Постанова
від 14.11.2008 по справі 2-а-5078/08
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 2-а-5078/08

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

«14» листопада 2008 року м. Че рнігів

Чернігівський окружний ад міністративний суд у складі:

Головуючої судді - Гром Л. М.

при секретарі - Маслак М.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за

адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління

Пенсійного фонду України в Менському районі Чернігівсь кої області про

стягнення недоплаченої що місячної державної соціальн ої допомоги, -

ВСТАНОВИВ:

05.11.2008 року ОСОБА_1, ІНФОР МАЦІЯ_1, звернулась до суду з адміністративним позовом до Управління Пенсійного фонду України в Менському районі Ч ернігівської області вказує , що відповідно до ст. ст. 1,6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни» № 2195 - IV від 18.10 .2004 року вона відноситься до ос іб, які є дітьми війни, що підт верджується посвідченням НОМЕР_1 і просить суд віднов ити пропущений строк для зве рнення до суду за захистом по рушених прав, свобод та інтер есів за період з 01.01.2006 року до 31.12.2 007 року та зобов'язати Управлі ння Пенсійного фонду України в Менському районі Чернігів ської області нарахувати нед оплачену щомісячну державну соціальну допомогу за 2006 - 2007 ро ки в сумі 2733,30 грн. Свої вимоги мо тивує тим, що вона є дитиною ві йни та відповідно до Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни» пенсія щоміся чно повинна підвищуватися на 30% від мінімальної пенсії за в іком. Але, всупереч того, що де ржавні соціальні гарантії ді тям війни, встановлені цим За коном, не можуть бути обмежен і чи скасовані іншими нормат ивно-правовими актами, розмі р пенсії в 2006, 2007 роках щомісячно протиправно не підвищувався на 30 % мінімальної пенсії за ві ком.

Позивач в судове засідання не з'явилась, про час та місце розгляду

справи сповіщалась завчас но та належним чином. Предста вник позивача в судовому зас іданні позов підтримала повн істю посилаючись на обставин и, які викладені в позовній за яві, просила позов задовольн ити повністю.

Представник відповідача в судове засідання не з'явився , про час та місце розгляду спр ави сповіщався завчасно та н алежним чином, надав через ка нцелярію суду письмові запер ечення на позов та зазначив, щ о дійсно ОСОБА_1 має право згідно ст. 6 ЗУ «Про соціальни й захист дітей війни» на щомі сячну соціальну допомогу в р озмірі 30 % від мінімальної пен сії за віком, але пояснив, відп овідно до Закону України «Пр о державний бюджет України н а 2007 рік» було припинено на 2007 рі к дію ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей вій ни». Разом з тим, Рішенням Конс титуційного Суду України від 9 липня 2007року визнано такими, що не відповідають Конституц ії України, положення пункту 12 ст.71 та ст. 111 Закону України «П ро Державний бюджет України на 2007рік». Отже, для здійснення виплат повинні бути внесені зміни до Державного бюджету України на 2007 рік або прийняти інший закон, яким би це питанн я було врегульовано, але жодн ого нормативного акту на вик онання вимог Конституційног о Суду не прийнято. Оскільки в итрати для виплати надбавки до пенсії дітям війни за 2007 рік законодавством не передбаче ні, управління ПФУ не може вит рачати кошти на цілі, не перед бачені законодавством, також жодний нормативний акт чинн ий на території України міні мального розміру пенсії, з як ого може рахуватись розмір п енсії, прямо не передбачає. Зм іст ст. 6 Закону № 2195 не встановл ює, яким саме органом та в яком у саме процедурному порядку здійснюється призначення та виплата підвищень «Дітям ві йни». Крім того відповідно до п.2 ст.99 КАСУ позивач пропустив строк звернення до адмініст ративного суду щодо вимог пр о виплату надбавки до пенсії «дітям війни». Пропущення вк азаного строку, як слідує зі з місту позовної заяви, настал о внаслідок того, що позивач н е знав про порушення його пра в, таке твердження не є поважн ою причиною та не може слугув ати підставою для поновлення строку звернення до адмініс тративного суду, оскільки рі шення Конституційного суду У країни офіційно оголошуютьс я головуючим на пленарному з асіданні і це оголошення є оф іційним оприлюдненням рішен ня.

Розглянувши подані сторон ами документи і матеріали, за слухавши пояснення позивача , всебічно і повно з'ясувавши в сі фактичні обставини, на яки х ґрунтується позов, об'єктив но оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгл яду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов п ідлягає частковому задоволе нню з наступних підстав.

Основним завданням Пенсій ного Фонду є участь у формува нні та реалізації державної політики у сфері пенсійного забезпечення та соціального страхування. Пенсійний фонд України діє на підставі Поло ження «Про Пенсійний фонд Ук раїни» та здійснює свої повн оваження на підставі п. 15 Поло ження, через створення в уста новленому порядку його терит оріальних управлінь.

На підставі ст. 3,4 та Прикінце вих положень Закон України « Про соціальний захист дітей війни» зазначено, що законод авство України про соціальни й захист дітей війни складає ться з цього Закону та інших н ормативно-правових актів Укр аїни. Державні соціальні гар антії дітям війни, встановле ні цим законом, не можуть бути обмежені або скасовані інши ми нормативно - правовими акт ами.

Кабінет Міністрів України розробляє і включає до загал ьнодержавних програм відпов ідні положення щодо соціальн ого захисту дітей війни і зді йснює контроль за їх виконан ням.

Положення про соціальний з ахист дітей війни повинні бу ти відображені в програмах д іяльності Кабінету Міністрі в України, які схвалюються Ве рховною Радою України. Також цим Законом на Кабінет Мініс трів України покладено зобов 'язання у двохмісячний строк з дня опублікування Закону п одати до Верховної Ради Укра їни пропозиції щодо приведен ня законодавчих актів у відп овідність із Законом, привес ти свої нормативно-правові а кти у відповідність із цим За коном, забезпечити приведенн я міністерствами та іншими ц ентральними органами викона вчої влади своїх нормативно - правових актів у відповідні сть із цим Законом України, вж ити заходів щодо приведення пенсій пенсіонерів, які вийш ли на пенсію до 1992 р., у відповід ність із встановленим законо м прожитковим мінімумом.

Згідно п. 12 ст. 71 Закону Україн и «Про Державний бюджет Укра їни на 2007 рік» від 19 грудня 2006 рок у з метою приведення окремих норм законів у відповідніст ь із цим Законом, зупинено на 2 007 рік дію ст.6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» з урахуванням ст. 111 цьог о Закону.

Під час перегляду окремих п оложень Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік», Рішенням Конституцій ного Суду України від 9 липня 2 007 року, було визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційним и), такі положення Закону Укра їни «Про Державний бюджет Ук раїни на 2007 рік», як п. 12 ст. 71, яким зупинено на

2007 рік дію статті 6 Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни», з урахуванням с татті 111 цього Закону.

Відповідач, заперечуючи ви моги щодо перерахування пенс ії, також наполягав на відсут ності порядку регулювання та визначення сум з яких підляг ає обчислювання вказаних роз мірів. Крім того, зазначив, що вимоги не можуть бути задово ленні, так як не внесені зміни до Закону України «Про Держа вний бюджет України на 2007 рік» після рішення конституційно го суду і відсутні бюджетні к ошти, які можуть бути викорис тані по виплаті встановлених підвищень пенсії.

Між тим, як вбачається з дію чого законодавства, не надхо джень коштів з бюджету не ска совує автоматично зобов'язан ня по виконанню перерахувань пенсій, також перерахування пенсії за вимогами ст.6 Закону України «Про соціальний зах ист дітей війни» не зобов'язу є використовувати на виплати цих сум підвищення з коштів П енсійного фонду. Фактично пи тання фінансового забезпече ння, стосуються виплат визна чених підвищень, а не обов'язк у перерахування пенсій.

Метою і особливістю Закону України «Про Державний бюдж ет України на 2007 рік» є забезпе чення належних умов для реал ізації положень законів Укра їни, які передбачають фінанс ові зобов'язання держави пер ед громадянами на їх соціаль ний захист, у тому числі й нада ння пільг, компенсацій і гара нтій. Оскільки предмет Закон у України «Про Державний бюд жет України на 2007 рік» чітко ви значений у Конституції Украї ни, Кодексі, то цей закон не мо же скасовувати чи змінювати обсяг прав, обов'язків пільг, к омпенсацій і гарантій, перед бачених іншими законами Укра їни.

Утверджуючи і забезпечуюч и права і свободи громадян, де ржава окремими законами Укра їни встановила певні соціаль ні пільги, компенсації і гара нтії, що є складовою конститу ційного права на соціальний захист і юридичними засобами здійснення цього права та зг ідно положень Конституції Ук раїни вони є загальнообов'яз ковими, однаковою мірою мают ь додержуватися органами дер жавної влади, місцевого само врядування, їх посадовими ос обами.

Доводи відповідача, що відс утній чіткій розмір з якого м інімального розміру пенсії п ідлягає визначатися перерах унок у вигляді підвищення пе нсії за вимогами ст. 6 Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни», оскільки існу є мінімальний розмір пенсії за віком, мінімальний розмір

пенсій, передбачений для об числення трудових пенсій, та кож існують законодавчі акти про межу малозабезпеченості , про прожитковий мінімум. Та з а ст. 6 Закону України «Про соц іальний захист дітей війни» не зазначено, про який мініму м пенсії іде мова, то ці обстав ини чітко не визначені, суд вв ажає не переконливими, оскіл ьки під час розгляду справи в судовому засіданні не було н адано для дослідження жодног о доказу, що ці питання знаход яться в процесі вирішення ві дповідними органами.

Крім того абз. 2 ст. 62 Закону Ук раїни «Про Державний бюджет України на 2007 рік» № 489 від 19.12.2006 ро ку, право визначення розмірі в соціальних гарантій на 2007 рі к, що визначаються залежно ві д прожиткового мінімуму, над ано Кабінету Міністрів Украї ни. Стаття 11 Закону України № 178 8 від 05.11.1991р. передбачає, що саме д о відання Кабінету Міністрів України належать питання по в'язані з реалізацією і додер жанням гарантій, передбачени х цим Законом. Таким чином, вра ховуючи норму ст. 117 Конституц ії України, якою встановлено , що Кабінет Міністрів Україн и в межах своєї компетенції в идає постанови і розпоряджен ня, які є обов'язковими для вик онання, п. 1 постанови КМУ № 544 ві д 15.04.2003 року, згідно якого мінім альний розмір пенсій, передб ачений для обчислення пенсії за віком, збільшено до 50 грн., а максимальний розмір пенсії за віком відповідно збільшен о до 150 грн. в повному обсязі від повідає абз. 2 ст. 62 Закону Украї ни № 489 від 19.12.2006 року. Враховуючи , що абз. 2 ст. 62 Закону України № 4 89 від 19.12.2006 року, рішенням Консти туційного Суду України № 6-рп\ 2007 від 09.07.2007р. не скасовано, то від повідно він мав застосовуват ись для визначення норми пра ва, яка протягом всього 2007 року , визначала розмір тих соціал ьних гарантій, розмір яких пр ямо не визначено законом, що ї х передбачає, в тому числі і дл я розрахунку підвищення для пенсій передбаченого ст. 6 Зак ону України № 2195 від 18.11.2004 року, із мінімального розміру пенсії згідно Закону України № 1788 від 05.11.1991 року.

Відповідно до п. п. З п. 7 Рішен ня Конституційного Суду Укра їни від 09 липня 2007 року, положен ня статей, які визнані неконс титуційними, втрачають чинні сть і таким чином скасувалос ь незаконне припинення гаран тій та соціального забезпече ння громадян з дня ухвалення Конституційним Судом Україн и цього Рішення - тобто з 09 липн я 2007 року було скасовано зупин ення дії ст. 6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни» (щодо підвищення дітя м війни пенсії на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком) та виплату підвищення до пен сії (відповідно до ст. 111 Закону України «Про Державний бюдж ет України на 2007 рік») дітям вій ни, які є

інвалідами, у розмірі 50 відс отків від розміру надбавки, в становленої для учасників ві йни.

Безпідставним є посилання відповідача на відсутність затвердженої величини мінім альної пенсії за віком, оскіл ьки захист порушеного права позивача не може залежати ві д невиконання державними орг анами покладених на них обов 'язків.

Статтею 99 ч.2 КАС України вста новлено річний строк звернен ня до адміністративного суду , якщо не встановлено інше, обч ислюється з дня, коли особа ді зналась або повинна була діз натися про порушення своїх п рав, свобод чи інтересів. Для з ахисту прав, свобод та інтере сів особи цим кодексом та інш ими законами можуть встановл юватися інші строки для звер нення до адміністративного с уду, які, якщо не встановлено і нше, обчислюються з дня, коли о соба дізналася або повинна б ула дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтерес ів.

Позивач не підтвердила пов ажність причин пропущення ст року.

Відповідно до ст.100 КАС Украї ни пропущення строку звернен ня до адміністративного суду є підставою для відмови у зад оволенні адміністративного суду, якщо на цьому наполягає одна із сторін.

Тому позивачу слід відмови ти в частині стягнення щоміс ячної державної соціальної д опомоги з 2006 - по 05.11.2007 роки.

В частині позовних вимог пр о зобов'язання відповідача н арахувати недоплачену пенсі ю як дитині війни в сумі 2733 грн. 30 коп. позивачу слід відмовит и, оскільки наведена сума ніч им не підтверджена.

Суд вважає за необхідне зоб ов'язати Управління Пенсійно го фонду України в Менському районі Чернігівської област і провести перерахунок пенсі ї ОСОБА_1 на 30 % мінімальної пенсії за віком, встановлено ї Законом України «Про соціа льний захист дітей війни» з 05. 11.2007 року по 31.12.2007 року, підлягають задоволенню.

Керуючись статтями 160-163 Коде ксу адміністративного судоч инства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити частк ово.

Зобов'язати Управління Пен сійного фонду України в Менс ькому районі Чернігівської о бласті перерахувати ОСОБА _1

пенсію з 05.11.2007 року по 31.12.2007 року , як дитині війни, згідно ст. 6 За кону України «Про соціальний захист дітей війни» з підвищ енням на 30% від мінімальної пе нсії.

В задоволенні інших позовн их вимог - відмовити.

Постанова може бути оскарж ена до Київського апеляційно го адміністративного суду пр отягом десяти днів з дня її ск ладання в повному обсязі, осо бою, яка оскаржує постанову, з а правилами, встановленими с т. ст. 185-187 КАС України, шляхом по дання через суд першої інста нції заяви про апеляційне ос карження. Апеляційна скарга на постанову суду першої інс танції подається протягом дв адцяти днів після подання за яви про апеляційне оскарженн я. Апеляційна скарга може бут и подана без попереднього по дання заяви про апеляційне о скарження, якщо скарга подає ться у строк, встановлений дл я подання заяви про апеляцій не оскарження.

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.11.2008
Оприлюднено06.07.2010
Номер документу7468283
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-5078/08

Постанова від 14.11.2008

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Гром Л.М.

Постанова від 17.12.2008

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Боймиструк С.В.

Ухвала від 07.11.2008

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба І.О.

Ухвала від 07.11.2008

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба І.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні