Справа №: 398/2106/17
Провадження №: 2-а/398/13/18
РІШЕННЯ
Іменем України
"25" червня 2018 р. Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області в складі головуючого судді Бугайченко Т.А., за участі секретаря Величко Т.Г., представника позивачів ОСОБА_1, представника ОСОБА_2 міської виборчої комісії Кіровоградської області ОСОБА_3, розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Олександрія справу№ 398/2106/17 за позовом ОСОБА_4 та ОСОБА_5 до ОСОБА_2 відділу поліції ГУНП України в Кіровоградській області, ОСОБА_2 міської виборчої комісії Кіровоградської області про визнання дій неправомірними, -
В с т а н о в и в:
Позивачі звернулися до суду з адміністративним позовом до ОСОБА_2 відділу поліції ГУНП України в Кіровоградській області, ОСОБА_2 міської виборчої комісії Кіровоградської області, в якому, з урахуванням збільшених позовних вимог ( том 1 а.с.5-16, 101-104, том 2 а.с. 34-42), просять суд визнати протиправними дії ОСОБА_2 відділу поліції ГУНП України в Кіровоградській області щодо проведення вибіркової перевірки достовірності підписів громадян, що містяться в підписних листах про відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 і ОСОБА_5 та ОСОБА_2 міської виборчої комісії Кіровоградської області щодо організації перевірки підписних листів виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 та ОСОБА_5 за народною ініціативою, а також інших документів, передбачених ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , визнати протиправною бездіяльності ОСОБА_2 міської виборчої комісії Кіровоградської області щодо неприйняття рішення про припинення ініціативи про відкликання депутатів ОСОБА_4 та ОСОБА_5, визнати неправомірними дії ОСОБА_2 міської виборчої комісії Кіровоградської області по закінченню перевірки підписних листів виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 за народною ініціативою, а також інших документів, передбачених ст. 41 Закону України Про місцеві вибори , та, як наслідок, по складанню протоколу про узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 від 17.11.2017 року; визнати неправомірними дії ОСОБА_2 міської виборчої комісії Кіровоградської області по закінченню перевірки підписних листів виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_5 за народною ініціативою, а також інших документів, передбачених ст. 41 Закону України Про місцеві вибори , та, як наслідок, по складанню протоколу про узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_5 від 17.11.2017 року, скасувати постанову ОСОБА_2 міської виборчої комісії Кіровоградської області № 3 від 17.11.2017 Про звернення до вищого керівного органу політичної партії Українське об'єднання патріотів - УКРОП щодо відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 та ОСОБА_5.
Позовні вимоги мотивовано тим, що 26 квітня 2017 року ОСОБА_2 міською виборчою комісією Кіровоградської області була прийнята постанова № 1 Про залучення правоохоронних органів здійснити вибіркову перевірку підписів громадян, що містяться у підписних листах , якою залучено ОСОБА_2 відділ поліції Головного Управління Національної поліції в Кіровоградській області до вибіркової перевірки підписів громадян, що містяться в підписних листах про відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 та ОСОБА_5 02 червня 2017 депутати ОСОБА_2 міської ради 7 скликання - ОСОБА_4 та ОСОБА_5, а також їх представник за довіреністю на представництво інтересів ОСОБА_1, звернулися до ОСОБА_2 із заявою та депутатським зверненням щодо надання інформації про результати перевірки зазначених підписних листів із посиланням на норму закону, яка регламентує зазначену перевірку, та з наданням копії відповіді, яка була надіслана до ОСОБА_2 міської виборчої комісії про наслідки розгляду даної постанови. Листом від 07.06.2017 року начальник ОСОБА_2 повідомив представника позивачів за довіреністю на представництво інтересів ОСОБА_1 про те, що на виконання постанови від 26.04.2017 року, відповідно до ч. 2 ст. 41 Закону України Про місцеві вибори ними була проведена вибіркова перевірка достовірності підписів громадян, що містяться в підписних листах про відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 та ОСОБА_5, під час якої фактів підпису сторонніми особами за мешканців міста ОСОБА_1 не виявлено. Вважають, що дії ОСОБА_2 щодо проведення вибіркової перевірки достовірності підписів громадян , які містяться в підписних листах про відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 та ОСОБА_5, під час якої фактів підпису сторонніми особами за мешканців міста ОСОБА_1 не виявлено, є неправомірними з огляду на наступне. Ніяка норма Закону України Про місцеві вибори , на який безпідставно посилаються відповідачі (в тому числі ч. 2 ст. 41 цього Закону), взагалі не регулює спірні правовідносини, натомість вони регулюються Розділом 5 Закону України Про статус депутатів місцевих рад та ст. 23 Закону України Про Національну поліцію . Згідно частини першої статті 1 Закону України Про Національну поліцію , Національна поліція України - це центральний орган виконавчої влади, який служить суспільству шляхом забезпечення охорони прав і свобод людини, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку. Повноваження Національної поліції України чітко визначені приписами статті 23 цього Закону. Даний перелік повноважень органів Національної поліції України є вичерпним та виключним. Таким чином, як вбачається з приписів ст. 23 Закону України Про Національну поліцію здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата (ів) місцевої ради за народною ініціативою, вказаною статтею Закону України Про Національну поліцію не передбачено. За таких обставин, вважають, що правові підстави для здійснення перевірки працівниками ОСОБА_2 відділу поліції ГУНП України в Кіровоградській області, за зверненням ОСОБА_2 міської виборчої комісії, достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата (ів) місцевої ради за народною ініціативою, відсутні. Також вказують, що будь-які дії ОСОБА_2 щодо проведення вибіркової перевірки достовірності підписів громадян, що містяться в підписних листах про відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 та ОСОБА_5, є такими, що вчинені не на підставі, не в межах повноважень та не в спосіб, що передбачений Конституцією та законами України, тобто, суперечать прямим приписам ст. 8, ст. 19 Конституції України та ст. 8, ст. 23 Закону України Про Національну поліцію . Абзацом 2 частини другої статті 41 Закону Про статус депутатів місцевих рад однозначно передбачено, що територіальна виборча комісія ...з залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) . Тобто, в пункті 2 частини другої статті 41 даного Закону йдеться, за змістом та внутрішньою диспозицією норми Закону, про вибіркову почеркознавчу експертизу підписів, яка згідно процесуального закону здійснюється спеціалізованими експертними підрозділами (установами), підпорядкованими МВС, при цьому, здійснити таку перевірку можливо лише в рамках розслідування кримінального провадження, після призначення судово-почеркознавчої експертизи. Як вбачається з листа начальника ОСОБА_2 від 23.05.17 року, який був адресований виборчій комісії, не було проведено вибіркової перевірки достовірності підписів громадян, що містяться в підписних листах про відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 та ОСОБА_5 шляхом призначення судово-почеркознавчої експертизи. Натомість, зі слів начальника ОСОБА_2 відділу поліції ГУНП в Кіровоградській області - так звана перевірка підписів виборців проводилася шляхом усного опитування декількох мешканців міста (явно не 10% від 1720) дільничним інспектором, на предмет, чи дійсно ці декілька мешканців проживають в ОСОБА_1. Це є вкрай неправомірним. В жодному випадку почеркознавча перевірка достовірності підписів не проводилася.
Стосовно протиправності дій ОСОБА_2 міської центральної виборчої комісії зазначають, що 26 квітня 2017 року о 18 годині відбулося засідання ОСОБА_2 міської виборчої комісії. На порядок денний цього засідання було включено одне питання: Організація перевірки підписних листів виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 та ОСОБА_5 за народною ініціативою, а також інших документів, передбачених ст. 41 Закону Про місцеві вибори . За результатами засідання, ОСОБА_2 міською виборчою комісією було прийнято постанову № 1 Про залучення правоохоронних органів здійснити вибіркову перевірку підписів громадян, що міститься у підписних листах та № 2 Про залучення органів ведення Державного реєстру виборців здійснити перевірку достовірності відомостей про громадян, що міститься у підписних листах .
Вважають, що дії виборчої комісії, пов'язані з організацією перевірки підписних листів виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 та ОСОБА_5 за народною ініціативою, а також інших документів, передбачених ст. 41 Закону Про місцеві вибори , є неправомірними з огляду на наступне. Постановою ЦВК від 26 січня 2017 року № 13 визначено, що ...комісія звертає увагу на існуючу правову невизначеність відносно способу здійснення територіальними виборчими комісіями перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, із залученням, зокрема, органів ведення Реєстру . За змістом частини другої статті 41 Закону, територіальна виборча комісія із залученням органів ведення Реєстру здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Однак указаною статтею не передбачено використання органами ведення Реєстру персональних даних виборців, що містяться у базі даних Реєстру, для здійснення зазначеної перевірки та не встановлено способу, в який територіальна виборча комісія залучає органи ведення Реєстру.
Також позивачі вказують, що правові та організаційні засади ведення Реєстру врегульовано Законом України "Про Державний реєстр виборців", згідно з частиною другою статті 2 якого база даних Реєстру, будь-яка її частина, копія бази даних або її частини, персональні дані Реєстру можуть використовуватися лише для цілей, передбачених статтею 26 цього Закону, перелік яких є вичерпним. Так, за змістом пункту 4 частини першої та частини другої статті 26 вказаного Закону, під час підготовки до виборів і референдумів персональні дані Реєстру можуть використовуватися лише для проведення перевірки достовірності відомостей про виборців, які поставили свої підписи у підписних листах на підтримку проведення всеукраїнського референдуму, а також відомостей, що надаються до відповідних виборчих комісій щодо кандидатів, уповноважених та довірених осіб, членів ініціативної групи референдуму, кандидатур до складу виборчих комісій. Натомість використання бази даних Реєстру для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, статтею 26 Закону України "Про Державний реєстр виборців" не передбачено. Відтак правові підстави для використання персональних даних Реєстру органами ведення Реєстру під час їх залучення територіальною виборчою комісією до перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, відсутні.
Враховуючи вище викладене, вважають, що у виборчої комісії були відсутні правові підстави вчиняти будь-які дії, в тому числі, приймати рішення, пов'язані із залученням правоохоронних органів та органів ведення Державного реєстру виборців до організації перевірки підписних листів виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 та ОСОБА_5 за народною ініціативою, а також інших документів, передбачених ст. 41 Закону Про місцеві вибори .
Крім цього, на думку позивачів, ОСОБА_2 міська виборча комісія всупереч Закону вчиняє дії щодо негайного скликання засідання ОСОБА_2 міської виборчої комісії не за адресою розташування комісії, закріпленої ЦВК (28000, Кіровоградська обл., м. Олександрія, пр. Соборний, 59), а в актовій залі ОСОБА_2 відділу поліції ГУНП в Кіровоградській області, що підтверджується копією листа ОСОБА_2 відділу поліції ГУНП в Кіровоградській області № 6883/НЗ 2017 від 07.03.2017 року, який є доказом очевидної небезпеки негайного прийняття виборчою комісією незаконних рішень по позбавленню їх, позивачів, статусу місцевих депутатів. Як вбачається з інтернет ресурсу та інших джерел масової інформації, 04 березня 2017 року в ОСОБА_2 районному будинку культури по вул. Діброва в м. Олександрія відбулися збори виборців щодо відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_5 та ОСОБА_4, обраних від політичної партії УКРОП , на яких було прийнято рішення щодо початку процедури відкликання вказаних депутатів, збору підписів, а також обрано координатора ініціативної групи. Відповідно до частини другої статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів. Отже, засідання ОСОБА_2 міської виборчої комісії для організації перевірки підписних листів виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 та ОСОБА_5 за народною ініціативою, а також інших документів, передбачених ст. 41 Закону Про місцеві вибори повинно бути скликано не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, тобто, не пізніше 24 березня 2017 року. Разом з тим, як вбачається з матеріалів справи, засідання ОСОБА_2 міської виборчої комісії із питання організації перевірки підписних листів виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 та ОСОБА_5 за народною ініціативою, а також інших документів, передбачених ст. 41 Закону Про місцеві вибори , відбулося 26 квітня 2017 року, тобто, спірні дії Відповідача, пов'язані з організацією перевірки підписних листів, вчиненні поза межами строку, визначеного п. 2 ч. 2 ст. 41 Закону.
Також зазначають, що відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів. На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлено частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: 2) у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - протягом двадцяти днів з дня отримання матеріалів. Таким чином, як вбачається з приписів п. 2 ч. 2 ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , виборча комісія зобов'язана була протягом двадцяти днів з дня отримання підписних листів, організувати перевірку дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлено частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснити перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів. Разом з тим, як вбачається з матеріалів справи, виборча комісія не забезпечила протягом двадцяти днів з дня отримання підписних листів організацію перевірки отриманих підписних листів щодо відкликання зазначених депутатів за народною ініціативою в порядку та в спосіб, що передбачений, приписами п. 2 ч. 2 ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад . При цьому, рішення щодо здійснення вибіркової перевірки підписів громадян, що міститься у підписних листах із залученням правоохоронних органів, виборча комісія прийняла 26.04.2017 р., а копію відповіді ОСОБА_2 відділу поліції ГУНП в Кіровоградській області з результатами так званої перевірки виборча комісія отримала 23.05.2017 р., тобто, поза межами двадцятиденного строку на здійснення такої перевірки.
Також позивачами зазначено, що згідно довідки Відділу ведення державного реєстру виборців ОСОБА_2 міської ради від 06 червня 2017 року № 22-32/44 на адресу Відділу, 5 травня 2017 року надійшли ксерокопії підписних листів від голови ОСОБА_2 міської виборчої комісії ОСОБА_6 щодо відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 та ОСОБА_5 Підписи в кількості 1022 по ОСОБА_4 та 1015 по ОСОБА_5 зібрані на підтримку пропозиції про відкликання депутатів. При цьому, відповідно до інформації, роздрукованої з сайту Центральної виборчої комісії про результати місцевих виборів 2015 року, кількість голосів, поданих за місцеву організацію політичної партії Українське об'єднання патріотів Укроп складає 1720. Відповідно до вимог ст. 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного у багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрана така кількість підписів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, що є більшою виборчої квоти, яка була визначена у відповідному багатомандатному виборчому окрузі під час проведення виборів депутатів місцевої ради згідно із законом про місцеві вибори, але не меншою ніж кількість голосів, поданих за відповідну місцеву організацію партії у відповідному територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом. Тобто, на їх думку, загальна кількість зібраних ініціативною групою підписів за відкликання кожного депутата, повинна бути не меншою 1720, замість зібраних 1022 та 1015 підписів.
Отже, вважають, що виборчою комісією протиправно було вчинено дії щодо організації здійснення перевірки підписних листів про відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 та ОСОБА_5 за народною ініціативою, так як загальна кількість наданих ініціативною групою підписних листів по кожному з вказаних депутатів, що відкликаються, є меншою, ніж кількість голосів, поданих за відповідну місцеву організацію партії у відповідному територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах, за результатами яких Позивачі були обрані депутатами.
Крім того, на думку позивачів, виборча комісія немає змоги перевірити достовірність відомостей, що міститься у підписних листах та фактично не може встановити, що саме виборцями в розумінні статті 70 Конституції України та статті 3 Закону України Про місцеві вибори було внесено пропозицію про відкликання депутатів місцевої ради, що фактично є свідченням того, що не дотримано вимог статей 38 - 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , а саме, ч. 1 ст. 38 вказаного Закону, в якій зазначено, що право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше, ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу. Тому виборча комісія була зобов'язана у відповідності до норм п. 6 ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад прийняти рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 та ОСОБА_5, але цього зроблено не було. Тому за захистом своїх прав вимушені звернутись до суду з даним позовом.
Також позивачі на обґрунтування вимог щодо визнання неправомірними дій ОСОБА_2 міської виборчої комісії Кіровоградської області по закінченню перевірки підписних листів виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 та ОСОБА_5 за народною ініціативою, а також інших документів, передбачених ст. 41 Закону України Про місцеві вибори та, як наслідок, по складанню протоколу про узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 та ОСОБА_5 від 17.11.2017 року; скасування постанови ОСОБА_2 міської виборчої комісії Кіровоградської області № 3 від 17.11.2017 Про звернення до вищого керівного органу політичної партії Українське об'єднання патріотів - УКРОП щодо відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 та ОСОБА_5, зазначають наступне.
17 листопада 2017 року відбулося засідання ОСОБА_2 міської виборчої комісії, на якому одними із питань порядку денного було: пункт 3 - закінчення перевірки підписних листів виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 та ОСОБА_5 за народною ініціативою, а також інших документів передбачених ст. 41 Закону України Про місцеві вибори , складання узагальненого протоколу; пункт 4 - вирішення про звернення до вищого керівного органу партії. За результатами засіданні ОСОБА_2 міської виборчої комісії було прийнято наступні рішення:
1. Затвердити Протокол узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4;
2. Затвердити Протокол про узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_5;
3. Постанова № 3 Про звернення до вищого керівного органу політичної партії Українське об'єднання патріотів - УКРОП щодо відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 та ОСОБА_5.
Вважають, що дії ОСОБА_2 міської виборчої комісії Кіровоградської області по закінченню перевірки підписних листів виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 та ОСОБА_5 за народною ініціативою, а також інших документів передбачених ст. 41 Закону України Про місцеві вибори та, як наслідок, по складанню протоколу про узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 та ОСОБА_5 від 17.11.2017 року є неправомірними, а постанова № 3 від 17.11.2017 року Про звернення до вищого керівного органу політичної партії Українське об'єднання патріотів - УКРОП щодо відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 та ОСОБА_5 підлягає скасуванню з тих підстав, що ОСОБА_2 міською виборчою комісією не були дотриманні зазначені вище вимоги закону , а оскаржувані рішення були прийняті безпідставно.
Представником ОСОБА_2 міської виборчої комісії Кіровоградської області було подано заперечення на адміністративний позов, в якому він просив відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_4 та ОСОБА_5 щодо визнання протиправними дій ОСОБА_2 відділу поліції ГУНП України в Кіровоградській області щодо проведення вибіркової перевірки достовірності підписів громадян, що містяться в підписних листах про відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 і ОСОБА_5, та ОСОБА_2 міської виборчої комісії Кіровоградської області щодо організації перевірки підписних листів виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 та ОСОБА_5 за народною ініціативою, а також інших документів, передбачених ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" з тих підстав, що стаття 41 Закону України Про місцеві вибори зобов'язовує здійснити перевірку достовірності підписів громадян, що містяться в підписних листах, саме правоохоронні органи. Оскільки постанова № 1 від 26.04.2017 року ОСОБА_2 міської виборчої комісії Про залучення правоохоронних органів здійснити вибіркову перевірку підписів громадян, що містять у підписних листах у судовому порядку скасованою не була, вона була виконана ОСОБА_2 Посилання позивачів на те, що виборча комісія не пізніше наступного дня після отримання підписних листів та протоколу збору виборців, тобто до 24 березня 2017 року, не скликала засідання спростовується тим, що таке засідання було зірване посадовими особами ОСОБА_2 міської ради, про що було внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань та розпочато кримінальне провадження. Посилання позивачів на те, що кількість зібраних ініціативною групою підписів за відкликання кожного депутата повинна бути не меншою 1720 замість зібраних 1022 та 1015, спростовується тим, що кандидат ОСОБА_4, який балотувався від відповідного виборчого округу № 25, отримав на свою підтримку 25 голосів, а кандидат ОСОБА_5 який балотувався від виборчого округу № 17, отримав на свою підтримку 45 голосів. Вимоги про визнання протиправними дій виборчої комісії щодо організації перевірки підписних листів на підтримку ініціативи відкликання депутатів до оголошення узагальнених підсумків збору підписів взагалі вважає передчасними. Вимоги позивачів щодо визнання протиправною бездіяльності виборчої комісії з приводу неприйняття рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутатів також вважає безпідставними, оскільки комісія лише при підведенні узагальненого протоколу про підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради може встановити, чи були дотримані вимоги ст.ст. 38-40 Закону України Про місцеві вибори при ініціюванні відкликання та за наслідками перевірки прийняти відповідне рішення. Також зазначає, що ч. 14 ст. 27 Закону України Про місцеві вибори передбачено, що рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії і жодна посадова особа не може примусити комісію прийняти рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата (том 1 а.с.141-143, 176).
Ухвалою Олександрійського міськрайонного суду Кіровоградської області від 25 жовтня 2017 року було зобов'язано начальника ОСОБА_2 ГУНП України в Кіровоградській області надати до суду в строк до 13.11.2017 року завірені належним чином копії матеріалів перевірки достовірності підписів громадян, що містяться в підписних листах про відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 і ОСОБА_5, та голову ОСОБА_2 міської виборчої комісії надати до суду в строк до 13.11.2017 року завірені належним чином копії постанов Про залучення правоохоронних органів здійснити вибіркову перевірку підписів громадян, що містяться у підписних листах і Про залучення органів ведення Державного реєстру виборців здійснити перевірку достовірності відомостей про громадян, що міститься у підписних листах від 26.04.2017 року та інші документи (звернення, повідомлення, запити, відповіді, рішення, протоколи), які були прийняті, надіслані та отримані за наслідками організації перевірки відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 і ОСОБА_5 ( том 1 а.с. 200). Ухвала суду начальником ОСОБА_2 ГУНП України в Кіровоградській області була виконана належним чином.
У зв'язку з невиконанням вказаної ухвали суду головою ОСОБА_2 міської виборчої комісії, Олександрійським міськрайонним судом Кіровоградської області ухвалою від 13 листопада 2017 року знову було зобов'язано голову ОСОБА_2 міської виборчої комісії надати до суду в строк до 07 грудня 2017 року завірені належним чином копії всіх документів (звернення, повідомлення, запити, відповіді, рішення, протоколи), які були прийняті, надіслані та отримані за наслідками організації перевірки відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 і ОСОБА_5 та стали підставою для здійснення такої перевірки (том 1 а.с. 233).
З урахуванням збільшених позивачами позовних вимог (том 2 а.с.34-42) та з метою забезпечення позову, ухвалою Олександрійського міськрайонного суду Кіровоградської області від 21 листопада 2017 року було заборонено ОСОБА_2 міській виборчій комісії Кіровоградської області приймати рішення або вчиняти інші дії на визнання обраними наступних за черговістю за депутатами ОСОБА_2 міської ради Кіровоградської області ОСОБА_4 та ОСОБА_5 кандидатів у депутати від політичної партії Українське об'єднання патріотів - УКРОП , місцева організація якої висунула відповідних депутатів, до набрання законної сили рішенням у справі за адміністративним позовом ОСОБА_4 та ОСОБА_5 до ОСОБА_2 відділу поліції ГУНП в Кіровоградській області, ОСОБА_2 міської виборчої комісії Кіровоградської області про визнання дій та рішень неправомірними (том 2 а.с.57-58).
У зв'язку з відсутністю належного реагування головою ОСОБА_2 міської виборчої комісії на ухвали суду про витребування доказів, 31 січня 2018 року Олександрійським міськрайонним судом Кіровоградської області було постановлено окрему ухвалу, якою було вирішено довести до відома голови Центральної виборчої комісії про порушення головою ОСОБА_2 міської виборчої комісії вимог законодавства під час судового розгляду даної справи для вжиття відповідних заходів реагування та усунення недоліків та втретє зобов'язано голову ОСОБА_2 міської виборчої комісії Кіровоградської області ОСОБА_3 та представника ОСОБА_2 міської виборчої комісії Кіровоградської області, який діє на підставі довіреності - ОСОБА_7, в строк до 26 лютого 2018 року виконати вимоги за ухвалою суду про витребування доказів від 13 листопада 2017 року (том 2 а.с.94-95).
Ухвали суду про витребування доказів були виконані частково.
У судовому засіданні представник позивачів вимоги за позовом підтримав, посилаючись на обставини зазначені у ньому.
Голова ОСОБА_2 міської виборчої комісії ОСОБА_3 вимоги за позовом не визнав у повному обсязі, посилаючись на те, що всі оскаржувані позивачами дії та рішення комісії були вчинені та здійснені відповідно до вимог Закону України Про статус депутатів місцевих рад . Головним, на його думку, є народна ініціатива щодо відкликання депутатів, оскільки всі вимоги закону про відкликання депутатів були дотримані, виборчою комісією було прийнято рішення про затвердження протоколів узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання позивачів, які являються депутатами місцевої ради та відповідно про звернення до вищого керівного органу політичної партії про їх відкликання. Зокрема під час здійснення перевірки дотримання вимог народної ініціативи про відкликання депутатів, комісією було встановлено, що 04 березня 2017 року до ОСОБА_2 міської виборчої комісії надійшло повідомлення про внесення пропозиції про відкликання позивачів, як депутатів, за народною ініціативою та було надано витягз протоколів зборів виборців багатомандатного округу з виборів депутатів міської ради від 04.03.2017 року. 22.03.2017 року до виборчої комісії надійшли протоколи зборів виборців від 04.03.2017 року із додатками: списками виборців, присутніх на зборах, зразки підписних листів, заяви осіб, які дали згоду на включення до складу ініціативної групи, ксерокопії сторінок паспортів цих осіб та інші, передбачені законом, документи. Також до комісії були надані підписні листи із підписами виборців. 23.03.2017 року відбулось перше засідання виборчої комісії щодо перевірки процедури відкликання депутатів, але це засідання було зірвано посадовими особами ОСОБА_2 міської ради та за даним фактом було розпочато досудове розслідування кримінального провадження, але про його наслідки йому нічого не відомо. 26.03.2017 року відбулось друге засідання виборчої комісії, на якому були прийняті рішення щодо залучення до перевірки достовірності підписів виборців у підписних листах правоохоронних органів і Державного реєстру виборців, але цей протокол засідання комісії у нього відсутній. Позивачі на посади депутатів балотувались по багатомандатному виборчому округу, який включає 36 територіальних виборчих округів. Виборчою комісією було встановлено, що відповідно вимог ч. 3 ст. 86 Закону України Про місцеві вибори , на підтримку пропозиції про відкликання позивачів, як депутатів місцевих рад, має бути зібрано 642 голоси та вказані вимоги закону ініціативною групою були дотримані. Також вважає безпідставними доводи позивача про порушення комісією строків проведення перевірки, яка була закінчена лише 17.11.2017 року, оскільки законодавством не передбачено жодних термінів, протягом яких виборча комісія має здійснити перевірку. Під час здійснення перевірки документів, наданих ініціативною групою, комісія перевіряла дотримання вимог щодо строків здійснення передбачених законом процедур та щодо правильності заповнення підписних листів. Також комісія перевіряла, чи здійснено підпис виборцем відповідного багатомандатного виборчого округу, а достовірність цих підписів була підтверджена інформацією ОСОБА_2, наданою на виконання постанови виборчої комісії про його залучення для вибіркової перевірки. Але особисто члени комісії достовірність підписів осіб, здійснених у підписних листах, не перевіряли, адже це не входить до їх повноважень. Документи, на підставі яких ОСОБА_2 було здійснено вибіркову перевірку підписів, до територіальної комісії не передавались, а члени комісії при перевірці інформації зазначеної у підписних листах, керувались лише письмовою відповіддю, відповідно до якої порушень виявлено не було. Інформація чи є особа виборцем відповідно вимог законодавства, комісією також не перевірялась, адже це не входить до її компетенції, лише перевіряли, те чи здійснено підпис особою, яка є мешканцем багатомандатного виборчого округу. Також комісією було взято до уваги, що підставами відкликання позивачів були скарги виборців на їх діяльність. Ці скарги були передані із документами, наданими ініціативною групою. На засіданнях, які відбувались 17.11.2017 року, позивачі присутніми не були, але про їх проведення вони були повідомлені у телефонному режимі.
Представник ОСОБА_2 відділу поліції ГУНП в Кіровоградській області в судові засідання не з'являвся, про час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином, причини неявки до суду повідомлені не були.
Заслухавши осіб, які приймали участь у судових засіданнях, дослідивши докази, надані сторонами, суд встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини.
Пунктом 10 розділу VII Перехідні положення КАС України передбачено, що справи у судах першої та апеляційної інстанцій, провадження у яких відкрито до набрання чинності цією редакцією Кодексу, розглядаються за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Відповідно до ч. 1 ст. 6 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема, з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Частинами 1, 2 статті 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Частиною 1 статті 2, частинами 1, 2 статті 4 Закону України Про статус депутатів місцевих рад передбачено, що депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України. Депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів". Повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.
Повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради, зокрема, у разі його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку (п. 1 ч. 1 ст. 5 вказаного вище Закону).
Відповідно до ст. 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради можуть бути: 1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом; 2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов'язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі; 3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов'язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.
Статтею 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад передбачено, що право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше, ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу. Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше: 1) 30 осіб для відкликання депутата сільської, селищної ради; 2) 100 осіб для відкликання депутата міської ради міста районного значення; 3) 300 осіб для відкликання депутата міської ради міста обласного значення та районної у місті ради; 4) 150 осіб для відкликання депутата районної ради; 5) 400 осіб для відкликання депутата обласної, Київської, Севастопольської міської ради. Не пізніш, як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою. У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата має становити: 1) сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - не менше 10 осіб; 2) районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - не менше 50 осіб; 3) обласної, Київської, Севастопольської міської ради - не менше 100 осіб. У протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв'язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів. До протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців необов'язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи бути офіційним представником ініціативної групи, має обов'язково містити: прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові(за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце роботи, посаду, засоби зв'язку (контактний телефон). До заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до ЗаконуУкраїни "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи. Бути офіційним представником ініціативної групи, входити до її складу не можуть посадові та службові особи органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, військовослужбовці, судді, працівники судів та правоохоронних органів. Офіційний представник ініціативної групи, її член не може бути звільнений з роботи, переведений на нижчу посаду з підстав, пов'язаних із виконанням його обов'язків в ініціативній групі. Забороняється проводити збори виборців щодо відкликання депутата місцевої ради в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, у місцях видачі заробітної плати, пенсій, допомоги, стипендій, інших соціальних виплат, надання благодійної допомоги. У триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи. Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду (ст. 39 Закону України Про статус депутатів місцевих рад ).
Ініціативна група має право виготовляти будь-яку кількість підписних листів з дотриманням встановленої форми підписного листа. На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного в одномандатному виборчому окрузі, має бути зібрано підписи у кількості, що є більшою половини кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на відповідних місцевих виборах в одномандатному виборчому окрузі, у якому був обраний депутат. На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного у багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрана така кількість підписів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, що є більшою виборчої квоти, яка була визначена у відповідному багатомандатному виборчому окрузі під час проведення виборів депутатів місцевої ради згідно із законом про місцеві вибори, але не меншою, ніж кількість голосів, поданих за відповідну місцеву організацію партії у відповідному територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом. З дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у строки: 1) у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - десять днів; 2) у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - двадцять днів; 3) у разі відкликання депутата обласної, Київської, Севастопольської міської ради - тридцять днів. Форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців. Підписний лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб'єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання). Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця. Член ініціативної групи, який збирає підписи виборців, до початку їх збирання повинен власноручно внести до підписного листа відомості про себе, передбачені абзацом першим частини третьої цієї статті. Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис. Забороняється збирати підписи в органах державної влади, органах влади Автономної Республіки Крим, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях (крім партійних організацій), у місцях видачі заробітної плати, пенсій, допомоги, стипендій, інших соціальних виплат, надання благодійної допомоги. Участь посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування у збиранні підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради забороняється. Забороняється платити коштами, товарами або послугами за підписи на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, а також перешкоджати виборцю у підтримці цієї пропозиції (ст. 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад ).
Статтею 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад передбачено, що після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.
Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів. На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: 1) у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів; 2) у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - протягом двадцяти днів з дня отримання матеріалів; 3) у разі відкликання депутата обласної, Київської, Севастопольської міської ради - протягом тридцяти днів з дня отримання матеріалів.
При встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписи окремих виборців: 1) у разі відсутності у підписному листі всіх або окремих відомостей про виборця, який підтримує своїм підписом відкликання депутата місцевої ради, передбачених формою підписного листа, а також виявлення недостовірних відомостей про виборця; 2) записи та підписи, вчинені замість виборця іншою особою; 3) вчинені особою, яка не є виборцем відповідного багатомандатного, одномандатного виборчого округу або на день вчинення підпису не мала права голосу; 4) якщо підписи вчинені виборцем декілька разів; 5) якщо підпис вчинено виборцем з порушенням встановленого цим Законом строку.
При встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписні листи: 1) якщо підписи виборців зібрані особою, яка не є членом відповідної ініціативної групи та/або на день збору підписів не мала права голосу; 2) у яких відсутні відомості або які містять недостовірні відомості про особу, яка збирала підписи виборців; 3) у яких підписи громадян України зібрані у місцях, визначених частиною п'ятою статті 40 цього Закону; 4) які не відповідають встановленій формі.
За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.
Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.
Депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання. Депутат місцевої ради має право давати пояснення щодо суті питань стосовно його діяльності, робити відповідні заяви на засіданнях ради та її органів, зборах виборців, зборах (конференціях) об'єднань громадян. У встановленому законодавством порядку депутат місцевої ради може використовувати для роз'яснення своєї позиції засоби масової інформації. Депутат має право звернутися до місцевої ради з усною або письмовою заявою з приводу обставин, що стали підставою для порушення питання про його відкликання (ст. 48 Закону України Про статус депутатів місцевих рад ).
Частиною 3 статті 86 Закону України Про місцеві вибори передбачено, що кількість голосів виборців, необхідних для отримання одного депутатського мандата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі (далі - виборча квота), обчислюється шляхом ділення сумарної кількості голосів виборців, поданих за місцеві організації партій, що отримали п'ять і більше відсотків голосів виборців, на число, що дорівнює кількості депутатських мандатів у цьому багатомандатному виборчому окрузі.
Конституцією України, зокрема, статтею 38, передбачено, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування .
ЄСПЛ неодноразово наголошував, зокрема у справі Жоффр де ля Прадель проти Франції від 16.12.1992 року, що реалізуючи Конвенцію про захист прав людини та основоположних свобод, кожна держава-учасниця цієї Конвенції має право встановлювати процедури, у тому числі процесуальні заборони й обмеження. Разом з тим Суд зазначає, що не повинно бути занадто формального ставлення до передбачених законом вимог, оскільки захист прав повинен бути не лише формальним, але й реальним.
Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, ОСОБА_4 та ОСОБА_5 являються депутатами ОСОБА_2 міської ради 7 скликання (том 1 а.с. 21-22).
Вони були обрані у багатомандатному виборчому окрузі м. Олександрія Кіровоградської області у територіальних виборчих округах, зокрема, ОСОБА_5 - у 17 територіальному виборчому окрузі, ОСОБА_4 - у 25 (том 4 а.с. 39).
Кількість голосів, отриманих за відповідну місцеву організацію партії у територіальному окрузі, за яким був обраний ОСОБА_5, становить 45 голосів, а ОСОБА_4 - 25 (том 4 а.с. 47).
ОСОБА_8, для цілей проведення виборів, являється містом обласного значення (том 4 а.с. 40-42).
З інформації, розміщеної на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії України вбачається, що кількість голосів поданих за місцеву організацію політичної партії Українське об'єднання патріотів-Укроп по ОСОБА_2 міській раді становить 1720. У багатомандатному виборчому окрузі виборів депутатів ОСОБА_2 міської ради Кіровоградської області було утворено 36 територіальних виборчих округів (том 4 а.с. 20-23). Отже, відповідно вимог ч. 3 ст. 86 Закону України Про місцеві вибори виборча квота по багатомандатному виборчому округу ОСОБА_2 міської ради становить 699 голосів (том 4 а.с. 25), виходячи з наступного розрахунку 25152 - це сумарна кількість голосів виборців, поданих за місцеві організації партій, що отримали п'ять і більше відсотків голосів виборців : 36 це кількість депутатських мандатів = 699. Отже, доводи позивачів про недотримання ініціативною групою під час збору підписів вимог ч. 1 ст. 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад щодо їх кількості є безпідставними.
З протоколів зборів виборців міста ОСОБА_8 щодо відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 і ОСОБА_5 за народною ініціативою вбачається, що 04 березня 2017 року за участі 358 осіб у зв'язку з невідповідністю практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконанням депутатом місцевої ради зобов'язань звітувати перед виборцями і проводити зустрічі з ними, втрати зв'язку з виборцями, незнанням їх проблем в окрузі та байдужістю до громадської думки виборців, було вирішено: 1. затвердити та внести пропозицію щодо відкликання депутатів ОСОБА_4 та ОСОБА_5 за народною ініціативою, 2. затвердити персональний склад ініціативної групи згідно додатку № 3 (в кількості 64 особи), 3. обрати ОСОБА_9 офіційним представником ініціативної групи, 4 . затвердити форму підписного листа згідно додатку № 4 (том 2 а.с. 116-200). Хоча за підрахунками суду, згідно підписів у додатках до протоколів, у зборах брали участь 352 особи.
Зі змісту протоколів засідання міської виборчої комісії від 17.11.2017 року вбачається, що 04.03.2017 року офіційним представником було повідомлено ОСОБА_2 виборчу комісію про проведення зборів (том 4 а.с. 10-12, 27-29).
06.03.2017 року голова ОСОБА_2 виборчої комісії повідомив позивачів та голову ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_10 про проведення 04.03.2017 року зборів виборців, на яких було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутатів місцевої ради ОСОБА_4 та ОСОБА_5 (том 4 а.с. 31-35).
23 березня 2017 року головою ОСОБА_2 міської виборчої комісії було скликано засідання у зв'язку з надходженням на адресу комісії підписних листів та протоколу ініціативної групи про відзив депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 та ОСОБА_5, що підтверджується протоколом засіданні комісії від 23.03.2017 року та зі змісту якого вбачається, що засідання комісії було зірвано посадовими особами ОСОБА_2 міської ради (том 4 а.с. 2-4). Тому доводи позивачів про порушення встановлених законом строків скликання головою виборчої комісії засідання є безпідставними.
Голова ОСОБА_2 міської виборчої комісії звертався до Центральної виборчої комісії щодо належного реагування на зрив посадовими особами ОСОБА_2 міської ради засідання комісії, на що отримав відповідні роз'яснення відповідно листа від 13.04.2017 року (том 1 а.с. 23).
Відповідно до інформаційного листа від 14.04.2017 року, наданого ОСОБА_2 ГУНП в Кіровоградській області на звернення голови ОСОБА_2 міської виборчої комісії за його повідомленням про те, що 23.03.2017 року посадовими особами місцевого самоврядування було зірвано засідання ОСОБА_2 міської виборчої комісії, розпочато кримінальне провадження № 12017120070000836 за попередньою кваліфікацією ч. 3 ст. 157 КК України (том 1 а.с. 145).
26.04.2017 року ОСОБА_2 міською виборчою комісією було прийнято постанову № 1 Про залучення правоохоронних органів здійснити вибіркову перевірку підписів громадян, що містяться в підписних листах (том 1 а.с. 228). Як вбачається із супровідного листа до вказаної постанови для здійснення перевірки надсилались оригінали підписних листів на 104 аркушах по кожному із позивачів (том 1 а.с. 230).
Цією ж датою ОСОБА_2 міською виборчою комісією було прийнято постанову № 2 Про залучення органів ведення Державного реєстру виборців здійснити вибіркову перевірку підписів громадян, що містяться в підписних листах (том 1 а.с. 227).
25.05.2017 року Відділ ведення Державного реєстру виборців ОСОБА_2 міської ради відмовився здійснювати перевірку достовірності підписів виборців у підписних листах, посилаючись на відсутність для цього правових підстав (том 1 а.с. 62).
Відповідно довідки, виданої Відділом ведення Державного реєстру виборців ОСОБА_2 міської ради від 06.06.2017 року, 05.05.2017 року на їхню адресу надійшли ксерокопії підписних листів від голови ОСОБА_2 міської виборчої комісії щодо відкликання депутатів ОСОБА_4 та ОСОБА_5 Підписи зібрані на підтримку пропозиції відкликання депутатів в кількості 1022 по ОСОБА_4 та 1015 по ОСОБА_5 (том 1 а.с. 35).
За підрахунками суду, згідно копій підписних листів, наданих представником ОСОБА_2 міської виборчої комісії за підтримку ініціативи відкликання депутата ОСОБА_4 було зібрано 1017 підписів, а за підтримку ініціативи відкликання депутата ОСОБА_5 - 1012, загальна кількість 2029 підписів (том 3 а.с. 1-208).
З матеріалів наданих ОСОБА_2 ГУНП в Кіровоградській області на виконання ухвали суду про витребування доказів вбачається, що з метою виконання постанови ОСОБА_2 міської виборчої комісії № 1 від 26 квітня 2017 року, під час вибіркової перевірки достовірності підписів громадян, що містяться в підписних листах відкликання депутатів ОСОБА_4 та ОСОБА_5, шляхом опитування 15 осіб, фактів підпису сторонніми особами не виявлено (том 1 а.с. 209-224).
Відповідно до вимог ч. 2 ст. 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад та з врахуванням того, що підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутатів ОСОБА_4 та ОСОБА_5 згідно підписних листів було зібрано (за підрахунками суду) 2029, вибіркова перевірка мала бути здійснена щодо 203 осіб.
17 листопада 2017 року Постановою ОСОБА_2 міської виборчої комісії, з урахуванням протоколів № 1 та № 2 Про узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради 7 скликання ОСОБА_4 та ОСОБА_5 за народною ініціативою , було вирішено звернутися до вищого керівного органу політичної партії Українське об'єднання патріотів - Укроп , місцева організація якої висунула вказаних депутатів, щодо відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 та ОСОБА_5 (том 2 а.с. 48, том 4 а.с. 5-14, 27-30).
З врахуванням того, що постанова № 1 від 26.04.2017 року ОСОБА_2 міської виборчої комісії Про залучення правоохоронних органів здійснити вибіркову перевірку підписів громадян, що містяться у підписних листах , у встановленому законом порядку скасована та визнана протиправною не була (том 4 а.с. 38), вимоги заявлені позивачами до ОСОБА_2 відділу поліції ГУНП України в Кіровоградській області про визнання протиправними дій вказаного органу щодо проведення вибіркової перевірки достовірності підписів громадян, що містяться в підписних листах про відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 і ОСОБА_5, суд визнає безпідставними. Сама ж процедура та порядок здійснення такої перевірки позивачами не оскаржувалась.
Також суд вважає безпідставними вимоги позивачів, заявлені до ОСОБА_2 міської виборчої комісії щодо організації перевірки підписних листів виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 та ОСОБА_5 за народною ініціативою, а також інших документів, передбачених ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , оскільки відповідно вимог ч.ч. 1-4 ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад територіальна виборча комісія зобов'язана була здійснити перевірку дотримання вимог ст.ст. 38-40 вказаного Закону та за результатами перевірки прийняти відповідне рішення.
Під час з'ясування обставин справи, судом було дійсно встановлено неточності даних, зазначених у офіційних документах, та порушення строків територіальною виборчою комісією здійснення перевірки процедури відкликання депутатів, але дані обставини, на думку суду, не мають суттєвого значення для вирішення спору, що виник між сторонами.
Разом з тим, решту позовних вимог позивачів суд вважає цілком обґрунтованими, виходячи з наступного.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частинами першою, третьою статті 20, статті 25 Закону України Про місцеві вибори передбачено, що територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень та у порядку, передбаченому законами України, забезпечує організацію та проведення місцевих виборів, а також здійснює інші повноваження, передбачені Законом та іншими законами України.
Суд зазначає, що визначена законом процедура проведення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, носить імперативний характер та не передбачає альтернативних способів дій з боку виборчої комісії. Відмова державних органів виконувати обов'язки перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, а також здійснення такої перевірки з порушенням вимог закону, не позбавляє обов'язку виборчої комісії проведення перевірки у визначеному порядку. Що в свою чергу слугує гарантією дотримання прав людини бути обраною та націлена на виявлення фактів фальсифікації, чи констатації її відсутності. Тому доводи представника виборчої комісії про те, що до компетенції комісії не віднесено перевірки достовірності підписів, є безпідставними.
Натомість, не дотримання порядку перевірки підписів виборців, визначеного ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , унеможливлює подальшу реалізацію процедури відкликання депутатів.
Як вбачається з матеріалів справи, Відділ ведення Державного реєстру виборців ОСОБА_2 міської ради відмовився здійснювати перевірку достовірності підписів виборців у підписних листах, а ОСОБА_2 ГУНП в Кіровоградській області на виконання вимог постанови ОСОБА_2 міської виборчої комісії № 1 від 26 квітня 2017 року, під час вибіркової перевірки достовірності підписів громадян, що містяться в підписних листах відкликання депутатів ОСОБА_4 та ОСОБА_5, здійснив вказану перевірку шляхом опитування лише 15 осіб, що є значно менше ніж 10 % від загальної кількості зібраних підписів та в свою чергу свідчить про порушення передбаченої законом процедури перевірки достовірності підписів.
Зі змісту протоколів міської виборчої комісії від 17.11.2017 року, відповідно до яких, за наслідками засідання комісії було вирішено затвердити протоколи про узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутатів ОСОБА_4 та ОСОБА_5, вбачається (том 4 а.с. 10-12, 27-30), що під час перевірки відповідності підписних листів вимогам закону, члени комісії обмежились лише інформацією про те, що листів з відділу поліції про порушення не надходило.
Голова ОСОБА_2 міської виборчої комісії ОСОБА_3 також у судовому засіданні підтвердив, що під час перевірки комісією підписних листів та інформації, зазначеної у них, комісія обмежилась лише повідомленням ОСОБА_2 про те, що порушень під час здійснення вибіркової перевірки виявлено не було, інформація про осіб, які проставили свої підписи у підписних листах не перевірялась, та яким чином було здійснено ОСОБА_2 вибіркову перевірку не цікавились.
Стаття 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад встановлює, що право вносити пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою мають громадяни, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного округу.
Згідно ч. 1 ст. 3 Закону України Про місцеві вибори , право голосу на відповідних місцевих виборах мають громадяни України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України (дієздатні громадяни, які досягли на день проведення таких виборів вісімнадцяти років) та проживають на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, де проводяться такі вибори. Громадяни України, які мають право голосу на відповідних місцевих виборах, є виборцями.
Підставою для реалізації виборцем свого права голосу на місцевих виборах є його включення до списку виборців на виборчій дільниці (ч. 4 ст. 3 Закону України Про місцеві вибори ).
Ст.ст. 27, 28 Закону України Про Державний реєстр виборців встановлюють, що для підготовки та проведення голосування на місцевих виборах або місцевому референдумі орган ведення Реєстру після утворення виборчих дільниць складає списки виборців для кожної виборчої дільниці.
Тобто, для того, щоб проголосувати на місцевих виборах громадянин України повинен не лише мати паспорт громадянина України, а проживати на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці і бути включеним до списку виборців.
В свою чергу, представниками ОСОБА_2 міської виборчої комісії не доведено, що згідно переліку осіб, які є додатком до протоколу зборів виборців про внесення пропозиції щодо відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 та ОСОБА_5 за народною ініціативою, участь у таких зборах приймали особи, що є виборцями (в розумінні вимог закону) відповідного виборчого округу, на якому обиралися депутатами позивачі та фактично і не заперечувалось, що така перевірка не здійснювалась взагалі.
Разом з тим, суд зауважує, що дійсно доводи представника ОСОБА_2 виборчої комісії про те, що гарантії прав виборців обирати та ініціювати відкликання депутатів є важливим правом гарантованим Конституцією України. Разом з тим і право бути обраним гарантовано основним Законом України і є не менш значущим у демократичному і правовому суспільстві, та саме на територіальну виборчу комісію законодавством покладено обов'язок перевірки дотримання вимог закону під час ініціювання відкликання депутатів, зокрема з метою недопущення фальсифікації підписних листів, але до даного питання виборча комісія поставилась формально, що є недопустимим у розумінні принципу верховенства права.
Також суд погоджується із доводами сторін у справі про існування правової невизначеності відносно способу здійснення територіальними виборчими комісіями перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться у підписних листах, але дані обставини жодним чином не звільняють виборчі комісії від виконання покладених на них державною обов'язків передбачених законом.
Відповідно вимог ст. 139 КАС України, судові витрати у справі, пропорційно до задоволених вимог, суд покладає на рахунок ОСОБА_2 міської виборчої комісії Кіровоградської області.
Керуючись ст.ст. 5, 6, 72, 77, 132, 139, 157, 241,242, 244, 245, 246, 250, 255, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
У Х В А Л И В:
Позовні вимоги ОСОБА_4 та ОСОБА_5 до ОСОБА_2 міської виборчої комісії Кіровоградської області задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльності ОСОБА_2 міської виборчої комісії Кіровоградської області щодо неприйняття рішення про припинення ініціативи про відкликання депутатів ОСОБА_4 та ОСОБА_5 . Визнати неправомірними дії ОСОБА_2 міської виборчої комісії Кіровоградської області по закінченню перевірки підписних листів виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) відкликання депутата ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 за народною ініціативою та як наслідок по складанню протоколу про узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 від 17.11.2017 року. Визнати неправомірними дії ОСОБА_2 міської виборчої комісії Кіровоградської області по закінченню перевірки підписних листів виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) відкликання депутата ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_5 за народною ініціативою та як наслідок по складанню протоколу про узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_5 від 17.11.2017 року.
Скасувати постанову ОСОБА_2 міської виборчої комісії Кіровоградської області № 3 від 17.11.2017 Про звернення до вищого керівного органу політичної партії Українське об'єднання патріотів - УКРОП щодо відкликання депутатів ОСОБА_2 міської ради ОСОБА_4 та ОСОБА_5.
В задоволенні решти вимог позивачів до ОСОБА_2 міської виборчої комісії Кіровоградської області - відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з ОСОБА_2 міської виборчої комісії Кіровоградської області (28000, Кіровоградська область, м.Олександрія, проспект Леніна, 59, код ЄДРПОУ 33992021) на користь ОСОБА_4 (28000, АДРЕСА_1, ідентифікаційний номер НОМЕР_1) 3040 (три тисячі сорок) грн. судового збору сплаченого за подачу позову та заяви про забезпечення позовних вимог.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з ОСОБА_2 міської виборчої комісії Кіровоградської області (28000, Кіровоградська область, м.Олександрія, проспект Леніна, 59, код ЄДРПОУ 33992021) на користь ОСОБА_5 (28000, Кіровоградська область, м.Олександрія, вул. Львівська, 46, ідентифікаційний номер НОМЕР_2) 3040 (три тисячі сорок) грн. судового збору сплаченого за подачу позову та заяви про забезпечення позовних вимог.
В задоволенні позовних вимог ОСОБА_4 та ОСОБА_5 до ОСОБА_2 відділу поліції ГУНП України в Кіровоградській області - відмовити.
Заходи забезпечення адміністративного позову застосовані ухвалою Олександрійського міськрайонного суду Кіровоградської області від 21 листопада 2017 року , якою було заборонено ОСОБА_2 міській виборчій комісії Кіровоградської області приймати рішення або вчиняти інші дії на визнання обраними наступних за черговістю за депутатами ОСОБА_2 міської ради Кіровоградської області ОСОБА_4 та ОСОБА_5 кандидатів у депутати від політичної партії Українське об'єднання патріотів - УКРОП , місцева організація якої висунула відповідних депутатів - скасувати.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду повністю або частково.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі оголошення лише вступної та резолютивної частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження з підстав, передбачених ч.ч. 2, 3 ст. 295 КАС України.
Апеляційна скарга подається до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Олександрійський міськрайонний суд.
Повний текст судового рішення складено 25.06.2018 року.
Суддя Т.А.Бугайченко
Суд | Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 25.06.2018 |
Оприлюднено | 27.06.2018 |
Номер документу | 74949180 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області
Бугайченко Т. А.
Адміністративне
Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області
Бугайченко Т. А.
Адміністративне
Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області
Бугайченко Т. А.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дурасова Ю.В.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дурасова Ю.В.
Адміністративне
Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області
Бугайченко Т. А.
Адміністративне
Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області
Бугайченко Т. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні