ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
14 червня 2018 року № 826/5949/18
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Григоровича П.О., при секретарі судового засідання Морозовій Я.В., розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю Жовтень доДепартаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Комунального підприємства Київблагоустрій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) провизнання протиправними дій, зобов'язання вчинити дії за участю:
представника позивача - Поліщука С.В.;
представника відповідача 1 - Стецина І.В.;
представника відповідача 2 - Савича С.В.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю Жовтень (далі також - позивач або ТОВ Жовтень ) з позовною заявою до Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі також - відповідач 1 або Департамент), Комунального підприємства Київблагоустрій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі також - відповідач 2 або КП Благоустрій ), в якій просить:
1. Визнати протиправними дії Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) по наданню комунальному підприємству Київблагоустрій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) доручення в листі від 05.04.2018 № 064-2387 про вжиття заходів шляхом демонтажу належного Товариству з обмеженою відповідальністю Жовтень майна, яке знаходиться з адресою: м. Київ, пр-т Академіка Палладіна, 31.
2. Визнати протиправним та скасувати припис комунального підприємства Київблагоустрій виконавчого органу Київської міські ради (Київської міської державної адміністрації) від 26.03.2018 № 18053545.
3. Визнати протиправним та скасувати доручення Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Комунальному підприємства Київблагоустрій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) в листі від 05.04.2018 № 064-2387.
4. Визнати протиправним та скасувати Рішення комісії щодо розгляду питань демонтажу самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торгівельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об'єктів сезонної дрібнороздрібноЇ торгівлі, мереж та елементів благоустрою на території м. Києва, а також демонтажу (переміщення) засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), яке оформлене Протоколом від 05.04.2018 № 44 в частині доручення вжити заходи шляхом демонтажу належного Товариству з обмеженою відповідальністю Жовтень майна (торгівельного комплексу Троїцький ), яке знаходиться з адресою: м. Київ, пр-т Академіка Палладіна, 31.
Позовні вимоги мотивовано тим, що оспорювані рішення, дії та заходи були вчинені відповідачами за відсутності для цього належних підстав та без врахування дійсних фактичних обставин, отже відповідачі, здійснюючи свої повноваження у сфері публічних правовідносин, діяли неправомірно та необґрунтовано, чим порушили права та інтереси позивача.
КП Благоустрій , у відзиві на позовну заяву, наголосило на її безпідставності та необґрунтованості, просило суд відмовити в її задоволенні, оскільки вважає, що припис не є рішенням про демонтаж, підставою для примусового демонтажу, не встановлює вину певної особи у самовільному розміщенні, а вноситься з метою з'ясування наявності/відсутності документів дозвільного характеру. Разом з тим, контролюючим органом у сфері благоустроюй міста, який приймає рішення про демонтаж та вживає відповідні заходи є Департамент.
Департамент, у відзиві на позовну заяву, зазначив, що оскільки позивачем не були надані документи, визначені спіним приписом, позовні вимоги є необґрунтованими та безпідставними, а дії відповідачів в частині складання припису, надання доручення на демонтаж та проведення демонтажу відповідають нормам чинного законодавства.
Розглянувши у відкритому судовому засіданні подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення їхніх представників, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
ВСТАНОВИВ:
Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Київської міської ради від 26.06.2003 № 557/717 Про передачу ТОВ Жовтень земельної ділянки для будівництва торговельного комплексу на просп. Академіка Палладіна, 31 у Святошинському районі м. Києва позивачу передано у короткострокову оренду на 15 років відповідну земельну ділянку площею 1,50 га.
На підставі зазначеного рішення, між Київською міською радою (Орендодавець) та ТОВ Жовтень (Орендар) 07.06.2004 було укладено договір № оренди земельних ділянок (строком дії на п'ять років з можливою пролонгацією), за яким Орендодавець передав, а Орендар прийняв в оренду земельні ділянки загального розміру 1, 4953 га в межах червоних ліній: кадастровий номер НОМЕР_1 розміром 1,2082 га та кадстровий номер НОМЕР_2 розміром 0,2871, які розташовані за адресою: АДРЕСА_1, з цільовим призначенням - для будівництва торговельного комплексу.
У 2009 році було закінчено будівництво торговельного комплексу на просп. Академіка Палладіна, 31 у Святошинському районі м. Києва.
Згідно з даними інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна № 67661211 від 08.09.2016 за ТОВ Жовтень , на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 08.09.2016 № 31299425, зареєстроване право власності та торговельний комплекс загальною площею 9821,1 кв.м., за адресою: АДРЕСА_1 який складаються з наступних частин: торговельні блоки А та Б , загальною площею 311,0 кв.м.; торговельні палатки, загальною площею 5875,10 кв.м.; адміністративний корпус, загальною площею 638,0 кв.м.; навіси між торговельними палатками - 2934,40 кв.м.; громадська вбиральня - 38,8 кв.м.; електропідстанція - 27,8 кв.м. (далі також - торгівельний комплекс).
Провідним інспектором КП Благоустрій складено відносно ТОВ Жовтень припис від 26.03.018 № 1805354, яким зафіксовано допущення останнім порушення пункту 20.1.1. у Святошинському районі, просп. Палладіна, 31, у зв'язку з чим запропоновано усунути порушення шляхом надання проектно-дозвільної документації на розміщення тимчасових споруд в кількості 73 (сімдесят три) шт. в 3-х денний термін. Також у приписі зазначено, що у разі відсутності проектно-дозвільної документації демонтувати тимчасові споруди власними силами та відновити благоустрій. Попереджено, що у разі невиконання вимог припису будуть вжиті заходи згідно чинного законодавства.
Листом від 28.03.2018 № 12 ТОВ Жовтень надало КП Благоустрій (отримано канцелярією 28.03.2018, що підтверджується штампом на листі) копії проектно-дозвільної документації, а саме: виписки з ЄДРПОУ; інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; свідоцтва про відповідність збудованого об'єкта від 18.08.2009; акта готовності об'єкта експлуатації від 04.08.2009; договору оренди земельних ділянок; плану розташування ТК Троїцький .
Також, зазначеним листом ТОВ Жовтень повідомило КП Благоустрій про те, що ТК Троїцький та споруди, які входять до його складу та знаходяться на його території, не належать до тимчасових споруд, адже ТК Троїцький є об'єктом нерухомості - цілісним майновим комплексом, який на праві власності належить ТОВ Жовтень . Додатково зазначено, що у зв'язку з тим, що останнім часом на території району збільшилася кількість зумисних злочинів, для поліпшення контролю периметра та з метою безпеки території (проникнення на територію, пошкодження огорожі та руйнування зовнішніх стін торговельних магазинів, де знаходяться матеріальні цінності, та підпалу) керівництво ТОВ Жовтень розташувало біля вхідних воріт комплексу тимчасові споруди охорони розміром 1x1,5 метрів, які, в разі необхідності та за першою вимогою, можуть бути переміщені на територію комплексу.
Незважаючи на зазначене, листом від 05.04.2018 № 064-2387, з посиланням на протокол засідання комісії щодо розгляду питань демонтажу самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об'єктів сезонної дрібнороздрібної торгівельної мережі та елементів благоустрою на території міста Києва, а також демонтажу (переміщення) засобів пересувної дрібнороздрібної торгівельної мережі Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 05.04.2018 № 44 (далі також - протокол Комісії від 05.04.2018 № 44), Департамент доручив КП Київблагоустрій вжити заходів шляхом демонтажу самовільно встановлених елементів благоустрою, а саме павільйону ТОВ Жовтень , за адресою: просп. Академіка Палладіна, 31 (припис № 1805354 від 26.03.2018).
Як вбачається зі змісту протоколу Комісії від 05.04.2018 № 44, у зв'язку з виявленими фактами порушень Правил благоустрою міста Києва суб'єктами господарювання при розміщені малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об'єктів сезонної дрібнороздрібної торгівельної мережі, майданчиків біля стаціонарних закладів ресторанного господарства, елементів благоустрою, засобів пересувної дрібнороздрібної торгівельної, у тому числі павільйону за адресою: АДРЕСА_1 з підстав невиконання вимог припису від 26.03.2018 № 1805354, складеного на усунення ТОВ Жовтень порушень пункту 20.1.1.Правил благоустрою міста Києва, Комісією було запропоновано надати доручення КП Київблагоустрій здійснити демонтаж, у тому числі, зазначеного об'єкта.
Дізнавшись про вищезазначене доручення, позивач звернувся до Департаменту зі заявою від 10.04.2018 вих. № 13 (отримано Департаментом 10.04.2018, що штампом на заяві), в якій просив: перевірити обґрунтованість та правильність включення належного позивачу торгівельного комплексу до переліку об'єктів, про які йдеться у протоколі від 05.04.2018 № 44; перевірити обґрунтованість та правильність наданого Департаментом КП Київблагоустрій доручення; за наслідками перевірки скасувати відповідне доручення. В обґрунтування наведених вимог позивач зазначив, зокрема, що належний йому торгівельних комплекс ніколи не розміщувався (не встановлювався) самовільно, а як єдиний об'єкт нерухомого майна (цілісний майновий комплекс) збудований з дотриманням усіх дозволів та у встановленому законодавством порядку, отже не належить до малих архітектурних форм, тимчасових споруд і не являється павільйоном , відповідно, не може бути демонтований в позасудовому порядку.
Вважаючи такі дії, припис, доручення та рішення відповідачів протиправними, позивач звернувся до суду з даною позовною заявою про їх скасування.
Дослідивши та надавши оцінку наявним у матеріалах справи письмовим доказам та поясненням представників сторін за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на безпосередньому, всебічному, повному і об'єктивному розгляді у відкритому судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про наступне.
Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України закріплено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуваннях усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до частини другої статті 6 та частини другої статті 19 Конституції України, органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів і спрямований на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини визначає України Про благоустрій населених пунктів (далі також - Закон).
За приписами статті 1 Закону, благоустрій населених пунктів - комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля; заходи з благоустрою населених пунктів - роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об'єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.
Відповідно до частини першої, другої статті 34 Закону, правила благоустрою території населеного пункту (далі - Правила) - нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту.
Правила включають: порядок здійснення благоустрою та утримання територій об'єктів благоустрою; вимоги до впорядкування територій підприємств, установ, організацій; вимоги до утримання зелених насаджень на об'єктах благоустрою - територіях загального користування; вимоги до утримання будівель і споруд інженерного захисту території; вимоги до санітарного очищення території; розміри меж прилеглої до підприємств, установ та організацій території у числовому значенні; порядок розміщення малих архітектурних форм; порядок здійснення самоврядного контролю у сфері благоустрою населених пунктів; інші вимоги, передбачені цим та іншими законами.
Так, Правила благоустрою міста Києва, затверджені рішенням Київської міської ради від 25.12.2008 № 1051/1051 (далі також - Правила) визначають правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою міста і спрямовані на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.
Підприємства, установи, організації та громадяни забезпечують благоустрій земельних ділянок, наданих їм відповідно до вимог чинного законодавства у власність, користування (підпункт 3.1.1. пункту 3.1. Правил).
Посадові особи підприємств, установ, організацій несуть відповідальність за невиконання заходів з благоустрою, а також за дії чи бездіяльність, що призвели до завдання шкоди майну та/або здоров'ю громадян, на власних та закріплених за підприємствами, установами, організаціями територіях відповідно до закону. Відповідальність за незабезпечення благоустрою, у тому числі при виконанні робіт самовільно, покладається на власника об'єкта благоустрою (балансоутримувача) та виконавця робіт (підпункт 3.1.3. пункту 3.1. Правил).
Утримання та благоустрій територій підприємств, установ, організацій та присадибних ділянок громадян, прибудинкових територій багатоквартирних та малоповерхових житлових будинків, належних до них будівель та споруд проводиться власником або балансоутримувачем цього будинку, або підприємством, установою, організацією, з якими балансоутримувачами укладені відповідні договори на утримання та благоустрій прибудинкових територій (підпункт 3.1.4. пункту 3.1. Правил).
Розміщення малих архітектурних форм та тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності під час проведення ярмаркових, загальноміських або державних заходів здійснюється відповідно до розпоряджень виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), в яких, у разі необхідності, передбачаються заходи щодо запобігання пошкодженню об'єктів благоустрою, укладання угод на вивезення відходів, забезпечення контролю за організацією постійного прибирання закріплених і прилеглих територій, своєчасного вивезення вмісту контейнерів та урн для сміття, встановлення та (або) належного утримання туалетів і біотуалетів. Розміщення об'єктів сезонної торгівлі здійснюється відповідно до схеми розміщення та порядку розміщення засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, затверджених розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) за поданням Департаменту промисловості та розвитку підприємництва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та погодженням Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (підпункт 13.2.1. пункту 13.2. Правил).
Згідно з підпунктом 13.2.3. пункту 13.2. Правил, самовільно встановлені (розміщені) малі архітектурні форми та тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив'язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, підлягають демонтажу власником об'єкта (особою, яка здійснила встановлення (розміщення) об'єкта) за власні кошти у строки, визначені в приписі Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
У разі якщо власник малої архітектурної форми або тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (особа, яка здійснила встановлення (розміщення) об'єкта) не провів демонтажу відповідно до абзацу першого цього пункту, демонтаж об'єкта здійснюється в порядку, встановленому пунктом 13.3 цих Правил.
Всі малі архітектурні форми та тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності розміщуються з дотриманням вимог будівельних, санітарно-гігієнічних норм, а також містобудівних обмежень, вимог щодо охорони навколишнього природного середовища та раціонального використання територій, охорони історико-культурної спадщини, земельно-господарського устрою, комплексної схеми тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, рішень Київської міської ради, розпоряджень виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (підпункт 13.2.4. пункту 13.2. Правил).
Відповідно до підпункту 13.3.1. пункту 13.3. Правил, у разі виявлення самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, в т. ч. тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив'язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, самовільно розміщених (встановлених) засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі (автомагазини, автокафе, автокав'ярні, авторозвозки, автоцистерни, лавки-автопричепи, візки, спеціальне технологічне обладнання (низькотемпературні лотки-прилавки) тощо) (далі - засоби пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі), об'єктів сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі (на розміщення яких відсутні оформлені в установленому порядку документи) уповноважені особи Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), структурних підрозділів з питань контролю за благоустроєм районних в місті Києві державних адміністрацій, комунального підприємства виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Київблагоустрій вносять припис його власнику (користувачу або особі, яка здійснила розміщення (встановлення)) з вимогою усунення порушень шляхом проведення демонтажу малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, демонтажу (переміщення) засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі із зазначенням строку демонтажу (переміщення) відповідно до абзаців другого і третього цього підпункту.
Малі архітектурні форми, тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності мають бути демонтовані протягом трьох днів з моменту отримання припису, крім тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, відсутніх в матеріалах єдиної цифрової топографічної основи території міста Києва, демонтаж яких має бути здійснений протягом одного дня з моменту отримання припису.
Протягом зазначеного у приписі строку власник (користувач або особа, яка здійснила розміщення (встановлення)) зобов'язаний за власний рахунок здійснити демонтаж самовільно розміщеної (встановленої) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, демонтаж (переміщення) засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі та провести відновлення порушеного благоустрою на місці їх розміщення (встановлення).
У разі невиконання припису уповноважена особа, яка внесла припис, у триденний строк складає протокол про адміністративне правопорушення за статтею 152 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
За приписами підпункту 13.3.2. пункту 13.3. Правил, у разі якщо власники (користувачі або особи, які здійснили розміщення (встановлення)) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі не здійснили демонтаж в строки, зазначені в приписі, Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), районні в місті Києві державні адміністрації вживають заходів щодо демонтажу самовільно розміщеної (встановленої) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, а Департамент промисловості та розвитку підприємництва - щодо демонтажу об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі на підставі рішень, зазначених у підпункті 13.3.3 пункту 13.3 цих Правил, за кошти міського бюджету або з інших джерел, не заборонених законодавством, з наступним відшкодуванням усіх витрат згідно з абзацом 3 цього підпункту.
Відповідно до підпункту 13.3.3. пункту 13.3. Правил, рішення про демонтаж самовільно розміщеної (встановленої) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі приймається Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), районними в місті Києві державними адміністраціями, Департаментом промисловості та розвитку підприємництва (щодо об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі).
Для проведення демонтажу малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі створюється комісія у складі представників Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та/або структурного підрозділу з питань контролю за благоустроєм районної в місті Києві державної адміністрації, Департаменту промисловості та розвитку підприємництва (у разі демонтажу об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі), підприємства, яке здійснює демонтаж, перевезення, зберігання малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, представника міліції, власника (користувача або особи, яка здійснила розміщення (встановлення)) (у разі його присутності).
Відповідно до підпункту 19.1.1. пункту 19.1. Правил, контроль за станом благоустрою міста, а також контроль за дотриманням та здійсненням заходів, спрямованих на виконання вимог Закону України Про благоустрій населених пунктів , цих Правил здійснюється Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), яке виконує функції інспекції з питань благоустрою в м. Києві, та управліннями (відділами) контролю за благоустроєм виконавчих органів районних у м. Києві рад (районних у м. Києві державних адміністрацій), а також Головним управлінням МВС України в м. Києві, іншими структурними підрозділами виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), в межах наданих повноважень, комунальними підприємствами, установами та організаціями, які несуть відповідальність за належне утримання об'єктів благоустрою.
Згідно з підпунктом 20.1.1. пункту 20.1. Правил, до відповідальності за порушення у сфері благоустрою притягуються особи, винні у: порушенні вимог Законів України Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення , Про відходи та Про охорону навколишнього природного середовища ; порушенні встановлених державних стандартів, норм і цих Правил; проектуванні об'єктів благоустрою м. Києва з порушенням вимог Правил забудови м. Києва та державних будівельних норм; порушенні режиму використання й охорони територій та об'єктів рекреаційного призначення; самовільному зайнятті території (частини території) об'єкта благоустрою; пошкодженні (руйнуванні чи псуванні) вулично-дорожньої мережі, інших об'єктів благоустрою; знищенні або пошкодженні зелених насаджень чи інших об'єктів озеленення; забрудненні (засміченні) території; самовільному наклеюванні оголошень, інформаційно-агітаційних плакатів, реклами, листівок тощо та нанесенні написів, малюнків тощо на об'єктах благоустрою території міста; неналежному утриманні об'єктів благоустрою, зокрема покриття доріг, тротуарів, освітлення території тощо; створюванні умов, які ускладнюють або унеможливлюють прибирання об'єктів та елементів благоустрою.
Підпунктом 20.2.1. пункту 20.2. Правил закріплено, що якщо під час перевірки виявлені причини та умови, які можуть спричинити порушення благоустрою, посадова особа контролюючого органу зобов'язана скласти та видати офіційний документ - припис, який є обов'язковим для виконання в термін до трьох діб особами, які є відповідальними за утримання об'єктів благоустрою.
У приписі зазначаються: дата і місце його складання, посада, прізвище, ім'я, по батькові особи, яка склала припис, відомості про особу, на яку складений припис, та надаються пропозиції щодо усунення причин та умов, які спричиняють порушення благоустрою території.
У разі виявлення тимчасової споруди (малої архітектурної форми), встановлений (або невстановлений) власник (користувач) якої створив причини та умови, які можуть спричинити порушення благоустрою, посадова особа контролюючого органу зобов'язана скласти та видати офіційний документ - припис з дотриманням вимог цього Положення. У такому випадку одна копія припису наклеюється на тимчасову споруду (малу архітектурну форму) поряд з Ордером на розміщення тимчасової споруди (у разі його наявності) або на фронтальній частині такої тимчасової споруди (малої архітектурної форми), а ще одна копія вручається особисто присутньому власнику (користувачу), надсилається власникові тимчасової споруди (малої архітектурної форми) поштою (цінним листом з описом вкладення) за адресою, зазначеною в Ордері на розміщення тимчасової споруди (у разі його наявності). Посадова особа, яка винесла припис, здійснює фотофіксацію наклеєного припису поряд з Ордером на розміщення тимчасової споруди (малої архітектурної форми) у випадку його наявності або на фронтальній частині тимчасової споруди (малої архітектурної форми). При цьому щонайменше на одній з фотографій має бути чітко та розбірливо видно інформацію про номер та дату складення припису.
Посадова особа контролюючого органу, яка під час перевірки об'єкта благоустрою виявила порушення вимог цих Правил, зобов'язана на винну особу скласти протокол про вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 152 Кодексу України про адміністративні правопорушення (підпункт 20.2.2. пункту 20.2. Правил).
Відповідно до підпункту 20.2.10. пункту 20.2. Правил, Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), районні в місті Києві державні адміністрації здійснюють заходи щодо проведення демонтажу самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності та елементів об'єктів благоустрою на території міста Києва на підставі, зокрема, рішень комісії з питань розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, майданчиків для харчування біля стаціонарних закладів ресторанного господарства, утвореної виконавчим органом Київської міської ради (Київською міською державною адміністрацією), за кошти міського бюджету або з інших джерел, не заборонених законодавством, з наступним відшкодуванням усіх витрат на проведення демонтажу, перевезення, розвантаження, зберігання малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності власником (користувачем або особою, яка здійснила розміщення (встановлення)) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, елементів об'єктів благоустрою, винним у порушенні благоустрою.
У разі виявлення уповноваженими особами Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), структурних підрозділів з питань контролю за благоустроєм районних в місті Києві державних адміністрацій, КП Київблагоустрій самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, в т. ч. тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив'язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, самовільно розміщених (встановлених) об'єктів сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі (на розміщення яких відсутні оформлені в установленому порядку документи), елементів об'єктів благоустрою, їх власникам (користувачам або особам, які здійснили розміщення (встановлення)), вноситься припис з вимогою усунення порушень шляхом проведення демонтажу малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, демонтажу (переміщення) об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, елементу об'єкта благоустрою, із зазначенням строку демонтажу (переміщення) відповідно до підпункту 13.3.1 пункту 13.3 розділу XIII цих Правил (підпункт 20.2.11. пункту 20.2. Правил).
Виходячи з наведеного в сукупності вбачається, зокрема, що у разі виявлення КП Київблагоустрій самовільно розміщених (встановлених) відповідних тимчасових споруд або їх розміщення (встановлення) з порушенням благоустрою, уповноваженими особами КП Київблагоустрій вноситься припис з вимогою усунення порушень шляхом добровільного (самостійного) проведення демонтажу тимчасових споруд їх власником, про що повідомляється Департамент. У разі невиконання власником вимог припису, посадова особа КП Київблагоустрій зобов'язана скласти на винну особу протокол про вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 152 Кодексу України про адміністративні правопорушення, а Департамент здійснює заходи щодо проведення демонтажу таких тимчасових споруд на підставі рішення Комісії.
Разом з тим, у спірних правовідносинах, по-перше, об'єкт на якому провідним інспектором КП Благоустрій проводилась перевірка, в результаті якої складено спірний припис від 26.03.2018 № 1805354, який став підставою для прийняття спірних доручення та рішення, не є тимчасовою спорудою (тимчасовими спорудами), а є торговельним комплексом (майновим комплексом), який належить позивачу на праві власності, що підтверджується наявною в матеріалах справи проектно-дозвільною документацію, отже спірний припис взагалі не мав бути складений. Додаткових документів чи пояснень КП Благоустрій у позивача витребувано не було. При цьому, всупереч положень частини другої статті 6 та частини другої статті 19 Конституції України, відповідач 2, не маючи на те законних повноважень, самостійно відніс належний позивачу на праві власності торговельний комплекс, до складу якого, окрім іншого, входять торговельні платки, до тимчасових споруд, що призвело до прийняття відносно позивача спірних актів.
По-друге, незважаючи на вищезазначене, позивач у визначений приписом триденний термін виконав його вимоги та подав КП Благоустрій проектно-дозвільну документацію на належний йому торговельний комплекс до складу якого, окрім іншого, входять торговельні платки загальною площею 5875,10 кв.м., отже були відсутні підстави для здійснення Департаментом заходів щодо проведення демонтажу належного позивачу об'єкта нерухомості. Окрім того, спірним приписом від позивача не вимагалося усунення порушень благоустрою шляхом добровільного (самостійного) проведення демонтажу відповідного об'єкта, що додатково свідчить про відсутність підстав для подальших дій з боку Департаменту. Таким чином, відповідачами порушений закріплений Правилами порядок дій.
По-третє, у спірному приписі відповідачем 2 зазначено про порушення позивачем взагалі п. 20.1.1. Правил, не конкретизувавши виявлені порушення з численного переліку, закріпленого у відповідному підпункті Правил. Зазначене, на думку суду, додатково підтверджує формалізм складеного відповідачем 2 припису.
Виходячи з наведеного в сукупності вбачається, що спірні дії, припис, доручення і рішення відповідачів вчинені та прийняті з порушенням Правил; поза метою, з якою відповідачам надані відповідні повноваження; не з'ясувавши усі обставини та з порушенням принципу пропорційності, отже не відповідають критеріям, закріпленим частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно, є протиправними та підлягають скасуванню.
Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, за правилами, встановленими статтею 90 Кодексу адміністративного судочинства України, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи викладене та керуючись статями 2, 6, 72-77, 90, 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Жовтень задовольнити повністю.
2. Визнати протиправними дії Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) по наданню комунальному підприємству Київблагоустрій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) доручення в листі від 05.04.2018 № 064-2387 про вжиття заходів шляхом демонтажу належного Товариству з обмеженою відповідальністю Жовтень майна, яке знаходиться з адресою: м. Київ, пр-т Академіка Палладіна, 31.
3. Визнати протиправними та скасувати:
припис комунального підприємства Київблагоустрій виконавчого органу Київської міські ради (Київської міської державної адміністрації) від 26.03.2018 № 18053545;
доручення Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Комунальному підприємства Київблагоустрій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) в листі від 05.04.2018 № 064-2387;
рішення комісії щодо розгляду питань демонтажу самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торгівельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об'єктів сезонної дрібнороздрібноЇ торгівлі, мереж та елементів благоустрою на території м. Києва, а також демонтажу (переміщення) засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), яке оформлене Протоколом від 05.04.2018 № 44 в частині доручення вжити заходи шляхом демонтажу належного Товариству з обмеженою відповідальністю Жовтень майна (торгівельного комплексу Троїцький ), яке знаходиться з адресою: м. Київ, пр-т Академіка Палладіна, 31.
4. Стягнути судові витрати в сумі 7048,00 грн. (сім тисяч сорок вісім гривень 00 копійок) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Жовтень шляхом їх безспірного списання з рахунків Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) за рахунок бюджетних асигнувань.
Рішення набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України, та може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України з урахуванням положень підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текс рішення складено 27.06.2018.
Суддя П.О. Григорович
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 14.06.2018 |
Оприлюднено | 28.06.2018 |
Номер документу | 74982104 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Григорович П.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні