Ухвала
від 23.06.2018 по справі 821/1214/18
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


УХВАЛА

23 червня 2018 р. м. ХерсонСправа № 821/1214/18

Херсонський окружний адміністративний суд у складі судді Гомельчука С.В., розглянувши у порядку письмового провадження заяву позивача про забезпечення адміністративного позову у справі за позовною заявою ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області про визнання протиправним та скасування наказу, зобов'язання вчинити певні дії,

встановив:

22 червня 2018 року ОСОБА_1 звернувся до суду із адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області , у якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 10 травня 2018 року № 1743 - СГ "Про припинення договору оренди землі";

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області щодо не укладання додаткової угоди про поновлення договору оренди землі сільськогосподарського призначення державної власності, загальною площею 200,0000 га (кадастровий № 6522381000:12:008:0001) із цільовим призначенням для сінокосіння та випасання худоби і зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області укласти додаткову угоду про поновлення строком на сім років договору оренди земельної ділянки (реєстраційний № 652238104000005 від 25 березня 2011 року).

До позовної заяви додана заява про забезпечення позову. Мотивуючи подану заяву, позивач посилається на п. 1 оскаржуваного наказу відповідача від 10 травня 2018 року №1743 - СГ "Про припинення договору оренди землі", яким встановлено, що підставою для припинення договору оренди землі є закінчення строку його дії. Однак, строк дії договору оренди земельної ділянки не закінчився, оскільки був поновлений відповідачем наказом від 06 червня 2016 року № 21-2363/18-16-СГ "Про поновлення договору оренди земельної ділянки". Отже, відповідно до ст.ст. 31, 32 Закону України "Про оренду землі", відповідач міг припинити догоговір про оренду землі тільки шляхом дострокового розірвання в судовому порядку, що не мало місце у даному випадку. При цьому, відповідно до п. 3 оскаржуваного наказу, орендована позивачем земельна ділянка, підлягає включенню до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону. За таких обставин, позивач вважає, що невжиття заходів забезпечення позову, може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду, у разі задоволення позовних вимог.

Заява про забезпечення позову розглядається судом, у провадженні якого перебуває справа або до якого має бути поданий позов, не пізніше двох днів з дня її надходження, без повідомлення учасників справи. Суд, розглядаючи заяву про забезпечення позову, може викликати особу, яка подала заяву про забезпечення позову, для надання пояснень або додаткових доказів, що підтверджують необхідність забезпечення позову. У виняткових випадках, коли наданих заявником пояснень та доказів недостатньо для розгляду заяви про забезпечення позову, суд може призначити її розгляд у судовому засіданні з повідомленням заінтересованих сторін у встановлений судом строк (ч. 1, 2, 3 ст. 154 КАС України).

Відтак, суд приймає рішення про розгляд заяви позивача у порядку письмового провадження.

Дослідивши заяву позивача про забезпечення позову та додані до неї документи, суд вважає за необхідне відмовити у забезпеченні позову, враховуючи наступне.

Судом встановлено, що 25 березня 2011 року між позивачем та Голопристанською районною державною адміністрацією, строком на п'ять років укладено договір оренди земельної ділянки, площею 200,0000 га, з цільовим призначенням - для сінокосіння та випасання худоби, яка розташована за межами Великокардашинської сільської ради Голопристанського району Херсонської області.

06 червня 2016 року відповідачем видано наказ № 21-2363/18-16-СГ "Про поновлення договору оренди земельної ділянки", яким поновлено зазначений договір оренди землі на 07 років з 25 березня 2016 року (з моменту припинення дії договору).

26 березня 2018 року позивач, керуючись наказом від 06 червня 2016 року, звернувся до відповідача з заявою про поновлення строку оренди земельної ділянки на сім років, додавши до поданої заяви: копію витягу з державного земельного кадастру про земельну ділянку; копію витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки; копію договору земельної ділянки; довідку податкової інспекції про відсутність заборгованості по орендній платі; проект додаткової угоди.

10 травня 2018 року відповідачем видано оскаржений наказ № 1743-СГ "Про припинення договору оренди землі", яким припинено договір оренди землі. Згідно п. 3 оскаржуваного наказу, права на орендовану позивачем земельну ділянку, виставляються на земельні торги у формі аукціону.

Надаючи правову оцінку аргументам, заявленим у заяві позивача, суд наголошує на наступному.

Пунктом 1, 2 ч. 2 ст. 150 КАС України визначено, що забезпечення позову допускається як до пред'явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо: невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду; очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.

Зі змісту заяви про забезпечення позову, судом вбачається, що необхідність забезпечення позову мотивується тим, що перехід права на спірну земельну ділянку до іншої особи за результатами проведення торгів, може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду, якщо воно буде прийняте на користь позивача.

Згідно зі ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами (ч.1 ст.3 Земельного кодексу України).

Земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті (ч.1 ст.134 Земельного кодексу України).

Земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів (ч.1 ст.135 Земельного кодексу України).

Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу (ч.2 ст.135 Земельного кодексу України).

Організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів.

Виконавцем земельних торгів є суб'єкт господарювання, який уклав з організатором земельних торгів договір про їх проведення.

Учасником земельних торгів є фізична або юридична особа, яка подала виконавцю земельних торгів документи, зазначені в частині сьомій статті 137 цього Кодексу, сплатила реєстраційний та гарантійний внески, зареєстрована у книзі реєстрації учасників земельних торгів і відповідно до закону може набувати право власності чи користування земельною ділянкою, яка виставляється на земельні торги (ч.3 ст.135 Земельного кодексу України).

Підготовку лотів до проведення земельних торгів забезпечує організатор земельних торгів.

Підготовка лотів до проведення земельних торгів включає:

а) виготовлення, погодження та затвердження в установленому законодавством порядку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі зміни цільового призначення земельної ділянки та у разі, якщо межі земельної ділянки не встановлені в натурі (на місцевості);

б) державну реєстрацію земельної ділянки;

в) державну реєстрацію речового права на земельну ділянку;

г) отримання витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідно до Закону України "Про оцінку земель" у разі продажу на земельних торгах права оренди на неї;

ґ) проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до Закону України "Про оцінку земель", крім випадків продажу на земельних торгах права оренди на неї;

д) встановлення стартової ціни продажу земельної ділянки, яка щодо земель державної та комунальної власності не може бути нижчою за експертну грошову оцінку земельної ділянки;

е) встановлення стартового розміру річної орендної плати, який щодо земель державної та комунальної власності не може бути меншим розміру орендної плати, визначеного Податковим кодексом України;

є) встановлення стартової ціни продажу прав емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки, яка щодо земель державної чи комунальної власності не може бути нижчою за ринкову вартість відповідного права, визначену шляхом проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок;

ж) визначення виконавця земельних торгів, дати та місця проведення земельних торгів (ч.4 ст.136 Земельного кодексу України).

Згідно приписів ст. 137 Земельного кодексу України, організатор земельних торгів не пізніше десяти робочих днів після підписання договору про проведення торгів передає, а виконавець земельних торгів приймає документи та матеріали на лот, зазначені у частині четвертій статті 136 цього Кодексу (ч. 1). Документація щодо кожного лота оформляється виконавцем земельних торгів в окрему справу і після закінчення торгів передається покупцеві. Із зазначених документації та матеріалів виконавець земельних торгів формує інформаційну картку на лот (ч. 2). Виконавець земельних торгів після отримання документів та матеріалів на лот забезпечує опублікування на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а також, за бажанням організатора земельних торгів, у друкованих засобах масової інформації оголошення про проведення земельних торгів (ч. 3). Земельні торги проводяться не раніше 30 днів та не пізніше 90 днів після оприлюднення оголошення (ч. 6). Особа, яка бажає взяти участь у земельних торгах, не пізніше ніж за три робочі дні до їх проведення подає виконавцю земельних торгів відповідний перелік документів (ч. 7). Виконавець земельних торгів після отримання документів, зазначених у частині першій цієї статті, заносить до книги реєстрації учасників торгів порядковий номер учасника і номер лота, який він виявив бажання придбати, та видає учаснику (його представнику) довідку про отримання документів із зазначенням їх переліку, вхідний квиток, інформаційну картку на лот та картку учасника (із зазначенням на зворотному боці умов проведення торгів) (ч. 8).

Частиною 3 ст. 136 КАС України передбачено, що земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.

З аналізу наведених норм законодавства, вбачається, що земельні торги фактично починаються із формування переліку земельних ділянок, інформування населення, відбору потенційних учасників, їх реєстрації, а закінчуються укладенням відповідних договорів і передачею земельних ділянок до майбутніх користувачів. Відтак, земельні торги представляють собою не одноразову дію, а комплекс певних дій, які проводяться окремими організаціями та складаються із підготовчої частини, безпосередньо торгів і дій, які є наслідком проведення таких торгів.

Крім того, включення у передбаченому законодавством порядку спірної земельної ділянки до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону, виключає можливість передачі цієї земельної ділянки її розпорядником (відповідачем) до завершення торгів у власність чи у користування.

Відповідно до Постанови Пленуму Верховного Суду України від 22 грудня 2006 року №9 Про практику застосування судами процесуального законодавства при розгляді заяв про забезпечення позову в тій частині, яка стосується загальних положень застосування забезпечення позову, а також Постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 06 березня 2008 року № 2 Про практику застосування адміністративними судами окремих положень Кодексу адміністративного судочинства під час розгляду адміністративних справ при розгляді заяв про забезпечення позову, суд (суддя) має з урахуванням доказів, наданих позивачем на підтвердження своїх вимог, пересвідчитися, зокрема, у тому, що між сторонами дійсно виник спір та існує реальна загроза невиконання чи утруднення виконання можливого рішення суду про задоволення позову; з'ясувати обсяг позовних вимог, дані про особу відповідача, а також відповідність виду забезпечення позову, який просить застосувати особа, котра звернулася з такою заявою, позовним вимогам. Вирішуючи питання про забезпечення позову, суд має брати до уваги інтереси не лише позивача, а й інших осіб, права яких можуть бути порушені, у зв'язку із застосуванням відповідних заходів, а також має враховувати співрозмірність вимог заяви про забезпечення позову заявленим позовним вимогам, та обставинам справи.

Враховуючи викладене, довготривалість процедури проведення земельних торгів, неможливість передачі прав на земельну ділянку до повного завершення торгів та обмежені строки розгляду даної справи, суд вважає безпідставними вимоги заяви про забезпечення позову, так як факт виставлення прав на спірну земельну ділянку на земельних торгах, не призводить до істотного ускладнення чи неможливості виконання рішення суду та не впливає на ефективність захисту або поновлення порушених чи оспорюваних прав, свобод та інтересів позивача.

Таким чином, заява позивача про забезпечення позову є необґрунтованою, а тому суд відмовляє у забезпеченні позову.

Керуючись ст.ст. 50, 150-154, 243, 248 КАС України, суд

ухвалив :

У задоволенні заяви про забезпечення позову відмовити.

Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Одеського апеляційного адміністративного суду в 15-денний строк з дня її проголошення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження апеляційна скарга подається протягом 15 днів з дня складання повного судового рішення.

Суддя Гомельчук С.В.

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.06.2018
Оприлюднено24.06.2018
Номер документу74877752
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —821/1214/18

Ухвала від 26.07.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Гомельчук С.В.

Ухвала від 26.07.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Гомельчук С.В.

Ухвала від 10.07.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

Ухвала від 25.06.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Гомельчук С.В.

Ухвала від 23.06.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Гомельчук С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні