Постанова
від 13.08.2018 по справі 826/5949/18
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 826/5949/18 Суддя (судді) першої інстанції: Григорович П.О.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 серпня 2018 року м. Київ

Київський апеляційний адміністративний суд в складі: головуючого - судді Мєзєнцева Є.І., суддів - Файдюка В.В., Чаку Є.В., при секретарі Войтковській Ю.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 14 червня 2018 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Жовтень" (представник Поліщук С.В., ордер серії КВ №391494 віл 02.08.2018 року) до Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (представник Ходорич О.М., довіреність №064/4242 від 11.06.2018 року), Комунального підприємства "Київблагоустрій" виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання протиправними дій, зобов'язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ :

Товариство з обмеженою відповідальністю "Жовтень" звернулось до Окружного адміністративного суду м. Києва з адміністративним позовом до Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Комунального підприємства "Київблагоустрій" виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про:

- визнання протиправними дій Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) по наданню комунальному підприємству "Київблагоустрій" виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) доручення в листі від 05.04.2018 № 064-2387 про вжиття заходів шляхом демонтажу належного Товариству з обмеженою відповідальністю "Жовтень" майна, яке знаходиться з адресою: м. Київ, пр-т Академіка Палладіна, 31;

- визнання протиправним та скасування припису комунального підприємства "Київблагоустрій" виконавчого органу Київської міські ради (Київської міської державної адміністрації) від 26.03.2018 № 18053545;

- визнання протиправним та скасування доручення Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Комунальному підприємства "Київблагоустрій" виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) в листі від 05.04.2018 № 064-2387;

- визнання протиправним та скасування Рішення комісії щодо розгляду питань демонтажу самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торгівельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об'єктів сезонної дрібнороздрібної торгівлі, мереж та елементів благоустрою на території м. Києва, а також демонтажу (переміщення) засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), яке оформлене Протоколом від 05.04.2018 № 44 в частині доручення вжити заходи шляхом демонтажу належного Товариству з обмеженою відповідальністю "Жовтень" майна (торгівельного комплексу "Троїцький"), яке знаходиться з адресою: м. Київ, пр-т Академіка Палладіна, 31.

Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 14 червня 2018 року адміністративний позов задоволено повністю.

В апеляційній скарзі Департамент міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), посилаючись на недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими, на неправильне застосування норм матеріального права і порушення норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати вказане судове рішення та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Представник Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) у судовому засіданні наполягав на задоволенні апеляційної скарги, просив скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Представник позивача у судовому засіданні заперечував проти задоволення апеляційної скарги, просив відмовити у її задоволенні, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Представник Комунального підприємства "Київблагоустрій" до судового засідання не з'явився, про дату, час та місце судового засідання був повідомлений належним чином.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла наступного висновку.

Судом першої інстанції встановлено, що рішенням Київської міської ради від 26.06.2003 № 557/717 "Про передачу ТОВ "Жовтень" земельної ділянки для будівництва торговельного комплексу на просп. Академіка Палладіна, 31 у Святошинському районі м. Києва" позивачу передано у короткострокову оренду на 15 років відповідну земельну ділянку площею 1,50 га.

На підставі зазначеного рішення, між Київською міською радою (Орендодавець) та ТОВ "Жовтень" (Орендар) 07.06.2004 було укладено договір оренди земельних ділянок (строком дії на п'ять років з можливою пролонгацією), за яким Орендодавець передав, а Орендар прийняв в оренду земельні ділянки загального розміру 1, 4953 га в межах червоних ліній: кадастровий номер 8000000000:75:739:0001 розміром 1,2082 га та кадастровий номер 8000000000:75:741:0001 розміром 0,2871, які розташовані за адресою: м. Київ, просп. Академіка Палладіна, 31 у Святошинському районі м. Києва, з цільовим призначенням - для будівництва торговельного комплексу.

У 2009 році було закінчено будівництво торговельного комплексу на просп. Академіка Палладіна, 31 у Святошинському районі м. Києва.

Згідно з даними інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна № 67661211 від 08.09.2016 за ТОВ "Жовтень", на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 08.09.2016 № 31299425, зареєстроване право власності та торговельний комплекс загальною площею 9821,1 кв.м., за адресою: м. Київ, просп. Академіка Палладіна, 31, який складаються з наступних частин: торговельні блоки "А" та "Б", загальною площею 311,0 кв.м.; торговельні палатки, загальною площею 5875,10 кв.м.; адміністративний корпус, загальною площею 638,0 кв.м.; навіси між торговельними палатками - 2934,40 кв.м.; громадська вбиральня - 38,8 кв.м.; електропідстанція - 27,8 кв.м. (далі також - торгівельний комплекс).

Провідним інспектором КП "Благоустрій" складено відносно ТОВ "Жовтень" припис від 26.03.2018 № 1805354, яким зафіксовано допущення останнім порушення пункту 20.1.1. Правил благоустрою міста Києва у Святошинському районі, просп. Палладіна, 31, у зв'язку з чим запропоновано усунути порушення шляхом надання проектно-дозвільної документації на розміщення тимчасових споруд в кількості 73 (сімдесят три) шт. в 3-х денний термін. Також у приписі зазначено, що у разі відсутності проектно-дозвільної документації слід демонтувати тимчасові споруди власними силами та відновити благоустрій. Попереджено, що у разі невиконання вимог припису будуть вжиті заходи згідно чинного законодавства.

Листом від 28.03.2018 № 12 ТОВ "Жовтень" надало КП "Благоустрій" (отримано канцелярією 28.03.2018, що підтверджується штампом на листі) копії проектно-дозвільної документації, а саме: виписки з ЄДРПОУ; інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; свідоцтва про відповідність збудованого об'єкта від 18.08.2009; акта готовності об'єкта експлуатації від 04.08.2009; договору оренди земельних ділянок; плану розташування ТК "Троїцький".

Також, зазначеним листом ТОВ "Жовтень" повідомило КП "Благоустрій" про те, що ТК "Троїцький" та споруди, які входять до його складу та знаходяться на його території, не належать до тимчасових споруд, адже ТК "Троїцький" є об'єктом нерухомості - цілісним майновим комплексом, який на праві власності належить ТОВ "Жовтень". Додатково зазначено, що у зв'язку з тим, що останнім часом на території району збільшилася кількість умисних злочинів, для поліпшення контролю периметра та з метою безпеки території (проникнення на територію, пошкодження огорожі та руйнування зовнішніх стін торговельних магазинів, де знаходяться матеріальні цінності, та підпалу) керівництво ТОВ "Жовтень" розташувало біля вхідних воріт комплексу тимчасові споруди охорони розміром 1x1,5 метрів, які, в разі необхідності та за першою вимогою, можуть бути переміщені на територію комплексу.

Незважаючи на зазначене, листом від 05.04.2018 № 064-2387, з посиланням на протокол засідання комісії щодо розгляду питань демонтажу самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об'єктів сезонної дрібнороздрібної торгівельної мережі та елементів благоустрою на території міста Києва, а також демонтажу (переміщення) засобів пересувної дрібнороздрібної торгівельної мережі Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 05.04.2018 № 44 (далі також - протокол Комісії від 05.04.2018 № 44), Департамент доручив КП "Київблагоустрій" вжити заходів шляхом демонтажу самовільно встановлених елементів благоустрою, а саме павільйону ТОВ "Жовтень", за адресою: просп. Академіка Палладіна, 31 (припис № 1805354 від 26.03.2018).

Як вбачається зі змісту протоколу Комісії від 05.04.2018 № 44, у зв'язку з виявленими фактами порушень Правил благоустрою міста Києва суб'єктами господарювання при розміщені малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об'єктів сезонної дрібнороздрібної торгівельної мережі, майданчиків біля стаціонарних закладів ресторанного господарства, елементів благоустрою, засобів пересувної дрібнороздрібної торгівельної мережі, у тому числі павільйону за адресою: м. Київ, просп. Академіка Палладіна, 31, з підстав невиконання вимог припису від 26.03.2018 № 1805354, складеного на усунення ТОВ "Жовтень" порушень пункту 20.1.1.Правил благоустрою міста Києва, Комісією було запропоновано надати доручення КП "Київблагоустрій" здійснити демонтаж, у тому числі, зазначеного об'єкта.

Дізнавшись про вищезазначене доручення, позивач звернувся до Департаменту зі заявою від 10.04.2018 вих. № 13 (отримано Департаментом 10.04.2018, що штампом на заяві), в якій просив: перевірити обґрунтованість та правильність включення належного позивачу торгівельного комплексу до переліку об'єктів, про які йдеться у протоколі від 05.04.2018 № 44; перевірити обґрунтованість та правильність наданого Департаментом КП "Київблагоустрій" доручення; за наслідками перевірки скасувати відповідне доручення. В обґрунтування наведених вимог позивач зазначив, зокрема, що належний йому торгівельних комплекс ніколи не розміщувався (не встановлювався) самовільно, а як єдиний об'єкт нерухомого майна (цілісний майновий комплекс) збудований з дотриманням усіх дозволів та у встановленому законодавством порядку, отже не належить до малих архітектурних форм, тимчасових споруд і не являється "павільйоном", відповідно, не може бути демонтований в позасудовому порядку.

Вважаючи такі дії, припис, доручення та рішення відповідачів протиправними, позивач звернувся до суду з даною позовною заявою про їх скасування.

Правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів спрямовані на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини визначаються Законом України "Про благоустрій населених пунктів" (далі - Закон).

За приписами статті 1 Закону, благоустрій населених пунктів - комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля; заходи з благоустрою населених пунктів - роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об'єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.

Відповідно до частини першої, другої статті 34 Закону, правила благоустрою території населеного пункту (далі - Правила) - нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту.

Правила включають: порядок здійснення благоустрою та утримання територій об'єктів благоустрою; вимоги до впорядкування територій підприємств, установ, організацій; вимоги до утримання зелених насаджень на об'єктах благоустрою - територіях загального користування; вимоги до утримання будівель і споруд інженерного захисту території; вимоги до санітарного очищення території; розміри меж прилеглої до підприємств, установ та організацій території у числовому значенні; порядок розміщення малих архітектурних форм; порядок здійснення самоврядного контролю у сфері благоустрою населених пунктів; інші вимоги, передбачені цим та іншими законами.

Рішенням Київської міської ради від 25.12.2008 № 1051/1051 затверджені Правила благоустрою міста Києва (далі також - Правила), які визначають правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою міста і спрямовані на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.

Підприємства, установи, організації та громадяни забезпечують благоустрій земельних ділянок, наданих їм відповідно до вимог чинного законодавства у власність, користування (підпункт 3.1.1. пункту 3.1. Правил).

Посадові особи підприємств, установ, організацій несуть відповідальність за невиконання заходів з благоустрою, а також за дії чи бездіяльність, що призвели до завдання шкоди майну та/або здоров'ю громадян, на власних та закріплених за підприємствами, установами, організаціями територіях відповідно до закону. Відповідальність за незабезпечення благоустрою, у тому числі при виконанні робіт самовільно, покладається на власника об'єкта благоустрою (балансоутримувача) та виконавця робіт (підпункт 3.1.3. пункту 3.1. Правил).

Утримання та благоустрій територій підприємств, установ, організацій та присадибних ділянок громадян, прибудинкових територій багатоквартирних та малоповерхових житлових будинків, належних до них будівель та споруд проводиться власником або балансоутримувачем цього будинку, або підприємством, установою, організацією, з якими балансоутримувачами укладені відповідні договори на утримання та благоустрій прибудинкових територій (підпункт 3.1.4. пункту 3.1. Правил).

Розміщення малих архітектурних форм та тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності під час проведення ярмаркових, загальноміських або державних заходів здійснюється відповідно до розпоряджень виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), в яких, у разі необхідності, передбачаються заходи щодо запобігання пошкодженню об'єктів благоустрою, укладання угод на вивезення відходів, забезпечення контролю за організацією постійного прибирання закріплених і прилеглих територій, своєчасного вивезення вмісту контейнерів та урн для сміття, встановлення та (або) належного утримання туалетів і біотуалетів. Розміщення об'єктів сезонної торгівлі здійснюється відповідно до схеми розміщення та порядку розміщення засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, затверджених розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) за поданням Департаменту промисловості та розвитку підприємництва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та погодженням Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (підпункт 13.2.1. пункту 13.2. Правил).

Згідно з підпунктом 13.2.3. пункту 13.2. Правил, самовільно встановлені (розміщені) малі архітектурні форми та тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив'язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, підлягають демонтажу власником об'єкта (особою, яка здійснила встановлення (розміщення) об'єкта) за власні кошти у строки, визначені в приписі Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

У разі якщо власник малої архітектурної форми або тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (особа, яка здійснила встановлення (розміщення) об'єкта) не провів демонтажу відповідно до абзацу першого цього пункту, демонтаж об'єкта здійснюється в порядку, встановленому пунктом 13.3 цих Правил.

Всі малі архітектурні форми та тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності розміщуються з дотриманням вимог будівельних, санітарно-гігієнічних норм, а також містобудівних обмежень, вимог щодо охорони навколишнього природного середовища та раціонального використання територій, охорони історико-культурної спадщини, земельно-господарського устрою, комплексної схеми тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, рішень Київської міської ради, розпоряджень виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (підпункт 13.2.4. пункту 13.2. Правил).

Відповідно до підпункту 13.3.1. пункту 13.3. Правил, у разі виявлення самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, в т. ч. тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив'язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, самовільно розміщених (встановлених) засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі (автомагазини, автокафе, автокав'ярні, авторозвозки, автоцистерни, лавки-автопричепи, візки, спеціальне технологічне обладнання (низькотемпературні лотки-прилавки) тощо) (далі - засоби пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі), об'єктів сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі (на розміщення яких відсутні оформлені в установленому порядку документи) уповноважені особи Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), структурних підрозділів з питань контролю за благоустроєм районних в місті Києві державних адміністрацій, комунального підприємства виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) "Київблагоустрій" вносять припис його власнику (користувачу або особі, яка здійснила розміщення (встановлення)) з вимогою усунення порушень шляхом проведення демонтажу малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, демонтажу (переміщення) засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі із зазначенням строку демонтажу (переміщення) відповідно до абзаців другого і третього цього підпункту.

Малі архітектурні форми, тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності мають бути демонтовані протягом трьох днів з моменту отримання припису, крім тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, відсутніх в матеріалах єдиної цифрової топографічної основи території міста Києва, демонтаж яких має бути здійснений протягом одного дня з моменту отримання припису.

Протягом зазначеного у приписі строку власник (користувач або особа, яка здійснила розміщення (встановлення)) зобов'язаний за власний рахунок здійснити демонтаж самовільно розміщеної (встановленої) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, демонтаж (переміщення) засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі та провести відновлення порушеного благоустрою на місці їх розміщення (встановлення).

У разі невиконання припису уповноважена особа, яка внесла припис, у триденний строк складає протокол про адміністративне правопорушення за статтею 152 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

За приписами підпункту 13.3.2. пункту 13.3. Правил, у разі якщо власники (користувачі або особи, які здійснили розміщення (встановлення)) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі не здійснили демонтаж в строки, зазначені в приписі, Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), районні в місті Києві державні адміністрації вживають заходів щодо демонтажу самовільно розміщеної (встановленої) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, а Департамент промисловості та розвитку підприємництва - щодо демонтажу об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі на підставі рішень, зазначених у підпункті 13.3.3 пункту 13.3 цих Правил, за кошти міського бюджету або з інших джерел, не заборонених законодавством, з наступним відшкодуванням усіх витрат згідно з абзацом 3 цього підпункту.

Відповідно до підпункту 13.3.3. пункту 13.3. Правил, рішення про демонтаж самовільно розміщеної (встановленої) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі приймається Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), районними в місті Києві державними адміністраціями, Департаментом промисловості та розвитку підприємництва (щодо об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі).

Для проведення демонтажу малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі створюється комісія у складі представників Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та/або структурного підрозділу з питань контролю за благоустроєм районної в місті Києві державної адміністрації, Департаменту промисловості та розвитку підприємництва (у разі демонтажу об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі), підприємства, яке здійснює демонтаж, перевезення, зберігання малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, представника міліції, власника (користувача або особи, яка здійснила розміщення (встановлення)) (у разі його присутності).

Відповідно до підпункту 19.1.1. пункту 19.1. Правил, контроль за станом благоустрою міста, а також контроль за дотриманням та здійсненням заходів, спрямованих на виконання вимог Закону України "Про благоустрій населених пунктів", цих Правил здійснюється Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), яке виконує функції інспекції з питань благоустрою в м. Києві, та управліннями (відділами) контролю за благоустроєм виконавчих органів районних у м. Києві рад (районних у м. Києві державних адміністрацій), а також Головним управлінням МВС України в м. Києві, іншими структурними підрозділами виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), в межах наданих повноважень, комунальними підприємствами, установами та організаціями, які несуть відповідальність за належне утримання об'єктів благоустрою.

Згідно з підпунктом 20.1.1. пункту 20.1. Правил, до відповідальності за порушення у сфері благоустрою притягуються особи, винні у: порушенні вимог Законів України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення", "Про відходи" та "Про охорону навколишнього природного середовища"; порушенні встановлених державних стандартів, норм і цих Правил; проектуванні об'єктів благоустрою м. Києва з порушенням вимог Правил забудови м. Києва та державних будівельних норм; порушенні режиму використання й охорони територій та об'єктів рекреаційного призначення; самовільному зайнятті території (частини території) об'єкта благоустрою; пошкодженні (руйнуванні чи псуванні) вулично-дорожньої мережі, інших об'єктів благоустрою; знищенні або пошкодженні зелених насаджень чи інших об'єктів озеленення; забрудненні (засміченні) території; самовільному наклеюванні оголошень, інформаційно-агітаційних плакатів, реклами, листівок тощо та нанесенні написів, малюнків тощо на об'єктах благоустрою території міста; неналежному утриманні об'єктів благоустрою, зокрема покриття доріг, тротуарів, освітлення території тощо; створюванні умов, які ускладнюють або унеможливлюють прибирання об'єктів та елементів благоустрою.

Підпунктом 20.2.1. пункту 20.2. Правил закріплено, що якщо під час перевірки виявлені причини та умови, які можуть спричинити порушення благоустрою, посадова особа контролюючого органу зобов'язана скласти та видати офіційний документ - припис, який є обов'язковим для виконання в термін до трьох діб особами, які є відповідальними за утримання об'єктів благоустрою.

У приписі зазначаються: дата і місце його складання, посада, прізвище, ім'я, по батькові особи, яка склала припис, відомості про особу, на яку складений припис, та надаються пропозиції щодо усунення причин та умов, які спричиняють порушення благоустрою території.

У разі виявлення тимчасової споруди (малої архітектурної форми), встановлений (або невстановлений) власник (користувач) якої створив причини та умови, які можуть спричинити порушення благоустрою, посадова особа контролюючого органу зобов'язана скласти та видати офіційний документ - припис з дотриманням вимог цього Положення. У такому випадку одна копія припису наклеюється на тимчасову споруду (малу архітектурну форму) поряд з Ордером на розміщення тимчасової споруди (у разі його наявності) або на фронтальній частині такої тимчасової споруди (малої архітектурної форми), а ще одна копія вручається особисто присутньому власнику (користувачу), надсилається власникові тимчасової споруди (малої архітектурної форми) поштою (цінним листом з описом вкладення) за адресою, зазначеною в Ордері на розміщення тимчасової споруди (у разі його наявності). Посадова особа, яка винесла припис, здійснює фотофіксацію наклеєного припису поряд з Ордером на розміщення тимчасової споруди (малої архітектурної форми) у випадку його наявності або на фронтальній частині тимчасової споруди (малої архітектурної форми). При цьому щонайменше на одній з фотографій має бути чітко та розбірливо видно інформацію про номер та дату складення припису.

Посадова особа контролюючого органу, яка під час перевірки об'єкта благоустрою виявила порушення вимог цих Правил, зобов'язана на винну особу скласти протокол про вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 152 Кодексу України про адміністративні правопорушення (підпункт 20.2.2. пункту 20.2. Правил).

Відповідно до підпункту 20.2.10. пункту 20.2. Правил, Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), районні в місті Києві державні адміністрації здійснюють заходи щодо проведення демонтажу самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності та елементів об'єктів благоустрою на території міста Києва на підставі, зокрема, рішень комісії з питань розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, майданчиків для харчування біля стаціонарних закладів ресторанного господарства, утвореної виконавчим органом Київської міської ради (Київською міською державною адміністрацією), за кошти міського бюджету або з інших джерел, не заборонених законодавством, з наступним відшкодуванням усіх витрат на проведення демонтажу, перевезення, розвантаження, зберігання малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності власником (користувачем або особою, яка здійснила розміщення (встановлення)) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, елементів об'єктів благоустрою, винним у порушенні благоустрою.

У разі виявлення уповноваженими особами Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), структурних підрозділів з питань контролю за благоустроєм районних в місті Києві державних адміністрацій, КП "Київблагоустрій" самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, в т. ч. тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив'язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, самовільно розміщених (встановлених) об'єктів сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі (на розміщення яких відсутні оформлені в установленому порядку документи), елементів об'єктів благоустрою, їх власникам (користувачам або особам, які здійснили розміщення (встановлення)), вноситься припис з вимогою усунення порушень шляхом проведення демонтажу малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, демонтажу (переміщення) об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, елементу об'єкта благоустрою, із зазначенням строку демонтажу (переміщення) відповідно до підпункту 13.3.1 пункту 13.3 розділу XIII цих Правил (підпункт 20.2.11. пункту 20.2. Правил).

Виходячи з наведеного в сукупності вбачається, зокрема, що у разі виявлення КП "Київблагоустрій" самовільно розміщених (встановлених) відповідних тимчасових споруд або їх розміщення (встановлення) з порушенням благоустрою, уповноваженими особами КП "Київблагоустрій" вноситься припис з вимогою усунення порушень шляхом добровільного (самостійного) проведення демонтажу тимчасових споруд їх власником, про що повідомляється Департамент. У разі невиконання власником вимог припису, посадова особа КП "Київблагоустрій" зобов'язана скласти на винну особу протокол про вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 152 Кодексу України про адміністративні правопорушення, а Департамент здійснює заходи щодо проведення демонтажу таких тимчасових споруд на підставі рішення Комісії.

Суд звертає увагу, що об'єкт на якому провідним інспектором КП "Благоустрій" проводилась перевірка, в результаті якої складено спірний припис від 26.03.2018 № 1805354, який став підставою для прийняття спірних доручення та рішення, не є тимчасовою спорудою (тимчасовими спорудами), а є торговельним комплексом (майновим комплексом), який належить позивачу на праві власності, що підтверджується наявною в матеріалах справи проектно-дозвільною документацію та витягом з державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Отже, всупереч приписам частини другої статті 19 Конституції України, КП "Київблагоустрій" зробило висновок, що належний позивачу на праві власності торговельний комплекс, до складу якого, окрім іншого, входять торговельні платки, відноситься до тимчасових споруд, що і призвело до прийняття відносно позивача спірних актів.

Водночас, як вірно було зазначено судом першої інстанції, позивач у визначений приписом триденний термін виконав його вимоги та подав КП "Благоустрій" проектно-дозвільну документацію на належний йому торговельний комплекс до складу якого, окрім іншого, входять торговельні палатки загальною площею 5875,10 кв.м., а тому були відсутні підстави для здійснення Департаментом заходів щодо проведення демонтажу належного позивачу об'єкта нерухомості. Окрім того, спірним приписом від позивача не вимагалося усунення порушень благоустрою шляхом добровільного (самостійного) проведення демонтажу відповідного об'єкта, що додатково свідчить про порушення відповідачами Правил благоустрою міста Києва.

Суд звертає увагу, що спірний припис містить висновок про порушення позивачем п. 20.1.1. Правил, без зазначення конкретного порушення з численного переліку, закріпленого у відповідному підпункті Правил, що свідчить про необґрунтованість прийнятого рішення, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття такого рішення.

Виходячи з наведеного, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що спірний припис, доручення і рішення відповідачів вчинені та прийняті з порушенням Правил благоустрою міста Києва та приписів частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, тобто не в межах повноважень та спосіб, що визначений законодавством, без з'ясування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення та з порушенням принципу пропорційності, а тому є протиправними та підлягають скасуванню.

За наведеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позовних вимог в повному обсязі.

Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.

Решта тверджень та посилань сторін судовою колегією апеляційного суду не приймається до уваги через їх неналежність до предмету позову або непідтвердженість матеріалами справи.

За правилами ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 308, 310, 315, 316, 321, 322, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) залишити без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 14 червня 2018 року - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, та може бути оскаржена безпосередньо до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного суду у тридцятиденний строк в порядку, встановленому статтями 329-331 КАС України.

Головуючий суддя Є.І.Мєзєнцев

суддя В.В.Файдюк

суддя Є.В.Чаку

СудКиївський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.08.2018
Оприлюднено14.08.2018
Номер документу75849630
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/5949/18

Постанова від 13.08.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Є.І.

Ухвала від 26.07.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Є.І.

Ухвала від 26.07.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Є.І.

Рішення від 14.06.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Григорович П.О.

Ухвала від 24.05.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Григорович П.О.

Ухвала від 15.05.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Григорович П.О.

Ухвала від 10.05.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Григорович П.О.

Ухвала від 17.04.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Григорович П.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні