Рішення
від 18.06.2018 по справі 822/1766/18
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 822/1766/18

РІШЕННЯ

іменем України

18 червня 2018 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Блонського В.К.розглянувши адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області до товариства з обмеженою відповідальністю "Поділля Метал" про застосування заходів реагування,

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області звернулося в Хмельницький окружний адміністративний суд з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Поділля Метал", в якому просить вжити заходи реагування у вигляді повного зупинення роботи будівлі товариства з обмеженою відповідальністю "Поділля-Метал", розташованої за адресою: проспект Грушевського, 15, м. Кам'янець-Подільський, Хмельницька область, 32300, до повного усунення недоліків, зазначених в акті, складеному за результатами проведення позапланової перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки № 88 від 26.04.2018 року.

В обгрунтування позовних вимог позивач зазначає, що посадовими особами позивача, з метою додержання та виконання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки території, будівель та споруд було здійснено позапланову перевірку будівлі та приміщення товариства з обмеженою відповідальністю "Поділля-Метал", розташованої за адресою: проспект Грушевського, 15, м. Кам'янець-Подільський, Хмельницька область.

За результатами проведеної перевірки товариства з обмеженою відповідальністю "Поділля-Метал" складений акт перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки № 88 від 26.04.2018 року, яким встановлені порушення, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, тому позивач звернувся до суду з даним позовом.

На підставі статті 263 КАС України ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 17.05.2018 року відкрито спрощене провадження в адміністративній справі.

Ухвала Хмельницького окружного адміністративного суду від 17.05.2018 року направлена відповідачу.

Копія ухвали про відкриття спрощеного позовного провадження, яка була надіслана судом на адресу відповідача, повернулась до суду з відміткою відділення поштового зв'язку "за закінченням встановленого строку зберігання".

Відповідно до частини 11 статті 126 КАС України, розписку про одержання повістки (повістку у разі неможливості вручити її адресату чи відмови адресата її одержати) належить негайно повернути до адміністративного суду. У разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином.

Будь-яких заперечень чи клопотань у визначений законодавством термін від відповідача не надходило.

Відповідно до частини 5 статті 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Від сторін справи до суду не надходило клопотань про здійснення розгляду справи з проведенням судового засідання. Відповідач правом, передбаченим статтею 162 КАС України на подання відзиву на позов не скористався.

З урахуванням викладеного, судом вирішено розгляд справи здійснювати у порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами та доказами.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі з огляду на таке.

Судом встановлено, що відповідно до наказу Головного управління ДСНС України у Хмельницькій області від 02.04.2018 року № 213, у період з 24.04.2018 року по 26.04.2018 року начальником Кам'янець-Подільського міськрайонного сектору Головного управління ДСНС України у Хмельницькій області, провідним інспектором Кам'янець-Подільського міськрайонного сектору Головного управління ДСНС України у Хмельницькій області здійснено позапланову перевірку додержання та виконання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки території, будівлю та приміщення товариства з обмеженою відповідальністю "Поділля метал", розташованих за адресою: Хмельницька область, м. Кам'янець-Подільський, проспект Грушевського, 15 (код ЄДРПОУ 32429997) (колишнього кінотеатру "Юність").

За результатами проведеної позапланової перевірки товариства з обмеженою відповідальністю "Поділля метал", підготовлений та направлений керівнику об'єкта ОСОБА_1 складений за результатами проведення позапланової перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки № 88 від 26.04.2018 року (далі - ОСОБА_1), яким встановлені порушення вимог Кодексу цивільного захисту України № 5403 - VI від 02.10.2012 року, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417 від 30.12.2014 (зі змінами), зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року № 252/26697 (далі - НАПБ А.01.001-2014), Порядку забезпечення населення та особового складу невоєнізованнх формувань засобами протирадіаційного та хімічного захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2002 року № 1200 (далі - Порядок забезпечення населення та особового складу невоєнізованнх формувань засобами протирадіаційного та хімічного захисту), Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.06.2013 року № 444 (далі - Порядок здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях), Порядку проведення евакуації у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.10.2013 року № 841 (далі - Порядок проведення евакуації у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру), Положення про єдину державну систему цивільного захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.01.2014 року № 11 (далі - Положення про ЄДСЦЗ), Правил пожежної безпеки у сфері кінематографії, затверджених наказом Міністерства культури і мистецтв України від 02.10.1997 року № 237 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 24.02.1998 року № 1296/2569 (далі ППБ у сфері кінематографії), Правила експлуатації та типові норми належності вогнегасників, затверджені наказом МВС України № 25 від 15.01.2018 року та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 23.02.2018 року № 225/26697 (далі - правила експлуатації та типові норми належності вогнегасників), Правил техногенної безпеки у сфері цивільного захисту на підприємствах, в організаціях, установах та на небезпечних територіях, затверджених наказом МНС України від 25.08.2007 року № 557 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 03.09.2007 року № 1006/14273 (далі - ПТБ), а саме:

п.1. Здійснюється використання суб'єктом господарювання об'єкту нерухомості без поданої декларації відповідності матеріально-технічної бази суб'єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки (ст. 57 Кодексу цивільного захисту України);

п.2. Керівником не визначено обов'язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, не призначено відповідальних за пожежну безпеку окремих будівель, споруд, приміщень, дільниць, технологічного та інженерного устаткування, а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту (п.2. розділ II НАПБ А. 01.001-2014);

п.3. Не розроблено та не затверджено керівником об'єкта інструкції про заходи пожежної безпеки для кожного приміщення об'єкта, (відсутня інструкція для кухні, операторської, електрощитової, господарських та складських приміщень) (Розділ II, п. 4 НАПБ А.01.001-2014);

п.4. Територію кінотеатру, а також будинок та приміщення не забезпечено відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ISO 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір" (ISO 6309:1987, ЮТ) та ГОСТ 12.4.026-76 "ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности" (Розділ II, п.8 НАПБ А. 01.001-2014);

п.5. Посадові особи об'єкта не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях" (Розділ II, п.16 НАПБ А.01.001- 2014);

п.6. Територія об'єкта, зокрема протипожежні відстані між будівлями, спорудами, майданчиками для зберігання матеріалів, устаткування систематично не очищаються від сміття, відходів виробництва, тари тощо, (внутрішній двір) (Розділ III, п. 1.1. НАПБ А. 01.001-2014, п. 4.1.1 розділ 4 ППБ у сфері кінематографії);

п.7. На території об'єкта не забезпечено освітлення зовнішніх пожежних драбин, протипожежного обладнання, входів та виходів з будинків та споруд (п.1.10 розділ IIIНАПБ А.01.001-2014);

п.8. Допущено куріння за межами спеціально відведених місць, (приміщення котельні) (п.1.19 розділ III НАПБ А.01.001-2014);

п.9. Приміщення операторських а також підвальні приміщення (приміщення технічного поверху) захаращено горючим сміттям та матеріалами (Розділ III, п. 2.1. НАПБ А. 01.001-2014, п. 4.2.1 розділ 4 ППБ у сфері кінематографії);

п.10. Допущено використання приміщень технічного поверху під виробничі дільниці, (в приміщенні технічного поверху обладнано майстерню, проводяться зварювальні роботи) (Розділ III, п. 2.12 НАПБ А.01.001-2014, п. 4.2.10.2 розділ 4 ППБ у сфері кінематографії);

п.11. Допущено використання горючого опорядження (облицювання) стін та стель з матеріалів з невизначеними показниками пожежної небезпеки (розділ III п.2.17 НАПБ А. 01.001-2014);

п.12. Не забезпечено приміщення малого кінозалу (розрахованого на 60 глядачів) другим евакуаційним виходом (Розділ III, п. 2.19 НАПБ А. 01.001-2014, п. 4.2.16.1 розділ 4 ППБ у сфері кінематографії);

п.13. Двері на шляхах евакуації не відкриваються в напрямку виходу з будівлі (виходи з кінозалів) (п.2.27 розділ III НАПБ А.01.001-2014);

п.14. Допущено захаращення шляхів евакуації меблями, обладнанням, різними матеріалами, (евакуаційні виходи із зали очікування другого поверху, сходові клітини, коридор біля адміністративних приміщень) (Розділ III, п. 2.37 НАПБ А. 01.001-2014, п. 4.2.19.6 розділ 4 ППБ у сфері кінематографії);

п.15. З'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів, (приміщення об'єкта) (Розділ IV, п. 1.6 НАПБ А. 01.001-2014, п. 5.1.6 розділ 5 ППБ у сфері кінематографії);

п.16. Відгалужувальні та з'єднувальні коробки не закриті кришками з негорючих або важкогорючих матеріалів, (приміщення технічного поверху) (Розділ IV, п. 1.7 НАПБ А.01.001-2014);

п.17. Допущено улаштування та експлуатацію тимчасових електромереж, (операторська, адміністративні приміщення, кухня, каса) (Розділ IV, п. 1.8 НАПБ А. 01.001-2014, п. 5.1.7 розділ 5 ППБ у сфері кінематографії);

п.18. Допущено розміщення горючих матеріалів на відстані менше 1 м від електрощитів, апаратів, приладів, машин тощо, (електрощитова, котельня) (Розділ IV п. 1.9 НАПБ А.01.001-2014);

п.19. Електрощити, групові електрощитки не оснащено схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки) (Розділ IV, п. 1.16 НАПБ А.01.001-2014, п. 5.1.20 розділ 5 ППБ у сфері кінематографії);

п.20. Електророзетки, вимикачі, перемикачі та інші подібні апарати встановлені на горючі основи (конструкції) без підкладання під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра, (коридор біля адміністративних приміщень, адміністративні приміщення, каса) (Розділ IV, п. 1.17 НАПБ А. 01.001-2014, п. 5.1.29 розділ 5 ППБ у сфері кінематографії);

п.21. Допущено використання побутових електронагрівальних приладів без негорючих теплоізолюючих підставок та в місцях, де їх використання не передбачено (адміністративні приміщення, приміщення технічного поверху) (Розділ IV п.1.18 НАПБ А. 01.001-2014);

п.22. Допущено експлуатацію кабелів і проводів з пошкодженою або такою, що втратила в процесі експлуатації захисні властивості, ізоляцією, (операторська, приміщення технічного поверху) (Розділ IV п.1.18 НАПБ А. 01.001-2014);

п.23. Не проведено замір опору ізоляції (освітлювальної мережі) і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання (Розділ IV п.1.18 НАПБ А. 01.001-2014);

п.24. Не обладнано будівлю та всі її приміщення системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" (Розділ Vп.1.2 НАПБ А.01.001-2014);

п.25. Пожежні кран-комплекти не укомплектовані пожежним рукавом однакового з ним діаметра та стволом, кнопкою дистанційного запуску пожежних насосів (за наявності таких насосів), а також важелем для полегшення відкривання вентиля. (З шт.) (Розділ V п.2.2 НАПБ А.01.001-2014);

п.26. На дверцятах шафок пожежних кранів після літерного індексу "ПК" не вказано порядковий номер крана та номер телефону для виклику пожежно- рятувальних підрозділів. (Розділ V п.2.2 НАПБ А. 01.001-2014);

п.27. Пожежні кран-комплекти не справні та не доступні для використання (не під'єднані до центральної водомережі) (Розділ V п.2.2 пп.9. НАПБ А. 01.001-2014, п. 4.2.4 розділ 4 ППБ у сфері кінематографії);

п.28. Територію будинки, споруди та приміщення бару, фойє, кінозалів кінотеатру не забезпечено первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку (розділ V п.3.6 НАПБ А.01.001-2014, розділ V п.1 Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників);

п.29. Не визначено необхідну кількість первинних засобів окремо для кожного поверху та приміщення (Розділ Vп.3.8 НАПБ А. 01.001-2014);

п.30. Для зазначення місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння не установлено вказівні знаки згідно з ДСТУ ISO 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір", ГОСТ 12.4.026-76 "ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности". Знаки повинні бути розміщені на видимих місцях на висоті 2 - 2,5 м від рівня підлоги (Розділ Vп. 3.10. НАПБ А.01.001-2014);

п.31 Не забезпечено достатню кількість пожежних щитів відповідно до площі об'єкта та його території. Пожежні щити на території не укомплектовані відповідно до норм належності. (Розділ Vп. 3.11 НАПБ А.01.001-2014);

п.32. На пожежному щиті не позначено порядковий номер та номер телефону для виклику пожежно-рятувальних підрозділів (Розділ V п. 3.12 НАПБ А. 01.001-2014);

п.33. Вогнегасники не встановлені у легкодоступних та видних місцях, а також у пожежонебезпечних місцях, де найбільш вірогідна поява осередків пожежі, не дотримано відстань між місцями розміщення вогнегасників, а саме 20 м (Розділ V п. 3.15 НАПБ А.01.001-2014);

п.34. Не здійснено технічне обслуговування вогнегасників (розділ V п.3.17 НАПБ А.01.001-2014, розділ II п.6 Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників);

п.35. Не заведено журнал обліку вогнегасників (розділ V п.3.17 НАПБ А.01.001- 2014, розділ ІІІ п. 3 Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників);

п.36. Кількість та ширина виходів, шляхи евакуації не відповідають вимогам, виходячи з необхідного часу евакуації. У залі для глядачів ширина дверних отворів складає менше 1,2 м (розділ VI п. 2.10 НАПБ А. 01.001-2014);

п.37. Не встановлено на об'єкті шафи для зберігання пристроїв фільтрувальних для саморятування під час пожежі. Не забезпечено кількість засобів індивідуального захисту органів дихання, виходячи з кількості обслуговуючого персоналу (розділ VI п.2.29 НАПБ А.01.001-2014);

п.38. Не обладнано інформаційно-довідковий куточок з питань цивільного захисту (Порядок здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях);

п.39. Не забезпечено працівників підприємства засобами індивідуального захисту органів дихання від бойових отруйних речовин (cт. 20 Кодексу цивільного захисту України, п. 2 Порядку забезпечення населення та особового складу невоєнізованих формувань засобами протирадіаційного та хімічного захисту);

п.40. Осіб які задіяні в оповіщенні, локалізації та ліквідації аварійних ситуацій не забезпечено засобами захисту органів дихання з переговорними пристроями (р.4.3.4 ПТБ);

п.41. Не розроблено програму підготовки працівників до дій у надзвичайних ситуаціях (cm. 7 Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях);

п.42. Не розроблено графіки проведення спеціальних об'єктових навчань і тренувань з питань цивільного захисту (cт. 20 Кодексу цивільного захисту України, п.п. 11 cт. 14 Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях);

п.43. Не створено об'єктову комісію з питань надзвичайних ситуацій (cт. 11 Положення про ЄДСЦЗ);

п.44. Не розроблено план проведення евакуації при виникненні надзвичайних ситуацій (cт. ст. 15, 26, 36 Порядку проведення евакуації у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру).

Зауваження або заперечення до проведеного позапланового заходу та складеного ОСОБА_1 перевірки зі сторони керівництва суб'єкта господарювання не надходили. ОСОБА_1 перевірки був направлений суб'єкту господарювання рекомендованим листом, оскільки керівництво об'єкта відмовилось від підписання та отримання вказаного акта.

Обгрунтовуючи позовні вимоги щодо неможливості експлуатації будівлі в подальшому, позивач вказав негативні наслідки, які можуть настати в разі невиконання виявлених порушень:

п.1. У відповідності до вимог ст. 57 Кодексу цивільного захисту України експлуатація новоутворених підприємств здійснюється на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази суб'єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки;

п.2. Не визначення керівником суб'єкта господарювання обов'язків посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, не призначення відповідальних за пожежну безпеку окремих приміщень, а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту призводить не неналежного утримання будівель та споруд щодо протипожежного захисту, несправності систем та засобів протипожежного захисту. Відсутність контролю за утриманням шляхів евакуації, наявністю та використанням спеціальних місць для куріння, застосуванням відкритого вогню, використанням побутових нагрівальних приладів, проведенням тимчасових пожежонебезпечних робіт, дотриманням правил проїзду та стоянки транспортних засобів, прибиранням горючого пилу й відходів, зберіганням промасленого спецодягу та ганчір'я, очищенням елементів вентиляційних систем від горючих відкладень, можливістю відключення від мережі електроживлення обладнання та вентиляційних систем у разі пожежі, порядком огляду й зачинення приміщень після закінчення роботи, проходженням посадовими особами навчання й перевірки знань з питань пожежної безпеки, а також проведенням з працівниками протипожежних інструктажів та занять з пожежно-технічного мінімуму, організацією експлуатації і обслуговування наявних засобів протипожежного захисту, порядком проведення планово-попереджувальних ремонтів та оглядів електроустановок, опалювального, вентиляційного та іншого інженерного обладнання, порядку збирання посадових осіб, відповідальних за пожежну безпеку, у разі виникнення пожежі, виклику вночі, у вихідні й святкові дні, порядку дій у разі виникнення пожежі, порядку і способами оповіщення людей, виклику пожежно-рятувальних підрозділів, застосуванням засобів пожежогасіння; послідовністю евакуації людей та матеріальних цінностей з урахуванням дотримання техніки безпеки призводить до захаращення шляхів евакуації, що створює труднощі для безпечної евакуації людей, збільшення пожежного навантаження в приміщень та території об'єкта в цілому, паління у не відведених для цього місцях, виходу з ладу систем протипожежного захисту та електрообладнання.

п.3. Відсутність інструкцій про заходи пожежної безпеки може призвести до виникнення пожежі при недотриманні протипожежного режиму, захаращення шляхів евакуації, що значно утруднює проведення евакуаційних заходів під час виникнення пожежі; виникнення пожеж від паління у невстановлених місцях; незадовільного утримання приміщень та збільшення пожежного навантаження в них; виникнення пожеж під час проведення вогневих та зварювальних робіт; виникнення пожеж під час експлуатації електромережі з порушенням вимог пожежної безпеки.

п. п. 4, 30 Відсутність спеціальних знаків безпеки на об'єкті погіршує орієнтування працівників під час евакуації, ускладнює пошук первинних засобів пожежогасіння та електрощитів, тощо. Це в свою чергу унеможливлює проведення вчасної евакуації людей та створює загрозу життю та здоров'ю працівників при виникненні пожежі чи іншої надзвичайної події;

п.5. Не пройдене відповідальними особами навчання та перевірка знань з питань пожежної безпеки дає підстави стверджувати, що посадові особи установи, не мають правових підстав проводити з працівниками інструктажів, тому працівники об'єкту не мають відповідних навиків роботи у разі виникнення пожежі. Адже у відповідності до вимог п.14 Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях особи, що залучаються до проведення інструктажів з питань пожежної безпеки, зобов'язані пройти спеціальну підготовку на територіальних курсах, у навчально-методичних центрах цивільного захисту та безпеки життєдіяльності;

п.6, 9. Несвоєчасне очищення території та приміщень від сміття та відходів виробництва, тари може призвести до швидкого розповсюдження пожежі між: приміщеннями та будівлям в разі її виникнення;

п.7. Відсутність освітлення зовнішніх пожежних драбин, протипожежного обладнання, входів та виходів з будівлі погіршує орієнтування підрозділів та працівників закладу в нічний час та погіршує можливості щодо проведення своєчасної та повної евакуації людей у випадку виникнення пожежі.

п.8. Куріння за межами спеціально відведених місць безпосередньо може призвести до виникнення пожежі, адже як відомо близько 40% усіх пожеж виникає саме від необережного поводження з вогнем та необережності під час куріння;

п. 10. проведення зварювальних робіт в приміщеннях технічного поверху збільшує ризик виникнення пожежі від необережності при проведенні вогневих робіт або перенавантаження електромережі;

п. п. 11, 12, 13, 14, 36 Відсутність достатньої кількості шляхів евакуації, невідповідність їх ширини вимогам будівельних норм та правил, використання оздоблювальних матеріалів стін та стелі з невизначеними показниками пожежної безпеки, захаращення шляхів евакуації сторонніми предметами, меблями, обладнанням різними матеріалами, невідповідність напрямку викривання дверей на шляхах евакуації створює передумови щодо неможливості вчасної та повної евакуації працівників та відвідувачів закладу під час виникнення пожежі, при якій виникають небезпечні чинники (виділення токсичних продуктів горіння, диму, обвалення будівельних конструкцій, підвищення температури середовища), які несуть безпосередню загрозу життю та здоров 'ю людей;

п. п. 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 Не виконання з'єднання жил проводів за допомогою паяння, зварювання, опресування або затискачів, відсутність кришок з негорючого або важкогорючого матеріалу на розгалужувальних коробках, використання тимчасових електромереж, розміщення горючих матеріалів на відстані менше 1 м від електрощитів, апаратів, приладів, відсутність схем підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаними значеннями номінального струму апаратів захисту, встановлення вимикачів, перемикачів та електророзеток на горючих основах, використання побутових електронагрівальних приладів без негорючих теплоізоляційних підставок, використання кабелів та проводів з пошкодженою ізоляцією, не проведення замірів опору ізоляції та перевірки спрацювання апаратів захисту може призвести до виникнення пожежі від короткого замкнення електромережі, її перенавантаження та швидкого її розповсюдження по горючим конструкціям і матеріалам;

п. 24 Відсутність систем протипожежного захисту призводить до збільшення часу виявлення пожежі та повідомлення пожежно-рятувальних підрозділів про її виявлення та збільшення часу, необхідного для проведення евакуації людей та персоналу. Адже система пожежної сигналізації призначена для раннього виявлення пожежі та подавання сигналу тривоги для вжиття необхідних заходів (евакуювання людей, виклик пожежно-рятувальних підрозділів тощо);

п. п. 25, 26, 27 Не укомплектованість пожежних кранів стволами та рукавами, несправність та недоступність внутрішнього протипожежного водопроводу призводить до неможливості гасіння пожежі на початковій стадії, адже, як відомо, гасіння переважної більшості пожеж досягається дією на поверхню матеріалів, які горять, охолоджувальними вогнегасними речовинами, основною з яких є вода. Не забезпечення безперервної подачі води в необхідній кількості до місця пожежі зумовлює швидкий розвиток пожежі, при якій виникають небезпечні чинники (виділення токсичних продуктів горіння, диму, обвалення будівельних конструкцій), які несуть безпосередню загрозу життю та здоров 'ю людей;

п. п. 28, 29, 31, 32, 33, 34, 35 Недостатня кількість вогнегасників, пожежних щитів, їх неукомплектованість наявних пожежних щитів необхідною кількістю первинних засобів пожежогасіння, неправильне розташування наявних вогнегасників та первинних засобів пожежогасіння призводить до неможливості гасіння пожежі на початковій стадії, при якій виникають небезпечні чинники (виділення токсичних продуктів горіння, диму, обвалення будівельних конструкцій, підвищення температури середовища), які несуть безпосередню загрозу життю та здоров'ю людей;

п. п. 37, 39, 40 Не забезпечення засобами індивідуального захисту органів дихання призводить до неможливості проведення евакуаційних заходів під час виникнення пожежі та іншої надзвичайної ситуації;

п. п. 38, 41, 42 Відсутність інформаційно-довідкового куточка з питань цивільного захисту, відсутність програми підготовки працівників до дій у надзвичайних ситуаціях, відсутність графіків проведення спеціальних об'єктових навчань і тренувань з питань цивільного захисту унеможливлює отримання працівниками відомостей про конкретні дії у надзвичайних ситуаціях;

п. п. 43, 44 Відсутність комісії з питань евакуації призводить до неналежної та несвоєчасної евакуації людей та майна під час виникнення надзвичайної ситуації;

Вищезазначені порушення створюють загрозу життю та здоров'ю людей, тому позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наведене нижче.

Пунктом 4 розділу 1 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30 грудня 2014 року № 1417 визначено, що пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.

Згідно з пунктом 26 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України, небезпечний чинник - це складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров'ю людини. Пунктом 33 цієї ж статті визначено, що пожежна безпека - це відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов'язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.

Частиною 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 року № 877-V (далі - Закон № 877-V) встановлено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Згідно з частиною 2 статті 68 КЦЗ України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Відповідно до підпункту 12 пункту 1 статті 67 КЦЗ України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

Згідно з підпунктом 2 пункту 3 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року № 1052, Державна служба України з надзвичайних ситуацій здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки.

Згідно зі статтею 70 Кодексу цивільного захисту України, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб'єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об'єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об'єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб'єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають. Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Як встановлено судом, під час проведення позапланової перевірки з 24.04.2018 року по 26.04.2018 року позивачем було зафіксовано ряд порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей на території будівлі належної товариству з обмеженою відповідальністю "Поділля-Метал", розташованої за адресою: проспект Грушевського, 15, м. Кам'янець-Подільський, Хмельницька область, 32300.

Суд звертає увагу на те, що подальша експлуатація будівлі належної товариству з обмеженою відповідальністю "Поділля-Метал", розташованої за адресою: проспект Грушевського, 15, м. Кам'янець-Подільський, Хмельницька області із вищезазначеними порушеннями вимог пожежної безпеки створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

Відповідно до пункту 2 статті 51 та частини 3 статті 55 Кодексу цивільного захисту України, забезпечення пожежної та техногенної безпеки суб'єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб'єктів господарювання.

Відповідно до частини 1 статті 68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.

Частиною 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що на підставі акту, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Згідно з частиною 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Згідно з пунктом 6 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України від 16.01.2013 року № 20/2013 "Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій", ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).

Як встановлено пунктом 11 частини 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об'єктів, інженерних і транспортних комунікацій, що порушують встановлений законодавством з питань пожежної та техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб'єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Таким чином, управління ДСНС України у Хмельницькій області має усі підстави на звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування на вказаному об'єкті.

Оскільки встановлені під час перевірки порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей, суд вважає, що позовні вимоги управління ДСНС у Хмельницькій області про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи будівлі товариства з обмеженою відповідальністю "Поділля-Метал", розташованої за адресою: проспект Грушевського, 15, м. Кам'янець-Подільський, Хмельницька область, 32300, до повного усунення недоліків, зазначених в акті, складеному за результатами проведення позапланової перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки № 88 від 26.04.2018 року, - необхідно задовольнити.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області (вул. Героїв Чорнобиля, 1/2, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29000, код ЄДРПОУ 38662200) до товариства з обмеженою відповідальністю "Поділля-Метал" (вул. Маршала Харченка, 24, м. Кам'янець-Подільський, Хмельницька область, 32300, код ЄДРОПУ 32429997) про застосування заходів реагування задовольнити.

Вжити заходи реагування у вигляді повного зупинення роботи будівлі товариства з обмеженою відповідальністю "Поділля-Метал", розташованої за адресою: проспект Грушевського, 15, м. Кам'янець-Подільський, Хмельницька область, 32300, до повного усунення недоліків, зазначених в акті, складеному за результатами проведення позапланової перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки № 88 від 26.04.2018 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Вінницького апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з його підписання.

Головуючий суддя ОСОБА_2

Дата ухвалення рішення18.06.2018
Оприлюднено20.06.2018
Номер документу74755268
СудочинствоАдміністративне
Сутьзастосування заходів реагування

Судовий реєстр по справі —822/1766/18

Постанова від 21.11.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Ухвала від 18.10.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Ухвала від 17.09.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 03.09.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 09.08.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Рішення від 18.06.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Блонський В.К.

Ухвала від 17.05.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Блонський В.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні