Справа № 815/1767/18
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 червня 2018 року м.Одеса
Зала судових засідань №19
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді - Аракелян М.М.
За участю секретаря - Гуманенко В.О.
За участю сторін:
Від позивача: Кришкевич Д.О. - за довіреністю.
Від відповідача: Кравець І.В. - за довіреністю.
Король О.В.
Розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Головного управління Держпраці в Одеській області (65044, пр. Шевченка, буд. 2) до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Святослава Ріхтера 146" (65036, м. Одеса, вул. Святослава Ріхтера, буд. 146) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду шляхом зупинення експлуатації ліфтів,-
ВСТАНОВИВ:
18 квітня 2018 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Головного управління Держпраці в Одеській області, в якому позивач просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Святослава Ріхтера 146" (вул. С.Ріхтера, буд. 146, м. Одеса, Одеська область, 65036; код ЄДРПОУ: 40604902) шляхом зобов'язання Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Святослава Ріхтера 146" повністю зупинити експлуатацію ліфтів реєстр.№№ 5580, 5582, які знаходяться за адресою: вул. Святослава Ріхтера, буд. 146, м. Одеса, у зв'язку із загрозою життю та здоров'ю людей.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідно до наказу Головного управління Держпраці в Одеській області від 01.03.2018 №100 у період з 23.03.2018 року по 29.03.2018 року посадовими особами Головного управління було проведено планову перевірку Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Святослава Ріхтера 146 на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки. Під час проведення планової перевірки було виявлено всього 25 порушень нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, з яких 3 створюють загрозу життю та здоров'ю людей. З огляду на зазначене, посилаючись на порушення позивачем законодавства, що викладені у рядках №№ 1, 2, 3 Акту перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) від 29 березня 2018 року № 15/14.1/09-11, з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю людей позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом з вимогою негайно зупинити роботу з експлуатації ліфтів реєстр. №№5580, 5582, які знаходиться за адресою: вул. Святослава Ріхтера, буд. 146, м. Одеса.
Ухвалою суду від 23.04.2018 року відкрито провадження у даній справі, ухвалено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін та призначено перше судове засідання на 23.05.2018 року о 10:00 год.
22 травня 2018 року від представника відповідача до суду надійшло клопотання про відкладення засідання по справі (вх.№ЕП/2920/18) у зв'язку з перебуванням представника на лікарняному та для надання до суду відзиву на позовну заяву.
22 травня 2018 року від представника позивача до суду надійшло клопотання (вх.№14530/18) про відкладення судового засідання.
Судове засідання, призначене на 23.05.2018 року, було відкладено на 11.06.2018 року.
У судовому засіданні 11.06.2018 року представник позивача підтримав позовні вимоги та просив суд їх задовольнити з підстав, викладених у адміністративному позові.
Представники відповідача заперечували проти задоволення позовних вимог та посилаючись на лист Департаменту міського господарства Одеської міської ради від 08.06.2018 року №938 зазначили, що порушення, вказані в акті перевірки Головного управління Держпраці в Одеській області від 29 березня 2018 року № 15/14.1/09-11, будуть усунені в липні 2018 року. При цьому не заперечували щодо наявності виявлених порушень.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, проаналізувавши положення чинного законодавства, суд дійшов наступного.
Судом встановлено, що наказом Головного управління Держпраці в Одеській області від 01.03.2018 року №100 Про затвердження графіків перевірок суб'єктів господарювання та об'єктів на березень 2018 року затверджено графіки перевірок на березень 2018 року піднаглядових суб'єктів та об'єктів суб'єктів господарювання.
Відповідно до додатку 1 до вищезазначеного наказу від 01.03.2018 року затверджено період перевірки (з 23.03.2018 року по 29.03.2018 рік) відділом нагляду в будівництві та котлонагляді ОСББ Святослава Ріхтера, 146 (код ЄДРПОУ 40604902), що знаходиться за адресою: 65036, м. Одеса, вул. Святослава Ріхтера, 146 на предмет додержання законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці.
Повідомлення про проведення планової перевірки виробничих об'єктів від 01.03.2018 року №15/01-28-0032 направлено на адресу ОСББ Святослава Ріхтера, 146 засобами поштового зв'язку (рекомендованим листом №6504407143744) 02.03.2018 року.
02 березня 2018 року, відповідно до наказу від 01.03.2018 року №100, позивачем видано направлення на проведення перевірки ОСББ Святослава Ріхтера, 146 №15/01-29-113.
Судом встановлено, що у період з 23.03.2018 року до 29.03.2018 року посадовими особами Головного управління Держпраці в Одеській області була проведена планова перевірка ОСББ Святослава Ріхтера, 146 , за результатами якої складено акт перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) від 29.03.2018 року №15/14.1/09-111.
В ході проведення перевірки було встановлено 25 порушень нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, з яких 3 створюють загрозу життю та здоров'ю людей.
Згідно з розділом V Порушення вимог законодавства, які було виявлено під час перевірки акту перевірки від 29.03.2018 року, зокрема було встановлено порушення:
1) ст. 13 Закону України Про охорону праці , п.9.6.2. Правил будови та безпечної експлуатації ліфтів (ЗУ №2694, НПАОП 0.00-1.02-08) - не усунені порушення виявлені під час проведення експертного обстеження (після закінчення граничного строку експлуатації) ліфта реєстр.№5580 від 08.08.2016 року, а саме: в панелі наказів відсутня чітка фіксація кнопок, механічні руйнування; відсутні діелектричні засоби захисту в машинному приміщенні; відсутні прохідні конденсатори у ввідному пристрої; відсутня кришка НКП; нагар на силових контактах, знос більше 50 відсотків; в НКП встановлені некалібровані плавкі вставки; підтікання мастила з редуктора лебідки КТШ; знос тягових канатів і канатна обмежника швидкості, пориви дротів в сталках; відсутнє освітлення шахти і приямка; відсутнє освітлення машинного приміщення; знос підшипника натяжного пристрою обмежника швидкості; відсутній двосторонній диспетчеризований зв'язок;
2) ст. 13 Закону України Про охорону праці , п.9.6.2. Правил будови та безпечної експлуатації ліфтів (ЗУ №2694, НПАОП 0.00-1.02-08) - не усунені порушення виявлені під час проведення експертного обстеження (після закінчення граничного строку експлуатації) ліфта реєстр.№5582 від 08.08.2016 року, а саме: в панелі наказів відсутня чітка фіксація кнопок, механічні руйнування; люфт в парі приводу дверей кабіни; відсутні діелектричні засоби захисту в машинному приміщенні; відсутні прохідні конденсатори у ввідному пристрої; відсутній захисний кожух трансформатору; відсутня кришка НКП; нагар на силових контактах, знос більше 50 відсотків; в НКП встановлені некалібровані плавкі вставки; підтікання мастила з редуктора лебідки КТШ; нерівномірна виробка струмків КТШ; знос тягових канатів і канатна обмежника швидкості, пориви дротів в сталках; знос гальмівних накладок приводу лебідки більше 40%; відсутній підріз на обмежнику швидкості; відсутнє освітлення шахти і приямка; відсутнє освітлення машинного приміщення; знос підшипника натяжного пристрою обмежника швидкості; відсутній двосторонній диспетчеризований зв'язок;
3) ст. 13 Закону України Про охорону праці , п.9.6.2. Правил будови та безпечної експлуатації ліфтів (ЗУ №2694, НПАОП 0.00-1.02-08) - не проведено позачерговий технічний огляд ліфтам реєстр. №5580, №5582 після завершення граничного строку експлуатації.
Судом встановлено, що копію вищезазначеного акту перевірки №15/14.1/09-111 отримано уповноваженою особою відповідача - головою правління ОСББ Святослава Ріхтера 146 Король Олегом Васильовичем, про що свідчить його підпис на 11 арк. акту перевірки (а.с. 24).
З урахуванням вищезазначених порушень, викладених у рядках №№ 1, 2, 3 акту перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) від 29.03.2018 року №15/14.1/09-111, з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю людей позивач звернувся з даним адміністративним позовом до суду, з вимогою застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Святослава Ріхтера 146" (вул. С.Ріхтера, буд. 146, м. Одеса, Одеська область, 65036; код ЄДРПОУ: 40604902) шляхом зобов'язання Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Святослава Ріхтера 146" повністю зупинити експлуатацію ліфтів реєстр.№№ 5580, 5582, які знаходяться за адресою: вул. Святослава Ріхтера, буд. 146, м. Одеса, у зв'язку із загрозою життю та здоров'ю людей.
Вирішуючи даний спір по суті заявлених позовних вимог, суд погоджується з правовою позицією позивача з огляду на наступне.
Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з питань праці затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 року №96 Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Пунктом 7 Положення передбачає, що Держпраці України здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Наказом Державної служби з питань праці від 04.02.2016 року №8 затверджено положення про Головне управління Держпраці в Одеській області, у пункті 1 якого зазначено, що головне управління є територіальним органом Держпраці України та здійснює свої повноваження на території Одеської області.
Згідно статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Відповідно до вимог ст. 38 Закону України "Про охорону праці" державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно п.п.16 п.4 Положення Держпраці відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення;
Статтею 4 Закону України "Про охорону праці" визначено, що державна політика в галузі охорони праці базується, у тому числі на принципах пріоритету життя і здоров'я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
Відповідно до ст. 13 Закону України "Про охорону праці" роботодавець зобов'язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці. З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці, а саме: створює відповідні служби і призначає посадових осіб, які забезпечують вирішення конкретних питань охорони праці, затверджує інструкції про їх обов'язки, права та відповідальність за виконання покладених на них функцій, а також контролює їх додержання; розробляє за участю сторін колективного договору і реалізує комплексні заходи для досягнення встановлених нормативів та підвищення існуючого рівня охорони праці; забезпечує виконання необхідних профілактичних заходів відповідно до обставин, що змінюються; впроваджує прогресивні технології, досягнення науки і техніки, засоби механізації та автоматизації виробництва, вимоги ергономіки, позитивний досвід з охорони праці тощо; забезпечує належне утримання будівель і споруд, виробничого обладнання та устаткування, моніторинг за їх технічним станом; забезпечує усунення причин, що призводять до нещасних випадків, професійних захворювань, та здійснення профілактичних заходів, визначених комісіями за підсумками розслідування цих причин; організовує проведення аудиту охорони праці, лабораторних досліджень умов праці, оцінку технічного стану виробничого обладнання та устаткування, атестацій робочих місць на відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці в порядку і строки, що визначаються законодавством, та за їх підсумками вживає заходів до усунення небезпечних і шкідливих для здоров'я виробничих факторів; розробляє і затверджує положення, інструкції, інші акти з охорони праці, що діють у межах підприємства (далі - акти підприємства), та встановлюють правила виконання робіт і поведінки працівників на території підприємства, у виробничих приміщеннях, на будівельних майданчиках, робочих місцях відповідно до нормативно-правових актів з охорони праці, забезпечує безоплатно працівників нормативно-правовими актами та актами підприємства з охорони праці; здійснює контроль за додержанням працівником технологічних процесів, правил поводження з машинами, механізмами, устаткуванням та іншими засобами виробництва, використанням засобів колективного та індивідуального захисту, виконанням робіт відповідно до вимог з охорони праці; організовує пропаганду безпечних методів праці та співробітництво з працівниками у галузі охорони праці; вживає термінових заходів для допомоги потерпілим, залучає за необхідності професійні аварійно-рятувальні формування у разі виникнення на підприємстві аварій та нещасних випадків. Роботодавець несе безпосередню відповідальність за порушення зазначених вимог.
Згідно ст. 21 Закону України "Про охорону праці", виробничі будівлі, споруди, машини, механізми, устаткування, транспортні засоби, що вводяться в дію після будівництва (виготовлення) або реконструкції, капітального ремонту тощо, та технологічні процеси повинні відповідати вимогам нормативно-правових актів з охорони праці. Проектування виробничих об'єктів, розроблення нових технологій, засобів виробництва, засобів колективного та індивідуального захисту працюючих повинні провадитися з урахуванням вимог щодо охорони праці. Експертиза проектів будівництва на їх відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці проводиться відповідно до статті 31 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності". Роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - дозвіл). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, видає дозволи на безоплатній основі на підставі висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб'єкта господарювання, проведеної експертно-технічними центрами, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або незалежними експертними організаціями, які забезпечують науково-технічну підтримку державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці. На застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки виробник або постачальник устаткування підвищеної небезпеки отримує дозвіл до прийняття зобов'язань на постачання. Одержання дозволу не вимагається у разі експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, яке прийнято в експлуатацію з видачею відповідного сертифіката або щодо якого зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації, а також у разі реєстрації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці. Порядок видачі дозволів або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання дозволів центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, переліки видів робіт, машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, проведення або експлуатація (застосування) яких потребує отримання дозволу, та граничні розміри тарифів на проведення експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб'єкта господарювання, висновок якої є підставою для видачі дозволів, встановлюються Кабінетом Міністрів України. Строк дії дозволу становить: на виконання робіт або на експлуатацію машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки - п'ять років (з подальшим його продовженням); на застосування машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки - безстроково. Підставою для переоформлення документа дозвільного характеру є: зміна найменування суб'єкта господарювання - юридичної особи або прізвища, імені та по батькові фізичної особи - підприємця; зміна місцезнаходження суб'єкта господарювання. Підставою для відмови у переоформленні, видачі дубліката дозволу є: подання роботодавцем неповного пакета документів, необхідних для переоформлення, видачі дубліката дозволу згідно із встановленим законодавством вичерпним переліком; виявлення в документах, поданих роботодавцем, недостовірних відомостей; зміна ідентифікаційного коду за Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України (ЄДРПОУ) юридичної особи або реєстраційного номера облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, зазначеного у дозволі. Переоформлення, видача дубліката дозволу здійснюються на безоплатній основі. Набуття права на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатації (застосування) машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки може здійснюватися на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з охорони праці. Переліки видів робіт, машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, виконання або експлуатація (застосування) яких може здійснюватися на підставі такої декларації, встановлюються Кабінетом Міністрів України. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, протягом 10 робочих днів з дня надходження заяви на одержання дозволу та необхідних документів приймає рішення про видачу дозволу або про відмову в його видачі із зазначенням підстав, визначених цією статтею. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, приймає рішення про відмову у видачі дозволу в разі: неподання роботодавцем необхідних документів та (або) їх оформлення з порушенням встановлених вимог; подання недостовірних відомостей або висновку за результатами експертизи, який затверджено чи складено більш як за рік до дня подання заяви; встановлення згідно з висновком за результатами експертизи невідповідності об'єкта експертизи вимогам законів та інших нормативно-правових актів з охорони праці. Підставою для анулювання дозволу є: заява роботодавця або уповноваженої ним особи про анулювання дозволу; припинення юридичної особи (злиття, приєднання, поділ, перетворення або ліквідація) або підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем; виявлення у поданих роботодавцем документах недостовірних відомостей щодо виконання робіт підвищеної небезпеки або експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, на які видано дозвіл; повторне порушення вимог законодавства про охорону праці під час виконання робіт підвищеної небезпеки або експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, на які видано дозвіл; виникнення аварії, вибуху, пожежі, нещасного випадку, якщо в акті розслідування встановлено, що причиною такої події стало недодержання вимог законодавства про охорону праці під час виконання робіт підвищеної небезпеки або експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, на які видано дозвіл; створення перешкод під час проведення посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або його територіального органу перевірки додержання вимог законодавства про охорону праці під час виконання робіт підвищеної небезпеки або експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, на які видано дозвіл. Перелік підстав для анулювання дозволу, наведений у частині дванадцятій цієї статті, є вичерпним. Про анулювання дозволу роботодавець повідомляється у письмовій формі із зазначенням підстав щодо анулювання цього дозволу протягом п'яти днів з дня прийняття рішення органом, який видав дозвіл. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, оприлюднює інформацію про всі видані та анульовані дозволи у засобах масової інформації. Експертиза проектної та іншої документації на виготовлення і впровадження нових технологій і засобів виробництва, засобів колективного та індивідуального захисту, реєстрація, огляди, випробування тощо виробничих об'єктів, інженерних інфраструктур об'єктів соціально-культурного призначення провадяться у порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України. У разі коли роботодавець не одержав зазначеного дозволу, місцевий орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, за поданням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, вживає заходів до скасування державної реєстрації цього підприємства у встановленому законом порядку за умови, якщо протягом місяця від часу виявлення вказаних недоліків роботодавець не провів належних заходів з їх усунення. Технологічні процеси, машини, механізми, устаткування, транспортні засоби, хімічні речовини і їх сполуки та інша небезпечна продукція, придбані за кордоном, допускаються в експлуатацію (до застосування) лише за умови проведення експертизи на відповідність їх нормативно-правовим актам з охорони праці, що чинні на території України. Не допускається застосування у виробництві шкідливих речовин у разі відсутності їх гігієнічної регламентації та державної реєстрації. Усі дозволи, передбачені цією статтею, при здійсненні діяльності в межах території виключної (морської) економічної зони України та на континентальному шельфі на умовах угоди про розподіл продукції, укладеної відповідно до Закону України "Про угоди про розподіл продукції", надаються інвестору в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п. 4.1 Правил будови і безпечної експлуатації ліфтів, затверджених наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду 01.09.2008 року № 190 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 7 жовтня 2008 р. за N 937/15628, експлуатація - стадія життєвого циклу ліфта чи підйомника, на якому реалізують, підтримують та відновлюють якість виробу. Експлуатація ліфта охоплює етапи введення в експлуатацію за призначенням, зберігання, транспортування, технічне обслуговування поточний та середній ремонт, припинення експлуатації (утилізація та знищення).
Відповідно до п. 6.1.22, 6.5.8, 6.5.24, 9.1.6, 9.7.1, 9.5.1 Правил будови і безпечної експлуатації ліфтів визначено, що після закінчення граничного строку експлуатації ліфта як вітчизняного, так і імпортного виробництва проводиться його експертне обстеження згідно з НПАОП 0.00-6.18-2004 ( 687-2004-п ).
Так, згідно з приписами пункту 9.5.1 Правил будови і безпечної експлуатації ліфтів позачерговий технічний огляд ліфта проводять, зокрема, у разі закінчення граничного строку експлуатації (із застосуванням видів робіт, що не використовувались під час експертного обстеження); експлуатаційної чи деградаційної відмови, виявлення зносу (механічного або корозійного), залишкової деформації, тріщин, інших пошкоджень складових частин, деталей або їх елементів; аварії або пошкодження, спричиненого надзвичайною ситуацією природного чи техногенного характеру. В інших випадках позачерговий технічний огляд проводиться відповідно до вимог нормативно-правових актів з охорони праці або за ініціативою роботодавця. У разі проведення позачергового технічного огляду в паспорті ліфта зазначається причина його проведення. До складу робіт з проведення позачергового технічного огляду входять перевіряння і випробовування такі ж, як при проведенні первинного технічного огляду згідно з розділом 9.3, за винятком пунктів 9.3.7-9.3.9 цих Правил.
Відповідно до п. 9.6.1 Правил будови і безпечної експлуатації ліфтів експертне обстеження проводиться у разі закінчення граничного строку експлуатації; реконструкції (перебудови) або модернізації, якщо це обумовлено нормативно-правовими актами з охорони праці; аварії або пошкодження, спричиненого надзвичайною ситуацією природного чи техногенного характеру, з метою визначення можливості відновлення; виявлення під час проведення технічного огляду зносу (механічного або корозійного), залишкової деформації, тріщин,
інших пошкоджень складових частин, деталей або їх елементів, що перевищують допустимі значення. В інших випадках експертне обстеження устаткування проводять відповідно до вимог нормативно-правових актів з охорони праці або за ініціативою роботодавця.
Згідно з пунктами 9.6.2, 9.6.3, 9.6.4 Правил будови і безпечної експлуатації ліфтів за висновком експертизи роботодавець приймає рішення про експлуатацію устатковання в межах продовжуваного строку безпечної експлуатації, його заміну, ремонт, реконструкцію (перебудову), модернізацію або зміну параметрів експлуатації.
Введення устатковання в експлуатацію після проведення експертного обстеження здійснюється відповідно до порядку, встановленого у НПАОП 0.00-6.18-2004 ( 687-2004-п ), організаційно-методичних та експлуатаційних документів.
Рішення про поновлення роботи ліфтів приймає посадова особа Держгірпромнагляду України, яка заборонила їх експлуатацію, після усунення порушень, відмічених у приписі, згідно з вимогами Положення про порядок організації державного нагляду за охороною праці та гірничого нагляду в системі Держнаглядохоронпраці України, затвердженого наказом -держнаглядохоронпраці України від 30.03.2004 92 ( z1074-04 ), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 31.08.2004 за N 1074/9673.
Відповідно до п. 10 Порядку проведення огляду, випробування та експертного обстеження (технічного діагностування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки визначено, що технічний огляд устатковання проводить спеціалізована організація (крім первинного та позачергового, який проводить уповноважена організація у разі закінчення граничного строку експлуатації, виникнення аварії або пошкодження, спричиненого надзвичайною ситуацією природного чи техногенного характеру).
Згідно ст.7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), у разі виявлення порушень вимог законодавства, складає акт, в якому зазначається детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
Відповідно до ст.11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" суб'єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов'язаний надавати документи, зразки продукції, пояснення, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю) відповідно до закону.
Пунктом 2.26 Положення №826 передбачено, що право заборони виконання робіт, виробництва виникає у разі виявлення під час перевірки: порушень вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю працівників; не проведення у встановленому порядку та в терміни технічного огляду, випробування або експертного обстеження машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки.
Відповідно до ч. 7 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Згідно ч.5 ст.4 зазначеного Закону України повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.
Аналіз вищезазначених норм законодавства свідчить про те, що для звернення позивача до суду з позовними вимогами щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері з охорони праці та промислової безпеки виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг та відповідно застосування судом таких заходів реагування, обов'язковою умовою є те, що такі порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей, та належними доказами існування такої загрози є результати перевірки.
Як встановлено судом та підтверджується наявними в матеріалах справи копіями акту перевірки від 29.03.2018 року №15/14.1/09-111 та паспортів ліфтів №5580, №5582, при перевірці виробничих об'єктів ОСББ Святослава Ріхтера 146 посадовими особами контролюючого органу порушення відповідачем ст. 13 Закону України Про охорону праці , п. 9.5.1, п.9.6.2. Правил будови та безпечної експлуатації ліфтів (ЗУ №2694, НПАОП 0.00-1.02-08), зокрема, не усунені порушення виявлені під час проведення експертного обстеження (після закінчення граничного строку експлуатації) ліфтів реєстр.№№5580, 5582 від 08.08.2016 року, а саме: в панелі наказів відсутня чітка фіксація кнопок, механічні руйнування; люфт в парі приводу дверей кабіни; відсутні діелектричні засоби захисту в машинному приміщенні; відсутні прохідні конденсатори у ввідному пристрої; відсутній захисний кожух трансформатору; відсутня кришка НКП; нагар на силових контактах, знос більше 50 відсотків; в НКП встановлені некалібровані плавкі вставки; підтікання мастила з редуктора лебідки КТШ; нерівномірна виробка струмків КТШ; знос тягових канатів і канатна обмежника швидкості, пориви дротів в сталках; знос гальмівних накладок приводу лебідки більше 40%; відсутній підріз на обмежнику швидкості; відсутнє освітлення шахти і приямка; відсутнє освітлення машинного приміщення; знос підшипника натяжного пристрою обмежника швидкості; відсутній двосторонній диспетчеризований зв'язок; не проведено позачерговий технічний огляд ліфтам реєстр. №5580, №5582 після завершення граничного строку експлуатації.
На момент розгляду справи у суду відсутні відомості щодо усунення вищевказаних порушень Об'єднанням співвласників багатоквартирного будинку Святослава Ріхтера 146 , при цьому наявність таких порушень не заперечується представниками відповідача.
Суд критично оцінює доводи представників відповідача щодо усунення вищезазначених порушень шляхом заміни ліфтів реєстр.№№5580,5582 у липні 2018 року, оскільки усунення порушень у майбутньому не усуває ризику виникнення надзвичайної ситуації та очевидного існування загрози життю та здоров'ю людей на протязі всього часу, необхідного відповідачу для приведення у відповідність до чинного законодавства несправних ліфтів.
З огляду на зазначене суд дійшов висновку, що подальша експлуатація ліфтів реєстр.№№5580, 5582, які знаходяться за адресою: м. Одеса, вул. Святослава Ріхтера, 146, до повного усунення встановлених порушень, створює об'єктивну загрозу здоров'ю і життю людей і може призвести до тяжких наслідків, що, в свою чергу, є підставою для застосування до ОСББ Святослава Ріхтера 146 заходів реагування у вигляді повного зупинення виконання робіт по експлуатації вищезазначених ліфтів.
Відповідно до ч. 1. ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно з ч.ч.1.2 ст. 76 КАС України встановлено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Частиною 1 ст. 77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
На час ухвалення рішення у даній справі відповідачем не надано відзиву на позовну заяву та доказів повного усунення реальної загрози життю та здоров'ю людей, а також доказів вчинення ним дій щодо повного усунення виявлених в ході перевірки порушень.
На підставі викладеного, суд дійшов висновку про обґрунтованість та доведеність позовних вимог Головного управління Держпраці в Одеській області та наявність підстав для їх задоволення.
Відповідно до ч. 1 ст. 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Згідно ч.2 ст.133 КАС України якщо у строк, встановлений судом, судові витрати не будуть оплачені, позовна заява залишається без розгляду або витрати розподіляються між сторонами відповідно до судового рішення у справі, якщо сплату судових витрат розстрочено або відстрочено до ухвалення судового рішення у справі.
З огляду на те, що ухвалою суду від 23.04.2018 року позивачу було відстрочено сплату судового збору у розмірі 1762 грн. до ухвалення рішення у справі, суд вважає за небхідне стягнути відповідну суму судового збору за звернення з даним адміністративним позовом з Головного управління Держпраці в Одеській області за рахунок бюджетних асигнувань до спеціального фонду Державного бюджету України.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Судові витрати, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз, в цій справі відсутні.
Керуючись ст.ст. 139, 241-243-246, 250, 255, 295 КАС України, суд,-
ВИРІШИВ:
Адміністративний Головного управління Держпраці в Одеській області (65044, пр. Шевченка, буд. 2) до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Святослава Ріхтера 146" (65036, м. Одеса, вул. Святослава Ріхтера, буд. 146) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду шляхом зупинення експлуатації ліфтів - задовольнити.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Святослава Ріхтера 146" (вул. С.Ріхтера, буд. 146, м. Одеса, Одеська область, 65036; код ЄДРПОУ: 40604902) шляхом повного зупинення експлуатації ліфтів реєстр.№№ 5580, 5582, які знаходяться за адресою: вул. Святослава Ріхтера, буд. 146, м. Одеса, у зв'язку із загрозою життю та здоров'ю людей.
Стягнути з Головного управління Держпраці в Одеській області (65044, пр. Шевченка, буд. 2) за рахунок бюджетних асигнувань до спеціального фонду Державного бюджету України судовий збір у розмірі 1762,00 (одна тисяча сімсот шістдесят дві)грн. 00коп.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та в строки, встановлені ст. 293,295 КАС України.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 255 КАС України.
Повний текст рішення складено та підписано 20.06.2018 року у зв'язку із наданням судді днів відпочинку 18-19 червня 2018 року за перебування у відрядженні у вихідні дні 08,09,10 червня 2018 року.
Суддя М.М. Аракелян
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.06.2018 |
Оприлюднено | 22.06.2018 |
Номер документу | 74813422 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Аракелян М. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні