокрема, в судовому засіданні встановлено, що ТОВ Укртрансрейл є лише землекористувачем орендованої земельної ділянки в с. Дениші Житомирського району Житомирської області на підставі договір оренди земельної ділянки, укладеному 06.06.2012 між Житомирською РДА та ТОВ Укртрансрейл (надалі - Договір), згідно умов якого в оренду ТОВ Укртрансрейл була передана земельна ділянка площею 0,0364 га, кадастровий номер 1822082200:01:000:0735 під будівництво малої ГЕС на Денишівському водосховищі на території Денишівської сільської ради, за межами населеного пункту.
Суд вірно зазначив, що у вказаному Договорі жодним чином не обумовлено та не зазначено, що ТОВ Укртрансрейл має право підключатися до правого донного водоскидного утвору греблі, що знаходиться на річці Тетерів в с.Дениші Житомирського району та перебуває в комунальній власності м. Житомира.
В п.25 Договору Права орендаря лише зазначено, що орендар має право використовувати земельну ділянку відповідно до її призначення і умов цього договору. При цьому, ніхто не позбавляв Товариство можливості використовувати земельну ділянку за призначенням, доказів цього не надано.
В свою чергу, порушені права землекористувачів підлягають захисту способами, передбаченими статтею 152 ЗК України, з обов'язковим дотриманням норм чинного законодавства.
Згідно ч.2 ст.152 ЗК України власник або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його права на землю, навіть якщо порушення не пов'язані із позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Відповідно до вказаної норми захист прав громадян та юридичних осіб на земельній ділянці здійснюється, зокрема, шляхом визнання права, зізнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, а також застосування інших, передбачених законом, способів, у тому числі шляхом поновлення прав юридичних і фізичних осіб, порушених внаслідок прийняття неправомірних рішень, дій чи бездіяльності державних органів або посадових осіб органів місцевого самоврядування.
В силу положень ч. 1 ст.27 ЗУ Про оренду землі орендареві забезпечується захист його права на орендовану земельну ділянку нарівні із захистом права власності на земельну ділянку відповідно до закону.
Згідно ч. 1 ст.155 ЗК України у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
Проте, позивачем як землекористувачем не доведено відповідними доказами суду, яким саме чином рішення Конкурсної комісії порушують його права чи охоронювані законом інтереси як орендаря земельної ділянки, на право володіння та користування цією земельною ділянкою.
Дослідивши обставини справи, суд першої інстанції прийшов до вірного висновку про необґрунтованість вказаних вище позовних вимог, а тому правомірно відмовив в їх задоволенні.
Вимога позивача про зобов'язання Житомирську міську раду утриматися від затвердження результатів конкурсу з визначення кращого інвестиційного проекту гідроелектростанції на річці Тетерів в с. Дениші Житомирського району житомирської області та укладення з переможцем конкурсу - ТОВ Житомиркомунсервіс - договору користування правим донним водоскидним отвором греблі, що знаходиться на річці Тетерів в с.Дениші Житомирського району задоволенню не підлягає, оскільки ця вимога є похідною від первісних вимог, в задоволенні яких судом відмовлено за необґрунтованістю.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позову.
З огляду на викладене, постанову прийнято з додержанням норм матеріального та процесуального права, підстави для її скасування відсутні. У доводах апеляційної скарги відсутнє належне обґрунтування підстав для скасування постанови, а наведені доводи не спростовують висновків суду.
Керуючись ст.ст. 308, 310, 315 316, 321, 322, 325, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Укртрансрейл" залишити без задоволення, рішення Корольовського районного суду м. Житомира від "18" грудня 2017 р. без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя І.Г. Охрімчук
судді: М.М. Капустинський
ОСОБА_1
Повне судове рішення складено "11" червня 2018 р.
Суд | Житомирський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.06.2018 |
Оприлюднено | 12.06.2018 |
Номер документу | 74573732 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський апеляційний адміністративний суд
Охрімчук І.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні