РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
15 червня 2018 року м. Рівне №817/873/18 Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Друзенко Н.В. за участю секретаря судового засідання Романчук В.В. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі: позивача: ОСОБА_1, представник ОСОБА_2, відповідача: ОСОБА_3, представник ОСОБА_4, третьої особи відповідача: представник Мусей В.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
ОСОБА_1 доМарининського сільського голови ОСОБА_3, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Марининська сільська рада Березнівського району Рівненської області, визнання бездіяльності протиправною, зобов'язання вчинення певних дій, В С Т А Н О В И В:
26.03.2018 відкрито провадження в адміністративній справі №817/873/18 за позовом ОСОБА_1 до Марининського сільського голови ОСОБА_3 про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання до вчинення певних дій.
В підготовчому судовому засіданні 13.04.2018 ухвалою суду, постановленою суддею без виходу до нарадчої кімнати, до участі в справі в якості третьої особи без самостійних вимог на стороні відповідача залучено Марининську сільську раду. У зв'язку з цим, в підготовчому судовому засіданні оголошено перерву до 11.05.2018.
Ухвалою від 11.05.2018 закрито підготовче провадження у справі, а розгляд справи по суті призначений у відкритому судовому засіданні на 05.06.2018.
В судовому засіданні 05.06.2018 оголошувалась перерва до 15.06.2018.
В судовому засіданні 15.06.2018 проголошено вступну і резолютивну частину постанови.
Згідно з позовною заявою та поясненнями позивача і його представника в судовому засіданні, на дев'ятнадцятій сесії Марининської сільської ради сьомого скликання 15.02.2018 депутатами було прийнято рішення №160 "Про схвалення проекту рішення сільської ради "Про добровільне об'єднання територіальних громад". Всупереч тому, що за вимогами частини шістнадцятої статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", протоколи сесій сільської, селищної, міської ради, прийняті нею рішення підписуються особисто сільським, селищним, міським головою, ОСОБА_3 не підписав зазначене рішення. При цьому, всупереч вимог частини четвертої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", за якою рішення сільської ради у п'ятиденний строк з моменту його прийняття може бути зупинено сільським головою і внесено на повторний розгляд відповідної ради із обґрунтуванням зауважень, та частини восьмої цієї статті, в силу якої сільський голова в межах своїх повноважень видає розпорядження, ОСОБА_3 в п'ятиденний строк не зупинив вказане рішення своїм розпорядженням, та не вніс його на повторний розгляд ради з відповідним обґрунтуванням. Натомість, лише на сьомий день, а саме 21.02.2018 відповідач наклав на рішення резолюцію незрозумілого змісту, в якій зазначив, що відмовляє в схваленні проекту рішення Марининської сільської ради, як такого, що суперечить рішенню суду №555/2091/17 від 18.01.2018 та рішенню сільської ради №137 від 29.08.2017. Згодом стало відомо, що 23.02.2018 сільський голова видав розпорядження за №20, в якому вже з інших підстав так би мовити "ветував" відповідне рішення органу місцевого самоврядування. Згідно з частиною шостою статті 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", при здійсненні наданих повноважень сільський, селищний, міський голова є підзвітним, підконтрольним і відповідальним перед територіальною громадою, відповідальним - перед відповідною радою. А згідно з частиною другою статті 77 цього Закону, спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку. За наведеного, позивач, як депутат Марининської сільської ради, звернувся до суду з позовом, в якому просить визнати протиправною бездіяльність Марининського сільського голови, яка полягає у відмові підписання рішення сільської ради, та в судовому порядку просить зобов'язати відповідача підписати рішення сільської ради від 15.02.2018 №160 та протокол дев'ятнадцятої сесії Марининської сільської ради від цього ж числа.
Згідно з відзивом на позовну заяву (а.с.32-33) та поясненнями відповідача і його представника в судовому засіданні, позовні вимоги ОСОБА_1 є безпідставними та такими, що до задоволення не підлягають. Так, обґрунтовуючи свою позицію щодо позовних вимог про визнання бездіяльності протиправною сторона відповідача покликається та постанову Верховного Суду України від 13.06.2017 у справі №21-1393а1, де роз'яснено, що для визнання бездіяльності протиправною недостатньо одного лише факту неналежного та/або несвоєчасного виконання обов'язкових дій. Важливими є також конкретні причини, умови та обставини, через які дії, що підлягали обов'язковому виконанню відповідно до закону, фактично не були виконані чи були виконані з порушенням строків. Значення мають юридичний зміст, значимість, тривалість та межі бездіяльності, фактичні підстави її припинення, а також шкідливість бездіяльності для прав та інтересів заінтересованої особи. Крім цього Верховний Суд України зауважив, що самі по собі строки поза зв'язком із конкретною правовою ситуацією, набором фактів, умов та обставин, за яких розгорталися події, не мають жодного значення. Сплив чи настання строку набувають (можуть набувати) правового сенсу в сукупності з подіями або діями, для здійснення чи утримання від яких встановлюється цей строк. В даному випадку, незважаючи на те, що рішення було "ветоване" 23.02.2018, тобто поза межами п'ятиденного строку, визначеного законом, причинами цього слугували об'єктивні обставини, а саме: 1) не надання проекту рішення для винесення самого рішення про його схвалення чи відхилення; 2) суперечність рішення вимогам Конституції України, оскільки відсутня як така "добровільність" з боку громади сіл Маринин та Більчаки з питань об'єднання територіальних громад сіл Хмелівка, Совпа Хмелівської сільської ради, сіл Губків, Мочулянка Губківської сілдьськоі ради, сіл Маринин, Більчаки Марининської сільської ради, сіл Адамівка, Великі Селища, Глибичок Вілля, Іванівка, селища Соснове Соснівської селищної ради в Соснівську територіальну громаду з центром в смт.Соснівка. Пунктом 14 частини шостої статті 55 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що голови місцевих рад забезпечують гласність у роботі ради та її органів, обговорення громадянами проектів рішень ради, важливих питань місцевого значення, вивчення громадської думки, оприлюднюють рішення ради, що і було вчинено сільським головою ОСОБА_3 За його ініціативою було проведено якомога більше громадських обговорень щодо вирішення питання об'єднання територіальних громад, де абсолютна більшість жителів територіальної громади Марининської сільської ради виступили проти об'єднання в ОТГ з центром в смт.Соснівка. В результаті цього, сільський голова Марининської сільської ради прийняв єдино вірне та законне рішення на користь всієї громади, а не на користь окремо взятого депутата, чи громадянина ОСОБА_1 Що стосується вимоги про зобов'язання ОСОБА_3 підписати рішення сільської ради від 15.02.2018 №160 та протокол дев'ятнадцятої сесії Марининської сільської ради від цього ж числа, то стороною відповідача зауважено, що до компетенції суду не входять такі повноваження, позаяк суд не може перебирати на себе повноваження, віднесені до компетенції органів місцевого самоврядування.
Представник третьої особи в судовому засіданні підтримав позицію сторони відповідача. Письмових пояснень на позов третя особа не подавала.
Дослідженням доказів по справі суд встановив наступне.
З 10.11.2015 ОСОБА_3 є Марининським сільським головою (а.с.25-26).
Загальна кількість депутатів Марининської сільської ради сьомого скликання - 12 чоловік.
Регламент роботи Марининської сільської ради затверджений рішенням сесії №16 від 25.12.2015 (а.с.68-75).
19.06.2017 Соснівська селищна рада Березнівського району Рівненської області звернулась до сусідніх селищних рад з ініціативою щодо об'єднання громад.
За результатами вивчення даної пропозиції на території Марининської сільської ради були проведені громадські обговорення. Результати таких обговорень відображені в Протоколі громадських слухань с.Більчаки №01 від 26.07.2017 (а.с.34-35), Протоколі громадських слухань с.Маринин №02 від 26.07.2017 (а.с.36-38) та Протоколі громадських слухань с.Маринин, ДНЗ "Мар'яночка" №03 від 15.08.2017 (а.с.39-40). Жителі Марининської сільської ради, які приймали участь у таких громадських обговореннях, не надали згоди на добровільне об'єднання територіальних громад сіл Хмелівка, Совпа Хмелівської сільської ради, сіл Губків, Мочулянка Губківської сілдьськоі ради, сіл Маринин, Більчаки Марининської сільської ради, сіл Адамівка, Великі Селища, Глибичок, Вілля, Іванівка, селища Соснове Соснівської селищної ради в Соснівську територіальну громаду з центром в смт.Соснівка.
У результаті цього, 29.08.2017 на п'ятнадцятій позачерговій сесії Марининської сільської ради за результатами обговорення депутатами ради питання порядку денного "Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад" відповідне рішення за №137 прийнято не було. Згідно з протоколом поіменного голосування на п'ятнадцятій позачерговій сесії Марининської сільської ради рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад підтримало п'ять осіб, проти проголосувала одна особа, утрималось - шестеро (з урахуванням сільського голови, який також брав участь у голосуванні)(а.с.41-45).
Також, судом встановлено, що 21.09.2017 Марининська сільська рада прийняла рішення за №138 "Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представника до спільної робочої групи".
Зазначене рішення, яким надана згода на об'єднання територіальних громад сіл Маринин та Більчаки Мариненської сільської ради в територіальну громаду з центром у селищі Соснове, було предметом оскарження у суді.
Рішенням Березнівського районного суду Рівненської області від 18.01.2018 у справі №555/2091/17 відмовлено в позові ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11 до Марининської сільської ради Березнівського району Рівненської області про визнання нечинним і скасування рішення №138 від 21.09.2017 "Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представника до спільної робочої групи" (а.с.12-14). За даними Єдиного державного реєстру судових рішень, зазначене рішення набрало законної сили 06.03.2018 (http://reyestr.court.gov.ua/Review/71753554). Підставою для відмови у позові слугувало те, що жодна з обставин, на які покликалися позивачі, не свідчила про порушення з боку відповідача права позивачів на участь у місцевому самоврядуванні с.Маринин Березнівського району Рівненської області, а оскаржуване рішення не призвело до виникнення правових наслідків, які б свідчили про порушення прав, свобод чи охоронюваних законом інтересів позивачів.
Слід зауважити, що позивачі 14.02.2018 направили апеляційну скаргу на вказане судове рішення безпосередньо до суду апеляційної інстанції, тобто з порушенням порядку її подання, а тому ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду таку апеляційну скаргу, відповідно до пп.15.5 п.15 ч.1 розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, повернуто апелянтам без розгляду (а.с.15)(http://reyestr.court.gov.ua/Review/72320705).
15.02.2018 на дев'ятнадцятій сесії сьомого скликання Марининської сільської ради прийнято рішення за №160 "Про схвалення проекту рішення сільської ради "Про добровільне об'єднання територіальних громад". Пунктом 1 даного рішення схвалено проект рішення Марининської сільської ради "Про добровільне об'єднання територіальних громад", підготовлений спільною робочою групою. В рішенні обумовлено, що такий проект є додатком до нього. Пунктом 2 рішення велено Марининському сільському голові ОСОБА_3 подати проект рішення Марининської сільської ради "Про добровільне об'єднання територіальних громад" до Рівненської обласної державної адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та законам України (а.с.11).
Той факт, що Марининський сільський голова брав участь у дев'ятнадцятій сесії сьомого скликання і що депутати проголосували за вказане рішення стороною відповідача визнано, як і той факт, що рішення було подане відповідачу на підпис.
При цьому, Марининський сільський голова в суді наполягав, що рішення №160 від 15.02.2018 було подане йому на підпис без проекту, зазначеного як обов'язковий додаток до рішення. Сторона позивача вказані доводи не спростовувала.
Судом встановлено і сторонами не заперечується, що рішення Марининської сільської ради №160 від 15.02.2018 сільським головою не підписано.
При цьому на тексті самого рішення ОСОБА_3 21.02.2018 власноручно зазначив наступне: "Відмовити в схваленні проекту рішення Марининської сільської ради від 15 лютого 2018 року "Про добровільне об'єднання територіальних громад" підготовлений спільною робочою групою (додається) як таке, що суперечить рішенню суду №555/2091/17 від 18 січня 2018 року дане рішення не набуло законної сили та позовної заяви до Житомирського апеляційного адміністративного суду від 16.02.2018 року, що суперечить рішенню с/р № 137 від 29.08.2017 року".
В подальшому, а саме 23.02.2018 сільський голова ОСОБА_3 видав розпорядження №20 "Про рішення яке не набрало законної сили", яким наказав "вважати рішення Марининської сільської ради №160 від 15.02.2018 року "Про схвалення проекту рішення сільської ради "Про добровільне об'єднання територіальних громад" таким, що не вступило та не набрало законної сили з 21.02.2018". Підставою вказаного розпорядження зазначено: результати громадських обговорень за протоколами №01 від 26.07.2017, №02 від 26.07.2017 та №03 від 15.08.2017; рішення Марининської сільської ради №137 від 29.08.2017 та позов жителів с.Маринин до Березнівського райсуду (а.с.46).
Додатково судом встановлено, що 28.02.2018 Марининський сільський голова видав розпорядження №22 "Про громадське опитування", яким наказав провести в березні-квітні 2018 року опитування громадян сіл Більчаки та Маринин Марининської сільської ради шляхом підписання одного з двох списків: один щодо надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад сіл Хмелівка, Совпа Хмелівської сільської ради, сіл Губків, Мочулянка Губківської сілдьськоі ради, сіл Маринин, Більчаки Марининської сільської ради, сіл Адамівка, Великі Селища, Глибичок, Вілля, Іванівка, селища Соснове Соснівської селищної ради в Соснівську територіальну громаду з центром в смт.Соснівка, другий - ні (а.с.47).
Суду надано списки опитування, складені на виконання такого розпорядження, з яких вбачається, що переважна більшість опитаних висловилась проти добровільного об'єднання територіальних громад (а.с.48-52).
Стороною позивача суду також надано копію його звернення до керівника Сарненської місцевої прокуратури та отриману з цього приводу відповідь (а.с.16-17), яка судом в якості доказу по справі не приймається, позаяк не містить інформації щодо предмета доказування.
Аналогічним чином це стосується і долученої до справи стороною відповідача копії заяви ОСОБА_3 від 14.09.2017 до начальника Березнівського відділення поліції Сарненського ВП ГУНП в Рівненської області (а.с.53).
Заслухавши пояснення учасників справи, повно і всебічно з'ясувавши всі обставини адміністративної справи в їх сукупності, перевіривши їх дослідженими у судовому засіданні доказами, суд дійшов висновку, що в задоволенні позовних вимог слід відмовити повністю.
При цьому суд виходив з наступного.
За правилами статті 6 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" №280/97-ВР від 21.05.1997, первинним суб'єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста. Територіальні громади в порядку, встановленому законом, можуть об'єднуватися в одну сільську, селищну, міську територіальну громаду, утворювати єдині органи місцевого самоврядування та обирати відповідно сільського, селищного, міського голову. Територіальні громади села, селища, міста, що добровільно об'єдналися в одну територіальну громаду, можуть вийти із складу об'єднаної територіальної громади в порядку, визначеному законом.
А відповідно до статті 10 цього Закону, сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами. Представницькі органи місцевого самоврядування, сільські, селищні, міські голови, виконавчі органи місцевого самоврядування діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених цим та іншими законами.
Відповідно до статті 12 цього Закону, сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об'єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста. Сільський, селищний, міський голова обирається відповідною територіальною громадою на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування в порядку, визначеному законом, і здійснює свої повноваження на постійній основі. Строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових місцевих виборах, визначається Конституцією України. Сільський, селищний, міський голова очолює виконавчий комітет відповідної сільської, селищної, міської ради, головує на її засіданнях.
В силу вимог частини четвертої статті 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" №280/97-ВР від 21.05.1997, сільський, селищний, міський голова: 1) забезпечує здійснення у межах наданих законом повноважень органів виконавчої влади на відповідній території, додержання Конституції та законів України, виконання актів Президента України та відповідних органів виконавчої влади; 2) організує в межах, визначених цим Законом, роботу відповідної ради та її виконавчого комітету; 3) підписує рішення ради та її виконавчого комітету; 4) вносить на розгляд ради пропозицію щодо кандидатури на посаду секретаря ради; 5) вносить на розгляд ради пропозиції про кількісний і персональний склад виконавчого комітету відповідної ради; 6) вносить на розгляд ради пропозиції щодо структури виконавчих органів ради, апарату ради та її виконавчого комітету, їх штатів, встановлених відповідно до типових штатів, затверджених Кабінетом Міністрів України; 7) здійснює керівництво апаратом ради та її виконавчого комітету; 8) скликає сесії ради, вносить пропозиції та формує порядок денний сесій ради і головує на пленарних засіданнях ради; 9) забезпечує підготовку на розгляд ради проектів програм соціально-економічного та культурного розвитку, цільових програм з інших питань самоврядування, місцевого бюджету та звіту про його виконання, рішень ради з інших питань, що належать до її відання; оприлюднює затверджені радою програми, бюджет та звіти про їх виконання; 10) призначає на посади та звільняє з посад керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, підприємств, установ та організацій, що належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, крім керівників дошкільних, загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів; 11) скликає загальні збори громадян за місцем проживання; 11-1) вносить на розгляд ради пропозиції про утворення спеціалізованої установи з надання безоплатної первинної правової допомоги; 11-2) вносить на розгляд ради пропозиції щодо кандидатури на посаду керівника установи з надання безоплатної первинної правової допомоги; 12) забезпечує виконання рішень місцевого референдуму, відповідної ради, її виконавчого комітету; 13) є розпорядником бюджетних коштів, використовує їх лише за призначенням, визначеним радою; 14) представляє територіальну громаду, раду та її виконавчий комітет у відносинах з державними органами, іншими органами місцевого самоврядування, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності, громадянами, а також у міжнародних відносинах відповідно до законодавства; 15) звертається до суду щодо визнання незаконними актів інших органів місцевого самоврядування, місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, які обмежують права та інтереси територіальної громади, а також повноваження ради та її органів; 16) укладає від імені територіальної громади, ради та її виконавчого комітету договори відповідно до законодавства, а з питань, віднесених до виключної компетенції ради, подає їх на затвердження відповідної ради; 17) веде особистий прийом громадян; 18) забезпечує на відповідній території додержання законодавства щодо розгляду звернень громадян та їх об'єднань; 181) бере участь у здійсненні державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності в межах та у спосіб, встановлені Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності";19) здійснює інші повноваження місцевого самоврядування, визначені цим та іншими законами, якщо вони не віднесені до виключних повноважень ради або не віднесені радою до відання її виконавчих органів; 20) видає розпорядження у межах своїх повноважень.
За правилами частин п'ятої-сьомої цієї статті, сільський, селищний, міський голова несе персональну відповідальність за здійснення наданих йому законом повноважень. При здійсненні наданих повноважень сільський, селищний, міський голова є підзвітним, підконтрольним і відповідальним перед територіальною громадою, відповідальним - перед відповідною радою, а з питань здійснення виконавчими органами ради повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольним відповідним органам виконавчої влади. Сільський, селищний, міський голова щорічно звітує відповідно сільській, селищній, міській раді про здійснення державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності виконавчими органами відповідної ради. Сільський, селищний, міський голова не рідше одного разу на рік звітує про свою роботу перед територіальною громадою на відкритій зустрічі з громадянами. На вимогу не менше половини депутатів відповідної ради сільський, селищний, міський голова зобов'язаний прозвітувати перед радою про роботу виконавчих органів ради у будь-який визначений ними термін.
А відповідно до вимог частини третьої цієї статті, повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених статтею 79 цього Закону, що має наслідком звільнення його з посади.
В свою чергу, за вимогами абзацу першого частини другої статті 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" №280/97-ВР від 21.05.1997, повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути достроково припинені, якщо він порушує Конституцію або закони України, права і свободи громадян, не забезпечує здійснення наданих йому повноважень.
А відповідно до частини третьої цієї статті, повноваження сільського, селищного, міського голови за наявності підстав, передбачених абзацом першим частини другої цієї статті, можуть бути припинені достроково за рішенням місцевого референдуму або за рішенням відповідної ради, прийнятим шляхом таємного голосування не менш як двома третинами голосів депутатів від загального складу ради.
Відповідно до частини першої статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист, зокрема, шляхом визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною та зобов'язання вчинити певні дії.
А в силу вимог частини другої цієї статті, захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Частина третя цієї статті закріплює правило, за яким до суду можуть звертатися в інтересах інших осіб органи та особи, яким законом надано таке право.
Оскільки, за не забезпечення здійснення наданих йому повноважень сільський голова несе відповідальність, як перед відповідною територіальною громадою, так і перед відповідним органом місцевого самоврядування, і саме вони наділені відповідним правом притягнути його до відповідальності у порядку, визначеному Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" №280/97-ВР від 21.05.1997, то реалізація чи нереалізація ними таких прав знаходиться за межами судової юрисдикції.
А визнання в судовому порядку протиправною бездіяльності, що полягає у не виконанні сільським головою повноважень, наданих йому пунктом 3 частини четвертої статті 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" №280/97-ВР від 21.05.1997, не може розглядатись як звернення за ефективним захистом прав, свобод, інтересів від порушень з боку суб'єктів владних повноважень у сфері публічно-правових відносин.
Більше того, ОСОБА_1, будучи депутатом Марининської сільської ради, в суді так і не обґрунтував, на захист чиїх саме прав ним подано позов, а якщо своїх особистих - то яких саме.
Судом же не встановлено порушення жодних прав, свобод чи інтересів позивача, ні як мешканця відповідної територіальної громади, ні як депутата відповідної сільської ради, внаслідок того, що головою Марининської сільської ради не підписано рішення, прийняте депутатами Марининської сільської ради на дев'ятнадцятій сесії 15.02.2018. Наведене, наряду з тим, що обраний позивачем спосіб захисту у вигляді покладення на сільського голову зобов'язання в судовому порядку підписати вказане рішення, не відповідає вимогам законодавства, є підставою для прийняття судом рішення про відмову в задоволенні позову.
Поміж того, що позов ОСОБА_1 не підлягає задоволенню з процесуальних підстав, він не може бути задоволений і з огляду на відповідні норми матеріального права з урахуванням встановлених судом обставин у даній справі.
Так, за правилами статті 5 Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" №157-VIII від 05.02.2015, ініціаторами добровільного об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст можуть бути: 1) сільський, селищний, міський голова; 2) не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради; 3) члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи; 4) органи самоорганізації населення відповідної території (за умови представлення ними інтересів не менш як третини членів відповідної територіальної громади). Пропозиція щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад повинна, зокрема, містити: 1) перелік територіальних громад, що об'єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів; 2) визначення адміністративного центру об'єднаної територіальної громади та її найменування. Сільський, селищний, міський голова забезпечує вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи. Порядок проведення громадського обговорення з питань, передбачених цим Законом, визначається сільською, селищною, міською радою.
Відповідно до статті 6 цього Закону, сільський, селищний, міський голова після прийняття відповідною радою рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад надсилає пропозицію про таке об'єднання сільському, селищному, міському голові суміжної територіальної громади. Сільський, селищний, міський голова суміжної територіальної громади забезпечує вивчення пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи або про відмову в наданні згоди. У разі прийняття рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад сільський, селищний, міський голова, який ініціював об'єднання, приймає рішення про утворення спільної робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад та інформує про це Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідні обласну раду, обласну державну адміністрацію. Спільна робоча група формується з однакової кількості представників від кожної територіальної громади, що об'єднується. Утворення спільної робочої групи є початком процедури добровільного об'єднання територіальних громад. Спільна робоча група готує проекти відповідних рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад.
За правила ми ж статті 7 цього Закону, проекти рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад повинні, зокрема, містити: 1) перелік територіальних громад, що об'єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів; 2) визначення адміністративного центру об'єднаної територіальної громади та її найменування; 3) план організаційних заходів щодо добровільного об'єднання територіальних громад. Сільські, селищні, міські голови забезпечують протягом 60 днів проведення обов'язкового громадського обговорення (громадські слухання, збори громадян, інші форми консультацій з громадськістю) підготовлених спільною робочою групою проектів рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад, за результатами якого сільські, селищні, міські голови вносять питання про його схвалення на розгляд сільських, селищних, міських рад. Питання про схвалення проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад розглядається сільськими, селищними, міськими радами протягом 30 днів з дня його внесення на їх розгляд та з врахуванням результатів громадського обговорення. Схвалені сільськими, селищними, міськими радами проекти рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад у п'ятиденний строк подаються Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній державній адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та законам України. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад готує відповідний висновок, що затверджується постановою Ради міністрів Автономної Республіки Крим, розпорядженням голови обласної державної адміністрації. У разі відповідності проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад Конституції та законам України сільські, селищні, міські ради приймають рішення про добровільне об'єднання територіальних громад або про проведення місцевого референдуму щодо підтримки об'єднання територіальних громад. У разі встановлення невідповідності проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад Конституції та законам України Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація повертає його на доопрацювання у порядку, встановленому цим Законом. У разі прийняття сільськими, селищними, міськими радами рішень про добровільне об'єднання територіальних громад, а також у разі підтримки добровільного об'єднання територіальних громад на місцевому референдумі сільський, селищний, міський голова територіальної громади, в якій ініційовано питання про добровільне об'єднання територіальних громад, звертається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної державної адміністрації з пропозицією звернутися до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших виборів депутатів сільської, селищної, міської ради та відповідного сільського, селищного, міського голови в установленому законом порядку.
Як встановлено судом, пропозиція про об'єднання територіальних громад сіл Хмелівка, Совпа Хмелівської сільської ради, сіл Губків, Мочулянка Губківської сілдьськоі ради, сіл Маринин, Більчаки Марининської сільської ради, сіл Адамівка, Великі Селища, Глибичок, Вілля, Іванівка, селища Соснове Соснівської селищної ради в Соснівську територіальну громаду з центром в смт.Соснівка, надійшла від Соснівської селищної ради до усіх суміжних територіальних громад, в тому числі і до Марининської сільської ради.
Марининський сільський голова забезпечив вивчення пропозиції та її громадське обговорення, в результаті якого, більшість територіальної громади сіл Більчаки та Маринин, які входять в Марининську сільську раду, дану пропозицію не підтримали.
Після завершення громадського обговорення, пропозиція була подана на сесію відповідної ради 29.08.2017, де рішення №137 "Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад" прийнято не було.
Разом з тим, менше ніж через місяць часу, а саме 21.09.2017 Марининською сільською радою прийнято рішення №138 "Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представника до спільної робочої групи". За чиєю пропозицією та за результатами яких громадських обговорень прийнято вказане рішення, суду наразі не відомо, але це рішення і не є предметом спору.
Втім, на момент прийняття Марининською сільською радою рішення №160 "Про схвалення проекту рішення сільської ради "Про добровільне об'єднання територіальних громад" - 15.02.2018, рішення №138 від 21.09.2018 було оскаржене в судовому порядку, і рішення Березнівського районного суду Рівненської області від 18.01.2018 у справі №555/2091/17 станом на 15.02.2018 законної сили не набрало.
І саме головне, судом встановлено, що підготовлений спільною робочою групою проект рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад, всупереч вимог статті 7 Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" №157-VIII від 05.02.2015 не був протягом 60 днів предметом обов'язкового громадського обговорення (громадських слухань, зборів громадян, інших форм консультацій з громадськістю) на території сіл Маринин та Більчаки Марининської сільської ради, і Марининський сільський голова не вносив за результатами такого громадського обговорення питання про схвалення проекту на розгляд відповідної сільської ради - 15.02.2018. Відповідно до цього, питання про схвалення проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад розглянуте Марининською сільською радою 15.02.2018 без подання сільського голови і без врахування результатів громадського обговорення.
Відповідно до цього, рішення Марининської сільської ради №160 від 15.02.2018 "Про схвалення проекту рішення сільської ради "Про добровільне об'єднання територіальних громад" є таким, що прийняте з порушеннями процедури, визначеної статтею 7 Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" №157-VIII від 05.02.2015.
Відтак дії Марининського сільського голови, як головної посадової особи відповідної територіальної громади, що передусім забезпечує здійснення у межах наданих законом повноважень на відповідній території, додержання Конституції та законів України, які полягали у відмові підписати рішення Марининської сільської ради №160 від 15.02.2018, не можна трактувати ні як протиправні, ні як необґрунтовані.
Сама по собі та обставина, що ветування вищезазначеного рішення здійснено Марининським сільським головою не у п'ятиденний строк, а у семиденний, а форма розпорядження - надана йому ще через два дні, у даному випадку немає жодного правового значення.
Так, за правилами частини четвертої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" №280/97-ВР від 21.05.1997, рішення сільської ради у п'ятиденний строк з моменту його прийняття може бути зупинено сільським головою і внесено на повторний розгляд відповідної ради із обґрунтуванням зауважень.
Марининський сільський голова розпорядження про зупинення рішення Марининської сільської ради №160 від 15.02.2018 не видавав.
В даному випадку, сільський голова реалізував свої повноваження не активними діями, тобто шляхом здійснення прав, наданих йому частиною четвертою статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" №280/97-ВР від 21.05.1997, а пасивними, тобто шляхом нездійснення повноважень, наданих йому пунктом 3 частини четвертої статті 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" №280/97-ВР від 21.05.1997.
Обрання такого способу реалізації своїх функцій сільського голови, при встановленні факту не відповідності рішення Марининської сільської ради №160 від 15.02.2018 вимогам статті 7 Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" №157-VIII від 05.02.2015, і як наслідок, статті 140 Констиитуції України та статтям 2-9 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" №280/97-ВР від 21.05.1997, на переконання суду є виправданим.
Частиною першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Марининським сільськими головою правомірність своїх дій, які полягали у відмові підписати рішення Марининської сільської ради №160 від 15.02.2018 доведена.
За результатами судового розгляду справи, суд дійшов висновку, що при вчиненні таких дій, які позивачем трактуються як бездіяльність, суб'єкт владних повноважень діяв обґрунтовано, з урахування всіх обставин, що мали значення для прийняття рішення, а тому адміністративний позов до задоволення не підлягає.
Правові підстави для присудження позивачу судових витрат у вигляді судового збору, за правилами статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, відсутні.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
В И Р І Ш И В :
ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1, АДРЕСА_1) в позові до Марининського сільського голови ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_2, АДРЕСА_2), третя особа - Марининська сільська рада Березнівського району Рівненської області (Код ЄДРПОУ 04388001, вул.Шевченка,32, с.Маринин Березнівського району, 34655), про визнання протиправною бездіяльності Марининського сільського голови Березнівського району Рівненської області ОСОБА_3, яка полягає у відмові підписання рішення сільської ради, та про зобов'язання Марининського сільського голови Березнівського району Рівненської області ОСОБА_3 підписати рішення сільської ради від 15 лютого 2018 року №160 "Про схвалення проекту рішення сільської ради "Про добровільне об'єднання територіальних громад" та протокол дев'ятнадцятої сесії Марининської сільської ради Березнівського району Рівненської області сьомого скликання від 15 лютого 2018 року, - відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Повний текст рішення складено 25 червня 2018 року.
Суддя Друзенко Н.В.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.06.2018 |
Оприлюднено | 01.07.2018 |
Номер документу | 75015335 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Сапіга Віталій Петрович
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Друзенко Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні