Рішення
від 26.06.2018 по справі 813/4649/17
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа № 813/4649/17

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 червня 2018 року

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Москаля Р.М. розглянув в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області до Шклівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Яворівської районної ради Львівської області, за участі Яворівської районної ради Львівської області, Шклівської селищної ради та Львівської обласної державної адміністрації в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, про застосування заходів реагування щодо державного нагляду,

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області (далі – ГУ ДСНС у Львівській області) звернулося до Львівського окружного адміністративного суду із позовом до Шклівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Яворівської районної ради Львівської області з вимогою зупинити експлуатацію приміщення електрощитової Шклівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Яворівської районної ради Львівської області за адресою: Львівська область, Яворівський район, смт. Шкло, вул. Шевченка, 1 до усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що під час планової перевірки відповідача встановлено факти порушення вимог законодавчих та нормативно-правових актів у сфері пожежної та техногенної безпеки. Ці порушення створюють загрозу виникнення пожежі та в подальшому перешкоджатимуть її гасінню та евакуації людей. Оскільки в силу норм частини п'ятої статті 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» зупинення виконання певних робіт чи виробництва можливе лише за судовим рішенням, Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області звернулося до суду з цим позовом.

Відповідач, Шклівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів надала суду відзив на позов та пояснила, що усі вказані в позовній заяві порушення щодо експлуатації електрощитової усунуто (а.с.40).

04.05.2018 представник позивача подав заяву № 58-14/1808 від 05.02.2018, уточнив позовні вимоги відповідно до норм Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону № 2147-VІІІ від 03.10.2017. Повідомив, що в процесі підготовки справи до судового розгляду відповідач усунув певні порушення законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, на підтвердження цього долучив акт позапланової перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки № 1 від 16.02.2018 (а.с. 74-80). Згідно з цим актом Шклівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів не усунула такі вимоги правил пожежної безпеки:

- влаштовано електрощитову під сходовою кліткою на першому поверсі школи, що є порушенням п. 2.23 розділу 3 Правил № 1417;

- в приміщенні електрощитової не встановлено протипожежні двері, що є порушенням п. 2.3 розділу 3 Правил № 1417.

Позивач стверджує, що ці порушення створюють загрозу виникнення пожежі, а у випадку виникнення пожежі перешкоджатимуть її гасінню та евакуації людей, тому просить суд зупинити експлуатацію приміщення електрощитової Шклівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Яворівської районної ради Львівської області за адресою: Львівська область, Яворівський район, смт. Шкло, вул. Шевченка, 1 - до усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Ухвалою від 22.02.2018 суд за спільним клопотанням представників сторін зупинив провадження у цій справі для примирення, що мало проявитися у повному усуненні відповідачем виявлених порушень за необхідних допомоги та роз'яснень представників позивача щодо вирішення технічних аспектів. В продовжене 02.05.2018 засідання представник відповідача не прибув. Представник позивача повідомив, що директор чи інші працівники школи не контактували з посадовими особами ГУ ДСНС у Львівській області щодо роз'яснення їм шляхів усунення виявлених порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Суд ухвалою від 02.01.2018 залучив до участі у справі засновника школи -Яворівська районна рада Львівської області, а також Шклівську селищну раду та Львівську обласну державну адміністрацію у якості третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача.

Третя особа, Львівська обласна державна адміністрація подала письмове пояснення до адміністративного позову (а.с. 47-49), які зводяться до того, що недотримання суб'єктами господарювання вимог у сферах техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту, створює загрозу життю та здоров'ю людей та робить неможливим експлуатацію таких будівель та споруд.

Треті особи, Яворівська районна рада Львівської області та Шклівська селищна рада письмових пояснень щодо позову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській та відзиву Шклівської загальноосвітньої школи І-ІІІ суду не подали.

В судове засідання 26.06.2018 прибув представник третьої особи Львівської обласної державної адміністрації, інші учасники справи до суду не прибули, представник позивача подав клопотання про розгляд справи без його участі. За наведених обставин суд вирішив розгляд справи не відкладати, на підставі частини дев'ятої статті 205 КАС України завершити розгляд справи та постановити рішення в порядку письмового провадження.

Суд заслухав пояснення учасників справи, дослідив долучені до матеріалів справи письмові докази, оцінив їх в сукупності і встановив такі фактичні обставини справи і відповідні їм спірні правовідносини:

наказом начальника ГУ ДСНС у Львівській області від 06.10.2017 № 234 затверджено графік проведення позапланових перевірок стану дотримання вимог законодавства з питань цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки протягом жовтня-грудня 2017 року, відповідно до якого термін проведення позапланової перевірки Шклівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів встановлено з 20 по 30 листопада 2017 року (а.с. 21,22). На виконання цього наказу державні інспектори провели перевірку Шклівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Яворівської районної ради Львівської області на предмет дотримання вимог законодавства сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, за наслідками якої складено акт перевірки № 672 від 30.11.2017 (а.с. 10-16).

В цьому акті здійснено опис виявлених порушень Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417 від 30.12.2014 (далі – Правила № 1417). Окрім інших, виявлено порушення в приміщенні електрощитової Шклівської загальноосвітньої школи:

- дозволено влаштування електрощитової під сходовою кліткою на першому поверсі школи, що є порушенням п. 2.23 розділу 3 Правил № 1417;

- в приміщенні електрощитової не встановлено протипожежні двері, що є порушенням п. 2.3 розділу 3 Правил № 1417;

- приміщення електрощитової не забезпечено первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками), що є порушенням п. 3.8 розділ 5 Правил № 1417;

- в приміщенні електрощитової дозволено підвішування світильників

безпосередньо на струмопровідні проводи та експлуатацію їх зі знятими

ковпаками, що є порушенням підпункту 7 п. 1.18 розділ 4 Правил № 1417;

- в приміщенні електрощитової вимикач встановлено на горючу основу, що є порушенням пункту 1.17 розділ 4 Правил № 1417;

- в приміщенні електрощитової з'єднання, відгалуження та окінцювання жил

проводів і кабелів здійснено не за допомогою опресування, зварювання,

паяння або затискачів, що є порушенням (пункту 1.6 розділ 4 Правил № 1417.

Відповідач усунув частину порушень законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, що підтверджується актом позапланової перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки № 1 від 16.02.2018 (а.с. 74-80). Згідно з цим актом, Шклівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів не усунула такі вимоги правил пожежної безпеки:

- дозволено влаштування електрощитової під сходовою кліткою на першому поверсі школи, що є порушенням пункту 2.23 розділ 3 Правил № 1417;

- в приміщенні електрощитової не встановлено протипожежні двері, що є порушенням пункту 2.3 розділу 3 Правил № 1417.

Позивач стверджує, що ці порушення створюють загрозу виникнення пожежі та у випадку виникнення пожежі перешкоджатимуть її гасінню та евакуації людей, що створює реальну небезпеку для життя та здоров'я дітей та працівників установи.

При прийнятті рішення суд керується такими правовими нормами:

Відповідно до статті 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» державний нагляд (контроль) - державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відносини, пов'язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов'язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності регулює Кодекс цивільного захисту України від 02.10.2012 № 5403-VI (далі - Кодекс).

Відповідно до статті 64 Кодексу центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять:

1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду;

2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки;

3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.

Згідно з пунктами 1,7 Положення про Державна служба України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 року №1052, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Пунктом 1 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області, затверджене наказом ДСНС 04.02.2013 № 3 у редакції наказу ДСНС 21.09.2017 № 507 є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

Серед основних завдань Головного управління на відповідній території, визначених в 3 Положення, є: - реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб; - здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб; - внесення на розгляд ДСНС пропозицій щодо забезпечення формування та реалізації державної політики у зазначених сферах; -реалізація в межах повноважень, передбачених законом, державної політики у сфері волонтерської діяльності.

Згідно з пунктом 12 частини першої статті 67 Кодексу до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

Відповідно до приписів частин першої, другої статті 68 Кодексу посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Підстави для зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів визначені в статті 70 Кодексу. Відповідно до частини першої цієї статті підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина друга статті 70).

Відповідно до частини 5 статті 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання може бути виключно за рішенням суду. Відповідно до частини 7 статті 7 згаданого Закону орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва, (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства.

Отже, діяльність суб'єкта господарювання може бути тимчасово заборонена (зупинена) на підставі рішення суду, ухваленого за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.

При прийнятті рішення суд керується такими мотивами:

Під час позапланової перевірки виробничого об'єкта Шклівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Яворівської районної ради Львівської області ГУ ДСНС у Львівській області виявило численні порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу виникнення пожежі та в подальшому перешкоджатимуть її гасінню та евакуації людей. В акті перевірки від 30.11.2017 здійснено опис виявлених порушень Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014. Значна кількість з цих порушень пропонувалися до виконання відповідачу приписом № 21 від 22.04.2016 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, які відповідач станом на 30.11.2017 так і не усунув. Суд взяв до уваги, що в процесі розгляду цієї справи відповідач мав достатньо часу, щоб усунути виявлені порушення.

Суд констатує, що експлуатація будівлі приміщення електрощитової Шклівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів здійснюється з порушеннями вимог пожежної та техногенної безпеки. В процесі розгляду цієї справи відповідач так і не усунув порушення, зафіксовані в акті позапланової перевірки № 1 від 16.02.2018. Відповідач не надав доказів, які б свідчили помилковість висновків позивача чи про усунення ним виявлених під час перевірки порушень вимог законодавчих та інших актів, норм і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту. Отже, відповідач не спростував висновки контролюючого органу про те, що експлуатація будівлі приміщення електрощитової (до усунення виявлених перевіркою порушень) створює реальну загрозу життю та здоров'ю людей.

Відповідно до статті 3 Конституції України, статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визначаються найвищими цінностями та визначають зміст та спрямованість держави. З огляду на встановлені фактичні обставини справи суд погоджується з висновками ГУ ДСНС у Львівській області, що подальша експлуатація будівлі приміщення електрощитової Шклівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Яворівської районної ради Львівської області до усунення перелічених в акті позапланової перевірки № 1 від 16.02.2018 порушень створює реальну загрозу життю та здоров'ю людей, а невиконання вимог ГУ ДСНС у Львівській області щодо усунення таких порушень безпосередньо впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації (пожежі) та, відповідно, зумовлює загрозу життю та здоров'ю людей. Тому суд дійшов висновку, що позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області є обґрунтованими та підлягають до задоволення.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України судові витрати у формі судового збору з відповідача не стягуються. Оскільки позивач-суб'єкт владних повноважень не надав суду доказів понесення інших видів судових витрат, суд не має підстав для вирішення питання про розподіл судових витрат у цій справі.

Керуючись ст.ст. 19-21, 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 255, 295, пп. 15.5 п.15 розділу VII «Перехідні положення» КАС України, суд –

ВИРІШИВ:

задовольнити позов повністю.

Зупинити експлуатацію приміщення електрощитової Шклівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Яворівської районної ради Львівської області (81050, Львівська область, Яворівський район, смт. Шкло, вул. Шевченка, 1, ідентифікаційний код 22398538) шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.

Заборона експлуатації будівлі приміщення електрощитової Шклівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Яворівської районної ради Львівської області діє до усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, перелічених в пунктах 6, 7 розділу «Опис виявлених порушень» акта позапланової перевірки № 1 від 16.02.2018.

Судові витрати не розподіляти.

Рішення суду може бути оскаржене до Львівського апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається через Львівський окружний адміністративний суд.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Москаль Р.М.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.06.2018
Оприлюднено04.07.2018
Номер документу74976019
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —813/4649/17

Рішення від 26.06.2018

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Ухвала від 14.05.2018

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Ухвала від 22.02.2018

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Ухвала від 02.01.2018

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Ухвала від 13.12.2017

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні