ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21.06.2018 м. Івано-ФранківськСправа № 909/316/16 Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Калашник В.О.
секретар судового засідання Кричовський Р.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу заяву ТОВ "Укрспецбуд" про перегляд судового рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 31.05.2016 за нововиявленими обставинами у справі
за позовом: Івано-Франківської міської ради,
вул. Грушевського, 21,м. Івано-Франківськ,76004
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрспецбуд"
вул. Незалежності, 65/9,м. Івано-Франківськ,76018
представник: ОСОБА_1
вул. Чорновола 7, м. Івано-Франківськ, 76018.
про стягнення збитків у вигляді неодержаного доходу за використання земельної ділянки, якою користується відповідач без правовстановлюючих документів в сумі164985,64 грн.
за участю:
Від позивача: ОСОБА_2 - представник, (довіреність від 02.01.2018)
Від відповідача: ОСОБА_3 - адвокат, (посвідчення №1/03 від 12.04.2017)
Встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Укрспецбуд" звернулось до Господарського суду Івано-Франківської області із заявою від 17.05.2018 про перегляд судового рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 31.05.2016 за нововиявленими обставинами.
Вказана заява обгрунтована тим, що у даній справі нововиявленою обставиною є скасування рішення Івано-Франківської міської ради б/н від 10.07.2008 року "Про затвердження матеріалів нормативної грошової оцінки земель міста Івано-Франківська", згідно постанови Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 14.12.2009 року у справі №2а-1965/2009 року (залишеного без змін Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 22.12.2010 року) , а також рішення Івано-Франківської міської ради №248-10/1 від 25.06.2011 Про внесення змін до рішення сесії міської ради від 10.07.2008 року згідно постанови Львівського апеляційного адміністративного суду №876/7281/15 від 26.10.2015 (залишеної без змін Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 15.03.2016 року у справі №К/800/48385/15), які стали підставою для ухвалення рішення від 31.05.2016 по даній справі. Позивач вказує, що йому не було відомо про вказаний вище факт на момент прийняття рішення суду, оскільки інформацію про скасування спірних рішень міської ради не було опубліковано у встановленому чинним законодавством України порядку. Більше того, дані офіційного сайту Івано-Франківської міської ради вказують на те, що рішення Івано-Франківської міської ради №248-10/1 від 25.06.2011 року є чинним.
Ухвалою від 24.05.2018 суд відкрив провадження за нововиявленими обставинами у справі №909/316/18 та призначив судове засідання.
Представник Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрспецбуд" в засіданні суду підтримав вимоги заяви про перегляд рішення за нововиявленими обставинами та просить суд скасувати рішення Господарського суду від 31.05.2016 та прийняти нове, яким в позові відмовити.
Представник Івано-Франківської міської ради в судовому засіданні просив відмовити в задоволенні заяви про перегляд рішення за нововиявленими обставинами, обгрунтовуючи тим, що скасування нормативного акту жодним чином не впливає на нарахований ним розмір збитків, оскільки нарахована ним сума збитків здійснена з урахуванням скасування вказаного вище рішення міської ради. При цьому вказує що нормативний акт у разі його скасування втрачає чинність після набрання законної сили судовим рішенням.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, проаналізувавши наявні у справі докази, суд дійшов наступних висновків.
Відповідно до ст. 325 ГПК України, заява про перегляд судових рішень за нововиявленими або виключними обставинами розглядається судом у судовому засіданні протягом тридцяти днів з дня відкриття провадження за нововиявленими або виключними обставинами.
Справа розглядається судом за правилами, встановленими цим Кодексом для провадження у суді тієї інстанції, яка здійснює перегляд. У суді першої інстанції справа розглядається у порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням учасників справи.
Судове рішення, ухвалене за результатами перегляду судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами, може бути переглянуте на загальних підставах.
Як зазначено у п. 5 Постанови Пленуму Верховного Суду України "Про практику перегляду судами у зв'язку з нововиявленими обставинами рішень, ухвал і постанов у цивільних справах, що набрали законної сили від 27 лютого 1981року № 1, не можуть бути визнані нововиявленими нові, тобто такі, що виникли чи змінилися після постановлення рішення обставини, а також обставини, на які посилалася особа, яка брала участь у справі, у своїх поясненнях, касаційній скарзі або які могли бути встановлені при виконанні судом вимог процесуального закону.
Нововиявлені обставини за своєю юридичною суттю є фактичними даними, що в установленому порядку спростовують факти, які було покладено в основу судового рішення. Господарський суд вправі змінити або скасувати судове рішення за нововиявленими обставинами лише за умови, що ці обставини впливають на юридичну оцінку обставин, здійснену судом у судовому рішенні, що переглядається.
Водночас, нововиявленими можуть бути визнані лише істотно значимі, суттєві обставини, тобто такі обставини, обізнаність суду відносно яких при розгляді справи, забезпечила би прийняття цим судом іншого рішення. Тобто, однією з умов перегляду судового рішення за нововиявленими обставинами на підставі ст. 320 ГПК України є істотність для справи обставин, що не були встановлені судом та не були і не могли бути відомі особі на час розгляду справи. для вирішення спору. Тому результат перегляду судового рішення за нововиявленими обставинами залежить від того, чи спростовують ці обставини факти, які було покладено в основу судового рішення.
31.05.2016, Господарським судом Івано-Франківської області прийнято рішення про задоволення позову Івано-Франківської міської ради та стягнуто з відповідача, Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрспецбуд" збитки, у вигляді неодержаного доходу за використання земельної ділянки, якою користується відповідач без правовстановлюючих документів в сумі 164985,64 грн.
При винесені вказаного вище рішення судом встановлено факт наявності вини відповідача внаслідок використання спірної земельної ділянки комунальної власності без правовстановлюючих документів, та при задоволенні позову про стягнення збитків в розмірі 164985,64 грн, взято до уваги нормативну грошову оцінку земельних ділянок визначених на підставі скасованого рішення Івано-Франківської міської ради №248-10/1 від 25.06.2011 року, про яке (скасування) суду не було відомо при прийнятті Господарським судом рішення від 31.05.2016.
З наявних у матеріалах справи доказів, які були подані позивачем вбачається, що нарахування за 2012-2015 роки здійснено на підставі рішення Івано-Франківської міської ради від 25.06.2011 року №248-10/1 Про внесення змін до рішення сесії міської ради від 10.07.2008 року "Про затвердження матеріалів нормативної грошової оцінки земель м. Івано-Франківська", тобто рішення, яке в судовому порядку скасовано.
Рішенням Івано-Франківської міської ради від 25.06.2011 року №248-10/1 Про внесення змін до рішення сесії міської ради від 10.07.2008 року "Про затвердження матеріалів нормативної грошової оцінки земель м. Івано-Франківська" внесено зміни, а саме визначено про втрату чинності з моменту затвердження нової грошової оцінки та затверджено нову нормативно грошову оцінку з 01.01.2011 року, в розмірі 248 грн.79 коп. за 1 кв.м.
Як вбачається із матеріалів справи, долучених під час подання заяви про перегляд рішення за нововиявленими обставинами, зокрема постанови Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 14.12.2009 у справі №2а-1965/2009 року (залишеного без змін Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 22.12.2010 року), рішення Івано-Франківської міської ради б/н від 10.07.2008 року "Про затвердження матеріалів нормативної грошової оцінки земель міста Івано-Франківська" скасовано та Постанови Львівського апеляційного адміністративного суду №876/7281/15 від 26.10.2015 (залишеної без змін Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 15.03.2016 року у справі №К/800/48385/15), скасовано рішення Івано-Франківської міської ради №248-10/1 від 25.06.2011 року.
Відповідно до ч.4 ст. 75 ГПК України, обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Таким чином, судові рішення у справі №2а-1965/2009 та №К/800/48385/15, які набрали законної сили, мають преюдиційне значення, а встановлені ним обставини повторного доказування не потребують.
При розгляді позовних вимог та винесені 31.05.2016 року судом рішення про задоволення позову в повному обсязі щодо стягнення збитків в сумі 164985,64 грн , суд у відповідності до ст.86 ГПК України, виходив із наявних у матеріалах справи доказів.
Разом з тим, на момент прийняття рішення судом не встановлено факт визнання незаконниим та скасування в судовому порядку Рішення Івано-Франківської міської ради №248-10/1 від 25.06.2011 року, оскільки інформацію про цей факт не було опубліковано у встановленому чинним законодавством України порядку. Більше того, дані офіційного сайту Івано-Франківської міської ради вказують на чинність спірного рішення Івано-Франківської міської ради. Вказане також свідчить і про те, що відповідач про вказаний вище факт не був проінформований.
Спростовуючи твердження позивача про те, що на розмір збитків не впливає рішення ради, оскільки воно втратило чинність після набрання законної сили судового рішення, суд зазначає наступне.
Акт державного чи іншого органу - це юридична форма рішень цих органів, тобто офіційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов'язків характер для суб'єктів цих відносин. Нормативний акт - це прийнятий уповноваженим державним чи іншим органом у межах його компетенції офіційний письмовий документ. Який встановлює, змінює чи скасовує норми страва, носить загальний чи локальний характер та застосовується неодноразово.
У відповідності до Узагальнення Верховного Суду України від 2411.2008 р. Практика розгляду судами цивільних справ про визнання правочинів недійними , некоректним є застосування цього терміна (недійсність) до нормативно-правових актів у цьому випадку може йтись про їх нечинність або неправомірність (незаконність, протиправність). Тобто, Верховний Суд України розмежовує поняття нечинність , неправомірність та незаконність .
Згідно ч. 10 ст. 59 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні , акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
У відповідності до п. 1 ч. 2 ст. 162 КАС України, у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову про визнання протиправними рішення суб'єкта владних повноважень чи окремих його положень, дій чи бездіяльності і про скасування або визнання нечинним рішення чи окремих його положень. Згідно ч. 8 ст. 171 КАС України, суд може визнати нормативно-правовий акт незаконним чи таким, що не відповідає правовому акту вищої юридичної сили, повністю або в окремій його частині.
Таким чином, як вбачається з вищезазначених нормативно правових актів, позицій судів, адміністративний позов може містити вимогу або про визнання нормативно-правого акту незаконним та скасування, або про визнання його нечинним. Водночас, правова природа цих термінів є різною, зокрема, незаконність означає втрату юридичної сили нормативно-правовим актом з моменту його прийняття, тобто такий нормативно-правовий акт не породжує правових наслідків, окрім пов'язаних з його незаконністю, а нечинність - втрату юридичної сили нормативно-правовим актом після набрання законної сили судовим рішенням. В першому випадку, нормативно-правовий акт є таким, що не діяв взагалі, а в другому - нормативно-правовий акт перестає діяти тільки на майбутнє.
Аналогічні міркування щодо співвідношення незаконності та нечинності вбачаються з Постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України № 7 від 20.05.2013 р. Про судове рішення в адміністративній справі .
Підсумовуючи вищевикладене, рішення Івано-Франківської міської ради № 248-10/1 від 25.06.2011 року, внаслідок визнання його незаконним та скасування в частині п. 1 та п. 6. втратило в частині п. 1 та п. 6 юридичну силу з моменту його прийняття.
Наведене вище свідчить про неправомірність застосування позивачем та ГУ Держгеокадастру в Івано-Франківській області матеріалами технічної документації про нормативну грошову оцінку земель міста Івано-Франківська, що затвердженні Рішенням №248-10/1 від 25.06.2011 року.
Тому, позовні вимоги в частині нарахування збитків за 2012-2015 роки в сумі 164985,64грн є неправомірними та задоволенню не підлягають.
Згідно зі ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
У відповідності до ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
В той час, ст. 76, 77 ГПК України, які регулюють питання належності і допустимості доказів, передбачено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання. (ст. 79 ГПК України).
Оскільки судом встановлено підстави для перегляду рішення у даній справі за нововиявленими обставинами, та справу переглянуто з урахуванням відповідних обставин, заява про перегляд рішення за нововиявленими обставинами підлягає задоволенню . Рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 31.05.2016 слід скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову Івано-Франківської міської ради до відповідача, Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрспецбуд" про стягнення збитків, у вигляді неодержаного доходу за використання земельної ділянки, якою користується відповідач без правовстановлюючих документів в сумі 164985,64 грн.
Згідно п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України, судовий збір який сплачений при поданні позовної заяви залишити за позивачем , а судовий збір за перегляд судового рішення у зв'язку з нововиявленими обставинами стягнути з позивача на користь відповідача.
Керуючись ст. 59 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні , ст. 162, 171 КАС України, ст. 73, 75, 76, 77, 79, 123, 129, 233, 236-238, 240, 241, 320, 321, 325 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Задовольнити заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрспецбуд" про перегляд судового рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 31.05.2016 за нововиявленими обставинами у даній справі.
Скасувати рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 31.05.2016 у справі 909/316/16 та прийняти нове рішення , яким відмовити в задоволенні позову Івано-Франківської міської ради до відповідача, Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрспецбуд" про стягнення збитків, у вигляді неодержаного доходу за використання земельної ділянки, якою користується відповідач без правовстановлюючих документів в сумі 164985,64 грн.
Судовий збір, який сплачений при поданні позовної заяви залишити за позивачем
Стягнути з позивача, Івано-Франківської міської ради (вул. Грушевського, 21, м. Івано-Франківськ, код ЄДРПОУ 33644700, УДКСУ місті Івано-Франківську, код одержувача 37952250, р/р №33219812700002 код платежу 18010600, МФО 836014 ГУДКСУ місті Івано-Франківську) на користь відповідача, товариства з обмеженою відповідальністю Укрспецбуд (вул. Незалежності, 65/9, м. Івано-Франківськ , код ЄДРПОУ 23925736) - 3713,00 грн судового збору за перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами у справі
Наказ видати після набрання рішенням законної сили та направити відповідачу.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Львівського апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складення повного тексту рішення.
Повне рішення складено 22.06.2018
Суддя Калашник В.О.
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 21.06.2018 |
Оприлюднено | 22.06.2018 |
Номер документу | 74840948 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Плотніцький Борис Дмитрович
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Калашник В.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні