Рішення
від 25.06.2018 по справі 803/750/18
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 червня 2018 року ЛуцькСправа № 803/750/18

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого – судді Волдінера Ф.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Волинського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до товариства з обмеженою відповідальністю «Понінківська картонно-паперова фабрика» про стягнення коштів,

ВСТАНОВИВ:

Волинське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів (далі – позивач) звернулось з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «Понінківська картонно-паперова фабрика» (далі – ТзОВ «Понінківська картонно-паперова фабрика», відповідач) про стягнення адміністративно-господарських санкцій в розмірі 77 483, 58 грн. та пені в розмірі 325, 43 грн.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 26 квітня 2018 року відкрито провадження у справі та постановлено здійснювати розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що середньооблікова чисельність працюючих у 2017 році у відповідача фактично складала 134 чол., з них середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність складає 3 чол.

Норматив робочих місць для працевлаштування ТзОВ «Понінківська картонно-паперова фабрика» осіб з інвалідністю складає 5 осіб, який ним не виконаний.

Таким чином, в порушення вимог закону, відповідачем не забезпечено працевлаштування 2 осіб з інвалідністю.

У зв'язку з невиконанням відповідачем нормативу для працевлаштування осіб з інвалідністю відділення фонду 12 березня 2018 року направило відповідачу повідомлення про наявність заборгованості з адміністративно-господарських санкцій в розмірі 77483, 58 грн. Проте, зазначена сума адміністративно-господарських санкцій самостійно сплачена не була, а тому відповідачу нараховано пеню за порушення термінів сплати санкцій в сумі 325, 43 грн.

Позивач просить стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Понінківська картонно-паперова фабрика» адміністративно-господарські санкції в розмірі 77 483, 58 грн. та пеню в розмірі 325, 43 грн.

У відзиві на позовну заяву від 10 травня 2018 року № 1/34 відповідач позовні вимоги не визнав та просив відмовити в задоволенні позову з тих підстав, що обов'язок підприємства зі створення робочих місць для інвалідів не супроводжується його обов'язком займатися пошуком інвалідів для працевлаштування.

Зазначає, що товариством вжито усіх залежних від нього заходів щодо утворення робочих місць для працевлаштування інвалідів і на нього не може бути покладена відповідальність за не направлення уповноваженими органами необхідної кількості інвалідів для працевлаштування, відсутність у найближчих населених пунктах за місцем знаходження підприємства інвалідів, які бажають працевлаштуватися.

Відтак, вважає, позов безпідставним і таким, що ґрунтується на вимогах чинного законодавства України (а. с. 19-21).

У відповіді на відзив від 25 травня 2018 року № 193-06/02 представник позивача додатково зазначила, що до обов'язків роботодавців стосовно забезпечення прав інвалідів на працевлаштування, крім створення відповідних робочих місць, відноситься також надання Державній службі зайнятості інформації, необхідної для організації такого працевлаштування.

Вказує, що відповідачем подавався звіт форми 3-ПН Державній службі зайнятості лише 11 січня 2017 року, в інші ж місяці 2017 року із такими звітами до Державної служби зайнятості не звертався, а відтак такі дії роботодавця не можуть свідчити про вчинення ним усіх дій, необхідних для працевлаштування інвалідів, і, відповідно, про наявність підстав для звільнення від відповідальності, передбаченої Законом України « Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (а. с. 122-124).

В запереченні на відповідь на відзив від 12 червня 2018 року № 1/45 представник відповідача зазначив, що на виконання вимог законодавства ТзОВ «Понінківська картонно-паперова фабрика» в 2017 році щомісячно направляло до Полонського районного центру зайнятості звіти за формою № 3-ПН про наявність вакантних місць для працевлаштування інвалідів.

Сторони скористались своїм правом на подання до суду заяв по суті справи, в яких письмово виклали свої вимоги, заперечення, аргументи, пояснення та міркування щодо предмета спору, а тому суд вважає можливим розглянути справу за наявними у справі матеріалами.

Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення з огляду на наступне.

Судом встановлено, що ТзОВ «Понінківська картонно-паперова фабрика» подано до Волинського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2017 рік (форма 10-ПІ), відповідно до якого: середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу (осіб) – 134; з них середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність (осіб) – 3 особи; кількість інвалідів – штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» (осіб) – 5; фонд оплати праці штатних працівників (тис. грн.) – 5191, 40; середньорічна заробітна плата штатного працівника – 38741, 79 грн.; сума адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів – 77483, 58 грн. (т. 1, а. с. 10-11).

29 березня 2018 року у зв'язку з невиконанням позивачем нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю позивач направив відповідачу повідомлення № 87/17-602 про наявність заборгованості по адміністративно-господарських санкціях в розмірі 77483, 58 грн., яку потрібно самостійно сплатити не пізніше 15 квітня 2018 року. Крім того, повідомлено, що порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені на суму заборгованості по сплаті цих санкцій в розмірі 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України за кожний календарний день її прострочення включаючи день сплати (т. 1, а. с. 9).

Проте, в порушення зазначених вимог, у термін до 15 квітня 2018 року зазначена сума адміністративно-господарських санкцій відповідачем сплачена не була, а тому була нарахована пеня за прострочення в сумі 325, 43 грн.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини третьої статті 18 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов'язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно із частиною третьою статті 18-1 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» державна служба зайнятості здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомендацій МСЕК, наявних у особи з інвалідністю кваліфікації та знань, з урахуванням її побажань.

Частиною першою статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» встановлено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Відповідно до частини першої статті 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю.

Пунктом 4 частини третьої статті 50 Закону України «Про зайнятість населення» встановлено, що роботодавці, зокрема, зобов'язані своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про попит на робочу силу (вакансії).

Наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 31 травня 2013 року № 316 «Про затвердження форми звітності № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» та Порядку її подання» затверджена форма звітності № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» та Порядок подання форми звітності № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)».

Згідно із пунктом 5 вказаного Порядку форма № 3-ПН подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.

Таким чином, до обов'язків роботодавців стосовно забезпечення прав інвалідів на працевлаштування крім створення відповідних робочих місць, відноситься також надання Державній службі зайнятості інформації, необхідної для організації такого працевлаштування, і саме подання такої інформації (звітність форми № 3-ПН) за всі місяці відповідного року може свідчити про вчинення роботодавцем усіх дій, необхідних дій для працевлаштування інвалідів, і, відповідно, про наявність підстав для звільнення від відповідальності, передбаченої статтею 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні». Будь-які інші дії роботодавців не виправдовують та не звільняють від відповідальності за порушення правил господарської діяльності.

ТзОВ «Понінківська картонно-паперова фабрика» зазначає, що ним щомісячно у 2017 році направлялась до Полонського районного центру зайнятості Звітність форми 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)», на підтвердження чого надає копії зазначених звітів форми 3-ПН із відміткою про їх отримання у правому кутку нижнього поля першого аркуша (т. 1, а. с.26-50).

Однак, відповідно до відповіді Полонського районного центру зайнятості від 04 травня 2018 року № 12-02/164 на звернення щодо надання інформації про отримання центром зайнятості від відповідача інформації про створення (пристосування) робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, а також про вільні робочі місця та вакантні посади, протягом 2017 року зазначено, що Полонським районним центром зайнятості зареєстровано звіт форми 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» виключно для категорій осіб з інвалідністю поданий ТзОВ «Понінківська картонно-паперова фабрика» лише 12 січня 2017 року (т. 2, а. с. 125).

Суд критично оцінює доводи представника відповідача, про те, що ним вжито усіх необхідних заходів для виконання нормативу з працевлаштування інвалідів з наступних підстав.

Відповідно до статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування.

Постановою Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2011 року № 1242 затверджено Типову інструкцію з діловодства у центральних органах виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих органах виконавчої влади.

Пунктом 82 вказаної Інструкції передбачено, що відмітка про надходження документа до установи проставляється від руки або за допомогою штампа, автоматичного нумератора на лицьовому полі у правому кутку нижнього поля першого аркуша оригіналу документа. Елементами зазначеного реквізиту є скорочене найменування установи - одержувача документа, реєстраційний індекс, дата (у разі потреби - година і хвилини) надходження документа. У разі застосування автоматизованої системи реєстрації зазначена інформація наноситься за допомогою штрих-коду.

Згідно із пунктом 153 Типової інструкції з діловодства у центральних органах виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих органах виконавчої влади факт і дата надходження документа до установи обов'язково фіксуються за правилами, зазначеними в пункті 82 цієї Інструкції.

Однак, як вбачається з наданих відповідачем звітів форми 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» від 08 лютого 2017 року, 13 березня 2017 року, 12 квітня 2017 року, 17 травня 2017 року, 07 червня 2017 року, 07 липня 2017 року, 11 серпня 2017 року, 11 вересня 2017 року, 10 жовтня 2017 року, 09 листопада 2017 року та 10 грудня 2017 року, вимоги Типової інструкції з діловодства у центральних органах виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих органах виконавчої влади щодо факту і дати надходження документа до установи не дотримано, вказано лише «Отримав та дату отримання», а тому не є належним доказом на підтвердження подання відповідачем звітів форми 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» до Полонського районного центру зайнятості.

Таким чином, відповідачем в повній мірі не виконаний покладений на нього обов'язок про інформування державної служби зайнятості, яка займається працевлаштуванням інвалідів, про створення робочого місця, що позбавило можливості відповідні органи прийняти міри про працевлаштування інваліда у ТзОВ «Понінківська картонно-паперова фабрика» та є підставою для нарахування адміністративно-господарських санкцій.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач, заперечуючи проти позову, довів суду, що, діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України. Відтак, враховуючи вищенаведене, суд вважає за необхідне позов задовольнити повністю.

Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Тобто, при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача судовий збір не стягується.

Керуючись статтями 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Понінківська картонно-паперова фабрика» (43018, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Потебні, будинок 71, ідентифікаційний код юридичної особи 37993343) в дохід Державного бюджету України адміністративно-господарські санкції в розмірі 77483 (сімдесят сім тисяч чотириста вісімдесят три) гривні 58 копійок та пені в розмірі 325 (триста двадцять п'ять) гривень 43 копійки.

Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України, та може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя                                                             Ф.А. Волдінер

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.06.2018
Оприлюднено03.07.2018
Номер документу74931195
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —803/750/18

Ухвала від 07.02.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гриців М.І.

Постанова від 18.12.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Ухвала від 06.11.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Ухвала від 29.08.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 01.08.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Рішення від 25.06.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Волдінер Фелікс Арнольдович

Ухвала від 26.04.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Волдінер Фелікс Арнольдович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні