Постанова
від 12.06.2018 по справі 808/314/18
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

12 червня 2018 року справа № 808/314/18

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Малиш Н.І.,

суддів: Баранник Н.П. Щербака А.А. ,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 27 лютого 2018 р. (суддя 1-ї інстанції - Лазаренко Максим Сергійович; місце складання м. Запоріжжя, дата та час ухвалення - 27.02.2018, 09 год 25 хв.) в адміністративній справі № 808/314/18 за позовом ОСОБА_1 до Енергодарського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

26 січня 2018 року позивач ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом до Енергодарського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, в якому просила суд визнати протиправними дії відповідача щодо відмови у перерахуванні ОСОБА_1 пенсії за віком, з урахуванням положень п.2 ст.56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи ; зобов'язати ОСОБА_2 об'єднане управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області перерахувати ОСОБА_3 пенсію за віком відповідно до ст. 27, 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування з 15 липня 2017 року з урахуванням положень п.2 ст.56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи збільшивши пенсію за кожний повний рік страхового стажу понад 15 років;стягнути з Енергодарського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області на користь позивача, судові витрати, а саме: 1500,00 грн. витрати на правову допомогу.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем було неправомірно відмовлено позивачу у здійсненні перерахунку пенсії відповідно до ст.27, 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування з 15 липня 2017 року з урахуванням положень п.2 ст.56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи щодо збільшення пенсії за кожний повний рік страхового стажу понад 15 років.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 27 лютого 2018 року позов задоволено частково: визнано протиправними дії Енергодарського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Запорізької області щодо відмови в перерахуванні ОСОБА_1 пенсії за віком, у відповідності до п.2 ст. 56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи ; зобов'язано ОСОБА_2 об'єднане управління Пенсійного фонду України Запорізької області, починаючи з 01 січня 2018 року перерахувати ОСОБА_1 пенсію за віком відповідно до статей 27, 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , з урахуванням положень пункту 2 статті 56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , в частині збільшення пенсії за кожний повний рік страхового стажу понад 15 років.

Позивачем на вказане рішення суду подана апеляційна скарга, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права та недотримання норм процесуального права, просить скасувати рішення та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

В апеляційній скарзі позивач зазначає, що судом першої інстанції при ухваленні рішення від 27.02.2018, неправомірно відмовлено у задоволенні вимоги в частині перерахунку пенсії за віком з 15.07.2017, з урахуванням ст.. 122 КАС України, оскільки позивач звернувся із заявою про перерахунок вже призначеної пенсії.

Відповідач ОСОБА_2 об'єднане управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області надало відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначає, що судом першої інстанції не в повній мірі з'ясовані обставини по справі: позивач не надав до пенсійного органу заяву встановленого зразка про перерахунок пенсії, так як позивачу призначено пенсію відповідно до ч. 1 ст. 27 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , то у нього відсутнє право щодо пенсії відповідно п. 2 ст. 56 Закону № 796. Вважає, що вимога позивача про перерахування пенсії з 01.07.2017 - суперечить чинному законодавству, оскільки не передбачено призначення пенсії, що відліковуються у зворотному напрямку від дати, коли особа дізналася про порушення свого права.

Колегія суддів, перевіривши доводи апеляційної скарги матеріалами справи, приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на такі підстави.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що позивач є особою яка потерпіла внаслідок Чорнобильської катастрофи 2 категорії, що підтверджується посвідченням серія Б № 311283 від 03.11.2014, перебуває на обліку в Енергодарському об'єднаному УПФУ в Запорізькій області та з квітня 2014 року отримує пенсію за віком, призначену відповідно до статті 26 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування (далі - Закон №1058), як особа яка потерпіла від наслідків аварії на ЧАЕС.

Позивачу призначена пенсія із зниженням загальновстановленого пенсійного віку на 10 років, що передбачено ст. 55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , як особі, яка працювала у зоні відчуження з моменту аварії до 1 липня 1086 року незалежно від кількості робочих днів, а з 1 липня 1986 по 31 грудня 1986 - не менше 5 календарних днів.

15 грудня 2017 року позивач звернувся до відповідача з заявою про перерахунок пенсії з моменту призначення, відповідно до п.2 ст.56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (далі - Закон №796), за умови стажу роботи не менш як 20 років для чоловіків, із збільшенням пенсії на 1% заробітку за кожний рік роботи понад встановлений цим пунктом стаж, але не вище 75% заробітку, а громадянам, які відпрацювали за списком №1, чоловіки - 10 років і більше, жінки - 7 років 6 місяців і більше - не вище 85% заробітку.

Листом №667/М-1 від 29.12.2017 ОСОБА_2 об'єднане УПФУ в Запорізької області відмовило в задоволенні зазначеної заяви з посиланням на те, що відповідно до чинного законодавства України виплата пенсії позивачу проводиться відповідно до норм Закону №1058 та розрахована відповідно до статей 27, 28 вказаного Закону. Крім того, зазначив, що позивач обґрунтовує свої позовні вимоги старою редакцією п.2 ст. 56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , в якій не було зазначено, що право на пенсію в повному розмірі мають громадяни, віднесені до категорій 1, 2, 3, 4… у разі призначення пенсії на умовах частини другої статті 27 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування . Зокрема, зазначає про відсутність заяви від позивача про обчислення пенсії за ч.2 ст.27 Закону №1058, що вважає обов'язковою умовою для порахунку пенсії.

Відповідно до ч.2 ст.27 Закону №1058 за бажанням застрахованої особи частина розміру пенсії за віком за період страхового стажу, набутого до дня набрання чинності цим Законом, може бути визначена відповідно до раніше діючого законодавства, а частина розміру пенсії за період страхового стажу, набутого після набрання чинності цим Законом, - відповідно до цього Закону.

Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи, державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Законом №796-XII визначено основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, умов проживання і трудової діяльності, соціального захисту потерпілого населення.

Статтею 49 Закону №796-ХІІ передбачено, що пенсії особам, віднесеним до категорій 1, 2, 3, 4, встановлюються у вигляді: а) державної пенсії; б) додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, яка призначається після виникнення права на державну пенсію.

Відповідно до частини другої статті 27 Закону №1058-IV за бажанням застрахованої особи частина розміру пенсії за віком за період страхового стажу, набутого до дня набрання чинності цим Законом, може бути визначена відповідно до раніше діючого законодавства, а частина розміру пенсії за період страхового стажу, набутого після набрання чинності цим Законом, - відповідно до цього Закону.

Тобто, вищевказаною нормою особам надано право обирати умови, норми та порядок пенсійного забезпечення, які встановлені загальним Законом №1058-IV або спеціальним Законом №796-ХІІ.

Статтею 55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що особам, які працювали або проживали на територіях радіоактивного забруднення, пенсії надаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого для одержання державних пенсій. Призначення та виплата пенсій названим категоріям провадиться відповідно до Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування і цього Закону.

Пунктом 2 статті 56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи передбачено, що право на пенсію в повному розмірі мають громадяни, віднесені до категорій 1, 2, 3, 4, за умови стажу роботи не менш як: чоловіки - 20 років, жінки - 15 років, із збільшенням пенсії на один процент заробітку за кожний рік роботи понад встановлений цим пунктом стаж, але не вище 75 процентів заробітку, а громадянам, які відпрацювали за списком № 1, чоловіки - 10 років і більше, жінки - 7 років 6 місяців і більше - не вище 85 процентів заробітку, у разі призначення пенсії на умовах частини другої статті 27 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування (зміни внесено згідно із Законом №2148-VIII від 03.10.2017)

Отже, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що для громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, порядок обчислення стажу роботи має пільговий характер та визначений в частині другій статті 56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи .

Порядок перерахунку пенсій Законом України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи не встановлений, водночас, ознакам, передбаченим вказаною нормою, відповідає абзац 2 частини першої статті 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , зі змісту якого випливає, що за кожний повний рік страхового стажу понад установлений законом мінімальний трудовий стаж, необхідний для призначення пенсії за віком, остання збільшується на 1 % визначеної законом її розрахункової величини.

Для громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, ця розрахункова величина має пільговий характер і визначена в частині другій статті 56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи як сума заробітку за кожний рік роботи понад установлений цим пунктом стаж роботи. Згідно з цим Законом вона дорівнює мінімальному розміру пенсії за віком, який згідно з абзацом 1 частини другої статті 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування встановлений у розмірі визначеного законом прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Таким чином, особам, яким призначена пенсія на умовах, визначених положеннями Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , перерахунок пенсії має здійснюватися за кожний повний рік стажу роботи понад установлений для них мінімальний трудовий стаж для призначення пенсії (15 років - для жінок і 20 років - для чоловіків) шляхом збільшення пенсії на 1 % заробітку за рік.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом України у постанові від 20.09.2016 року у справі №21-1255а16.

Крім того, судом першої інстанції встановлено, що позивач звернувся 15.12.2017 тобто після змін у частині 2 ст.56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , згідно яких перерахунок проводиться у разі призначення пенсії на умовах частини другої статті 27 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , однак, це не спростовує висновки суду зроблені вище, а саме, що для громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, порядок перерахунку має пільговий характер, який визначений в частині другій ст.56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи .

Зміни у частині 2 ст. 56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , не звужують права пенсіонерів, які раніше не подавали таку заяву, а лише підтверджують вже існуючу умову для перерахунку, а саме бажання пенсіонера про проведення такого перерахунку, про що вже було зазначено у частини другої статті 27 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування . Будь-яких обмежень щодо подання такої заяви, або позбавлення права пенсіонера на подачу такої заяву, як що вона не була подана до зазначених змін у ст.56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи у вище наведених нормах не встановлено.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції зазначив, що відмова відповідача є протиправною та такою, що прийнята з формальних підстав, без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо відмови у задоволенні вимоги про перерахунок пенсії за віком з 15.07.2017, оскільки чинним законодавством не передбачене призначення пенсії з дати, що відліковується у зворотному напрямку від дати, коли особа дізналася про порушення свого права.

Таким чином, дата, з якої необхідно здійснити перерахунок пенсії, встановлена в ч. 4 ст.45 Закону №1058-IV, в якій зазначено, що перерахунок пенсії провадиться з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15-го числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15-го числа.

З урахуванням викладеного колегія суддів дійшла висновку, в межах доводів апеляційної скарги, судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення не вбачається.

Керуючись ст. ст. 52, 308, 311, 315, 316, 321,322 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 27 лютого 2018 року - залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 27 лютого 2018 року в адміністративній справі № 808/314/18 за позовом ОСОБА_1 до Енергодарського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії - залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає оскарженню.

Головуючий суддя: Н.І. Малиш

Суддя: Н.П. Баранник

Суддя: А.А. Щербак

СудДніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.06.2018
Оприлюднено13.06.2018
Номер документу74612240
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —808/314/18

Ухвала від 17.06.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

Ухвала від 09.06.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

Постанова від 15.04.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 20.03.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 20.03.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 06.02.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

Ухвала від 27.12.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

Постанова від 12.06.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 23.05.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 05.05.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні