Постанова
від 12.06.2018 по справі 817/1795/17
ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


10002, м-н Путятинський, 3/65, телефон/факс: (0412) 481-604, 481-637 e-mail: inbox@apladm.zt.court.gov.ua

Справа № 817/1795/17

ПОСТАНОВА

іменем України

"12" червня 2018 р. м. Житомир

Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді Капустинського М.М.

суддів: Моніча Б.С.

ОСОБА_1,

за участю секретаря Шведюк М.М.,

представників сторін, розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_2 акціонерного товариства "Українська залізниця" від імені якого діє Регіональна філія "Львівська залізниця" на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від "15" січня 2018 р. у справі за позовом ОСОБА_2 акціонерного товариства "Українська залізниця" від імені якого діє Регіональна філія "Львівська залізниця" до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області про визнання дій протиправними, зобов'язання вчинення певних дій, , -

суддя в 1-й інстанції - Зозуля Д.П.,

час ухвалення рішення - не зазначено,

місце ухвалення рішення - м.Рівне,

дата складання повного тексту рішення - 29.01.2018р.,

ВСТАНОВИВ:

21.11.2017 ОСОБА_2 акціонерне товариство "Українська залізниця" від імені якого діє Регіональна філія "Львівська залізниця" ПАТ "Укрзалізниця" (далі - позивач) звернулося до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру в Рівненській області (далі - відповідач) в якому просило суд визнати протиправними дій щодо застосування у витязі з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 07.02.2017, коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки площею 0,0129 га кадастровий №56:226:101:00:00:003:0020, яка розташована в межах м.Здолбунів, вул. Незалежності,53а, Рівненської області, цільове призначення: для обслуговування виробничих будівель та споруд, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), у розмірі 2,0 та про зобов'язання видати ПАТ "Українська залізниця" регіональна філія "Львівська залізниця" виробничий структурний підрозділ - "Рівненська дистанція колії" витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки даної земельної ділянки із застосуванням коефіцієнту функціональне використання земельної ділянки (Кф) 1,0 - у розмірі як для земель транспорту для розміщення та експлуатації будівель і споруд залізничного транспорту.

Рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 15.01.2018р. в задоволенні позовних вимог відмовлено повністю.

Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, ОСОБА_2 акціонерне товариство "Українська залізниця" від імені якого діє Регіональна філія "Львівська залізниця" звернулось до суду зі скаргою, в якій посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить постанову суду скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позову. В апеляційній скарзі позивач зазначає про те, що відповідно до п.5 Розділу ІІ Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010р. №548, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.11.2010р. за №1011/18306. Зазначає, що відомості, які містяться в Державному земельному кадастрі і стосуються цільового призначення земельних ділянок №56:226:101:00:00:003:0020, №56:226:816:00:08:001:0001, №56:226:101:00:00:003:0037, №56:226:101:00:00:009:0051, № 56:226:101:00:00:003:0040 носять характер помилок, порядок виправлення яких регулюється пунктами 138-161 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1051 від 17.10.2012р.

У відзиві на апеляційну скаргу відповідач просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін. Зазначає, що коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки (Кф) із значенням 2,0 застосовується якщо у відомостях Державного земельного кадастру відсутні дані про Код цільового призначення земельної ділянки, визначеного відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548. Звертає увагу на те, що Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області, як суб'єкт владних повноважень, позбавлений права самостійно визначати або присвоювати код цільового призначення земельних ділянок відповідно до діючої Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 №548 у випадку відсутності відомостей щодо такого коду у Державному земельному кадастрі, або ж наявності застарілої інформації згідно Українського класифікатора цільового використання землі.

Заслухавши суддю-доповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах доводів апеляційної скарги, судова колегія вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.

Судом встановлено, що відповідно до копій Державних актів на право постійного користування земельними ділянками серії ЯЯ №251863 від 17.11.2008, серії ЯЯ №2251859 від 04.09.2008, серії ЯЯ №9272688 від 03.08.2011, серії ЯЯ №9251787 від 15.06.2007, серії ЯЯ №9272692 від 03.08.2011, Державне територіально-галузеве об'єднання «Львівська залізниця» є постійним користувачем земельних ділянок (а. с. 6, 38, 60, 93, 112):

- площею 0,0129 га, кадастровий номер 5622610100:00:003:0020, яка розташована за адресою: Рівненська область, Здолбунівський район, м. Здолбунів, вул. Незалежності, земельна ділянка 53-а (а.с.7-8);

- площею 6,9213 га, кадастровий номер 5622681600:08:001:0001, яка розташована за адресою: Рівненська область, Здолбунівський район, с. Глинськ (а.с.39-40);

- площею 0,0121 га, кадастровий номер 5622610100:00:003:0037, яка розташована за адресою: Рівненська область, Здолбунівський район(а.с.61);

- площею 0,0166 га, кадастровий номер 5622610100:00:009:0051, яка розташована за адресою: Рівненська область, Здолбунівський район, м. Здолбунів, вул. Садова, 43б(а.с.92);

- площею 1,2663 га, кадастровий номер 5622610100:00:003:0040, яка розташована за адресою: Рівненська область, Здолбунівський район, м. Здолбунів(а.с.113-114).

Згідно із наявних копій витягів з технічної документації про нормативно грошову оцінку вказаних земельних ділянок, які сформовані 06.02.2017, 07.02.2017 та 13.02.2017, судом встановлено, що посадовою особою зазначено коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки (Кф) у розмірі 2,0 (а.с.9, 41, 62, 91, 115, 143-147).

Оскільки позивачу були не зрозумілі підстави зазначення у витягах коефіцієнту 2,0, він звернувся до відповідача з роз'ясненням, на який отримав відповідь від 22.05.2017 № 28-17-0.2-4153/2-17 "Про приведення у відповідність кодів цільового призначення".

Вказаною відповіддю позивачу було рекомендовано звернутися до Державного кадастрового реєстратора, через ЦНАП, із заявою про внесення змін до відомостей про земельну ділянку за формою згідно з додатком 12 до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 105, до якої також додати електронний документ із визначеним цільовим призначенням земельної ділянки (а.с.10, 42, 63, 90, 116).

Розглядаючи питання про законність та обґрунтованість судового рішення, яким відмовлено в задоволенні позову, суд апеляційної інстанції враховує наступне.

Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із статтями 5,13 "Про оцінку земель" від 11.12.2003 №1378-IV (далі - Закон № 1378-IV від 11.12.2003), грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності тощо.

Підпунктом 14.1.147 п. 14.1 ст.14 Податкового кодексу України визначено поняття плати за землю як обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Відповідно до п.269.1 ст.269 Податкового кодексу України платниками такого податку є власники земельних ділянок та землекористувачі.

Базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом (підпункт 271.1.1 пункту 271.1 ст. 271 Податкового кодексу України).

Статтею 18 Закону 1378-IV від 11.12.2003 передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 №489, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19.12.2016 за №1647/29777, затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів.

Відповідно до п. 1 розділу ІІ Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, в основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.

Згідно з п. 3 розділу ІІ Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів нормативна грошова оцінка населених пунктів для всіх категорій земель та земельних ділянок (за винятком сільськогосподарських угідь) визначається згідно з формулою:

В х Нп

Цн = ----------- х Кф х Км,

Нк

де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях);

В - витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у гривнях);

Нп - норма прибутку (6%);

Нк - норма капіталізації (3%);

Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки.

Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки.

У відповідності до п. 5 розділу ІІ Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 року за № 1011/18306, (додаток 1).

Відповідно до пункту 2 примітки до додатку 1 Порядку нормативно грошової оцінки земель населених пунктів, зазначено, що у разі, якщо у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 2,0.

Таким чином, застосування коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки (Кф), із значенням 2,0 відбувається за тих умов, коли у відомостях Державного земельного кадастру відсутні дані про встановлення коду цільового призначення земельної ділянки, визначеного у відповідності до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548.

Згідно з даними Державних актів на право постійного користування зазначеними земельними ділянками, інформаційних довідок з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна, код Класифікації видів цільового призначення земель щодо земельних ділянок - відсутній (а.с.6-8, 38-40, 60-61, 92-93, 112-114).

ОСОБА_2 кадастрової карти також підтверджують той факт, що у відомостях Державного земельного кадастру щодо земельних ділянок із кадастровими номерами 5622610100:00:003:0020, 5622681600:08:001:0001, 5622610100:00:003:0037, 5622610100:00:009:0051, 5622610100:00:003:0040, відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель, визначений на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548, як того вимагає п. 5 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів.

Твердження позивача, що підставою визначення коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки (Кф) є певне цільове призначення земельної ділянки, яке вказане у правоустановчих документах, відхиляється судом, оскільки нормами Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів визначення зазначеного коефіцієнта пов'язано із застосуванням саме коду цільового призначення земельної ділянки, визначеного у відповідності до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548. Відсутність вказаного коду дає можливість застосувати лише коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки (Кф) у розмірі 2.0.

Відповідно до п. 1 розділу ІІІ Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою зацікавленої особи як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Відповідно до ст.20 Закону №1378-IV від 11.12.2003, дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, який видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Враховуючи, що у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код класифікації видів цільового призначення вказаних земельних ділянок, головним спеціалістом відділу землеустрою, охорони та ринку земель у передбачений законодавством спосіб були видані витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, кадастрові номери 5622610100:00:003:0020, 5622681600:08:001:0001, 5622610100:00:003:0037, 5622610100:00:009:0051, 5622610100:00:003:0040, що перебувають у постійному користуванні Державного територіально - галузевого об'єднання (Львівська залізниця), у яких при розрахунку нормативної грошової оцінки був правомірно застосований коефіцієнт функціонального використання Кф - 2,0, як того вимагає Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (а.с.26,41,76,103,131).

Аналізуючи положення п. 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про державний земельний кадастр", колегія суддів приходить до висновку, що дані до Державного земельного кадастру були сформовані автоматизованому порядку. До набрання чинності Закону України "Про державний земельний кадастр" у відомостях Державного реєстру земель про дані земельні ділянки код класифікації видів цільового призначення був відсутній. Відтак, такий код не міг бути об'єктом автоматичного перенесення до Державного земельного кадастру.

Судом встановлено, що в автоматизованому порядку було перенесено до Державного земельного кадастру всі наявні відомості про земельні ділянки за кадастровими номерами 5622610100:00:003:0020, 5622681600:08:001:0001, 5622610100:00:003:0037, 5622610100:00:009:0051, 5622610100:00:003:0040.

Водночас, оскільки до набрання чинності Закону України «Про державний земельний кадастр» у відомостях Державного реєстру земель про дану земельну ділянку був відсутній код класифікації видів цільового призначення, то відповідно він і не міг бути перенесений до Державного земельного кадастру.

Пунктами 117,118,138 вимог Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року №1051 передбачено, що відомості (зміни до них) про зареєстровані земельні ділянки вносяться до державного земельного кадастру в разі: внесення змін до відомостей про земельну ділянку; внесення нових (додаткових) відомостей про земельну ділянку, а також виправлення помилок у відомостях Державного земельного кадастру.

На звернення позивача від 20.04.2017 № ДН-3-11/72 від 20.04.2017 Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області надало роз'яснення від 22.05.2017 №28-17-0.2-4153/2-17 "Про приведення у відповідність кодів цільового призначення", якою рекомендовано позивачеві звернутися до Державного кадастрового реєстратора, через ЦНАП, із заявою про внесення змін до відомостей про земельну ділянку за формою згідно з додатком 12 до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №105, до якої необхідно також додати електронний документ із визначеним цільовим призначенням земельної ділянки.

Відповідно до ст.23 Закону України «Про державний земельний кадастр» документація із землеустрою та оцінки земель, яка є підставою для внесення відомостей до Державного земельного кадастру, подається органу, що здійснює внесення таких відомостей, також у формі електронного документа. Вимоги до змісту, структури і технічних характеристик електронного документа визначаються Порядком ведення Державного земельного кадастру. Електронний документ подається Державному кадастровому реєстратору, який здійснює внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру, разом із документацією, яка є підставою для такого внесення, у паперовому вигляді. Перевірка відповідності наданого електронного документа наявним даним Державного земельного кадастру та встановленим вимогам до змісту, структури і технічних характеристик щодо розроблення такого документа здійснюється Державним кадастровим реєстратором, уповноваженим здійснювати внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру, протягом строку, встановленого статтею 21 цього Закону для їх внесення.

Роз'ясненнями Держгеокадастру від 03.02.2017 №22-28-0.21-1591/2-17, з метою забезпечення обліку земельних ділянок за видами цільового призначення та врегулювання питання приведення у відповідність до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548 (КВЦПЗ), інформації про цільове призначення земельних ділянок у випадку наявності у Державному земельному кадастрі застарілої інформації з Українського класифікатора цільового використання землі або відсутності про підрозділ коду КВЦПЗ рекомендовано наступне. При надходженні до Державного кадастрового реєстратора від власника чи користувача земельної ділянки заяви про внесення змін до відомостей про неї за формою згідно з додатком 12 до Порядку, електронного документа з визначеним цільовим призначенням земельної ділянки відповідно до КВЦПЗ та листа Управління/Відділу Головного управління Держгеокадастру в області у відповідному районі/місті за підписом керівника структурного підрозділу, який надається на запит власника, користувача земельної ділянки або розробника електронного документа з врахуванням матеріалів по формуванню земельної ділянки щодо можливості визначення цільового призначення земельної ділянки відповідно до КВЦПЗ, Державний кадастровий реєстратор вносить відповідні зміни до відомостей про зареєстровану земельну ділянку.

Аналізуючи положення названих нормативний актів, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що при визначені нормативної грошової оцінки земель застосування коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки (Кф), із значенням 2,0 відбувається за тих умов, коли у відомостях Державного земельного кадастру відсутні дані про код цільового призначення земельної ділянки, визначеного у відповідності до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 №548.

Враховуючи викладене колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції стосовно того, що підстав для визнання цих дій протиправними та зобов'язання Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області видати позивачу, витяги з технічної документації з нормативної грошової оцінки зазначених земельних ділянок із застосуванням коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки 1,0, як для земель транспорту, для розміщення та експлуатації будівель і споруд залізничного транспорту, судом не встановлено.

Суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права (ч.1 ст.316 КАС України).

Оскільки оскаржене рішення винесено з правильним застосуванням норм матеріального та процесуального права і суд дав правильну оцінку обставинам справи, то колегія суддів апеляційної інстанції не знаходить підстав, які могли призвести до зміни чи скасування зазначеного рішення.

Доводи, наведені апелянтом, не спростовують висновків суду першої інстанції.

Керуючись ст.ст. 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_2 акціонерного товариства "Українська залізниця" від імені якого діє Регіональна філія "Львівська залізниця" залишити без задоволення, рішення Рівненського окружного адміністративного суду від "15" січня 2018 р. без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня її проголошення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя М.М. Капустинський

судді: Б.С. Моніч

ОСОБА_1

Повне судове рішення складено "13" червня 2018 р.

СудЖитомирський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.06.2018
Оприлюднено15.06.2018
Номер документу74671900
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —817/1795/17

Постанова від 07.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 02.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 26.07.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Постанова від 12.06.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Постанова від 12.06.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 29.05.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 10.05.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 05.04.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 15.03.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Рішення від 15.01.2018

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Зозуля Д.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні