Постанова
від 19.06.2018 по справі 810/771/18
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 810/771/18 Суддя (судді) першої інстанції: Кушнова А.О.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 червня 2018 року м. Київ

Колегія суддів Київського апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого судді Безименної Н.В.

суддів Аліменка В.О. та Кучми А.Ю.

за участю секретаря судового засідання Цюпка Ю.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на рішення Київського окружного адміністративного суду від 21 березня 2018 року (повний текст складено 30 березня 2018 року) у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю Автобансервіс до Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання протиправної відмови та зобов'язання вчинити певні дії ,-

в с т а н о в и л а:

Позивач звернувся до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), в якому просив визнати протиправною відмову відповідача, яка викладена в листі за №54 від 22 січня 2018 року, зобов'язати відповідача надати ТОВ Автобансервіс містобудівні умови та обмеження для проектування об'єкта реконструкції автозаправного комплексу (АЗК) з розширенням на просп.М.Бажана, 1-д у Дарницькому районі м.Києва, зобов'язати відповідача вчинити дії - виконати рішення Київської міської ради ІІІ сесії V скликання №49/106 від 28 вересня 2006 року в частині виключення з переліку озеленених територій загального користування м.Києва земельну ділянку площею 0,1062 га (кадастровий номер 8000000000:90:007:0007) на просп.М.Бажана, 1-д у Дарницькому районі м.Києва.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 21 березня 2018 року адміністративний позов задоволено частково, визнано протиправною відмову Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) у наданні ТОВ Автобансервіс містобудівних умов та обмежень для проектування об'єкту реконструкції АЗК з розширенням на просп.М.Бажана, 1-д у Дарницькому районі м.Києва, яка викладена в листі Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) за №54 від 22 січня 2018 року, зобов'язано Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) видати ТОВ Автобансервіс містобудівні умови та обмеження для проектування об'єкта реконструкції автозаправного комплексу (АЗК) з розширенням на просп.М.Бажана, 1-д у Дарницькому районі м.Києва. В частині позовних вимог про зобов'язання Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) вчинити дії - виконати рішення Київської міської ради ІІІ сесії V скликання №49/106 від 28 вересня 2006 року в частині виключення з переліку озеленених територій загального користування м.Києва земельної ділянки площею 0,1062 га (кадастровий номер 8000000000:90:007:0007) на просп.М.Бажана, 1-д у Дарницькому районі м.Києва - у задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись з зазначеним судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції в частині задоволення позовним вимог і прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні позову повністю. На думку апелянта, судом першої інстанції порушено норми матеріального права. Вимоги апеляційної скарги обґрунтовані тим, що за результатами розгляду заяви позивача департаментом було підготовлено мотивовану відмову у наданні містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки.

Позивач подав відзив на апеляційну скаргу, в якій просив залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без мін, зазначаючи, що позивачем було надано містобудівний розрахунок, який містить серед іншого основні параметри об'єкта будівництва для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень для проектування.

Сторони у судове засідання не з'явились. Про день, час та місце судового розгляду справи повідомлені належним чином.

Враховуючи, що відповідно до ч.2 ст.313 КАС України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи, колегія суддів визнала можливим проводити розгляд справи за відсутності сторін.

Згідно з ч.4 ст.229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, перевіривши підстави для апеляційного перегляду, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Статтею 242 КАС України передбачено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, ТОВ Автобансервіс є власником земельної ділянки площею 0,1062 га (кадастровий номер 8000000000:90:007:0007) на просп.М.Бажана, 1-д у Дарницькому районі м.Києва з цільовим призначенням земельної ділянки - будівництво, експлуатація та обслуговування автосервісного комплексу (мийка, кафе, СТО), відповідно до державного акту на право власності на земельну ділянку (а.с.16 т.1), договору купівлі-продажу земельної ділянки від 19 грудня 2016 року (а.с.23 т.1) та витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №76252151 від 19 грудня 2016 (а.с.183 т.2).

15 грудня 2016 року ТОВ Автобансервіс звернулось до відповідача із заявою №12/15-3 (а.с.32 т.1), в якій просила надати містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки під реконструкцію АЗК з розширенням, до якої було додано копію договору купівлі-продажу земельної ділянки, копію державного акту на право власності на земельну ділянку, копія договору купівлі-продажу нежилої споруди, ситуаційний план (схема), викопіювання М 1:2000, черговий кадастровий план, фотофіксація, містобудівний розрахунок.

На вказану заяву відповідачем було надано відповідь, затверджену наказом відповідача №4 від 02 січня 2018 року, про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень для проектування об'єкта реконструкції АЗК у зв'язку з поданням неповного пакету документів, який визначено ч.3 ст.29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , а саме: витягну із Державного земельного кадастру.

09 січня 2018 року позивач повторно звернувся до Департаменту містобудування та архітектури із заявою щодо надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки під реконструкцію АЗК з розширенням, до якої додатково було додано витяг з державного земельного кадастру про земельну ділянку.

Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на заяву позивача було надано відповідь листом, затвердженим наказом відповідача №54 від 22 січня 2018 року про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень для проектування об'єкта реконструкції АЗК з розширенням, у зв'язку з відсутністю документів, визначених ч.3 ст.29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , а саме: доступної інформації про основні параметри об'єкта будівництва у містобудівному розрахунку для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень для проектування.

Вважаючи вказану відмову протиправною, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Суд першої інстанції, частково задовольняючи позовні вимоги, не встановив невідповідності намірів забудови позивачем земельної ділянки вимогам відповідної містобудівної документації на місцевому рівні, і позивачем було надано містобудівний розрахунок, який містить, серед іншого основні параметри об'єкта будівництва для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень для проектування, таким чином, у відповідача були відсутні правові підстави для відмови у наданні позивачу містобудівних умов та обмежень для проектування об'єкта реконструкції, а тому відмова Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради, яка викладена в листі Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради за №54 від 22 січня 2018 року, є протиправною.

Колегія суддів погоджується з наведеними висновками суду першої інстанції з огляду на таке.

Спірні правовідносини, що склались між сторонами, регулюються Конституцією України, Законом України Про регулювання містобудівної діяльності (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), який встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

В силу вимог ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Пунктом 8 ч.1 ст.1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності визначено, що містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об'єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

Відповідно до ч.5 ст.24 наведеного Закону уповноважені органи з питань містобудування та архітектури і центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, забезпечують відкритість, доступність та повноту інформації про наявність на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці земель державної та комунальної власності, не наданих у користування, що можуть бути використані під забудову, про наявність обмежень і обтяжень земельних ділянок, містобудівні умови та обмеження в містобудівному і державному земельному кадастрах.

Згідно ст.26 цього Закону забудова територій здійснюється шляхом розміщення об'єктів будівництва. Суб'єкти містобудування зобов'язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об'єктів. Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради вживає заходів щодо організації комплексної забудови територій відповідно до вимог цього Закону. Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації. Проектування та будівництво об'єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: 1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних; 2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; 3) затвердження проектної документації; 4) виконання підготовчих та будівельних робіт; 5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів; 6) реєстрація права власності на об'єкт містобудування.

Пунктом 1 ч.1 ст.29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності містобудівні умови та обмеження віднесено до основних складових вихідних даних.

Частинами 2-4, 6 ст.29 наведеного Закону встановлено, що фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об'єкта будівництва.

Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника, до якої додаються: 1) копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію; 2) копія документа, що посвідчує право власності на об'єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці, або згода його власника, засвідчена в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації); 3) викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000; 4) витяг із Державного земельного кадастру.

Для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовник також додає містобудівний розрахунок, що визначає інвестиційні наміри замовника, який складається у довільній формі з доступною та стислою інформацією про основні параметри об'єкта будівництва.

Цей перелік документів для надання містобудівних умов та обмежень є вичерпним.

Витяг з містобудівного кадастру для формування містобудівних умов та обмежень до документів замовника додає служба містобудівного кадастру (у разі її утворення).

Перелік об'єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються, визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування.

Підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень є: 1) неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень; 2) виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об'єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці; 3) невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

Відмова у наданні містобудівних умов та обмежень здійснюється шляхом направлення листа з обґрунтуванням підстав такої відмови відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури у строк, що не перевищує встановлений строк їх надання.

Надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову в їх наданні здійснюється відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом 10 робочих днів з дня реєстрації заяви, затверджується наказом такого органу.

Розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 27 січня 2011 року №90 затверджено Положення про Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), відповідно до п.1 якого Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) є структурним підрозділом виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), підпорядковується Київському міському голові, підзвітний та підконтрольний Київській міській раді, а з питань виконання функцій державної виконавчої влади - Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України.

Підпунктом 6.43 п.6 наведеного Положення передбачено, що Департамент відповідно до визначених галузевих повноважень виконує такі завдання, зокрема, надає містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки.

Таким чином, Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) є спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), який у відповідності до ст.29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та Положення про Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) надає містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки, за відповідною заявою та протягом 10 днів надає на безоплатній основі містобудівні умови та обмеження. Законодавчі підстави для прийняття рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень визначено ч.4 ст.29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем до заяви від 09 січня 2018 року (а.с.35) про надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки під реконструкцію АЗК з розширенням за адресою просп.М.Бажана, 1-д в Дарницькому районі м.Києва було подано перелік документів, визначених у ч.3 ст.29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , що підтверджується описом документів, що надано до ЦНАП суб'єктом господарювання для виконання адміністративної послуги (а.с.36 т.1).

До вказаної заяви позивачем, серед іншого, додано містобудівний розрахунок №03/01/МБР-01-17 Реконструкція автозаправного комплексу (АЗК) з розширенням по просп. Миколи Бажана, 1-д у Дарницькому районі міста Києва , який розроблений ТОВ Арбуд-Студіо (а.с.137 т.2), який містить: зміст, вступ, містобудівну ситуацію, яка включає аналіз існуючої містобудівної ситуації, розрахунки, визначення параметрів об'єкта містобудування, обмежень та умов реконструкції; пояснювальну записку; аналіз існуючого стану забудови ділянки; розрахунки щодо умов та обмежень забудови земельної ділянки, порівняльний аналіз намірів забудови; висновок містобудівного розрахунку; техніко-економічні показники реконструкції, яким визначено параметри об'єкта будівництва; графічні матеріали; вихідні дані.

У техніко-економічних показниках реконструкції АЗК визначено показники будівництва щодо: характеру будівництва; площі ділянки; площі забудови - будівлі АЗС; загальної площі приміщень - будівлі АЗС; поверховості будівлі АЗС; будівельного об'єму будівлі АЗС; кількості паливо-роздавальних колонок ПРК; резервуарів АЗК з пальним (підземний двохстінний резервуар, підземний резервуар газу); категорії АЗК по потужності; категорії складності об'єкта; класу наслідків.

Отже, ТОВ Автобансервіс надало відповідачу разом із заявою містобудівний розрахунок, який містить основні параметри об'єкта будівництва для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень для проектування.

За таких обставин, відмова Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) у наданні позивачу містобудівних умов та обмежень, викладена у листі затвердженому наказом від 22 січня 2018 року №54 не може вважатися обґрунтованою, оскільки судом не встановлено наявності визначених ч.4 ст.29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності для відмови позивачу у видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки за адресою просп.М.Бажана, 1-д в Дарницькому районі м.Києва під реконструкцію АЗК з розширенням.

Частинами 1, 2 ст.2 КАС України встановлено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

З огляду на викладені обставини за результатами розгляду апеляційної скарги, з урахуванням наведених норм права, колегія суддів доходить висновку щодо протиправності відмови відповідача у наданні ТОВ Автобансервіс містобудівних умов та обмежень для проектування об'єкту реконструкції АЗК з розширенням на просп.М.Бажана, 1-д у Дарницькому районі м.Києва, яка викладена в листі, затвердженим наказом №54 від 22 січня 2018 року та наявності підстав для зобов'язання відповідача видати ТОВ Автобансервіс відповіді містобудівні умови та обмеження

Відповідно до ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Враховуючи, що рішення суду першої інстанції не оскаржувалось в частині відмови в задоволенні позовних вимог щодо зобов'язання відповідача вчинити дії - виконати рішення Київської міської ради ІІІ сесії V скликання №49/106 від 28 вересня 2006 року в частині виключення з переліку озеленених територій загального користування м.Києва земельної ділянки площею 0,1062 га (кадастровий номер 8000000000:90:007:0007) на просп.М.Бажана, 1-д у Дарницькому районі м.Києва, в цій частині судове рішення не переглядається судом апеляційної інстанції.

Зазначене узгоджується з позицією, викладеною в п.13.1 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України Про судове рішення в адміністративній справі від 20 травня 2013 року №7, відповідно до якого у разі часткового оскарження судового рішення суд апеляційної інстанції в описовій частині свого рішення повинен зазначити, в якій частині рішення суду першої інстанції не оскаржується, і при цьому не має права робити правові висновки щодо неоскарженої частини судового рішення.

На підставі вищенаведеного, приймаючи до уваги, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, рішення суду ґрунтується на засадах верховенства права, є законним і обґрунтованим, висновки суду першої інстанції доводами апелянта не спростовані, колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав для його зміни або скасування.

Керуючись ст.ст.243, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів,-

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) - залишити без задоволення.

Рішення Київського окружного адміністративного суду від 21 березня 2018 року - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів, з урахуванням положень ст.329 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Повний текст постанови виготовлено 23 червня 2018 року.

Головуючий суддя Н.В.Безименна

Судді В.О.Аліменко

А.Ю.Кучма

Дата ухвалення рішення19.06.2018
Оприлюднено27.06.2018
Номер документу74939659
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —810/771/18

Ухвала від 01.11.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гриців М.І.

Ухвала від 27.08.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гриців М.І.

Постанова від 19.06.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Безименна Н.В.

Ухвала від 29.05.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Безименна Н.В.

Ухвала від 14.05.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Безименна Н.В.

Ухвала від 02.03.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Рішення від 21.03.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 30.03.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Рішення від 21.03.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 19.02.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні