ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 червня 2018 р. м. ХарківСправа № 820/595/18 Харківський апеляційний адміністративний суд
у складі колегії:
головуючого судді: Тацій Л.В.
суддів: Григорова А.М. , Подобайло З.Г.
за участю секретаря судового засідання Ткаченка А.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Петроль-РЗС" на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 30.03.2018р., суддя Панов М.М., м. Харків, повний текст складено 03.04.18 р. по справі № 820/595/18
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Петроль-РЗС"
до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області
про скасування припису, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Петроль-РЗС", звернулась до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просив скасувати припис 4-ДК/0004Пр/03/01-1 від 17.01.2018 року.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 30.03.2018р. по справі № 820/595/18 позов залишено без задоволення.
Не погодившись з постановою суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким позов задовольнити.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги позивач посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповноту дослідження обставин у справі.
Відповідач надіслав до суду відзив на апеляційну скаргу, відповідно до якого проти задоволення апеляційної скарги заперечував.
В судовому засіданні представник позивача апеляційну скаргу підтримав в повному обсязі, просив її задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні заперечував проти задоволення апеляційної скарги в повному обсязі.
Відповідно до приписів ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Заслухавши доповідь судді-доповідача змісту судового рішення, що оскаржується, апеляційної скарги, учасників справи, перевіривши підстави для апеляційного перегляду, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
З матеріалів справи судом встановлено, що ТОВ «ПЕТРОЛЬ-РЗС» отримало акт перевірки 4-ДК/5/АП/09/01-18 від 11.01.2018 та припис 4-ДК/0004Пр/03/01-1 від 17.01.2018 про припинення порушення земельного законодавства.
Винесенню припису передувало листування між ТОВ «Петроль-РЗС» та ГУ Держгеокадастру.
ТОВ «ПЕТРОЛЬ-РЗС» зверталось до відповідача із заявою, в якій просив повідомити, в чому саме полягає порушення земельного законодавства, оскільки, на думку позивача, жодні правила та норми землекористування не порушені.
Не погодившись з приписом 4-ДК/0004Пр/03/01-1 від 17.01.2018 року, позивач, посилаючись на його невідповідність чинному законодавству, звернувся до суду з даним позовом.
Суд першої інстанції, відмовляючи у задоволенні позову, виходив з того, що ТОВ "Петроль-РЗС" не забезпечено використання земельної ділянки за її цільовим призначенням, а отже спірний припис є правомірним та позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Петроль-РЗС" задоволенню не підлягають.
Колегія суддів не погоджується з наведеним висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що ТОВ «ПЕТРОЛЬ-РЗС» протягом більше 10 років використовує земельну ділянку кадастровий номер 6321655800:00:003:0098 площею 0,1757 га, розташовану за адресою Харківська область, Вовчанський район, смт. Старий Салтів, вулиця Харківська, 4а.
Відомості про відповідне речове право зареєстровані та перебувають у вільному доступі відкритих державних реєстрів прав на нерухоме майно та на сайті «Публічна кадастрова карта» .
Договір оренди земельної ділянки, укладений між ТОВ «ПЕТРОЛЬ-РЗС» та Старосалтівською селищною радою, від 14.06.2007 зареєстрований в Державному реєстрі земель 14.07.2007 року.
За правилами ст. 19 Закону України «Про охорону земель» встановлено, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
Згідно із п. 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії картографії та кадастру, що було затверджене Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 за №5 встановлюється, що Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Відповідно до п. 7 цього Положення Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Згідно статті 9 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» передбачається, що державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом, зокрема, проведення перевірок.
Відповідно до статті 10 зазначеного вище Закону встановлюється, що Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, зокрема: безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов'язаних з порушенням земельного законодавства України.
На виконання пункту 2 Плану роботи відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області направлений запит від 08.11.2017 №7801/34-17-0.5.1 до Відділу Держгеокадастру у Вовчанському району Головного управління Держгеокадастру у Харківській області про надання інформації щодо наявності документів, які посвідчують право на земельну ділянку з кадастровим номером 6321655800:00:003:0098 на території Старосалтівської селищної ради Вовчанського району Харківської області.
На вказаний запит Управлінням з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області отримано відповідь від 08.11.2017 №644/407-0.23,16 про те, що земельна ділянка з кадастровим номером 6321655800:00:003:0098 площею 0,1757 га, розташована за межами населених пунктів на території Старосалтівської селищної ради Вовчанського району Харківської області.
Земельна ділянка надана в оренду ТОВ «Петроль-РЗС» для ведення роздрібної торгівлі та комерційних послуг згідно договору оренди земельної ділянки, укладеного терміном на 10 років зі Старосалтівською селищною радою та зареєстрованого 30.07.2007 року.
Відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 04.01.2018 за №4-ДК «Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності» передбачено здійснити державний контроль за дотриманням вимог земельного законодавства, використанням та охороною земель всіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6321655800:00:003:0098, як об'єкта перевірки, орієнтовною площею 0,1757 га, яка розташована на території Старосалтівської селищної ради Харківської області.
На підставі даного наказу, головними спеціалістами відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Головного управління Держгеокадастру у Харківській області ОСОБА_1, ОСОБА_2 11.01.2018 проведено обстеження земельної ділянки, яка знаходиться на території смт. Старий Салтів за адресою вул. Харківська, 4а, Вовчанського району, Харківської області.
За результатами перевірки складено акт обстеження №4-ДК/3/АО/10/01 /-18, у висновках якого відображено, що земельна ділянка площею 0,1757 га з кадастровим номером 6321655800:00:003:0098 розташована за адресою смт. Старий Салтів, вул. Харківська, 4а, використовується ТОВ «Петроль-РЗС» в особі директора ОСОБА_3 для розміщення і експлуатації стаціонарної АЗС. Виділення земельних ділянок для розміщення та експлуатації АЗС відбувається із земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення та відповідно до ст. 71 ЗК України автозаправні станції відносяться до земель автодорожнього транспорту та дорожнього господарства (а.с. 8-10).
Згідно із статтею 21 Земельного Кодексу України встановлюється, що порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для, зокрема, притягнення до відповідальності відповідно до закону громадян та юридичних осіб, винних у порушенні порядку встановлення та зміни цільового призначення земель.
На підставі акту обстеження №4-ДК/3/АО/10/01/-18, Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області видано припис від 17.01.2018 за №4-ДК/0004Пр/03/01 -01, відповідно до якого позивача зобов'язано припинити порушення земельного законодавства та надано строк для усунення цього порушення, з посиланням на те, що ТОВ "Петроль-РЗС" не забезпечено використання земельної ділянки за її цільовим призначенням.
Вирішуючи дану справу, колегія суддів виходить з наступного.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Судом встановлено, що відповідно до договору оренди земельної ділянки за адресою: смт. Старий Салтів за адресою вул. Харківська, 4а, Вовчанського району, Харківської області від 30.07.2007 року за № 040769000097 земельна ділянка площею 0,1757 га надана для ведення роздрібної торгівлі та комерційних послуг (а.с. 18-19).
Спір у даній справі фактично склався з приводу твердження ГУ Держреокадастру, що будівля та технологічне обладнання АЗС не можуть бути розташовані на земельній ділянці із цільовим призначенням комерційного використання та торгівлі .
При цьому, судом встановлено та не заперечується сторонами у справі, що позивач здійснює саме роздрібну торгівлю на земельній ділянці кадастровий номер 6321655800:00:003:0098 площею 0,1757 га, розташовану з Харківська область, Вовчанський район, смт. Старий Салтів, вулиця Харківська, 4а.
За правилами ст. 71 ЗК України до земель автомобільного транспорту належать землі під спорудами та устаткуванням енергетичного, гаражного і паливороздавального господарства, автовокзалами, автостанціями, лінійними виробничими спорудами, службово-технічними будівлями, станціями технічного обслуговування, автозаправними станціями, автотранспортними, транспортно-експедиційними підприємствами, авторемонтними заводами, базами, вантажними дворами, майданчиками контейнерними та для перечеплення, службовими та культурно-побутовими будівлями й іншими об'єктами, що забезпечують роботу автомобільного транспорту.
Відповідно до ст. 67 ЗК України до земель транспорту належать землі, надані підприємствам, установам та організаціям залізничного, автомобільного транспорту і дорожнього господарства, морського, річкового, авіаційного, трубопровідного транспорту та міського електротранспорту для виконання покладених на них завдань щодо експлуатації, ремонту і розвитку об'єктів транспорту.
Відповідно до Закону України Про транспорт транспорт є однією з найважливіших галузей суспільного виробництва і покликаний задовольняти потреби населення та суспільного виробництва в перевезеннях.
Згідно ст.6 вказаного Закону перевезення пасажирів, вантажів, багажу та пошти, надання інших транспортних послуг, експлуатація і ремонт шляхів сполучення здійснюються залізницями, пароплавствами, суб'єктами господарювання у морських портах, автомобільними, авіаційними, дорожніми підприємствами та організаціями, якщо це передбачено їх статутами. Підприємства транспорту здійснюють перевезення та надання послуг на основі державних контрактів, державних замовлень і договорів на перевезення пасажирів, вантажів, багажу, пошти з урахуванням економічної ефективності провізних та переробних можливостей транспорту. Транспортне експедирування здійснюється відповідно до законодавства. Економічні відносини підприємств транспорту, що виникають у процесі перевезення, гуртуються на принципах взаємної вигоди, рівної та повної відповідальності.
За правилами ст. 11 Закону України Про транспорт землями транспорту визнаються землі, надані в користування підприємствам і організаціям транспорту згідно із Земельним кодексом України, для виконання покладених на них завдань щодо експлуатації, ремонту, вдосконалення і розвитку об'єктів транспорту.
Таким чином, законодавство чітко визначає, яка саме юридична особа є підприємством транспорту, і яка саме земля може бути віднесена до земель транспорту.
Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-6305774292018 від 23.03.2018, цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 6321655800:00:003:0098, В.03.03.07 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.
При цьому, віднесення спірної земельної ділянки за класифікацією видів використання до земель торгівлі чітко встановлює, що вказана земельна ділянка не є землею транспорту.
За правилами п. 3 Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами, затверджених Постановою КМУ від 20 грудня 1997 р. N 1442, АЗС поділяються на стаціонарні, пересувні та контейнерні. Стаціонарні АЗС розташовуються у населених пунктах та за їх межами, а також на автомобільних дорогах - як об'єкти дорожнього сервісу.
Відповідно до Загальних положень Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затвердженої Наказом Мінпаливенерго України, Мінтрансзв'язку України, Мінекономіки України, Держспоживстандарту України від 20.05.2008 N 281/171/578/155 - вимоги цієї Інструкції є обов'язковими для всіх суб'єктів господарювання (підприємств, установ, організацій та фізичних осіб - підприємців), що займаються хоча б одним з таких видів економічної діяльності, як закупівля, транспортування, зберігання і реалізація нафти і нафтопродуктів на території України.
Згідно п.4.2.1 вказаної Інструкції облік нафти і нафтопродуктів на НПЗ, підприємствах із забезпечення нафтопродуктами, підприємствах нафтопровідного і нафтопродуктопровідного транспорту, наливних пунктах ведеться в одиницях маси, а на АЗС - одиницях об'єму.
Таким чином, діюче законодавство розрізняє діяльність із забезпечення нафтопродуктами, діяльність підприємств нафтопровідного і нафтопродуктопровідного транспорту, діяльність наливних пунктів та АЗС.
За правилами п. 2 Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами передбачає, що роздрібний продаж нафтопродуктів здійснюється через мережу автозаправних станцій, що призначені для відпуску споживачам нафтопродуктів.
Таким чином, позивач на АЗС, що розміщена на земель ній ділянці за адресою: смт. Старий Салтів за адресою вул. Харківська, 4а, Вовчанського району, Харківської області від 30.07.2007 року за № 040769000097 земельна ділянка площею 0,1757 га здійснює роздрібну торгівлю, а отже для даного підприємства не є обов'язковою умовою розміщення АЗС саме на земельній ділянці з цільовим призначенням: землі автомобільного транспорту.
Окрім того, колегія суддів зазначає, що припис це обов'язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб'єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб'єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.
За такого правового врегулювання, припис є актом владного реагування, який виноситься органом держаної влади у випадках, коли виявлено порушення закону з боку суб'єкта господарювання, при цьому у приписі має бути зазначена конкретна дія, яку повинен вчинити суб'єкт господарювання для усунення виявленого порушення та строк виконання, проте оскаржуваний припис містить лише термін, до якого порушення мають бути усунуті, в якому також не вказано й про конкретні способи усунення виявлених під час проведення перевірки порушень.
Так, з оскаржуваного припису судом встановлено, що позивача зобов'язано припинити порушення земельного законодавства.
Колегія суддів звертає увагу, що під час проведення перевірки відповідачем не зазначено на порушення саме позивачем будь-яких норм земельного законодавства, а констатовано лише посилання норми ЗК України, які передбачають порядок виділення земельних ділянок та порядок зміни цільового призначення.
Водночас судом встановлено та не заперечується сторонами у справі, що позивач користується земельною ділянкою за договором оренди, яка надана йому в користування в порядку ст. 120 ЗК України, як юридичній особі, яка набула право власності на приміщення розташоване на вказаній земельній ділянці.
Таким чином, припис, який оспорюється позивачем у даній справі не відповідає вимогам до акту владного реагування, що виноситься органом держаної влади.
Згідно з ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
З огляду на встановлені у справі фактичні обставини та досліджені докази, колегія суддів вважає, що відповідач діяв не на підставі, та не в межах повноважень і не у спосіб, що передбачений чинним законодавством, з дотримання вимог ч.2 ст.2 КАС України, у зв'язку з чим, наявні підстави для задоволення позовних вимог.
У відповідності до ч.1 ст.317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Враховуючи викладене, переглянувши рішення суду першої інстанції, колегія суддів дійшла висновку, що оскаржуване рішення з вищенаведених підстав підлягає скасуванню з прийняттям постанови про задоволення позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 243, 246, 250, 308, 310, п. 1 ч.1 ст. 315, 317, 321, 322, 325, 326, 328 Кодексу адміністративного судочинства, колегія суддів, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Петроль-РЗС"- задовольнити.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 30.03.2018р. по справі № 820/595/18- скасувати.
Прийняти постанову, якою адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Петроль-РЗС" до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області про скасування припису - задовольнити.
Скасувати припис Головного управління Держгеокадастру у Харківській області № 4-ДК/0004Пр/03/01-1 від 17.01.2018 року.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя ОСОБА_4 Судді ОСОБА_5 ОСОБА_6 Повний текст постанови складено 25.06.2018.
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.06.2018 |
Оприлюднено | 27.06.2018 |
Номер документу | 74940177 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Тацій Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні