Справа № 815/1879/18
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 червня 2018 року Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Радчука А.А.,
за участю секретаря - Ляшенко Ю.В.,
за участю сторін: представник позивача - ОСОБА_1
представник відповідачів
та третьої особи - ОСОБА_2
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Одеського окружного адміністративного суду справу за позовом Кандидата на посаду ОСОБА_3 селищного голови ОСОБА_4 (65037,Одеська область, Овідіопольський район, с. Лиманка, ж/м «Дружний» , вул. Словянська, 18, РНОКПП НОМЕР_1) до секретаря Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_5, заступника голови ОСОБА_3 селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_6 та членів ОСОБА_3 селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_5, ОСОБА_5, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11І, ОСОБА_12, ОСОБА_13 (адреса відповідачів: 65497, Одеська область, Овідіопольський район, с. Лиманка, ділянка №10, буд. 39/1), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів ОСОБА_3 селищна виборча комісія Овідіопольського району Одеської області (65497, Одеська область, Овідіопольський район, с. Лиманка, ділянка №10, буд. 39/1, код ЄДРПОУ 34010844) про визнання незаконними дій та дострокове припинення повноважень, -
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду звернувся Кандидат на посаду ОСОБА_3 селищного голови ОСОБА_4 з позовною заявою до секретаря Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_5, заступника голови ОСОБА_3 селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_6 та членів ОСОБА_3 селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_5, ОСОБА_5, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11І, ОСОБА_12, ОСОБА_13, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів ОСОБА_3 селищна виборча комісія Овідіопольського району Одеської області про:
визнання незаконними та такими, що є фактом невиконання обов'язків члена виборчої комісії дії щодо невиконання Постанови Одеського апеляційного адміністративного суду від 21.03.2018 року по справі №815/1150/18 та Постанови Центральної виборчої комісії №66 від 11.04.2018 року секретаря Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_5, заступника голови ОСОБА_3 селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_6 та членів ОСОБА_3 селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_5, ОСОБА_5, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11І, ОСОБА_12, ОСОБА_13, які були вчинені шляхом голосування «проти» та «утримання» від прийняття рішення про реєстрацію ОСОБА_4 ОСОБА_3 селищним головою;
визнання незаконними та такими, що є фактом невиконання обов'язків члена виборчої комісії дії щодо невиконання Постанови Одеського апеляційного адміністративного суду від 21.03.2018 року по справі №815/1150/18 та Постанови Центральної виборчої комісії №66 від 11.04.2018 року секретаря Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_5, заступника голови ОСОБА_3 селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_6 та членів ОСОБА_3 селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_5, ОСОБА_5, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11І, ОСОБА_12, ОСОБА_13, які були вчинені шляхом голосування «за» прийняття рішення про визнання ОСОБА_4 таким, що відмовився від посади ОСОБА_3 селищного голови Овідіопольського району Одеської області;
дострокове припинення повноваженнь секретаря Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_5, заступника голови ОСОБА_3 селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_6 та членів ОСОБА_3 селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_5, ОСОБА_5, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11І, ОСОБА_12, ОСОБА_13 на підставі ч.7 ст. 29 Закону України «Про місцеві вибори» .
В обґрунтування позовних вимог Позивач зазначив, що Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 21.03.2018 року по справі №815/1150/18 зобов'язано ОСОБА_3 селищної виборчу комісію Овідіопольського району Одеської області прийняти рішення про реєстрацію ОСОБА_4 ОСОБА_3 селищним головою на виконання ч.3 ст.89 Закону України «Про місцеві вибори» .
Постановою ЦВК від 11.04.2018 № 66 зобов'язано ОСОБА_3 селищної виборчу комісію Овідіопольського району Одеської області до 16.04.2018 прийняти рішення про реєстраціїо ОСОБА_4 ОСОБА_3 селищним головою Овідіопольського району Одеської області згідно з частиною третьою статті 89 Закону України Про місцеві вибори .
16.04.2018 року відбулось засідання ТСВК, на якому до порядку денного було включено три питання: 1. Про реєстрацію ОСОБА_4 ОСОБА_3 селищним головою; 2. Про визнання ОСОБА_4 таким, що відмовився від посади ОСОБА_3 селищного голови; 3. Про затвердження тексту звернення до правоохоронних органів щодо неявки деяких депутатів на призначену першу сесію новоствореної ОСОБА_3 селищної ради.
Підчас голосування по першому питанню порядку денного від 16.04.2018 року секретар комісії ОСОБА_5, члени комісії ОСОБА_7 та ОСОБА_8 голосував проти , а заступник голови комісії ОСОБА_6, та члени комісії ОСОБА_5, ОСОБА_5, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11І, ОСОБА_12, ОСОБА_13 утримались при прийняття такого рішення чим фактично порушили вимоги п.4. ч. 7 Закону України Про місцеві вибори , а саме не виконали вимоги Постанови ЦВК № 66 від 11.04.2018 року, якою ТСВК було зобов'язано прийняти рішення про реєстрацію ОСОБА_4 ОСОБА_3 селищним головою Овідіопольського району Одеської області згідно з частиною третьою статті 89 Закону України Про місцеві вибори .
По другому питанню порядку денного рішення прийнято більшістю голосів ( за голосували: секретар комісії ОСОБА_5, заступник голови комісії ОСОБА_6, члени комісії ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_5, ОСОБА_5, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11І, ОСОБА_12, ОСОБА_13А.), таким чином ОСОБА_4 визнано таким, що відмовився від посади ОСОБА_3 селищного голови, що було оформлено постановою ТСВК від 16.04.2018 № 418 Про повторний розгляд документів, поданих ОСОБА_4 до ОСОБА_3 селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області для реєстрації ОСОБА_3 селищним головою Овідіопольського району Одеської області .
Позивач зазначає, що дії Відповідачів щодо голосування проти та утримання від прийняття рішення про реєстрацію ОСОБА_4 ОСОБА_3 селищним головою та голосування за прийняття Постанови №418 від 16.04.2018 року грубо порушує конституційні права ОСОБА_4 бути обраним до органів місцевого самоврядування та право на працю, а також свідчить про неналежне виконання своїх обов'язків встановлені Законом України Про місцеві вибори .
Ухвалою суду від 10.05.2018 року відкрито провадження по справі та призначено справу до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження.
12.06.2018 року від представника Відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому він просив у задоволенні адміністративного позову відмовити у повному обсязі, зазначивши, що обставинам розгляду ТСВК питань реєстрації ОСОБА_4 ОСОБА_3 селищним головою судами вже неодноразово надавалась оцінка в ході розгляду справ №№ 815/614/18, 815/903/18, 815/1150/18. Судові рішення у цих справах набрали законної сили
Рішеннями суду, які набрали законної сили, вчинити ті чи інші дії або прийняти ті, чи інші рішення зобов'язано саме ТСВК, як колегіальний орган, а не кожного окремого члена ТСВК. При цьому виконання рішень суду відповідно до вимог ст. 27 Закону України Про місцеві вибори здійснюється лише шляхом голосування членів комісії, за наслідками якого ТСВК й приймає будь-яке рішення.
Внаслідок численних судових спорів, ініційованих саме кандидатами на посаду селищного голови, до ТСВК надходили судові рішення, які набрали законної сили, ухвалені по суті з одних й тих самих питань, однак протилежні за змістом. В таких випадках ТСВК зазнавала певні складнощі з прийняттям в межах вимог закону рішень на виконання таких взаємовиключних судових рішень, які мають рівну законну силу є чинними та після апеляційного перегляду не підлягають касаційному оскарженню.
16.04.2018 р. на засіданні ТСВК розглядались судові рішення Одеського окружного адміністративного суду та Одеського апеляційного адміністративного суду, які, по суті, зобов'язують ТСВК прийняти взаємовиключні рішення з одного й того ж питання - реєстрації ОСОБА_4 ОСОБА_3 селищним головою. Всі ці судові рішення набрали законної сили, є чинними та відповідно до ст. 129-1 Конституції України є обов'язковими до виконання ТСВК.
За наслідками голосування ТСВК прийняттям постанови № 418 від 16.04.2018 р. були виконані постанова Одеського апеляційного адміністративного суду від 19 лютого 2018 року по справі № 815/614/18, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 березня 2018 року та постанова Одеського апеляційного адміністративного суду від 07 березня 2018 року по справі № 815/903/18.
Отже відповідачі діяли в межах своїх повноважень, способом, який передбачений Законом України Про місцеві вибори , тому твердження позивача про те, що такі дії є незаконними та підтверджують факт невиконання обов'язків члена виборчої комісії не ґрунтуються на вимогах закону та не підтверджуються жодним доказом.
В судовому засіданні 19.06.2018 року представник Позивача позов підтримав у повному обсязі та просив задовольнити його з підстав, викладених в тексті позовної заяви.
В судовому засіданні 19.06.2018 року представник Відповідачів заперечував проти задоволення адміністративного позову, просив відмовити у його задоволенні з підстав, викладених у відзиві.
В судовому засіданні 19.06.2018 року представник Третьої особи заперечував проти задоволення адміністративного позову та просив відмовити у його задоволенні.
Дослідивши матеріали адміністративної справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов та заперечення на нього, судом встановлено наступне.
Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 19 лютого 2018 року по справі № 815/614/18 визнано протиправною та скасовано постанову ОСОБА_3 селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області від 10.02.2018 року про реєстрацію ОСОБА_4 ОСОБА_3 селищним головою. Зобов'язано ОСОБА_3 селищну виборчу комісію Овідіопольського району Одеської області повторно розглянути документи подані ОСОБА_4 до ОСОБА_3 селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області з урахуванням встановлених судом обставин.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 03 березня 2018 року по справі № 815/903/18, яке залишено без змін постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 07 березня 2018 року визнано протиправною бездіяльність ОСОБА_3 селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області, яка виразилась у неприйнятті рішення за наслідками повторного розгляду документів, поданих ОСОБА_4 до ОСОБА_3 селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області з урахуванням встановлених Одеським апеляційним адміністративним судом від 19 лютого 2018 року по справі № 815/614/18 обставин. Зобов`язано ОСОБА_3 селищну виборчу комісію Овідіопольського району Одеської області розглянути документи, подані ОСОБА_4 до ОСОБА_3 селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області з урахуванням встановлених Одеським апеляційним адміністративним судом в постанові від 19.02.2018 року по справі №815/614/18 обставин, та прийняти рішення відповідно до статті 89 Закону України «Про місцеві вибори» .
Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 21.03.2018 року по справі №815/1150/18 зобов'язано ОСОБА_3 селищної виборчу комісію Овідіопольського району Одеської області прийняти рішення про реєстрацію ОСОБА_4 ОСОБА_3 селищним головою на виконання ч.3 ст.89 Закону України «Про місцеві вибори» .
Постановою ЦВК від 11.04.2018 № 66 зобов'язано ОСОБА_3 селищної виборчу комісію Овідіопольського району Одеської області до 16.04.2018 прийняти рішення про реєстраціїо ОСОБА_4 ОСОБА_3 селищним головою Овідіопольського району Одеської області згідно з частиною третьою статті 89 Закону України Про місцеві вибори .
16.04.2018 року відбулось засідання ТСВК, на якому до порядку денного було включено три питання: 1. Про реєстрацію ОСОБА_4 ОСОБА_3 селищним головою; 2. Про визнання ОСОБА_4 таким, що відмовився від посади ОСОБА_3 селищного голови; 3. Про затвердження тексту звернення до правоохоронних органів щодо неявки деяких депутатів на призначену першу сесію новоствореної ОСОБА_3 селищної ради.
Як вбачається зі змісту протоколу засідання ОСОБА_3 селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області №29 від 16.04.2018 року, підчас голосування по першому питанню порядку денного від 16.04.2018 року секретар комісії ОСОБА_5, члени комісії ОСОБА_7 та ОСОБА_8 голосував проти , а заступник голови комісії ОСОБА_6, та члени комісії ОСОБА_5, ОСОБА_5, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11І, ОСОБА_12, ОСОБА_13 утримались від прийняття такого рішення. Результати голосування: За 5 (п'ять), Проти 3 (три), Утримались 8 (вісім).
По другому питанню порядку денного рішення голосували за : секретар комісії ОСОБА_5, заступник голови комісії ОСОБА_6, члени комісії ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_5, ОСОБА_5, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11І, ОСОБА_12, ОСОБА_13А.). Результати голосування: За 11 (одинадцять), Проти 5 (п'ять), Утримались 0 (нуль).
За наслідками голосування ОСОБА_3 селищною виборчою комісією Овідіопольського району Одеської області прийнято постанову № 418 від 16.04.2018 р., якою визнано ОСОБА_4 таким, що відмовився від посади ОСОБА_3 селищного голови Овідіопольського району Одеської області.
Основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост визначаються Законом України «Про місцеві вибори» .
Відповідно до ч.1 ст.2 Закону України «Про місцеві вибори» місцеві вибори є вільними та відбуваються на основі гарантованого Конституцією України та цим Законом загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Згідно з ч.2 ст.2 Закону України «Про місцеві вибори» вибори депутатів сільських, селищних рад проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в одномандатних виборчих округах, на які поділяється територія відповідно села (кількох сіл, жителі яких добровільно об'єдналися у сільську громаду), селища, територія утвореної відповідно до Закону України «Про добровільне об'єднання територіальних громад» об'єднаної сільської, селищної територіальної громади (далі - територія об'єднаної сільської, селищної територіальної громади).
Відповідно до ч.1 ст.20 Закону України «Про місцеві вибори» виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.
Згідно з ч.3 ст.20 Закону України «Про місцеві вибори» територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень забезпечує організацію та проведення місцевих виборів. Члени територіальної виборчої комісії здійснюють свої повноваження до сформування на чергових місцевих виборах у порядку, передбаченому цим Законом, нового складу відповідної територіальної виборчої комісії. Повноваження територіальної виборчої комісії у новосформованому складі починаються з моменту складення присяги більшістю від складу територіальної виборчої комісії, визначеного при формуванні її складу, на засіданні цієї комісії. Таке засідання скликається головою територіальної виборчої комісії і проводиться не пізніш як на другий день після дня прийняття рішення про формування її складу.
Відповідно до ч.4 ст.20 Закону України «Про місцеві вибори» сільська, селищна, районна в місті, міська, районна територіальна виборча комісія підпорядковується відповідній міській (міста з районним поділом або міста, до складу якого входять село, селище та/або інше місто), районній, обласній територіальній виборчій комісії, виборчій комісії Автономної Республіки Крим, яка встановлює результати місцевих виборів відповідно міської, районної, обласної ради, Верховної Ради Автономної Республіки Крим або міського голови стосовно відповідних місцевих виборів.
Згідно з ч.1 ст.25 Закону України «Про місцеві вибори» територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та у порядку, передбачених цим та іншими законами України.
Відповідно до ч.4 ст.25 Закону України «Про місцеві вибори» сільська, селищна територіальна виборча комісія: забезпечує підготовку та проведення відповідних місцевих виборів; утворює одномандатні виборчі округи по виборах депутатів сільської, селищної ради, встановлює їх межі, єдину нумерацію; реєструє кандидатів у депутати відповідно сільської, селищної ради у відповідних одномандатних виборчих округах, їх довірених осіб та видає їм посвідчення; реєструє кандидатів на посаду відповідно сільського, селищного голови, старости, їх довірених осіб та видає їм відповідні посвідчення; повідомляє населення про зареєстрованих кандидатів у депутати відповідної сільської, селищної ради, кандидатів на посаду сільського, селищного голови, старости; затверджує текст виборчих бюлетенів по виборах депутатів відповідної місцевої ради, а також сільського, селищного голови, старости, забезпечує виготовлення виборчих бюлетенів, передає їх дільничним виборчим комісіям; скликає у разі необхідності за власною ініціативою засідання дільничної виборчої комісії; вирішує питання щодо використання коштів на проведення місцевих виборів, розподіляє кошти між дільничними виборчими комісіями, здійснює контроль за їх цільовим використанням; сприяє організації зустрічей кандидатів у депутати відповідно сільської, селищної ради, кандидатів на посаду відповідно сільського, селищного голови, старости з виборцями; забезпечує виготовлення бланків протоколів та іншої виборчої документації, передає їх відповідним дільничним виборчим комісіям; здійснює контроль за наданням списків виборців дільничними виборчими комісіями для загального ознайомлення та уточнення; реєструє офіційних спостерігачів від кандидатів у депутати відповідної сільської, селищної ради та кандидатів на посади сільських, селищних голів, старост, від громадських організацій; здійснює контроль за використанням кандидатами власних виборчих фондів згідно із цим Законом; встановлює підсумки голосування та результати виборів депутатів відповідної сільської, селищної ради та відповідного сільського, селищного голови, старости; реєструє обраних депутатів сільської, селищної ради; реєструє обраного сільського, селищного голову, старосту; організовує проведення повторного голосування і повторних виборів у випадках, передбачених цим Законом; встановлює підсумки голосування з виборів депутатів районної ради в територіальних виборчих округах, утворених у межах відповідного села, селища, передає ці підсумки до районної виборчої комісії; здійснює інші повноваження, передбачені цим та іншими законами України.
Згідно з ч.2 ст.27 Закону України «Про місцеві вибори» основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою виборчої комісії, у разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу не менш як третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов'язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги. У разі необхідності засідання виборчої комісії може бути скликане за рішенням виборчої комісії вищого рівня.
Відповідно до ч.ч.11-14 ст.27 Закону України «Про місцеві вибори» , на засіданні виборчої комісії ведеться протокол засідання, який веде секретар комісії. За відсутності секретаря комісії чи в разі невиконання ним своїх повноважень на засіданні комісія обирає зі свого складу секретаря засідання, який виконує обов'язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів засідання. Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (чи секретарем засідання). Протокол засідання комісії надається для ознайомлення членам комісії не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати. Протокол засідання комісії надається для ознайомлення суб'єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії. З питань поточної діяльності комісія може приймати протокольні рішення, зміст яких заноситься до протоколу виборчої комісії та не оформлюється окремим документом. Виборча комісія складає акти та протоколи. Акт комісії засвідчує певний факт або певну подію, виявлені і визнані комісією. Протокол комісії встановлює підсумки певних дій, виконаних комісією. Акти i протоколи виборчої комісії за формами, затвердженими Центральною виборчою комісією, складаються у випадках та у кiлькостi примiрникiв, встановлених цим Законом. Акт або протокол комісії підписується всіма присутніми на засіданні членами виборчої комісії, підписи яких скріплюються печаткою виборчої комісії. Перший примірник акта чи протоколу мають право підписати присутні на засіданні кандидати, зареєстровані для участі у відповідних виборах, їх довірені особи, офіційні спостерігачі. Копія акта чи протоколу надається суб'єкту виборчого процесу відповідних виборів на його вимогу. Рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії. Рішення виборчої комісії набирає чинності з моменту його прийняття. У разі невиконання виборчою комісією вимог цього Закону (бездіяльність виборчої комісії) виборча комісія вищого рівня з відповідних місцевих виборів може прийняти відповідне рішення. У день голосування (день повторного голосування) такі питання розглядаються невідкладно.
Відповідно до ч.ч.7-8 ст.28 Закону України «Про місцеві вибори» , член виборчої комісії зобов'язаний: 1) додержуватися Конституції України та законів України, зокрема з питань підготовки і проведення місцевих виборів; 2) брати участь у засіданнях виборчої комісії; 3) виконувати рішення виборчої комісії та обов'язки, покладені на нього згідно з їх розподілом у комісії; 4) виконувати рішення виборчої комісії вищого рівня. Член виборчої комісії має інші права та обов'язки, передбачені цим та іншими законами України.
Відповідно до п. 7 ч. 4 ст.29 Закону України «Про місцеві вибори» , повноваження члена відповідної територіальної, дільничної виборчої комісії припиняються достроково у зв'язку з систематичним невиконанням покладених на нього обов'язків або одноразовим грубим порушенням ним законодавства України про місцеві вибори, що встановлено рішенням суду або рішеннями виборчої комісії, яка утворила відповідну комісію (сформувала її склад)
Відповідно до ч. 7 ст.29 Закону України «Про місцеві вибори» , рішення про дострокове припинення повноважень члена виборчої комісії у зв'язку з внесенням подання про його заміну приймається одночасно з рішенням про включення до складу відповідної виборчої комісії іншого представника від того самого суб'єкта подання із одночасним призначенням цієї особи на відповідну посаду в комісії, яку займав член комісії, повноваження якого достроково припинені.
Відповідно до ч.ч. 8-9 ст.29 Закону України «Про місцеві вибори» , у разі систематичного невиконання головою або заступником голови чи секретарем покладених на нього обов'язків територіальна або дільнична виборча комісія може звернутися до виборчої комісії, яка її утворила, з мотивованим рішенням про його (їх) заміну, якщо за це проголосувало не менше двох третин від складу комісії. Голова, заступник голови або секретар виборчої комісії можуть особисто подати власноручно написану заяву про складення своїх повноважень до виборчої комісії, що утворила відповідну виборчу комісію. Зазначене рішення чи заява підлягають обов'язковому розгляду у порядку, передбаченому частиною дев'ятою цієї статті. Рішення про припинення повноважень голови, заступника голови або секретаря виборчої комісії не є підставою для припинення повноважень зазначених осіб як членів відповідної виборчої комісії. Рішення про припинення повноважень голови, заступника голови, секретаря виборчої комісії приймається одночасно з рішенням про призначення іншого або нового члена комісії на посаду голови, заступника голови, секретаря виборчої комісії від того самого суб'єкта подання, а в разі неможливості - приймається з урахуванням досвіду роботи осіб у виборчих комісіях, комісіях референдуму. Особа, яка подала заяву про складення повноважень, продовжує виконувати обов'язки голови, заступника голови, секретаря, члена виборчої комісії до моменту прийняття відповідного рішення комісією, яка утворила таку комісію.
Як встановлено судом Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 19 лютого 2018 року по справі № 815/614/18 зобов'язано ОСОБА_3 селищну виборчу комісію Овідіопольського району Одеської області повторно розглянути документи подані ОСОБА_4 до ОСОБА_3 селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області з урахуванням встановлених судом обставин, а рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 03 березня 2018 року по справі № 815/903/18, яке залишено без змін постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 07 березня 2018 року зобов`язано ОСОБА_3 селищну виборчу комісію Овідіопольського району Одеської області розглянути документи, подані ОСОБА_4 до ОСОБА_3 селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області з урахуванням встановлених Одеським апеляційним адміністративним судом в постанові від 19.02.2018 року по справі №815/614/18 обставин, та прийняти рішення відповідно до статті 89 Закону України «Про місцеві вибори» .
За результатом розгляду даного питання ОСОБА_3 селищна виборча комісія Овідіопольського району Одеської області своїм рішенням могла зареєструвати ОСОБА_4 ОСОБА_3 селищним головою або визнати ОСОБА_4 таким, що відмовився від посади ОСОБА_3 селищного голови Овідіопольського району Одеської області.
При цьому Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 21.03.2018 року по справі №815/1150/18 зобов'язано ОСОБА_3 селищної виборчу комісію Овідіопольського району Одеської області прийняти рішення про реєстрацію ОСОБА_4 ОСОБА_3 селищним головою на виконання ч.3 ст.89 Закону України «Про місцеві вибори» . Також Постановою ЦВК від 11.04.2018 № 66 зобов'язано ОСОБА_3 селищної виборчу комісію Овідіопольського району Одеської області до 16.04.2018 прийняти рішення про реєстраціїо ОСОБА_4 ОСОБА_3 селищним головою Овідіопольського району Одеської області згідно з частиною третьою статті 89 Закону України Про місцеві вибори .
Вищезазначені судові рішення та постанова ЦВК фактично утворили ситуацію, за якої ОСОБА_3 селищної виборчу комісію Овідіопольського району Одеської області зобов'язано прийняти рішення які за своєю суттю можуть взаємовиключати одне одне.
Про зазначені обставини ОСОБА_3 селищною виборчою комісією Овідіопольського району Одеської області було повідомлено члена Центральної виборчої комісії ОСОБА_14 у відповідь на лист №21-33/1-583 від 10.04.2018 року. При цьому у зазначеному повідомленні було вказано, що члени ТСВК не надають оцінку рішенням суду, які набрали законної сили, однак вони зважають як на їх висновки так і на положення Закону України Про місцеві вибори .
16.04.2018 року на засіданні ОСОБА_3 селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області прийнято постанову № 418 від 16.04.2018 р., якою визнано ОСОБА_4 таким, що відмовився від посади ОСОБА_3 селищного голови Овідіопольського району Одеської області. Тобто фактично Відповідачем було повторно розглянуто документи подані ОСОБА_4 до ОСОБА_3 селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області з урахуванням встановлених судом обставин та, як наслідок, виконано постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 19 лютого 2018 року по справі № 815/614/18 та рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 березня 2018 року по справі № 815/903/18, яке залишено без змін постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 07 березня 2018 року.
При цьому зазначена постанова прийнята саме ОСОБА_3 селищною виборчою комісією Овідіопольського району Одеської області як колегіальним органом шляхом відкритого голосування більшістю голосів від складу комісії. При цьому члени виборчої комісії голосували 16.04.2018 року на засіданні ОСОБА_3 селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області особисто на підставі власної правосвідомості та переконань та діяли на виконання приписів Закону України Про місцеві вибори .
За таких обставин відсутні правові підстави вважати незаконними та такими, що є фактом невиконання обов'язків члена виборчої комісії дії які були вчинені шляхом голосування за , проти та утримався та, як наслідок, достроково припиняти повноваження секретаря Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_5, заступника голови ОСОБА_3 селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_6 та членів ОСОБА_3 селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_5, ОСОБА_5, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11І, ОСОБА_12, ОСОБА_13
Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов'язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов'язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов'язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
В пункті 42 рішення Європейського суду з прав людини у справі Бендерський проти України від 15 листопада 2007 року, заява № 22750/02, зазначено, що відповідно до практики, яка відображає принцип належного здійснення правосуддя, судові рішення мають у достатній мірі висвітлювати мотиви, на яких вони базуються. Межі такого обов'язку можуть різнитися залежно від природи рішення та мають оцінюватися в світлі обставин кожної справи.
Згідно з статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 2 статті 2 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.
Згідно зі ст. 249 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про те, що у задоволенні адміністративного позову слід відмовити.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2, 6, 7, 9, 72, 77, 90, 139, 205, 229, 242-246, 255, 293, 295 КАС України, суд -
В И Р І Ш И В:
В задоволенні позовної заяви Кандидата на посаду ОСОБА_3 селищного голови ОСОБА_4 (65037,Одеська область, Овідіопольський район, с. Лиманка, ж/м «Дружний» , вул. Словянська, 18, РНОКПП НОМЕР_1) до секретаря Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_5, заступника голови ОСОБА_3 селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_6 та членів ОСОБА_3 селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_5, ОСОБА_5, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11І, ОСОБА_12, ОСОБА_13 (адреса відповідачів: 65497, Одеська область, Овідіопольський район, с. Лиманка, ділянка №10, буд. 39/1), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів ОСОБА_3 селищна виборча комісія Овідіопольського району Одеської області (65497, Одеська область, Овідіопольський район, с. Лиманка, ділянка №10, буд. 39/1, код ЄДРПОУ 34010844) про визнання незаконними дій та дострокове припинення повноважень - відмовити.
Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст.255 КАС України.
Рішення може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст. ст. 293, 295 КАС України.
Повний текст рішення складено та підписано суддею 25.06.2018 року.
Суддя А.А. Радчук.
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.06.2018 |
Оприлюднено | 27.06.2018 |
Номер документу | 74937882 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Радчук А.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні