Рішення
від 15.06.2018 по справі 810/1063/18
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 червня 2018 року м.Київ справа №810/1063/18

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Басая О.В., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом заступника керівника Києво-Святошинської місцевої прокуратури Київської області в інтересах держави до Краснослобідського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Обухівської районної ради Київської області та Відділу освіти Обухівської районної державної адміністрації, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів Краснослобідська сільська рада та Головне управління Держгеокадастру у Київській області, про визнання незаконною бездіяльність та зобов'язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернувся заступник керівника Києво-Святошинської місцевої прокуратури Київської області (далі - позивач) в інтересах держави з позовом до Краснослобідського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Обухівської районної ради Київської області (далі - відповідач 1, НВК) та Відділу освіти Обухівської районної державної адміністрації (далі - відповідач 2, відділу освіти Обухівської РДА), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів Краснослобідська сільська рада (далі - третя особа 1) та Головне управління Держгеокадастру у Київській області (далі - третя особа 2), в якому просить:

- визнати незаконною бездіяльність Відділу освіти Обухівської районної державної адміністрації щодо не вчинення дій з приводу оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 1,5976 га під вказаним навчальним закладом;

- визнати незаконною бездіяльність Краснослобідського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Обухівської районної ради Київської області щодо не вчинення дій з приводу оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 1,5976 га під вказаним навчальним закладом;

- зобов'язати адміністрацію Краснослобідського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Обухівської районної ради Київської області оформити правовстановлюючі документи на земельну ділянку площею 1,5976 га за адресою вул. І.Кабанця, 2, с. Красна Слобідка, Обухівського району, Київської області.

На обґрунтування позову позивач послався на те, що відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування загальноосвітнього закладу та учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 10 квітня 2018 року у даній справі відкрито спрощене позовне провадження та призначено судове засідання. Вказаною ухвалою суду також запропоновано відповідачам протягом п'ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі подати до суду відзив на позовну заяву.

Відповідач 1 правом на подання відзиву не скористався.

Відповідач 2 позов не визнав та подав відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що Краснослобідський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Обухівської районної ради Київської області є юридичною особою, засновником якої є саме Обухівська районна рада. Наголошує, що у відділу освіти Обухівської РДА відсутні повноваження для звернення до Краснослобідської сільської ради з клопотанням про отримання дозволу на виготовлення технічної документації на земельну ділянку загальною площею 1,5976 га, яка знаходиться під НВК, оскільки останній не є ні власником спірної земельної ділянки, ні користувачем.

Треті особи правом на подання пояснень не скористались.

Протокольною ухвалою від 07.06.2018 суд вирішив здійснювати розгляд даної адміністративної справи в порядку письмового провадження.

Розглянувши позовну заяву, оцінивши письмові докази, суд зазначає наступне.

Краснослобідський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Обухівської районної ради Київської області (ідентифікаційний код 25658344), який є правонаступником прав та обов'язків Краснослобідської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Обухівської районної ради Київської області, зареєстрований в якості юридичної особи 14.06.1996 за адресою: 08751, Київської області, Обухівський район, с. Красна Слобідка, вул. І.Ф. Кабанця, буд. 2, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 12.03.2018 №1003725885 (том 1, а.с. 53-57).

У відповідності до пункту 9.1 розділу 9 Статуту Краснослобідського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Обухівської районної ради Київської області, затвердженого рішенням Обухівської районної ради від 06.04.2017 №419.19.VII, матеріально-технічна база НВК включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі (том 1, а.с. 74-96).

Судом встановлено, що у користуванні Краснослобідського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Обухівської районної ради Київської області перебуває земельна ділянка площею 1,5976 га, яка розташована за адресою: Київська область, Обухівський район, с. Красна Слобідка, вул. І. Кабанця, буд. 2.

При цьому, згідно листа Краснослобідської сільської ради від 04.12.2017 №406, Краснослобідська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Обухівської районної ради Київської області не зверталася до сільської ради із клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту із землеустрою для оформлення права користування вказаною землею та його затвердження. Навчальний заклад, Краснослобідська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Обухівської районної ради Київської області, користується земельною ділянкою площею - 1,5976 га (том 1, а.с. 13).

Згідно листа Краснослобідської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Обухівської районної ради Київської області від 26.12.2017 №834, навчальний заклад користується земельною ділянкою площею - 1,5976 га. Навчальний заклад із клопотанням про розробку проекту землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки до землевпорядних організацій не звертався. Краснослобідська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Обухівської районної ради Київської області до сільської ради із клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту із землеустрою для оформлення права користування землею та його затвердження не зверталася (том 1, а.с. 24).

Вважаючи, що відповідачами допущено протиправну бездіяльність, яка полягає у невчиненні дій з приводу оформлення правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку, прокурор звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Статтею 38 Закону України "Про загальну середню освіту" від 13.05.1999 №651-XIV (далі - Закон №651-XIV) передбачено, що заклад загальної середньої освіти, зокрема, створює науково-методичну і матеріально-технічну бази для організації та здійснення освітнього процесу.

Відповідно до частини першої статті 44 Закону №651-XIV, матеріально-технічна база закладів загальної середньої освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно закладів загальної середньої освіти належить їм на правах, визначених законодавством України.

Відповідно до статті 38 Закону України "Про дошкільну освіту" від 11.07.2001 №2628-III, матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Частиною першою статті 80 Закону України "Про освіту" від 05.09.2017 №2145-VIII (далі - Закон №2145-VIII) визначено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об'єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об'єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством.

Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.

Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України (ч. 2 ст. 80 Закону №2145-VIII).

Відповідно до статті 92 Земельного кодексу України (далі - ЗК), право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають, зокрема, підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Частиною першої статті 116 ЗК передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу.

Відповідно до частини другої статті 116 ЗК, набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

У відповідності до частини першої статті 122 ЗК, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Згідно з частиною першою статті 123 ЗК, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, у тому числі, у разі формування нової земельної ділянки.

Відповідно до частини другої статті 123 ЗК, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідно до частини третьої статті 123 ЗК, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування (ч. 6 ст. 123 ЗК).

Згідно з статтею 125 ЗК, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Статтею 126 ЗК передбачено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Відповідно до частини першої статті 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 №1952-VI (далі - Закон №1952-VI), загальними засадами державної реєстрації прав є: 1) гарантування державою об'єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; 2) обов'язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав; 3) публічність державної реєстрації прав; 4) внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом; 5) відкритість та доступність відомостей Державного реєстру прав.

Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації (ч. 2 ст. 3 Закону №1952-VI).

Матеріали справи свідчать про відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку для обслуговування будівель Краснослобідського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Обухівської районної ради Київської області.

17 жовтня 2012 року Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження №802-р "Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов'язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади", яким зобов'язано центральні органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 і 2013 років заходи, пов'язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади. Державне агентство земельних ресурсів та його територіальні органи повинні забезпечити проведення землевпорядних робіт і оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, в установленому законодавством порядку.

Таким чином, необхідність оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Краснослобідським навчально-виховним комплексим "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Обухівської районної ради Київської області прямо передбачена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №802-р.

Згідно Положення про відділ освіти Обухівської районної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням Голови райдержадміністрації від 06.12.2013 №455 (том 1, а.с. 31-41), відділ освіти Обухівської РДА є структурним підрозділом державної адміністрації, який утворюється головою районної державної адміністрації, входить до її складу і в межах району забезпечує виконання покладених на цей підрозділ завдань.

Відповідно до пункту 2 вищевказаного Положення основними завданнями відділу є, зокрема, забезпечення розвитку системи освіти; здійснення контролю за дотриманням актів законодавства з питань освіти виконанням загальноосвітніми навчальними закладах усіх форм власності державних вимог щодо змісту, рівня та обсягу дошкільної, позашкільної, загальної середньої освіти; координація діяльності навчальних закладів, що належить до управління Обухівської районної державної адміністрації, організація їх роботи з нормативного, програмного, кадрового, матеріально-технічного і науково-методичного забезпечення; управління навчальними закладами, що є комунальною власністю і перебувають у безпосередньому підпорядкуванні.

Розпорядженням голови Обухівської районної державної адміністрації від 12.01.2015 №3 внесено зміни до положення про відділ освіти обухівської Районної державної адміністрації та викладено пункт 1.2 розділу 1 в такій редакції: відділ є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки в органах Казначейства, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власні банки (том 1, а.с. 42).

Судом встановлено, що відділ освіти Обухівської РДА, який відповідає за матеріально-технічне забезпечення НВК, не виконав покладені на нього вищезазначеними нормами повноваження. Так, відділом освіти Обухівської РДА не надано доказів вжиття заходів, спрямованих на належне оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 1,5976 га для обслуговування НВК.

Водночас, суд також зазначає, в даному випадку фактичним користувачем земельної ділянки та зацікавленою особою в її отриманні у постійне користування є НВК, яка відповідно до зазначених вище положень земельного законодавства повинна звернутися з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,5976 га до Краснослобідська сільська рада, яка наділена повноваженнями щодо передачі у постійне користування зазначеної земельної ділянки. В подальшому, після розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, навчальному закладу необхідно подати зазначений проект до сільської ради для його затвердження та передачі земельної ділянки площею 1,5976 га в постійне користування.

Натомість, в порушення наведених вимог земельного законодавства, НВК досі не вжито заходів щодо оформлення у встановленому законом порядку правовстановлюючих документів на право постійного користування земельною ділянкою площею 1,5976 га для обслуговування НВК.

Ураховуючи, що відповідачами по справі не надано суду доказів вжиття ними заходів, спрямованих на належне оформлення правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку, позовні вимоги в частині визнання протиправною бездіяльності Відділу освіти Обухівської районної державної адміністрації та Краснослобідського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Обухівської районної ради Київської області щодо не вчинення дій з приводу оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 1,5976 га під Краснослобідським навчально-виховним комплексом "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Обухівської районної ради Київської області підлягають задоволенню.

Щодо позовних вимог в частині зобов'язання НВК оформити правовстановлюючі документи на земельну ділянку площею 1,5976 га за адресою: Київська область, Обухівський район, с. Красна Слобідка, вул. І. Кабанця, буд. 2, суд зазначає наступне.

Ураховуючи, що права на нерухоме майно та їх обтяження мають бути обов'язково зареєстровані відповідно до чинного законодавства, оскільки стан невизначеності у зв'язку із відсутністю правовстановлюючих документів на земельну ділянку під навчально-виховним комплексом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування школи та учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей, суд дійшов висновку про необхідність зобов'язати НВК вчинити дії щодо оформлення правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку для обслуговування навчального закладу.

Частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС), визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, а частиною 1 статті 77 КАС зазначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частина друга статті 77 КАС визначає, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Ураховуючи те, що відповідачами не надано суду доказів, які б спростовували доводи позивача, суд дійшов висновку, що позовні вимоги обґрунтовані, а позов підлягає задоволенню у повному обсязі.

Щодо розподілу судових витрат суд зазначає наступне.

Суд звертає увагу, що прокурор у даному випадку, звертаючись до суду з позовом, діяв як посадова особа органу державної влади, виступаючи в інтересах держави.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС, при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки позивачем не надано суду доказів понесення інших судових витрат ніж сплата судового збору, підстави для їх стягнення з відповідачів відсутні.

На підставі викладеного, керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255, 295 КАС, суд

в и р і ш и в:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Відділу освіти Обухівської районної державної адміністрації щодо не вчинення дій з приводу оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 1,5976 га під Краснослобідським навчально-виховним комплексом "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Обухівської районної ради Київської області.

Визнати протиправною бездіяльність Краснослобідського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Обухівської районної ради Київської області щодо не вчинення дій з приводу оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 1,5976 га під Краснослобідським навчально-виховним комплексом "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Обухівської районної ради Київської області.

Зобов'язати адміністрацію Краснослобідського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Обухівської районної ради Київської області оформити правовстановлюючі документи на земельну ділянку площею 1,5976 га за адресою: Київська область, Обухівський район, с. Красна Слобідка, вул. І.Кабанця, буд. 2.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи через Київський окружний адміністративний суд.

Суддя Басай О.В.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.06.2018
Оприлюднено19.06.2018
Номер документу74726829
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —810/1063/18

Рішення від 15.06.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

Ухвала від 10.04.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

Ухвала від 12.03.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні