Постанова
від 21.11.2018 по справі 818/1646/18
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 листопада 2018 р. м. ХарківСправа № 818/1646/18 Харківський апеляційний адміністративний суд

у складі колегії:

головуючого судді: Жигилія С.П.

суддів: Перцової Т.С. , Любчич Л.В.

за участю: секретаря судового засідання - Моісеєвої К.Ю.

представника позивача - Кучменко С.В.

представника відповідачів - Сумцової С.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДФС у Сумській області та Конотопської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Сумській області на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 13.06.2018р. (суддя Бондар С.О.; м. Суми; повний текст рішення складено 15.06.2018) по справі № 818/1646/18

за позовом Фермерського господарства "Хоменко В.І."

до Головного управління ДФС у Сумській області, Конотопської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Сумській області

про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Фермерське господарство "Хоменко В.І." (далі по тексту - позивач, ФГ "Хоменко В.І.") звернулося до Сумського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДФС у Сумській області (далі по тексту - відповідач-1, ГУ ДФС у Сумській області), Конотопської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Сумській області (Кролевецьке відділення) (далі по тексту - відповідач-2, Конотопська ОДПІ), в якому просило суд:

- визнати протиправними дії ГУ ДФС у Сумській області щодо відмови позивачу у підтвердженні статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2018 рік та зобов'язати ГУ ДФС у Сумській області підтвердити статус позивачу платника єдиного податку четвертої групи на 2018 рік.;

- зобов'язати Конотопську ОДПІ внести до Єдиного державного реєстру платників єдиного податку відомості щодо позивача, як платника єдиного податку четвертої групи, на 2018 рік та надати відповідний витяг (довідку) з Єдиного державного реєстру платників єдиного податку;

- визнати протиправними дії ГУ ДФС у Сумській області щодо відмови у прийнятті декларацій платника єдиного податку четвертої групи на 2018 рік (реєстр. № 9025856585 від 20.02.2018, реєстр. №9025679248 від 20.02.2018, реєстр. № 9025691368 від 20.02.2018) та розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2017 рік (реєстр. № 9025678834 від 20.02.2018), поданих позивачем, та визнати декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2018 рік (реєстр. № 9025856585 від 20.02.2018, реєстр. № 9025679248 від 20.02.2018, реєстр. № 9025691368 від 20.02.2018) та розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2017 рік (реєстр. № 9025678834 від 20.02.2018) Фермерського господарства "Хоменко В.І." такими, що подані Фермерським господарством "Хоменко В.І." у день їх фактичного отримання Конотопською ОДПІ (Кролевецьке відділення) Головного управління ДФС у Сумській області.

Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 13 червня 2018 року адміністративний позов Фермерського господарства "Хоменко В.І." - задоволено.

Визнано протиправними дії Головного управління ДФС у Сумській області щодо відмови Фермерському господарству "Хоменко В.І." у підтвердженні статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2018 рік та зобов'язати Головне управління ДФС у Сумській області підтвердити статус Фермерському господарству "Хоменко В.І." платника єдиного податку четвертої групи на 2018 рік.

Зобов'язано Конотопську об'єднану державну податкову інспекцію (Кролевецьке відділення) Головного управління ДФС у Сумській області (Сумська область, м, Конотоп, вул. Миру, 2, код ЄДРПОУ 39501786) внести до Єдиного державного реєстру платників єдиного податку відомості щодо Фермерського господарства "Хоменко В.І." як платника єдиного податку четвертої групи на 2018 рік та надати відповідний витяг (довідку) з Єдиного державного реєстру платників єдиного податку.

Визнано протиправними дії Головного управління ДФС у Сумській області щодо відмови у прийнятті декларацій платника єдиного податку четвертої групи на 2018 рік (реєстр. № 9025856585 від 20.02.2018, реєстр. №9025679248 від 20.02.2018, реєстр. № 9025691368 від 20.02.2018) та розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2017 рік (реєстр. № 9025678834 від 20.02.2018), поданих Фермерським господарством "Хоменко В. І." та визнати декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2018 рік (реєстр. № 9025856585 від 20.02.2018, реєстр. № 9025679248 від 20.02.2018, реєстр. № 9025691368 від 20.02.2018) та розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2017 рік (реєстр. № 9025678834 від 20.02.2018) Фермерського господарства "Хоменко В.І." такими, що подані Фермерським господарством "Хоменко В.І." у день їх фактичного отримання Конотопською об'єднаною державною податковою інспекцією (Кролевецьке відділення) Головного управління ДФС у Сумській області.

Стягнуто на користь Фермерського господарства "Хоменко В.І." (Сумська область, Кролевецький район, с. Алтинівка, вул. Демиденка, код ЄДРПОУ 34135200) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Сумській області (м.Суми, вул. Іллінська, 13, код ЄДРПОУ 39456414) витрати по сплаті судового збору в сумі 3524 грн. (три тисячі п'ятсот двадцять чотири грн.).

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідачем подано апеляційну скаргу в якій, посилаючись на невідповідність висновків суду обставинам справи, порушення норм матеріального і процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення Сумського окружного адміністративного суду від 13 червня 2018 року та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог ФГ "Хоменко В.І." у повному обсязі.

Апеляційну скаргу апелянт мотивує тим, що позивачем не підтверджено статус платника єдиного податку четвертої групи на 2018 рік у зв'язку з тим, що відповідно до підпункту 291.51.3 пункту 219.5 статті 291 Податкового кодексу України, суб'єкт господарювання, який станом на 1 січня базового (звітного) року має податковий борг, за винятком безнадійного податкового боргу, який виник внаслідок дії обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин), не може бути платником єдиного податку ІV групи, а станом на 01 січня 2018 за позивачем обліковувався податковий борг з податку на додану вартість у розмірі 54093 грн.

Позивач подав відзив на апеляційну скаргу, в якому він, наполягаючи на законності та обґрунтованості рішення суду першої інстанції, просив залишити апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване рішення без змін.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, перевіривши, в межах апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час розгляду справи в суді апеляційної інстанції, що Фермерське господарство "Хоменко В.І." є юридичною особою, перебуває на обліку в Конотопській ОДПІ ГУ ДФС у Сумській області (Кролевецьке відділення), є сільськогосподарським товаровиробником, та з 01.01.2016 є платником єдиного податку четвертої групи, що підтверджується матеріалами справи (а.с.96-97).

20.02.2018 фермерським господарством до Конотопської ОДПІ ГУ ДФС у Сумській області були подані податкові декларації платника єдиного податку четвертої групи за 2018 рік (загальна звітна, звітна та нова звітна) і розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2017 рік (а.с.12-27).

Листом від 20.03.2018 №5554/10-18-28-12-03-09 (а.с.10-11) Головне управління ДФС у Сумській області відмовило ФГ "Хоменко В.І." у підтвердженні статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2018 рік, оскільки станом на 01.01.2018 по платежу "Податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг)", код платежу 14010100, рахується податковий борг, а поданим податковим деклараціям платника єдиного податку четвертої групи за 2018 рік та розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2017 рік надано статус "Не визнана як податкова декларація".

Не погодившись з діями відповідача щодо відмови у підтвердженні статусу платника єдиного податку, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Приймаючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що податковий борг станом на 1 січня базового (звітного) року є умовою, яка виключає набуття статусу платника єдиного податку і не стосуються підтвердження цього статусу.

Колегія суддів погоджується з рішенням суду першої інстанції з таких підстав.

Спірні правовідносини регулюються Податковим кодексом України, правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлені Розділом XIV цього кодексу (статті 291-300).

Підпунктом 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 Податкового кодексу України передбачено, що платники єдиного податку четвертої групи самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням платника податку та місцем розташування земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу.

Порядок обрання або переходу на спрощену систему оподаткування, або відмови від спрощеної системи оподаткування встановлюється статтею 298 Податкового Кодексу України, пунктом 298.8 якої передбачено, що порядок обрання або переходу на спрощену систему оподаткування платниками єдиного податку четвертої групи здійснюється відповідно до підпунктів 298.8.1-298.8.4 цієї статті.

Порядок реєстрації та анулювання реєстрації платників єдиного податку визначений статтею 299 Податкового кодексу України, відповідно до пункту 299.1 якої реєстрація суб'єкта господарювання як платника єдиного податку здійснюється шляхом внесення відповідних записів до реєстру платників єдиного податку.

За положеннями пункту 299.2 цієї статті центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, веде реєстр платників єдиного податку, в якому міститься інформація про осіб, зареєстрованих платниками єдиного податку.

Щорічне підтвердження статусу платника єдиного податку, умови та порядок такого підтвердження встановлені правилами підпункту 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 Податкового кодексу України.

До 01.01.2015 Глава 2 Розділу XIV Податкового кодексу України (далі ПК України) регулювала порядок справляння фіксованого сільськогосподарського податку.

Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи № 71-VІІІ від 28.12.2014 року, який набув чинності 01.01.2015 року, до ПК України та деяких законодавчих актів України внесено зміни, зокрема, Главу 2 Фіксований сільськогосподарський податок виключено.

Між тим, п. 291.4 ст. 291 ПК України доповнено підпунктом 4, відповідно до якого сільськогосподарських товаровиробників, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків, віднесено до четвертої групи суб'єктів господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності.

Згідно з п. 299.1 ст. 299 ПК України реєстрація суб'єкта господарювання як платника єдиного податку здійснюється шляхом внесення відповідних записів до реєстру платників єдиного податку.

Відповідно до п. 299.2 ст.299 ПК України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, веде реєстр платників єдиного податку, в якому міститься інформація про осіб, зареєстрованих платниками єдиного податку.

Згідно з пп. 298.8.1 п. 298.8 ст. 298 ПК України, сільськогосподарські товаровиробники для переходу на спрощену систему оподаткування або щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку подають до 20 лютого поточного року: загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок (сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ), - контролюючому органу за своїм місцезнаходженням (місцем перебування на податковому обліку); звітну податкову декларацію з податку на поточний рік окремо щодо кожної земельної ділянки - контролюючому органу за місцем розташування такої земельної ділянки; розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику;відомості (довідку) про наявність земельних ділянок - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок.

У відомостях (довідці) про наявність земельних ділянок зазначаються дані про кожний документ, що встановлює право власності та/або користування земельними ділянками, у тому числі про кожний договір оренди земельної частки (паю).

Відповідно до п. 299.13 ст. 299 ПК України з метою постійного забезпечення органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних та фізичних осіб інформацією центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, щоденно оприлюднює для безоплатного та вільного доступу на єдиному державному реєстраційному веб-порталі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та власному офіційному веб-сайті такі дані з реєстру платників єдиного податку: податковий номер (для юридичної особи); найменування для юридичної особи або прізвище, ім'я, по батькові для фізичної особи; дату (період) обрання або переходу на спрощену систему оподаткування; ставку єдиного податку; групу платника податку; види господарської діяльності; дату виключення з реєстру платників єдиного податку.

Тобто, починаючи з 01.01.2015 року платники фіксованого сільськогосподарського податку автоматично стають платниками єдиного податку четвертої групи. Їх реєстрація у якості платників єдиного податку здійснюється шляхом внесення відповідних відомостей до реєстру платників єдиного податку.

Матеріалами справи підтверджено, що позивач, маючи статус платника єдиного податку четвертої групи, надаючи відповідачу у лютому 2018 року перелік відповідних звітних документів, не здійснював дій, спрямованих на перехід на спрощену систему оподаткування, а здійснив дії з щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку.

В свою чергу, ГУ ДФС у Сумській області не встановлено неподання у повному обсязі або наявність неточностей у документах ФГ "Хоменко В.І.", поданих для щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку.

Посилання відповідача на наявність у позивача податкового боргу станом на 01.01.2018, як на підставу відмови у підтверджені статусу платника єдиного податку з посиланням на норми пп. 291.5-1.3. п. 291.5-1 ст. 291 ПК України, колегія суддів до уваги не приймає, оскільки ці норми встановлюють умови за якими суб'єкти господарювання не можуть бути платниками єдиного податку четвертої групи. Умовою, яка виключає набуття цього статусу, серед іншого, є податковий борг станом на 1 січня базового (звітного) року, і ця умова не стосуються підтвердження статусу такого платника.

Враховуючи, що позивач з 01.01.2016 є платником єдиного податку четвертої групи, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що вимоги пп. 291.5-1.3. п. 291.5-1 ст. 291 Податкового кодексу України щодо відмови у підтвердженні статусу платника єдиного податку 4 групи за наявності податкового боргу до спірних правовідносин не застосовуються.

Пунктом 299.10 та абзацом 2 пункту 299.11 статті 299 Податкового кодексу України визначено, що реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у разі: 1) подання платником податку заяви щодо відмови від застосування спрощеної системи оподаткування у зв'язку з переходом на сплату інших податків і зборів, визначених цим Кодексом, - в останній день календарного кварталу, в якому подано таку заяву; 2) припинення юридичної особи (крім перетворення) або припинення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем відповідно до закону - в день отримання відповідним контролюючим органом від державного реєстратора повідомлення про проведення державної реєстрації такого припинення; 3) у випадках, визначених підпунктом 298.2.3 пункту 298.2 статті 298 цього Кодексу; 4) якщо у податковому (звітному) році частка сільськогосподарського товаровиробництва платника єдиного податку четвертої групи становить менш як 75 відсотків.

У разі виявлення відповідним контролюючим органом під час проведення виїзних документальних перевірок платника єдиного податку четвертої групи невідповідності вимогам підпункту 4 пункту 291.4 та пункту 291.5-1 статті 291 цього Кодексу у податковому (звітному) році або у попередніх періодах, такому платнику за такі періоди нараховуються податки та збори, від сплати яких він звільнявся як платник єдиного податку четвертої групи, та штрафні (фінансові) санкції (штрафи), передбачені главою 11 розділу II цього Кодексу. Такий платник податку зобов'язаний перейти до сплати податків за загальною системою оподаткування, починаючи з наступного місяця після місяця, у якому встановлено таке порушення.

Аналіз наведених вище норм свідчить про те, що реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у встановлених законом випадках. При цьому прийняття контролюючим органом рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку можливе лише на підставі проведеної документальної перевірки відповідного платника податку та встановлених в ході останньої порушень, відповідно до яких платник податків не може перебувати на спрощеній системі оподаткування (бути платником єдиного податку четвертої групи).

Аналогічна правова позиція міститься у постановах Верховного Суду від 06.02.2018 у справі №816/543/17, від 29.03.2018 у справі №804/2321/17, від 16.04.2018 у справі №808/657/16, від 08.05.2018 у справі №816/1088/17, від 02.10.2018 у справі № 805/1307/17-а.

Судом встановлено, що документальна перевірка позивача контролюючим органом не проводилась, рішення про анулювання реєстрації позивача платником єдиного податку четвертої групи відповідачем не приймалось. Також в матеріалах справи відсутнє рішення про анулювання реєстрації шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку даного платника.

Частина 2 статті 77 КАС України визначає, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем - ГУ ДФС у Сумській області не підтверджено факту прийняття ним рішення відносно позивача, з підстав визначених п. 299.10 ст. 299 ПК України щодо анулювання його реєстрації як платника єдиного податку, що свідчить про неправомірність дій стосовно не підтвердження позивачу 2018 році відповідного статусу.

За таких обставин, колегія суддів вважає вірним висновок суду першої інстанції, що у податкового органу були відсутні підстави для не підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи за позивачем у 2018 році, зазначене є прямим обов'язком контролюючого органу, а тому відповідач мав зобов'язання внести відповідні відомості до реєстру платників єдиного податку.

У відповідності до ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Згідно ч. 1 ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку та прийняв законне і обґрунтоване рішення, з дотриманням норм матеріального і процесуального права.

Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду першої інстанції не спростовують, а тому підстав для його скасування не вбачається.

Керуючись ст.ст. 229, 241, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 327-329 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Сумській області та Конотопської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Сумській області залишити без задоволення.

Рішення Сумського окружного адміністративного суду від 13.06.2018 по справі № 818/1646/18 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя (підпис)С.П. Жигилій Судді (підпис) (підпис) Т.С. Перцова Л.В. Любчич Повний текст постанови складено та підписано 26.11.2018.

СудХарківський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.11.2018
Оприлюднено27.11.2018
Номер документу78091987
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —818/1646/18

Ухвала від 16.01.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 28.12.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Постанова від 21.11.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Постанова від 21.11.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 27.08.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 27.08.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 27.08.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 06.08.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Рішення від 13.06.2018

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.О. Бондар

Рішення від 13.06.2018

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.О. Бондар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні