Справа № 815/1682/16
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 травня 2018 року м.Одеса
Зала судових засідань №19
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого - судді Аракелян М.М.
За участю секретаря - Гуманенко В.О.
За участю сторін:
Від позивачів: ОСОБА_1, ОСОБА_2 - ОСОБА_3 - за довіреністю
Від відповідачів:
Від ОСОБА_4 департаменту Одеської міської ради: не з'явився
Від Державного реєстратора реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції ОСОБА_5: не з'явився
Від ОСОБА_4 департаменту Одеської міської ради в особі управління державної реєстрації: не з'явився
Від третьої особи на стороні відповідача ОСББ «Іспанський двір 23» : ОСОБА_6 - за довіреністю
Від третьої особи з самостійними вимогами на предмет спору: ОСОБА_7
Від третьої особи на стороні відповідача ОСОБА_8: не з'явився
Розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_2, ОСОБА_1, ОСОБА_9, за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спор на стороні позивачів - ОСОБА_7 до ОСОБА_4 департаменту Одеської міської ради, державного реєстратора реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції ОСОБА_5 за участю третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів - Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Іспанський двір 23» , ОСОБА_8 про визнання протиправною реєстрації юридичної особи - Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Іспанський двір 23» , зобов'язання скасувати запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань
та за адміністративним позовом третьої особи із самостійними вимогами на предмет спору ОСОБА_7 до ОСОБА_4 департаменту Одеської міської ради, державного реєстратора Реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції ОСОБА_5, за участю третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Іспанський двір 23» , ОСОБА_8 про визнання протиправною реєстрації, скасування реєстраційної дії , зобов'язання скасувати запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, -
ВСТАНОВИВ:
07 квітня 2016 до Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_2, ОСОБА_9, ОСОБА_1, в якому (з урахуванням уточнень від 08.11.2017 року) позивачі просять суд визнати протиправною державну реєстрацію юридичної особи - Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Іспанський двір-23 , код ЄДРПОУ 39583958; скасувати реєстраційну дію - державну реєстрацію Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Іспанський двір-23 , код ЄДРПОУ 39583958; зобов'язати відповідача - Відділ державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців управління державної реєстрації ОСОБА_4 департаменту Одеської міської ради скасувати запис в Єдиному державному реєстрі про державну реєстрацію Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Іспанський двір-23 , код ЄДРПОУ 39583958.
В обґрунтування позовних вимог позивачі зазначили, що ОСОБА_2 (позивач №1), що мешкає за адресою: АДРЕСА_1, є дружиною власника квартири АДРЕСА_2 - ОСОБА_7. Від посадових осіб Одеської міської ради позивач №1 дізналася, що функцію комплексного обслуговування приналежної їй на праві користування квартири взялося обслуговувати Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Іспанський двір 23 . ОСОБА_9 (позивач№2) та ОСОБА_1 (позивач №3), які є власниками квартир № 5 та № 25 у м. Одеса по вул. Преображенській 23 одночасно підтверджують доводи ОСОБА_2, оскільки є взаємно поінформованими членами ініціативної групи власників квартир ансамблю будівель, відомого в Одесі кварталу Руссова, в питанні захисту пам'яток архітектури. Будинок №21 по вул. Преображенській у місті Одеса пов'язаний із будинком №23 по вулиці Преображенській спільними комунікаціями, спільною прибудинковою територією, об'єктами спільного користування, елементами благоустрою, обладнанням, інженерною інфраструктурою тощо. Будинок №21 по вулиці Преображенській у місті Одеса 10 жовтня 2014 року за розпорядженням начальника управління з питань охорони об'єктів культурної спадщини Одеської міської ради № 4 визнаний як щойно виявлений об'єкт культурної спадщини для подальшого занесення його до Державного реєстру нерухомих пам'яток України. Будинок №23 по вулиці Преображенській у місті Одеса, більш відомий як будинок Лібмана, є пам'яткою архітектури 1887-1888 року спорудження за проектом архітекторів ОСОБА_10, за участі ОСОБА_11 і ОСОБА_12 Перебуває під охороною держави, відповідно до наказу МКТ про взяття на облік об'єкту культурної спадщини від 20.06.2008 року №728/0/16-08. На думку позивачів, створення і реєстрація об'єднань співвласників багатоквартирних будинків в історичній частині міста Одеса відбулася без участі власників квартир, та є продовженням практики створення фіктивних юридичних осіб - експлуатаційних організацій ОСОБА_13, новим способом отримання права на обслуговування пам'яток архітектури в історичній частині міста, з метою здійснення штучних юридичних перешкод в реєстрації реальних об'єднань співвласників багатоквартирних будинків, здатних поновити архітектурно - культурну спадщину Одеси. Створення і реєстрація Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Іспанський двір 23 порушує їх право на участь в обслуговуванні та утриманні власного житла, та забезпечує передумови для продовження ганебного явища приведення їх житла до непридатного для проживання стану, свідомого та умисного знищення пам'яток архітектури, де знаходяться їхні квартири. Позивачі зазначають, що в порушення чинного на той час законодавства, ОСОБА_2 та її чоловік ОСОБА_7 не повідомлялися, як власники квартири, про проведення установчих зборів щодо створення об'єднання співвласників багатоквартирного будинку за адресою: м. Одеса, вул. Преображенська, буд. 23. Позивачі, посилаючись на положення Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку , зазначають, що форма такого повідомлення обов'язково письмова, повідомляється кожен власник шляхом вручення повідомлення під розписку або шляхом поштового відправлення (рекомендованим листом). Позивачі стверджують, що після створення вказаного вище ОСББ, тобто з 14.01.2015 року і до моменту звернення до суду відсутні ознаки функціонування цього об єднання. Будь-яких видів діяльності, в тому числі за зареєстрованим КВЕД, не здійснюється, а юридична особа існує виключно віртуально в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Позивач 1 , позивач 2, позивач 3 стверджують, що порушено вимоги ст. 6 Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» , оскільки не дотримано вимог щодо порядку повідомлення власників про проведення установчих зборів та вимог щодо порядку прийняття рішення про створення об'єднання. Посилаючись на норми Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , Порядок державної реєстрації об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.10.2002 року №1521, позивачі наголосили на протиправності рішення державного реєстратора про державну реєстрацію юридичної особи- Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Іспанський двір-23 , оскільки подані для реєстрації документи об'єктивно не відповідають вимогам чинного на момент реєстрації законодавства, так як протокол установчих зборів, на яких було прийнято рішення про створення відповідного об'єднання та затвердження його статуту, не справжній та не затверджений власниками квартир.
Таким чином, на думку позивачів, суб'єкт державної реєстрації не забезпечив належного контролю за дотриманням вимог чинного законодавства при здійсненні реєстраційних дій, в наслідок чого прийняв незаконне рішення про державну реєстрацію юридичної особи - Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Іспанський двір-23 .
Ухвалою суду від 11.04.2016 року відкрито провадження у справі №815/1682/16.
Ухвалою суду від 20.04.2016 року задоволено клопотання представника позивачів про забезпечення доказів. Витребувано від Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, легалізації громадських формувань Одеського міського управління юстиції належним чином завірені копії матеріалів реєстраційної справи Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Іспанський двір 23» , копію Положення про Відділ державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, легалізації громадських формувань Одеського міського управління юстиції та копію посадової інструкції державного реєстратора, що здійснив реєстрацію ОСББ «Іспанський двір 23» .
Ухвалою суду від 12.05.2016 року зупинено провадження у справі.
12 травня 2016 року від представника Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Іспанський двір 23 до суду надійшли письмові заперечення проти адміністративного позову (вх.№12244/16), в яких, посилаючись на ч.1 ст. 6 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку , представник зазначив, що позивачі не є власниками приміщень у будинку за адресою: м. Одеса, вул. Преображенська, 23, в якому створено ОСББ Іспанський двір 23 ,не можуть брати участь у його створенні та діяльності, а отже є неналежними позивачами у справі. Також, представник зауважив на безпідставності твердження ОСОБА_2 про те, що її чоловіка - ОСОБА_7 не було повідомлено належним чином про проведення установчих зборів із створення ОСББ Іспанський двір 23 , оскільки останній був повідомлений належним чином та приймав участь у зборах.
Ухвалою суду від 26.05.2016 року продовжено строк зупинення провадження у справі №815/1682/16.
Ухвалою суду від 21.06.2016 року витребувано з Управління державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради (вул. Черняховського 6, м. Одеса) матеріали реєстраційної справи (№15561020000054374) Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Іспанський двір 23» та зупинено провадження у справі до 11.08.2016 року.
29 липня 2016 року від Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Управління державної реєстрації ОСОБА_4 департаменту Одеської міської ради на виконання ухвали суду від 21.06.2016 року надійшли витребувані документи, а саме реєстраційна справа №155605437435.
У зв'язку із знаходженням судді Аракелян М.М. на лікарняному, судове засідання, призначене на 11.08.2016 року перенесено на 31.08.2016 року.
Ухвалою суду від 31.08.2016 року зупинено провадження у справі №815/1682/16 до 13.09.2016 року.
У зв'язку із неявкою у судове засідання позивача - ОСОБА_9 судом вирішено відкласти розгляд справи на 22.09.2016 року.
Ухвалою суду від 22.09.2016 року, занесеною до протоколу судового засідання, клопотання представника позивачів задоволено, залучено у якості другого відповідача ОСОБА_4 департамент Одеської міської ради в особі Управління державної реєстрації.
Ухвалою суду від 22.09.2016 року клопотання представника Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Іспанський двір 23» про залишення позовної заяви без розгляду залишено без розгляду. Зупинено провадження у справі до 13.10.2016 року.
04 жовтня 2016 року від представника ОСОБА_4 департаменту Одеської міської ради в особі Управління державної реєстрації до суду надійшли письмові заперечення на адміністративний позов (вх.№26024/16), відповідно до яких, посилаючись на п.п. 7 п. 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про внесення змін до Закону Украхни Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців представник відповідача зазначив, що визнання протиправним та скасування рішення про державну реєстрацію ОСББ Іспанський двір 23 не спричиняє правових наслідків для ОСОБА_4 департаменту Одеської міської ради, оскільки функції з державної реєстрації передані до таких суб'єктів державної реєстрації права як виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольска міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації, акредитовані суб'єкти, нотаріуси. Також, посилаючись на ст.25 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань просив суд відмовити у задоволенні адміністративного позову та розглянути справу за відсутності представника Департаменту.
Судове засідання, призначене на 13.10.2016 року о 10:00 год. перенесено на 02.11.2016 року, у зв'язку з перебуванням судді Аракелян М.М. у відпустці.
Ухвалою суду від 02.11.2016 року, занесеною до протоколу судового засідання, вирішено відкласти розгляд справи на 17.11.2016 року у зв'язку з неявкою у судове засідання представників відповідачів, представника третьої особи - ОСББ Іспанський двір 23 та позивача - ОСОБА_9
Ухвалою суду від 17.11.2016 року відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача про закриття провадження у справі №815/1682/16.
Також, ухвалою суду від 17.11.2016 року, занесеною до протоколу судового засідання, витребувано від представника ОСББ Іспанський двір 23 додаткові докази по справі та зупинено провадження у справі до 08.12.2016 року.
06 грудня 2016 року від представника Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Іспанський двір 23 до суду надійшли додаткові пояснення до адміністративного позову (вх.№32840/16), в обґрунтування яких зазначено, що згідно з наявними в матеріалах справи доказами, наданими представником позивача, жоден з позивачів не є власником приміщень у будинку за адресою: м. Одеса, вул. Преображенська, 23 в якому створено ОСББ Іспанський двір 23 , жоден з позивачів не мав права брати участь у його створенні, а отже права позивачів, при створенні Об'єднання, не порушено. Посилаючись на положення ст. 6 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (в редакції, що діяла на момент створення ОСББ) представник третьої особи зауважив на необґрунтованості та безпідставності адміністративного позову, просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
У зв'язку з знаходженням судді Аракелян М.М. на лікарняному, судове засідання, призначене на 08.12.2016 року об 11:00 год. перенесено на 21.12.2016 року.
21 грудня 2016 року судове засідання було перенесено на 25.01.2017 року, у зв'язку з перебуванням судді Аракелян М.М. на лікарняному.
Ухвалою суду від 25.01.2017 року зупинено провадження у справі до 15.02.2017 року.
20 лютого 2017 року від як третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги на предмет спору - ОСОБА_7 надійшов адміністративний позов, в якому ОСОБА_7 просить суд скасувати реєстраційну дію - державну реєстрацію юридичної особи - Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Іспанський двір 23 , код ЄДРОПУ 39583958; скасувати запис в Єдиному державному реєстрі про державну реєстрацію Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Іспанський двір 23 , код ЄДРПОУ 39583958.
В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_7 зазначив, що 22 вересня 2016 року у судовому засіданні по справі №815/1682/16 ним було встановлено, що при реєстрації юридичної особи - Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Іспанський двір23 , код ЄДРПОУ 39583958 були порушені його права як власника квартири АДРЕСА_3. Як зазначає ОСОБА_7, при створенні Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Іспанський двір 23 було порушено його право на створення об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, гарантоване ст. 385 ЦК України, ст.6 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку у редакції від 18 листопада 2012 року № 2866-ІІІ, чинного на момент прийняття рішення про створення юридичної особи, оскільки Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Іспанський двір 23 створено в результаті порушення чинного на момент створення законодавства України, без його участі, участі інших співвласників багатоквартирного будинку, внаслідок спотворення його волевиявлення, та є фіктивною юридичною особою, яке фактично не діє, не виконує свою мету, повноваження та функції. 14 січня 2015 року за №15561020000054374 державним реєстратором ОСОБА_5 здійснено запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про проведення державної реєстрації юридичної особи - Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Іспанський двір 23 , із ідентифікаційним кодом юридичної особи 39583958, та місцем знаходження 65082, Одеська обл., місто Одеса, вул. Преображенська, 23. На думку ОСОБА_7, документи, надані державному реєстратору для вчинення вказаної юридичної дії, є доказами порушення порядку створення цієї юридичної особи, прав співвласників багатоквартирного будинку на створення вказаної юридичної особи, та вимог чинного законодавства щодо порядку реєстрації вказаної категорії юридичних осіб. Відповідно до даних Протоколу установчих зборів Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Іспанський двір 23 , код ЄДРПОУ 39583958 , організатором створення сказаної юридичної особи виступив ОСОБА_8 - представник ОСОБА_14, що є власником нежитлового приміщення №501. Зазначена особа одночасно виступила представником власника квартир №1, 3, 4, 7, 8. Виходячи із того, що , відповідно до Протоколу №1 від 28 листопада 2014 року, загальною кількістю присутніх було встановлено 17 осіб, а голосували за прийняття рішень -13 осіб, фактично рішення про створення об'єднання прийняв ОСОБА_8 одноосібно від імені більшості, які голосували за . Таким чином організатором створення Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Іспанський двір 23 виступив не співвласник будинку Лібмана, а представник. Натомість повноваження представника на предмет делегування йому права співвласників на створення об'єднання будинку Лібмана, як і його особа (паспортні дані, код платника податків тощо), ніким не встановлювались та не перевірялись . В той же час, ст. 1 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку у редакції від 18 листопада 2012 року № 2866-ІІІ, чинного на момент прийняття рішення про створення юридичної особи визначено поняття уповноваженої особи власника, якою є не будь-яка особа, а лише та, що має оформлене у встановленому порядку доручення власника представляти його інтереси відповідно до доручення та в межах, визначених законом . ОСОБА_7 зазначив, що під час держреєстраціїї ОСББ Іспанський двір 23 державним реєстратором порушено Порядок державної реєстрації об'єднань співвласників багатоквартирного будинку, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2002 року за № 1521, що і призвело до реєстрації не бажаного об'єднання співвласників, а фіктивної юридичної особи якоїсь іншої організаційно-правової форми. Недотримання законодавства чинного на момент виникнення спірних правовідносин, на думку ОСОБА_7, виразилося в тому, що суб'єкт вчинення реєстраційних дій, перевіряючи відповідність законодавству відомостей про членів об'єднання не переконався в наявності у ОСОБА_8 доказів, що достовірно підтверджують правовий статус членів ОСББ як власників приміщень - квартир № № №1, 3, 4, 7, 8 багатоквартирного будинку 23 по вулиці Преображенській міста Одеса , а саме - копій свідоцтв про право власності, договорів купівлі-продажі, міни, дарування і т.п., як додатків до Протоколу №1 від 28 листопада 2014 року. Тобто суб'єкт реєстраційних дій мав проводити держреєстрацію ОСББ лише за умови повного переконання в тому, що засвідчує факт створення саме ОСББ, а не юридичної особи якоїсь іншої організаційно-правової форми, що можливо лише в результаті перевірки відповідності відомостей, які надані заявником в реєстраційній картці та в Списку членів об'єднання, тим фактичним даним, які містяться в копіях документів на право власності на житло . Однак, як зазначає ОСОБА_7М, в реєстраційних документах його волевиявлення в процесі голосування спотворено. При його голосуванні проти рішень за протоколом №1 від 28 листопада 2014 року, в установчих документах його рішення сформульоване як утримався . А до підпису установчі документи - не надані. При цьому волевиявлення третьої особи - ОСОБА_8 видано за волевиявлення 7 осіб , тоді як голосувати не від свого імені всупереч заявленому волевиявленню власника нежитлового приміщення ОСОБА_8 не міг. Отже, при проведенні установчих зборів в супереч законодавству участь приймали не лише власники квартир, а й представник власників квартир. Водночас, представника було зазначено членом ОСББ від імені інших власників. Також ОСОБА_8В приймав участь у голосуванні на правах власника, не підтвердивши свої повноваження. На час утворення ОСББ, на думку ОСОБА_7, він не був власником квартир № №1, 3, 4, 7, 8 багатоквартирного будинку 23 по вулиці Преображенській міста Одеса, у зв'язку з чим не набував права голосу, та членства в ОСББ від імені інших співвласників, що в подальшому призвело до порушень вимог ст.ст. 6, 9 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку , оскільки не дотримані вимоги порядку прийняття рішення та створення Об'єднання. Враховуючи вищевикладене, ОСОБА_7 вважає протиправною державну реєстрацію в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ОСББ Іспанський двір 23 та такою, що підлягає скасуванню.
Ухвалою суд від 06.03.2017 року відхилено заяву представника Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Іспанський двір 23» в особі керівника ОСОБА_15 про залишення позовної заяви ОСОБА_7 без розгляду. Вирішено допустити вступ у справу ОСОБА_7 як третьої особи із самостійними вимогами на предмет спору за позовною заявою ОСОБА_7 до ОСОБА_4 департаменту Одеської міської ради в особі Управління державної реєстрації в особі відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, третя особа на стороні відповідача ОСББ «Іспанський двір 23» , третя особа на стороні відповідача - ОСОБА_8 про визнання протиправною реєстрації, скасування реєстраційної дії та скасування запису в ЄДР.
Також, зазначеною ухвалою вирішено розпочати спочатку розгляд адміністративної справи №815/1682/16 та зупинено провадження у справі до 23.03.2017 року.
21 березня 2017 року від ОСОБА_8 до суду надійшли заперечення проти адміністративного позову (вх.№8430/17), в обґрунтування яких зазначено, що доводи викладені в адміністративному позові ОСОБА_7 містять неправдиві твердження, оскільки сам ОСОБА_7 був присутній на цих зборах, а при голосуваннях по питанням порядку денного утримувався та покинув збори 28.11.2014 року не дочекавшись їх закінчення. З огляду на зазначене, третя особа без самостійних вимог на предмет спору - ОСОБА_8 просить суд відмовити у задоволенні позову.
23 березня 2017 року від представник Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Іспанський двір 23 до суду надійшли заперечення на адміністративний позов третьої особи з самостійними вимогами на предмет спору ОСОБА_7 (вх.№8830/17), в яких, заперечуючи проти задоволення позовних вимог ОСОБА_7, представник зазначив, що ОСОБА_7 був своєчасно повідомлений та приймав участь 28.11.2014 року в установчих зборах ОСББ, а отже його позовні вимоги є безпідставними та не підлягають задоволенню.
Ухвалою суду від 23.03.2017 року, занесеною до протоколу судового засідання, вирішено відкласти розгляд справи для повторного виклику учасників процесу на 18.04.2017 року.
18 квітня 2017 року протокольною ухвалою суду вирішено відкласти розгляд справи на 16.05.2017 року, у зв'язку з надходженням заяви представника позивачів про відкладення розгляду справи.
Ухвалою суду від 16.05.2017 року зупинено провадження у справі до 07.06.2017 року.
У судовому засіданні, призначеному на 07.06.2017 року, протокольною ухвалою залучено до участі у справі у якості іншого відповідача - Державного реєстратора реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції ОСОБА_5.
Ухвалою суду від 07.06.2017 року зупинено провадження у справі до 26.06.2017 року.
13 червня 2017 року від представника позивачів та третьої особи на стороні позивачів, що заявляє самостійні вимоги - ОСОБА_7 до суду надійшли додаткові пояснення до адміністративного позову (вх.№ЕП/2127/17), відповідно до яких зазначено, що протиправні дії відповідача - ОСОБА_4 департаменту Одеської міської ради, управління державної реєстрації, відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб підприємців, що є правонаступником державного реєстратора ОСОБА_5 знаходять свій прояв у невиконанні імперативних положень ст.6 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку у редакції від 18 листопада 2012 року № 2866-ІІІ, чинного на момент прийняття рішення про створення юридичної особи - Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Іспанський двір 23 , код ЄДРПОУ 39583958, якою встановлено, порядок державної реєстрації об'єднання співвласників. Представник зазначив, що реєстраційну картку підписано не уповноваженою особою - ОСОБА_15, як то передбачено ст.6 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку у редакції від 18 листопада 2012 року № 2866-ІІІ, оскільки на установчих зборах ОСББ не приймалось будь-якого рішення з цього приводу та таке рішення відсутнє у матеріалах реєстраційної справи. Більше того, згідно з п.6 Протоколу №1 Установчих зборів Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку від 28 листопада 2014 року, такі повноваження були надані представнику Установчих зборів - ОСОБА_16. Таким чином, на думку представника, відомості, зазначені у реєстраційній картці на проведення державної реєстрації не відповідають відомостям, які зазначені в документах, що подані для проведення державної реєстрації юридичної особи, а саме об'єднання зареєстроване не уповноваженою фізичною особою. Крім того, у графі реєстраційної картки Відомості про засновників вказані члени об'єднання , у той час як засновниками об'єднання виступають власники, співвласники багатоквартирного будинку відповідно до абз.9 ст.1, абз.1 ст.6 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку . Представник зазначив, що члени об'єднання не можуть виступати засновниками не зареєстрованої юридичної особи, оскільки їх членство, як правовий статус, похідне від факту утворення об'єднання, та його державної реєстрації. Також, в усіх реєстраційних документах зазначена недостовірна адреса місцезнаходження юридичної особи, а саме: м. Одеса, вул. Преображенська, 23, що порушує ст. 93 Цивільного Кодексу України, оскільки ОСББ Іспанський двір 23 одночасно у всіх квартирах, та нежитлових приміщеннях багатоквартирного будинку, що є приватною власністю і використовуються як житлові і нежитлові приміщення власників, фактичну діяльність не веде. Враховуючи вищезазначене, представник позивачів та третьої особи із самостійними вимогами на предмет спору вважає протиправною реєстрацію юридичної особи - ОСББ Іспанський двір 23 (запис в ЄДР юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців №15561020000054374), оскільки відповідач жодним чином не відреагував на факт порушення закону при державній реєстрації, не повідомив ОСББ Іспанський двір , не витребував у неї необхідні документи, та не звернувся до суду для вжиття заходів щодо усунення виявлених порушень, тим самим допустив протиправну бездіяльність.
Судове засідання призначене на 26.06.2017 року перенесено на 14.08.2017 року, у зв'язку з перебуванням судді Аракелян М.М. на лікарняному.
У зв'язку з неявкою у судове засідання 14.08.2017 року позивача - ОСОБА_9 та відповідача - ОСОБА_5 розгляд справи відкладено на 05.09.2017 року.
05 вересня 2017 року відкладено розгляд справи для належного повідомлення всіх учасників процесу на 13.09.2017 року.
Ухвалою суду від 13.09.2017 року, занесеною до протоколу судового засідання, відкладено розгляд справи на 11.10.2017 року.
У судовому засіданні, призначеному на 11.10.2017 року визнано першу неявку позивача ОСОБА_9 без поважних причин та відкладено розгляд справи на 01.11.2017 року.
Ухвалою суду від 01.11.2017 року зупинено провадження у справі до 22.11.2017 року.
08 листопада 2017 року від представника позивачів та третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги, до суду надійшов уточнений адміністративний позов (вх.№30613/17), відповідно до якого було уточнено суб'єктний склад учасників справи та позовні вимоги (без зміни підстав та предмету позову, але із помилковим визначенням відповідачів).
22 листопада 2017 року відкладено розгляд справи на 18.12.2017 року у зв'язку з неявкою сторін у судове засідання.
18 грудня 2017 року судом вирішено відкласти розгляд справи для належного сповіщення учасників судового процесу про дату, час та місце проведення судового засідання на 29.01.2018 року.
Судове засідання, призначене на 29.01.2018 року, перенесено на 21.02.2018 року у зв'язку із знаходженням судді Аракелян М.М. у відпустці.
21 лютого 2018 року судове засідання перенесено на 06.03.2018 року у зв'язку з перебуванням судді Аракелян М.М. на лікарняному.
Ухвалою суду від 06.03.2018 року поновлено провадження у справі та вирішено питання проведення розгляду справи за правилами загального позовного провадження, судове засідання для розгляду справи по суті призначено на 19.03.2018 року.
19 травня 2018 року від представника Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Іспанський двір 23 до суду надійшов відзив на позов (вх.№7608/18), в якому, посилаючись на відсутність у позивачів будь-яких правовстановлюючих документів на житлові квартири чи приміщення у будинку, що розташований за адресою: м. Одеса, вул. Преображенська, 23, представник зауважив на відсутності у них порушеного права при здійсненні реєстрації юридичної особи - ОСББ Іспанський двір 23 . Також зазначив, що ОСОБА_7 направлялось повідомлення про проведення установчих зборів Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку за адресою: м. Одеса, вул. Преображенська, буд. 23, а також зазначив, що ОСОБА_7 був присутній на установчих зборах, а отже жодних вимог законодавства, на які посилається представник позивача та третьої особи з самостійними вимогами на предмет спору не порушено. На думку представника ОСББ Іспанський двір 23 позовні вимоги є безпідставними та необґрунтованими і не підлягають задоволенню.
У зв'язку з неявкою учасників справи та з урахуванням клопотання представника позивачів та третьої особи /ОСББ Іспанський двір 23 / судове засідання, призначене на 19.03.2018 року, відкладено до 26.04.2018 року.
У судовому засіданні 26.04.2017 року задоволено клопотання представника позивачів та вирішено відкласти розгляд справи на 23.05.2018 року.
У судовому засіданні, призначеному на 23.05.2018 року, оголошено перерву до 30.05.2018 року для надання учасникам справи часу на підготовку до судових дебатів.
У судовому засіданні 30.05.2018 року представник позивачів та третьої особи /ОСОБА_7М./ позовні вимог підтримав, просив суд їх задовольнити.
Представник ОСББ Іспанський двір 23 заперечував проти задоволення адміністративного позову з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.
Державний реєстратор ОСОБА_5, будучи повідомленою про час і місце розгляду справи за відомою суд адресою, у тому числі за адресою проживання, в судове засідання не з'явилася, її повноваження держреєстратора на час розгляду справи в суді припинені у зв'язку із звільненням при ліквідації РС Одеського МУЮ.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані учасниками справи докази та заслухавши їх пояснення, проаналізувавши положення чинного законодавства, суд дійшов наступного.
Судом встановлено, що 28 листопада 2014 року проведено установчі збори Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Преображенська, 23, що підтверджується наявним в матеріалах Протоколом №1. (т.1, а/с 200)
Як вбачається з вищезазначеного Протоколу №1 на установчих зборах ОСББ розглядалось питання, зокрема, щодо вибору голови та секретаря установчих зборів, створення ОСББ та затвердження його назви, затвердження статуту Об'єднання та надання повноважень представнику установчих зборів щодо державної реєстрації об'єднання.
За результатами голосування було прийнято рішення про створення юридичної особи (по вулиці Преображенська, 23, в м. Одеса) - Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Іспанський двір 23 .
Також, було прийнято рішення уповноважити ОСОБА_16 ( паспорт серія КВ №944931) підготувати, підписати та подати всі необхідні документи для державної реєстрації об'єднання.
Судом встановлено з матеріалів реєстраційної справи, що 14.01.2015 року, з метою державної реєстрації новоутвореної юридичної особи за підписом ОСОБА_15 суб'єкту державної реєстрації були надані наступні документи: Рішення засновників про створення органу юридичної особи - протокол №1 від 28 листопада 2014 року; список членів об'єднання, що нараховує 13 осіб із 23 співвласників будинку Лібмана; реєстраційну картку на проведення державної реєстрації юридичної особи шляхом заснування нової юридичної особи; Статут, затверджений установчими зборами об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (протокол №1 від 28 листопада 2014 року); документ, що засвідчує повноваження уповноваженої особи.
На підставі вищезазначених документів 14.01.2015 року державним реєстратором ОСОБА_5 здійснено запис (№15561020000054374) в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про проведення державної реєстрації юридичної особи - Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Іспанський двір 23 , код ЄДРПОУ 39583958, місце знаходження 65082, Одеська обл., місто Одеса, вул.Преображенська, буд.23.
Вважаючи протиправною державну реєстрацію ОСББ Іспанський двір 23 (надалі - Об'єднання) позивачі за первісним позовом та третя особа із самостійними вимогами на предмет спору ОСОБА_7 вимагають захистити свої права як співвласників квартир у суміжному будинку по вул.Преображенській, 21, м.Одеса (ОСОБА_9, ОСОБА_2, ОСОБА_1В.) та співвласника квартири у будинку №23 по вул.Преображенській у м.Одесі (ОСОБА_7 - третя особа із самостійними вимогами на предмет спору) шляхом скасування проведеної державної реєстрації ОСББ Іспанський двір 23 від 14.01.2015р., номер запису 15561020000054374.
Вирішуючи спір, суд виходить із наступного.
Відповідно до ст.385 Цивільного кодексу України власники квартир для забезпечення експлуатації багатоквартирного житлового будинку, користування квартирами та спільним майном житлового будинку можуть створювати об'єднання власників квартир (житла). Таке об'єднання може бути створене також власниками житлових будинків. Об'єднання власників квартир, житлових будинків є юридичною особою, яка створюється та діє відповідно до статуту та закону.
Згідно з ч.1 ст.56 Господарського кодексу України, суб'єкт господарювання може бути утворений за рішенням власника (власників) майна або уповноваженого ним (ними) органу, а у випадках, спеціально передбачених законодавством, також за рішенням інших органів, організацій і громадян шляхом заснування нового, реорганізації (злиття, приєднання, виділення, поділу, перетворення) діючого (діючих) суб'єкта господарювання з додержанням вимог законодавства.
Правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об'єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов'язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку визначаються Законом України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку .
Відповідно до абз. 8 ст.1 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об'єднання) - юридична особа, створена власниками для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і
використання неподільного та загального майна.
Відповідно до положень ст. 6 Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» об'єднання може бути створене в будинку будь-якої форми
власності з числа тих, хто приватизував або придбав квартиру, а
також власника будинку або його уповноваженої особи, власників
жилих приміщень, а також власників нежилих приміщень. Для створення об'єднання скликаються установчі збори. Скликання установчих зборів здійснюється власником будинку
або ініціативною групою, яка складається не менш як з трьох власників квартир або нежилих приміщень. Повідомлення про проведення установчих зборів направляється власником будинку або ініціативною групою не менше ніж за 14 днів до дати проведення установчих зборів. Повідомлення направляється в письмовій формі і вручається кожному власнику під розписку або
шляхом поштового відправлення (рекомендованим листом). У повідомленні про проведення установчих зборів зазначається, з чиєї ініціативи скликаються збори, місце і час проведення, проект порядку денного. Час і місце проведення обираються зручними для більшості можливих учасників зборів. Установчі збори веде голова зборів, який обирається більшістю голосів присутніх власників або їх уповноважених осіб. У голосуванні беруть участь власники (їх уповноважені особи), які присутні на установчих зборах. Кожний власник на установчих зборах має один голос, незалежно від площі та кількості квартир або приміщень, що перебувають у його власності. Рішення приймається шляхом поіменного голосування. Рішення оформлюється особистим підписом кожного, хто проголосував, у протоколі із зазначенням результату голосування ("за" чи "проти"). Рішення вважається прийнятим, якщо за нього проголосувало не
менше двох третин присутніх осіб, які мають право голосу. Установчі збори правомочні, якщо на них присутні більше п'ятдесяти відсотків власників. У разі відсутності кворуму ініціатор призначає нову дату, місце і час проведення установчих зборів. Новопризначені установчі
збори можуть бути скликані не раніш як через 14 діб з дня зборів,
що не відбулися. Установчі збори приймають рішення про створення об'єднання і затверджують його статут.
Державна реєстрація об'єднання (асоціації) проводиться у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб. Об'єднання (асоціація) вважається утвореним з дня його державної реєстрації.
Частиною другою статті 4 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців встановлено, що порядок проведення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців включає, зокрема: перевірку комплектності документів, які подаються державному реєстратору, та повноти відомостей, що вказані в реєстраційній картці; перевірку документів, які подаються державному реєстратору, на відсутність підстав для відмови у проведенні державної реєстрації; внесення відомостей про юридичну особу або фізичну особу - підприємця до Єдиного державного реєстру; оформлення і видачу виписки з Єдиного державного реєстру.
Відповідно до ч.2 ст. 8 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців реєстраційна картка заповнюється машинодруком або від руки
друкованими літерами. Якщо документи надсилаються державному реєстратору поштовим відправленням, справжність підпису заявника на реєстраційній картці (заяві, повідомленні) повинна бути нотаріально засвідчена. Підпис особи, уповноваженої діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), на реєстраційній картці та заяві про втрату (заміну) документів повинен бути засвідчений відповідною посадовою особою в установленому порядку.
Згідно з ч.1 ст. 24 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців для проведення державної реєстрації юридичної особи
засновник (засновники) або уповноважена ними особа повинні особисто подати державному реєстратору (надіслати поштовим відправленням з описом вкладення або в разі подання електронних документів подати опис, що містить відомості про надіслані
електронні документи, в електронній формі) такі документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації юридичної особи, до якої може бути подана як додаток заява щодо обрання юридичною особою спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційна заява про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення засновників або уповноваженого ними органу про створення юридичної особи у випадках, передбачених законом; два примірники установчих документів (у разі подання електронних документів - один примірник); документ, що засвідчує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації юридичної особи.
Згідно з пунктом 3 Порядку державної реєстрації об'єднань співвласників багатоквартирного будинку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України Про реалізацію Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку від 11.10.2002 року №1521 (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, для державної реєстрації об'єднання уповноважена установчими зборами особа подає безпосередньо або надсилає поштою (рекомендованим листом) до органу державної реєстрації; 1) реєстраційну картку, яка одночасно є заявою про державну реєстрацію об'єднання, оформлену за зразком згідно з додатком 1 до цього Порядку; 2) протокол установчих зборів, на яких було прийнято рішення про створення об'єднання та затвердження його статуту ; 3) два примірники оригіналу і п'ять копій статуту об'єднання, оформлені згідно з вимогами законодавства; 4) список членів об'єднання, складений згідно з додатком 2 до цього Порядку.
Пунктом 6 вказаного Порядку, зокрема, передбачено, що орган державної реєстрації перевіряє наведені у реєстраційній картці відомості, комплектність поданих документів та відповідність їх законодавству. У разі коли в результаті перевірки виявлено, що заявником подано не всі необхідні документи або вони не відповідають вимогам законодавства, орган державної реєстрації повідомляє про це заявника і повертає йому документи. Після врахування зауважень заявник може подати документи повторно .
Судом встановлено, що ОСОБА_2 зареєстрована за адресою ІНФОРМАЦІЯ_1, проте дана квартира належить на праві власності її чоловіку - ОСОБА_7, що підтверджується наявним в матеріалах справи Свідоцтвом про право власності від 17.11.2004 року.
Відповідно до наявного в матеріалах справи договору купівлі-продажу від 15.12.2012 року, ОСОБА_1 є власницею квартири за адресою: АДРЕСА_4.
Згідно з договором купівлі-продажу від 30.06.1998 року ОСОБА_9 на праві приватної власності належить квартира за адресою: АДРЕСА_5
Разом з тим, спірна реєстрація юридичної особи - Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Іспанський двір 23 стосується лише будинку розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Преображенська, 23, що виключає обґрунтованість стверджень позивачів про те, що оскаржуваною державною реєстрацією Об'єднання порушуються їх права.
В силу приписів ч.1 ст. 6 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку ( в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) таке об'єднання може бути створено за участю власників або уповноважених осіб жилих та нежилих приміщень, якими позивачі за первісним позовом не являються.
З цих підстав суд приходить до висновку, що в матеріалах справи відсутні належні та допустимі докази, що підтверджують факт порушення прав, свобод чи законних інтересів позивачів ОСОБА_9, ОСОБА_1, ОСОБА_2
Рішенням від 01.12.2004 № 18-рп/2004 Конституційний суд України розтлумачив, що поняття охоронюваний законом інтерес треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об'єктивного і прямо не опосередкований у суб'єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об'єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загально правовим засадам.
При цьому особа на власний розсуд визначає чи порушені її права, свободи чи інтереси рішеннями, дією або бездіяльністю суб'єкта владних повноважень. Водночас, задоволення відповідних вимог особи можливе лише в разі об'єктивної наявності порушення, тобто встановлення, що рішення, дія або бездіяльність протиправно породжують, змінюють або припиняють права та обов'язки саме цієї особи у сфері публічно-правових відносин.
З цього слідує, що під час розгляду кожної справи суд повинен встановити чи має місце порушення прав та інтересів особи, адже без цього не можна виконати завдання судочинства. Якщо особа не довела факту порушення особисто своїх прав чи інтересів, то навіть у разі, якщо дії суб'єкта владних повноважень є протиправними, підстав для задоволення позову немає.
Відповідно до рішення Верховного Суду від 19.03.2018 справа № 9901/414/18, провадження № П/9901//414/18 завдання адміністративного судочинства полягає у захисті саме порушених прав особи у публічно-правових відносинах, причому, захист прав, свобод та інтересів особи є похідним, тобто, передбачає наявність встановленого судом факту їх порушення.
З огляду викладеного, у суду відсутні підстави для задоволення позовних вимог позивачів - ОСОБА_2, ОСОБА_1, ОСОБА_9
Щодо позовних вимог третьої особи із самостійними вимогам на предмет спору - ОСОБА_7 суд вважає їх обґрунтованими з огляду наступного.
ОСОБА_7 обґрунтовуючи свої позовні вимоги, вказує на порушення його прав, як власника квартири АДРЕСА_6, на участь у створенні Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Іспанський двір 23 , оскільки спірне Об'єднання створене в супереч його волевиявлення та волевиявлення інших співвласників будинку, а державний реєстратор ОСОБА_5 при здійсненні оскаржуваної державної реєстрації не перевірила відповідність законодавству поданих документів, порушивши вимоги ЗУ Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку та Порядку державної реєстрації об'єднань співвласників багатоквартирного будинку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №1521від 11.10.2002р. (із змінами).
Як вбачається з наявного в матеріалах справи Протоколу №1 установчих зборів Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Іспанський двір 23 (код ЄДРПОУ 39583958), організатором створення вказаної юридичної особи є ОСОБА_17, який одночасно виступив представником власників квартир №1, 3, 4, 7, 8.
З протоколу вбачається, що, загальною кількістю присутніх було встановлено 17 осіб, а голосували за прийняття рішень - 13 осіб, фактично рішення про створення об'єднання прийняв ОСОБА_8 одноосібно від імені більшості, які голосували за .
При цьому, в матеріалах справи відсутні докази на підтвердження повноважень ОСОБА_8 представляти інтереси співвласників вищевказаних квартир за адресою: м. Одеса, вул. Преображенська, буд 23 (довіреності , вказані як наявні у примітках до списків голосування).
Відповідно до пунктів 3,6 Порядку №1521 для державної реєстрації об'єднання уповноважена установчими зборами особа (далі - заявник) подає безпосередньо або надсилає поштою (рекомендованим листом) до органу державної реєстрації: 1) реєстраційну картку, яка одночасно є заявою про державну реєстрацію об'єднання, оформлену за зразком згідно з додатком 1 до цього Порядку; 2) протокол установчих зборів, на яких було прийнято рішення про створення об'єднання та затвердження його статуту; 3) два примірники оригіналу і п'ять копій статуту об'єднання, оформлені згідно з вимогами законодавства; 4) список членів об'єднання, складений згідно з додатком 2 до цього Порядку. Відповідальність за достовірність відомостей, наведених у поданих документах, несуть власники житлових (нежитлових) приміщень та заявник. Реєстраційна картка об'єднання заповнюється заявником та зберігається в органі державної реєстрації. Орган державної реєстрації перевіряє наведені у реєстраційній картці відомості, комплектність поданих документів та відповідність їх законодавству. У разі позитивного результату перевірки орган державної реєстрації формує реєстраційну справу об'єднання і зазначає дату надходження документів у журналі обліку реєстраційних справ, який ведеться за формою, встановленою цим органом. У разі коли в результаті перевірки виявлено, що заявником подано не всі необхідні документи або вони не відповідають вимогам законодавства, орган державної реєстрації повідомляє про це заявника і повертає йому документи. Після врахування зауважень заявник може подати документи повторно. Орган державної реєстрації не має права вимагати від заявників подання документів, не передбачених цим Порядком, і несе відповідальність за зберігання реєстраційної справи. Орган державної реєстрації у місячний термін після надходження необхідних документів вносить дані реєстраційної картки до реєстру та видає свідоцтво про державну реєстрацію об'єднання із зазначенням ідентифікаційного коду згідно з ЄДРПОУ за зразком згідно з додатком 3 до цього Порядку, а у разі відмови у реєстрації - дає вмотивовану письмову відповідь. Відмова у державній реєстрації може бути оскаржена заявником або іншими заінтересованими особами в установленому порядку.
З цього випливає, що при отриманні відповідного пакету документів на реєстрацію ОСББ Іспанський двір 23 державний реєстратор мав перевірити наявність повноважень у підписанта реєстраційної картки подавати та підписувати документи що стосуються державної реєстрації юридичної особи - ОСББ.
Разом з тим судом встановлено, що реєстраційна картка на проведення державної реєстрації юридичної особи - Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Іспанський двір 23 заповнена ОСОБА_15, в той час коли здійснювати збирання, оформлення, підписання та надання державному реєстратору відповідного пакету документів уповноважено іншу особу - ОСОБА_16, який підписав останній аркуш реєстраційної картки, проте в матеріалах реєстраційної справи відсутня копія документа, що посвідчує факт подання та підписання реєстраційної картки саме ОСОБА_16 (паспорт серія КВ №944931) як особою, уповноваженою на це установчими зборами.
Відповідно до пунктів 7-11 Порядку №1521 реєстраційна картка об'єднання заповнюється заявником та зберігається в органі державної реєстрації. Орган державної реєстрації перевіряє наведені у реєстраційній картці відомості, комплектність поданих документів та відповідність їх законодавству. У разі позитивного результату перевірки орган державної реєстрації формує реєстраційну справу об'єднання і зазначає дату надходження документів у журналі обліку реєстраційних справ, який ведеться за формою, встановленою цим органом. У разі коли в результаті перевірки виявлено, що заявником подано не всі необхідні документи або вони не відповідають вимогам законодавства, орган державної реєстрації повідомляє про це заявника і повертає йому документи. Після врахування зауважень заявник може подати документи повторно. Орган державної реєстрації не має права вимагати від заявників подання документів, не передбачених цим Порядком, і несе відповідальність за зберігання реєстраційної справи. Орган державної реєстрації у місячний термін після надходження необхідних документів вносить дані реєстраційної картки до реєстру та видає свідоцтво про державну реєстрацію об'єднання із зазначенням ідентифікаційного коду згідно з ЄДРПОУ за зразком згідно з додатком 3 до цього Порядку, а у разі відмови у реєстрації - дає вмотивовану письмову відповідь. Відмова у державній реєстрації може бути оскаржена заявником або іншими заінтересованими особами в установленому порядку.
Також слід зауважити, що реєстраційна картка заповнена не за формою згідно Додатку 1 до Порядку державної реєстрації об'єднань співвласників багатоквартирного будинку, як то передбачено п.п.1 п.3 Порядку.
Стосовно списку членів Об`єднання, що складається згідно із Додатком 2 Порядку, то такий список наявний в матеріалах реєстраційної справи ОСББ Іспанський двір 23 (т.1, а.с.222), він також засвідчує, що від імені власників квартир №№1, 3, 4, 7, 8 підпис вчинено ОСОБА_8 за довіреностями, але такі довіреності в матеріалах реєстраційної справи відсутні та не надані суду третьою особою в ході розгляду справи.
Відповідно до ст.6 ЗУ Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку об'єднання може бути створено лише власниками квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (багатоквартирних будинках). Установчі збори об'єднання у новозбудованих багатоквартирних будинках можуть бути проведені після державної реєстрації права власності на більше половини квартир та нежитлових приміщень у такому будинку. Для створення об'єднання скликаються установчі збори. Скликання установчих зборів здійснюється ініціативною групою, яка складається не менш як з трьох власників квартир або нежилих приміщень. Повідомлення про проведення установчих зборів направляється ініціативною групою не менше ніж за 14 днів до дати проведення установчих зборів. Повідомлення направляється в письмовій формі і вручається кожному співвласнику під розписку або шляхом поштового відправлення (рекомендованим листом). У повідомленні про проведення установчих зборів зазначається, з чиєї ініціативи скликаються збори, місце і час проведення, проект порядку денного. Час і місце проведення обираються зручними для більшості можливих учасників зборів. Установчі збори веде голова зборів, який обирається більшістю голосів присутніх співвласників або їх представників. Кожний співвласник (його представник) під час голосування має кількість голосів, пропорційну до частки загальної площі квартири або нежитлового приміщення співвласника у загальній площі всіх квартир та нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку. Якщо одна особа є власником квартир (квартири) та/або нежитлових приміщень, загальна площа яких становить більш як 50 відсотків загальної площі всіх квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку, кожний співвласник на установчих зборах має один голос незалежно від кількості та площі квартир або нежитлових приміщень, що перебувають у його власності. Рішення вважається прийнятим, якщо за нього проголосувало більше половини загальної кількості усіх співвласників. Якщо в результаті проведення установчих зборів для прийняття рішення не набрано кількості голосів "за" або "проти", встановленої частиною дев'ятою цієї статті, проводиться письмове опитування співвласників, які не голосували на установчих зборах. Письмове опитування співвласників проводиться протягом 15 календарних днів з дати проведення установчих зборів. Якщо протягом зазначеного строку необхідну кількість голосів "за" не набрано, рішення вважається неприйнятим. Письмове опитування під час установчих зборів об'єднання проводиться в порядку, передбаченому Законом України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку". Рішення приймається шляхом поіменного голосування. Під час підрахунку голосів враховуються і голоси, подані співвласниками під час проведення установчих зборів, і голоси, подані під час письмового опитування. Рішення оформляється особистим підписом кожного, хто проголосував, із зазначенням результату голосування ("за" чи "проти"). Установчі збори приймають рішення про створення об'єднання і затверджують його статут. Державна реєстрація об'єднання (асоціації) проводиться у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб. Об'єднання (асоціація) вважається утвореним з дня його державної реєстрації. Державна реєстрація змін до статуту об'єднання проводиться у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб. Установчі документи об'єднання підписує голова установчих зборів або інша уповноважена зборами особа. У разі створення об'єднання власниками квартир та/або нежитлових приміщень у двох і більше багатоквартирних будинках голосування співвласників щодо створення такого об'єднання проводиться у порядку, передбаченому цією статтею, за кожним багатоквартирним будинком окремо. Результати голосування визначаються окремо для кожного багатоквартирного будинку. Колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об'єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об'єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж. У разі відсутності документації на багатоквартирний будинок колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об'єднання, протягом півроку з дня державної реєстрації об'єднання відновлює її за власний рахунок.
Проте державний реєстратор ОСОБА_5 не перевірила відповідність поданих згідно із п.3 Порядку документів законодавству, а саме ст.6 ЗУ Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку , та протиправно провела державну реєстрацію новоствореної юридичної особи - ОСББ Іспанський двір 23 , оскільки подані протокол установчих зборів та список членів об`єднання не підтверджували обставину створення ОСББ лише власниками квартир та нежитлових приміщень у будинку №23 по вул.Преображенській, м.Одеса та прийняття рішення про створення ОСББ і затвердження його Статуту установчими зборами відповідно до ст.6 Закону.
ОСОБА_7 у своєму позові вимагає скасувати реєстраційний запис про державну реєстрацію ОСББ Іспанський двір 23 у зв'язку із протиправністю реєстрації, проте не надає належних та допустимих доказів недійсності рішення установчих зборів співвласників багатоквартирного будинку, оформленого протоколом №1 від 28.11.2014р.
В цьому контексті суд зазначає, що при вирішенні даного спору адміністративний суд не наділений компетенцією надавати правову оцінку стверджуваним позивачем порушенням порядку скликання та проведення установчих зборів, оскільки така оцінка надається при вирішенні спору між фізичними особами - співвласниками квартир та самим Об'єднанням, що розглядається в порядку цивільного судочинства.
Разом із цим, суд погоджується із тим, що проведенням державної реєстрації ОСББ Іспанський двір 23 з порушенням вимог Порядку №1521 та ст.6 ЗУ Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку порушується право ОСОБА_7 як власника квартири в будинку, де створено ОСББ, на участь в Об'єднанні, створеному відповідно до чинного законодавства - за волевиявленням виключно власників квартир та нежитлових приміщень будинку, адже в одному будинку за рішенням власників може бути створено тільки одне ОСББ.
Відповідно до пунктів 19-22 Порядку №1521 реєстрація об'єднання скасовується органом державної реєстрації у разі його ліквідації на підставах, передбачених статтею 28 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку". Реєстрація об'єднання скасовується шляхом виключення його з реєстру, який ведеться органом державної реєстрації, після проведення заходів щодо його ліквідації і подання до органу державної реєстрації таких документів: заяви правління об'єднання чи рішення суду у випадках, передбачених законодавством; акта ліквідаційної комісії з ліквідаційним балансом; довідок банківських установ про закриття рахунків; довідки відповідного органу державної податкової служби про зняття з обліку; підтвердження про опублікування в друкованих засобах масової інформації оголошення про ліквідацію об'єднання; довідки місцевої державної архівної установи за місцем знаходження об'єднання про прийняття документів на архівне зберігання; довідки органу внутрішніх справ про прийняття печаток і штампів; оригіналів статуту об'єднання і свідоцтва про державну реєстрацію. Реєстраційна справа об'єднання, реєстрацію якого скасовано, передається органом державної реєстрації до місцевої державної архівної установи. Органи державної реєстрації протягом десяти робочих днів після скасування державної реєстрації об'єднання надсилають відповідним органам державної статистики, державної податкової служби, Пенсійного фонду та фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування повідомлення за зразком згідно з додатком 4 до цього Порядку.
Згідно ч.1 ст.28 ЗУ Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку об'єднання (асоціація) вважається припиненим з дня внесення про це відповідного запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Таким чином, особливості припинення юридичної особи - ОСББ полягають у тому, що запис про припинення юридичної особи вноситься до Державного реєстру на підставі, зокрема, рішення суду про ліквідацію Об'єднання.
В матеріалах справи відсутні докази того, що ОСББ Іспанський двір 23 ліквідовано за рішенням суду, або з будь-яких інших підстав, встановлених законом.
Судом встановлено, що наразі реєстраційна справа ОСББ Іспанський двір 23 зберігається в ОСОБА_4 департаменті Одеської міськради та Управління державної реєстрації ОСОБА_4 департаменту Одеської міськради виконує функції з проведення реєстраційних дій та інші повноваження, передбачені ЗУ Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань , як суб'єкт державної реєстрації (п.14 ч.1 ст.1 Закону).
ОСОБА_4 департамент Одеської міськради в особі Управління державної реєстрації ОСОБА_4 департаменту бере участь у справі в якості відповідача та за переконанням ОСОБА_7, будучи обізнаним про невідповідність законодавству проведеної реєстраційної дії з державної реєстрації ОСББ Іспанський двір 23 , не вживає заходів, передбачених законом, допускаючи бездіяльність.
Відповідно до ст.33 ЗУ Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань у разі якщо під час прийому документів для державної реєстрації або проведення реєстраційних дій у суб'єкта державної реєстрації, державного реєстратора виникає сумнів щодо справжності поданих документів, вони негайно повідомляють про це відповідні правоохоронні органи для вжиття необхідних заходів. Повідомлення правоохоронних органів для вжиття необхідних заходів не є підставою для зупинення розгляду документів або відмови у державній реєстрації. У разі виявлення державним реєстратором невідповідності законодавству проведеної реєстраційної дії державний реєстратор зобов'язаний повідомити про це юридичну особу, громадське формування, що не має статусу юридичної особи, або фізичну особу - підприємця, стосовно яких проведено реєстраційну дію, для подачі державному реєстратору документів, передбачених цим Законом, або звернення до суду для вжиття заходів щодо усунення виявлених порушень .
Встановивши відсутність на даний час законних підстав (ст.28 ЗУ Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку , ст.25 абз.2 п.2 ч.1 ЗУ Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань ) для скасування реєстраційного запису №15561020000054374 щодо проведення державної реєстрації ОСББ Іспанський двір 23 , суд звертає увагу на положення ч.2 ст.5, ч.2 ст.9 КАС України, а саме: захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
В обставинах даної справи, встановлених в судовому розгляді, суд вважає за необхідне з метою захисту прав ОСОБА_7 вийти за межі позовних вимог, визнати протиправними дії державного реєстратора ОСОБА_5 РС Одеського МУЮ з проведення 14 січня 2015 року державної реєстрації ОСОБА_4 особи ОСББ Іспанський двір 23 , ідентифікаційний код 39583958, номер запису 15561020000054374, а також, забезпечуючи ефективність судового захисту порушених прав ОСОБА_7 та погоджуючись з його аргументами, зобов'язує ОСОБА_4 департамент Одеської міськради в особі Управління державної реєстрації ОСОБА_4 департаменту Одеської міської ради вчинити дії відповідно до вимог ч.2 ст. 33 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань із повідомлення Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Іспанський двір 23» про невідповідність законодавству проведеної 14.01.2015 року реєстраційної дії щодо державної реєстрації Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Іспанський двір 23» .
Згідно з ч.1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Частиною 2 ст.2 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч.1 ст.6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
На підставі вищевикладеного, суд ухвалює рішення про відмову у задоволенні позовних вимог ОСОБА_9, ОСОБА_1 та ОСОБА_2, часткове задоволення позову третьої особи із самостійними вимогами на предмет спору - ОСОБА_7 (із застосуванням положень ч.2 ст.5, ч.2 ст.9 КАС України) та відмову у задоволенні вимог ОСОБА_7 про скасування реєстраційної дії, зобов'язання скасувати запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань як таких, що заявлені без достатніх на те підстав, встановлених законодавством.
Відповідно до ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Третьою особою, яка заявляє самостійні вимоги на предмет спору - ОСОБА_7 сплачений судовий збір в розмірі 640 грн. відповідно до квитанції №0.0.696065825.1 від 27.01.2017 року, який згідно з ч.1 ст.139 КАС України підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань ОСОБА_4 департаменту Одеської міської ради
Керуючись ч. 2 ст. 5, ч. 2 ст. 9, ст.ст. 139, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_2, ОСОБА_1, ОСОБА_9 відмовити повністю.
Адміністративний позов третьої особи із самостійними вимогами на предмет спору ОСОБА_7 задовольнити частково.
Визнати протиправними дії державного реєстратора Реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції з проведення 14 січня 2015 року державної реєстрації юридичної особи - Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Іспанський двір 23» (код ЄДРПОУ 39583958; номер запису: 15561020000054374).
Зобов'язати ОСОБА_4 департамент Одеської міської ради в особі Управління державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради вчинити дії відповідно до вимог ч.2 ст. 33 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань із повідомлення Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Іспанський двір 23» про невідповідність законодавству проведеної 14.01.2015 року реєстраційної дії щодо державної реєстрації Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Іспанський двір 23» .
В іншій частині позовних вимог ОСОБА_7 відмовити.
Стягнути з ОСОБА_4 департаменту Одеської міської ради за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_7 640(шістсот сорок) грн. судового збору.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та в строки, встановлені ст. 293,295 КАС України.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 255 КАС України.
Повне рішення складене 11.06.2018р.
Суддя М.М. Аракелян
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.06.2018 |
Оприлюднено | 14.06.2018 |
Номер документу | 74638431 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Аракелян М. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні