Рішення
від 07.06.2018 по справі 805/1968/18-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

07 червня 2018 р. Справа№805/1968/18-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Бабаш Г.П.,

при секретарі - Оголь В.К.

за участю

представника позивача - Савків С.Г. за дов. від 28.03.2018 року

представника відповідача - Іщенко А.О. за дов. від 17.04.2018 року

представника відділу освіти - Гречко Н.В. за дов. від 17.04.2018 року

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального судового провадження адміністративну справу Керівника Красноармійської місцевої прокуратури до Покровської міської ради Донецької області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, Дошкільний навчальний заклад №10 Калинка Покровської міської ради Донецької області, Відділ освіти Покровської міської ради Донецької області, Житлово-комунальний відділ Покровської міської ради про визнання незаконним та скасування рішення №7/50-31 від 17.01.2018 року, -

В С Т А Н О В И В:

Керівник Красноармійської місцевої прокуратури звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Покровської міської ради Донецької області, третя особа, Дошкільний навчальний заклад №10 Калинка Покровської міської ради Донецької області, Відділ освіти Покровської міської ради Донецької області, Житлово-комунальний відділ Покровської міської ради про визнання незаконними та скасування рішень Покровської міської ради Донецької області №7/33-15 від 20.04.2017 року, №7/50-31 від 17.01.2018 року.

В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на те, що майно, яке передано рішенням №7/33-15 від 20.04.2017 року з балансу відділу освіти Покровської міської ради перебуває у користуванні Дошкільного навчального закладу (ДНЗ) № 10 "Калинка". Крім того, 17.01.2018 року відповідачем прийнято рішення №7/50-31 "Про надання дозволу Житлово-комунальному відділу Покровської міської ради на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки для реконструкції громадського будинку дошкільного навчального закладу №10 "Калинки" під пенсійний фонд".

Дошкільний заклад є діючим, існує централізована черга на прийом дітей, яка станом на 14.06.2017 року складала 1683 дітей. Об'єкти та майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають приватизації чи використанню не за освітнім призначенням. Засновник державного чи комунального дошкільного навчального закладу не має права безпідставно ліквідувати його, зменшувати в ньому площу території, кількість груп, а також здавати в оренду приміщення або його землі за цілями, що не є освітніми.

Передача будівлі ДНЗ № 10 "Калинка" на баланс Житлово-комунальному відділу та подальша реконструкція будівлі під пенсійний фонд або відведення в оренду земельної ділянки для реконструкції громадського будинку ДНЗ під пенсійний фонд призведе до скорочення мережі навчальних закладів. Вказане є порушенням законів та нормативно-правових актів, які регулюють правовідносини у сфері освіти.

Стосовно права на звернення з даним позовом прокурора, позивач зазначає, що в даному випадку порушення інтересів держави полягає в тому, що в результаті передачі на баланс Житлово-комунальному відділу будівлі, яка за цільовим призначенням повинна використовуватися для забезпечення громадян можливістю здобуття дошкільної освіти, задоволення їх потреб у навчальному та виховному процесах, реалізації здібностей, таланту, всебічного розвитку дітей, фактично буде використовуватись для задоволення потреб не пов'язаних з освітньою діяльністю.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 26.03.2018 року позовну заяву було залишено без руху та надано строк для усунення недоліків позовної заяви 10 днів з дня отримання копії ухвали.

Недоліки позовної заяви усунуті позивачем у встановлений строк та ухвалою від 30.03.2018 року відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального судового провадження та призначено підготовче судове засідання на 18.04.2018 року.

В підготовчому засіданні 18.04.2018 року та 15.05.2018 року оголошувались перерви для витребування у сторін додаткових доказів, зокрема документів, на підставі яких приймались оскаржувані рішення.

Ухвалою суду від 23.05.2018 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду на 07.06.2018 року.

Ухвалою суду від 07.06.2018 року позовна заява Керівника Красноармійської місцевої прокуратури до Покровської міської ради Донецької області залишена без розгляду в частині визнання незаконним та скасування рішення Покровської міської ради Донецької області №7/33-15 від 20.04.2017 року у зв'язку з пропуском строку звернення до суду.

Представник позивача у судовому засіданні доводи позовної заяви підтримав та просив позовні вимоги задовольнити з підстав, викладених в адміністративному позові.

Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволення адміністративного позову заперечував з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву. Відповідач вважає, що діяв у відповідності до статей 26, 60 Закону Україні "Про місцеве самоврядування в Україні", а тому просить суд у позові відмовити. Зокрема зазначив, що будівля, в якій розміщений ДНЗ "Калинка", є комунальною власністю територіальної громади і не належіть цьому закладу на праві оперативного управління, тому передача комунального майна в межах комунальних установ відповідної ради є саме правом міської ради. Стосовно оскаржуваного рішення №7/50-31 від 17.01.2018 року, то позовна заява не містить посилання на нормативно-правові акти, які порушила міська рада при прийнятті цього рішення. Також відповідач вважає, що при поданні позову прокурором не обґрунтовано звернення до суду в інтересах держави.

Представник відділу освіти в судовому засіданні проти позову також заперечував та надав відзив на позовну заяву. Представник зазначив, що міською радою здійснено передачу комунального майна. ДНЗ "Калинка" як юридична особа при цьому не ліквідується, отже рішення не вплинуть на мережу дошкільних навчальних закладів. Третя особа наголошує, що на процес дошкільного навчання дітей це не вплине, вони будуть переведені до ДНЗ № 12 "Пролісок", який розташований поруч.

Представники третіх осіб Дошкільного навчального закладу №10 Калинка та Житлово-комунального відділу в судове засідання не прибули, надіслали заяви про розгляд справи без участі їх представників. Також зазначили про необґрунтованість вимог прокуратури, в зв'язку з чим просили в позові відмовити.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін та третьої особи, повно, всебічно та об`єктивно дослідивши в судовому засіданні всі обставини справи та оцінивши їх наявними доказами в їх сукупності за своїм внутрішнім переконанням, суд встановив наступне.

Покровською міською радою 20.04.2017 року прийнято рішення №7/33-15 Про передачу основних засобів .

Відповідно до пункту 1 вказаного рішення вирішено: відділу освіти Покровської міської ради Донецької області передати комунальне майно територіальної громади м. Покровськ, а саме будівлю Комунального дошкільного навчального закладу № 10 Калинка Покровської міської ради Донецької області, розташовану за адресою: м. Покровськ, пр. Шахтобудівників, буд. 8, на баланс житлово-комунального відділу Покровської міської ради з правом оперативного управління.

Рішенням Покровської міської ради № 7/50-31 від 17.01.2018 року вирішено надати дозвіл Житлово-комунальному відділу Покровської міської ради на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 0,40 га для реконструкції громадського будинку дошкільного навчального закладу № 10 "Калинка" під пенсійний фонд з прибудовою по пр. Шахтобудівників, буд. 8 у м. Покровськ із земель запасу житлової та громадської забудови комунальної власності. Пунктом 2 рішення визначено Житлово-комунальному відділу оформити технічне завдання та укласти договір на розробку проекту землеустрою.

26.01.2018 року Житлово-комунальним відділом Покровської міської ради укладений договір № 05-0007-18 на виконання експертизи проектно-кошторисної документації проекту будивніцтва: "Реконструкція громадської будівлі під пенсійний фонд з прибудовою по пр. Шахтобудівників, 8, м. Покровськ Донецької області"

Згідно п.1.1. Статуту дошкільного навчального закладу № 10 Калинка Покровської міської ради Донецької області є дошкільним навчальним закладом загального типу, який здійснює свою діяльність відповідно до чинного законодавства, Положення про дошкільний навчальний заклад, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 12 березня 2003 року № 305.

Згідно п.1.7. Статуту засновником дошкільного закладу є Покровська міська рада Донецької області, Відділ освіти Покровської міської ради є головним розпорядником коштів та має право на оперативне управління дошкільним закладом, а саме: здійснює фінансування дошкільного закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей.

Головною метою дошкільного закладу є забезпечення реалізації права громадян на здобуття дошкільної освіти, задоволення потреб громадян у нагляді. Догляді та оздоровленні дітей, створення умов для їх фізичного, розумового та духовного розвитку, що визначено у пункті 1.10. Статуту.

Відповідно до п. 2.1. Статуту заклад розрахований на 75 місць.

Крім того, в п. 9.1. розділу IX Майно дошкільного навчального закладу Статуту зазначено, що рішенням Красноармійської міської ради № 2 від 02.03.1963 дошкільному закладу передано в оперативне управління земельну ділянку 0,2 га, будівлі, споруди, комунікації, інвентар, обладнання, спортивні та ігрові майданчики, інші матеріальні цінності, вартість яких відображена у балансі дошкільного закладу та центральної бухгалтерії відділу освіти.

Станом на 22.05.2018 року згідно інформації відділу освіти ДНЗ № 10 "Калинка" відвідує 109 дітей.

Дошкільний навчальний заклад не перебуває в процесі ліквідування та реорганізації, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 19.02.2818 року.

При цьому дошкільний заклад є діючим, існує централізована черга на прийом дітей, яка станом на 22.05.2018 складала 122 дитини.

За результатами вивчення рішення Покровської міської ради №7/50-31 від 17.01.2018 року, судом встановлено, що вказане рішення не відповідає положенням Конституції України, Законів України та інших нормативно-правових актів, які регулюють правовідносини у сфері освіти, а відтак є незаконним, у зв'язку з чим підлягає скасуванню з наступних підстав.

Статтею 4 Закону України Про дошкільну освіту закріплено, що дошкільна освіта є обов'язковою первинною складовою частиною системи безперервної освіти в Україні.

Дошкільний навчальний заклад - навчальний заклад, що забезпечує реалізацію права дитини на здобуття дошкільної освіти, її фізичний, розумовий і духовний розвиток, соціальну адаптацію та готовність продовжувати освіту.

Згідно ч. 2, ч. 3 ст. 18 Закону України Про освіту навчальні заклади, що засновані на загальнодержавній або комунальній власності, мають статус державного навчального закладу. Навчальні заклади незалежно від їх статусу і належності забезпечують якість освіти в обсязі вимог державних стандартів освіти.

Відповідно до методичних рекомендацій щодо складення регіональних планів створення освітніх округів та модернізації мережі професійно-технічних, загальноосвітніх навчальних закладів, у тому числі шкіл-інтернатів, затвердженого розпорядженням КМУ від 05.09.2012 № 675-р рішення щодо створення, реорганізації та ліквідації навчальних закладів, утворення освітніх округів повинні прийматися з урахуванням думки громади та спрямовуватися на покращення ситуації в освітній галузі регіону.

Окрім того, ст. 38 Закону України Про дошкільну освіту визначено, що матеріально-технічна база дошкільного навчального закладу включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше.

Наслідком оскаржуваного рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою земельної ділянки стане позбавлення ДНЗ № 10 "Калинка" даної земельної ділянки. Орган місцевого самоврядування, надаючи дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, бере на себе зобов'язання у майбутньому передати дану земельну ділянку особі, що звернулась.

Передача земельної ділянки для реконструкції громадського будинку дошкільного навчального закладу № 10 "Калинка" під пенсійний фонд призведе до скорочення мережі навчальних закладів.

Рішенням Конституційного Суду України від 04.03.04 № 5рп/2004 (справа про доступність і безоплатність освіти) надано офіційне тлумачення ст. 53 Конституції України, згідно з яким поняття доступність освіти означає створення державою можливостей для реалізації права людини на освіту. При цьому доступність дошкільної і загальної середньої освіти є гарантією права кожного на здобуття такої освіти, якому кореспондує обов'язок держави забезпечити реалізацію цього права .

Згідно ч. 1, 4, 5 ст. 63 Закону України Про освіту матеріально-технічна база навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, зазначених чинним законодавством. Основні фонди, оборотні кошти та інше майно державних навчальних закладів, установ, організацій та підприємств системи освіти не підлягають вилученню, крім випадків, передбачених чинним законодавством. Об'єкти освіти і науки, що фінансуються з бюджету, а також підрозділи, технологічно пов'язані з навчальним та науковим процесом, не підлягають приватизації, перепрофілюванню або використанню не за призначенням.

Дана норма Закону є нормою імперативного характеру, та прямо встановлює заборону на приватизацію, перепрофілювання, використання об'єктів освіти не за призначенням, вилучення основних фондів, оборотних коштів та іншого майна державних навчальних закладів.

Листом Міністерства освіти і науки України від 18.07.2014 № 1/9-363 Про використання приміщень дошкільних навчальних закладів з метою забезпечення необхідних умов функціонування і розвитку системи дошкільної освіти в Україні, стимулювання залучення приватних інвестицій у сферу дошкільної освіти, що буде сприяти забезпеченню місцями у закладах дітей раннього та дошкільного віку відповідно до потреб, прав дітей на доступність і безоплатність здобуття дошкільної освіти, пропонується органам влади вжити дієвих заходів щодо використання приміщень дошкільних навчальних закладів за прямим призначенням та недопущення випадків їх закриття, перепрофілювання тощо.

Майно дошкільного навчального закладу належить йому на правах, визначених Законами України та іншими нормативно-правовими актами.

Майно, яке є державною або комунальною власністю (земельні ділянки, будівлі, споруди, обладнання тощо), придбання чи відокремлення якого призначене для здобуття дітьми дошкільної освіти, використовується виключно із зазначеною метою.

Засновник (власник) державного чи комунального дошкільного навчального закладу не має права безпідставно ліквідувати його, зменшувати в ньому площу території, кількість груп, а також здавати в оренду приміщення (будівлі).

В обґрунтування правомірності прийнятого рішення відповідач та відділ освіти зазначають, що ДНЗ № 10 "Калинка" буде переведений до приміщення іншого дошкільного навчального закладу, тобто скорочення мережі освітніх закладів не відбудеться.

Проте суд критично ставиться до таких доводів з огляду на наступне.

Так, в письмових запереченнях від 16.04.2018 року відділ освіти наголошує, що передача будівлі ДНЗ № 10 "Калинка" на процес виховання дітей не вплине, оскільки вони будуть переведені до ДНЗ № 12 "Пролісок", який розташований поруч.

В судовому засіданні 15.05.2018 року відділ освіти надав робочий проект реконструкції комунального дошкільного навчального закладу № 6 "Сонечко", зазначивши, що в процесі реконструкції буде збільшено площу будівлі та вона вмістить і ДНЗ № 10 "Калинка".

На думку суду такі суперечності в поясненнях свідчать про те, що на час прийняття оскаржуваного рішення, це питання не обговорювалось та не вирішувалось.

При цьому Покровською міською радою також не надано жодних доказів щодо обговорення, прийняття рішень стосовно подальшої долі ДНЗ № 10 "Калинка" за умови передання земельної ділянки, та відповідно будівлі, під розміщення пенсійного фонду.

Відповідно до пункту 3 статті 131-1 Конституції України, на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом. Організація та порядок діяльності прокуратури визначаються законом.

Згідно з частиною 3 статті 23 Закону України Про прокуратуру , прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Відповідно до частини 4 статті 53 КАС України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.

Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 08.04.99 у справі № 1-1/99 державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону, гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання.

Рішенням Конституційного Суду України у справі № 3-рп/99 від 08.04.1999 року встановлено, що прокурор або його заступник самостійно визначає і обґрунтовує в позовній заяві, в чому полягає порушення інтересів держави та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Одночасно, згідно із вказаним рішенням Конституційного Суду України, поняття орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах означає орган, на який державою покладено обов'язок щодо здійснення конкретної діяльності у відповідних правовідносинах, спрямованої на захист інтересів держави. Таким органом, відповідно до статей 6, 7, 13 та 143 Конституції України, може виступати орган державної влади чи місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади. Порушення інтересів держави проявляється в тому, що в результаті передачі на баланс Комунальної медичної установи Центр первинної медико-санітарної допомоги м. Покровська будівлі, що розташована за адресою: м. Покровськ, вул. Захисників України, 33, яка за цільовим призначенням повинна використовуватись для забезпечення громадян можливістю здобуття дошкільної освіти, задоволення потреб у навчальному та виховному процесах, реалізації здібностей, таланту, всебічного розвитку дітей, фактично буде використовуватись суб'єктом господарювання для задоволення потреб, не пов'язаних з освітньою діяльністю.

Таким чином, у даному випадку порушення інтересів держави полягає в тому, що в разі передання земельної ділянки для реконструкції будинку дошкільного навчального закладу № 10 "Калинка" під пенсійний фонд, вона буде використовуватись для задоволення потреб не пов'язаних з освітньою діяльністю.

Отже, позовні вимоги Керівника Красноармійської місцевої прокуратури про визнання незаконним та скасування рішення №7/50-31 від 17.01.2018 року є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Згідно ч. 2 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Керуючись ст. ст. 2, 6-9, 19, 72-74, 90, 139, 241-246, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов Керівника Красноармійської місцевої прокуратури (85302, Донецька область, м. Покровськ, вул Центральна, 148) до Покровської міської ради Донецької області (ЄДРПОУ: 04052933, Донецька область, м. Покровськ, пл. Шибанкова, 11) треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, Дошкільний навчальний заклад №10 Калинка Покровської міської ради Донецької області (ЄДРПОУ: 36889308, Донецька область, м. Покровськ, пр. Шахтобудівників, 8), Відділ освіти Покровської міської ради Донецької області (ЄДРПОУ: 02142891, Донецька область, м. Покровськ, вул. Соціалістична, 14), Житлово-комунальний відділ Покровської міської ради Донецької області (ЄДРПОУ: 26161456, Донецька область, м. Покровськ, пл. Шибанкова, 11) про визнання незаконним та скасування рішення №7/50-31 від 17.01.2018 року - задовольнити.

Визнати незаконним та скасувати рішення Покровської міської ради Донецької області №7/50-31 від 17.01.2018 року.

Рішення ухвалено у нарадчій кімнаті та проголошено його вступну та резолютивну частини у судовому засіданні 7 червня 2018 року.

Повний текст рішення складено 12 червня 2018 року.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі застосування судом ч. 3 ст. 243 КАС України зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Бабаш Г.П.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.06.2018
Оприлюднено13.06.2018
Номер документу74606837
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/1968/18-а

Постанова від 15.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 12.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 22.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Постанова від 12.09.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Постанова від 12.09.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 29.08.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 19.07.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 19.07.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Рішення від 07.06.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бабаш Г.П.

Ухвала від 07.06.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бабаш Г.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні