СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 червня 2018 р. справа №818/1646/18
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Бондаря С.О.
за участю секретаря судового засідання - Алексеєнко Є.А.
представника позивача - Кучменко С.В.
представника відповідачів - Савченко С.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу № 818/1646/18
за позовом Фермерського господарства "Хоменко В.І."
до Головного управління ДФС у Сумській області, Конотопської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Сумській області (Кролевецьке відділення)
про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити дії,-
ВСТАНОВИВ:
Фермерське господарство "Хоменко В.І." звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДФС у Сумській області, Конотопської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Сумській області (Кролевецьке відділення), в якому просить:
- визнати протиправними дії Головного управління ДФС у Сумській області щодо відмови Фермерському господарству "Хоменко В.І." у підтвердженні статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2018 рік та зобов'язати Головне управління ДФС у Сумській області підтвердити статус Фермерському господарству "Хоменко В.І." платника єдиного податку четвертої групи на 2018 рік.;
- зобов'язати Конотопську ОДПІ (Кролевецьке відділення) Головного управління ДФС у Сумській області внести до Єдиного державного реєстру платників єдиного податку відомості щодо Фермерського господарства "Хоменко В.І." як платника єдиного податку четвертої групи на 2018 рік та надати відповідний витяг (довідку) з Єдиного державного реєстру платників єдиного податку;
- визнати протиправними дії Головного управління ДФС у Сумській області щодо відмови у прийнятті декларацій платника єдиного податку четвертої групи на 2018 рік (реєстр. № 9025856585 від 20.02.2018, реєстр. №9025679248 від 20.02.2018, реєстр. № 9025691368 від 20.02.2018) та розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2017 рік (реєстр. № 9025678834 від 20.02.2018), поданих Фермерським господарством "Хоменко В. І.", та визнати декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2018 рік (реєстр. № 9025856585 від 20.02.2018, реєстр. № 9025679248 від 20.02.2018, реєстр. № 9025691368 від 20.02.2018) та розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2017 рік (реєстр. № 9025678834 від 20.02.2018) Фермерського господарства "Хоменко В.І." такими, що подані Фермерським господарством "Хоменко В.І." у день їх фактичного отримання Конотопською ОДПІ (Кролевецьке відділення) Головного управління ДФС у Сумській області.
Свої вимоги мотивує тим, що дії податкових органів щодо відмови у прийнятті звітності (податкових декларацій платника єдиного податку 4 групи за 2018 рік та розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2017 рік) та щодо відмови в підтвердженні статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2018 рік є протиправними, оскільки відповідно до п. 299.10 ст. 299 Податкового кодексу України реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу, чого в даному випадку не було. Крім того, наявність боргу на перше січня поточного року є підставою для відмови у набутті статусу платника єдиного податку лише для тих, хто вперше набуває такий статус.
Ухвалою суду від 10.05.2018 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.
Ухвалою суду від 04.06.2018 підготовче провадження закрито та призначено розгляд справи по суті.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, просив позов задовольнити, надав відповідь на відзив (а.с.91-92), в якому зазначив, що з моменту створення та державної реєстрації Фермерське господарство Хоменко В.І. є сільськогосподарським товаровиробником та з 01.01.2016 є платником єдиного податку четвертої групи. Умовою, яка виключає набуття цього статусу, серед іншого, є податковий борг станом на 1 січня базового (звітного) року, і ця умова не стосується підтвердження статусу такого платника.
Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував, з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву (а.с.67-69). Пояснив, що з огляду на положення підпункту 291.5 1 .3 пункту 291.5 1 статті 291 Податкового кодексу України (далі по тексту - ПК України) наявність податкового боргу станом на 1 січня базового (звітного) року позбавляє права перебування на спрощеній системі оподатковування обліку та звітності, а подана до 20 лютого поточного року звітність на підтвердження статусу платника єдиного податку фактично не відповідає обраному режиму оподаткування і відповідно до пункту 2.7.7 Регламенту комп'ютерної обробки податкової звітності, звітності з єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та іншої звітності в органах ДФС, затвердженого наказом Державної фіскальної служби від 04.08.2017 року №515, за наслідками камеральної перевірки підлягає наданню статусу не визнана як податкова декларація . Отже, ФГ Хоменко В.І. за наявності станом на 01.01.2018 року податкового боргу із податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) на суму 54093 грн. не може перебувати на спрощеній системі оподаткування і бути платником єдиного податку четвертої групи у 2018 році.
Вислухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши письмові докази в їх сукупності, суд прийшов до висновку, що позов підлягає задоволенню у повному обсязі.
Судом встановлено, що Фермерське господарство Хоменко В.І. є юридичною особою, перебуває на обліку в Конотопській ОДПІ ГУ ДФС у Сумській області (Кролевецьке відділення), є сільськогосподарським товаровиробником, та з 01.01.2016 є платником єдиного податку четвертої групи, що підтверджується матеріалами справи (а.с.96-97).
20.02.2018 фермерським господарством до Конотопської ОДПІ ГУ ДФС у Сумській області були подані податкові декларації платника єдиного податку четвертої групи за 2018 рік (загальна звітна, звітна та нова звітна) і розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2017 рік (а.с.12-27).
Листом від 20.03.2018 №5554/10-18-28-12-03-09 (а.с.10-11) Головне управління ДФС у Сумській області відмовило ФГ Хоменко В. І. у підтвердженні статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2018 рік, оскільки станом на 01.01.2018 по платежу Податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) , код платежу 14010100, рахується податковий борг, а поданим податковим деклараціям платника єдиного податку четвертої групи за 2018 рік та розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2017 рік надано статус Не визнана як податкова декларація .
Відповідно до Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи від 28.12.2014 №71 (набрав чинності з 01.01.2015) фіксований сільськогосподарський податок трансформовано в єдиний податок ( виділено в окрему 4 групу).
Пункт 291.4 статті 291 ПК України доповнено підпунктом 4, відповідно до якого сільськогосподарських товаровиробників, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків, віднесено до четвертої групи суб'єктів господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності.
Згідно з пунктами 299.1, 299.2 ПК України реєстрація суб'єкта господарювання як платника єдиного податку здійснюється шляхом внесення відповідних записів до реєстру платників єдиного податку.
Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, веде реєстр платників єдиного податку, в якому міститься інформація про осіб, зареєстрованих платниками єдиного податку.
Відповідно до п.п. 298.8.1 п. 298.8 статті 298 ПК України сільськогосподарські виробники для переходу на спрощену систему оподаткування або щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку подають до 20 лютого поточного року:
- загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок (сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ), - контролюючому органу за своїм місцезнаходженням (місцем перебування на податковому обліку);
- звітну податкову декларацію з податку на поточний рік окремо щодо кожної земельної ділянки - контролюючому органу за місцем розташування такої земельної ділянки;
- розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову та митну політику;
- відомості (довідку) про наявність земельних ділянок - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок.
- у відомостях (довідці) про наявність земельних ділянок зазначаються дані про кожний документ, що встановлює право власності та/або користування земельними ділянками, у тому числі про кожний договір оренди земельної частки (паю).
За приписами п. 299.10 ст. 299 ПК України реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у разі:
1) подання платником податку заяви щодо відмови від застосування спрощеної системи оподаткування у зв'язку з переходом на сплату інших податків і зборів, визначених цим Кодексом, - в останній день календарного кварталу, в якому подано таку заяву;
2) припинення юридичної особи (крім перетворення) або припинення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем відповідно до закону - в день отримання відповідним контролюючим органом від державного реєстратора повідомлення про проведення державної реєстрації такого припинення;
3) у випадках, визначених п.п. 298.2.3 пункту 298.2 статті 298 цього Кодексу;
4) якщо у податковому (звітному) році частка сільськогосподарського товаровиробництва платника єдиного податку четвертої групи становить менш як 75 відсотків.
Отже, з 01.01.2015 платники фіксованого сільськогосподарського податку автоматично стають платниками єдиного податку четвертої групи. Їх реєстрація у якості платників єдиного податку здійснюється шляхом внесення відповідних відомостей до реєстру платників єдиного податку. Крім того, контролюючий орган додатково розміщує дані про таких платників на єдиному державному реєстраційному веб-порталі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та власному офіційному веб-сайті, а також на підставі наявної інформації надає підтвердження статусу платника єдиного податку.
За таких обставин, можна дійти висновку, що факт подання позивачем 20.02.2018р. до контролюючого органу податкової звітності був спрямований не на перехід на спрощену систему оподаткування, а позивач здійснював дії з щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи.
Проте, контролюючим органом листом від 20.03.2018 №5554/10-18-28-12-03-09 (а.с.10-11) було відмовлено ФГ Хоменко В. І. у підтвердженні статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2018 ріку внаслідок того, що за ним обліковується заборгованість по податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) на суму 54093 гривень.
Згідно з підпунктом 291.5-1.3 пункту 291.5-1статті 291 ПК України не може бути платником єдиного податку четвертої групи суб'єкт господарювання, який станом на 1 січня базового (звітного) року має податковий борг, за винятком безнадійного податкового боргу, який виник внаслідок дії обставин непереборної сили (форс мажорних обставин)
Аналіз зазначеної норми дає підстави зробити висновок, що наявність податкового боргу на 01 січня поточного року є підставою для відмови у набутті статусу платника єдиного податку лише для тих суб'єктів господарювання, які вперше набувають такий статус.
Враховуючи, що оскільки позивач з 01.01.2016 є платником єдиного податку четвертої групи, тому норми підпункту 291.5-1.3 пункту 291.5-1 статті 291 ПК України щодо відмови у підтвердженні статусу платника єдиного податку 4 групи за наявності податкового боргу до спірних правовідносин застосуванню не підлягають.
Для тих суб'єктів господарювання, які вже були платниками єдиного податку, відповідно до вимог підпункту 8 підпункту 298.2.3 п.298.2 ст.298 ПК України податковий борг може бути підставою для втрати цього статусу лише у разі наявності податкового боргу на кожне перше число місяця протягом двох послідовних кварталів - в останній день другого із двох послідовних кварталів.
У разі наявності такого боргу платник може добровільно відмовитись від знаходження на спрощеній системі оподаткування, а безстрокова реєстрація платником єдиного податку може бути анульована за рішенням відповідного контролюючого органу. Проте, матеріали справи не містять рішень відповідача про анулювання реєстрації позивача платником єдиного податку четвертої групи.
Тобто, рішення про анулювання реєстрації позивача платником єдиного податку може бути прийняте з вичерпних підстав, передбачених п. 299.10 ст. 299 ПК України, до яких не належить заборона, передбачена пп. 291.5 1 .3 п. 291.5 1 ст. 291 ПК України, якою керувався відповідач.
Підстави та правові наслідки застосування до платника єдиного податку четвертої групи заборони, передбаченої пп. 291.5-1.3 п. 291.51 ст. 291 ПК України, встановлює п.299.11 ст.299 ПК України, відповідно до якого у разі виявлення відповідним контролюючим органом під час проведення виїзних документальних перевірок платника єдиного податку четвертої групи невідповідності вимогам п.п. 4 п. 291.4 та п. 291.5-1 ст.291 цього Кодексу у податковому (звітному) році або у попередніх періодах, такому платнику за такі періоди нараховуються податки та збори, від сплати яких він звільнявся як платник єдиного податку четвертої групи, та штрафні (фінансові) санкції (штрафи), передбачені главою 11 розділу II цього Кодексу. Такий платник податку зобов'язаний перейти до сплати податків за загальною системою оподаткування, починаючи з наступного місяця після місяця, у якому встановлено таке порушення.
Проте, наявні матеріали справи свідчать, що позивачу було відмовлено у визнанні його платником єдиного податку четвертої групи на 2018 рік без проведення виїзних документальних перевірок.
Згідно із правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постановах від 06.02.2018 у справі №816/543/17, від 29.03.2018 у справі №804/2321/17, від 16.04.2018 у справі №808/657/16, від 08.05.2018 у справі №816/1088/17, є неприйнятними доводи контролюючого органу про наявність податкового боргу як підставу для відмови у підтвердженні статусу платника єдиного податку з посиланням на норми підпункту 291.5-1.3 пункту 291.5-1 ст. 291 Податкового кодексу України, оскільки ці норми встановлюють умови за якими суб'єкти господарювання не можуть бути платниками єдиного податку четвертої групи. Умовою, яка виключає набуття цього статусу, серед іншого, є податковий борг станом на 1 січня базового (звітного) року, і ця умова не стосується підтвердження статусу такого платника .
Крім того, у перелічених вище постановах Верховного Суду вказано, що способом реалізації владних управлінських функцій податковим органом за наявності встановлення обставин під час проведення документальної перевірки, за яких платник податків не може перебувати на спрощеній системі оподаткування (бути платником єдиного податку), є прийняття рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку, шляхом виключення з реєстру платників цього податку .
В матеріалах справи відсутні докази проведення контролюючим органом документальної перевірки позивача, а також не приймалось рішення про анулювання реєстрації шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку.
Частина 2 статті 77 КАС України визначає, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачем - ГУ ДФС у Сумській області не було надано жодних доказів та не наведено жодних підстав, які б свідчили про обґрунтованість прийняття рішення про відмову у підтвердженні статусу (реєстрації) позивача платником єдиного податку четвертої групи, починаючи з 01 січня 2018р., з урахуванням вищенаведених встановлених обставин та норм чинного податкового законодавства.
Між тим, під час судового розгляду справи представником позивача надані належні та допустимі докази, як свідчать про протиправність прийняття ГУ ДФС у Сумській області оспорюваного рішення та дій щодо відмови у прийнятті декларацій платника єдиного податку 4 групи на 2018 рік.
Враховуючи, що суд дійшов висновку про протиправність дій відповідача 1 щодо відмови позивачу у підтвердженні статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2018р. та щодо відмови у прийнятті декларацій платника єдиного податку 4 групи на 2018 рік, відповідно вимоги позивача про зобов'язання ГУ ДФС у Сумській області підтвердити його статус як платника єдиного податку четвертої групи на 2018р., визнати декларації та розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва такими, що подані ним у день їх фактичного отримання, та про зобов'язання Конотопської ОДПІ (Кролевецьке відділення) ГУ ДФС у Сумській області внести до Єдиного державного реєстру платників єдиного податку відомості щодо фермерського господарства як платника єдиного податку четвертої групи на 2018 рік та надати відповідний витяг (довідку) з Єдиного державного реєстру платників єдиного податку, також підлягають задоволенню. Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить із того, що відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. За таких обставин, підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень - Головного управління ДФС у Сумській області, на користь позивача судові витрати по сплаті судового збору, понесені ним у загальному розмірі 3524грн. (а.с.4, 49).
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Фермерського господарства "Хоменко В.І." до Головного управління ДФС у Сумській області, Конотопської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Сумській області (Кролевецьке відділення) про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити дії - задовольнити.
Визнати протиправними дії Головного управління ДФС у Сумській області щодо відмови Фермерському господарству Хоменко В.І. у підтвердженні статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2018 рік та зобов'язати Головне управління ДФС у Сумській області підтвердити статус Фермерському господарству Хоменко В.І. платника єдиного податку четвертої групи на 2018 рік.
Зобов'язати Конотопську об'єднану державну податкову інспекцію (Кролевецьке відділення) Головного управління ДФС у Сумській області (Сумська область, м, Конотоп, вул. Миру, 2, код ЄДРПОУ 39501786) внести до Єдиного державного реєстру платників єдиного податку відомості щодо Фермерського господарства Хоменко В.І. як платника єдиного податку четвертої групи на 2018 рік та надати відповідний витяг (довідку) з Єдиного державного реєстру платників єдиного податку.
Визнати протиправними дії Головного управління ДФС у Сумській області щодо відмови у прийнятті декларацій платника єдиного податку четвертої групи на 2018 рік (реєстр. № 9025856585 від 20.02.2018, реєстр. №9025679248 від 20.02.2018, реєстр. № 9025691368 від 20.02.2018) та розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2017 рік (реєстр. № 9025678834 від 20.02.2018), поданих Фермерським господарством Хоменко В. І. та визнати декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2018 рік (реєстр. № 9025856585 від 20.02.2018, реєстр. № 9025679248 від 20.02.2018, реєстр. № 9025691368 від 20.02.2018) та розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2017 рік (реєстр. № 9025678834 від 20.02.2018) Фермерського господарства Хоменко В.І. такими, що подані Фермерським господарством Хоменко В.І. у день їх фактичного отримання Конотопською об'єднаною державною податковою інспекцією (Кролевецьке відділення) Головного управління ДФС у Сумській області.
Стягнути на користь Фермерського господарства Хоменко В.І. (Сумська область, Кролевецький район, с. Алтинівка, вул. Демиденка, код ЄДРПОУ 34135200) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Сумській області (м.Суми, вул. Іллінська, 13, код ЄДРПОУ 39456414) витрати по сплаті судового збору в сумі 3524 грн. (три тисячі п'ятсот двадцять чотири грн.).
Рішення може бути оскаржено до Харківського апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя С.О. Бондар
Повний текст рішення виготовлений 15.06.2018.
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.06.2018 |
Оприлюднено | 18.06.2018 |
Номер документу | 74716334 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
С.О. Бондар
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні